soom_121p2.pdf
146.7K
💠 متن درس خارج فقه #صوم
جلسه : 121
تاریخ تدریس: 1375 الی 1377
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
💠 إِحْدَی الْحُسْنَیین
🔹 آن كه داعیه نظم نوین دارد نمی داند که ﴿أَینَما تَكُونُوا یدْرِكْكُمُ الْمَوْتُ وَ لَوْ كُنْتُمْ فی بُرُوجٍ مُشَیدَةٍ﴾؛[1] انسان كاخ سفید نشین را به كوخ سیاه می نشاند! ﴿وَ اللّهُ مِنْ وَرائِهِمْ مُحیطٌ﴾.[2] مسلمان ها اگر به این اصل عنایت كنند می دانند چیزی را از دست نمی دهند، اینها به وعده ﴿إِحْدَی الْحُسْنَیینِ﴾[3] خوشحال اند [و] بیگانه ها به وعید «اِحدِی اَلسَّیئَتَین» نگران؛ آنها یا كشته می شوند و «حُفْرةٌ مِنْ حُفَرِ النیرانِ»؛ یعنی جهنم سوزان به انتظار اینهاست یا در دنیا رسوا می شوند، [اما] مؤمنین به ﴿إِحْدَی الْحُسْنَیینِ﴾ میرسند؛ لذا هیچ نگرانی ندارد، «تَخَفَّفُوا تَلْحَقُوا».[4]
🔹 بعضی ها نقل كردند این جمله بلند علی (سلام الله علیه) كه خوش آهنگ است «تَخَفَّفُوا تَلْحَقُوا»، ریشه اش در كلمات رسول اكرم (علیه و علی آله آلاف التحیة و الكرم) كه فرمود: «نَجَا اَلْمُخَفِّفُونَ [الْمُخِفُّونَ]»؛[5] آنها كه سبكبارند رَستند. نمی دام هیچ وقت خوابی دیدید یا نه؟ یك انسان گنهكار احساس می كند بار سنگینی روی دوش اوست [که] این گوشه ای از اسرار قیامت است، حقیقتاً گناه بار است! حقیقتاً سنگین است! اینها مجاز و تعارف نیست، [گناه] یك بار سنگین است. ساك و چمدان نیست، اما انسان احساس سنگینی می كند [و] باید بكشد، [اما] نه خودش میتواند نه باربری هست: ﴿كَلَّا لا وَزَرَ﴾،[6] چنین اوضاعی است!
🔹 جهان غرب اگر بفهمد چه روز سیاهی در پی دارد هرگز به فكر تهاجم به منطقه های مسلمان نشین نیست [و] ما هم اگر بدانیم چه گوهری در دست داریم آنچه را بیگانه ها علیه ما تبلیغ می كنند ترتیب اثر نمی دهیم. این هم از كلمات نورانی امام كاظم (سلام الله علیه) است كه به هشام فرمود هشام! اگر گردویی در دست توست [و تو می دانی که گردوست ولی] دوست نادان گفت این گوهر است به حال تو نافع نیست: «ما کان ینفعك» و اگر لؤلؤیی در دست توست [و تو میدانی که لؤلؤ است ولی] دشمنی گفت این گردوست به حال تو ضرر ندارد.[7] مسلمان ها [و] بسیجی های عالم بدانید این لؤلؤی نظام اسلامی فعلاً به رهبری امام و خون شهدا نظیر شهید رجایی شهید باهنر شهید قدوسی (رضوان الله علیهم) و شهدای هفده شهریور كه همه اینها در این ایام به كوی لقای حق رفته اند، به بركت این خون ها این لؤلؤ به دست ما رسیده است.
[1] . سوره نساء، آیه 87.
[2] . سوره بروج، آیه 20.
[3] . سوره توبه، آیه 52.
[4] . نهجالبلاغه، خطبه 21.
[5] . مکارم الاخلاق، ص440.
[6] . سوره قیامت، آیه 11.
[7] . تحف العقول، ص386؛ «یا هِشَامُ لَوْ كَانَ فِی یدِكَ جَوْزَةٌ وَ قَالَ النَّاسُ فِی یدِكَ لُؤْلُؤَةٌ مَا كَانَ ینْفَعُكَ وَ أَنْتَ تَعْلَمُ أَنَّهَا جَوْزَةٌ وَ لَوْ كَانَ فِی یدِكَ لُؤْلُؤَةٌ وَ قَالَ النَّاسُ إِنَّهَا جَوْزَةٌ مَا ضَرَّكَ وَ أَنْتَ تَعْلَمُ أَنَّهَا لُؤْلُؤَةٌ».
#روز_شهدا
#گوهر_نظام_اسلامی
#بار_گناه
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 خطبه های نماز جمعه
تاریخ: 1372/06/12
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
saba'-19ms ss.mp3
5.88M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #سبأ
🔹 جلسه: 19
تاریخ: 1392/07/28
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
saba'-19p2.pdf
225.4K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #سبأ
🔹 جلسه: 19
تاریخ: 1392/07/28
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
soom_122 ss.mp3
4.28M
💠 صوت درس خارج فقه #صوم
جلسه : 122
تاریخ تدریس: 1375 الی 1377
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
soom_122p2.pdf
163.9K
💠 متن درس خارج فقه #صوم
جلسه : 122
تاریخ تدریس: 1375 الی 1377
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
💠 آدم شدن
🔹 به ما گفتند اگر در حوزه ها و دانشگاه ها كار علمی انجام می دهید، علم به تنهایی سودمند نیست باید با وارستگی همراه باشد، علمِ بی وارستگی اگر زیانبار نباشد سودمند نیست. اینكه در بخش های فراوانی از قرآن كریم فرمود: ﴿یعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَ الْحِكْمَةَ وَ یزَكِّیهِم﴾؛[1] یعنی عالم حوزوی یا استاد دانشگاهی باید عالم باشد؛ محقّق باشد علماً، متحقّق باشد عملاً تا بیراهه نرود و راه كسی را هم نبندد. نه از روحانی عالم بی عمل كاری ساخته است, نه از دانشگاهی محقّق بی تحقّق كاری ساخته است.
🔹 اصرار قرآن كریم بر این است كه اگر كار علمی انجام میدهید، حتماً باید با عمل صالح همراه باشد؛ منتها گاهی تزكیه را قبل از تعلیم ذكر می كند[2] و گاهی تعلیم را قبل از تزكیه؛ آن جا كه میفرماید: ﴿یعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَ الْحِكْمَةَ وَ یزَكِّیهِم﴾، نه برای آن است كه علم از وارستگی بالاتر است، علم مقدّم بر وارستگی نیست، بلكه مقدّمه است! اگر كسی حوزه درس میخواند یا دانشگاه می رود، علمش مقدمه بر آدم شدن است نه مقدّم! لذا فرمود: ﴿یعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَ الْحِكْمَةَ وَ یزَكِّیهِمْ﴾؛ اما آن بخش هایی كه تزكیه را بر علم مقدّم می دارد، برای اینكه آدم شدن مقدّم بر عالِم شدن است، چه عالم حوزوی و چه عالم دانشگاهی. پس اگر كسی در محور دانش حركت میكند، باید بداند علم یك طرف قضیه است، آن آدمیت و بی راهه نرفتن و راه كسی را نبستن طرف دوم قضیه است.
[1]. سوره بقره، آیه129.
[2]. سوره آل عمران، آیه164؛ سوره جمعه، آیه2.
#وارستگی
#علم_و_عمل_صالح
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سخنرانی روز عاشورا
تاریخ: 1397/06/29
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
saba'-20ms ss.mp3
6.17M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #سبأ
🔹 جلسه: 20
تاریخ: 1392/07/29
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
saba'-20p2.pdf
233.5K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #سبأ
🔹 جلسه: 20
تاریخ: 1392/07/29
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
soom_123 ss.mp3
3.75M
💠 صوت درس خارج فقه #صوم
جلسه : 123
تاریخ تدریس: 1375 الی 1377
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
soom_123p2.pdf
156.4K
💠 متن درس خارج فقه #صوم
جلسه : 123
تاریخ تدریس: 1375 الی 1377
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
49.24M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 تصویری #پیام_موضوعی
🔹 نخستین کنفرانس بین المللی اخلاق، الهیات و بلایای فراگیر در دانشکده الهیات و ادیان دانشگاه شهید بهشتی
🔹 تاريخ همایش: 18 الی 20 شهریور 1399
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
2984 balahaye faragir.mp3
7.78M
💠 صوت #پیام_موضوعی
🔹 نخستین کنفرانس بین المللی اخلاق، الهیات و بلایای فراگیر در دانشکده الهیات و ادیان دانشگاه شهید بهشتی
🔹 تاريخ همایش: 18 الی 20 شهریور 1399
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
1399-06-15 3668 p2 پیام همایش.pdf
172.6K
💠 متن #پیام_موضوعی
🔹 نخستین کنفرانس بین المللی اخلاق، الهیات و بلایای فراگیر در دانشکده الهیات و ادیان دانشگاه شهید بهشتی
🔹 تاريخ همایش: 18 الی 20 شهریور 1399
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
کارگزاران امام حسین علیه السلام.mp3
1.8M
💠 روز بیستم ماه #محرم1442
▪️ کارگزاران امام حسین علیه السلام
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
🏴 کارگزاران امام حسین علیه السلام
▪️ وجود مبارک سالار شهیدان الهی فکر می کند، «خلیفة الله» است و خلیفه کار «مستخلف عنه» را می کند. در بین راه از مکه به طرف کربلا و کوفه می آمدند چادر و خیمه ای نصب بود، حضرت فرمود خیمه کیست؟ عرض کردند خیمه عُبَیْدُالله بْن حُرّ جُعْفی است. حضرت نماینده فرستاد حرّ را به خیمه خود دعوت کرد او از آمدن امتناع کرد. خود ابی عبدالله برای آخرین بار برای نجات او حرکت کرد. حسین بن علی آمد به نزدیک چادر من یا وارد شد و من را به کربلا دعوت کرد؛ من همان عذر قبلی را گفتم که من آدم بی طرفی در سیاست هستم، من از کوفه بیرون آمدم برای اینکه اگر در کوفه بودم که با حکومت می جنگیدم که دنیای من در خطر بود، با شما می جنگیدم که دین من در خطر بود، من آمدم اینجا؛ ولی کمک مالی می کنم، این اسب را حاضرم بدهم، این شمشیر را حاضرم بدهم، این سپر را حاضرم بدهم. حضرت این جمله قرآن را خواند فرمود: ﴿وَ ما كُنْتُ مُتَّخِذَ الْمُضِلِّینَ عَضُداً﴾،[1] الآن جای شمشیر و نیزه نیست الآن جای خون است، الآن خودت باید بیایی! کسی که اهم و مهم را نمی داند، واجب و مستحب را نمی داند، واجب و غیر واجب را نمی داند، چه وقت باید حرف امام زمانش را گوش بدهد این گمراه است، ما از چنین آدمی سرباز نمی خواهیم. این حرف چه کسی است؟! خدا در سوره «کهف» فرمود: در کلّ نظام خلقت من یک #کارگزار بی عُرضه ظالم و شیطان صفت ندارم، این «مَا اتَّخَذتُ» که نیست، این «کان» منفی آن نقش را دارد ﴿وَ ما كُنْتُ مُتَّخِذَ الْمُضِلِّینَ عَضُداً﴾؛ فرمود من خدایی نیستم که آدمی که شیطان صفت باشد در کارگاه خود داشته باشم. همین بیان را حسین بن علی در آن صحنه استدلال می کند، فرمود من کسی نیستم که در اردوی من چنین کسی باشد، او حاضر بود کمک مالی کند ﴿وَ ما كُنْتُ مُتَّخِذَ الْمُضِلِّینَ عَضُداً﴾.
▪️ این همه توصیه برای بزرگداشت جریان کربلا، می بینید این حرف های جهانی می زند، تنها وارث خلیل حق نیست، تنها وارث موسای کلیم و عیسای مسیح (علیهما السلام) نیست، این به عنوان «خلیفة الله» مثل اینکه دارد جهان را اداره می کند، کاری که «مستخلف عنه» او دارد همان حرف را می زند ﴿وَ ما كُنْتُ مُتَّخِذَ الْمُضِلِّینَ عَضُداً﴾، این استدلال خداست که من این کار را نمی کنم، در دستگاه من آدم فاسدی نیست. سیدالشّهداء هم فرمود در دستگاه من آدم گمراهی نیست، کسی که بین واجب و غیر واجب، بین اهمّ و غیر اهمّ فرق نگذارد در دستگاه ما نیست. دستگاه ما دستگاهی است که همه را با #چشم_حق می بیند.
▪️ همه ما شنیدیم که وجود مبارک حسین بن علی در بالای سر علی بن الحسین خم شد و این پسر را بوسید، درست است؟! یک غلام سیاهی هم در کربلا بود وجود مبارک حسین بن علی خم شد صورت این غلام سیاه را بوسید.
یک جا رخ غلام و پسر بوسه داد و گفت ٭٭٭ در دین ما سفید فرق نکند با سیاه
▪️ این یک حکم ابدی است که اختصاصی به جریان آن روز و روزهای دیگر ندارد و بساط اموی را بالکلّ برچید و سخنان نورانی زینب کبرا همین طور بود، سخنان نورانی امام سجاد (علیه السلام) این طور بود که فرمودند ما آمدیم آنچه وظیفه ما بود انجام دادیم و ذات اقدس الهی این قربانی را پذیرفته و این هدف را به مقصد رسانده و ما را پیروز کرد و ما پیروز شدیم «إِذَا أَرَدْتَ أَنْ تَعْلَمَ مَنْ غَلَبَ وَ دَخَلَ وَقْتُ الصَّلَاةِ فَأَذِّنْ ثُمَّ أَقِم».[2]
[1]. سوره کهف، آیه51.
[2]. الأمالی(للطوسی)، النص، ص677.
#دفن_بدن_جون_غلام_امام_حسین_علیه_السلام_در_كربلا
#چشم_حق
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سخنرانی شب تاسوعا
تاریخ: 1397/06/27
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa