noor_005 ads ss.mp3
7.34M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #نور
🔹 جلسه: 5
تاریخ: 1390/07/24
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
noor_05p2.pdf
203.5K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #نور
🔹 جلسه: 5
تاریخ: 1390/07/24
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 پذیرش دانش پژوه در رشته تفسیر و فلسفه اسلامی در سطح 3 و 4
🔸 موسسه آموزش عالی حوزوی اسراء تحت اشراف مفسر بزرگ قرآن کریم حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی، در رشته تفسیر (با گرایش تفسیر اعتقادی) در سطح 4 و تفسیر و علوم قرآن و فلسفه اسلامی در مقطع سطح سه (کارشناسی ارشد) برای سال تحصیلی 1401-1400 از بین طلاب مستعد دانش پژوه می پذیرد.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
لینک خبر:
yun.ir/7ivkl2
🆔 @a_javadiamoli_esra
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 آبروی جامعه
🔹 برای #حفظ_آبروی_جامعه، گفتند اگر كسی علاقه داشته باشد در بین مؤمنین فحشا رواج پیدا كند، همین محبّت #عذاب_الهی را به همراه دارد: ﴿إِنَّ الَّذِینَ یحِبُّونَ أَن تَشِیعَ الْفَاحِشَةُ فِی الَّذِینَ آمَنُوا لَهُمْ عَذَابٌ أَلِیمٌ﴾.[1] مستحضرید كه در فقه می گویند صرف علاقه گناه نیست (یك)، از علاقه وقتی به اراده رسید، به همّت رسید و جلوتر آمد قصد گناه و همّت گناه هم گناه نیست (این دو) وقتی به فعل خارجی رسید می شود معصیت; اگر كسی اراده كرد كه معصیت كند ولی یا پشیمان شد یا موفق نشد، میگویند معصیت نیست.
▫️ مسئله كلامی سرِ جایش محفوظ است كه كشف از سوء سریره می كند نظیر تجرّی، كشف از خبث باطن می كند از #صفای_درون او می كاهد اینها سر جایش محفوظ است؛ اما تهدید به عذاب در این گونه از مسائل اخلاقی مطرح نیست. اما اینكه فرمود: ﴿إِنَّ الَّذِینَ یحِبُّونَ أَن تَشِیعَ الْفَاحِشَةُ﴾ به تعبیر مرحوم شیخ طوسی در تبیان هنوز به اراده و تصمیم نرسیده[2] این شخص گرفتار عذاب الیم است، معلوم میشود یك نحوه عصیان است. چون خدای سبحان تهدید كرده به عذاب الیم، برای #حفظ_امنیت_جامعه و #آبروی_مردم دو مرحله قبل از عمل را گناه شمرده یكی صِرف علاقه گسترش فحشا در جامعه كه این علاقه است، هنوز به اراده و تصمیم نرسیده، یكی اینكه از علاقه جلوتر آمده و در صدد اجرای این مورد علاقه است، اراده كرده و همّت گماشته كه این فحشا را گسترش بدهد. خب اگر صِرف علاقه باعث عذاب الیم است اراده به طریق اُولیٰ، بر خلاف اینكه انسان قصد كرده كه فلان كار را انجام بدهد اراده كرده كه دروغ بگوید ولی خب یا پشیمان شده یا مخاطب نداشت میگویند صِرف اراده، معصیت نیست؛ اما در این گونه از موارد كه با حیثیت امّت اسلامی در ارتباط است خدای سبحان به عذاب الیم تهدید كرده و اگر صِرف محبّت، عذاب الیم را به همراه دارد یقیناً اراده به طریق اُولیٰ.
🔹 یك وقت است جریان اِفك بود تعبیر فرمود كه ﴿عُصْبَةٌ مِنكُمْ﴾[3] اما حالا اینچنین نیست كه یك گروه مخصوصی باشند نه، #هر_گروهی، هر كسی كه ﴿یحِبُّونَ﴾ صِرف حبّ این امر نفسانی حالا استمرار داشته باشد گناه می شود مستمر، اگر مقطعی باشد گناه می شود مقطعی، آنها كه عذاب بیشتری دامنگیرشان می شود در اثر استمرار این محبّت است كه این فعل مضارع كشف از استمرار می كند آنها كه یك بار علاقه پیدا كردند كه این فحشا در جامعه گسترش پیدا كند وِزر كمتری دارند، ولی اصلش محفوظ است.
[1] . سوره نور، آیه 19.
[2] . التبیان فی تفسیر القرآن، ج7، ص419.
[3] . سورهٴ نور، آیهٴ 11.
#سلامت_روانی_جامعه
#آبروی_مردم
#حیثیت_امت_اسلامی
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه نور جلسه 9
تاریخ: 1390/07/30
🆔 @a_javadiamoli_esra
khoms_041 ay sss.mp3
3.02M
💠 صوت درس خارج فقه #خمس
🔹 جلسه : 41
تاریخ تدریس: 1372 الی 1374
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
khoms_041p2.pdf
161.7K
💠 متن درس خارج فقه #خمس
🔹 جلسه : 41
تاریخ تدریس: 1372 الی 1374
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
noor_006 ads ss.mp3
9.03M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #نور
🔹 جلسه: 6
تاریخ: 1390/07/25
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
noor_06p2.pdf
181.5K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #نور
🔹 جلسه: 6
تاریخ: 1390/07/25
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross