eitaa logo
کانال دروس آیت الله العظمی جوادی آملی
11.6هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
4.8هزار فایل
آخرین جلسات دروس و مباحث حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (دام ظله) در قالب تصویر، صدا و متن بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء معاونت رسانه ارتباط با ادمین: @bonyad_esra_admin فهرست: https://eitaa.com/a_javadiamoli_doross/11098
مشاهده در ایتا
دانلود
شهود الهی.mp3
1.23M
💠 روز بیست و پنجم ماه #شوال 1440 🔹 شهود الهی #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
💠 شهود الهی 🔹 به امام صادق عرض كردند كه شما در معارف الهی ما را به خدا دعوت می‌كنید، خدایی كه دیدنی نیست و ادراك كردنی نیست چگونه او را بشناسیم و بپرستیم؟ فرمود چهار راه دارد؛ منتها راه‌ها را شما بستید: راه عرفانی دارد, راه برهانی دارد, راه حس و تجربه دارد, راه نقل هم دارد، فرمود ما شما را به غیب كه دسترسی معرفتی نداشته باشید دعوت نكردیم، خدا كه غایب نیست چگونه غایب است «رَأَتْهُ الْقُلُوبُ بِنُورِ الْإِیمَانِ» این برای عرفا است، «وَ أَثْبَتَتْهُ الْعُقُولُ بِیقَظَتِهَا إِثْبَاتَ الْعِیانِ» با برهان, حكما خدا را ثابت كردند «وَ أَبْصَرَتْهُ الْأَبْصَارُ بِمَا رَأَتْهُ مِنْ حُسْنِ التَّرْكِیبِ وَ إِحْكَامِ التَّأْلِیف»[1] شما اگر از علوم حسّی و تجربی بخواهید كمك بگیرید كه كفِ معرفت است، از علم حسّی و تجربی ما پایین‌تر علمی نداریم از اینها تجرید كلامی است, تجرید فلسفی است, تجرید عرفان نظری است تا برسد به شهود، این كف سواد است؛ یعنی احساس و معرفت حسّی و تجربی. فرمود این نظمی كه شما در عالم می‌بینید این نظم را چه كسی آفریده؟ 🔹 یك وقت ابوشاكر دیصانی طبق نقل مرحوم صدوق و دیگران آمد خدمت امام صادق(سلام الله علیه) عرض كرد به چه دلیل خدا هست؟ وقتی عرض كرد به چه دلیل عالَم مبدأیی دارد یك تخم مرغ دست كسی بود یا آنجا حاضر بود، حضرت فرمود این تخم‌مرغ را بررسی كنید، در این تخم‌مرغ یك مایع زردرنگ طلایی است و یك مایع زردرنگ سفید و نقره‌ای است، نه این مخلوط آن می‌شود نه این ممزوج آن می‌شود، این همین است؛ اما وقتی شما این را زیر بال و پر طاوس گذاشتید، خدا از این طاوس رنگ‌های گوناگون در می‌آورد، به تعبیر استاد حكیم الهی قمشه‌ای «عقل داند طایر اندر بیضه بال و پر ندارد»[2] حضرت فرمود این رنگ‌های گوناگون متنوّع محیرالعقول طاوس از همین دو رنگ زرد و سفید در آمده، شما یك پرِ رنگین را وقتی بكَنید، همان رنگ آن‌جا در می‌آید، تعبیر طاوس در این روایت آمده،[3] فرمود این را از كجا خلق كرده؟ اینكه بیش از دو رنگ نبود! ابوشاكر دیصانی و مانند آن را با برهان قانع كرده از راه كمك حس و تجربه، فرمود خدا غایب نیست؛ حالا تو اگر «أعمی» بودی چشم دلت بسته بود: ﴿لا تَعْمَی الْأَبْصارُ وَ لكِنْ تَعْمَی الْقُلُوبُ الَّتی فِی الصُّدُورِ﴾[4] تقصیر مشهود نیست، تو چشم بسته ای! [1] . الإحتجاج(للطبرسی)، ج2، ص337. [2] . دیوان حكیم الهی قمشه‌ای (انتشارات علمیه اسلامیه), ص598, غزل 187. [3] . الأمالی(للصدوقی)، النص، ص351. [4] . سوره حج، آیه46. 📚 سخنرانی عمومی در روز شهادت (علیه السلام) تاریخ: 1394/05/20 🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
moredi_2743 ss.mp3
7.11M
💠 صوت #سخنرانی_موضوعی 🔹 شهادت #امام_جعفر_صادق_عليه_السلام 🔸 تاريخ: 1395/05/09 #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
moredi_2743 p2.pdf
196.4K
💠 متن #سخنرانی_موضوعی 🔹 شهادت #امام_جعفر_صادق_عليه_السلام 🔸 تاريخ: 1395/05/09 #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تجلّی الهی.mp3
1.36M
💠 روز بیست و ششم ماه #شوال 1440 🔹 تجلّی الهی #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
💠 تجلّی الهی 🔹 حرفی ابن ابی الحدید دارد که شاید کمتر کسی از شما آقایان این حرف را نشنیده باشید؛ خطبه‌ای است که وجود مبارک حضرت امیر بعد از تلاوت ﴿أَلْهَاكُمُ التَّكَاثُرُ﴾[1] و مانند آن که در آخرهای خطبه‌های نهج البلاغه[2] است و بعد از قرائت آن خطبه که مربوط به برزخ است، حضرت دُرفشانی کرد برزخ را معنا کرد، ساهره قیامت را معنا کرد. ابن ابی الحدید در شرح این خطبه می‌گوید: این خطبه آن قدر دلپذیر و دلنشین است که من از پنجاه سال قبل تا الآن «اکثر من الف مرّة» بیش از هزار بار این خطبه را خواندم و هیچ بار من این خطبه را در طی این پنجاه سال نمی‌خواندم که بیش از هزار بار بود «إلا و أحدثت عندی روعة و خوفا و عظة»؛ یک مطلب تازه‌ای از آن استفاده کردم. بعد می‌فرماید این خطبه از آن خطبه‌های بلند علوی است که اگر خطبه‌شناسان و ادیبان و کلام‌شناسان و فصاحت و بلاغت‌شناسان را یکجا جمع بکنند و این خطبه را بر آنها بخوانند آنها می‌فهمند که این سجده دارد.[3] همان طوری که قرآن سُوری دارد که بعضی از سور، آیاتش سجده دارد، علی بن ابیطالب(سلام الله علیه) خطبی دارد که بعضی از خطبه‌ها سجده دارد. این را ابن ابی الحدید معتزلی می‌گوید؛ منتها می‌گوید کارشناسان ادب لازم است. 🔹 این را که ما در شرح نهج البلاغة ابن ابی الحدید دیدیم، به عرض استاد مرحوم علامه طباطبایی رساندیم. عرض کردیم این اغراق نیست؟ ما آنچه شنیدیم سجده بر آیات قرآن کریم است، در غیر قرآن سجده نیست! این ابن ابی الحدید چه طور این حرف را می‌زند که این خطبه سجده دارد؟ مرحوم علامه طباطبایی فرمودند: نه این اغراق نیست، این در حقیقت سجده برای آیات قرآن کریم است، زیرا همان آیات قرآن کریم از زبان حضرت امیر به این صورت درآمده است و اگر آن آیات قرآن کریم نبود، حضرت امیر این سخنان را نمی‌توانست بگوید. اینها هر چه دارند از قرآن است و از وحی الهی است. 🔹 می‌بینید همان آیات قرآن کریم به صورت نهج البلاغه جلوه کرده است، خود حضرت امیر وقتی قرآن را معرفی می‌کند، می‌فرماید که «فَتَجَلَّی لَهُمْ سُبْحَانَهُ فِی كِتَابِهِ مِنْ غَیرِ أَنْ یكُونُوا رَأَوْه»؛[4] خدا در قرآن برای بندگانش تجلّی کرد، حرف نزد! مردم باید متکلّم را ببینند، نه این صدا را بشنوند «مِنْ غَیرِ أَنْ یكُونُوا رَأَوْه»، این کاتب است از یک نظر، قرآن کتاب است از یک نظر، این متکلم است از یک نظر، قرآن کلام است از یک نظر، این متجلّی است از یک نظر، قرآن جلوه اوست از یک نظر، تا خواننده قرآن چه کسی باشد! تا مطالعهکننده قرآن چه کسی باشد! این بیان لطیف سیدنا الاستاد مرحوم علامه طباطبایی که این اغراق نیست؛ یعنی همان مطالب بلند قرآن کریم است که از زبان مطهّر علی بن ابیطالب درآمده است. [1]. سوره تکاثر، آیه1. [2]. نهج البلاغه، خطه221. [3]. شرح نهج البلاغة لابن أبی الحدید، ج11، ص153؛ «و أقسم بمن تقسم الأمم كلها به لقد قرأت هذه الخطبة منذ خمسین سنة و إلى الآن أكثر من ألف مرة ما قرأتها قط إلا و أحدثت عندی روعة و خوفا و عظة و أثرت فی قلبی وجیبا و فی أعضائی رعدة و لا تأملتها إلا و ...». [4]. نهج البلاغة (للصبحی صالح)، خطبه147. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1396/11/19 🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
Al-hojarat 04ms ss.mp3
6.89M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #حجرات 🔹 جلسه: 4 تاریخ: 1395/07/06 #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
Al-hojarat 04-p2.pdf
234.2K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #حجرات 🔹 جلسه: 4 تاریخ: 1395/07/06 #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
36.81M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 فیلم #پیام_موضوعی 🔹 کنگره مسلمانان آمریکا ایالت میشیگان (مسلم کانگرس) ـ اسلام دین بشریت 🔸 تاريخ پخش پیام: 1398/04/09 #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
moredi_3466 ss.mp3
4.92M
💠 صوت #پیام_موضوعی 🔹 کنگره مسلمانان آمریکا ایالت میشیگان (مسلم کانگرس) ـ اسلام دین بشریت 🔸 تاريخ پخش پیام: 1398/04/09 #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
moredi_3466 p2.pdf
397.5K
💠 متن #پیام_موضوعی 🔹 کنگره مسلمانان آمریکا ایالت میشیگان (مسلم کانگرس) ـ اسلام دین بشریت 🔸 تاريخ پخش پیام: 1398/04/09 #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
moredi_3477 ss.mp3
4.46M
💠 صوت #درس_اخلاق 🔸 موضوع: احيای نام #ائمه(عليهم السلام) 🔹 تاریخ: 1398/04/06 #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
moredi_3477 p2.pdf
166.3K
💠 متن #درس_اخلاق 🔸 موضوع: احيای نام #ائمه(عليهم السلام) 🔹 تاریخ: 1398/04/06 #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
توحید هستی و ربوبی.mp3
1.02M
💠 روز بیست و هفتم ماه #شوال 1440 🔹 توحید هستی و ربوبی #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
💠 توحید هستی و ربوبی 🔹 آیه چهار سوره مبارکه «رعد» این است: ﴿وَ فِی الأرْضِ قِطَعٌ مُّتَجَاوِرَاتٌ﴾؛ در جوار هم‌ هستند، در این یک هکتار زمین خاک‌هایشان یکی است؛ ولی ﴿وَ جَنَّاتٌ مِنْ أَعْنابٍ وَ زَرْعٌ وَ نَخیلٌ صِنْوانٌ وَ غَیرُ صِنْوانٍ یسْقی بِماءٍ واحِدٍ﴾؛ اما ﴿وَ نُفَضِّلُ بَعْضَها عَلی بَعْضٍ﴾، آفتاب یکی، هوا یکی، آب یکی، خاک یکی، اما انواع و اقسام میوه‌ها را ما عطا می‌کنیم. 🔹 بعد از تبیین این معارف توحیدی، می‌فرماید: ﴿قُلْ أَ رَأَیتُمْ إِنْ أَصْبَحَ ماؤُكُمْ غَوْراً﴾،[1] چه کار می‌کنید؟ حالا این معادن را چه کار می‌کنید؟ کمی این نفت اگر برود پایین، حالا تنها سخن از بیگانه نیست، اگر ـ خدای ناکرده ـ یک قدر این نفت برود پایین، این گاز برود پایین، در دسترس صنعت هم نباشد، چه کار باید کرد؟ این غفلت ماست که از توحید باز می‌مانیم، همیشه دست دیگران را می‌بینیم یا می‌خواهیم دست دیگران را کوتاه کنیم. ﴿قُلْ أَ رَأَیتُمْ﴾؛ یعنی «أخبرونی»؛ به من گزارش بدهید، ﴿إِنْ أَصْبَحَ ماؤُكُمْ غَوْراً﴾، «إن اصبح» نفت شما، «إن اصبح» گاز شما! چند کیلومتر پایین‌تر برود که دسترس صنعت نباشد، چه می‌شود؟ ﴿إِنْ أَصْبَحَ ماؤُكُمْ غَوْراً فَمَنْ یأْتیكُمْ بِماءٍ مَعینٍ﴾، بنابراین برهانی که ذات أقدس الهی اقامه می‌کند، ضمن اینکه توحید هستی را ارائه می‌کند؛ یعنی خدای سبحان واحد است «لا شریک له» واحد است، احد است و امثال آن، توحید ربوبی را هم اقامه می‌کند. 🔹 بعد فرمود ﴿فَمَنْ یأْتیكُمْ بِماءٍ مَعینٍ﴾، حمد را بر همه ما لازم کرده است. این شکر گفتن تنها چیزی که در قیامت ترازو را پُر می‌کند حمد است. انسان اگر در همه امور حامد و شاکر باشد، هیچ محذوری ندارد، نه بی‌راهه می‌رود نه راه کسی را می‌بندد. هیچ وقت کسی را محتاج دیگری نکرده است. این روایت‌ها هم در صحیفه سجادیه خوانده شد. وجود مبارک امام سجاد می‌فرماید این سفاهت است که کسی چشمش به غرب باشد: «طَلَبَ الْمُحْتَاجِ إِلَی الْمُحْتَاجِ سَفَهٌ مِنْ رَأْیهِ وَ ضَلَّةٌ مِنْ عَقْلِه»،[2] این سفاهت یک ملّت است که ـ خدای ناکرده ـ چشمش به غرب باشد. اینها ما را به عقل دعوت کردند. [1]. سوره ملک، آیه30. [2]. صحیفه سجادیه، دعای28. 📚 سوره مبارکه ملک جلسه 14 تاریخ: 1397/09/13 🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
Al-hojarat 05ms ss.mp3
7.44M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #حجرات 🔹 جلسه: 5 تاریخ: 1395/07/07 #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
Al-hojarat 05-p2.pdf
250.8K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #حجرات 🔹 جلسه: 5 تاریخ: 1395/07/07 #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا