eitaa logo
"القائِمُ المُنتَظر (سلام الله علیه)"
275 دنبال‌کننده
1هزار عکس
358 ویدیو
70 فایل
همراه ما باشید... @ahmadi313313 خادم کانال اللهم عجل لولیک الفرج
مشاهده در ایتا
دانلود
🔵جناب ایه الله حاج سید محسن خرازی از مرحوم حاج شیخ مجتبی قزوینی نقل می کند🔻 اگر ما امثال سید موسی زرآبادی را ندیده بودیم معنویاتی که از سید بحرالعلوم نقل می شود را باور نمیکرد یم. 🔰روزنه هایی از عالم غیب.ص۱۸۱
⛔️ اختراعِ دعا و‌ دستور العمل 🔹 یکی از مسائلی که در معارف تشیع بسیار به آن اهمیت داده ‌شده، مسأله "دعا" می‌باشد. دعا یکی از قوی‌ترین سلاح‌های مؤمنین است که عجایب بسیار در انس با آن نهفته‌ست. پیشتر برخی آداب دعا گذشت. اما گاهی مشاهده می‌شود که برخی نسخه‌های معنوی که از طرف دعانویسان یا کاتبان حرز صادر می‌‌شود، ترکیبی از عباراتی مَن‌درآوردی است. این یکی از اشکالات اساسی به دعانویسان می‌باشد. حال به این روایت توجه نمایید🔻 عَنْ أَبِي اَلْقَاسِمِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ يَعْقُوبَ عَنْ عَلِيِّ بْنِ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَنْ زِيَادٍ اَلْقَنْدِيِّ عَنْ عَبْدِ اَلرَّحِيمِ اَلْقَصِيرِ قَالَ: دَخَلْتُ عَلَى أَبِي عَبْدِاَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ فَقُلْتُ لَهُ جُعِلْتُ فِدَاكَ إِنِّي اِخْتَرَعْتُ دُعَاءً فَقَالَ دَعْنِي مِنِ اِخْتِرَاعِكَ... ✍🏻 حاصل آنکه راوی گوید خدمت امام صادق سلام الله علیه رسیدم و عرض کردم فدایت شوم، من دعایی از خود اختراع کردم. امام فرمودند🔻 اختراعت را کنار بگذار. (یا بدین معنا که: من نیازی به اختراعت ندارم) این روایت در سه کتاب مهم شیعه نقل شده: 📚 الکافی، ط_الاسلامیه، ج ٣ ص ۴٧۶ 📚 تهذیب الاحکام، ج ١ ص ١١۶ 📚 کتاب من لا یحضره الفقیه، الإسلامية، ج ١ ص ٥٥٩ 🔻 مجلسیین رحمهماالله ذیل این روایت بیانی با مضمونی مشترک دارند که حاصلش این است: «این روایت دلالت بر نهی از دعای ساختگی دارد. یا حمل بر کراهت می‌شود، چون روایت دستور به دعا عام است و انسان خود نیز می‌تواند دعا نماید. مگر در موردی که انسان با صفات و اسماء الله آشنا نباشد، لذا ممکن است چیزی بگوید که جایز نباشد، یا در دعای خود نسبتی ناروا به ساحت خداوند متعال بدهد. و شکی نیست که دعایِ روایی بهتر است و اولویت با آن است. خصوصا وقتی که به ادعیه معصومین علیهم السلام دسترسی باشد. یا می‌توان گفت این روایت دال بر تشویق به تعلیم از اهل بیت علیهم السلام است.» متن عربی عبارات فوق: ➖روضة المتقین، ج ٢ ص ٨٢٠: یدل ظاهرا علی النهی عن اختراع الدعاء و حمل علی الکراهة لعموم الأمر بالدعاء إلا فیمن لا یعرف الله و صفاته العلیا، فربما یتکلم بما لا یجوز له، و لاریب أن الدعاء بالمنقول أولی، و یمکن أن یکون مراده الدعاء لقضاء الحاجة. ➖ملاذ الأخيار، ج ١ ص ۴٣٣: قوله عليه السلام: دعني من اختراعك كأنه ضمن معنى الإعراض، بأن يكون "من "بمعنى "عن" و ظاهره المنع من إنشاء الدعاء و كأنه على الكراهة، لا سيما عند إمكان سماع الدعاء عن الإمام. أو هو تحريص على التعلم، و إلا فقد ورد في الأخبار الكثيرة جواز إنشاء الدعاء، بل ورد: خير الدعاء ما جرى على لسانك.و إن احتمل أن يكون المراد من الأدعية المنقولة. ✅ نتیجه تا بدین‌جا این است که با وجود ادعیه معصومین علیهم السلام، از خود دعا اختراع نکنیم و بهتر است از ادعیه روایی بهره ببریم. خصوصا زمانی که حاجتی داریم و می‌خواهیم با آداب و بر طریق سنت طلب حاجت نماییم. چه اینکه در ادامه روایت مذکور نیز قرینه‌ای بر این ادعا یافت می‌شود. 🔺امام سلام الله علیه بعد از نهیِ راوی از اختراع می‌فرمایند: "إِذَا نَزَلَ بِكَ أَمْرٌ فَافْزَعْ إِلَى رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ... " (هرگاه امر مهمی برایت پیش آمد به رسول خدا صلی الله علیه و آله پناهنده شو.) سپس امام علیه السلام دستور به نمازِ حاجتی می‌دهند . اینکه امام سلام الله علیه می‌فرمایند: "هرگاه امر مهمی برایت پیش آمد بما پناهنده شو." ظاهرا مقصود این است که در امور سخت و حوائج مهم برای بهتر نتیجه گرفتن، با روش ما طلب حاجت کن و بجای اینکه به اختراع خودت تکیه کنی، ببین ما برای طلب حاجت چه آدابی بیان فرموده‌ایم. و همانطور که علامه مجلسی رحمه الله در متن فوق اشاره نمودند، این بمعنایِ منع دعای شخصی نیست که نتوانیم هیچ دعایی جز دعای روایی بر زبان آوریم. اما نباید دعای خود را بر دعای معصوم مقدم بداریم، یا با وجود دعایی که معصوم بیان فرمودند، نباید دعای خود را ترویج و معرفی کنیم. پس بهتر است در امور عبادی به روش و دستور اهل بیت علیهم السلام عمل نماییم که هم دقیق‌تر است، هم اثرش بیشتر است، هم مرضی خداوند متعال است.
* 💠 اسرار اهل بیت علیهم السلام 🔻جابر بن يزيد جعفي مي گويد امام باقر علیه السلام هفتاد هزار حديث به من آموخت که به کسي نگفتم و نخواهم گفت. روزي به امام باقر عليه السلام عرض کردم فدايت شوم بار سنگين و بزرگي را بر دوش من گذاشتيد به واسطه ي اسراري که برايم بيان نموديد مطالبي از اسرار به من گفته ايد که سينه ام تاب تحمل آن را ندارد و محرمي ندارم تا به او بگويم و نزديک است ديوانه شوم. امام فرمود: به [کوه و] صحرا برو و چاهي بکن و سر در دهانه چاه بگذار و در خلوت چاه بگو: حدثني محمد بن علي بکذا وکذا (بحار الأنوار، ج 46، ص: 340)
🏴 فرا رسیدن سالروز شهادت جانسوز ستاره‌ی پنجم آسمان امامت و ولایت حضرت باقر العلوم امام محمد ابن علی سلام الله علیه را به محضر مقدّس امام زمان عجّل‌ الله‌ تعالی فرجه‌ الشریف و همه شیعیان و دوستداران اهل‌ بیت علیهم‌ السلام تسلیت عرض می‌نمائیم.
7.75M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺مهم برای اهل دقت 🔺 🎞 اونی که ما گفتیم بخون و اضافه و کم نکن❗️ 🎤 استاد
💭 عرفان صحیح و سلوک حقیقی 💭 عرفان صحیح ، عرفانی است که مستندِ به آیات و روایات و سیره ائمه اطهار علیهم السلام باشد ، و عارف باید بتواند تمام هرآنچه را که به عنوان عرفان میگوید را مستند به آیات و روایات بکند وگرنه تبعیت از او جواز دینی و‌ روایی ندارد ... چطور میشود کسی مدعی بشود که در آیات و روایات راه و روش سیر و سلوک تبیین نشده است و ما محتاجِ این و آن هستیم! مستفاد از آیه إکمال «اَلْیوْمَ أَکمَلْتُ لَکمْ دینَکمْ» آیا غیر از جامعیت دین و تبیین تمام امور در دین است؟؟ سلوک حقیقی سلوکی است که محتوای آن عمل به شریعت و تبعیت محض از دستورات روایی باشد، در سلوک حقیقی پرهیز میشود از دستوراتی که از غیر طریق دین رسیده و سلیقه های شخصی که اختراعات شخص است در این سلوک راهی ندارد. در روایات ما نحوه سیر سالک و حتی عدد اذکار و دستورالعمل های مختلف برای انسان ها ذکر و تبیین شده است و کافی است سراغ روایات برویم و یا به عالمان ربانی و راویان حدیث رجوع بکنیم تا سلوک مرضی معصوم سلام الله علیه را نشانمان بدهند ...
📢 فيضی دارد که از دو مکان منتشر می‌شود: و عرفات. 📢 بابی که از امام حسين(ع) در عرفه گشوده می‌شود، مهم‌تر از بابی است که در عرفات گشوده می‌شود. 💠 استاد سیّد محمّدمهدی میرباقری: ◀️ «بنابر روایات، بابی که از امام حسين(ع) در عرفه گشوده می‌شود، مهم‌تر از بابی است که در عرفات گشوده می‌شود. ... عرفه غير از فيض زمانی، يک فيضی هم دارد که از دو مکان (کربلا و عرفات) منتشر می‌شود. در اين فيوضاتی که منتشر می‌شود ما هم می‌توانيم شريک باشيم. ما هم با دلمان می‌توانيم در آن صحنه‌ها باشيم. البته هر کس به اندازه خودش سهم و درجه دارد... . آن بی‌قراری است که مهم است. اگر کسی دلش از محيط، کنده شده باشد و دلش در عرفه و در کربلا باشد ان شاء الله در ثواب‌ها شريک است... عرفه روزی است که انسان بايد به معرفت برسد و با زوار امام حسين(ع) و اهل عرفات شريک شود. دلش آنجا باشد». ◀️ «در دريای ظلمانی و امواج فتنه‌های شياطين، تنها چراغ و پناهْ وجود مقدس سيدالشهدا(ع) است. در روز عرفه خودمان را به آن حضرت برسانيم. محور سلوک و تهذيب ما زيارت سیدالشهداست». ◀️ «در روز عرفه، زيارت سيدالشهدا(ع) جزء اعمال اصلی است که نبايد فراموش شود. حتی از راه دور هم باشد؛ چه بسا از راه نزديک بيشتر قبول کنند. جواب حضرت هم می‌رسد... دومين کار اين است که در روز عرفه، دعاهاي عرفه را هم بخواند، به‌خصوص دعايی در صحيفه است که در آن قسمت عمده‌اش دعا برای امام زمان(عج) است. اصل دعای بعدازظهر عرفه را قرار بدهيد و دعا بر امام زمان(عج). بقيه حاجات، فرع بشوند.» ◀️ «ما در روز عرفه بايد خودمان را به عِتْق از آتش جهنم برسانيم. در روايت، وارد شده که اگر کسی در ماه رمضان آمرزيده نشد، بايد منتظر روز عرفه باشد. پس بايد خودمان را برای روز عرفه آماده کنيم. در عرفه چه کار بايد کرد که به خدا برسيم، درحالی که در عرفات نيستيم؟ روايت آمده است که فردی به حضرت عرض کرد که من نتوانستم به مکه بروم و به کربلا رفتم. حضرت فرمود: تو کم نياوردی. طرف برايش جای سؤال شد. حضرت طوری از فضيلت کربلا گفتند که فضيلت عرفات محو شد...». ☑️ @mirbaqeri_ir
👌برای انجام کاری بین دو امر ... ▪️الإمامُ الكاظمُ سلام الله علیه : إذا مَرَّ بكَ أمرانِ لا تَدريأيُّهُما خَيرٌ وأصوَبُ ، فانظُرْ أيُّهُما أقرَبُ إلى هواكَ فخالِفْهُ ؛ فإنَّ كَثيرَ الصَّوابِ في مُخالَفَةِ هَواكَ . 🔸امام موسی‌كاظم سلام‌الله‌علیه می‌فرمایند: هرگاه دو كار برايت پيش آمد كه ندانستى كدام يك بهتر و درست تر است، بنگر كه كدام يك از آنها به هوس تو نزديكتر است، با همان مخالفت كن؛ زيرا درست هاى بسيارى در مخالفت كردن با هواى نَفْست نهفته است. 📚تحف العقول : 398.
👌 ✍امام محمد باقر سلام الله علیه خطاب به جابر بن یزید جُعفی می‌فرمایند: «ای جابر! تو را به پنج چیز وصیت می‌کنم... ⇦ اگر مورد ستم قرار گرفتی، ستم نکن ⇦ اگر به تو خیانت کردند، تو خیانت نکن ⇦ اگر تو را تکذیب کردند، خشم نگیر ⇦ اگر تو را ستایش کردند، دلخوش نشو ⇦ و اگر تو را سرزنش کردند، دلگیر مشو بلکه درباره آنچه گفتند فکر کن! اگر دیدی آنچه می‌گویند راست است ، خود را اصلاح کن. و اگر دیدی درست نیست، پس بدان که خود را مدیون تو کردند و برای جبران این دِین، از ثواب‌های او به تو می‌دهند و از گناهان تو کم کرده ، در نامه اعمال او قرار می‌دهند» 📚 بحارالأنوار ، ج۷۵ ، ص۱۶۲
📣 آثار ولایت امیر المؤمنین سلام الله علیه ✳️ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْقُطْبِيِّ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع قال قال رسول الله ص: ‏إِنَّ الرَّوْحَ وَ الرَّاحَةَ وَ الرِّضْوَانَ وَ الْبِشْرَ وَ الْبِشَارَةَ وَ الْحُبَّ وَ الْمَحَبَّةَ لِمَنِ ائْتَمَّ بِعَلِيٍّ وَ وَلَايَتِهِ وَ سَلَّمَ لَهُ وَ لِلْأَوْصِيَاءِ مِنْ بَعْدِهِ حَقّا. امام صادق سلام الله علیه از رسول خدا صلی الله علیه و آله نقل کرده اند که فرمودند🔻 همانا شادمانی و آسایش روح، حس رضایت، خوشرویی و خوشحالی، و دوست داشتن و محبت از آن کسی است که به علی علیه السلام و ولایتش اقتدا کند و حقیقتا تسلیم او و اوصیاء و امامان بعد از او باشد. 📚 بصائر الدرجات، ص: 53 📚 فضائل الشيعة، ص: 33
🚩 قسمتی از دعای روز عید قربان 💠 ... اللَّهُمَّ أَلْهِمْنِي شُكْرَكَ وَ عَلِّمْنِي حُكْمَكَ وَ فَقِّهْنِي‏ فِي دِينِك‏ ... 📚اقبال الاعمال، ج 1، ص444 ✍ اینکه در بسیاری از ادعیه ی مأثوره دعا برای فقاهت در دین آمده است، دلالت بر اهمیت بالای فقاهت و فهم دین دارد.
قدر نشناسی احادیث [معانی الأخبار] أَبِی وَ ابْنُ الْوَلِیدِ عَنِ الْحِمْیَرِیِّ عَنِ ابْنِ أَبِی الْخَطَّابِ عَنِ النَّضْرِ بْنِ شُعَیْبٍ عَنْ عَبْدِ الْغَفَّارِ الْجَازِیِّ قَالَ: حَدَّثَنِی مَنْ سَأَلَهُ یَعْنِی الصَّادِقَ علیه السلام هَلْ یَکُونُ کُفْرٌ لَا یَبْلُغُ الشِّرْکَ قَالَ إِنَّ الْکُفْرَ هُوَ الشِّرْکُ ثُمَّ قَامَ فَدَخَلَ الْمَسْجِدَ فَالْتَفَتَ إِلَیَّ وَ قَالَ نَعَمْ الرَّجُلُ یَحْمِلُ الْحَدِیثَ إِلَی صَاحِبِهِ فَلَا یَعْرِفُهُ فَیَرُدُّهُ عَلَیْهِ فَهِیَ نِعْمَةٌ کَفَرَهَا وَ لَمْ یَبْلُغِ الشِّرْکَ. عبد الغفّار جازی گوید🔻 کسی برایم گفت که از امام صادق سلام الله علیه پرسیدم: آیا کفری هست که به سر حدّ شرک نرسد؟ فرمود: البتّه کفر همان شرک است، سپس برخاست و وارد مسجد شد، و نگاهی به من افکند و فرمود: آری، شخص حدیثی را برای دوستش می‌برد، او قدرشناسی نمی کند و آن را بر می‌گرداند؛ پس این نعمتی است که کفران نموده، ولی به سر حدّ شرک نرسیده است. معانی الاخبار،ص۱۳۷-۱۳۸، ب ۶۷ ،ح ۱