naml_02 ads ss.mp3
8.46M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #نمل
🔹 جلسه: 2
تاریخ: 1391/02/16
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
naml_02p2.pdf
234.1K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #نمل
🔹 جلسه: 2
تاریخ: 1391/02/16
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
Ers-060 ss.mp3
6.01M
💠 صوت درس خارج فقه #ارث
🔹 جلسه : 60
تاریخ: 1399/11/16
#اخلاق
#مقام_علمی_حضرت_زهرا_سلام_الله_علیها
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
Ers -060-p2.pdf
161.4K
💠 متن درس خارج فقه #ارث
🔹 جلسه : 60
تاریخ: 1399/11/16
#اخلاق
#مقام_علمی_حضرت_زهرا_سلام_الله_علیها
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
عدل مهدوی.mp3
2.04M
💠 روز بیست و دوم ماه #جمادی_الثانی 1442
🔹 عدل مهدوی
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
💠 عدل مهدوی
🔹 برنامه رسمی حضرت ولیّ عصر (عجل الله تعالی فره الشریف) اجرای#عدل_الهی است و اگر جهان تشنه ظهور و حضور آن حضرت است، برای اینكه #تشنه_عدل آن حضرت است و اگر انقلاب اسلامی بركتی دارد، محصول #عدل_خواهی آن ذات مقدس است.
🔹 وقتی قرآن كریم از امامت سخن به میان می آورد، آن عنصر محوری امامت را تذكر می دهد و می فرماید: ﴿لا ینالُ عَهْدِی الظّالِمینَ﴾؛[1] یعنی امامت #عهد_خداست و این عهد باید به افراد شایسته برسد و به ظالم نمی رسد. [این عهد] به جاهل و فاسق هم نمی رسد، اما آنچه كه عنصر محوری امامت و رهبری است جریان #عدل است فرمود: ﴿لا ینالُ عَهْدِی الظّالِمینَ﴾، البته ظلم اعتقادی و اخلاقی هم مشمول همین عنوان است، لكن بارزترین مصداق ظلم همان #ظلم_حقوقی است این اصل اول و چون وجود مبارك حضرت ولی عصر (ارواحنا فداه) خلیفه خداست او هم اگر بخواهد سمتی بدهد كسی را نصب بكن،د ابلاغی بدهد و شأنی را به كسی واگذار كند «لا ینال عهده الظالِمین»، چون ممكن نیست که عهد خدا به عادل برسد ولی عهد عادل به ظالم برسد. بنابراین كسی نیابت عام یا خاص از وجود مبارك ولی عصر خواهد داشت كه #عهد آن حضرت به او رسیده باشد «و لا ینال عهده الظالِمین».
🔹 جریان نصرت، سربازی و تخصص هم به شرح ایضاً؛ اگر كسی خواست شاگرد آن حضرت باشد پژوهشگر و محقق درباره آن حضرت باشد درباره او سخنی گفته باشد گفتاری ارائه كرده باشد مقال یا مقالتی را نشان داده باشد، همه اینها #فیوضات_خاص آن حضرت است باز «لا ینال فیضه الظالمین»، قهراً وضع ما هم باید روشن بشود، این هم اصل دوم. ما كه در این رشته تلاش و كوشش می كنیم به این امید [هستیم] كه عهد او به ما برسد كه او هم به ما عنایتی بكند. این را می دانیم كه آن حضرت به ظالم عنایتی ندارد، چون با همان دستی كه #عهد_خدا را گرفته است باید با همان دست #فیض_الهی را به جامعه منتقل كند، به شاگردان و به عالمان منتقل كند، چه نیابت عام و چه نیابت خاص، چه رشته تخصصی و چه رشته تعممی، بالأخره اگر كسی بخواهد به وجود مبارك ولی عصر منتصب بشود باید بداند كه «لا ینال عهده الظّالِمین».
🔹 مطلب بعدی آن است كه مهمترین كاری كه امام انجام میدهد #عدل است، این عدل یك مثلث میمونی می طلبد. #جامعه و حكومتی عادل می شود كه #قانونش عدل باشد یك، #رهبرش عادل باشد دو، امتش عدل خواه باشند سه. اگر قانون مشكل داشت یا مجری قانون ها كه مشكل داشت یا جامعه مشكلی داشتند، بالأخره #حكومت_عدل مستقر نمی شود. در حكومت اسلامی خاندان عصمت و طهارت آن دو اصل محقق بود، یعنی قانون الهی بر اساس عدل بود كه ابدا در حرم امن این قانون ظلمی را پیدا نمی كرد، ظلم باطل است و در حریم قرآن راه ندارد ﴿لا یأْتیهِ الْباطِلُ مِنْ بَینِ یدَیهِ وَ لا مِنْ خَلْفِهِ﴾[2] و مانند آن، می ماند حاكم كه اینها عدل ممثلند. پس هم قانون قانون عدل است و هم رهبر رهبر عادل، مشكل مهم جامعه است كه وظیفه ما هم از نظر #ارتباط با آن حضرت مشخص می شود، هم ترویج مكتب حضور و #فرهنگ_انتظار مشخص می شود و ما هم كه به عنوان #منتظران آن حضرتیم وظیفه ما مشخص می شود. جامعه اگر عادل نباشد و عدل خواه نباشد، آن #عدل_علوی و مهدوی محقق نخواهد شد.
[1]. سوره بقره، آیه124.
[2]. سوره فصلت، آیه42.
#دهه_فجر
#انقلاب_اسلامی_قرآن_و_معنویت_وحدت_اسلامی_آمادگی_برای_طلوع_خورشید_ولایت_عظمی_عجل_الله_تعالی_فرجه_الشریف
#حکومت_عدل
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سخنرانی در جمع مسئولین بنیاد مهدویت
تاریخ: 1389/03/21
🆔 @a_javadiamoli_doross
اصول تمدن اسلامی.mp3
2.04M
💠 روز بیست و سوم ماه #جمادی_الثانی 1442
🔹 اصول تمدن اسلامی
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
💠 اصول تمدن اسلامی
🔹 تمدن اسلامی را در مشتركات بین انسان و فرشته باید جستجو كرد. انسان و فرشته در بسیاری از مسایل شركت دارند كه برجسته ترین آنها سه اصل معروف #جهان_دانی و #جهان_داری و #جهان_آرایی است; فرشتگان به تعلیم الهی جهان را خوب می شناسند، در صیانت جهان جزء مدبّرات امرند، در آرایش جهان جزء تزیین كنندگان صحنه گیتی و ماورای طبیعت هستند. انسان از آن جهت كه با فرشتگان در آن اصول مشترك است یك #جهان_دان خوبی است, یك #جهان_دار خوبی است, یك #جهان_آرای خوبی است.
از وجود مبارك امام صادق (علیه السلام) رسیده است كه #تمدن_اسلامی مرهون سه عنصر اصیل علمی و دینی است: «لَا یسْتَغْنِی أَهْلُ كُلِّ بَلَدٍ عَنْ ثَلَاثَةٍ یفْزَعُ إِلَیهِمْ فِی أَمْرِ دُنْیاهُمْ وَ آخِرَتِهِمْ فَإِنْ عَدِمُوا ذَلِكَ كَانُوا هَمَجا»؛ سه عنصر اصلی است كه هیچ ملت متمدّنی از آنها بی نیاز نیست و اگر ملتی فاقد آنها بود، زندگی او زندگی «همج» و حیوانی است، زندگی معقول و مقبولی نخواهد داشت: «فَقِیهٍ عَالِمٍ وَرَعٍ وَ أَمِیرٍ خَیرٍ مُطَاعٍ وَ طَبِیبٍ بَصِیرٍ ثِقَة»،[1] داشتن حوزه های علمی و دانشگاه های علمی كه مردان متفكّرِ متفقّهِ وارسته تربیت می كند و پزشكان حاذق, امین و باتجربه و موثّق تربیت می كند كه بیماری های ظاهری را تشخیص بدهند و داشتن نیروی نظامی و انتظامی كه حریم كشور را حفظ كنند، نه به بیگانه تجاوز كنند, نه اجازه دهند بیگانه به حریم كشور او تجاوز كنند؛ داشتن این سه عنصر اصلی، نشانهٴ تمدّن یك ملت است كه نه به بیگانه حمله می كنند, نه اجازه می دهند كه بیگانه به مردم آنها بتازند. جهل علمی و جهالت عملی را با داشتن علم و اخلاق از بین می برند و سعی می كنند که عاقلانه به سر ببرند, این درباره حیات معنوی و تمدّن معنوی یك ملت است.
🔹 درباره حیات ظاهری و تمدّن ظاهری آن ملت هم امام صادق (سلام الله علیه) چنین فرمود: «لَا تَطِیبُ السُّكْنَی إِلَّا بِثَلَاثٍ الْهَوَاءِ الطَّیبِ وَ الْمَاءِ الْغَزِیرِ الْعَذْبِ وَ الْأَرْضِ الْخَوَّارَةِ»؛[2]یعنی زندگی چه در شهر, چه در روستا وقتی گواراست كه با این اصول سه گانه همراه باشد: یكی داشتن هوای سالم و محیط سالم و منزّه از آلودگی, دوم داشتن سرزمین حاصل خیز, سوم داشتن آب فراوان كه جامعه را از #نیازمندی به غیر برهاند.
🔹 مطلب دیگر آن است كه بهره برداری از نظام برای #حفظ_حیات است، نه برای از بین بردن حیات! تعبیر قرآن كریم این است كه اگر كسی یك نفر را از بین ببرد، گویا جامعه را یا همه مردم را از بین برد؛ یعنی برای انسانیت انسان حرمتی قائل نشد. قرآن كریم نمونه ای از حُكّام و سلاطین و حكمرانان الهی را مطرح می كند كه همه آنها با داشتن قوی ترین امكانات سعی كردند كاری نكنند كه خونی ریخته شود: یكی جریان داوُد پیامبر است كه رهبری انقلاب را به عهده گرفت امكاناتی خدا به او داد كه قوی ترین آنها همان ﴿وَ أَلَنَّا لَهُ الْحَدیدَ﴾[3] بود كه آهن خام و سرد در دست داوُد پیامبر، همچون موم نرم می شد؛ اما او از این قدرت الهی سوء استفاده نكرد، از این آهن, شمشیر و دشنه و تیر و نیزه و خنجر نساخت، بلكه سلاح دفاعی بافت كه فرمود: ﴿وَ عَلَّمْناهُ صَنْعَةَ لَبُوسٍ لَكُمْ﴾[4] این برای آن است كه به ما نشان بدهد از قدرت جهانی برای حفظ حیات و حفظ وحدت و حفظ صلح و آرامش باید استفاده كرد و همچنین سلیمان بن داوُد (سلام الله علیهما) که او حكومت تشكیل داد؛ اما با همه امكانات كه فرمود: ﴿وَ أَسَلْنا لَهُ عَینَ الْقِطْرِ﴾[5] آن حضرت با چنین امكاناتی، هرگز از مس به عنوان ابزار كشتار جمعی چیزی استفاده نكرد، فقط ابزار عادی و سودمند و مفید ساخت، نه وسیله كشتار جمعی, این نشان می دهد كه تمدّن در خونریزی نیست، تمدّن در سایه #وحدت و #محبت و #انس حاصل می شود.
[1]. تحف العقول، النص، ص321.
[2]. تحف العقول، النص، ص320.
[3]. سوره سبأ، آیه10.
[4]. سوره انبیا، آیه80.
[5]. سوره سبأ، آیه12.
#دهه_فجر
#انقلاب_اسلامی_بیانیه_گام_دوم_انقلاب_امت_ولایی_تمدن_نوین_اسلامی
#حفظ_حیات
#وحدت_محبت_انس
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 پیام به همایش تمدن نوین اسلامی
تاریخ: 1394/07/06
🆔 @a_javadiamoli_doross
soom_247 ss.mp3
3.35M
💠 صوت درس خارج فقه #صوم
🔹 جلسه : 247
تاریخ تدریس: 1375 الی 1377
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
soom_247p2.pdf
201.1K
💠 متن درس خارج فقه #صوم
🔹 جلسه : 247
تاریخ تدریس: 1375 الی 1377
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
naml_03 ads ss.mp3
9.15M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #نمل
🔹 جلسه: 3
تاریخ: 1391/02/17
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
naml_03p2.pdf
253.5K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #نمل
🔹 جلسه: 3
تاریخ: 1391/02/17
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
امنیت پایدار.mp3
1.82M
💠 روز بیست و چهارم ماه #جمادی_الثانی 1442
🔹 امنیت پایدار
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
💠 امنیت پایدار
🔹 نظام اسلامی از آن جهت كه با همه نظام ها فرق دارد، در همه عناصر محوری هم با آنها فرق دارد. جریان #امنیت از برجسته ترین عناصر یك تمدّن است; زیرا ملّت #مضطرب، نه توان آن را دارد كه خود را اداره كند، نه قدرت آن را دارد كه بیگانه را دریابد. برای تأمین امنیت باید اضطراب زدایی كرد یا نگذاشت این لرزه و لرزش و اضطراب و استرس راه پیدا كند یا اگر ـ خدای ناكرده ـ این لرزش نفوذ كرد، راه درمان آن را بیان كند. اسلام در همه زمینه ها پیام سازنده ای دارد، مكتب های دیگر فاقد #دو_عنصر_محوری هستند كه اسلام واجد آن دو عنصر است؛ مكتب های دیگر نه دل مایه درونی دارند و نه پشتوانه بیرونی؛ امّا در پیروان اسلام هم دل مایه درونی هست، هم پشتوانه بیرونی. ملّتی كه دل مایه درونی دارد آرام است، ملّتی كه #پشتوانه بیرونی دارد، آرام تر است؛ امّا دیگران فاقد این دو عنصر محوری می باشند و سرّش هم آن است كه ممكن است آنها تصریح نكنند و نام مكتب هایی كه آهنگین است را برای خود انتخاب كنند، ولی اینها گرفتار یك مغالطه هستند؛ اینها به جای اینكه انسان را خلیفه خدا و جانشین خدا بدانند، جایگزین خدا می دانند؛ این تفكّر #اومانیسمی هم دل مایه درونی و هم پشتوانه بیرونی را از اینها گرفته و می گیرد. اینها نمی دانند كه انسان را خدا آفرید، خدا اداره می كند، خدا اینها را از دنیا به برزخ كوچ و هجرت می دهد و در قیامت اینها را به حسابرسی دعوت می كند. این تفكّر اومانیسمی از دیرزمان بوده است؛ منتها اصطلاح آن بعداً پدید آمد؛ در قرآن كریم از تفكّر منحوس اومانیسمی چنین یاد می كند: ﴿أَ فَرَأَیتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلهَهُ هَواهُ﴾،[2] آن كه می گوید من هر چه را که بیاندیشم همان حق است، این تفكّر اومانیسمی است؛ آن كه می گوید من هر چه بخواهم انجام می دهم، او تفكّر اومانیسمی دارد؛ امّا آن كه می گوید هر چه آفریدگار من گفت همان حق است، این تفكّر دینی دارد و آن كه می گوید هر چه خدای من خواست، همان را اطاعت می كنم، این تفكّر خلافتی دارد. قرآن كریم از آن گروه چنین یاد كرده است: ﴿أَ فَرَأَیتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلهَهُ هَواهُ﴾.
🔸بنابراین انسان دو قسم است یا جایگزین خداست یا جانشین خدا؛ آن كه جانشین خداست، دو عنصر محوری دارد كه او را آرام می كند و آن كه جایگزین خداست، فاقد هر دو محور است؛ لذا هماره در #اضطراب است که یا به شرق می تازد یا به غرب می تازد یا به این كشور حمله می كند یا حمله آن كشور را به عنوان گزینه روی میز و مانند آن نگه می دارد.
🔹 بنابراین عنصر محوری #امنیت در نظام اسلامی، دل مایه درون و پشتوانه بیرون است كه با تفكّر خلافت این اصل است؛ این دو شاخه، شجره طیبهٴ این اصل هستند؛ آن تفكّر خلافتی، دل مایه را از یك سو و پشتوانه را از سوی دیگر تأمین می كند، امّا تفكّر اومانیسمی هم از دل مایه درون تهی است و هم از پشتوانه بیرون تهی و در پایان این جمله نورانی قرآن كریم یاد ما باشد كه امنیت بدون #اقتصاد_مقاومتی حرفی پوچ است!
[1]. سوره جاثیه، آیه23.
#دهه_فجر
#انقلاب_اسلامی_نیروهای_مسلح_جهادی_اقتدار_و_صلابت_امنیت_پایدار
#روز_نيروى_هوايى_ارتش
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 پیام به همایش امنیت در نظام اسلامی ـ ستاد کل نیروهای مسلح
تاریخ: 1394/03/16
🆔 @a_javadiamoli_doross
soom_248 ss.mp3
3.83M
💠 صوت درس خارج فقه #صوم
🔹 جلسه : 248
تاریخ تدریس: 1375 الی 1377
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
soom_248p2.pdf
178.8K
💠 متن درس خارج فقه #صوم
🔹 جلسه : 248
تاریخ تدریس: 1375 الی 1377
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross