eitaa logo
نهج البلاغه : حکمت های کوتاه
101 دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
77 ویدیو
341 فایل
کلمات قصار ، قسمت سوم نهج البلاغه
مشاهده در ایتا
دانلود
نهج البلاغه حکمت 107 - علم بی فایده وَ قَالَ عليه‌السلام رُبَّ عَالِمٍ قَدْ قَتَلَهُ جَهْلُهُ وَ عِلْمُهُ مَعَهُ لاَ يَنْفَعُهُ و درود خدا بر او، فرمود: چه بسا دانشمندى كه جهلش او را از پاى در آورد و دانش او همراهش باشد امّا سودى به حال او نداشته باشد 🌹☘🌹☘🌹☘🌹☘🌹🌹☘🌹☘
نهج البلاغه حکمت 107 - علم بی فایده وَ قَالَ عليه‌السلام رُبَّ عَالِمٍ قَدْ قَتَلَهُ جَهْلُهُ وَ عِلْمُهُ مَعَهُ لاَ يَنْفَعُهُ و درود خدا بر او، فرمود: چه بسا دانشمندى كه جهلش او را از پاى در آورد و دانش او همراهش باشد امّا سودى به حال او نداشته باشد 💐💐☘☘💐☘💐💐☘💐☘💐☘
هدایت شده از المدرس الافضل
بشنو از مدرس ۶.mp3
8.4M
▪️ راز برتری زبان عربی در چیست؟ 🌀 صوتی شنیدنی و قدیمی از دهه پنجاه شمسی از استاد الاُدَبا؛ مرحوم علامه مدرس افغانی(ره) از شاگردان ادیب نیشابوریِ اول(ره) 🏷 هنگام تدریس کتاب مختصرالمعانی تالیف سعدالدین تفتازانی ‼️ این صوت را بشنوید و بالینک دانشنامه به اشتراک بگذارید ♻️ تهیه و تنظیم: کانال دانشنامه(ایتا) 🆔@daneshnameh1399
نهج البلاغه : حکمت های کوتاه کلمات قصار ، قسمت سوم نهج البلاغه https://eitaa.com/aAm121 لینک دعوت به گروه: حکمتها👆👆🌹🌹
نهج البلاغه حکمت 108 - شگفتى هاى روح آدمى قسمت اول : وَ قَالَ عليه‌السلام لَقَدْ عُلِّقَ بِنِيَاطِ هَذَا اَلْإِنْسَانِ بَضْعَةٌ هِيَ أَعْجَبُ مَا فِيهِ وَ ذَلِكَ اَلْقَلْبُ وَ ذَلِكَ أَنَّ لَهُ مَوَادَّ مِنَ اَلْحِكْمَةِ وَ أَضْدَاداً مِنْ خِلاَفِهَا و درود خدا بر او، فرمود: به رگ‌هاى درونى انسان پارۀ گوشتى آويخته كه شگرف‌ترين اعضاى درونى اوست، و آن قلب است، كه چيزهايى از حكمت، و چيزهايى متفاوت با آن، در او وجود دارد فَإِنْ سَنَحَ لَهُ اَلرَّجَاءُ أَذَلَّهُ اَلطَّمَعُ وَ إِنْ هَاجَ بِهِ اَلطَّمَعُ أَهْلَكَهُ اَلْحِرْصُ وَ إِنْ مَلَكَهُ اَلْيَأْسُ قَتَلَهُ اَلْأَسَفُ وَ إِنْ عَرَضَ لَهُ اَلْغَضَبُ اِشْتَدَّ بِهِ اَلْغَيْظُ وَ إِنْ أَسْعَدَهُ اَلرِّضَى نَسِيَ اَلتَّحَفُّظَ پس اگر در دل اميدى پديد آيد، طمع آن را خوار گرداند، و اگر طمع بر آن هجوم آورد حرص آن را تباه سازد، و اگر نوميدى بر آن چيره شود، تأسّف خوردن آن را از پاى در آورد، اگر خشمناك شود كينه‌توزى آن فزونى يابد و آرام نگيرد، اگر به خشنودى دست يابد، خويشتن دارى را از ياد برد وَ إِنْ غَالَهُ اَلْخَوْفُ شَغَلَهُ اَلْحَذَرُ وَ إِنِ اِتَّسَعَ لَهُ اَلْأَمْرُ اِسْتَلَبَتْهُ اَلْغِرَّةُ وَ إِنْ أَفَادَ مَالاً أَطْغَاهُ اَلْغِنَى و اگر ترس آن را فراگيرد پرهيز كردن آن را مشغول سازد. و اگر به گشايشى برسد، دچار غفلت زدگى شود، و اگر مالى به دست آورد، بى‌نيازى آن را به سركشى كشاند 🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
حکمت ۱۰۸ قسمت دوم :👇👇🌹🌹 وَ إِنْ غَالَهُ اَلْخَوْفُ شَغَلَهُ اَلْحَذَرُ وَ إِنِ اِتَّسَعَ لَهُ اَلْأَمْرُ اِسْتَلَبَتْهُ اَلْغِرَّةُ وَ إِنْ أَفَادَ مَالاً أَطْغَاهُ اَلْغِنَى و اگر ترس آن را فراگيرد پرهيز كردن آن را مشغول سازد. و اگر به گشايشى برسد، دچار غفلت زدگى شود، و اگر مالى به دست آورد، بى‌نيازى آن را به سركشى كشاند وَ إِنْ أَصَابَتْهُ مُصِيبَةٌ فَضَحَهُ اَلْجَزَعُ وَ إِنْ عَضَّتْهُ اَلْفَاقَةُ شَغَلَهُ اَلْبَلاَءُ وَ إِنْ جَهَدَهُ اَلْجُوعُ قَعَدَ بِهِ اَلضَّعْفُ وَ إِنْ أَفْرَطَ بِهِ اَلشِّبَعُ كَظَّتْهُ اَلْبِطْنَةُ فَكُلُّ تَقْصِيرٍ بِهِ مُضِرٌّ وَ كُلُّ إِفْرَاطٍ لَهُ مُفْسِدٌ و اگر مصيبت ناگوارى به آن رسد، بى‌صبرى رسوايش كند، و اگر به تهيدستى مبتلا گردد، بلاها او را مشغول سازد، و اگر گرسنگى بى‌تابش كند، ناتوانى آن را از پاى درآورد، و اگر زيادى سير شود، سيرى آن را زيان رساند، پس هر گونه كند روى براى آن زيانبار، و هر گونه تندروى براى آن فساد آفرين است 🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
واکاوی واژگان :👇👇🌷🌷 النِياط: رگى كه قلب از آن آويخته شده، و حيات انسان به آن وابسته است. الْبَضْعَة: يك قطعه گوشت، مقصود در اينجا قلب است. سَنَحَ: ظاهر و آشكار شد، رخ داد. التَحَفُّظ: نگهدارى و مراقبت، حفظ كردن. الْغِرَّة: غفلت، بيخبرى. اسْتَلَبَتْهُ الْغِرَّة: غفلت او را ربود (و از رشد و كمال دورش ساخت). أفادَ مَالًا: از مالى سود برد. الْفَاقَة: فقر. جَهَدَهُ: او را خسته كرد. كَظّتْهُ: او را به سختى و رنج انداخت. الْبِطْنَة: پرخورى بحدى كه تنفس دشوار شود.   🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
صدا ۰۱۲.m4a
22.96M
حکمت 108 - شگفتى هاى روح آدمى وَ قَالَ عليه‌السلام لَقَدْ عُلِّقَ بِنِيَاطِ هَذَا اَلْإِنْسَانِ بَضْعَةٌ هِيَ أَعْجَبُ مَا فِيهِ وَ ذَلِكَ اَلْقَلْبُ وَ ذَلِكَ أَنَّ لَهُ مَوَادَّ مِنَ اَلْحِكْمَةِ وَ أَضْدَاداً مِنْ خِلاَفِهَا و درود خدا بر او، فرمود: به رگ‌هاى درونى انسان پارۀ گوشتى آويخته كه شگرف‌ترين اعضاى درونى اوست، و آن قلب است، كه چيزهايى از حكمت، و چيزهايى متفاوت با آن، در او وجود دارد فَإِنْ سَنَحَ لَهُ اَلرَّجَاءُ أَذَلَّهُ اَلطَّمَعُ وَ إِنْ هَاجَ بِهِ اَلطَّمَعُ أَهْلَكَهُ اَلْحِرْصُ وَ إِنْ مَلَكَهُ اَلْيَأْسُ قَتَلَهُ اَلْأَسَفُ وَ إِنْ عَرَضَ لَهُ اَلْغَضَبُ اِشْتَدَّ بِهِ اَلْغَيْظُ وَ إِنْ أَسْعَدَهُ اَلرِّضَى نَسِيَ اَلتَّحَفُّظَ پس اگر در دل اميدى پديد آيد، طمع آن را خوار گرداند، و اگر طمع بر آن هجوم آورد حرص آن را تباه سازد، و اگر نوميدى بر آن چيره شود، تأسّف خوردن آن را از پاى در آورد، اگر خشمناك شود كينه‌توزى آن فزونى يابد و آرام نگيرد، اگر به خشنودى دست يابد، خويشتن دارى را از ياد برد وَ إِنْ غَالَهُ اَلْخَوْفُ شَغَلَهُ اَلْحَذَرُ وَ إِنِ اِتَّسَعَ لَهُ اَلْأَمْرُ اِسْتَلَبَتْهُ اَلْغِرَّةُ وَ إِنْ أَفَادَ مَالاً أَطْغَاهُ اَلْغِنَى و اگر ترس آن را فراگيرد پرهيز كردن آن را مشغول سازد. و اگر به گشايشى برسد، دچار غفلت زدگى شود، و اگر مالى به دست آورد، بى‌نيازى آن را به سركشى كشاند وَ إِنْ أَصَابَتْهُ مُصِيبَةٌ فَضَحَهُ اَلْجَزَعُ وَ إِنْ عَضَّتْهُ اَلْفَاقَةُ شَغَلَهُ اَلْبَلاَءُ ........... توضیح از: خطیب اصفهانی شنبه۱۴۰۱/۱۰/۳ 🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
صدا ۰۱۳.m4a
17.08M
خطیب اصفهانی: نهج البلاغه حکمت 109 - جایگاه والاى اهل بیت علیهم السلام وَ قَالَ عليه‌السلام نَحْنُ اَلنُّمْرُقَةُ اَلْوُسْطَى بِهَا يَلْحَقُ اَلتَّالِي وَ إِلَيْهَا يَرْجِعُ اَلْغَالِي و درود خدا بر او، فرمود: ما تكيه گاه ميانه‌ايم، عقب ماندگان به ما مى‌رسند، و پيش تاختگان به ما باز مى‌گردند توضیح ازخطیب اصفهانی یکشنبه ۱۴۰۱/۱۰/۴ 🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
نهج البلاغه حکمت 109 - جایگاه والاى اهل بیت علیهم السلام وَ قَالَ عليه‌السلام نَحْنُ اَلنُّمْرُقَةُ اَلْوُسْطَى بِهَا يَلْحَقُ اَلتَّالِي وَ إِلَيْهَا يَرْجِعُ اَلْغَالِي و درود خدا بر او، فرمود: ما تكيه گاه ميانه‌ايم، عقب ماندگان به ما مى‌رسند، و پيش تاختگان به ما باز مى‌گردند 🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
نهج البلاغه حکمت 109 - جایگاه والاى اهل بیت علیهم السلام وَ قَالَ عليه‌السلام نَحْنُ اَلنُّمْرُقَةُ اَلْوُسْطَى بِهَا يَلْحَقُ اَلتَّالِي وَ إِلَيْهَا يَرْجِعُ اَلْغَالِي و درود خدا بر او، فرمود: ما تكيه گاه ميانه‌ايم، عقب ماندگان به ما مى‌رسند، و پيش تاختگان به ما باز مى‌گردند 🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
نهج البلاغه حکمت 110 - شرائط تحقّق اوامر الهى وَ قَالَ عليه‌السلام لاَ يُقِيمُ أَمْرَ اَللَّهِ سُبْحَانَهُ إِلاَّ مَنْ لاَ يُصَانِعُ وَ لاَ يُضَارِعُ وَ لاَ يَتَّبِعُ اَلْمَطَامِعَ و درود خدا بر او، فرمود: فرمان خدا را بر پاندارد، جز آن كس كه در اجراى حق مدارا نكند، سازشكار نباشد، و پيرو آرزوها نگردد 💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐
نهج البلاغه حکمت 110 - شرائط تحقّق اوامر الهى وَ قَالَ عليه‌السلام لاَ يُقِيمُ أَمْرَ اَللَّهِ سُبْحَانَهُ إِلاَّ مَنْ لاَ يُصَانِعُ وَ لاَ يُضَارِعُ وَ لاَ يَتَّبِعُ اَلْمَطَامِعَ و درود خدا بر او، فرمود: فرمان خدا را بر پاندارد، جز آن كس كه در اجراى حق مدارا نكند، سازشكار نباشد، و پيرو آرزوها نگردد 💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐
صدا ۰۱۴.m4a
15.05M
نهج البلاغه حکمت 110 - شرائط تحقّق اوامر الهى وَ قَالَ عليه‌السلام لاَ يُقِيمُ أَمْرَ اَللَّهِ سُبْحَانَهُ إِلاَّ مَنْ لاَ يُصَانِعُ وَ لاَ يُضَارِعُ وَ لاَ يَتَّبِعُ اَلْمَطَامِعَ و درود خدا بر او، فرمود: فرمان خدا را بر پاندارد، جز آن كس كه در اجراى حق مدارا نكند، سازشكار نباشد، و پيرو آرزوها نگردد توضیح ازخطیب اصفهانی دوشنبه ۱۴۰۱/۱۰/۵ 💐💐💐💐💐💐💐💐
. 💠 ۴ دی تولد ✍🏻 پيامبران الهى، شخصيت‏هاى محبوب بشرند، هيچ انسان حق‌‏جويى با آنها ستيز ندارد؛ جان‌‏‌فشانى براى نجات بشر، آموزه‏‌هاى معنوى و وارستگى‏‌هاى فردى، از آنان چهره‌‏‌هايى ماندگار و محبوب ساخته. ▫️ مشهور است که حضرت عیسی بن مریم(ع) روز ۲۵ دسامبر سال اول میلادی، ۶۲۲ سال قبل از هجرت پیامبر اسلام(ص)، در فلسطین به دنیا آمد. 💢 در دنياى كنونى حضرت عیسی (ع) از انبيايى است كه بيشترين پيرو را دارند. ☆ نگاه قرآن کريم به عيسى(ع) : ⚜️ عيسى(ع) بنده خدا و پيامبر او بود، که به سوى بنى اسرائيل فرستاده شد و يکى از پنج پيامبر اولو العزم شمرده مى‌شود و کتابش انجيل است. ⚜️خداوند، عيسى(ع) را «مسيح» ناميد، که «کلمه خدا» و «روحى از او» است‏ و امام و از گواهان بر اعمال است؛ به آمدن محمد، رسول خدا(ص)، بشارت داده است. ⚜️در دنيا و آخرت، آبرومند و از مقرّبان است؛ مصطفى و برگزيده و از صالحان است؛ هر جا بود، با برکت بود، و پاک و پاکيزه، و نشانه‏اى براى مردم و رحمتى از جانب خدا، و نسبت به مادرش نيک‏رفتار، و از هر گونه آفتى مصون و محفوظ بود و از کسانى بود که خداوند به آنها کتاب و حکمت آموخت. •┈ درباره حضرت عيسى(ع) فرمودند : 🔅نه مال و ثروتی داشت كه او را به خود مشغول گرداند و نه طمعی كه به خواری‌‏اش اندازد ، مركب او دو پايش بود و خدمت كارش دو دستش. ▫️ نهج البلاغه، خطبه۱۶۰ ❀ کلامی از حضرت عيسی(ع)‌ : 🔅خوشا به حال اصلاح كنندگان ميان مردم ؛ اينان در روز قيامت مقرّبان‌اند. 📚 حکمت نامه عیسی بن مریم (ع)
خطبه 202 - شكایت از ستمكارى امّت هنگام خاکسپاری فاطمه‌(س) قسمت اول👇👇🌹🌹🖤 وَ مِنْ كَلاَمٍ لَهُ عليه‌السلام رُوِيَ عَنْهُ أَنَّهُ قَالَهُ عِنْدَ دَفْنِ سَيِّدَةِ اَلنِّسَاءِ فَاطِمَةَ عليهاالسلام كَالْمُنَاجِي بِهِ رَسُولَ اَللَّهِ صلى‌الله‌عليه‌وسلم عِنْدَ قَبْرِهِ (درد دل با پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم به هنگام دفن فاطمه عليها السّلام) اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا رَسُولَ اَللَّهِ عَنِّي وَ عَنِ اِبْنَتِكَ اَلنَّازِلَةِ فِي جِوَارِكَ وَ اَلسَّرِيعَةِ اَللَّحَاقِ بِكَ سلام بر تو اى رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله و سلّم، سلامى از طرف من و دخترت كه هم اكنون در جوارت فرود آمده و شتابان به شما رسيده است قَلَّ يَا رَسُولَ اَللَّهِ عَنْ صَفِيَّتِكَ صَبْرِي وَ رَقَّ عَنْهَا تَجَلُّدِي إِلاَّ أَنَّ فِي اَلتَّأَسِّي لِي بِعَظِيمِ فُرْقَتِكَ وَ فَادِحِ مُصِيبَتِكَ مَوْضِعَ تَعَزٍّ اى پيامبر خدا، صبر و بردبارى من با از دست دادن فاطمه عليها السّلام كم شده، و توان خويشتندارى ندارم امّا براى من كه سختى جدايى تو را ديده، و سنگينى مصيبت تو را كشيدم، شكيبايى ممكن است 🖤🖤🖤🖤🖤🌹🌹🌹🖤🖤🖤🖤🖤
قسمت دوم کلام۲۰۲👇👇🌹🌹 فَلَقَدْ وَسَّدْتُكَ فِي مَلْحُودَةِ قَبْرِكَ وَ فَاضَتْ بَيْنَ نَحْرِي وَ صَدْرِي نَفْسُكَ فَ إِنّٰا لِلّٰهِ وَ إِنّٰا إِلَيْهِ رٰاجِعُونَ اين من بودم كه با دست خود تو را در ميان قبر نهادم، و هنگام رحلت، جان گرامى تو ميان سينه و گردنم پرواز كرد «پس همه ما از خداييم و به خدا باز مى‌گرديم فَلَقَدِ اُسْتُرْجِعَتِ اَلْوَدِيعَةُ وَ أُخِذَتِ اَلرَّهِينَةُ أَمَّا حُزْنِي فَسَرْمَدٌ وَ أَمَّا لَيْلِي فَمُسَهَّدٌ إِلَى أَنْ يَخْتَارَ اَللَّهُ لِي دَارَكَ اَلَّتِي أَنْتَ بِهَا مُقِيمٌ پس امانتى كه به من سپرده بودى برگردانده شد، و به صاحبش رسيد، از اين پس اندوه من جاودانه، و شبهايم، شب زنده دارى است، تا آن روز كه خدا خانه زندگى تو را براى من برگزيند 🖤🖤🖤🖤🖤🌹🌹🌹🌹🖤🖤🖤🖤
واکاوی واژگان :🖤🌷🖤🌷👇🖤 صفیه : ازریشه صفو بروزن 《عفو》صاف وپاک ، صفیّ : برگزیده تجلّد : ازریشه جلد بروزن《بَلَد》وجلاده گرفته شده به معنای صبر واستقامت کردن است ودرین جا اشاره به طاقت وصبر برمصیبت است تاءسی : اسوه قراردادن ، اقتداءکردن ، غمگین شدن فادح : ازریشه 《فدح》به معنای سنگین بارکردن ، مصيبت سنگین ، سخت ، مشکل تعزّ : تعزّی ، صبربرمصیبت ، ازریشه عزاء وسّدت : ازریشه وساده ، بالش زیر سر نهادن ملحومه: ازریشه لحد ،بر وزن《عهد》به معنای شکافی است که درداخل قبر دریک سمت آن ایجاد می کنند ومیت رادرآن قرارمی دهندتاهنگام پرکردن قبر خاکها بر روی میت ریخته نشود سرمد : دائم وطولانی ، چیزی که آغاز وانجام ندارد مُسَهّد: ازریشه سهد بروزن 《صمد》به معنای بیدار ماندن وبی خوابی کشیدن است ودرین جا صفت 《لیل 》 آمده است ، یعنی شبهای من بیدار وبی تاب است بجای اینکه بگویند : خودم چنین هستم ودرواقع این تعبیر نوعی تاکید است احفها : احفاء ، اصرار درسوءال وخبرگرفتن احفها السوءال : بطورکلی ازاو سوءال کن قالِِِ : ازریشه قلاء بروزن 《سلام》بیزار بودن ، کسی که ازچیزی بیزار باشد ،خشمگین ومبغض سئم : ازریشه سئامت : بروزن 《فلاحت 》به معنای ملال وکسل شدن ،دلتنگ ودلگیر 💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐
صدا ۰۲۰.m4a
26.92M
خطیب اصفهانی: وَ مِنْ كَلاَمٍ لَهُ ع رُوِيَ عَنْهُ أَنَّهُ قَالَهُ عِنْدَ دَفْنِ سَيِّدَةِ اَلنِّسَاءِ فَاطِمَةَ س كَالْمُنَاجِي بِهِ رَسُولَ اَللَّهِ ص عِنْدَ قَبْرِهِ اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا رَسُولَ اَللَّهِ عَنِّي وَ عَنِ اِبْنَتِكَ اَلنَّازِلَةِ فِي جِوَارِكَ وَ اَلسَّرِيعَةِ اَللَّحَاقِ بِكَ سلام بر تو اى رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله و سلّم، سلامى از طرف من و دخترت كه هم اكنون در جوارت فرود آمده و شتابان به شما رسيده است قَلَّ يَا رَسُولَ اَللَّهِ عَنْ صَفِيَّتِكَ صَبْرِي وَ رَقَّ عَنْهَا تَجَلُّدِي إِلاَّ أَنَّ فِي اَلتَّأَسِّي لِي بِعَظِيمِ فُرْقَتِكَ وَ فَادِحِ مُصِيبَتِكَ مَوْضِعَ تَعَزٍّ اى پيامبر خدا، صبر و بردبارى من با از دست دادن فاطمه عليها السّلام كم شده، و توان خويشتندارى ندارم امّا براى من كه سختى جدايى تو را ديده، و سنگينى مصيبت تو را كشيدم، شكيبايى ممكن است فَلَقَدْ وَسَّدْتُكَ فِي مَلْحُودَةِ قَبْرِكَ وَ فَاضَتْ بَيْنَ نَحْرِي وَ صَدْرِي نَفْسُكَ فَ إِنّٰا لِلّٰهِ وَ إِنّٰا إِلَيْهِ رٰاجِعُونَ اين من بودم كه با دست خود تو را در ميان قبر نهادم، و هنگام رحلت، جان گرامى تو ميان سينه و گردنم پرواز كرد «پس همه ما از خداييم و به خدا باز مى‌گرديم فَلَقَدِ اُسْتُرْجِعَتِ اَلْوَدِيعَةُ وَ أُخِذَتِ اَلرَّهِينَةُ أَمَّا حُزْنِي فَسَرْمَدٌ وَ أَمَّا لَيْلِي فَمُسَهَّدٌ إِلَى أَنْ يَخْتَارَ اَللَّهُ لِي دَارَكَ اَلَّتِي أَنْتَ بِهَا مُقِيمٌ پس امانتى كه به من سپرده بودى برگردانده شد، و به صاحبش رسيد، از اين پس اندوه من جاودانه... توضیح از : خطیب اصفهانی ۱۴۰۱/۱۰/۶سه شنبه
صدا ۰۰۲.m4a
19.06M
نهج البلاغه حکمت 111 - عظمت محبت امیرالمؤمنین علیه السلام وَ قَالَ عليه‌السلام وَ قَدْ تُوُفِّيَ سَهْلُ بْنُ حُنَيْفٍ اَلْأَنْصَارِيُّ بِالْكُوفَةِ بَعْدَ مَرْجِعِهِ مَعَهُ مِنْ صِفِّينَ وَ كَانَ أَحَبَّ اَلنَّاسِ إِلَيْهِ لَوْ أَحَبَّنِي جَبَلٌ لَتَهَافَتَ و درود خدا بر او، فرمود: (پس از بازگشت از جنگ صفّين، يكى از ياران دوست داشتنى امام، سهل بن حنيف از دنيا رفت.) اگر كوهى مرا دوست بدارد، در هم فرو مى‌ريزد معنى ذلك أن المحنة تغلظ عليه فتسرع المصائب إليه و لا يفعل ذلك إلا بالأتقياء الأبرار و المصطفين الأخيار و هذا مثل قوله عليه‌السلام (يعنى مصيبت‌ها، به سرعت به سراغ او آيد، كه اين سرنوشت در انتظار پرهيزكاران و برگزيدگان خداست، همانند آن در حكمت 112 آمده است) توضیح از : خطیب اصفهانی 🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
نهج البلاغه حکمت 111 - عظمت محبت امیرالمؤمنین علیه السلام وَ قَالَ عليه‌السلام وَ قَدْ تُوُفِّيَ سَهْلُ بْنُ حُنَيْفٍ اَلْأَنْصَارِيُّ بِالْكُوفَةِ بَعْدَ مَرْجِعِهِ مَعَهُ مِنْ صِفِّينَ وَ كَانَ أَحَبَّ اَلنَّاسِ إِلَيْهِ لَوْ أَحَبَّنِي جَبَلٌ لَتَهَافَتَ و درود خدا بر او، فرمود: (پس از بازگشت از جنگ صفّين، يكى از ياران دوست داشتنى امام، سهل بن حنيف از دنيا رفت.) اگر كوهى مرا دوست بدارد، در هم فرو مى‌ريزد معنى ذلك أن المحنة تغلظ عليه فتسرع المصائب إليه و لا يفعل ذلك إلا بالأتقياء الأبرار و المصطفين الأخيار و هذا مثل قوله عليه‌السلام (يعنى مصيبت‌ها، به سرعت به سراغ او آيد، كه اين سرنوشت در انتظار پرهيزكاران و برگزيدگان خداست، همانند آن در حكمت 112 آمده است) 💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐
حکمت 111 - عظمت محبت امیرالمؤمنین علیه السلام وَ قَالَ عليه‌السلام وَ قَدْ تُوُفِّيَ سَهْلُ بْنُ حُنَيْفٍ اَلْأَنْصَارِيُّ بِالْكُوفَةِ بَعْدَ مَرْجِعِهِ مَعَهُ مِنْ صِفِّينَ وَ كَانَ أَحَبَّ اَلنَّاسِ إِلَيْهِ لَوْ أَحَبَّنِي جَبَلٌ لَتَهَافَتَ و درود خدا بر او، فرمود: (پس از بازگشت از جنگ صفّين، يكى از ياران دوست داشتنى امام، سهل بن حنيف از دنيا رفت.) اگر كوهى مرا دوست بدارد، در هم فرو مى‌ريزد معنى ذلك أن المحنة تغلظ عليه فتسرع المصائب إليه و لا يفعل ذلك إلا بالأتقياء الأبرار و المصطفين الأخيار و هذا مثل قوله عليه‌السلام (يعنى مصيبت‌ها، به سرعت به سراغ او آيد، كه اين سرنوشت در انتظار پرهيزكاران و برگزيدگان خداست، همانند آن در حكمت 112 آمده است) 🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
حکمت 112 - سختی های دوستی اهل بیت علیهم السلام 《مَنْ أَحَبَّنَا أَهْلَ اَلْبَيْتِ فَلْيَسْتَعِدَّ لِلْفَقْرِ جِلْبَاباً》 و قد يؤول ذلك على معنى آخر ليس هذا موضع ذكره و درود خدا بر او، فرمود: هر كس ما اهل بيت پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم را دوست بدارد، پس بايد فقر را چونان لباس رويين بپذيرد. (يعنى آمادۀ انواع محروميّت‌ها باشد) 🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹