eitaa logo
نهج البلاغه : حکمت های کوتاه
102 دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
77 ویدیو
341 فایل
کلمات قصار ، قسمت سوم نهج البلاغه
مشاهده در ایتا
دانلود
نهج البلاغه حکمت 85 - ضرورت اعتراف به جهل وَ قَالَ عليه‌السلام مَنْ تَرَكَ قَوْلَ لاَ أَدْرِي أُصِيبَتْ مَقَاتِلُهُ و درود خدا بر او، فرمود: كسى كه از گفتن «نمى‌دانم» روى گردان است، به هلاكت و نابودى مى‌رسد 🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
نهج البلاغه حکمت 85 - ضرورت اعتراف به جهل وَ قَالَ عليه‌السلام مَنْ تَرَكَ قَوْلَ لاَ أَدْرِي أُصِيبَتْ مَقَاتِلُهُ و درود خدا بر او، فرمود: كسى كه از گفتن «نمى‌دانم» روى گردان است، به هلاكت و نابودى مى‌رسد 🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
صدا ۰۰۴.m4a
17.06M
نهج البلاغه حکمت 85 - ضرورت اعتراف به جهل وَ قَالَ عليه‌السلام مَنْ تَرَكَ قَوْلَ لاَ أَدْرِي أُصِيبَتْ مَقَاتِلُهُ و درود خدا بر او، فرمود: كسى كه از گفتن «نمى‌دانم» روى گردان است، به هلاكت و نابودى مى‌رسد توضیح از خطیب اصفهانی سه شنبه ۱۴۰۱/۹/۸ 🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
نهج البلاغه حکمت 86 - برتری فکر و تجربه بر قدرت وَ قَالَ عليه‌السلام رَأْيُ اَلشَّيْخِ أَحَبُّ إِلَيَّ مِنْ جَلَدِ اَلْغُلاَمِ وَ رُوِيَ مِنْ مَشْهَدِ اَلْغُلاَمِ و درود خدا بر او، فرمود: انديشه پير در نزد من از تلاش جوان خوشايندتر است. (و نقل شده كه تجربۀ پيران از آمادگى رزمى جوانان برتر است) جَلَد : چالاکی و دلاوری
نهج البلاغه حکمت 86 - برتری فکر و تجربه بر قدرت وَ قَالَ عليه‌السلام رَأْيُ اَلشَّيْخِ أَحَبُّ إِلَيَّ مِنْ جَلَدِ اَلْغُلاَمِ وَ رُوِيَ مِنْ مَشْهَدِ اَلْغُلاَمِ و درود خدا بر او، فرمود: انديشه پير در نزد من از تلاش جوان خوشايندتر است. (و نقل شده كه تجربۀ پيران از آمادگى رزمى جوانان برتر است) 💐💐💐💐💐💐💐💐💐
صدا ۰۰۲.m4a
16.18M
حکمت 86 - برتری فکر و تجربه بر قدرت وَ قَالَ عليه‌السلام رَأْيُ اَلشَّيْخِ أَحَبُّ إِلَيَّ مِنْ جَلَدِ اَلْغُلاَمِ وَ رُوِيَ مِنْ مَشْهَدِ اَلْغُلاَمِ و درود خدا بر او، فرمود: انديشه پير در نزد من از تلاش جوان خوشايندتر است. (و نقل شده كه تجربۀ پيران از آمادگى رزمى جوانان برتر است) توضیح از: خطیب اصفهانی چهارشنبه ۱۴۰۱/۹/۹ 🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
حکمت 87 - ارزش استغفار وَ قَالَ عليه‌السلام عَجِبْتُ لِمَنْ يَقْنَطُ وَ مَعَهُ اَلاِسْتِغْفَارُ و درود خدا بر او، فرمود: در شگفتم از كسى كه مى‌تواند استغفار كند و نااميد است 🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
صدا ۰۰۴.m4a
20.42M
نهج البلاغه حکمت 87 - ارزش استغفار وَ قَالَ عليه‌السلام عَجِبْتُ لِمَنْ يَقْنَطُ وَ مَعَهُ اَلاِسْتِغْفَارُ و درود خدا بر او، فرمود: در شگفتم از كسى كه مى‌تواند استغفار كند و نااميد است توضیح از : خطیب اسماعیل پور پنجشنبه۱۴۰۱/۹/۱۰ 🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
حکمت 87 - ارزش استغفار وَ قَالَ عليه‌السلام عَجِبْتُ لِمَنْ يَقْنَطُ وَ مَعَهُ اَلاِسْتِغْفَارُ و درود خدا بر او، فرمود: در شگفتم از كسى كه مى‌تواند استغفار كند و نااميد است 🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
حکمت 88 - دو عامل ايمنى از عذاب الهی وَ حَكَى عَنْهُ أَبُو جَعْفَرٍ مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيٍّ اَلْبَاقِرُ عليهماالسلام أَنَّهُ قَالَ و درود خدا بر او، فرمود: (امام باقر عليه السّلام از حضرت امير المؤمنين عليه السّلام نقل فرمود) كَانَ فِي اَلْأَرْضِ أَمَانَانِ مِنْ عَذَابِ اَللَّهِ وَ قَدْ رُفِعَ أَحَدُهُمَا فَدُونَكُمُ اَلْآخَرَ فَتَمَسَّكُوا بِهِ أَمَّا اَلْأَمَانُ اَلَّذِي رُفِعَ فَهُوَ رَسُولُ اَللَّهِ صلى‌الله‌عليه‌وآله‌وسلم وَ أَمَّا اَلْأَمَانُ اَلْبَاقِي فَالاِسْتِغْفَارُ دو چيز در زمين مايۀ امان از عذاب خدا بود: يكى از آن دو برداشته شد، پس ديگرى را دريابيد و بدان چنگ زنيد، امّا امانى كه برداشته شد رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله و سلّم بود، و أمان باقى ماندۀ، استغفار كردن است قَالَ اَللَّهُ تَعَالَى وَ مٰا كٰانَ اَللّٰهُ لِيُعَذِّبَهُمْ وَ أَنْتَ فِيهِمْ وَ مٰا كٰانَ اَللّٰهُ مُعَذِّبَهُمْ وَ هُمْ يَسْتَغْفِرُونَ كه خداى بزرگ به رسول خدا فرمود: «خدا آنان را عذاب نمى‌كند در حالى كه تو در ميان آنانى، و عذابشان نمى‌كند تا آن هنگام كه استغفار مى‌كنند قال الرضي و هذا من محاسن الاستخراج و لطائف الاستنباط (اين روش استخراج نيكوترين لطايف معنى، و ظرافت سخن از آيات قرآن است) 🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
حکمت 88 - دو عامل ايمنى از عذاب الهی وَ حَكَى عَنْهُ أَبُو جَعْفَرٍ مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيٍّ اَلْبَاقِرُ عليهماالسلام أَنَّهُ قَالَ و درود خدا بر او، فرمود: (امام باقر عليه السّلام از حضرت امير المؤمنين عليه السّلام نقل فرمود) كَانَ فِي اَلْأَرْضِ أَمَانَانِ مِنْ عَذَابِ اَللَّهِ وَ قَدْ رُفِعَ أَحَدُهُمَا فَدُونَكُمُ اَلْآخَرَ فَتَمَسَّكُوا بِهِ أَمَّا اَلْأَمَانُ اَلَّذِي رُفِعَ فَهُوَ رَسُولُ اَللَّهِ صلى‌الله‌عليه‌وآله‌وسلم وَ أَمَّا اَلْأَمَانُ اَلْبَاقِي فَالاِسْتِغْفَارُ دو چيز در زمين مايۀ امان از عذاب خدا بود: يكى از آن دو برداشته شد، پس ديگرى را دريابيد و بدان چنگ زنيد، امّا امانى كه برداشته شد رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله و سلّم بود، و أمان باقى ماندۀ، استغفار كردن است قَالَ اَللَّهُ تَعَالَى وَ مٰا كٰانَ اَللّٰهُ لِيُعَذِّبَهُمْ وَ أَنْتَ فِيهِمْ وَ مٰا كٰانَ اَللّٰهُ مُعَذِّبَهُمْ وَ هُمْ يَسْتَغْفِرُونَ كه خداى بزرگ به رسول خدا فرمود: «خدا آنان را عذاب نمى‌كند در حالى كه تو در ميان آنانى، و عذابشان نمى‌كند تا آن هنگام كه استغفار مى‌كنند قال الرضي و هذا من محاسن الاستخراج و لطائف الاستنباط (اين روش استخراج نيكوترين لطايف معنى، و ظرافت سخن از آيات قرآن است) 🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
صدا ۰۰۷.m4a
17.72M
حکمت 88 - دو عامل ايمنى از عذاب الهی وَ حَكَى عَنْهُ أَبُو جَعْفَرٍ مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيٍّ اَلْبَاقِرُ عليهماالسلام أَنَّهُ قَالَ و درود خدا بر او، فرمود: (امام باقر عليه السّلام از حضرت امير المؤمنين عليه السّلام نقل فرمود) كَانَ فِي اَلْأَرْضِ أَمَانَانِ مِنْ عَذَابِ اَللَّهِ وَ قَدْ رُفِعَ أَحَدُهُمَا فَدُونَكُمُ اَلْآخَرَ فَتَمَسَّكُوا بِهِ أَمَّا اَلْأَمَانُ اَلَّذِي رُفِعَ فَهُوَ رَسُولُ اَللَّهِ صلى‌الله‌عليه‌وآله‌وسلم وَ أَمَّا اَلْأَمَانُ اَلْبَاقِي فَالاِسْتِغْفَارُ دو چيز در زمين مايۀ امان از عذاب خدا بود: يكى از آن دو برداشته شد، پس ديگرى را دريابيد و بدان چنگ زنيد، امّا امانى كه برداشته شد رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله و سلّم بود، و أمان باقى ماندۀ، استغفار كردن است قَالَ اَللَّهُ تَعَالَى وَ مٰا كٰانَ اَللّٰهُ لِيُعَذِّبَهُمْ وَ أَنْتَ فِيهِمْ وَ مٰا كٰانَ اَللّٰهُ مُعَذِّبَهُمْ وَ هُمْ يَسْتَغْفِرُونَ《سوره انفال آیه ۳۳》 كه خداى بزرگ به رسول خدا فرمود: «خدا آنان را عذاب نمى‌كند در حالى كه تو در ميان آنانى، و عذابشان نمى‌كند تا آن هنگام كه استغفار مى‌كنند قال الرضي و هذا من محاسن الاستخراج و لطائف الاستنباط (اين روش استخراج نيكوترين لطايف معنى، و ظرافت سخن از آيات قرآن است) توضیح از: خطیب اصفهانی جمعه ۱۴۰۱/۹/۱۱ 🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
الأنفال وَمَا كَانَ اللَّهُ لِيُعَذِّبَهُمْ وَأَنتَ فِيهِمْ وَمَا كَانَ اللَّهُ مُعَذِّبَهُمْ وَهُمْ يَسْتَغْفِرُونَ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ! ﺗﺎ ﻭﻗﺘﻲ ﺗﻮ ﺩﺭ ﺑﻴﻦ ﺁﻥ‌ﻫﺎﻳﻲ، ﺧﺪﺍ ﺑﻨﺎ ﻧﺪﺍﺭﺩ ﺑﻪ‌ﺻﻮﺭﺕ ﻫﻤﮕﺎﻧﻲ ﻋﺬﺍﺑﺸﺎﻥ ﻛﻨﺪ. ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﻫﺠﺮﺗﺖ ﺑﻪ ﻣﺪﻳﻨﻪ ﻫﻢ، ﺍﮔﺮ ﺩﺳﺖ ﺍﺯ ﺑﺖ‌ﭘﺮﺳﺘﻲ ﺑﺮﺩﺍﺭﻧﺪ، ﺧﺪﺍ ﺑﻨﺎ ﻧﺪﺍﺭﺩ ﺑﻪ‌ﺻﻮﺭﺕ ﻫﻤﮕﺎﻧﻲ ﻋﺬﺍﺑﺸﺎﻥ ﻛﻨﺪ. (٣٣)
حکمت 89 - راه اصلاح دنيا و آخرت وَ قَالَ عليه‌السلام مَنْ أَصْلَحَ مَا بَيْنَهُ وَ بَيْنَ اَللَّهِ أَصْلَحَ اَللَّهُ مَا بَيْنَهُ وَ بَيْنَ اَلنَّاسِ و درود خدا بر او، فرمود: كسى كه ميان خود و خدا اصلاح كند، خداوند ميان او و مردم را اصلاح خواهد كرد وَ مَنْ أَصْلَحَ أَمْرَ آخِرَتِهِ أَصْلَحَ اَللَّهُ لَهُ أَمْرَ دُنْيَاهُ وَ مَنْ كَانَ لَهُ مِنْ نَفْسِهِ وَاعِظٌ كَانَ عَلَيْهِ مِنَ اَللَّهِ حَافِظٌ و كسى كه امور آخرت را اصلاح كند، خدا امور دنياى او را اصلاح خواهد كرد، و كسى كه از درون جان واعظى دارد، خدا را بر او حافظى است 🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
صدا ۰۰۱.m4a
20.44M
حکمت 89 - راه اصلاح دنيا و آخرت وَ قَالَ عليه‌السلام مَنْ أَصْلَحَ مَا بَيْنَهُ وَ بَيْنَ اَللَّهِ أَصْلَحَ اَللَّهُ مَا بَيْنَهُ وَ بَيْنَ اَلنَّاسِ و درود خدا بر او، فرمود: كسى كه ميان خود و خدا اصلاح كند، خداوند ميان او و مردم را اصلاح خواهد كرد وَ مَنْ أَصْلَحَ أَمْرَ آخِرَتِهِ أَصْلَحَ اَللَّهُ لَهُ أَمْرَ دُنْيَاهُ وَ مَنْ كَانَ لَهُ مِنْ نَفْسِهِ وَاعِظٌ كَانَ عَلَيْهِ مِنَ اَللَّهِ حَافِظٌ و كسى كه امور آخرت را اصلاح كند، خدا امور دنياى او را اصلاح خواهد كرد، و كسى كه از درون جان واعظى دارد، خدا را بر او حافظى است توضیح از : خطیب اصفهانی شنبه۱۴۰۱/۹/۱۲ 🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
حکمت 89 - راه اصلاح دنيا و آخرت وَ قَالَ عليه‌السلام مَنْ أَصْلَحَ مَا بَيْنَهُ وَ بَيْنَ اَللَّهِ أَصْلَحَ اَللَّهُ مَا بَيْنَهُ وَ بَيْنَ اَلنَّاسِ و درود خدا بر او، فرمود: كسى كه ميان خود و خدا اصلاح كند، خداوند ميان او و مردم را اصلاح خواهد كرد وَ مَنْ أَصْلَحَ أَمْرَ آخِرَتِهِ أَصْلَحَ اَللَّهُ لَهُ أَمْرَ دُنْيَاهُ وَ مَنْ كَانَ لَهُ مِنْ نَفْسِهِ وَاعِظٌ كَانَ عَلَيْهِ مِنَ اَللَّهِ حَافِظٌ و كسى كه امور آخرت را اصلاح كند، خدا امور دنياى او را اصلاح خواهد كرد، و كسى كه از درون جان واعظى دارد، خدا را بر او حافظى است 🌹🌺🌷💐🌹🌺🌷💐🌹🌺🌷💐🌹
حضرت فاطمه علیها السّلام فرمودند: مَنْ أصْعَدَ إلی اللّهِ خالِصَ عِبادَتِهِ، أهْبَطَ اللّهُ عَزَّوَجَلَّ لَهُ أفْضَلَ مَصْلَحَتِهِ؛ هرکس عبادات و کارهای خود را خالصانه برای خدا انجام دهد، خداوند بهترین مصلحت‌ها و برکات خود را برای او تقدیر می نماید. تنبیه الخواطر، ص ۱۰۸ 🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
نهج البلاغه حکمت 90 - لزوم همراهی خوف و رجا وَ قَالَ عليه‌السلام اَلْفَقِيهُ كُلُّ اَلْفَقِيهِ مَنْ لَمْ يُقَنِّطِ اَلنَّاسَ مِنْ رَحْمَةِ اَللَّهِ وَ لَمْ يُؤْيِسْهُمْ مِنْ رَوْحِ اَللَّهِ وَ لَمْ يُؤْمِنْهُمْ مِنْ مَكْرِ اَللَّهِ و درود خدا بر او، فرمود: فقيه كامل كسى است كه مردم را از آمرزش خدا مأيوس، و از مهربانى او نوميد نكند، و از عذاب ناگهانى خدا ايمن نسازد 💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐
باسلام وعرض ادب ازروز شنبه ۱۴۰۱/۹/۱۲ تفسیر سوره مبارکه《 نور》 درکانال : 《 واکاوی آموزه های قرآنی》 به اشتراک نهاده می شود البته با مشیت واءذن الهی واستجازت از 《بقیت الله الاعظم امام عصر عج 》 از همه عزیزانی که علاقمندان به آموزه های وحیانی ، گزاره های آسمانی وتعالیم قرآنی هستند دعوت می شود درکانال فوق حضور یابند https://eitaa.com/karam2 🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
واکاوی آموزه های آسمانی《 قرآن کریم》 تفسیر سوره مبارکه :۱- انبیاء 《علیهم السلام》 ۲-سوره مبارکه 《حج》 ۳-سوره مبارکه : موءمنون ۴-سوره مبارکه :《نور》 پرسش های خود را درزمینه تفسیر باما درمیان بگذارید۰۹۱۲۱۸۵۳۴۱۷ https://eitaa.com/karam2 🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
صدا ۰۰۵.m4a
19.98M
حکمت 90 - لزوم همراهی خوف و رجا وَ قَالَ عليه‌السلام اَلْفَقِيهُ كُلُّ اَلْفَقِيهِ مَنْ لَمْ يُقَنِّطِ اَلنَّاسَ مِنْ رَحْمَةِ اَللَّهِ وَ لَمْ يُؤْيِسْهُمْ مِنْ رَوْحِ اَللَّهِ وَ لَمْ يُؤْمِنْهُمْ مِنْ مَكْرِ اَللَّهِ و درود خدا بر او، فرمود: فقيه كامل كسى است كه مردم را از آمرزش خدا مأيوس، و از مهربانى او نوميد نكند، و از عذاب ناگهانى خدا ايمن نسازد شرح وتوضیح از : خطیب اصفهانی یکشنبه ۱۴۰۱/۹/۱۳ 🌹🌹🌹🌹🌺🌺🌺
نهج البلاغه حکمت 90 - لزوم همراهی خوف و رجا وَ قَالَ عليه‌السلام اَلْفَقِيهُ كُلُّ اَلْفَقِيهِ مَنْ لَمْ يُقَنِّطِ اَلنَّاسَ مِنْ رَحْمَةِ اَللَّهِ وَ لَمْ يُؤْيِسْهُمْ مِنْ رَوْحِ اَللَّهِ وَ لَمْ يُؤْمِنْهُمْ مِنْ مَكْرِ اَللَّهِ و درود خدا بر او، فرمود: فقيه كامل كسى است كه مردم را از آمرزش خدا مأيوس، و از مهربانى او نوميد نكند، و از عذاب ناگهانى خدا ايمن نسازد 🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
نهج البلاغه حکمت 91 - راه درمان روان وَ قَالَ عليه‌السلام إِنَّ هَذِهِ اَلْقُلُوبَ تَمَلُّ كَمَا تَمَلُّ اَلْأَبْدَانُ فَابْتَغُوا لَهَا طَرَائِفَ اَلْحِكَمِ و درود خدا بر او، فرمود: همانا اين دل‌ها همانند بدن‌ها افسرده مى‌شوند، پس براى شادابى دلها، سخنان زيباى حكمت آميز را بجوييد
حکمت 91 - راه درمان روان وَ قَالَ عليه‌السلام إِنَّ هَذِهِ اَلْقُلُوبَ تَمَلُّ كَمَا تَمَلُّ اَلْأَبْدَانُ فَابْتَغُوا لَهَا طَرَائِفَ اَلْحِكَمِ و درود خدا بر او، فرمود: همانا اين دل‌ها همانند بدن‌ها افسرده مى‌شوند، پس براى شادابى دلها، سخنان زيباى حكمت آميز را بجوييد
صدا ۰۰۶.m4a
13.29M
حکمت 91 - راه درمان روان وَ قَالَ عليه‌السلام إِنَّ هَذِهِ اَلْقُلُوبَ تَمَلُّ كَمَا تَمَلُّ اَلْأَبْدَانُ فَابْتَغُوا لَهَا طَرَائِفَ اَلْحِكَمِ و درود خدا بر او، فرمود: همانا اين دل‌ها همانند بدن‌ها افسرده مى‌شوند، پس براى شادابى دلها، سخنان زيباى حكمت آميز را بجوييد شرح وتوضیح از: خطیب اصفهانی دوشنبه ۱۴۰۱/۹/۱۴ 🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹