eitaa logo
کانال دروس آیت الله العظمی جوادی آملی
10.4هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
1.3هزار ویدیو
4.6هزار فایل
آخرین جلسات دروس و مباحث حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (دام ظله) در قالب تصویر، صدا و متن بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء معاونت رسانه ارتباط با ادمین: @bonyad_esra_admin فهرست: https://eitaa.com/a_javadiamoli_doross/11098
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 فتنه جمل ▫️ بعد از استقرار خلافت وجود مبارك حضرت امیر، طلحه و زبیر دیدند كه وجود مبارك حضرت امیر به پیشنهادهای اینها عمل نمی ‌كند، به اینكه ما می‌ خواهیم به عمره مفرده برویم از مدینه خارج شدند و وقتی از مدینه می ‌خواستند خارج بشوند عایشه را همراه خود بردند كردند و زمینه قیام علیه امام زمانشان را فراهم كردند. ▫️ همه ما جریان پیراهن عثمان را شنیدیم، امّا را كمتر شنیدیم. پیراهن عثمان قصّه ‌اش این است كه عایشه و طلحه و زبیر و اینها پیراهن آغشته به خون عثمان را گرفتند این را بهانه قرار دادند، حتّی معاویه این را بهانه قرار داد؛ امّا همین عایشه در زمان عثمان نعلین رسول خدا (علیه و آله آلاف التحیة و الثناء) را، یك؛ و پیراهن آن حضرت را، دو؛ درآورد در حضور مردم و گفت مردم! هنوز نعلین پیامبر كهنه نشد هنوز پیراهن پیامبر كهنه نشد و عثمان دین پیامبر را كهنه كرد؛ همین عایشه یك روز را بهانه كرد، یك روز پیراهن آغشته به خون عثمان را بهانه كرد! 📚 درس اخلاق تاریخ: 1389/09/18 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
taha_036 ads ss.mp3
9.07M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه 🔹 جلسه: 36 تاریخ: 1389/01/22 🆔 @a_javadiamoli_doross
taha_036p2.pdf
198.3K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه 🔹 جلسه: 36 تاریخ: 1389/01/22 🆔 @a_javadiamoli_doross
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
taha_037 adsss.mp3
8.11M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه 🔹 جلسه: 37 تاریخ: 1389/01/23 🆔 @a_javadiamoli_doross
taha_037p2.pdf
195.7K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه 🔹 جلسه: 37 تاریخ: 1389/01/23 🆔 @a_javadiamoli_doross
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 غاصبان فلسطین 🔹 فرمود: ﴿كَمْ تَرَكُوا مِن جَنَّاتٍ وَعُیونٍ ٭ وَزُرُوعٍ وَمَقَامٍ كَرِیمٍ ٭ وَنَعْمَةٍ كَانُوا فِیهَا فَاكِهِینَ ٭ كَذلِكَ وَأَوْرَثْنَاهَا قَوْماً آخَرِینَ﴾ خب این چیز شفاف روشنی است محذوری ندارد؛ یعنی آل‌ فرعون به هلاكت رسیدند، ما همه این امكانات را به یك عدّه دیگر ارث دادیم. 🔹 ﴿إِنَّ الْأَرْضَ لِلّهِ یورِثُهَا مَنْ یشَاءُ﴾ این مشكلی ندارد، چون قوم ‌‌‌‌آخرین معلوم نیست چه كسانی هستند؛ امّا آیه محل بحث سوال برانگیز است، آیا بنی‌ اسرائیل دوباره از سرزمین سینا یا از شام یا از و امثال ذلك برگشتند آمدند مصر و مالك آن امكانات شدند یا نه؟ اگر خواستند برگردند یقیناً با معجزه برنگشتند، آنجا جای كشتیرانی بود، كشتیرانی در بحر قلزم رواج داشت. اینكه بنی ‌اسرائیل دوباره به مصر آمده باشند [یا نه] باید شما آقایان تحقیق كنید، این مربوط به كشتیرانی و اینهاست؛ اینها هم بخش های مانده تفسیر است كه یكی از شما بزرگواران می ‌توانید پایان نامه تحصیلاتی تان را در همین زمینه بنویسید و این سهم تعیین‌‌ كننده دارد! بالأخره این بنی‌ اسرائیل در این خاورمیانه چه جایگاهی داشته ‌اند؛ اینها اصلاً مالك فلسطین و غزّه بودند یا اینها مثل مسلمان هایی كه اهل و هستند آنجا بودند؛ منتها اینها اسلام نیاوردند دیگران اسلام آوردند؟ نمی ‌شود گفت كه شما را باید از این سرزمین بیرون بكنیم. 🔹 بارها مثال زده می‌ شد مثل اینكه زرتشتی ها حق ندارند به ما بگویند شما از ایران بیرون بروید! خب ما هم در این سرزمین بودیم هزارها سال قبل پدران ما اهل تشخیص بودند اسلام را با ولایت پذیرفتند ما شدیم شیعه اهل ‌بیت (علیهم السلام) شما همچنان زرتشتی هستید؛ ما همه ایرانی بودیم و اینجا خانه ماست، دیگر زرتشتی نمی ‌تواند به ما بگوید شما باید از اینجا بروید بیرون! هرگز اسرائیل حق ندارد كه كسی را از سرزمینش بیرون كند، چون جای آنهاست؛ اینها اگر به صورت یك پایان‌نامه باشد بالأخره است و انسان دستش بازتر است. 📚 سوره مبارکه شعرا جلسه 11 تاریخ: 1391/01/15 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 عالم بی عمل 🔹 انسان می ‌خواهد خودش را کند چگونه اصلاح کند؟ خیلی از موارد است که انسان تحت است و نمی‌ داند که چه کار می‌کند! چرا ما داریم؟ چگونه می ‌شود که انسان صد درصد می داند که رومیزی، زیرمیزی، اختلاس و نجومی حرام است ولی انجام می ‌دهد؟ با اینکه صد درصد می ‌داند که نگاه به نامحرم حرام است به این ﴿قُل لِّلْمُؤْمِنِینَ﴾ عمل نمی ‌کند؟ چگونه می ‌شود انسان صد درصد عالم است و عمل نمی ‌کند؟ 🔹 این برای آن است که علم در بخش عمل هیچ کاره است! اینکه می ‌گوییم هیچ کاره است، برای آن است که در آن بخش ‌های دقیق باید این طور حرف زد. الآن شما ببینید صدها کار را ما به وسیله چشم و گوش انجام می ‌دهیم، بین دست و پای ما و چشم و گوش ما رابطه است، هر چه را ببینیم مطابق آن حرکت می ‌کنیم؛ اما وقتی کسی ویلچری شد با اینکه با چشم خود مار را می ‌بیند عقرب را می ‌بیند آنجا می ‌نشیند و نیش می‌ خورد و مسموم می ‌شود، خب مگر می ‌شود به او اعتراض کرد که مگر نمی‌ دیدی؟! بله می ‌بیند؛ اما هیچ ارتباطی بین دیدن و دویدن نیست، دویدن برای پاست که فلج است. شما پشت سر هم به این آقا که فلج است، عینک بده، ذرّه ‌بین بده، دوربین بده، تلسکوپ بده، میکروسکوپ بده، او مشکل دید ندارد! شما مرتّب آیه بخوان، مرتّب روایت بخوان، او مشکل علم ندارد؛ خودش اینها را گفته، نوشته، چاپ هم کرده است! مگر علم می ‌رود؟ مگر علم امتثال می ‌کند؟ علم مثل چشم و گوش است؛ یک قوه دیگر است و آن الآن در بند است! 🔹 بیان نورانی حضرت امیر این است: «کَمْ مِنْ عَقْلٍ أَسِیر تَحْتَ هَوَی أَمِیر»؛ با علم کار ندارد، هوس با که «مَا عُبِدَ بِهِ الرَّحْمَان وَ اکْتُسِبَ بِهِ الْجنان» کار دارد. کار علم چیز دیگر است، عقل عملی که «مَا عُبِدَ بِهِ الرَّحْمَان»، چیز دیگر است؛ حضرت فرمود این در اثر فلج است: «کَمْ مِنْ عَقْلٍ أَسِیر تَحْتَ هَوَی أَمِیر». 📚 درس اخلاق تاریخ: 1396/11/19 🆔 @a_javadiamoli_esra