Ers-042 ss.mp3
7.25M
💠 صوت درس خارج فقه #ارث
🔹 جلسه : 42
تاریخ: 1399/10/20
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
Ers -042-p2.pdf
222K
💠 متن درس خارج فقه #ارث
🔹 جلسه : 42
تاریخ: 1399/10/20
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
میراث فرهنگی.mp3
1.48M
💠 روز بیست و هفتم ماه #جمادی_الاول 1442
🔹 میراث فرهنگی
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
💠 میراث فرهنگی
🔹 امام باقر (سلام الله علیه) فرمود: «فِی وَصِیةِ النَّبِی صَلَّی الله عَلَیه وَ آلِهِ وَ سَلَّم لِعَلِی عَلَیه السَّلام قَالَ یا عَلِی إِنَّ عَبْدَ الْمُطَّلِبِ سَنَّ فِی الْجَاهِلِیةِ خَمْسَ سُنَنٍ أَجْرَاهَا اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لَهُ فِی الْإِسْلَامِ»؛[1] ـ این حدیث مبسوط است ـ وجود مبارک امام باقر (سلام الله علیه) از آباء گرامی و کرام خود نقل کرد که وجود مبارک پیغمبر به حضرت علی (سلام الله علیهما) فرمود: یا علی! عبد المطلب در جاهلیت پنج مطلب را سنّت گذاشت. ما یک #اجتهاد_فقهی داریم که در حوزه ها رایج است و یک #اجتهاد_موضوعی داریم که جامعه فعلاً به چه چیزی احتیاج دارد. آن اجتهاد فقهی راه آن از راه علمی باز است؛ اما این اجتهاد موضوعی راه آن از راه جامعه شناسی، اقتصادشناسی، فرهنگ شناسی و مردم شناسی باز است که الآن جامعه ما به چه چیزی محتاج است.
🔹 یک مطلبی که شرعاً جایز است، یک؛ زمان و زمین خاص هم ندارد، دو؛ البته اطلاق ادلّه همه موارد را شامل می شود. یک کسی که «نافذ الکلمه» است، او می گوید فلان زمان مناسب است که همه شما جمع بشوید و این کار را انجام بدهید، این می شود «سنّت»؛ مانند کاری که امام (رضوان الله علیه) در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به عنوان حمایت از قدس کرده است. اصل حمایت از مظلوم، مشمول اطلاقات اولیه است، دیگر نگفتند حمایت از قدس در چه روزی باشد؛ همیشه جایز است، همیشه مستحب است و همیشه رجحان دارد. فرمود برای اینکه این حمایت شما اثر سازنده داشته باشد، یک روزی را انتخاب بکنید یا این هفته وحدتی که منشأ برکت است یا دهه ولایتی که منشأ برکت است، اینها سنّت هایی است که هم زمینه شناسی و جامعه شناسی و مردم شناسی می خواهد و هم نفوذ کلمه؛ این می شود «مَنْ سَنَّ سُنَّةً حَسَنَةً فَلَهُ أَجْرُهَا وَ أَجْرُ مَنْ عَمِلَ بِهَا»،[2] این از هر کسی هم ساخته نیست! نه مردم حرف هر کسی را گوش می دهند، نه هر کسی آن جامعه شناسی را دارد که تشخیص بدهد چه چیزی را باید راه انداخت، این را دین ترغیب کرده است! این راهپیمانی روز قدس این است، این ایام وحدت این است، این ایام ولایت این است.
🔹 حضرت هم فرمود: در جاهلیت، این بزرگان از قریش چند مطلب را سنت گذاشتند. ظاهراً اینها چون جزء #حنفاء بودند، تابع دین انبیای ابراهیمی (سلام الله علیهم) بودند، این حرف ها را از آنجاها یاد گرفتند. اینها منزّه بودند از اینکه به آداب جاهلی آلوده بشوند، غالب اینها «لَمْ تُنَجِّسْكَ الْجَاهِلِیةُ بِأَنْجَاسِهَا»[3] بودند و سنّت گذاری اینها بر اثر آن #میراث_فرهنگی بود که از بزرگان داشتند. چند کار است که عبدالمطلب به عنوان #سنت_حسنه در جاهلیت طرح کرد و ذات أقدس الهی هم در اسلام آنها را امضاء کرد؛ ظاهراً آن سنن پنجگانه اموری بود که جناب عبد المطلب به عنوان #میراث_دینی از انبیای ابراهیم (علیهم السلام) داشت.
[1]. وسائل الشیعة، ج20، ص415.
[2]. الکافی(ط ـ الإسلامیة)، ج5، ص9.
[3]. مصباح المتهجد و سلاح المتهجد، ج2، ص721.
#سالروز_وفات_حضرت_عبدالمطلب_علیه_السلام
#اجتهاد_فقهی_و_موضوعی
#سنت_حسنه
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس خارج فقه نکاح ـ جلسه 157
تاریخ: 1395/10/04
🆔 @a_javadiamoli_doross
soom_227 ss.mp3
3.69M
💠 صوت درس خارج فقه #صوم
🔹 جلسه : 227
تاریخ تدریس: 1375 الی 1377
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
soom_227p2.pdf
174.9K
💠 متن درس خارج فقه #صوم
🔹 جلسه : 227
تاریخ تدریس: 1375 الی 1377
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
qasas_15 ads ss.mp3
5.24M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #قصص
🔹 جلسه: 15
تاریخ: 1391/07/19
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
qasas_15p2.pdf
209.8K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #قصص
🔹 جلسه: 15
تاریخ: 1391/07/19
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
Ers-043 ss.mp3
6.69M
💠 صوت درس خارج فقه #ارث
🔹 جلسه : 43
تاریخ: 1399/10/21
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
Ers -043-p2.pdf
162.9K
💠 متن درس خارج فقه #ارث
🔹 جلسه : 43
تاریخ: 1399/10/21
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
بالاترین مخلوق.mp3
1.92M
💠 روز بیست و هشتم ماه #جمادی_الاول 1442
🔹 بالاترین مخلوق
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
💠 بالاترین مخلوق
🔹 موجودی در بین مخلوق ها نه تنها از انسان بالاتر خلق نشد، بلکه همتای انسان هم چیزی خلق نشد. فرمود ما انسان را خلق کردیم، او را از نطفه آفریدیم، تطوّراتی را برای او در نظر گرفتیم، [همچنین] آن بخش های نهایی او که ﴿وَ نَفَخْتُ فیهِ مِنْ رُوحی﴾[1] در آن مطرح است؛ آن وقت انسان این مراحل طولانی را که پشت سر گذاشت و هم اکنون دارد، در هر بخشی با موجودی از موجودات شریک است؛ در بخش جسم با اجرام شریک است، در بخش نباتی با گیاهان شریک است، در بخش حیوانی با حیوانات شریک است، در بخش وهم و خیال با جن شریک است، در بخش انسانی آن مراحل میانی را با فرشته ها شریک است، در اوج انسانیت هم شریکی ندارد و مظهر ﴿لاَ شَرِیكَ لَهُ﴾[2] است؛ زیرا اگر در آن مرحله نهایی شریکی می داشت دیگر #خلیفة_الله نبود.
🔹 اینکه ذات اقدس الهی فرمود: ﴿إِنِّی جَاعِلٌ فِی الأَرْضِ خَلِیفَةً﴾ و فرشته ها عرض کردند: ﴿نَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِكَ وَ نُقَدِّسُ لَكَ﴾ ذات اقدس الهی تفهیم کرده است که ﴿إِنِّی أَعْلَمُ ما لا تَعْلَمُونَ﴾،[3] بعد آنها هم در پایان امتحان باور کردند و تصدیق کردند که ﴿لا عِلْمَ لَنا إِلاَّ ما عَلَّمْتَنا﴾.[4] جریان تعلیم اسما را که ذات اقدس الهی به #انسان_کامل آموخت ﴿وَ عَلَّمَ آدَمَ الْأَسْماءَ كُلَّها﴾،[5] آنگاه همین اسما معلّمه را به عنوان امتحان از فرشته ها سؤال کرد که این چیست؟ آنها عرض کردند: ﴿لا عِلْمَ لَنا﴾؛ ما بلد نیستیم، آن گاه ذات اقدس الهی به انسان کامل می فرماید شما #معلم_فرشته_ها باش آن هم نه در حدّ تعلیم بلکه در حدّ انباء.
🔹 دو نقص در فرشتهها هست: یکی اینکه توان شاگردی بلافصل خدا را ندارند، برای اینکه صادره اول نیستند، چون اگر اینها در حدّی باشند که بتوانند شاگرد بلافصل خدای سبحان باشند، در طرف ذات اقدس الهی که بُخلی نیست یاد می دهد؛ همان طوری که اسمای الهی را به #انسان_کامل آموخت به فرشته ها هم یاد می دهد، در او که بُخلی نیست. پس شاگرد بلافصل خدا نمی توانند باشند، باید از آدم یعنی شاگرد مع الفصل این علوم را فرا بگیرند. در بخش دوم که شاگرد مع الفصل اند در حدّ تعلیم اسما قابل نیستند، بلکه در حدّ انباء اسماء قابل هستند؛ لذا ذات اقدس الهی به آدم (سلام الله علیه) نفرمود «یا آدم علمهم بأسماء هؤلاء» فرمود: ﴿یا آدَمُ أَنْبِئْهُمْ بِأَسْمائِهِمْ﴾[6] در حدّ نبأ، خبر و گزارش با اینها در میان بگذار؛ لذا هیچ فرشته ای همتای #انسان_کامل نیست. اینکه در روایات هست که «اوّل مَا خَلَقَ الله نُورُ نَبِینَا (صلی الله علیه و آله و سلم)»،[7] «اول ما خلق الله نور جدنا» که ائمه (علیهم السلام) فرمودند، برای اینکه این اولین صادر است، اولین فیض ذات اقدس الهی است؛ هم در بخش اصل تعلیم، هم فراگیری اسمای الهی، اینها میشوند #مظهر_اسم_اعظم و غیر از اینها کسی مظهر اسم اعظم نیست.
[1]. سوره حجر، آیه29؛ سوره ص، آیه72.
[2]. سوره انعام، آیه163.
[3]. سوره بقره، آیه30.
[4]. سوره بقره، آیه32.
[5]. سوره بقره، آیه31.
[6]. سوره بقره، آیه33.
[7]. ر.ک: بحارالانوار، ج15، ص28؛ «فَأَوَّلُ مَا خَلَقَ نُورُ حَبِیبِهِ مُحَمَّدٍ(صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّم) ... خَلَقَ اللَّهُ تَعَالَی نُورَ نَبِینَا مُحَمَّدٍ(صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّم)».
#مظهر_اسم_اعظم
#انسان_کامل
#صادره_اول
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه انسان ـ جلسه 3
تاریخ: 1398/07/06
🆔 @a_javadiamoli_doross
soom_228 ss.mp3
3.95M
💠 صوت درس خارج فقه #صوم
🔹 جلسه : 228
تاریخ تدریس: 1375 الی 1377
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
soom_228p2.pdf
180.1K
💠 متن درس خارج فقه #صوم
🔹 جلسه : 228
تاریخ تدریس: 1375 الی 1377
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
qasas_16 ads ss.mp3
4.64M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #قصص
🔹 جلسه: 16
تاریخ: 1391/07/22
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
qasas_16p2.pdf
192K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #قصص
🔹 جلسه: 16
تاریخ: 1391/07/22
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
Ers-044 ss.mp3
8.26M
💠 صوت درس خارج فقه #ارث
🔹 جلسه : 44
تاریخ: 1399/10/22
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross