eitaa logo
زلال معرفت
2.4هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
1.1هزار ویدیو
139 فایل
ارتباط با ما 👇 ✅️ انتشار و بهره‌بردارى با ذکر منبع موجب امتنان است. تبلیغ و تبادل نداریم
مشاهده در ایتا
دانلود
✨❧🔆✧﷽✧🔆❧✨ ✨ کلام حضرت علی علیه السلام ◽️ أَقَلُّ مَا يَلْزَمُكُمْ لله أَلاَّ تَسْتَعيِنُوا بِنِعَمِهِ عَلَى مَعَاصِيهِ ➖ کمترین حق خدا بر شما این است که با کمک نعمت‌های الهی داده شده به شما نکنید. 📔 حکمت ۳۳۰ ڪانال زلال مــ💖ــعرفت @ZolaleMarefat_f ┅═✧❁🔆❁✧═┅
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨❧🔆✧﷽✧🔆❧✨ ⁉️چرا روزۀ عید فطر حرام است؟ حرمت روزه، یک مانور است! 📌 در روز اول ، روزه حرام است. این یک مانور است. می دانید چرا؟ چون می خواهد بگوید : «خوردنشان به امر من است؛ نخوردنشان هم به امر من است» ◽️اگر روزۀ اول شوال را حرام نمی کردند، عده زیادی روز اول شوال را روزه می گرفتند و می گفتند : ➖«می خواهیم بدرقه برویم»! خداوند چون می خواهد همه با هم دست بکشند، روزه را حرام کرده. ✨امام صادق علیه السلام درباره روز و تشخیص آن می فرمایند: ◽️«دست امام مسلمین است»؛ اگر امام مسلمین گفت : «عید است»، همه باید کنند و نماز عید بخوانند. اگر امام مسلمین گفت: «این آخر رمضان است»، بر همه واجب است بگیرند. ⁉️ چرا این را برای امام مسلمین گذاشته؟ برای اینکه اینجور نشود که زن مقلد این آقاست و آقا می گوید برای من ثابت نشده که امروز آخر است؛ شوهر مقلد دیگری است؛ او گفته برای من ثابت شده امروز عید بگیریم. اگر بعضی روزه باشند و بعضی روزه نباشند، در خانه چه اتفاقی می افتد؟ روزی که باید بشود، روز عیش باشد، روز سرور باشد، روز خوشحالی باشد، روز حزن می شود. ➖اعیاد رسمی مسلمین یعنی عید فطر و عید قربان را برای این خاطر روزه اش را حرام کردند که وحدت ایجاد بشود؛ یعنی همه «با هم» دست بکشند از روزه. ◽️خود این وحدت یک ابهتی دارد، اسلام را در نظر دشمنان با مهابت می کند. 🎤آیت الله حائری شیرازی ڪانال زلال مــ💖ــعرفت @ZolaleMarefat_f ┅═✧❁🔆❁✧═┅
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨❧🔆✧﷽✧🔆❧✨ 🔎 ویژگی های متقین ⏬ متقین کسانی هستند که با تواضع برنامۀ زندگی خود را تنظیم می‌کنند؛ به عبارتی تواضع تمام شئون زندگی متقین را فرا گرفته و هر گوشه از زندگی ایشان با حقیقت تواضع در هم آمیخته است. ⏬ می‌توان گفت علت محبوبیتِ تواضع و قباحت تکبر در نزد متقین معرفتی است که به آن دست پیدا کرده‌اند. مبانیِ این معرفت را در چهار حوزه می‌توان پی گرفت. 1⃣ در مرتبۀ اول، متقین به مرتبه‌ای از شناخت مقام خالق رسیده‌اند که اوصاف و اسماء الهی را ادراک کرده‌اند. آنها اداراک کرده‌اند که هیچ حد و نهایتی برای صفات الهی متصور نیست و صفات او اصلی و ذاتی است، نه مجازی و عرضی. 2⃣ در مرتبۀ دوم، متقین به خود نظر می‌کنند و صفات ناقص و ناتمام خویش را می‌نگرند. علم و هنر خود را می‌بینند و بر نقاط ضعف خود آگاه‌اند و به عَرَضی‌بودن صفات خود باور دارند. 3⃣ در مرتبۀ سوم، اینان مراتب بزرگان را با مراتب خود می‌سنجند و بالتبع، نقصان‌ها و کاستی‌های خود را به‌وضوح می‌بینند. بدین شیوه درمی‌یابند که دیگران به چه مراتبی از علم و معرفت رسیده‌اند و چه قله‌هایی از دانش و ایمان را فتح کرده‌اند؛ در حالی که خود هنوز در بعضی مراتب پایین درمانده‌اند. 4⃣ در مرتبۀ چهارم، متقین به جهان آفرینش نظر می‌کنند؛ به اجزای ریز و درشت این عالم که نظمی شگفت‌آور دارند و با دقتی وصف‌ناشدنی در کنار یکدیگر چیده شده‌اند؛ زیبایی‌های مسحورکننده‌ای که هیچ هنرمندی توان خلق آن‌ها را ندارد و در این نگاه نیز ضعف و عجز خود را می‌بینند. ⏪ از همین رو آن‌ها می‌دانند کسی که بر توانایی‌های ظاهری‌اش تکیه کند و برتری و شرافت خود را در این صفات بجوید، به بیراهه رفته و بر باد تکیه کرده است. ⏪ آنچه موجب شرافت انسان است روح الهیِ دمیده‌شده در تن خاکی اوست؛ این نفحۀ روحانی است که به جسمِ ناتوان بها می‌دهد و آن را به تعالی می‌رساند. ⏪ همین معارف چهارگانه است که دست به دست هم داده و به انسان آگاه ارزش و بهای بی‌اندازه می‌بخشد و همین آگاهی ریشه و مبنای تواضع قرار می‌گیرد و آن را در روح چنین انسانی متبلور می‌کند. تواضع، شیرین و مبارک است؛ زیرا میوۀ درخت علم و دانش به شمار می‌آید. https://b2n.ir/384929 @ZolaleMarefat_f ┅═✧❁🔆❁✧═┅
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨❧🔆✧﷽✧🔆❧✨ 🎐 مردن برای کسانی که دلبسته ظاهر دنیا شدند و از باطن دنیا بسیار سخت است. 🎐 چون یک عمر زندگی کرده، و آن عمر سرمایهٔ وجودی او بوده و ساعات عمر را برای بدست آوردن امور دنیویه از مال و جاه و اعتبار مصرف کرده و برای داخل کردن موقعیت و هستی وجودی خود در دل مردم فعالیت نموده و زحمت کشیده، برای اولاد رنج برده و متحمل مشکلات شده، سرمایه‌ای گرد آورده و بدان اعتماد کرده، در سرما و گرما ایام و ساعات عمر خود را برای بدست آوردن این امور مصرف نموده است؛ 🎐 خلاصه تمام دوران عمر خود را که منطبق است بر قطعات زمان از سالها و ماهها و روزها و ساعتها و دقیقه‌ها و لحظه‌ها، برای بدست آوردن این چیزها مصرف کرده است. 🎐 بنابراین به هر یک از آنها قهراً محبت پیدا نموده است و هر یک از آنها مانند زنجیری دل و خواست او را به خود می‌بندد؛ حالا می‌خواهد از برود، دل خود را متصل به هزاران زنجیر می‌بیند که از هر طرف او را به این امور دوخته است. 🎐 اموال او هر یک دل او را بسوی خود می‌کشند، دوستان و احباب به سمت خود می‌کشند، اولاد و زن و عشیره به سمت خود می‌کشند، آرزوهای دراز که در خیال خود پروریده و بر اثر توهم و تخیلی، موجودیت تخیلی و موهومی پیدا کرده به سمت خود می‌کشند؛ و این شخص می‌خواهد برود، حرکت کند، یعنی چه؟ 🎐یعنی بار سفر بندد، وداع کند! رجوعی نیست، دیگر حتی برای یک لحظه روی این عالم را نمی‌بیند، و تمام این اندوخته‌ها و محبوب‌ها و مقصودها به خاک نسیان سپرده می‌شود. 🎐و حتی در مقابل دیدگان خود می‌بیند که عشقی که به بدن خود می‌ورزید و برای خراش پوست دستش به طبیب متوسل می‌شد، باید تمام بدن را در خاک ببیند و طعمهٔ ماران و موران زمین کند، و محل و او، جای آمد و شد خزندگان زیر زمین گردد. 🎐 سوراخهای بدن او محل رفت و آمد مارها و عقربها شود، و خاک سنگین بر روی پیکر او انباشته گردد و خود در میان آن تبدیل به خاک و خاکستر شود. همهٔ اینها را در مقابل دیدگان خود مجسم می‌بیند. 🎐 و از طرفی هم بر اساس وجدان و عقل حرکت نکرده، راه آخرت را روشن ننموده، با ناموس خدا آشنائی پیدا نکرده، با علوم باطنیه و موجبات تجرد نفس پیوسته در جنگ و جدال و قهر بوده، از راه عدالت منحرف و به حقوق خود و سائر افراد مردم که در نزد مبدأ اصیل عالم، خداوند عزوجل محترمند تجاوز کرده، و در مقام عبودیت خدا نبوده، سر به سجادهٔ تسلیم و خاکساری در مقابل ظاهر کنندهٔ این مظاهر عجیب و این مناظر شگفت عالم نگذارده، ایثار نکرده، دستگیری از بیچارگان و درماندگان ننموده، و با اعمال صالحه جان خود را به حیات آن عالم زنده نکرده، و برای تاریکیها و عقبات و کوره راههای طبعی چراغی نیفروخته است. 🎐 با این حال و کیفیت می‌خواهد از دنیا برود! با این مشکلاتی که از هر سو بدو روی آورده و او را احاطه نموده و درهم پیچیده است؛ حیرت زده، خسران زده و زیانکار، با زیان و ندامت و حسرتی که از سر تا قدم او می‌بارد می‌خواهد کوچ کند. بانگ رحیل زده شده و دیگر وقت درنگ و تدارک نیست. 📔 شناسی، ج۱، ص ۹۴ علامه طهرانی ره ڪانال زلال مــ💖ــعرفت @ZolaleMarefat_f ┅═✧❁🔆❁✧═┅
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❧🔆✧﷽✧🔆❧ 🔻تفاوت دینداری با دین‌سازی؟ 📌 دینداری با دین‌سازی فرق دارد. ما خودمان برای خودمان دینی ساخته‌ایم ➖معنای دینداری؟ ➖انتظار دین از ما چیست؟ ➖تاکجا باید مقید به دین بود؟ ◽️انسان‌ ممكن‌ است‌ نماز بخواند و روزه‌ هم‌ بگيرد و مسجد هم‌ بسازد، ولی وقتی اينها قيمت‌ دارد كه‌ دلالت‌ بر ربط‌ با خدا كند؛ يعنی وقتی هم‌ كه‌ در منزل‌ تنهاست‌، روزه بگیرد و نمازش‌ ترك‌ نشود. ◽️ وقتي‌ هم‌ كه‌ پشت‌ ترازو می‌ايستد و در موقع‌ فروش‌ جنس‌ بر مشتری جاهل‌ و نادان كه‌ هيچ‌ حساب‌ هم‌ سرش‌ نمی‌شود إجحاف‌ نكند و از او زيادتر نستاند و كمتر ندهد؛ ✨چون‌ خدا هست‌، نيمه‌ شب‌ هم‌ در رختخواب‌ خدا هست‌، از خواب‌ كه‌ بر مي‌خيزد خدا هست‌. ◽️علاقۀ به‌ زن‌ و فرزند و ثروت‌ و آبرو، بايد در طول‌ علاقه‌ و محبّت‌ به‌ خدا باشد نه‌ در عرض‌ آن‌. ❓در اين‌ صورت‌ وقتی از او بپرسند : مَنْ رَبُّكَ؟ «خدايت‌ كيست‌؟» در پاسخ‌ گويد: اللَهُ جَلَّ جَلالُهُ رَبّي‌. ◽️ فرشتگان‌ می‌گويند : خوش‌ آمدی‌! قَدِمْتَ خَيْرَ قُدومٍ، نَزَلْتَ خَيْرَ مَقامٍ، أهْلاً وَ سَهْلاً. ◽️ و امّا آن‌ كسانی كه‌ در ظاهر می‌گويند خدای ما خدای آسمانها و زمين‌ است‌، وليكن‌ در عمل‌ اعتقادی به‌ او ندارند و شهادت‌ آنها فقط‌ لقلقۀ لسان‌ است‌؛ ◽️ پيوسته‌ دَم‌ از ايمان‌ و شرافت‌ و تقوي‌ و عدالت‌ ميزنند امّا در مقام‌ عمل‌ همۀ اين‌ امور را به‌ يك‌ پول‌ سياه‌ ميفروشند، خدايشان‌ و خداوندانشان‌ در ترازوي‌ واقع‌ و سنجش‌ حقيقت‌، درهم‌ و دينار و طلا و نقره‌ و شكم‌ آنهاست‌؛ ✨ همانطور كه‌ رسول‌ خدا صَلَّی‌الله عَلَیهِ وَ آلِه از مردم‌ آخرالزّمان‌ خبر می‌دهد كه‌ : ءَالِهَتُهُمْ بُطُونُهُمْ وَ نِسَآؤُهُمْ قِبْلَتُهُمْ وَ شَرَفُهُمُ الدَّرَاهِمُ وَالدَّنَانِيرُ. . ◽️ «معبودهای آنان‌ شكم‌های آنان‌است‌، و زنهای آنها قبله‌گاه‌ آنانند، و شرف‌ آنان‌ منوط‌ به‌ داشتن‌ درهم‌ و دينار است‌.» 📚معادشناسی علامه تهرانی ج۲، ص۲۵۳ ڪانال زلال مــ💖ــعرفت @ZolaleMarefat_f ┅═✧❁🔆❁✧═┅
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨❧🔆✧﷽✧🔆❧✨ 🔖 ✨ رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم فرمودند: ◽️ اُدعُوا اللهَ وَ اََنتم مُوقِنونَ بِالاِجابَةِ وَاعلَموا اَنَّ اللهَ لا یَستَجِیبُ دُعاءَ مِن قَلبِ غافِلٍ لاه؛ 💫 خدا را بخوانید و به اجابت دعای خود یقین داشته باشید و بدانید که خداوند دعا را از قلب غافل بیخبر نمی پذیرد. ڪانال زلال مــ💖ــعرفت @ZolaleMarefat_f ┅═✧❁🔆❁✧═┅
✨❧🔆✧﷽✧🔆❧✨ 📌 💫 امام باقر علیه السلام : 🌟 هر بنده‌ای قصد کند هر ساعتی از شب برخیزد (برای عبادت) خداوند دو فرشته را مامور می‌سازد او را بیدارکنند البته شیطان تلاش می‌کند که او بیدار نشود. 😊 چقدرخدامهربونه ڪانال زلال مــ💖ــعرفت @ZolaleMarefat_f ┅═✧❁🔆❁✧═┅
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❧🔆✧﷽✧🔆❧ 💌 ❣مهدے جان ◽️من آن کودک زارم که تمام روزهایم به کودکانه های زندگی می گذرد ، بی آنکه حواسم باشد به قلب زخمی پدرم ، به سوز دلش ، به غربت و غیبتش ، به تنهایی و بغض و صبوری اش ... ◽️... شما اما آن عزیزترین پدرید که حواستان به من هست ، دعایم می کنید ، هوایم را دارید ، ارامشم هستید ، گره گشایی می کنید و آرام و مهربان راهم می برید ... ◽️چه ناسپاس کودکی هستم و چه مهربان پدری هستید شما ... شکر خدا که دارمتان ... 💌 التماس دعا🤲 ڪانال زلال مــ💖ــعرفت @ZolaleMarefat_f ┅═✧❁🔆❁✧═┅
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از دکتر سویزی
Joze 01-Hezb 02.mp3
1.5M
❧🔆✧﷽✧🔆❧ 🔻📖 تلاوت قرآن کریم به تفکیک حزب 🔺 از 🎙 استاد منشاوی 2⃣ @Telavat_ir ┅═✧❁🔆❁✧═┅
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❧🔆✧﷽✧🔆❧ 🔖 بهترین زمان صدقه ✨ پیامبراکرم صلی الله علیه وآله وسلم می‌فرمودند : ◽️تا انسان سالم است باید بدهد. صدقه‌ی برتر، آن است که شما در حال سلامتی -یعنی زمانی که می‌توانید تصمیم بگیرید- بخشی از دارایی‌های خود را که از فضل الهی به شما رسیده است در راه خدا کنید. این بهترین شکل صدقه است. ◽️تا سالم هستید این کار را انجام دهید. نگذارید مرگ و از راه برسد زیرا معلوم نیست به انجام آن موفق شوید؛ اگر هم موفق شوید، فضیلت آن مانند هنگامی نیست که با امید به زندگی انفاق کرده‌اید. 📚 از کتاب سیاحت جمال نویسنده : محمدجواد حاج علی اکبری ڪانال زلال مــ💖ــعرفت @ZolaleMarefat_f ┅═✧❁🔆❁✧═┅
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨❧🔆✧﷽✧🔆❧✨ 🔎 ⏬ خصوصیات فاسقان 📖 «الَّذینَ یَنْقُضُونَ عَهْدَ اللهِ مِنْ بَعْدِ میثاقِهِ وَ یَقْطَعُونَ ما أَمَرَ اللهُ بِهِ أَنْ یُوصَلَ وَ یُفْسِدُونَ فِی الْأَرْضِ أُولئِکَ هُمُ الْخاسِرُونَ» 📖 همانانی که پیمان خدا را پس از بستن آن می‏‌شکنند و آنچه خداوند به پیوستنش امر فرموده، می‏‌گسلند و در زمین به فساد می‏‌پردازند. آنان همان زیان‌کاران‌اند. (بقره ۲۷) 🖇⬅️ اولین خصوصیت رفتاری فاسقان این است که عهد الهی را پس از استواری آن نقض می‌کنند. واژۀ «نَقض» به‌معنای بازکردن پیچ‌وتابی است که موجب استحکام است و نقطۀ مقابل «اِبرام» به‌معنای محکم‌کردن است. ⏪ در کلام عرب هنگامی‌که طنابی را می‌تابانند تا پایدار و محکم شود، به آن «اِبرام» می‌گویند و عکس آن را «نقض» می‌خوانند که به‌معنای بازکردن رشتۀ تابیده‌شده است. کلمۀ «میثاق» نیز از ریشۀ «وَثاقَۀ» به‌معنای پایداری و استوارکردن است. ⏪ فاسقان کسانی هستند که عهد و پیمانی را که خداوند با رسالت باطنی عقل در جان و فطرت ایشان نهاده و تعهداتی را که توسط پیامبران و کتب آسمانی گرفته است، گسسته و از پیمان خود خارج می‌شوند و سر به طاعت حق فرو نمی‌آورند. https://b2n.ir/384929 @ZolaleMarefat_f ┅═✧❁🔆❁✧═┅
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨❧🔆✧﷽✧🔆❧✨ 🔻جلوگیری از حال دعا و استجابت 🔹 یکى از آن مسائل اساسى که نمی گذارد ما موفقیت پیدا کنیم ، حالى پیدا بکنیم، دعا و تضرّعمان هم به جایى نمی رسد، از بیخ راه بسته می شود، حتى می کنیم، به خدا مى گوئیم : 🔸خدایا ما را به سوى خودت بخوان! ولی این دعا هم مستجاب نمی شود. از همه جا راه بسته می شود چرا که روح، روح تیره است، روح ظلمانى است، از خدا محجوب است. 🔹 انسان وقتى غوطه ور در حرام و شبهات شد، چه در کسب و کار خودش، چه در مراوده ها، چه در معامله ها چه در معاوضاتش، الى آخر، اگر در حرام و مشتبه غوطه ور شد، اگرچه به ظاهر هم مشروع است، 🔹ولى چون این انسان رقیق نیست، ظلمتى و تیرگى از این لحاظ عاید قلب و روح می شود که دیگر این قلب بیچاره نمی تواند کارى انجام بدهد، که از همین ظلمت و تیرگیهاست. 🔖 آیت الله شجاعی(ره) ڪانال زلال مــ💖ــعرفت @ZolaleMarefat_f ┅═✧❁🔆❁✧═┅
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨❧🔆✧﷽✧🔆❧✨ 💢تعریف ردّ مَظالم و کیفیت پرداخت آنمقام معظم رهبری : ❓پرسش : مظالم چيست و کيفيت پرداخت آن چگونه است؟ 🔻پاسخ : مظالم اصطلاحاً به اموال و بدهى‌هايى گفته مى‌شود که انسان از روى ظلم و بى‌عدالتى از بندگان خدا گرفته و نپرداخته است، و حکم شرعى آن اين است که اگر صاحب آنها را مى‌شناسد بايد عين اموال را به آنها برگرداند، و اگر صاحب آنها را نمى‌شناسد و معلوم نيستند، اين اموال و بدهى‌ها را بايد از طرف آنها به فقرا بدهد و براى اين کار احوط آن است که از حاکم شرع اذن بگيرد. ✍ آیت الله سیستانی : 🔻اموال و بدهی‌هایی است که شخص از روی ظلم از دیگران گرفته یا ضایع نموده و به آنها نپرداخته و حکم شرعی آن این است که چنانچه صاحب آن را بشناسد باید به او برگرداند ، و اگر نمی شناسد یا از پیدا کردن او مأیوس است به فقیر متدین صدقه بدهد و برای این کار بنابر احتیاط باید از مرجع تقلید اجازه بگیرد. ✍ آیت الله مکارم شیرازی : 🔻منظور از ، حقوق الناس قطعي يا احتمالي است که انسان، صاحب آن را دقيقا نمي شناسد يا اگر مي شناسد امکان رساندن مال به او وجود ندارد و حتي به آشنايان و وارثان شرعي او نيز دسترسي ندارد که آن را به مرجع تقليد خودش مي دهد يا با اجازه او به مصرف نيازمندان می‌رساند. ڪانال زلال مــ💖ــعرفت @ZolaleMarefat_f ┅═✧❁🔆❁✧═┅
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا