خطبه 202 - شكایت از ستمكارى امّت هنگام خاکسپاری فاطمه(س)
قسمت اول👇👇🌹🌹🖤
وَ مِنْ كَلاَمٍ لَهُ عليهالسلام رُوِيَ عَنْهُ أَنَّهُ قَالَهُ عِنْدَ دَفْنِ سَيِّدَةِ اَلنِّسَاءِ فَاطِمَةَ عليهاالسلام كَالْمُنَاجِي بِهِ رَسُولَ اَللَّهِ صلىاللهعليهوسلم عِنْدَ قَبْرِهِ
(درد دل با پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم به هنگام دفن فاطمه عليها السّلام)
اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا رَسُولَ اَللَّهِ عَنِّي وَ عَنِ اِبْنَتِكَ اَلنَّازِلَةِ فِي جِوَارِكَ وَ اَلسَّرِيعَةِ اَللَّحَاقِ بِكَ
سلام بر تو اى رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله و سلّم، سلامى از طرف من و دخترت كه هم اكنون در جوارت فرود آمده و شتابان به شما رسيده است
قَلَّ يَا رَسُولَ اَللَّهِ عَنْ صَفِيَّتِكَ صَبْرِي وَ رَقَّ عَنْهَا تَجَلُّدِي إِلاَّ أَنَّ فِي اَلتَّأَسِّي لِي بِعَظِيمِ فُرْقَتِكَ وَ فَادِحِ مُصِيبَتِكَ مَوْضِعَ تَعَزٍّ
اى پيامبر خدا، صبر و بردبارى من با از دست دادن فاطمه عليها السّلام كم شده، و توان خويشتندارى ندارم امّا براى من كه سختى جدايى تو را ديده، و سنگينى مصيبت تو را كشيدم، شكيبايى ممكن است
🖤🖤🖤🖤🖤🌹🌹🌹🖤🖤🖤🖤🖤
قسمت دوم کلام۲۰۲👇👇🌹🌹
فَلَقَدْ وَسَّدْتُكَ فِي مَلْحُودَةِ قَبْرِكَ وَ فَاضَتْ بَيْنَ نَحْرِي وَ صَدْرِي نَفْسُكَ فَ إِنّٰا لِلّٰهِ وَ إِنّٰا إِلَيْهِ رٰاجِعُونَ
اين من بودم كه با دست خود تو را در ميان قبر نهادم، و هنگام رحلت، جان گرامى تو ميان سينه و گردنم پرواز كرد «پس همه ما از خداييم و به خدا باز مىگرديم
فَلَقَدِ اُسْتُرْجِعَتِ اَلْوَدِيعَةُ وَ أُخِذَتِ اَلرَّهِينَةُ أَمَّا حُزْنِي فَسَرْمَدٌ وَ أَمَّا لَيْلِي فَمُسَهَّدٌ إِلَى أَنْ يَخْتَارَ اَللَّهُ لِي دَارَكَ اَلَّتِي أَنْتَ بِهَا مُقِيمٌ
پس امانتى كه به من سپرده بودى برگردانده شد، و به صاحبش رسيد، از اين پس اندوه من جاودانه، و شبهايم، شب زنده دارى است، تا آن روز كه خدا خانه زندگى تو را براى من برگزيند
🖤🖤🖤🖤🖤🌹🌹🌹🌹🖤🖤🖤🖤
واکاوی واژگان :🖤🌷🖤🌷👇🖤
صفیه : ازریشه صفو بروزن 《عفو》صاف وپاک ، صفیّ : برگزیده
تجلّد : ازریشه جلد بروزن《بَلَد》وجلاده گرفته شده به معنای صبر واستقامت کردن است ودرین جا اشاره به طاقت وصبر برمصیبت است
تاءسی : اسوه قراردادن ، اقتداءکردن ، غمگین شدن
فادح : ازریشه 《فدح》به معنای سنگین بارکردن ، مصيبت سنگین ، سخت ، مشکل
تعزّ : تعزّی ، صبربرمصیبت ، ازریشه عزاء
وسّدت : ازریشه وساده ، بالش زیر سر نهادن
ملحومه: ازریشه لحد ،بر وزن《عهد》به معنای شکافی است که درداخل قبر دریک سمت آن ایجاد می کنند ومیت رادرآن قرارمی دهندتاهنگام پرکردن قبر خاکها بر روی میت ریخته نشود
سرمد : دائم وطولانی ، چیزی که آغاز وانجام ندارد
مُسَهّد: ازریشه سهد بروزن 《صمد》به معنای بیدار ماندن وبی خوابی کشیدن است ودرین جا صفت 《لیل 》 آمده است ، یعنی شبهای من بیدار وبی تاب است بجای اینکه بگویند : خودم چنین هستم ودرواقع این تعبیر نوعی تاکید است
احفها : احفاء ، اصرار درسوءال وخبرگرفتن
احفها السوءال : بطورکلی ازاو سوءال کن
قالِِِ : ازریشه قلاء بروزن 《سلام》بیزار بودن ،
کسی که ازچیزی بیزار باشد ،خشمگین ومبغض
سئم : ازریشه سئامت : بروزن 《فلاحت 》به معنای ملال وکسل شدن ،دلتنگ ودلگیر
💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐
صدا ۰۲۰.m4a
26.92M
خطیب اصفهانی:
وَ مِنْ كَلاَمٍ لَهُ ع رُوِيَ عَنْهُ أَنَّهُ قَالَهُ عِنْدَ دَفْنِ سَيِّدَةِ اَلنِّسَاءِ فَاطِمَةَ س كَالْمُنَاجِي بِهِ رَسُولَ اَللَّهِ ص عِنْدَ قَبْرِهِ
اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا رَسُولَ اَللَّهِ عَنِّي وَ عَنِ اِبْنَتِكَ اَلنَّازِلَةِ فِي جِوَارِكَ وَ اَلسَّرِيعَةِ اَللَّحَاقِ بِكَ
سلام بر تو اى رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله و سلّم، سلامى از طرف من و دخترت كه هم اكنون در جوارت فرود آمده و شتابان به شما رسيده است
قَلَّ يَا رَسُولَ اَللَّهِ عَنْ صَفِيَّتِكَ صَبْرِي وَ رَقَّ عَنْهَا تَجَلُّدِي إِلاَّ أَنَّ فِي اَلتَّأَسِّي لِي بِعَظِيمِ فُرْقَتِكَ وَ فَادِحِ مُصِيبَتِكَ مَوْضِعَ تَعَزٍّ
اى پيامبر خدا، صبر و بردبارى من با از دست دادن فاطمه عليها السّلام كم شده، و توان خويشتندارى ندارم امّا براى من كه سختى جدايى تو را ديده، و سنگينى مصيبت تو را كشيدم، شكيبايى ممكن است
فَلَقَدْ وَسَّدْتُكَ فِي مَلْحُودَةِ قَبْرِكَ وَ فَاضَتْ بَيْنَ نَحْرِي وَ صَدْرِي نَفْسُكَ فَ إِنّٰا لِلّٰهِ وَ إِنّٰا إِلَيْهِ رٰاجِعُونَ
اين من بودم كه با دست خود تو را در ميان قبر نهادم، و هنگام رحلت، جان گرامى تو ميان سينه و گردنم پرواز كرد «پس همه ما از خداييم و به خدا باز مىگرديم
فَلَقَدِ اُسْتُرْجِعَتِ اَلْوَدِيعَةُ وَ أُخِذَتِ اَلرَّهِينَةُ أَمَّا حُزْنِي فَسَرْمَدٌ وَ أَمَّا لَيْلِي فَمُسَهَّدٌ إِلَى أَنْ يَخْتَارَ اَللَّهُ لِي دَارَكَ اَلَّتِي أَنْتَ بِهَا مُقِيمٌ
پس امانتى كه به من سپرده بودى برگردانده شد، و به صاحبش رسيد، از اين پس اندوه من جاودانه...
توضیح از : خطیب اصفهانی
۱۴۰۱/۱۰/۶سه شنبه
صدا ۰۰۲.m4a
19.06M
نهج البلاغه
حکمت 111 - عظمت محبت امیرالمؤمنین علیه السلام
وَ قَالَ عليهالسلام وَ قَدْ تُوُفِّيَ سَهْلُ بْنُ حُنَيْفٍ اَلْأَنْصَارِيُّ بِالْكُوفَةِ بَعْدَ مَرْجِعِهِ مَعَهُ مِنْ صِفِّينَ وَ كَانَ أَحَبَّ اَلنَّاسِ إِلَيْهِ لَوْ أَحَبَّنِي جَبَلٌ لَتَهَافَتَ
و درود خدا بر او، فرمود: (پس از بازگشت از جنگ صفّين، يكى از ياران دوست داشتنى امام، سهل بن حنيف از دنيا رفت.) اگر كوهى مرا دوست بدارد، در هم فرو مىريزد
معنى ذلك أن المحنة تغلظ عليه فتسرع المصائب إليه و لا يفعل ذلك إلا بالأتقياء الأبرار و المصطفين الأخيار و هذا مثل قوله عليهالسلام
(يعنى مصيبتها، به سرعت به سراغ او آيد، كه اين سرنوشت در انتظار پرهيزكاران و برگزيدگان خداست، همانند آن در حكمت 112 آمده است)
توضیح از : خطیب اصفهانی
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
نهج البلاغه
حکمت 111 - عظمت محبت امیرالمؤمنین علیه السلام
وَ قَالَ عليهالسلام وَ قَدْ تُوُفِّيَ سَهْلُ بْنُ حُنَيْفٍ اَلْأَنْصَارِيُّ بِالْكُوفَةِ بَعْدَ مَرْجِعِهِ مَعَهُ مِنْ صِفِّينَ وَ كَانَ أَحَبَّ اَلنَّاسِ إِلَيْهِ لَوْ أَحَبَّنِي جَبَلٌ لَتَهَافَتَ
و درود خدا بر او، فرمود: (پس از بازگشت از جنگ صفّين، يكى از ياران دوست داشتنى امام، سهل بن حنيف از دنيا رفت.) اگر كوهى مرا دوست بدارد، در هم فرو مىريزد
معنى ذلك أن المحنة تغلظ عليه فتسرع المصائب إليه و لا يفعل ذلك إلا بالأتقياء الأبرار و المصطفين الأخيار و هذا مثل قوله عليهالسلام
(يعنى مصيبتها، به سرعت به سراغ او آيد، كه اين سرنوشت در انتظار پرهيزكاران و برگزيدگان خداست، همانند آن در حكمت 112 آمده است)
💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐
حکمت 111 - عظمت محبت امیرالمؤمنین علیه السلام
وَ قَالَ عليهالسلام وَ قَدْ تُوُفِّيَ سَهْلُ بْنُ حُنَيْفٍ اَلْأَنْصَارِيُّ بِالْكُوفَةِ بَعْدَ مَرْجِعِهِ مَعَهُ مِنْ صِفِّينَ وَ كَانَ أَحَبَّ اَلنَّاسِ إِلَيْهِ لَوْ أَحَبَّنِي جَبَلٌ لَتَهَافَتَ
و درود خدا بر او، فرمود: (پس از بازگشت از جنگ صفّين، يكى از ياران دوست داشتنى امام، سهل بن حنيف از دنيا رفت.) اگر كوهى مرا دوست بدارد، در هم فرو مىريزد
معنى ذلك أن المحنة تغلظ عليه فتسرع المصائب إليه و لا يفعل ذلك إلا بالأتقياء الأبرار و المصطفين الأخيار و هذا مثل قوله عليهالسلام
(يعنى مصيبتها، به سرعت به سراغ او آيد، كه اين سرنوشت در انتظار پرهيزكاران و برگزيدگان خداست، همانند آن در حكمت 112 آمده است)
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
حکمت 112 - سختی های دوستی اهل بیت علیهم السلام
《مَنْ أَحَبَّنَا أَهْلَ اَلْبَيْتِ فَلْيَسْتَعِدَّ لِلْفَقْرِ جِلْبَاباً》
و قد يؤول ذلك على معنى آخر ليس هذا موضع ذكره
و درود خدا بر او، فرمود: هر كس ما اهل بيت پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم را دوست بدارد، پس بايد فقر را چونان لباس رويين بپذيرد. (يعنى آمادۀ انواع محروميّتها باشد)
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
حکمت 112 - سختی های دوستی اهل بیت علیهم السلام
《مَنْ أَحَبَّنَا أَهْلَ اَلْبَيْتِ فَلْيَسْتَعِدَّ لِلْفَقْرِ جِلْبَاباً》
و قد يؤول ذلك على معنى آخر ليس هذا موضع ذكره
و درود خدا بر او، فرمود: هر كس ما اهل بيت پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم را دوست بدارد، پس بايد فقر را چونان لباس رويين بپذيرد. (يعنى آمادۀ انواع محروميّتها باشد)
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
صدا ۰۰۳.m4a
14.07M
حکمت 111 - عظمت محبت امیرالمؤمنین علیه السلام
وَ قَالَ عليهالسلام :
《 لَوْ أَحَبَّنِي جَبَلٌ لَتَهَافَتَ》
اگرکوهی مرا دوست بدارد درهم فرو می ریزد
حکمت 《 ۱۱۲ 》👇👇🌹
《من احبنا اهل البیت فلیستعد للفقر جلبابا》
هرکس ما اهل بيت 《ع》رادوست بدارد باید برای خود لباسی از فقر مهیا سازد
توضیح از : خطیب اصفهانی
پنج شنبه ۱۴۰۱/۱۰/۸
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
حکمت یکصد وسیزدهم :《 113》👇👇🌹🌹
هجده《18》 ستاره پر فروغ در آسمان ارزشها وفضیلتها درکلام مولا امیرالموءمنین 《ع》:👇👇🌺🌺
۱-عقل : خرد
۲-دوری ازعُجب : خودشیفتگی
۳-تدبیر : آینده نگری
۴-تقوی :خویشتنداری
۵-حسن خلق : خوي وخصلت نیکو
۶-ادب : نگاهداشت حد ومرزها درگفتار ورفتار
۷-توفیق : جهت گیری انگیزه ها به سمت هدف
۸-عمل صالح : رفتار شایسته
۹-ثواب : پاداش اعمال
۱۰-وقوف هنگام شبهه : ایستایی دربرابر کارهای شبهه ناک
۱۱- زهد-دوری ازحرام
۱۲-تفکر : اندیشیدن
۱۳-اداءفرائض : انجام واجبات
۱۴-حیاء وصبر : شرم وشکیبایی
۱۵-تواضع : فروتنی
۱۶-علم دانش ودانایی
۱۷-حلم : بردباری
۱۸-مشاوره : توجه به خرد جمعی وبرگزیدن برترین نظر💐💐 👆👆👆💐💐
حکمت 113 - ارزش هاى والاى اخلاقى
وَ قَالَ عليهالسلام لاَ مَالَ أَعْوَدُ مِنَ اَلْعَقْلِ وَ لاَ وَحْدَةَ أَوْحَشُ مِنَ اَلْعُجْبِ وَ لاَ عَقْلَ كَالتَّدْبِيرِ وَ لاَ كَرَمَ كَالتَّقْوَى وَ لاَ قَرِينَ كَحُسْنِ اَلْخُلْقِ وَ لاَ مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ
و درود خدا بر او، فرمود: سرمايهاى از عقل سودمندتر نيست، و تنهايى ترسناكتر از خودبينى، و عقلى چون دورانديشى، و بزرگوارى چون تقوى، و همنشينى چون اخلاق خوش، و ميراثى چون ادب
وَ لاَ قَائِدَ كَالتَّوْفِيقِ وَ لاَ تِجَارَةَ كَالْعَمَلِ اَلصَّالِحِ وَ لاَ رِبْحَ كَالثَّوَابِ وَ لاَ وَرَعَ كَالْوُقُوفِ عِنْدَ اَلشُّبْهَةِ وَ لاَ زُهْدَ كَالزُّهْدِ فِي اَلْحَرَامِ
و رهبرى چون توفيق الهى، و تجارتى چون عمل صالح، و سودى چون پاداش الهى، و پارسائى چون پرهيز از شبهات، و زهدى چون بىاعتنايى به دنياى حرام
وَ لاَ عِلْمَ كَالتَّفَكُّرِ وَ لاَ عِبَادَةَ كَأَدَاءِ اَلْفَرَائِضِ وَ لاَ إِيمَانَ كَالْحَيَاءِ وَ اَلصَّبْرِ وَ لاَ حَسَبَ كَالتَّوَاضُعِ وَ لاَ شَرَفَ كَالْعِلْمِ وَ لاَ عِزَّ كَالْحِلْمِ وَ لاَ مُظَاهَرَةَ أَوْثَقُ مِنَ اَلْمُشَاوَرَةِ
و دانشى چون انديشيدن، و عبادتى چون انجام واجبات، و ايمانى چون حياء و صبر، و خويشاوندى چون فروتنى، و شرافتى چون دانش، و عزّتى چون بردبارى، و پشتيبانى مطمئنتر از مشورت كردن نيست
🌷🌷🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌷
صدا ۰۰۵.m4a
23.38M
حکمت 113 - ارزش هاى والاى اخلاقى
وَ قَالَ عليهالسلام لاَ مَالَ أَعْوَدُ مِنَ اَلْعَقْلِ وَ لاَ وَحْدَةَ أَوْحَشُ مِنَ اَلْعُجْبِ وَ لاَ عَقْلَ كَالتَّدْبِيرِ وَ لاَ كَرَمَ كَالتَّقْوَى وَ لاَ قَرِينَ كَحُسْنِ اَلْخُلْقِ وَ لاَ مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ
و درود خدا بر او، فرمود: سرمايهاى از عقل سودمندتر نيست، و تنهايى ترسناكتر از خودبينى، و عقلى چون دورانديشى، و بزرگوارى چون تقوى، و همنشينى چون اخلاق خوش، و ميراثى چون ادب
وَ لاَ قَائِدَ كَالتَّوْفِيقِ وَ لاَ تِجَارَةَ كَالْعَمَلِ اَلصَّالِحِ وَ لاَ رِبْحَ كَالثَّوَابِ وَ لاَ وَرَعَ كَالْوُقُوفِ عِنْدَ اَلشُّبْهَةِ وَ لاَ زُهْدَ كَالزُّهْدِ فِي اَلْحَرَامِ
و رهبرى چون توفيق الهى، و تجارتى چون عمل صالح، و سودى چون پاداش الهى، و پارسائى چون پرهيز از شبهات، و زهدى چون بىاعتنايى به دنياى حرام
وَ لاَ عِلْمَ كَالتَّفَكُّرِ وَ لاَ عِبَادَةَ كَأَدَاءِ اَلْفَرَائِضِ وَ لاَ إِيمَانَ كَالْحَيَاءِ وَ اَلصَّبْرِ وَ لاَ حَسَبَ كَالتَّوَاضُعِ وَ لاَ شَرَفَ كَالْعِلْمِ وَ لاَ عِزَّ كَالْحِلْمِ وَ لاَ مُظَاهَرَةَ أَوْثَقُ مِنَ اَلْمُشَاوَرَةِ
و دانشى چون انديشيدن، و عبادتى چون انجام واجبات، و ايمانى چون حياء و صبر، و خويشاوندى چون فروتنى، و شرافتى چون دانش، و عزّتى چون بردبارى، و پشتيبانى مطمئنتر از مشورت كردن نيست
توضیح از: خطیب اصفهانی
جمعه ۱۴۰۱/۱۰/۹
🌷🌷🌹🌹🌹🌹🌹🌹
حکمت 114 - ملاک خوشبينى و بد بينى
وَ قَالَ عليهالسلام إِذَا اِسْتَوْلَى اَلصَّلاَحُ عَلَى اَلزَّمَانِ وَ أَهْلِهِ ثُمَّ أَسَاءَ رَجُلٌ اَلظَّنَّ بِرَجُلٍ لَمْ تَظْهَرْ مِنْهُ حَوْبَةٌ فَقَدْ ظَلَمَ
و درود خدا بر او، فرمود: هر گاه نيكوكارى بر روزگار و مردم آن غالب آيد، اگر كسى به ديگرى گمان بد برد، در حالى كه از او عمل زشتى آشكار نشده ستمكار است
وَ إِذَا اِسْتَوْلَى اَلْفَسَادُ عَلَى اَلزَّمَانِ وَ أَهْلِهِ فَأَحْسَنَ رَجُلٌ اَلظَّنَّ بِرَجُلٍ فَقَدْ غَرَّرَ
و اگر بدى بر زمانه و مردم آن غالب شود، و كسى به ديگرى خوش گمان باشد، خود را فريب داد
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
حکمت 114 - ملاک خوشبينى و بد بينى
وَ قَالَ عليهالسلام إِذَا اِسْتَوْلَى اَلصَّلاَحُ عَلَى اَلزَّمَانِ وَ أَهْلِهِ ثُمَّ أَسَاءَ رَجُلٌ اَلظَّنَّ بِرَجُلٍ لَمْ تَظْهَرْ مِنْهُ حَوْبَةٌ فَقَدْ ظَلَمَ
و درود خدا بر او، فرمود: هر گاه نيكوكارى بر روزگار و مردم آن غالب آيد، اگر كسى به ديگرى گمان بد برد، در حالى كه از او عمل زشتى آشكار نشده ستمكار است
وَ إِذَا اِسْتَوْلَى اَلْفَسَادُ عَلَى اَلزَّمَانِ وَ أَهْلِهِ فَأَحْسَنَ رَجُلٌ اَلظَّنَّ بِرَجُلٍ فَقَدْ غَرَّرَ
و اگر بدى بر زمانه و مردم آن غالب شود، و كسى به ديگرى خوش گمان باشد، خود را فريب داد
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
صدا ۰۰۶.m4a
13.93M
حکمت 114 - ملاک خوشبينى و بد بينى
وَ قَالَ عليهالسلام إِذَا اِسْتَوْلَى اَلصَّلاَحُ عَلَى اَلزَّمَانِ وَ أَهْلِهِ ثُمَّ أَسَاءَ رَجُلٌ اَلظَّنَّ بِرَجُلٍ لَمْ تَظْهَرْ مِنْهُ حَوْبَةٌ فَقَدْ ظَلَمَ
و درود خدا بر او، فرمود: هر گاه نيكوكارى بر روزگار و مردم آن غالب آيد، اگر كسى به ديگرى گمان بد برد، در حالى كه از او عمل زشتى آشكار نشده ستمكار است
وَ إِذَا اِسْتَوْلَى اَلْفَسَادُ عَلَى اَلزَّمَانِ وَ أَهْلِهِ فَأَحْسَنَ رَجُلٌ اَلظَّنَّ بِرَجُلٍ فَقَدْ غَرَّرَ
و اگر بدى بر زمانه و مردم آن غالب شود، و كسى به ديگرى خوش گمان باشد، خود را فريب داد
توضیح از : خطیب اصفهانی
شنبه ۱۴۰۱/۱۰/۱۰
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
حکمت 115 - توجّه به پايان پذيرى دنيا
وَ قِيلَ لَهُ عليهالسلام كَيْفَ نَجِدُكَ يَا أَمِيرَ اَلْمُؤْمِنِينَ فَقَالَ عليهالسلام كَيْفَ يَكُونُ حَالُ مَنْ يَفْنَى بِبَقَائِهِ وَ يَسْقَمُ بِصِحَّتِهِ وَ يُؤْتَى مِنْ مَأْمَنِهِ
و درود خدا بر او، فرمود: (شخصى از امام پرسيد حال شما چگونه است؟ فرمود:) چگونه خواهد بود حال كسى كه در بقاياى خود ناپايدار، و در سلامتى بيمار است، و در آنجا كه آسايش دارد مرگ او فرا مىرسد
🌺☘🌺🌺☘🌺☘🌺☘🌺☘💐☘
خطیب اصفهانی:
حکمت 115 - توجّه به پايان پذيرى دنيا
وَ قِيلَ لَهُ عليهالسلام كَيْفَ نَجِدُكَ يَا أَمِيرَ اَلْمُؤْمِنِينَ فَقَالَ عليهالسلام كَيْفَ يَكُونُ حَالُ مَنْ يَفْنَى بِبَقَائِهِ وَ يَسْقَمُ بِصِحَّتِهِ وَ يُؤْتَى مِنْ مَأْمَنِهِ
و درود خدا بر او، فرمود: (شخصى از امام پرسيد حال شما چگونه است؟ فرمود:) چگونه خواهد بود حال كسى كه در بقاياى خود ناپايدار، و در سلامتى بيمار است، و در آنجا كه آسايش دارد مرگ او فرا مىرسد
صدا ۰۱۰.m4a
15.82M
حکمت 115 - توجّه به پايان پذيرى دنيا
وَ قِيلَ لَهُ عليهالسلام كَيْفَ نَجِدُكَ يَا أَمِيرَ اَلْمُؤْمِنِينَ فَقَالَ عليهالسلام كَيْفَ يَكُونُ حَالُ مَنْ يَفْنَى بِبَقَائِهِ وَ يَسْقَمُ بِصِحَّتِهِ وَ يُؤْتَى مِنْ مَأْمَنِهِ
و درود خدا بر او، فرمود: (شخصى از امام پرسيد حال شما چگونه است؟ فرمود:) چگونه خواهد بود حال كسى كه در بقاياى خود ناپايدار، و در سلامتى بيمار است، و در آنجا كه آسايش دارد مرگ او فرا مىرسد
توضیح از : خطیب اصفهانی
روزیکشنبه ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
نهج البلاغه
حکمت 116 - آزمايش الهی
وَ قَالَ عليهالسلام كَمْ مِنْ مُسْتَدْرَجٍ بِالْإِحْسَانِ إِلَيْهِ
و درود خدا بر او، فرمود: چه بسا كسى كه با نعمتهايى كه به او رسيده، به دام افتد
وَ مَغْرُورٍ بِالسَّتْرِ عَلَيْهِ
و با پردهپوشى بر گناه، فريب خورد
وَ مَفْتُونٍ بِحُسْنِ اَلْقَوْلِ فِيهِ
و با ستايش شدن، آزمايش گردد
وَ مَا اِبْتَلَى اَللَّهُ أَحَداً بِمِثْلِ اَلْإِمْلاَءِ لَهُ
و خدا هيچ كس را همانند مهلت دادن، نيازمود
💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐
نهج البلاغه
حکمت 116 - آزمايش الهی
وَ قَالَ عليهالسلام كَمْ مِنْ مُسْتَدْرَجٍ بِالْإِحْسَانِ إِلَيْهِ
و درود خدا بر او، فرمود: چه بسا كسى كه با نعمتهايى كه به او رسيده، به دام افتد
وَ مَغْرُورٍ بِالسَّتْرِ عَلَيْهِ
و با پردهپوشى بر گناه، فريب خورد
وَ مَفْتُونٍ بِحُسْنِ اَلْقَوْلِ فِيهِ
و با ستايش شدن، آزمايش گردد
وَ مَا اِبْتَلَى اَللَّهُ أَحَداً بِمِثْلِ اَلْإِمْلاَءِ لَهُ
و خدا هيچ كس را همانند مهلت دادن، نيازمود
درحکمت۲۶۰ هم تکرارشده است
☘🎋☘🎋☘🎋☘🎋☘🎋
صدا ۰۱۲.m4a
15.73M
نهج البلاغه
حکمت 116 - آزمايش الهی
وَ قَالَ عليهالسلام كَمْ مِنْ مُسْتَدْرَجٍ بِالْإِحْسَانِ إِلَيْهِ
و درود خدا بر او، فرمود: چه بسا كسى كه با نعمتهايى كه به او رسيده، به دام افتد
وَ مَغْرُورٍ بِالسَّتْرِ عَلَيْهِ
و با پردهپوشى بر گناه، فريب خورد
وَ مَفْتُونٍ بِحُسْنِ اَلْقَوْلِ فِيهِ
و با ستايش شدن، آزمايش گردد
وَ مَا اِبْتَلَى اَللَّهُ أَحَداً بِمِثْلِ اَلْإِمْلاَءِ لَهُ
و خدا هيچ كس را همانند مهلت دادن، نيازمود
توضیح توسط : خطیب اصفهانی
🌷🍀🌷🍀🌷🍀🌷