💠 بالاترین مخلوق
🔹 موجودی در بین مخلوق ها نه تنها از انسان بالاتر خلق نشد، بلکه همتای انسان هم چیزی خلق نشد. فرمود ما انسان را خلق کردیم، او را از نطفه آفریدیم، تطوّراتی را برای او در نظر گرفتیم، [همچنین] آن بخش های نهایی او که ﴿وَ نَفَخْتُ فیهِ مِنْ رُوحی﴾[1] در آن مطرح است؛ آن وقت انسان این مراحل طولانی را که پشت سر گذاشت و هم اکنون دارد، در هر بخشی با موجودی از موجودات شریک است؛ در بخش جسم با اجرام شریک است، در بخش نباتی با گیاهان شریک است، در بخش حیوانی با حیوانات شریک است، در بخش وهم و خیال با جن شریک است، در بخش انسانی آن مراحل میانی را با فرشته ها شریک است، در اوج انسانیت هم شریکی ندارد و مظهر ﴿لاَ شَرِیكَ لَهُ﴾[2] است؛ زیرا اگر در آن مرحله نهایی شریکی می داشت دیگر #خلیفة_الله نبود.
🔹 اینکه ذات اقدس الهی فرمود: ﴿إِنِّی جَاعِلٌ فِی الأَرْضِ خَلِیفَةً﴾ و فرشته ها عرض کردند: ﴿نَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِكَ وَ نُقَدِّسُ لَكَ﴾ ذات اقدس الهی تفهیم کرده است که ﴿إِنِّی أَعْلَمُ ما لا تَعْلَمُونَ﴾،[3] بعد آنها هم در پایان امتحان باور کردند و تصدیق کردند که ﴿لا عِلْمَ لَنا إِلاَّ ما عَلَّمْتَنا﴾.[4] جریان تعلیم اسما را که ذات اقدس الهی به #انسان_کامل آموخت ﴿وَ عَلَّمَ آدَمَ الْأَسْماءَ كُلَّها﴾،[5] آنگاه همین اسما معلّمه را به عنوان امتحان از فرشته ها سؤال کرد که این چیست؟ آنها عرض کردند: ﴿لا عِلْمَ لَنا﴾؛ ما بلد نیستیم، آن گاه ذات اقدس الهی به انسان کامل می فرماید شما #معلم_فرشته_ها باش آن هم نه در حدّ تعلیم بلکه در حدّ انباء.
🔹 دو نقص در فرشتهها هست: یکی اینکه توان شاگردی بلافصل خدا را ندارند، برای اینکه صادره اول نیستند، چون اگر اینها در حدّی باشند که بتوانند شاگرد بلافصل خدای سبحان باشند، در طرف ذات اقدس الهی که بُخلی نیست یاد می دهد؛ همان طوری که اسمای الهی را به #انسان_کامل آموخت به فرشته ها هم یاد می دهد، در او که بُخلی نیست. پس شاگرد بلافصل خدا نمی توانند باشند، باید از آدم یعنی شاگرد مع الفصل این علوم را فرا بگیرند. در بخش دوم که شاگرد مع الفصل اند در حدّ تعلیم اسما قابل نیستند، بلکه در حدّ انباء اسماء قابل هستند؛ لذا ذات اقدس الهی به آدم (سلام الله علیه) نفرمود «یا آدم علمهم بأسماء هؤلاء» فرمود: ﴿یا آدَمُ أَنْبِئْهُمْ بِأَسْمائِهِمْ﴾[6] در حدّ نبأ، خبر و گزارش با اینها در میان بگذار؛ لذا هیچ فرشته ای همتای #انسان_کامل نیست. اینکه در روایات هست که «اوّل مَا خَلَقَ الله نُورُ نَبِینَا (صلی الله علیه و آله و سلم)»،[7] «اول ما خلق الله نور جدنا» که ائمه (علیهم السلام) فرمودند، برای اینکه این اولین صادر است، اولین فیض ذات اقدس الهی است؛ هم در بخش اصل تعلیم، هم فراگیری اسمای الهی، اینها میشوند #مظهر_اسم_اعظم و غیر از اینها کسی مظهر اسم اعظم نیست.
[1]. سوره حجر، آیه29؛ سوره ص، آیه72.
[2]. سوره انعام، آیه163.
[3]. سوره بقره، آیه30.
[4]. سوره بقره، آیه32.
[5]. سوره بقره، آیه31.
[6]. سوره بقره، آیه33.
[7]. ر.ک: بحارالانوار، ج15، ص28؛ «فَأَوَّلُ مَا خَلَقَ نُورُ حَبِیبِهِ مُحَمَّدٍ(صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّم) ... خَلَقَ اللَّهُ تَعَالَی نُورَ نَبِینَا مُحَمَّدٍ(صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّم)».
#مظهر_اسم_اعظم
#انسان_کامل
#صادره_اول
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه انسان ـ جلسه 3
تاریخ: 1398/07/06
🆔 @a_javadiamoli_doross
soom_228 ss.mp3
3.95M
💠 صوت درس خارج فقه #صوم
🔹 جلسه : 228
تاریخ تدریس: 1375 الی 1377
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
soom_228p2.pdf
180.1K
💠 متن درس خارج فقه #صوم
🔹 جلسه : 228
تاریخ تدریس: 1375 الی 1377
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
qasas_16 ads ss.mp3
4.64M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #قصص
🔹 جلسه: 16
تاریخ: 1391/07/22
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
qasas_16p2.pdf
192K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #قصص
🔹 جلسه: 16
تاریخ: 1391/07/22
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
Ers-044 ss.mp3
8.26M
💠 صوت درس خارج فقه #ارث
🔹 جلسه : 44
تاریخ: 1399/10/22
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
Ers -044-p2.pdf
187.6K
💠 متن درس خارج فقه #ارث
🔹 جلسه : 44
تاریخ: 1399/10/22
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
💠 خُلود
🔹 یك اصل كلی خدای سبحان دارد و آن این است كه هر کسی كه بد كرد كیفر می بیند ﴿بَلَىٰ مَن كَسَبَ سَیئَةً وَأَحَاطَتْ بِهِ خَطِیئَتُهُ فَأُولَٰئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِیهَا خَالِدُونَ﴾؛[1] هر كه بدی كسب كرد و گناهان او به او احاطه كرده است ﴿وَأَحَاطَتْ بِهِ خَطِیئَتُهُ فَأُولَٰئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ﴾ كه این نشانه #خلود است. یك وقتی كسی معصیت می كند، از او تعبیرش به این صورت است كه ﴿مَن یعْمَلْ سُوءًا یجْزَ بِهِ﴾،[2] یك وقت تنها معصیت نیست بلكه معاصی به او محیط است، تعبیر درباره این گروه آن است: ﴿بَلَىٰ مَن كَسَبَ سَیئَةً وَأَحَاطَتْ بِهِ خَطِیئَتُهُ فَأُولَٰئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ﴾، این ﴿أَصْحَابُ النَّارِ﴾ بودن مُشعر به #خلود است، گرچه صریح نیست و ظهور تام ندارد، امّا وقتی گفتند این اصحاب «نار» است، یعنی در «صُحبت» آتش است، این به نحو ملكه است؛ یعنی این پیشه آنهاست! فرمود: اگر كسی معصیت كرد خب كیفر می بیند ﴿مَن یعْمَلْ سُوءًا یجْزَ بِهِ﴾، ولی ﴿مَن كَسَبَ سَیئَةً وَأَحَاطَتْ بِهِ خَطِیئَتُهُ﴾ كه گناهان او را محیط كرده است و او محفوف به گناهان شد ﴿فَأُولَٰئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ﴾؛ لذا فرمود ﴿هُمْ فِیهَا خَالِدُونَ﴾. خدای سبحان #خلود را برای هر تبهكاری به عنوان #وعید یاد نكرده است؛ اگر كسی #محفوف_به_معاصی شد و گناهان به او احاطه كردند این شخص #أصحاب_نار است.
🔹 فرق گناه و ثواب آن است كه انسان وقتی ثواب كرد #محیط_به_ثواب است و ثواب در اختیار اوست. وقتی گناه كرد #محاط_به_گناه است، او در اختیار گناه است؛ لذا تعبیر قرآن درباره سیئات این است كه سیئات به آدم محیط است ﴿وَأَحَاطَتْ بِهِ خَطِیئَتُهُ﴾. ولی درباره #حسنات این چنین نیست كه حسنات به آدم محیط باشند. حسنات در #اختیار انسان هستند و انسان است كه محیط بر حسنات است. حسنات هرگز، دست و بال انسان را نمی بندد، سیئه است كه انسان را می بندد و در رَهن قرار می دهد که ﴿كُلُّ امْرِئٍ بِمَا كَسَبَ رَهِینٌ﴾،[3] سیئه است كه انسان را در دام می اندازد. فرمود: اگر كسی #محفوف_به_خطیئات شد این اصحاب نار است و برای همیشه می ماند.
[1] . سوره بقره، آیه 81.
[2] . سوره نساء، آیه 123.
[3] . سوره طور، آیه 21.
#محیط_به_ثواب
#محاط_در_گناه
#فرق_گناه_و_ثواب
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه بقره ـ جلسه 164
🆔 @a_javadiamoli_doross
soom_229 ss.mp3
3.56M
💠 صوت درس خارج فقه #صوم
🔹 جلسه : 229
تاریخ تدریس: 1375 الی 1377
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
soom_229p2.pdf
180.5K
💠 متن درس خارج فقه #صوم
🔹 جلسه : 229
تاریخ تدریس: 1375 الی 1377
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
qasas_17 ads ss.mp3
4.57M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #قصص
🔹 جلسه: 17
تاریخ: 1391/07/23
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
qasas_17p2.pdf
204.7K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #قصص
🔹 جلسه: 17
تاریخ: 1391/07/23
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
Ers-045 ss.mp3
7.85M
💠 صوت درس خارج فقه #ارث
🔹 جلسه : 45
تاریخ: 1399/10/23
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
Ers -045-p2.pdf
183.5K
💠 متن درس خارج فقه #ارث
🔹 جلسه : 45
تاریخ: 1399/10/23
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
💠 صراط مستقیم
🔹 ذات اقدس الهی وقتی در قرآن كریم نعمت را به انبیای الهی می دهد، سیره آنها را هم بازگو میكند تا انسان بداند که چه چیزی نعمت است و چگونه باید از #نعمت استفاده كند. سوره مبارکه قصص آیه هفدهم سخنان موسای كلیم (سلام الله علیه) را تشریح می كند، می گوید موسای كلیم فرمود: ﴿قَالَ رَبِّ بِمَا أَنْعَمْتَ عَلَی فَلَنْ أَكُونَ ظَهِیراً لِلْمُجْرِمِینَ﴾؛ پروردگارا به شكرانه نعمتی كه بر من روا داشتی، من و پشتیبان تبهكاران نیستم؛ این نعمت خداست! آن كه خود مجرم نیست و آن كه از مجرم حمایت نمی كند از #نعمت_خاص خدا برخوردار است، او همانند موسای كلیم (سلام الله علیه)توان طی این راه را دارد. مگر نه آن است كه ما می گوییم ﴿اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِیمَ﴾؟![1] مگر نه آن است كه این #صراط مستقیم را قرآن بیان كرد كه ﴿صِرَاطَ الَّذِینَ أَنْعَمْتَ عَلَیهِمْ﴾؟![2] مگر نه آن است كه این ﴿أَنْعَمْتَ عَلَیهِمْ﴾ را هم بیان كرده است كه «نبیین» هستند؟! مگر نه آن است كه موسای كلیم ﴿مِنَ النَّبِیینَ﴾[3] (علیهم السلام) است؟! مگر نه آن است كه موسی از نعمت خاص برخوردار است؟! حالا ببینیم #نعمت چیست و روش او چیست.
🔹 می گوید: ﴿قَالَ رَبِّ بِمَا أَنْعَمْتَ عَلَی فَلَنْ أَكُونَ ظَهِیراً لِلْمُجْرِمِینَ﴾؛ من پشتیبان مجرم نخواهم بود. این میشود نعمت! این صرف نعمت در جای خودش است. انسان كه بتواند نه مجرم باشد نه از یك مجرمی حمایت كند، این راه، #راه_انبیاست. آن گاه توفیق طی این راه نصیبش میشود.
🔹 چرا انسان مجرم است یا از مجرم حمایت می كند؟ برای محبت دنیاست! اگر کسی نه مجرم بود، نه با سكوت از مجرم حمایت كرد، این از راه خاص و از #نعمت_مخصوص برخوردار است. گاهی انسان با سكوتش از یك ظالمی حمایت میكند. گاهی با حرفش از یك ظالمی حمایت میكند. موسای كلیم میفرماید من با هیچ كارم ﴿فَلَنْ أَكُونَ﴾ كه یك نفی تأكیدی است ﴿فَلَنْ أَكُونَ ظَهِیراً لِلْمُجْرِمِینَ﴾، این #راه_نعمت است. حالا اگر كسی گفت: ﴿صِرَاطَ الَّذِینَ أَنْعَمْتَ عَلَیهِمْ﴾، آن گاه خود یا مجرم بود یا حامی مجرمین بود، او هرگز این راه را طی نمیكند، در وسط میماند؛ این یا «مغضوب علیه» است یا «ضالین»، گرچه هر روز بگوید: «غیر المغضوب» یا «غیر الضالین».
🔹 این چنین نیست كه قرآن #تمام_خطوط را بیان نكرده باشد! اگر خدای سبحان فرمود این كتاب #نور است، در نور كه جای مبهمی نیست كه چیزی را بیان نكرده باشد. اگر همه ابعاد این راه را بیان كرد، آن گاه خود انسان باید داور باشد كه آیا من جزء كسانی ام كه شایسته ام بگویم: ﴿غَیرِ الْمَغْضُوبِ عَلَیهِمْ وَ لاَ الضَّالِّینَ﴾[4] یا خودم ـ معاذ الله ـ یكی از این دو گروهم؟! اگر كسی مجرم بود یا حامی مجرم بود، او می تواند به جد بگوید: ﴿غَیرِ الْمَغْضُوبِ عَلَیهِمْ وَ لاَ الضَّالِّینَ﴾؟! من هرگز از مجرم حمایت نمی كنم، خواه فرزندم باشد، بستگانم باشد، خواه از خودم هم اگر اشتباه كردم حمایت نمی كنم! نه اشتباه میكنم، نه سعی میكنم از یك انسان اشتباه كننده حمایت بكنم. این راه پیمودن این #صراط_مستقیم است، توفیق صراط مستقیم است.
[1] . سوره فاتحة الکتاب، آیه6.
[2] . سوره فاتحة الکتاب، آیه7.
[3] . سوره نساء، آیه69؛ سوره مریم، آیه58؛ سوره احزاب، آیه7.
[4] . سوره فاتحة الکتاب، آیه7.
#نعمت_خاص
#نور_قرآن
#نعمت
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه فاتحة الکتاب ـ جلسه 31
تاریخ: 1363
🆔 @a_javadiamoli_doross