soom_208p2.pdf
187.6K
💠 متن درس خارج فقه #صوم
🔹 جلسه : 208
تاریخ تدریس: 1375 الی 1377
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
ankaboot_17ads ss.mp3
5.38M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #عنکبوت
🔹 جلسه: 17
تاریخ: 1391/10/04
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
ankaboot_17p2.pdf
201.6K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #عنکبوت
🔹 جلسه: 17
تاریخ: 1391/10/04
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
moredi_1636 ss.mp3
7M
💠 صوت #درس_اخلاق
#آرشیوی
🔹 تاریخ: 1390/09/03
🔹 موضوع: #نهج_البلاغه
#ادامه_نامه 31
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
moredi_1636 p2-03-09-1390.pdf
215.3K
💠 متن #درس_اخلاق
#آرشیوی
🔹 تاریخ: 1390/09/03
🔹 موضوع: #نهج_البلاغه
#ادامه_نامه 31
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
Ers-028 ss.mp3
7.01M
💠 صوت درس خارج فقه #ارث
🔹 جلسه : 28
تاریخ: 1399/09/26
#اخلاق
#حقیقت_حیات_و_ممات
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
Ers -028-p2.pdf
203.3K
💠 متن درس خارج فقه #ارث
🔹 جلسه : 28
تاریخ: 1399/09/26
#اخلاق
#حقیقت_حیات_و_ممات
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
40.04M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 تصویری #پیام_موضوعی
🔹 همایش ملی فلسفه دین اسلامی
#مجازی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
🔸 تاريخ انتشار پیام: 1399/09/27
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
moredi_3688 ss.mp3
3.88M
💠 صوتی #پیام_موضوعی
🔹 همایش ملی فلسفه دین اسلامی
#مجازی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
🔸 تاريخ انتشار پیام: 1399/09/27
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
moredi_3688 p2.pdf
409.9K
💠 متن #پیام_موضوعی
🔹 همایش ملی فلسفه دین اسلامی
#مجازی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
🔸 تاريخ انتشار پیام: 1399/09/27
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
💠 نردبان مقام
🔹 وجود مبارك امام جواد (سلام الله عليه) فرمود: «الثِّقَةُ بِاللّهِ ثَمَنٌ لِكُلِّ غالٍ و سُلَّمٌ إلى كُلِّ عالٍ»؛[1] فرمود: رسيدن به درجات عالي, درجات بهشت, درجات علمي و عملي و تقوا در دنيا و درجات بهشت در آخرت ـ البته سخت است ولي ـ #اعتماد به لطف خدا و اطمينان به لطف او [است]، اين بهاي #هر_كالاي_گراني است! اگر بگوييد اين كالا گران است، وجود مبارك امام جواد فرمود پولش را داريد! بخواهد به مقام بالا برسد، بگويد اين گران است، حضرت فرمود پولش را داريد و آن #اطمينان به خداست. نِيل به درجات عالي، مقام سلمان, مقام اباذر, مقام مقداد ـ اينها مقام هاي عالي است ـ اگر كسي بگويد اين مقام ها خيلي #عالي است، وجود مبارك امام جواد فرمود نردبانش را داريد، نگوييد سلمان به آنجا رسيد و ما نمي توانيم؛ مقداد به آن جا رسيد و ما نمي توانيم؛ اين بيان نوراني امام جواد مي گويد كه اگر بگوييد چيزي خيلي بالاست، نردبانش را داريد و آن #اطمينان به خداست و اگر بگوييد چيزي خيلي گران است و در دسترس ما نيست، فرمود پولش در جيب شماست، بگو #خدا!
🔹 اين بيان لطيف حضرت علامه حسن زاده را مي بينيد، فرمود چرا خدا خدا نمي كني؟! اين در قلب هست، مخصوصاً كساني كه دل شكسته اند، فرمود چرا خدا خدا نمي كنيد؟!
به مجاز اين سخن نمي گويم ٭٭٭ به حقيقت نگفته اي الله
اين تعارف نيست! «الثِّقَةُ بِاللّهِ ثَمَنٌ لِكُلِّ غالٍ وَ سُلَّمٌ إلى كُلِّ عالٍ» هر مقام بلندي نردبانش #اطمينان به خداست.
[1]. نزهة الناظر و تنبيه الخاطر، ص136.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سخنرانی در جمع خانواده شهدای آمل
تاریخ: 1395/06/09
🆔 @a_javadiamoli_doross
💠 رحمت الهی
🔹 دین را چه چیزی اداره می کند؟ درست است که گاهی مسئله ﴿خُذُوهُ فَغُلُّوهُ ٭ ثُمَّ الْجَحِیمَ صَلُّوهُ﴾[1] [می باشد]، امّا این در حدّ ضرورت و نهایت است. قبلاً هم ملاحظه فرمودید که دین جهنّم دارد، عذاب دارد، بگیر و ببند دارد، امّا این بگیر و ببند نه در خطّ مقدّم است، نه هم سطح رحمت رحیمیه است. اینکه گفته شد رحمت خدا بیشتر از غضب خداست، این سخن درست است؛ امّا روایات یک مطلب دقیق تری می گویند؛
لطف خدا بیشتر از جرم ماست ٭٭٭ نکته سربسته چه دانی خموش[2]
نه تنها لطف خدا #بیشتر از غضب خداست، بلکه لطف خدا #پیشتر از غضب اوست، این مهم است! یعنی چه که پیشتر است؟ یعنی مهندسی کار خدا را #رحمت او اداره می کند. نقشه جهان به دست کیست؟ به دست غضب خداست یا به دست رحمت خداست؟ آیا غضب خدا در ردیف رحمت خداست که خدا هم رحمت دارد و هم غضب که گاهی غضب نقشه می کشد و گاهی رحمت؟ یا رحمت مقابل ندارد؟ آن رحمت رحمانیه که «وَ بِرَحْمَتِكَ الَّتِی وَسِعَتْ كُلَّ شَیءٍ»[3] و در قرآن هم آمده است که ﴿وَ رَحْمَتِی وَسِعَتْ كُلَّ شَیءٍ﴾[4] این مقابل ندارد، این «الرَّحْمٰن» مقابل ندارد؛ نقشه کارهای جهان به دست «الرَّحْمٰن» است و عالَم را «الرَّحْمٰن» دارد اداره می کند.
🔹 این بیان نورانی امام سجاد (سلام الله علیه) در صحیفه که فرمود: «وَ أَنْتَ الَّذِی تَسْعَی رَحْمَتُهُ أَمَامَ غَضَبِه»[5] همین را دارد تفسیر می کند؛ یعنی مهندسی عالَم به دست رحمت است و نقشه راه را رحمت ترسیم می کند؛ این رحمت ترسیم می کند که کجا جای عفو باشد و کجا جای انتقام باشد؛ آن جا که جای انتقام است برابر رحمت است، رحمت الهی اقتضا می کند که یک بگیر و ببندی هم باشد تا #حق مظلوم از ظالم گرفته شود. این چنین نیست که خدا رحمت و غضبی دارد، این چنین نیست که ما هم ﴿أَشِدَّاءُ عَلَی الْكُفَّارِ﴾ هم ﴿رُحَمَاءُ بَینَهُمْ﴾[6] [باشیم]، خیر! ما ﴿أَشِدَّاءُ عَلَی الْكُفَّارِ﴾ یک، ﴿رُحَمَاءُ بَینَهُمْ﴾ دو، آن عقل که رحمت رحمانیه الهی را نشان می دهد، آن رهبری می کند و نقشه راه تنظیم می کند که کجا ﴿أَشِدَّاءُ﴾ و کجا ﴿رُحَمَاءُ﴾؛ این چنین نیست که اینها در مقابل هم باشند یا «عِدل» و همتای هم باشند. این دو، دو کفه ترازویی هستند که به رهبری یک شاهین عمل می کنند و آن شاهین، شاهین رحمت است، آن دیگر مقابل ندارد؛ این از لطایف بیانات نورانی امام سجاد (سلام الله علیه) در صحیفه است که فرمود: «وَ أَنْتَ الَّذِی تَسْعَی رَحْمَتُهُ أَمَامَ غَضَبِه»، این مهندس نقشه می کشد که کجا غضب باشد و کجا رحمت؛ مثل مهندسی که دارد نقشه ساختمان طرّاحی می کند، کجا اتاق مطالعه باشد؟ کجا جای پذیرایی باشد؟ کجا جای استراحت باشد و کجای جای دستشویی؟ این نقشه راه را علم تنظیم می کند، این طور نیست که دستشویی در کنار اتاق مطالعه «عِدل» هم باشند، نقشه مهندس به دست کیست؟ نقشه این ساختمان را چه کسی دارد تنظیم می کند؟ علم دارد تنظیم می کند، این طور نیست که دستشویی در قبال اتاق مطالعه باشد، آن علم است که می گوید کجا دستشویی باشد و کجا جای استراحت باشد. #رحمت خدا دارد عالَم را تنظیم می کند، رحمت خدا #پیش از غضب اوست، نه بیش از غضب او! نه اینکه خدا رحمت و غضبی دارد و رحمتش بیشتر از غضب اوست، این هست! رحمت او بیشتر از غضب اوست، اما آنچه مهم تر از همه است این است که هر دو مأموم می باشند؛ رحمت رحیمیه مأموم است؛ غضب و انتقام الهی که فرمود: ﴿إِنَّا مِنَ الْمُجْرِمِینَ مُنتَقِمُونَ﴾[7] مأموم است؛ این دو مأموم، دو صف از نماز جماعت هستند که به امامت #رحمت_مطلقه کار می کنند، «وَ أَنْتَ الَّذِی تَسْعَی رَحْمَتُهُ أَمَامَ غَضَبِه» چقدر این سخن شیرین است؟! این است که ما این کلام را می بوسیم! فرمود قبل از اینکه او بگوید بگیر و ببند، «رحمت» امام است، آن امام دستور می دهد که کجا ﴿خُذُوهُ فَغُلُّوهُ﴾ و کجا بگویید ﴿ادْخُلُوهَا بِسَلاَمٍ آمِنِینَ﴾.[8] نقشه راه را رحمتی که ﴿وَسِعَتْ كُلَّ شَیءٍ﴾ به عهده می گیرد، بنابراین چیزی به عنوان غضب در عالَم نیست، #رحمت است که دارد جهان را اداره می کند.
[1]. سوره حاقة، آیات30 و 31.
[2]. دیوان حافظ، غزل284.
[3]. الكافی(ط ـ الإسلامیة)، ج4، ص72.
[4]. سوره اعراف، آیه156.
[5]. الصحیفة السجادیة، دعای16.
[6]. سوره فتح، آیه29.
[7]. سوره سجده، آیه22.
[8]. سوره حجر، آیه46.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره شوری جلسه 21
تاریخ: 1394/07/07
🆔 @a_javadiamoli_doross
soom_209 ss.mp3
4.48M
💠 صوت درس خارج فقه #صوم
🔹 جلسه : 209
تاریخ تدریس: 1375 الی 1377
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
soom_209p2.pdf
189K
💠 متن درس خارج فقه #صوم
🔹 جلسه : 209
تاریخ تدریس: 1375 الی 1377
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
ankaboot_18ads ss.mp3
6.66M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #عنکبوت
🔹 جلسه: 18
تاریخ: 1391/10/05
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
ankaboot_18p2.pdf
220.9K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #عنکبوت
🔹 جلسه: 18
تاریخ: 1391/10/05
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross