eitaa logo
نهج البلاغه : حکمت های کوتاه
102 دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
77 ویدیو
341 فایل
کلمات قصار ، قسمت سوم نهج البلاغه
مشاهده در ایتا
دانلود
نهج البلاغه حکمت 255 - نکوهش تندخويى وَ قَالَ عليه‌السلام اَلْحِدَّةُ ضَرْبٌ مِنَ اَلْجُنُونِ لِأَنَّ صَاحِبَهَا يَنْدَمُ فَإِنْ لَمْ يَنْدَمْ فَجُنُونُهُ مُسْتَحْكِمٌ و درود خدا بر او، فرمود: تندخويى بى‌مورد نوعى ديوانگى است، زيرا كه تندخو پشيمان مى‌شود، و اگر پشيمان نشد پس ديوانگى او پايدار است 🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🍀🍀🍀
نهج البلاغه حکمت 256 - تاثیر حسادت بر سلامتی وَ قَالَ عليه‌السلام صِحَّةُ اَلْجَسَدِ مِنْ قِلَّةِ اَلْحَسَدِ و درود خدا بر او، فرمود: سلامت تن در دورى از حسادت است 🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
صدا ۰۲۷.m4a
13.19M
نهج البلاغه حکمت 256 - تاثیر حسادت بر سلامتی وَ قَالَ عليه‌السلام صِحَّةُ اَلْجَسَدِ مِنْ قِلَّةِ اَلْحَسَدِ و درود خدا بر او، فرمود: سلامت تن در دورى از حسادت است 🍀💐🍀💐🍀💐🍀💐
نهج البلاغه حکمت 256 - تاثیر حسادت بر سلامتی وَ قَالَ عليه‌السلام صِحَّةُ اَلْجَسَدِ مِنْ قِلَّةِ اَلْحَسَدِ و درود خدا بر او، فرمود: سلامت تن در دورى از حسادت است 🌷🍀🌷🍀🍀🌷🍀🍀🌷🍀🌷
با سلام وعرض ادب واحترام لطفاعلاقمندان به نهج البلاغه را به کانال دعوت کنید سپاسگزاریم خطیب اصفهانی https://eitaa.com/aAm121 🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
نهج البلاغه حکمت 257 - اهمیت برآوردن حاجت مردم وَ قَالَ عليه‌السلام لِكُمَيْلِ بْنِ زِيَادٍ اَلنَّخَعِيِّ يَا كُمَيْلُ مُرْ أَهْلَكَ أَنْ يَرُوحُوا فِي كَسْبِ اَلْمَكَارِمِ وَ يُدْلِجُوا فِي حَاجَةِ مَنْ هُوَ نَائِمٌ و درود خدا بر او، فرمود: اى كميل! خانواده‌ات را فرمان ده كه روزها در به دست آوردن بزرگوارى، و شب‌ها در رفع نياز خفتگان بكوشند فَوَالَّذِي وَسِعَ سَمْعُهُ اَلْأَصْوَاتَ مَا مِنْ أَحَدٍ أَوْدَعَ قَلْباً سُرُوراً إِلاَّ وَ خَلَقَ اَللَّهُ لَهُ مِنْ ذَلِكَ اَلسُّرُورِ لُطْفاً فَإِذَا نَزَلَتْ بِهِ نَائِبَةٌ جَرَى إِلَيْهَا كَالْمَاءِ فِي اِنْحِدَارِهِ حَتَّى يَطْرُدَهَا عَنْهُ كَمَا تُطْرَدُ غَرِيبَةُ اَلْإِبِلِ سوگند به خدايى كه تمام صداها را مى‌شنود، هر كس دلى را شاد كند، خداوند از آن شادى لطفى براى او قرار دهد كه به هنگام مصيبت چون آب زلالى بر او باريدن گرفته و تلخى مصيبت را بزدايد چنان كه شتر غريبه را از چراگاه دور سازند 🌹🍀🌹🍀🌹🍀🌹🍀🌹🍀🌹
صدا ۰۲۸.m4a
18.51M
نهج البلاغه حکمت 257 - اهمیت برآوردن حاجت مردم وَ قَالَ عليه‌السلام لِكُمَيْلِ بْنِ زِيَادٍ اَلنَّخَعِيِّ يَا كُمَيْلُ مُرْ أَهْلَكَ أَنْ يَرُوحُوا فِي كَسْبِ اَلْمَكَارِمِ وَ يُدْلِجُوا فِي حَاجَةِ مَنْ هُوَ نَائِمٌ و درود خدا بر او، فرمود: اى كميل! خانواده‌ات را فرمان ده كه روزها در به دست آوردن بزرگوارى، و شب‌ها در رفع نياز خفتگان بكوشند فَوَالَّذِي وَسِعَ سَمْعُهُ اَلْأَصْوَاتَ مَا مِنْ أَحَدٍ أَوْدَعَ قَلْباً سُرُوراً إِلاَّ وَ خَلَقَ اَللَّهُ لَهُ مِنْ ذَلِكَ اَلسُّرُورِ لُطْفاً فَإِذَا نَزَلَتْ بِهِ نَائِبَةٌ جَرَى إِلَيْهَا كَالْمَاءِ فِي اِنْحِدَارِهِ حَتَّى يَطْرُدَهَا عَنْهُ كَمَا تُطْرَدُ غَرِيبَةُ اَلْإِبِلِ سوگند به خدايى كه تمام صداها را مى‌شنود، هر كس دلى را شاد كند، خداوند از آن شادى لطفى براى او قرار دهد كه به هنگام مصيبت چون آب زلالى بر او باريدن گرفته و تلخى مصيبت را بزدايد چنان كه شتر غريبه را از چراگاه دور سازند 🌷☘🌷☘🌷☘🌷☘
در راوح ودر روز به دنبال کسب مکارم اخلاقی بروند : ادلاج حرکت در شب است شبانه به دنبال رفع مشکلات مردم بروند سختی روزگار : فرشته ای بنام لطف بیافریند : سرازیر شدن آب از بالا ، مانند سرازیر شدن آب ازکوه که به سرعت حرکت می کند وپائین می آید : شتر ی که دور است واز دیگران شمرده می شود 🎋☘🎋☘🎋☘🎋☘🎋☘🎋
نهج البلاغه حکمت 258 - ارزش صدقه وَ قَالَ عليه‌السلام إِذَا أَمْلَقْتُمْ فَتَاجِرُوا اَللَّهَ بِالصَّدَقَةِ و درود خدا بر او، فرمود: هر گاه تهيدست شديد با صدقه دادن، با خدا تجارت كنيد 🌹🍀🌹🍀🌹🍀🌹🍀🌹🍀🌹
صدا ۰۲۹.m4a
9.9M
نهج البلاغه حکمت 258 - ارزش صدقه وَ قَالَ عليه‌السلام إِذَا أَمْلَقْتُمْ فَتَاجِرُوا اَللَّهَ بِالصَّدَقَةِ و درود خدا بر او، فرمود: هر گاه تهيدست شديد با صدقه دادن، با خدا تجارت كنيد 💐🍀💐🍀💐🍀💐🍀
نهج البلاغه حکمت 258 - ارزش صدقه وَ قَالَ عليه‌السلام إِذَا أَمْلَقْتُمْ فَتَاجِرُوا اَللَّهَ بِالصَّدَقَةِ و درود خدا بر او، فرمود: هر گاه تهيدست شديد با صدقه دادن، با خدا تجارت كنيد 🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
با سلام وعرض ادب واحترام لطفاعلاقمندان به نهج البلاغه را به کانال دعوت کنید سپاسگزاریم خطیب اصفهانی https://eitaa.com/aAm121 🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
نهج البلاغه حکمت 259 - شناخت جايگاه وفادارى وَ قَالَ عليه‌السلام اَلْوَفَاءُ لِأَهْلِ اَلْغَدْرِ غَدْرٌ عِنْدَ اَللَّهِ وَ اَلْغَدْرُ بِأَهْلِ اَلْغَدْرِ وَفَاءٌ عِنْدَ اَللَّهِ و درود خدا بر او، فرمود: وفادارى با خيانتكاران نزد خدا نوعى خيانت، و خيانت به خيانتكاران نزد خدا وفادارى است 💐🌿💐🌿💐🌿💐🌿💐🌿💐
صدا ۰۲۶.m4a
11.1M
نهج البلاغه حکمت 259 - شناخت جايگاه وفادارى وَ قَالَ عليه‌السلام اَلْوَفَاءُ لِأَهْلِ اَلْغَدْرِ غَدْرٌ عِنْدَ اَللَّهِ وَ اَلْغَدْرُ بِأَهْلِ اَلْغَدْرِ وَفَاءٌ عِنْدَ اَللَّهِ و درود خدا بر او، فرمود: وفادارى با خيانتكاران نزد خدا نوعى خيانت، و خيانت به خيانتكاران نزد خدا وفادارى است . 🍀💐🍀💐🍀💐🍀💐
نهج البلاغه حکمت 259 - شناخت جايگاه وفادارى وَ قَالَ عليه‌السلام اَلْوَفَاءُ لِأَهْلِ اَلْغَدْرِ غَدْرٌ عِنْدَ اَللَّهِ وَ اَلْغَدْرُ بِأَهْلِ اَلْغَدْرِ وَفَاءٌ عِنْدَ اَللَّهِ و درود خدا بر او، فرمود: وفادارى با خيانتكاران نزد خدا نوعى خيانت، و خيانت به خيانتكاران نزد خدا وفادارى است 🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
49.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ میلاد با سعادت امام علی بن موسی الرضا علیه السلام - لزوم توجه مسئولین به تورم و گرانی 🔹 بیانات حضرت آیت الله علوی بروجردی مدظله العالی در پایان درس خارج فقه 🗓سه شنبه 09 خرداد ماه 1402 ◀️ مشاهده فیلم با کیفیت از طریق لینک کانال آپارات https://www.aparat.com/v/NeuTF @alaviboroujerdi
نهج البلاغه حکمت 260 - هشدار از مهلت و آزمایش خداوند وَ قَالَ عليه‌السلام كَمْ مِنْ مُسْتَدْرَجٍ بِالْإِحْسَانِ إِلَيْهِ وَ مَغْرُورٍ بِالسَّتْرِ عَلَيْهِ وَ مَفْتُونٍ بِحُسْنِ اَلْقَوْلِ فِيهِ وَ مَا اِبْتَلَى اَللَّهُ سُبْحَانَهُ أَحَداً بِمِثْلِ اَلْإِمْلاَءِ لَهُ و درود خدا بر او، فرمود: بسا احسان پياپى خدا، گناهكار را گرفتار كند و پرده‌پوشى خدا او را مغرور سازد، و با ستايش مردم فريب خورد، و خدا هيچ كس را همانند مهلت دادن، مورد آزمايش قرار نداد قال الرضي و قد مضى هذا الكلام فيما تقدم(حکمت۱۱۶) إلا أن فيه هاهنا زيادة جيدة مفيدة مى‌گويم: (اين سخن امام عليه السّلام در كلمات گذشته آمده بود، امّا چون در اينجا عبارات زيبا و مفيدى اضافه بر گذشته وجود داشت آن را نقل كردم). 🍀💐🍀💐🍀💐🍀💐🍀💐🍀
صدا ۰۳۰.m4a
13.13M
نهج البلاغه حکمت 260 - هشدار از مهلت و آزمایش خداوند وَ قَالَ عليه‌السلام كَمْ مِنْ مُسْتَدْرَجٍ بِالْإِحْسَانِ إِلَيْهِ وَ مَغْرُورٍ بِالسَّتْرِ عَلَيْهِ وَ مَفْتُونٍ بِحُسْنِ اَلْقَوْلِ فِيهِ وَ مَا اِبْتَلَى اَللَّهُ سُبْحَانَهُ أَحَداً بِمِثْلِ اَلْإِمْلاَءِ لَهُ و درود خدا بر او، فرمود: بسا احسان پياپى خدا، گناهكار را گرفتار كند و پرده‌پوشى خدا او را مغرور سازد، و با ستايش مردم فريب خورد، و خدا هيچ كس را همانند مهلت دادن، مورد آزمايش قرار نداد قال الرضي و قد مضى هذا الكلام فيما تقدم(حکمت۱۱۶) إلا أن فيه هاهنا زيادة جيدة مفيدة مى‌گويم: (اين سخن امام عليه السّلام در كلمات گذشته آمده بود، امّا چون در اينجا عبارات زيبا و مفيدى اضافه بر گذشته وجود داشت آن را نقل كردم). 🌷🍀🌷🍀🌷🍀🌷🍀
نهج البلاغه حکمت 260 - هشدار از مهلت و آزمایش خداوند وَ قَالَ عليه‌السلام كَمْ مِنْ مُسْتَدْرَجٍ بِالْإِحْسَانِ إِلَيْهِ وَ مَغْرُورٍ بِالسَّتْرِ عَلَيْهِ وَ مَفْتُونٍ بِحُسْنِ اَلْقَوْلِ فِيهِ وَ مَا اِبْتَلَى اَللَّهُ سُبْحَانَهُ أَحَداً بِمِثْلِ اَلْإِمْلاَءِ لَهُ و درود خدا بر او، فرمود: بسا احسان پياپى خدا، گناهكار را گرفتار كند و پرده‌پوشى خدا او را مغرور سازد، و با ستايش مردم فريب خورد، و خدا هيچ كس را همانند مهلت دادن، مورد آزمايش قرار نداد قال الرضي و قد مضى هذا الكلام فيما تقدم (حکمت۱۱۶)إلا أن فيه هاهنا زيادة جيدة مفيدة مى‌گويم: (اين سخن امام عليه السّلام در كلمات گذشته آمده بود، امّا چون در اينجا عبارات زيبا و مفيدى اضافه بر گذشته وجود داشت آن را نقل كردم). 🌹🍀🌹🍀🌹🍀🌹🍀🌹🍀🌹
وَ قَالَ ع لَمَّا بَلَغَهُ إِغَارَةُ أَصْحَابِ مُعَاوِيَةَ عَلَى اَلْأَنْبَارِ فَخَرَجَ بِنَفْسِهِ مَاشِياً حَتَّى أَتَى اَلنُّخَيْلَةَ وَ أَدْرَكَهُ اَلنَّاسُ وَ قَالُوا يَا أَمِيرَ اَلْمُؤْمِنِينَ نَحْنُ نَكْفِيكَهُمْ و درود خدا بر او، فرمود: (آن هنگام كه تهاجم ياران معاويه به شهر انبار، و غارت كردن آن را شنيد، تنها و پياده به طرف پادگان نظامى كوفه «نخيله» حركت كرد، مردم خود را به او رسانده، گفتند اى امير مؤمنان ما آنان را كفايت مى‌كنيم فَقَالَ مَا تَكْفُونَنِي أَنْفُسَكُمْ فَكَيْفَ تَكْفُونَنِي غَيْرَكُمْ إِنْ كَانَتِ اَلرَّعَايَا قَبْلِي لَتَشْكُو حَيْفَ رُعَاتِهَا وَ إِنَّنِي اَلْيَوْمَ لَأَشْكُو حَيْفَ رَعِيَّتِي كَأَنَّنِي اَلْمَقُودُ وَ هُمُ اَلْقَادَةُ أَوِ اَلْمَوْزُوعُ وَ هُمُ اَلْوَزَعَةُ شما از انجام كار خود درمانده‌ايد! چگونه كار ديگرى را برايم كفايت مى‌كنيد؟ اگر رعاياى پيش از من از ستم حاكمان مى‌ناليدند، امروز من از رعيّت خود مى‌نالم، گويى من پيرو، و آنان حكمرانند، يا من محكوم و آنان فرمانروايانند فلما قال ع هذا القول في كلام طويل قد ذكرنا مختاره في جملة الخطب تقدم إليه رجلان من أصحابه وقتى سخن امام در يك سخنرانى طولانى كه برخى از آن را در ضمن خطبه‌هاى گذشته آورديم، به اينجا رسيد. فقال أحدهما إني لا أملك إلا نفسي و أخي فمر بأمرك يا أمير المؤمنين ننقد له فقال عليه‌السلام وَ أَيْنَ تَقَعَانِ مِمَّا أُرِيدُ و يكى گفت: من جز خود و برادرم را در اختيار ندارم، اى امير المؤمنان فرمان ده تا هر چه خواهى انجام دهم، امام فرمود) شما كجا و آنچه من مى‌خواهم كجا 🌿🌷🌿🌷🌿🌷🌿🌷🌿🌷🌿
صدا ۰۳۱.m4a
22.83M
وَ قَالَ ع لَمَّا بَلَغَهُ إِغَارَةُ أَصْحَابِ مُعَاوِيَةَ عَلَى اَلْأَنْبَارِ فَخَرَجَ بِنَفْسِهِ مَاشِياً حَتَّى أَتَى اَلنُّخَيْلَةَ وَ أَدْرَكَهُ اَلنَّاسُ وَ قَالُوا يَا أَمِيرَ اَلْمُؤْمِنِينَ نَحْنُ نَكْفِيكَهُمْ و درود خدا بر او، فرمود: (آن هنگام كه تهاجم ياران معاويه به شهر انبار، و غارت كردن آن را شنيد، تنها و پياده به طرف پادگان نظامى كوفه «نخيله» حركت كرد، مردم خود را به او رسانده، گفتند اى امير مؤمنان ما آنان را كفايت مى‌كنيم فَقَالَ مَا تَكْفُونَنِي أَنْفُسَكُمْ فَكَيْفَ تَكْفُونَنِي غَيْرَكُمْ إِنْ كَانَتِ اَلرَّعَايَا قَبْلِي لَتَشْكُو حَيْفَ رُعَاتِهَا وَ إِنَّنِي اَلْيَوْمَ لَأَشْكُو حَيْفَ رَعِيَّتِي كَأَنَّنِي اَلْمَقُودُ وَ هُمُ اَلْقَادَةُ أَوِ اَلْمَوْزُوعُ وَ هُمُ اَلْوَزَعَةُ شما از انجام كار خود درمانده‌ايد! چگونه كار ديگرى را برايم كفايت مى‌كنيد؟ اگر رعاياى پيش از من از ستم حاكمان مى‌ناليدند، امروز من از رعيّت خود مى‌نالم، گويى من پيرو، و آنان حكمرانند، يا من محكوم و آنان فرمانروايانند فلما قال ع هذا القول في كلام طويل قد ذكرنا مختاره في جملة الخطب تقدم إليه رجلان من أصحابه وقتى سخن امام در يك سخنرانى طولانى كه برخى از آن را در ضمن خطبه‌هاى گذشته آورديم، به اينجا رسيد. فقال أحدهما : و يكى گفت: من جز خود و برادرم را در اختيار ندارم، اى امير المؤمنان فرمان ده تا هر چه خواهى انجام دهم، امام فرمود) شما كجا و آنچه من مى‌خواهم كجا 🌺🌿🌺🌿🌺🌿🌺🍀
وَ قَالَ ع لَمَّا بَلَغَهُ إِغَارَةُ أَصْحَابِ مُعَاوِيَةَ عَلَى اَلْأَنْبَارِ فَخَرَجَ بِنَفْسِهِ مَاشِياً حَتَّى أَتَى اَلنُّخَيْلَةَ وَ أَدْرَكَهُ اَلنَّاسُ وَ قَالُوا يَا أَمِيرَ اَلْمُؤْمِنِينَ نَحْنُ نَكْفِيكَهُمْ و درود خدا بر او، فرمود: (آن هنگام كه تهاجم ياران معاويه به شهر انبار، و غارت كردن آن را شنيد، تنها و پياده به طرف پادگان نظامى كوفه «نخيله» حركت كرد، مردم خود را به او رسانده، گفتند اى امير مؤمنان ما آنان را كفايت مى‌كنيم فَقَالَ مَا تَكْفُونَنِي أَنْفُسَكُمْ فَكَيْفَ تَكْفُونَنِي غَيْرَكُمْ إِنْ كَانَتِ اَلرَّعَايَا قَبْلِي لَتَشْكُو حَيْفَ رُعَاتِهَا وَ إِنَّنِي اَلْيَوْمَ لَأَشْكُو حَيْفَ رَعِيَّتِي كَأَنَّنِي اَلْمَقُودُ وَ هُمُ اَلْقَادَةُ أَوِ اَلْمَوْزُوعُ وَ هُمُ اَلْوَزَعَةُ شما از انجام كار خود درمانده‌ايد! چگونه كار ديگرى را برايم كفايت مى‌كنيد؟ اگر رعاياى پيش از من از ستم حاكمان مى‌ناليدند، امروز من از رعيّت خود مى‌نالم، گويى من پيرو، و آنان حكمرانند، يا من محكوم و آنان فرمانروايانند فلما قال ع هذا القول في كلام طويل قد ذكرنا مختاره في جملة الخطب تقدم إليه رجلان من أصحابه وقتى سخن امام در يك سخنرانى طولانى كه برخى از آن را در ضمن خطبه‌هاى گذشته آورديم، به اينجا رسيد. فقال أحدهما إني لا أملك إلا نفسي و أخي فمر بأمرك يا أمير المؤمنين ننقد له فقال عليه‌السلام وَ أَيْنَ تَقَعَانِ مِمَّا أُرِيدُ و يكى گفت: من جز خود و برادرم را در اختيار ندارم، اى امير المؤمنان فرمان ده تا هر چه خواهى انجام دهم، امام فرمود) شما كجا و آنچه من مى‌خواهم كجا ☘🌺☘🌺☘🌺☘🌺☘🌺
نهج البلاغه حکمت 262 - راه شناخت اهل حق و باطل وَ قِيلَ إِنَّ اَلْحَارِثَ بْنَ حَوْطٍ أَتَاهُ فَقَالَ أَ تُرَانِي أَظُنُّ أَصْحَابَ اَلْجَمَلِ كَانُوا عَلَى ضَلاَلَةٍ فَقَالَ عليه‌السلام و درود خدا بر او، فرمود: (حارث بن حوت نزد امام آمد و گفت: آيا چنين پندارى كه من اصحاب جمل را گمراه مى‌دانم‌؟ چنين نيست، امام فرمود) يَا حَارِثُ إِنَّكَ نَظَرْتَ تَحْتَكَ وَ لَمْ تَنْظُرْ فَوْقَكَ فَحِرْتَ اى حارث! تو زير پاى خود را ديدى، امّا به پيرامونت نگاه نكردى، پس سرگردان شدى إِنَّكَ لَمْ تَعْرِفِ اَلْحَقَّ فَتَعْرِفَ مَنْ أَتَاهُ وَ لَمْ تَعْرِفِ اَلْبَاطِلَ فَتَعْرِفَ مَنْ أَتَاهُ فَقَالَ اَلْحَارِثُ فَإِنِّي أَعْتَزِلُ مَعَ سَعِيدِ بْنِ مَالِكٍ وَ عَبْدِ اَللَّهِ بْنِ عُمَرَ فَقَالَ عليه‌السلام تو حق را نشناختى تا بدانى كه اهل حق چه كسانى مى‌باشند؟ و باطل را نيز نشناختى تا باطل گرايان را بدانى. (حارث گفت: من و سعد بن مالك، و عبد اللّه بن عمر، از جنگ كنار مى‌رويم، امام فرمود) إِنَّ سَعِيداً وَ عَبْدَ اَللَّهِ بْنَ عُمَرَ لَمْ يَنْصُرَا اَلْحَقَّ وَ لَمْ يَخْذُلاَ اَلْبَاطِلَ همانا سعد و عبد اللّه بن عمر، نه حق را يارى كردند، و نه باطل را خوار ساختند 💐🍀💐🍀💐🍀💐🍀💐🍀💐