eitaa logo
کانال دروس آیت الله العظمی جوادی آملی
11.2هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
4.7هزار فایل
آخرین جلسات دروس و مباحث حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (دام ظله) در قالب تصویر، صدا و متن بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء معاونت رسانه ارتباط با ادمین: @bonyad_esra_admin فهرست: https://eitaa.com/a_javadiamoli_doross/11098
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 جایگاه مردم در نظام دینی 🔸 وجود مبارک حضرت امیر یک بیان نورانی در همان عهدنامه ‌ای که برای مالک مرقوم فرمودند ذکر کردند؛ فرمودند مالک! ما قیام نکردیم که خودمان آزاد شویم، ما را خدا آفرید، ما قیام کردیم که دین را آزاد کنیم «فَإِنَّ هَذَا الدِّینَ قَدْ كَانَ‏ أَسِیراً فِی‏ أَیدِی‏ الْأَشْرَارِ یعْمَلُ فِیهِ بِالْهَوَی وَ تُطْلَبُ بِهِ الدُّنْیا»؛[1] ▫️ مطلب دیگری که در آن نامه مرقوم فرمودند این است که فرمود مالک! اینکه ما می ‌گوییم حق مردم، برای مردم و باید برای مردم کار کرد، معنای آن این نیست که مردم مصرف ‌کننده هستند به سود مردم کار کنیم و برای رفاه مردم کار کنیم؛ یک وقت است که می‌ گوییم به سود این بچه‌ های دبستانی باید کار کرد، خدمت کرد، برای اینها تلاش و کوشش کرد و خدمات داد، یا به بیمارستان خدمات داد، به افراد عقب ‌افتاده خدمات داد، این یک نحو «حق‌الناس» است؛ امّا حضرت امیر اینها را نمی ‌خواهد بگوید، می‌ خواهد بگوید که مردم نیستند، مردم حامل سیاست ‌های دینی هستند، هستند و این ستون را باید محکم نگه داشت! شما نماز را محکم دارید، چرا؟ برای اینکه ستون دین است! شما اگر نماز را محکم نداشتید، دلتان می ‌خواهد ﴿تَنْهی‏ عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْكَر﴾ باشد؟! نماز را اقامه کنید، نه نماز را بخوانید! این بارها به عرض شما رسید، اینکه در هیچ جای قرآن ندارد که نماز بخوانید، برای اینکه این کتاب، کتاب حکیم است ﴿وَ الْقُرْآنِ الْحَكِیمِ﴾[2] و حرف کتاب حکیم حکیمانه است. اگر دین می ‌گوید: «الصَّلَاةُ عَمُودُ الدِّین‏»،[3] اگر این دین به ما بگوید نماز بخوان، معلوم می ‌شود که حرف آن حکیمانه نیست، برای اینکه ستون که خواندنی نیست؛ امّا وقتی می ‌گوید ﴿أَقیمُوا الصَّلاةَ﴾[4] و ﴿یقیمُونَ الصَّلاةَ﴾،[5] ﴿مُقِیمَ الصَّلاة﴾[6] این حرف‌ها هماهنگ است، پس این می‌شود کتابِ حکیم، وجود مبارک حضرت امیر وقتی مالک را به مصر فرستاد، فرمود بالاخره می‌خواهی بمانی یا نمی‌خواهی بمانی؟ اگر می‌خواهی بمانی ستون می‌خواهی، ستون سیاست و ستون حکومت، مردم عاقل فهمیده و خردورز هستند. اگر نظام شما نظام دینی است مردمی که خفیف نیستند، عاقل هستند، عالِم و عادل هستند می ‌توانند نظام را نگه بدارند. اگر ـ خدای ناکرده ـ شستشوی مغزی دادی و هر چه خواستی به این مردم گفتی، این مردم دیگر ستون نیستند، پوک می‌شوند! فرمود تا می‌توانی فهم، تا می‌توانی علم، تا می‌توانی خرد، تا می‌توانی برهان، این ستون را قوی و محکم نگه بدار! 🔸 بنابراین دو نگاه است: یک نگاه این است که ما باید به مردم خدمت کنیم که این وظیفه همه ماست؛ امّا نگاه دوم این است که مردم مصرف ‌کننده نیستند، مهم‌ترین خدمتی که ما باید به مردم کنیم، عقلانیت و خردورزی مردم است! وجود این فرهیختگان و نخبگان که به لطف الهی انقلاب اسلامی تا حدودی خدمت کرده است، ما قبلاً این قدر فرهیخته و نخبه نداشتیم؛ ولی توقع این است که ـ إن شاء الله ـ بیشتر باشند. اگر ـ خدای ناکرده ـ سطح فکر مردم پایین بیاید ﴿فَاسْتَخَفَّ قَوْمَهُ فَأَطاعُوهُ﴾ هست، چه اینکه الآن شما در کشورهای غرب همین را می‌بینید، با اینکه اینها از امکانات زیادی هم برخوردار بودند؛ ولی اگر نماز بخواهد ﴿تَنْهی‏ عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْكَرِ﴾ باشد، نمازِ خواندنی این عرضه را ندارد، نمازِ اقامه شده این هنر را دارد که ﴿تَنْهی‏ عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْكَرِ﴾ باشد. ▫️ اگر مردم بخواهند نظام را نگه دارند، مردمی که مصرف ‌کننده‌ هستند نمی توانند، اینکه ما فقط به این فکر باشیم که به مردم فقط خدمات دهیم، این نمی‌تواند باشد. حضرت نفرمود که مردم ستون کشور هستند! این بیان صریح حضرت در همان نامه مالک است که فرمود: «وَ إِنَّمَا [عَمُودُ] عِمَادُ الدِّینِ»؛ نظام دینی بر دوش مردم است! مردم عاقل، مردم فرهیخته، مردم نخبه و خردورز دین خود را حفظ می‌کنند که نشانه‌ آن هم همین دفاع مقدس ده ساله است، نه هشت ‌ساله! برای اینکه ما دو سال گرفتار جنگ داخلی بودیم، با همه مشکلات این مردم بودند که حل کردند! در برابر این مردم واقع باید کرد! [1]. نهج البلاغه، نامه53. [2]. سوره یس، آیه2. [3]. المحاسن، ج‏1، ص44. [4]. سوره بقره، آیه43. [5]. سوره بقره، آیه3. [6]. سوره ابراهیم، آیه40. 📚 سوره مبارکه غافر ـ جلسه 20 تاریخ: 1393/11/27 🆔 @a_javadiamoli_doross
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 نقص علم بدون دین و دین بدون علم 🔹 فرمود: ﴿وَلُوطاً﴾ یعنی «أرسلنا لوطاً» [که] لوط هم می ‌شود جزء ﴿إِذْ قَالَ لِقَوْمِهِ إِنَّكُمْ لَتَأْتُونَ الْفَاحِشَةَ مَا سَبَقَكُم بِهَا مِنْ أَحَدٍ مِنَ الْعَالَمِینَ﴾؛[1] فرمود آ‌نها به یك سیئه بی‌ سابقه ‌ای مبتلا بودند، این كار را شما چرا انجام می‌دهید؟! شما آن راه كه حفظ نسل است ـ ﴿نِسَاؤُكُمْ حَرْثٌ لَكُمْ﴾[2] برای است ـ آن را رها كردید و از طرفی هم ﴿وَتَقْطَعُونَ السَّبِیلَ﴾[3] هم كه به همین معنا ذكر شده است مناسب است، [البته] برخی ‌ها گفتند اینها گذشته از اینكه به یكدیگر اكتفا می ‌كردند، رهگذرها و عابرین را هم مورد صدمه قرار می‌ دادند و راهزنی هم داشتند كه ﴿وَتَقْطَعُونَ السَّبِیلَ﴾ به آ‌ن معنا هم ذكر شده است،[4] اینها مقابل هم نیستند كه ما بگوییم یا آن معناست یا این معناست، ممكن است به هر دو جنایت تن در داده باشند؛ هم راهزنی كرده باشند و راه دیگران را گرفته باشند، راه افراد را می ‌بستند و به آنها اهانت می‌ كردند و هم اینكه راه تولید را می ‌بستند ﴿أَءِنَّكُمْ لَتَأْتُونَ الرِّجَالَ وَتَقْطَعُونَ السَّبِیلَ﴾ 🔹 می ‌بینید اگر باشد و نباشد چه خطر دارد، باشد و نباشد هم چه خطر دارد؛ اگر دین باشد و علم نباشد جریان گالیله ‌سوزی و رسوایی قرون وسطا را به همراه دارد. علم باشد و دین نباشد جنگ جهانی اول و جنگ جهانی دوم را به همراه دارد، انسان جرأت نمی‌ كند بگوید تلفات این دو جنگ چقدر بود! اینكه می ‌بینید الآن اروپا به حسب ظاهر را پذیرفته این بر اساس است، نه بر اساس ! از بس آدم كشتند نرم شدند! دینِ بی‌ علم گالیله را می‌ سوزاند، علمِ بی ‌دین دو جنگ جهانی را ایجاد می ‌كند. اینكه انسان قبر انبیا را می ‌بوسد و در و دیوار این حرم را می ‌بوسد برای همین جهت است، اینها انسان را كردند! الآن مگر ژاپن از نظر صنعت عقب‌افتاده است؟ ولی بدترین خرافات و بت‌ پرستی در گوشه‌ و كنار همین ژاپن هست، در چین هست، اینكه آدم این كتاب را بالای سر می ‌گذارد [برای همین جهت است]. این بالای سر گذاشتن [قرآن] تنها برای شب‌ های قدر نیست، همیشه ماست، اینها آمدند بشر را آدم كردند! فرمود این كارها چیست كه شما می ‌كنید؟ کارهایی است که حیوانات هم نمی کنند! فرزند را شما باید حفظ بكنید، را حفظ بكنید ﴿أَءِنَّكُمْ لَتَأْتُونَ الرِّجَالَ وَتَقْطَعُونَ السَّبِیلَ﴾. [1]. سوره عنکبوت، آیه28. [2]. سوره بقره، آیه223. [3]. سوره عنکبوت، آیه29. [4]. ر.: التبیان فی تفسیر القرآن، ج8، ص202; ر.ك: مجمع‌البیان، ج8، ص440. 📚 سوره مبارکه عنکبوت ـ جلسه 8 تاریخ: 1391/09/20 🆔 @a_javadiamoli_doross
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
soom_215 ss.mp3
4.86M
💠 صوت درس خارج فقه 🔹 جلسه : 215 تاریخ تدریس: 1375 الی 1377 🆔 @a_javadiamoli_doross
soom_215p2.pdf
184.5K
💠 متن درس خارج فقه 🔹 جلسه : 215 تاریخ تدریس: 1375 الی 1377 🆔 @a_javadiamoli_doross
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
qasas_03 ads ss.mp3
5.97M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه 🔹 جلسه: 3 تاریخ: 1391/07/03 🆔 @a_javadiamoli_doross
qasas_03p2.pdf
218.8K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه 🔹 جلسه: 3 تاریخ: 1391/07/03 🆔 @a_javadiamoli_doross
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🏴 خطبه توحیدی ▪️ خطبه «فدکیه» یک درس عمیق علمی می ‌خواهد، اینکه با مطالعه حلّ نمی ‌شود! خطبه‌ چند سطری دارد که «لا من شیء خلق الأشیاء»، مرحوم کلینی (رضوان الله تعالی علیه) با اینکه در کافی کم ‌صحبت است و فقط حدیث نقل می ‌کند، در آن جا چند جمله ‌ای دارد؛ می ‌گوید اگر تمام جن و انس جمع بشوند و در بین اینها پیغمبر نباشد، هیچ کس نمی ‌تواند به اندازه علی «بأبی و أمی» که پدرم و مادرم فدای او باد سخنرانی کند، بعد این خطبه را با آن عظمت شرح می‌ دهد. آن نکته حساس این خطبه را کلینی در همین جلد اوّل کافی بیان می‌ کند که چرا من می ‌گویم اگر همه جمع بشوند «لَیسَ فِیهَا لِسَانُ نَبِی» نمی‌ توانند مثل علی حرف بزنند،[1] شرح می ‌دهد که در این خطبه چه خبر است، مگر حضرت چه گفته است؟ آن راز و آن شبهه ثنویه را نقل می ‌کند، می‌ گوید این شبهه ثنویه یک غده بدخیمی بود که دامن گیر همه متفکران بود و حضرت امیر حلّ کرد. ▫️ همان جمله ‌ای که مرحوم کلینی می ‌گوید مشکل اساسی را آن حلّ می‌کند و حلّ اساسی مشکل این جمله است، 25 سال قبل از اینکه علی بن ابیطالب (سلام الله علیه) این خطبه را ایراد کند، فاطمه زهرا (سلام الله علیها) این جمله را در آغاز خطبه «فدکیه» ایراد کرد. حواستان جمع باشد! اینها مثل کفایه نیست که با یک روز دو روز درس حلّ بشود. می‌ گویید نه! جلد اوّل اصول کافی را بخوانید و تطبیق بدهید که چرا کلینی می ‌گوید اگر همه جمع بشوند ـ همه جن و انس ـ همه جن و انس جمع بشوند و در بین اینها پیغمبر نباشد نمی ‌توانند مثل این جمله علی (سلام الله علیه) حرف بزنند! ▫️ مرحوم صدر المتألهین در شرح اصول کافی این قسمت را که شرح می ‌کند بر حرف کلینی صحّه می ‌گذارد و می ‌گوید کلینی درست گفته است؛ منتها کمبودی دارد و آن این است که ایشان گفته اگر در بین جمعیت پیغمبر نباشد نمی ‌توانند، باید قید بیاورد که اگر پیغمبر اولواالعزم نباشد! چون از پیغمبر غیر اولواالعزم هم کار علی ساخته نیست.[2] این یعنی چه؟! اینها با بنای عقلا و فهم عرف حلّ می‌ شود؟! اینها همین طور غریب است! مظلوم است! متروک است! این خطبه «فدکیه» باید درسی بشود، رسمی بشود، استاد تدریس بکند، شما فضلا یاد بگیرید، خلاصه‌ اش را آن مقداری که قابل انتقال به حوزه ‌های عمومی است، در منابر در غیر منابر، در روزنامه ‌ها برای مردم منتقل بکنید این می ‌شود ! ▪️ جناب شهریار را خدا رحمت کند! شاعر اهل بیت است، شاعر آیینی است، مورد علاقه است و برای اوطلب مغفرت می ‌کنیم؛ اما او باید بداند که این جمله ‌ای که گفته است بازگشت اساسی ‌اش به فاطمه است نه علی (سلام الله علیهما)! اینکه فرمود: به جز از علی که آرد پسری ابو العجائب ٭٭٭ که علم کند به عالم شهدای کربلا را[3] درست است که اینها فرزندان علی هستند؛ اما از علی نبود، چون علی همسر دیگری داشت که محمد بن حنفیه آورد. درست است علی پدر است، اما چنین مادری می ‌خواهد. باید می‌ گفت «به جز از علی و فاطمه در عالم کیست که علم کند به عالم شهدای کربلا را». به جز از علی که آرد پسری ابو العجائب، حق این است که «به جز از فاطمه که آرد پسری ابو العجائب که علم کند به عالم شهدای کربلا را». [1]. الكافی(ط ـ الإسلامیة)، ج1، ص136. [2]. شرح أصول الكافی (صدرا)، ج‏4، ص47. [3]. گزیده غزلیات (شهریار)، غزل شماره2. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1397/11/04 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
soom_216 ss.mp3
3.48M
💠 صوت درس خارج فقه 🔹 جلسه : 216 تاریخ تدریس: 1375 الی 1377 🆔 @a_javadiamoli_doross
soom_216p2.pdf
160.1K
💠 متن درس خارج فقه 🔹 جلسه : 216 تاریخ تدریس: 1375 الی 1377 🆔 @a_javadiamoli_doross
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
qasas_04 ads ss.mp3
5.71M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه 🔹 جلسه: 4 تاریخ: 1391/07/04 🆔 @a_javadiamoli_doross