🏴 خطبه توحیدی
▪️ خطبه «فدکیه» یک درس عمیق علمی می خواهد، اینکه با مطالعه حلّ نمی شود! خطبه چند سطری دارد که «لا من شیء خلق الأشیاء»، مرحوم کلینی (رضوان الله تعالی علیه) با اینکه در کافی کم صحبت است و فقط حدیث نقل می کند، در آن جا چند جمله ای دارد؛ می گوید اگر تمام جن و انس جمع بشوند و در بین اینها پیغمبر نباشد، هیچ کس نمی تواند به اندازه علی «بأبی و أمی» که پدرم و مادرم فدای او باد سخنرانی کند، بعد این خطبه را با آن عظمت شرح می دهد. آن نکته حساس این خطبه را کلینی در همین جلد اوّل کافی بیان می کند که چرا من می گویم اگر همه جمع بشوند «لَیسَ فِیهَا لِسَانُ نَبِی» نمی توانند مثل علی حرف بزنند،[1] شرح می دهد که در این خطبه چه خبر است، مگر حضرت چه گفته است؟ آن راز و آن شبهه ثنویه را نقل می کند، می گوید این شبهه ثنویه یک غده بدخیمی بود که دامن گیر همه متفکران بود و حضرت امیر حلّ کرد.
▫️ همان جمله ای که مرحوم کلینی می گوید مشکل اساسی را آن حلّ میکند و حلّ اساسی مشکل این جمله است، 25 سال قبل از اینکه علی بن ابیطالب (سلام الله علیه) این خطبه را ایراد کند، فاطمه زهرا (سلام الله علیها) این جمله را در آغاز خطبه «فدکیه» ایراد کرد. حواستان جمع باشد! اینها مثل کفایه نیست که با یک روز دو روز درس حلّ بشود. می گویید نه! جلد اوّل اصول کافی را بخوانید و تطبیق بدهید که چرا کلینی می گوید اگر همه جمع بشوند ـ همه جن و انس ـ همه جن و انس جمع بشوند و در بین اینها پیغمبر نباشد نمی توانند مثل این جمله علی (سلام الله علیه) حرف بزنند!
▫️ مرحوم صدر المتألهین در شرح اصول کافی این قسمت را که شرح می کند بر حرف کلینی صحّه می گذارد و می گوید کلینی درست گفته است؛ منتها کمبودی دارد و آن این است که ایشان گفته اگر در بین جمعیت پیغمبر نباشد نمی توانند، باید قید بیاورد که اگر پیغمبر اولواالعزم نباشد! چون از پیغمبر غیر اولواالعزم هم کار علی ساخته نیست.[2] این یعنی چه؟! اینها با بنای عقلا و فهم عرف حلّ می شود؟! اینها همین طور غریب است! مظلوم است! متروک است! این خطبه «فدکیه» باید درسی بشود، رسمی بشود، استاد تدریس بکند، شما فضلا یاد بگیرید، خلاصه اش را آن مقداری که قابل انتقال به حوزه های عمومی است، در منابر در غیر منابر، در روزنامه ها برای مردم منتقل بکنید این می شود #فاطمه!
▪️ جناب شهریار را خدا رحمت کند! شاعر اهل بیت است، شاعر آیینی است، مورد علاقه است و برای اوطلب مغفرت می کنیم؛ اما او باید بداند که این جمله ای که گفته است بازگشت اساسی اش به فاطمه است نه علی (سلام الله علیهما)! اینکه فرمود:
به جز از علی که آرد پسری ابو العجائب ٭٭٭ که علم کند به عالم شهدای کربلا را[3]
درست است که اینها فرزندان علی هستند؛ اما از علی نبود، چون علی همسر دیگری داشت که محمد بن حنفیه آورد. درست است علی پدر است، اما چنین مادری می خواهد. باید می گفت «به جز از علی و فاطمه در عالم کیست که علم کند به عالم شهدای کربلا را». به جز از علی که آرد پسری ابو العجائب، حق این است که «به جز از فاطمه که آرد پسری ابو العجائب که علم کند به عالم شهدای کربلا را».
[1]. الكافی(ط ـ الإسلامیة)، ج1، ص136.
[2]. شرح أصول الكافی (صدرا)، ج4، ص47.
[3]. گزیده غزلیات (شهریار)، غزل شماره2.
#فاطمیه
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1397/11/04
🆔 @a_javadiamoli_esra
soom_216 ss.mp3
3.48M
💠 صوت درس خارج فقه #صوم
🔹 جلسه : 216
تاریخ تدریس: 1375 الی 1377
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
soom_216p2.pdf
160.1K
💠 متن درس خارج فقه #صوم
🔹 جلسه : 216
تاریخ تدریس: 1375 الی 1377
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
qasas_04 ads ss.mp3
5.71M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #قصص
🔹 جلسه: 4
تاریخ: 1391/07/04
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
qasas_04p2.pdf
225.8K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #قصص
🔹 جلسه: 4
تاریخ: 1391/07/04
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
Ers-034 ss.mp3
7.34M
💠صوت درس خارج فقه #ارث
🔹 جلسه : 34
تاریخ: 1399/10/06
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
Ers -034-p2.pdf
171.6K
💠متن درس خارج فقه #ارث
🔹 جلسه : 34
تاریخ: 1399/10/06
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
🏴 يا مُمْتَحَنَةُ امْتَحَنَكِ اللّٰهُ الَّذِي خَلَقَكِ قَبْلَ أَنْ يَخْلُقَكِ فَوَجَدَكِ لِمَا امْتَحَنَكِ صابِرَةً وَ زَعَمْنا أَنَّا لَكِ أَوْلِياءٌ وَ مُصَدِّقُونَ وَ صابِرُونَ لِكُلِّ مَا أَتَانَا بِهِ أَبُوكِ صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ وَ أَتىٰ بِهِ وَصِيُّهُ فَإِنّا نَسْأَلُكِ إِنْ كُنَّا صَدَّقْناكِ إِلّا أَلْحَقْتِنَا بِتَصْدِيقِنَا لَهُما لِنُبَشِّرَ أَنْفُسَنا بِأَنَّا قَدْ طَهُرْنا بِوِلايَتِكِ.
🆔 @a_javadiamoli_esra
صراحت فاطمی.mp3
2.37M
🏴 روز سیزدهم ماه #جمادی_الاول 1442
▪️ صراحت فاطمی
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
🏴 صراحت فاطمی
▪️ در بخش هايي از قرآن کريم درباره عزت مسلمين آمده است که مسلمان ها عزيز هستند مؤمنين عزيز هستند و اين عزّت و اعتلا به پيروزي در سايه #عدل_و_عقل است. صديقه کبري (صلوات الله و سلامه عليها) فرمود پدرم در اثر داشتن چنين کتاب قانوني شما را عزيز کرده و جامعه اسلامي را جامعه برين کرده است و پيام «الْإِسْلَامُ يَعْلُو وَ لَا يُعْلَي عَلَيْه»[1] را همگان از پدرم شنيده ايد و پدرم هم هر چه داشت و دارد از قرآن کريم است و اين قرآن امانتي بود که به دست شما قرار داد، شما با اين قرآن چه کرديد؟!
▪️ بعد از قرآن جريان #غدير مطرح است و اگر غدير را شما پاس مي داشتيد و #سقيفه را بر غدير مقدم نمي داشتيد اين گونه از خطرات دامنگير شما نمي شد! جريان شاهد خواستن از «ذو اليد» يکي از سنّت هاي سوء جاهلي بود ﴿أَ فَحُكْمَ الْجاهِلِيَّةِ يَبْغُونَ وَ مَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ حُكْماً لِقَوْمٍ يُوقِنُونَ﴾،[2] فرمود آنجا که به قرآن عمل نمي شود و به نام قرآن حکم مي شود آن #جاهليت است! اين آيه را صريحاً وجود مبارک صديقه کبري (سلام اله عليها) در مسجد النّبي تلاوت کرد: ﴿أَ فَحُكْمَ الْجاهِلِيَّةِ يَبْغُونَ وَ مَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ حُكْماً لِقَوْمٍ يُوقِنُونَ﴾، اين ﴿أَحْسَنُ﴾ «أحسن» تعييني است و نه تفضيلي، نه اينکه حکم غير خدا حسن است و حکم خدا أحسن! بلکه نظير ﴿أُولُوا الأرْحَامِ بَعْضُهُمْ أَوْلَي بِبَعْضٍ﴾[3] نظير ﴿النَّبِيُّ أَوْلَي بِالْمُؤْمِنِينَ مِنْ أَنفُسِهِمْ﴾[4] اولويت تعييني است، أحسن بودن قرآن أحسن تعييني است! فرمود اگر من «ذو اليد» هستم از «ذو اليد» بيّنه خواستن يک #حکم_جاهلي است! در شرق و غرب عالَم اين حکم يک حکم فطري است و بناي عقلا بر اين است و دين هم امضا کرده که يد أماره مالکيت است. #فدک در دست من بود و از من شاهد خواستيد و دليل خواستيد، مگر از «ذو اليد» کسي دليل مي خواهد؟! خود يد بيّنه است و أماره است و شما از کسي که دليل در دست اوست و أماره همراه اوست دليل خواستيد اين حکم، #حکم_جاهلي است.
▪️ در بخش هاي فرمود بر فرض مسئله «نحله» را نپذيريد مسئله ارث را بايد بپذيريد، در قرآن کريم پيغمبري از پيغمبر ديگر ارث برد ﴿وَ وَرِثَ سُلَيْمَانُ دَاوُدَ﴾[5] شما بر اين #امر_باطل هستيد که پيامبران ارث نمي گذارند، بعد سرانجام در حال گريه اين حادثه تلخ را تذکر داد؛ گرچه جريان دَر به پهلو زدن و ساير آسيب هاي بدني هم توان فرسا است، اما اين #جگر_سوز است که صديقه کبري (صلوات الله و سلامه عليها) در آن محفل فرمود اول نحله بودن را شما انکار کرديد، بر فرض در جدال أحسن من از نحله بودن صرف نظر کنم و بخواهم از راه ارث وارد بشوم «أَ تَرِثُ أَبَاكَ وَ لَا أَرِثُ أَبِي»، آن گاه ناله کرد و فرمود: «اَمْ هَلْ تَقُولُونَ أَهْلُ مِلَّتَيْنِ لَا يَتَوَارَثَانِ»،[6] اين جمله #جگر_سوز از آن کار در به پهلو زدن «و لست أدری خبر المسمار»[7] و مانند آن سرودن خيلي دردناک تر است. فرمود سرّ اينکه مرا وارث پيغمبر (صلي الله عليه و آله و سلم) نمي دانيد و اجازه نمي دهيد که من از مال پدرم ارث ببرم شايد براي اين باشد که «اَمْ هَلْ تَقُولُونَ أَهْلُ مِلَّتَيْنِ لَا يَتَوَارَثَانِ» ـ معاذ الله ـ در اسلام من شک بکنيد و بگوييد که پيغمبر يک دين داشتند و شما دين ديگري داريد و با تعدد دين و تخالف دين هيچ کسي از ديگري ارث نمي برد! چنين فرمايشي را گفت و ناله زد و ساکت شد.
▫️ ما اميدواريم ذات اقدس الهي به برکت صديقه طاهره و عترت معصومين (صلوات الله و سلامه عليهم اجمعين) جامعه اسلامي را عزيز و سرفراز و سربلند کند و آيات قرآني که فرمود: ﴿لِيُظْهِرَهُ عَلَي الدِّينِ كُلِّهِ﴾،[8] ﴿وَ لَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ﴾،[9] ﴿وَ كَفَي بِاللَّهِ شَهِيداً﴾[10] را ابدي کند و عملي کند!
[1]. من لا يحضره الفقيه، ج4، ص334.
[2]. سوره مائده، آيه50.
[3]. سوره انفال، آيه75.
[4]. سوره احزاب، آيه6.
[5]. سوره نمل، آيه16.
[6]. بحار الأنوار (ط ـ بيروت)، ج29، ص227.
[7]. شرح الأخبار في فضائل الأئمة الأطهار عليهم السلام، ج3، ص33؛ «و لست أدري خبر المسمار ٭٭٭ سل صدرها خزانة الأسرار».
[8]. سوره توبه، آيه33؛ سوره فتح، آيه28؛ سوره صف، آيه9.
[9]. سوره توبه، آيه33؛ سوره صف، آيه9.
[10]. سوره فتح، آيه28.
#شهادت_حضرت_زهرا_سلام_الله_علیها
#حکم_جاهلی
#ابدی_و_عملی
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 پیام به همایش ملی ریحانه النبی
تاریخ: 1398/11/27
🆔 @a_javadiamoli_doross
Ers-035 ss.mp3
6.98M
💠 صوت درس خارج فقه #ارث
🔹 جلسه : 35
تاریخ: 1399/10/07
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
Ers -035-p2.pdf
173.2K
💠 متن درس خارج فقه #ارث
🔹 جلسه : 35
تاریخ: 1399/10/07
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
وظیفه اولیه.mp3
2.44M
💠 روز چهاردهم ماه #جمادی_الاول 1442
🔹 وظیفه اولیه
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
💠 وظیفه اولیه
🔹 انسان نسبت به ذات أقدس الهی «بالقول المطلق» ضعیف است؛ ولی خود انسان مراحل سه گانه را دارد: در دوران کودکی #ضعیف است، در دوران جوانی و میانسالی قوی است، در دوران سالمندی ضعیف است. این دوران جوانی و میانسالی که قوی است، احکام قوّت نازل شده است که فرمود: ﴿خُذُوا مَا آتَینَاكُمْ بِقُوَّةٍ﴾،[1] چند جا دارد که آنچه را ما گفتیم به قوّت بگیرید. ما هم که یک امر آسانی را نفرستادیم: ﴿إِنَّا سَنُلْقی عَلَیكَ قَوْلاً ثَقیلاً﴾،[2] یک کار سنگین و وزین و پُر مغزی را فرستادیم، سنگین به معنای حجیمی که سنگ وزین است، آن طور نیست. #مطلب_وزین است، یک #عقل_راسخ می خواهد، یک #قلب_عاشق می طلبد که این را تحمّل کند: ﴿إِنَّا سَنُلْقی عَلَیكَ قَوْلاً ثَقیلاً﴾. [البته] برای حضرت آسان است، اما برای ما دشوار است. فرمود: ﴿خُذُوا مَا آتَینَاكُمْ بِقُوَّةٍ﴾؛ فرمود این قدرت را من به شما دادم که این وحی سترگ را بگیرید. بعد هم فرمود دشمن از هر طرف حمله می کند: ﴿وَ أَعِدُّوا لَهُم مَا استَطَعْتُم مِن قُوَّةٍ﴾،[3] درست است نسبت به خدا #ضعیف هستیم؛ اما در بحث های نظامی، مبارزه با استکبار، مبارزه با صهیونیسم قدرت دارید، من به شما این قدرت را دادم.
▫️ بنابراین انسان درست است ضعیف است، اما نسبت به ذات أقدس الهی #ضعیف است و همیشه باید احساس ضعف بکند؛ ولی آن قدر #ستبر_و_قوی است که بزرگ ترین مستکبر را به خاک می کشاند، همین است! این بیان نورانی حضرت یعنی وجود مبارک پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) که فرمود: «الْإِسْلَامُ یعْلُو وَ لَا یعْلَی عَلَیه»،[4] یعنی چه؟ یعنی این جمله خبریه ای است که از مقامات ملکوتی اسلام دارد خبر می دهد؟ یا یک جمله خبریه ای است که به داعی انشا القا شده است؟ جمله خبریه که به داعی انشا القا شود، قویتر از خود جمله انشاییه است! یعنی بکوشید این را بالا ببرید، این دین باید بالاترین دین باشد: «الْإِسْلَامُ یعْلُو»؛ یعنی خود به خود مثل دود بالا می رود یا به دست شما مسلمین باید بالا برود؟ «الْإِسْلَامُ یعْلُو وَ لَا یعْلَی عَلَیه»، هیچ حرفی بالاتر از #اسلام نباید باشد، انسان باید طرزی عمل بکند و طوری رفتار بکند که جاذبه داشته باشد.
🔹 وجود مبارک مریم (سلام الله علیها) برای همه ما محترم است؛ اما مریم کجا و فاطمه کجا! ما تا توانستیم گریه کردیم، این گریه درست است اما یک گوشه کار است! ما اگر آن عُرضه را داشتیم حداقل حضرت را مثل مریم جهانی کنیم، گوشه ای از وظیفه را انجام دادیم. آن خطبه نورانی! باسواد شدن گناه نیست! این هم که در دست و پای خیلی ها ریخته است را سواد نمی گویند. اگر کسی توانست خطبه نورانی حضرت را مدلَّل کند، خطبه نه خطابه! همان چند سطر اوّل را مدلَّل کند، فلسفی است و برهانی کند، این #مرد_ فهم است. ما چنین مریمی داریم! ایام #فاطمیه است، این گریه کار اوّل ماست؛ مثلاً کسی دارد نمازش را می خواند، نماز خواندن وظیفه اولیه ماست، نافله هایی هم هست! گفتند «هر که سحر ندارد از خود خبر ندارد».[5] تنها نماز ظهر و عصر که نیست، به هر حال یک سحری هم هست. اینها #وظیفه_اولیه ماست! این [ایام] #فاطمیه و سیاه پوش [شدن] و گریه و مانند اینها کار اوّلی ماست، این جزء وظایف اوّلیه همه ماست! آن مراحل ثانویه که حضرت چه استدلالی کرده است، البته بین خطبه و خطابه ایشان هم خیلی فرق است، خطابه او هم گرچه خیلی علمی است؛ اما آن خطبه خیلی سنگین است، این را حداقل ما باید بگوییم که #مریم_اسلام است!
▫️ بنابراین به ما گفتند: «الْإِسْلَامُ یعْلُو وَ لَا یعْلَی عَلَیه»، شما بکوشید این را جهانی کنید. اگر شدنی نبود که به ما نمی گفتند #جهانی کنید، پس اینکه فرمود: ﴿وَ لْیجِدُوا فیكُمْ﴾؛ یعنی داخله تان آن قدر قوی باشد ـ حالا چه موشک و چه غیر موشک ـ که بیگانه طمع نکند. حالا که بیگانه طمع نکرد، شما در داخله خودتان قوی باشید: ﴿خُذُوا مَا آتَینَاكُمْ بِقُوَّةٍ﴾. به ما چه چیزی داد: ﴿إِنَّا سَنُلْقی عَلَیكَ قَوْلاً ثَقیلاً﴾، حرف های سنگین به ما داد، این را بگیریم، به ما گفته است، به خود حضرت که نگفت، به حضرت فرمود: ﴿إِنَّا سَنُلْقی عَلَیكَ قَوْلاً ثَقیلاً﴾؛ اما به ما می فرماید که ﴿خُذُوا مَا آتَینَاكُمْ بِقُوَّةٍ﴾، ﴿وَ أَعِدُّوا لَهُم مَا استَطَعْتُم مِن قُوَّةٍ﴾، و مانند آن.
[1]. سوره بقره, آیه63.
[2]. سوره مزمل, آیه5.
[3]. سوره انفال, آیه60.
[4]. من لا یحضره الفقیه، ج4، ص334.
[5]. الهی نامه (آیت الله حسن زاده آملی)، ص23.
#فاطمیه
#مریم_اسلام
#دین_جهانی
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه معارج ـ جلسه 10
تاریخ: 1397/11/08
🆔 @a_javadiamoli_doross
soom_217 ss.mp3
3.63M
💠 صوت درس خارج فقه #صوم
🔹 جلسه : 217
تاریخ تدریس: 1375 الی 1377
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
soom_217p2.pdf
172.2K
💠 متن درس خارج فقه #صوم
🔹 جلسه : 217
تاریخ تدریس: 1375 الی 1377
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
qasas_05 ads ss.mp3
4.98M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #قصص
🔹 جلسه: 5
تاریخ: 1391/07/05
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross