eitaa logo
کانال دروس آیت الله العظمی جوادی آملی
11.1هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
4.7هزار فایل
آخرین جلسات دروس و مباحث حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (دام ظله) در قالب تصویر، صدا و متن بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء معاونت رسانه ارتباط با ادمین: @bonyad_esra_admin فهرست: https://eitaa.com/a_javadiamoli_doross/11098
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 واسطه آفرینش 🔸 آنچه كه مربوط به این بی‌‌ بی‌‌ (سلام الله علیها) است كه در سایه دین مطرح است این است كه اسلام حقیقت زن را معرفی كرد (یك)؛ كسانی كه این حقیقت را فهمیده‌ اند و بعد متصف شده ‌اند و بعد از اعتقاد و اتصاف، عمل كرده ‌اند و بعد از اعتقاد و اتصاف و عمل، سخن گفته ‌اند خطبه خواندند خطابه ایراد كردند، آنها را هم معرفی كرد (دو). كاری كه از زن ساخته است از هیچ كس ساخته نیست كه بتواند قطره ‌ای را لؤلؤ لالا كند؛ همین ﴿أَ لَمْ یكُ نُطْفَةً مِنْ مَنِی یمْنی﴾ را به صورتی در بیاورد كه ﴿لَقَدْ خَلَقْنَا اْلإِنْسانَ فی أَحْسَنِ تَقْویمٍ﴾. جاهلیت كهن و جاهلیت مدرن خیال می ‌كردند زن مثل یك گلدان است كه گل را در آن می ‌كارند و می ‌رویانند! برای اینكه این خاك هرز نشود آب جمع بشود و نریزد، در گلدان می ‌ریزند [در حالی كه] گلدان ظرف است و هیچ كاره؛ ذات اقدس الهی گفت زن ظرف نیست، زن گلدان نیست، زن من است كه در نهان و نهاد او و به دست روح او من خلیفه می ‌پرورانم. تمام این كارهای معجزه‌ آمیز ذات اقدس الهی كه فرمود نطفه را ما علقه كردیم علقه را مضغه كردیم عظام بود: ﴿فَكَسَوْنَا الْعِظامَ لَحْمًا ثُمَّ أَنْشَأْناهُ خَلْقًا آخَرَ فَتَبارَكَ اللّهُ أَحْسَنُ الْخالِقینَ﴾ همه و همه این فیوضات را از راه به فرزند منتقل می‌ كنند! 🔸 زن اگر بیدار باشد می ‌فهمد خدا با دست او دارد چه می ‌كند، اگر خواب باشد نمی ‌فهمد. در بیداری می ‌دید كه خدا دارد به دست روح او ولی ‌الله می ‌پروراند! مادر را در خلقت دارد. چرا اوصاف روح مادر در فرزند اثر دارد؟ چون از همین راه، به كودك می ‌رسد؛ مادر مثل گلدان بی‌‌‌ خبر نیست، این به اصطلاح سبب قریب است علت قریب است علت مباشر است؛ با دست مادر، خدا ﴿تَبارَكَ اللّهُ أَحْسَنُ الْخالِقینَ﴾ را به ثمر می‌ رساند، ﴿لَقَدْ خَلَقْنَا اْلإِنْسانَ فی أَحْسَنِ تَقْویمٍ﴾ را محقَّق می ‌كند. این است كه این فیض را می ‌گیرد به كودك می ‌دهد او می ‌شود «احسنِ تقویم». 📚 خطبه های نماز جمعه تاریخ: 1386/04/15 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
taha_040 adsss.mp3
7.49M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه 🔹 جلسه: 40 تاریخ: 1389/01/28 🆔 @a_javadiamoli_doross
taha_040p2.pdf
209.4K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه 🔹 جلسه: 40 تاریخ: 1389/01/28 🆔 @a_javadiamoli_doross
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 پدران معنوی ▫️ وجود مبارك پیامبر اعظم (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) فرمود: «أَنَا وَ عَلِی أَبَوَا هَذِهِ الْأُمَّةِ» و منظور شخص علی ‌بن ‌ابی‌ طالب نیست؛ یعنی من با این دوازده امام هر كدام این امت هستیم. فخر ما این است اینها را به عنوان پیغمبر یا امام پذیرفتیم و در شناسنامه ما هم ثبت است كه ما اهل بیتی‌ و شیعه‌ هستیم و ـ ان‌ شاء ‌الله ـ اینها را پذیرفتیم، فرزند اینها شدیم و اینها پدر ما هستند. ▫️ این اُبوّت و بُنوّت قطع شدنی نیست، به آن شخصیت حقوقی برمی‌گردد نه شخصیت حقیقی؛ شخصیت حقیقی علی ‌بن ‌ابی ‌طالب پدر است برای امام حسن (علیه السلام)، امام حسین (علیه السلام) زینب كبرا, زینب صغرا, قمر بنی هاشم و برادران او و بس! آنهایی كه فرزندان مُلكی حضرت امیر مؤمنان (سلام الله علیه) هستند همین‌ها هستند؛ اما شخصیت حقوقی آن حضرت یعنی او او او او برای همیشه باقی است و هر كس شیعه شد پیرو این خاندان شد و به اهل بیت معتقد شد فرزند اینهاست. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1385/10/28 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
taha_041 adsss.mp3
8.53M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه 🔹 جلسه: 41 تاریخ: 1389/01/29 🆔 @a_javadiamoli_doross
taha_041p2.pdf
199.3K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه 🔹 جلسه: 41 تاریخ: 1389/01/29 🆔 @a_javadiamoli_doross
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 صراط حق 🔹 در سوره «هود» بیان قرآن این است كه خدا بر است: ﴿إِنَّ رَبِّی عَلَی صِرَاطٍ مُسْتَقِیمٍ﴾؛ تمام كارهای خدا سبحان بر صراط مستقیم است. وقتی كار خدا بر صراط مستقیم بود، كار انبیا و ائمه (علیهم السلام) هم بر صراط مستقیم است؛ این‌ چنین نیست كه ما چند صراط مستقیم داشته باشیم یكی صراط مستقیمی باشد كه راه خدا بر آن است و یكی هم راه ‌های مستقیم داشته باشیم كه راه انبیا بر آن است، اینكه نیست. دین نه تثنیه دارد نه جمع, صراط هم نه تثنیه دارد نه جمع; یكی است، یكی است، یكی است، آن فروع جزئی كه ﴿لِكُلٍّ جَعَلْنَا مِنْكُمْ شِرْعَةً وَمِنْهَاجاً﴾ اینها راه‌ های فرعی هستند كه هر كدام از اینها باز به همین بر می ‌گردند؛ این‌ طور نیست كه ما چندتا صراط داشته باشیم. 🔹 در سوره مباركه «انعام» فرمود: ﴿وَهذَا صِرَاطُ رَبِّكَ مُسْتَقِیماً﴾؛ این است كه همان ﴿إِنَّ الدِّینَ عِندَ اللهِ الْإِسْلاَمُ﴾ است كه واحد است و كثیر نیست همان ﴿إِنَّ رَبِّی عَلَی صِرَاطٍ مُسْتَقِیمٍ﴾ است كه واحد است و كثیر نیست. آنچه در سوره مباركه «نساء» بود این بود: ﴿مَن یطِعِ اللّهَ وَالرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذِینَ أَنْعَمَ اللّهُ عَلَیهِم﴾ اینها چه كسانی ‌اند ﴿مِنَ النَّبِیینَ وَالصِّدِّیقِینَ وَالشُّهَدَاءِ وَالصَّالِحِینَ وَحَسُنَ أُولئِكَ رَفِیقاً﴾؛ همه اینها همسفران همین راه ‌اند؛ این ‌طور نیست كه انبیا دارای باشند! اگر این ‌چنین باشد كه كسی همسفر انسان نیست؛ اگر همه انبیا همسفرند، اگر همه اولیا همسفرند، اگر همه شهدا و صدّیقین همسفرند، معلوم می‌ شود راه یكی است، البته سبیل ‌های فرعی هر دینی كه به آن بزرگراه می‌رسد متعدّد است [ولی] اینها شِرعه و منهاج است اینها دین نیست. 📚 سوره مبارکه یس جلسه سوم تاریخ: 1392/09/27 🆔 @a_javadiamoli_esra