anbiya_024 ads ss.mp3
7.66M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #انبیاء
🔹 جلسه: 24
تاریخ: 1389/07/26
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
anbiya_024p2.pdf
188K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #انبیاء
🔹 جلسه: 24
تاریخ: 1389/07/26
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 وسعت دید
🔸 این دینی که از آسمان آمده که برای یک متر جا در مسجد آیه نازل می کند، برای اقتصاد ما، رفاه ما، جامعه ما آیه نازل نمی کند؟! اینکه فرمود: ﴿تَفَسَّحُوا فِی الْمَجَالِسِ﴾،[1] این یک قید در خصوص آن مورد هست و گرنه دخیل نیست. #دید_وسیع داشته باشید، تنگ نظر نباشید. اگر خواستید در حوزوی علم باشد، برای همه بخواهید. اگر برای دانشگاهی خواستید، برای همه بخواهید. اگر کار و اشتغال بخواهید تنها برای خودمان و فرزندانمان نخواهیم. خدایا! برای هر جوانی کار، برای هر جوانی همسر، برای هر جوانی شغل! این دید، #دید_دینی ماست. در مدینه این دید تقویت شده، همه فهمیدند که انسان وقتی خدای سبحان مشکلات او را حلّ می کند که او در صدد حلّ مشکل #جامعه_بشری باشد. این است که خدا فرمود: ﴿مَا هِی إِلاّ ذِكْرَی لِلْبَشَرِ﴾[2] نه «ذکریٰ للمسلمین»، «ذکریٰ للموحّدین»، چه رسد «ذکریٰ للشیعه»! حصر هم کرد، فرمود این #حقوق_بشر است. حالا شما چه کار دارید ما چه کار داریم که فلان شخص مسلمان است یا کافر! او که ﴿خُذُوهُ فَغُلُّوه﴾ را که تعطیل نکرده است، فرمود شما می خواهید راحت زندگی کنید این #عقل_و_عدل را برای همه بخواهید، این آرامش را برای همه بخواهید. تبلیغ بکنید، ﴿یعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَ الْحِكْمَةَ وَ یزَكِّیهِمْ﴾،[3] اینها سرجایش محفوظ است؛ اما در آن مرحله، این فُسحت دید و وسعت دید را هم داشته باشید. آن مراحل بعدی را هم که خدا درِ جهنم را نبسته است. آنجا هم ﴿خُذُوهُ فَغُلُّوهُ ٭ ثُمَّ الْجَحِیمَ صَلُّوهُ﴾،[4] سر جای خود محفوظ است؛ ولی شما بخواهید راحت باشید، به دیگران جا بدهید. بخواهید راحت باشید، تنها برای فرزندانتان دعا نکنید.
🔸 در روایتی وجود مبارک حضرت یعنی رسول خدا (علیه و علی آله آلاف التّحیة و الثّناء) دید یکی از اصحاب دعا می کند. حضرت فرمود چرا می گویی پیغمبر و من؟ بگو #جمیع_بشر را، جمیع انسان ها را خدایا مورد رحمت قرار بده! فرمود: «تَحَجَّرْتَ وَاسِعاً».[5] شما [شاید] دیدید دشت های وسیع بیابان های وسیع کسی که قدرت اداره آنها را ندارد، یک گوشه آن را سنگچین میکند، این حق التّحجیری که در فقه مطرح است همین است. در اماکن عمومی که مباهات است یک وقت کسی بخواهد مقداری از آن را بگیرد، تحجیر می کند؛ یعنی یک چند متر دورش را سنگ چین می کند. این حجرچینی، این سنگ چینی را می گویند حق تحجیر، این شخص اوّل این حق التّحجیر را که اولویت است مالک می شود، بعد اگر احیا کرد خود زمین را هم مالک می شود؛ این کتابی که در فقه ماست به نام کتاب تحجیر، همین است. حضرت فرمود: «لَقَدْ تَحَجَّرْتَ وَاسِعاً»؛ این دشت وسیع #رحمت_الهی را سنگ چین کردی، گفتی خدایا! پیغمبر را بیامرز، مرا بیامرز! لذا در بعضی از ادعیه پایان دعا این است که خدایا! هر کس نفس می کشد به او عنایت بکن! این راحت می شود. الآن هر جا شما می بینید در اثر این استکبار جهانی یا جنگ بلاواسطه است یا جنگ مع الواسطه، نجات آنها را انسان از خدا بخواهد، از همین قبیل است. پس فرمود: ﴿تَفَسَّحُوا﴾ در دینتان، ﴿تَفَسَّحُوا﴾ در علمتان، ﴿تَفَسَّحُوا﴾ در فکرتان تا شما راحت باشید. اگر دیگران این حد قابل قبول زندگی را داشته باشند، شما راحت تر به سر می برید.
[1]. سوره مجادله، آیه11.
[2]. سوره مدثر، آیه31.
[3]. سوره بقره، آیه129.
[4]. سوره حاقة, آیات30 و 31.
[5]. المجازات النبویة، ص359.
#رحمت_الهی
#حقوق_بشر
#هفته_وحدت
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه مجادله جلسه 15
تاریخ: 1396/11/21
🆔 @a_javadiamoli_esra
khoms_139 ay ss.mp3
3.15M
💠 صوت درس خارج فقه #خمس
🔹 جلسه : 139
تاریخ تدریس: 1372 الی 1374
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
khoms_139p2.pdf
172.8K
💠 متن درس خارج فقه #خمس
🔹 جلسه : 139
تاریخ تدریس: 1372 الی 1374
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
anbiya_025 ads ss.mp3
5.95M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #انبیاء
🔹 جلسه: 25
تاریخ: 1389/08/01
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
anbiya_025p2.pdf
176.6K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #انبیاء
🔹 جلسه: 25
تاریخ: 1389/08/01
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 جلوه الهی
🔸 همه ما برابر آنچه در سوره مبارکه «احزاب» است وجود مبارک رسول گرامی (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) را اُسوه قرار می دهیم ﴿لَقَدْ کانَ لَکمْ فی رَسُولِ اللّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ﴾[1] آن حضرت گذشته از ارتباطات الهی و عبودیتی که داشت، إسراء نصیب او شد، معراج نصیب او شد و مانند آن، همان پیام و همان خلافت را در #ارتباط_مردمی هم حفظ کرد. شما می بینید در سُنن رسول گرامی این مطلب به عنوان یک ستاره درخشان است حضرت با کسی حرف می زد #تمام_رخ او را نگاه می کرد.[2] اینکه شما می بینید در مصاحبه هایی که مسئولین با مردم دارند یا با یکدیگر دارند نیم رُخ نگاه می کنند، حواسشان پیش دوربین است که عکس اینها درست بیفتد؛ این روش، #روش_پیغمبر نبود. حضرت با کسی حرف می زد با تمام چهره با او حرف می زد، نه یک گوشه رخ او به این طرف باشد و اساس به طرف دوربین [باشد]، حواس او نزد خودش بود نه نزد دیگری!
🔸 این معنا را که وجود مبارک پیامبر که خلیفه خداست از کجا یاد گرفته؟ بزرگانی که سیره نویس هستند و خلافت وجود مبارک حضرت را تبیین می کنند، می گویند این را وجود مبارک رسول گرامی از ذات أقدس الهی یاد گرفته است. خدا هرگز نیم رخ به بنده خود نگاه نمی کند![3] اگر کسی گفت «یا الله» خدا با #تمام_چهره او را نگاه می کند می گوید «لبیک»؛ منتها در آینه هستی این شخص بیش از این تابش نیست!
با صدهزار جلوه بیرون آمدی که من ٭٭٭ با صدهزار دیده تماشا کنم تو را[4]
او با صدهزار جلوه خود را نشان می دهد، او با تمام اسمای حُسنایی که در #جوشن_کبیر»[5] است خود را نشان می دهد؛ منتها این گیرنده کم می گیرد، هر اندازه از #شرح_صدر برخوردار بود بیشتر می گیرد.
🔸 بنابراین ما معنای خلافت را خوب باید مشخص کنیم، یک؛ اگر معنای خلافت مشخص شد باید حرف «مستخلف عنه» و «منوب عنه» را بزنیم نه حرف خودمان را بزنیم، این دو؛ اگر کسی حرف خود را زد #خلیفة_الله نیست، «خلیفة الله» نبود مشمول طرد آیات دیگر است.
[1]. سوره احزاب, آیه21.
[2]. ر.ک: شرح الاربعین حدیثاً (قونوی)، ص163؛ «فَأَقْبَلَ عَلَی النَّاسِ بِوَجْهِه».
[3]. الأمالی شیخ صدوق، ص272؛ شرح اربعین صدر الدین قونوی، ص163 و 164؛ «إِذَا الْتَفَتَ الْتَفَتَ جَمِیعاً».
[4]. فروغی بسطامی، غزل شماره9.
[5]. البلد الأمین و الدرع الحصین، ص402.
#شرح_صدر
#خلیفه_الهی
#هفته_وحدت
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1387/12/22
🆔 @a_javadiamoli_esra
khoms_140 ay ss.mp3
4.51M
💠 صوت درس خارج فقه #خمس
🔹 جلسه : 140
تاریخ تدریس: 1372 الی 1374
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
khoms_140p2.pdf
190.9K
💠 متن درس خارج فقه #خمس
🔹 جلسه : 140
تاریخ تدریس: 1372 الی 1374
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
anbiya_026 ads ss.mp3
6.79M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #انبیاء
🔹 جلسه: 26
تاریخ: 1389/08/03
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
anbiya_026p2.pdf
190.9K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #انبیاء
🔹 جلسه: 26
تاریخ: 1389/08/03
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 خرق حجاب
🔸 از وجود مبارك رسول گرامی (عَلَیهِ وَ عَلَی آلِه آلَافُ التَّحِیةِ وَ الثَّنَاء) رسیده که فرمود: «ثَلاثُ تَخرُقُ الْحُجُبَ وَ تَنْتَهِی إلَی مَا بَینَ یدَی اللهِ»؛ فرمود سه چیز است كه همه حجاب ها و پرده ها را پاره می كند تا به #لقای_الهی برسد: اول #صدای_قلم_عالمان و دانشمندان است؛ اینها كه كتاب می نویسند، ما از كتابشان استفاده می كنیم، حرف خدا را برای ما نقل می كنند, حرف پیغمبر و اهل بیت را برای ما نقل می كنند، صدای قلَمِ اینها. دوم #صدای_كفش_مجاهدان و مدافعان از مرز دین, مرز حرم, مرز مملكت, مرز شرف، این عزیزی كه در مرز یا غیر مرز جانفشانی می كند، صدای پای او مثل صدای قلمِ عالمان به بالا و عرش می رسد.
🔸 بخش دیگری هم مغازل هست؛ آن چرخ بافندگی و ریسندگی كه تولید دارد, اشتغال دارد, جلوی بیكاری را می گیرد؛ می فرماید این صدای چرخ بافندگی مثل صدای قلم عالمان است؛[1] یك عالِمی دارد تفسیر می نویسد, حرف اهل بیت را نقل می كند، این صدای قلم با صدای كفش مجاهد و #مدافع_حرم, با صدای چرخ بافندگی و ریسندگی و تولید مملكت كه نان مملكت جدا نشود، این به خدا می رسد. بین مملكت و نان مملكت ـ خدای ناكرده ـ اگر جدایی شد، #دینداری بسیار مشكل است!
[1]. الشهاب فی الحكم و الآداب، یحیی بن عشیره بحرانی، ج1، ص93؛«صَرِیرُ أَقْلامِ الْعُلَمَاءِ»؛ «وَطْی أَقْدامِ الُْمجَاهِدینَ»؛ «صَوْتُ مَغازِلِ الُْمحْصَناتِ».
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
آپارات با کیفیت مناسب:
https://aparat.com/v/mEzfg
📚 سخنرانی عمومی در دماوند
تاریخ: 1396/06/27
🆔 @a_javadiamoli_esra