nekah 550-p2.pdf
162.7K
💠 متن درس خارج فقه #نکاح
🔹 جلسه : 550
تاریخ: 1399/08/07
#اخلاق
#میلاد_رسول_الله_صلی_الله_علیه_و_آله_و_سلم
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
💠 تقرّب الهی
🔸 انسان كامل كمالش در پرتو تقرّب به كمال محض یعنی خدای سبحان است و هیچ چیزی بیرون از پیوند با خدا مایه #كمال_ انسان نیست و هر چیزی غیر از پیوند با خدا كمال خود را از #انسان_كامل دریافت می كند؛ این دو مطلب را آغاز سوره «بلد» به ما تفهیم میكند. بیان مطلب آن است كه در آغاز این سوره آمده است ﴿لا أُقْسِمُ بِهذَا الْبَلَدِ ٭ وَ أَنْتَ حِلُّ بِهذَا الْبَلَدِ﴾،[1] اگر این كلمه «لا» زائد باشد یعنی سوگند به حرم به مكه و اگر زائد نباشد یعنی نیازی به سوگند به حرم و مكه نیست. مكه حرم خداست كه خانه خدا را در بر دارد، ولی این بخش از سوره می گوید من اگر به حرم سوگند یاد می كنم و اگر برای مكه حرمتی قائلم به پاس احترام تو #پیامبر است كه در مكه به سر می بری.
🔸 وجود مبارك نبی اكرم (علیه آلاف التحیة و الكرم) در سایه #بندگی و «قرب إلی الله» كامل شد. او كمالش را از حجاز نگرفت، كمالش را از پیوند به غیر خدا دریافت نكرد، بلكه كمالش را از ناحیه تقرّب به حق دریافت كرد كه عمر نبی اكرم در راه عبادت گذشت و این تقرّب به خدا پیامبر را كامل كرد، مطلب اول؛ مكه به پاس احترام به پیامبر مورد عنایت حق شد، مطلب دوم؛ یعنی چون تو در مكه به سر می بری من به آن سرزمین #حرمت می نهم و به او سوگند یاد می كنم، چه اینكه در زمانی كه نبی اكرم در آن زمان به سر می برد آن زمان حرمت پیدا می كند.
🔸 همان طور كه زمین شامل انسان كامل حرمت دارد، زمان شامل #انسان_كامل هم محترم است؛ یعنی روزگاری كه پیامبر در آن سر می برد، آن روزگار گرامی می شود و مورد سوگند خداست كه فرمود: ﴿وَالعَصْرِ ٭ إِنَّ الإِنسَانَ لَفِی خُسْرٍ﴾؛[2] سوگند به عصر! این عصر در مقابل ظهر نیست، این عصر عصر وحی است؛ این وحی گاهی به صورت #نبوت و رسالت ظهور می كند و گاهی به صورت #ولایت تجلّی می كند كه #ولایت عهده دار اجرای همان وحی تشریعی است كه پیامبر آن را دریافت كرد. اگر گفته می شود منظور از این عصر یا عصر ظهور ولی عصر (ارواحنا فداه) است یا عصر ظهور نبی اكرم (علیه آلاف التحیة) بازگشتش به یك مطلب است؛ یعنی سوگند به آن زمانی كه وحی در آن زمان حضور و ظهور دارد و آن عصاره عالم است و همان مایه عصاری و فشار و كار و #جهاد و #اجتهاد است.
[1]. سوره بلد، آیات 1 و2.
[2]. سوره اخلاص، آیات 1 و2.
#یا_رسول_الله
#انسان_کامل
#تجلی_ولایت
#جهاد_و_اجتهاد
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سخنرانی در جمع كارگزاران و دانشجویان ایرانی مقیم ایتالیا
تاریخ: 1369
🆔 @a_javadiamoli_doross
soom_169 ss.mp3
3.51M
💠 صوت درس خارج فقه #صوم
جلسه : 169
تاریخ تدریس: 1375 الی 1377
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
soom_169p2.pdf
154K
💠 متن درس خارج فقه #صوم
جلسه : 169
تاریخ تدریس: 1375 الی 1377
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
luqman-07ads ss.mp3
6.58M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #لقمان
🔹 جلسه: 7
تاریخ: 1391/12/13
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
luqman-07p2.pdf
225.4K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #لقمان
🔹 جلسه: 7
تاریخ: 1391/12/13
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
💠 اسوه
🔸 درباره وجود مبارك رسول گرامی (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) به عنوان اینكه امام، اسوه و قُدوه ماست معرفی شده است، فرمود: ﴿لَقَدْ كَانَ لَكُمْ فی رَسُولِ اللّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ﴾؛[1] یعنی در تمام امور به وجود مبارك آن حضرت تأسی كنید، یعنی او امام شماست، در عقاید، در اخلاق و در اعمال به او تأسی و اقتدا كنید.
🔸 دوم اینكه درباره سنت و سیرت آن حضرت آمده است كه وقتی حضرت از خواب بر می خواست كه وضوی او باطل می شد، هرگز هیچ كاری را انجام نمی داد؛ اول وضو می گرفت، بعد با وضو كارها را انجام می داد. با كسی ملاقاتی داشت، می خواست كاری انجام بدهد، سخنی بگوید، چیزی تهیه كند، چیزی بخرد یا چیزی برای منزل تهیه كند ـ كارهای عادی ـ هرگز بدون وضو این كارها را انجام نمی داد، این اصل دوم. همه ما مخصوصاً طلبه ها این سنت را به عنوان اصل قرار بدهیم كه همیشه با وضو باشیم!
🔸 مطلب سوم این است كه وجود مبارك آن حضرت با كلّ نظام آفرینش معامله قرآن می كرد. همان طور كه قرآن را نمی شود بی وضو دست زد، سراسر جهان خلقت را كه همه فعل خداست، آیه خداست، آثار و صُنع خداست بی وضو دست نمی زند. خب چنین موجودی دیگر هرگز حرف بد نمی زند، خیال باطل نمی كند، آن وقت آبروی همه را حفظ می كند، غیبت كسی را نمی كند، هرگز دروغ نمی گوید، هرگز طمع نمی كند، چون كلّ نظام را می گوید همان طور كه قرآن كلام خداست آسمان و زمین فعل خداست، همانطور كه كلام خدا محترم است نباید بی وضو دست زد آب را كه آدم می خورد فعل خداست، هوا را كه استنشاق می كند فعل خداست، خب چرا این فعل را من بی وضو دست به آن بزنم؟! آن وقت این می شود مدینه فاضله! مگر آدم دهان باز می كند و هر حرفی را می زند؟! پشت سر هر كس حرف می زند؟! هر غذایی را می خورد؟! هر چه به او گفتند قبول می كند؟! این پیغمبر امام ماست، امام یعنی كسی كه آدم پشت سر او اقتدا می كند.
[1]. سوره احزاب, آیه21.
#یا_رسول_الله
#سیره_نبوی
#نظام_آفرینش
#مدینه_فاضله
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سخنرانی عمومی
تاریخ: 1381/03/06
🆔 @a_javadiamoli_doross
soom_170 ss.mp3
4.97M
💠 صوت درس خارج فقه #صوم
جلسه : 170
تاریخ تدریس: 1375 الی 1377
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
soom_170p2.pdf
197.9K
💠 متن درس خارج فقه #صوم
جلسه : 170
تاریخ تدریس: 1375 الی 1377
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
luqman-08ads ss.mp3
6.9M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #لقمان
🔹 جلسه: 8
تاریخ: 1391/12/14
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
luqman-08p2.pdf
251.2K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #لقمان
🔹 جلسه: 8
تاریخ: 1391/12/14
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
💠 سنت نبوی
🔸 پیامبر در تلقّی قرآن چگونه بود؟ این مطلب را مرحوم شیخ طوسی[1] و مرحوم امین الاسلام طبرسی[2] نقل كردند، البته بسیاری از بزرگان دیگر (رضوان الله علیهم) هم نقل كردند. وجود مبارك رسول گرامی به ابن مسعود فرمود برای من قرآن بخوان! این گوش دادن برای آن است كه خود گوش لذت ببرد؟ اینكه گفتند اگر شما قرآن می خوانید از روی قرآن بخوانید، ولو كه حافظ قرآنید ولی از خود قرآن بخوانید، برای اینكه چشم هم عبادت كند. اگر كسی یك سوره ای را از حفظ بخواند یا همان شخص سوره را از خود قرآن بخواند، ثواب دومی بیشتر است؛ برای اینكه این چشم او هم عبادت كرده، زبان او هم عبادت كرده، گوش او هم عبادت كرده است؛ ولی آن اولی فقط زبان و گوش او عبادت كرده است.
▫️ حضرت به ابن مسعود فرمود قرآن بخوان تا من بشنوم، ابن مسعود شروع كرد سوره مباركه «نساء» را خواندن تا رسید به این آیه ﴿فَكَیفَ إِذا جِئْنا مِنْ كُلِّ أُمَّةٍ بِشَهیدٍ وَ جِئْنا بِكَ عَلی هؤُلاءِ شَهیدًا﴾[3] كه دید اشك چشمان پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) را فرا گرفته است. خب به این آیه كه رسید دید وجود مبارك آن حضرت دارد گریه می كند و اشك چشمانش را فرا گرفته، برای اینكه سخن از #قیامت است، سخن از #محكمه_عدل_الهی است و سخن از #شهادت است. او با اینكه #شاهد بود اشك ریخت، ما كه مشهود علیه هستیم!
🔸 استنان به سنت او [باید داشته باشیم]، انسان وقتی بداند كه «عَلی رُؤُوسِ الأَشْهادِ» دارد محاكمه می شود، همین مناجات شعبانیه جریان شهود «عَلی رُؤُوسِ الأَشْهادِ» را یادآوری می كند، می گوید خدایا تو در دنیا كه آبروی ما را حفظ كردی، از این به بعد هم نسبت به ما احسان بكن كه آبروی ما را در قیامت نبری «الهِی قَدْ احْسَنْتَ الَی إِذْ لَمْ تُظْهِرْها لأَحَدٍ مِنْ عِبادِكَ الصَّالِحِینَ » آنگاه آن روز هم «فَلا تَفْضَحْنِی یوْمَ الْقِیامَةِ عَلی رُؤُوسِ الأَشْهادِ»[4] ما را رسوا نكن! خب او كه شاهد است ﴿فَكَیفَ إِذا جِئْنا مِنْ كُلِّ أُمَّةٍ بِشَهیدٍ وَ جِئْنا بِكَ عَلى هؤُلاءِ شَهیدًا﴾ او با این كه شاهد است مضطرب است و می نالد، ما كه مشهود علیه ایم چه كار باید بكنیم؟! استنان به سنت آن حضرت همین است كه انسان گذشته از اینكه در خدمت قرآن است، اگر این احساس را به او دست داد كه این تفسیر و این قرآن غیر از فقه است، غیر از اصول است، غیر از فلسفه و كلام است، این معلوم می شود كه طنابی را گرفته كه احساس می كنی یك طرفش به دست خداست. ما یك وقت دست به طنابی می زنیم و درك نمی كنیم كه آیا طرف دیگر در دست كسی هست یا نیست؛ اما یك وقت می فهمیم نه خیلی محكم است، معلوم می شود كسی گرفته است، ما این چنین باید قرآن را بخوانیم! آنگاه اگر حرف زدیم، حرف ما هم در جامعه اثر دارد.
[1]. التبیان فی تفسیر القرآن، ج3، ص201 و 202.
[2]. مجمع البیان فی تفسیر القرآن، ج3، ص77.
[3]. سوره نساء، آیه41.
[4]. الإقبال بالأعمال الحسنة(ط - الحدیثة)، ج3، ص297.
#یا_رسول_الله
#استنان_به_سنت_نبوی
#قرآن
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سخنرانی در جمع حافظان قرآن
تاریخ: 1388/05/21
🆔 @a_javadiamoli_doross
soom_171ayy ss.mp3
3.71M
💠 صوت درس خارج فقه #صوم
جلسه : 171
تاریخ تدریس: 1375 الی 1377
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
soom_171p2.pdf
161.8K
💠 متن درس خارج فقه #صوم
جلسه : 171
تاریخ تدریس: 1375 الی 1377
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross