eitaa logo
کانال دروس آیت الله العظمی جوادی آملی
10.5هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
1.3هزار ویدیو
4.6هزار فایل
آخرین جلسات دروس و مباحث حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (دام ظله) در قالب تصویر، صدا و متن بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء معاونت رسانه ارتباط با ادمین: @bonyad_esra_admin فهرست: https://eitaa.com/a_javadiamoli_doross/11098
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
reba_34 m ss.mp3
8.98M
💠 صوت درس خارج فقه 🔹 جلسه : 34 تاریخ تدریس: 1393/02/31 🆔 @a_javadiamoli_doross
reba_34p2.pdf
192.1K
💠 متن درس خارج فقه 🔹 جلسه : 34 تاریخ تدریس: 1393/02/31 🆔 @a_javadiamoli_doross
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
maryam_036ahsss.mp3
6.62M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه 🔹 جلسه: 36 تاریخ: 1388/08/26 🆔 @a_javadiamoli_doross
maryam_036p2.pdf
163.6K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه 🔹 جلسه: 36 تاریخ: 1388/08/26 🆔 @a_javadiamoli_doross
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 ویژه برنامه 🔸 درآمدی بر عرفان عملی 🔸 فصل اول جلسه 5 🔹 سلوك الهی در هر زمان و زمینی میسّر است، لكن در دو مقطع میسّرتر و آسان ‌تر است؛ آن مقطعی كه انسان میزبان خداست یا آن مقطعی كه خدا میزبان اوست. خدا در عین حال كه «أقرَبُ إِلَینَا مِن حَبلِ الوَرِیدِ» هست و با هر موجودی هست و معیت قیومیه دارد، در دو مرتبه مسئله ضیافت و میزبانی را مطرح كرده است؛ در هنگام میزبانی و ضیافت، آن سیر ملكوتی و آسان‌تر است. 🔹 در این , خدای سبحان میزبان است و آنها میهمان هستند؛ در سرزمین وحی آن تغذیهٴ ضیافتی, تغذیهٴ وحیانی است. ... این مطلب تنها در كتاب ‌های اهل معرفت نیست، بلکه از آنجا به بركت روایات اهل بیت به كتاب‌ های فقهی ما هم سرایت كرده است. مرحوم ـ محقّق بزرگوار فقه امامیه ـ صاحب جواهر (رضوان الله تعالی علیه) در آغاز كتاب صوم جواهر می ‌فرماید: در فضلیت روزه همین بس كه روزه‌ دار است..... . 📚 ویژه برنامه ماه مبارک رمضان سال تولید: 1392 آپارات: https://aparat.com/v/i3qDX 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 ناز و نیاز 🔸 این دعای مباهله قوی‌ تر و غنی‌ تر از دعای سحر هر شب ماه مبارک رمضان است که عرض می کنیم: «اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُكَ مِنْ بَهَائِكَ بِأَبْهَاهُ» تا آخر؛ این دعایی که امام صادق (سلام الله علیه) برای روز مباهله مشخص کرده است، به مراتب علمی ‌تر، غنی ‌تر و قوی ‌تر از دعای سحر ماه مبارک رمضان است؛ یک است با یک ترجیع ‌بند! 👇👇👇👇
💠 ناز و نیاز 🔸 این دعای مباهله قوی‌ تر و غنی‌ تر از دعای سحر هر شب ماه مبارک رمضان است که عرض می کنیم: «اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُكَ مِنْ بَهَائِكَ بِأَبْهَاهُ» تا آخر؛ این دعایی که امام صادق (سلام الله علیه) برای روز مباهله مشخص کرده است، به مراتب علمی ‌تر، غنی ‌تر و قوی ‌تر از دعای سحر ماه مبارک رمضان است؛ یک است با یک ترجیع ‌بند! 🔸 در دعای سحر فقط عرض می کنیم: «اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُكَ»، سؤال می ‌کنیم؛ اما این دعای نورانی مباهله که امام صادق فرمود، یک مطالبه است، ترجیع ‌بند است؛ چند جمله از دعا که گذشت عرض می کند: «فَاسْتَجِبْ لِی‏»؛ خدایا تو قرار گذاشتی گفتی: ﴿ادْعُونی‏ أَسْتَجِبْ لَكُمْ﴾، من دعا کردم، باید جواب بدهی! این طور حرف زدن برای کیست؟ آدم باید رویش بشود با خدا این‌طور حرف بزند! تو گفتی بخوان، من هم خواندم؛ تو گفتی بیا، من هم آمدم؛ ترجیع ‌بند گونه است، یکی دو بار نیست، دو سه جمله دعا می کند بعد عرض می کند خدایا تو گفتی بخوان من خواندم، تو گفتی اجابت می‌ کنم اجابت بکن، مشکل مرا حل کن! 🔸 این‌طور دعا کردن، این‌طور حرف زدن با خدا چگونه است؟ آیا یک خواستن محتاجانه از خداست؟ محتاج که گداست، گدا که این‌طور حرف نمی ‌زند، گدا که طلبکارانه حرف نمی ‌زند؛ این است. این بیان نورانی حضرت وجود مبارک که در دعای «افتتاح» هر شب در ماه مبارک رمضان می ‌خوانیم، مگر غیر از امام کسی می ‌تواند این طور حرف بزند بگوید من آمدم «مُدِلًّا عَلَیك‏»؟! این ادلال از دلال است، دلال یعنی غنج، یعنی ناز؛ خدایا من در ماه مبارک مهمان تو هستم، می‌ خواهم ناز کنم برای تو! مگر نگفتی صائمین «ضیوف الرّحمان» هستند _حجاج در آن سرزمین «ضیوف الرحمان» هستند، صائمین در این زمان مهمان خدا _ گفتی مهمان هستند، من می ‌خواهم برای تو ناز کنم. این را غیر از امام کسی می ‌تواند بگوید؟! خدایا من «مُدِلًّا عَلَیك‏»، می‌ خواهم دلال کنم، می ‌خواهم غنج کنم، می‌ خواهم ناز کنم برای تو! 🔸 این مناجات «شعبانیه» که از وجود مبارک حضرت امیر است که البته همه ائمه این مناجات را می ‌خواندند، در آن ادلال هست، ناز هست. غیر از اینها ممکن بود، کسی این‌طور حرف بزند؟! در همین مناجات «شعبانیه» آمده است: «إِلَهِی إِنْ أَخَذْتَنِی بِجُرْمِی أَخَذْتُكَ بِعَفْوِكَ»؛ خدایا اگر مرا مؤاخذه کنی، بگویی چرا گناه کردی، من هم تو را مؤاخذه می‌ کنم که تو که بزرگ ‌تر بودی چرا عفو نکردی! این از چه کسی بر می ‌آید؟ ما چنین ائمه ‌ای داریم، چنین اولیایی داریم که با خدا این‌طور حرف می ‌زنند. به ما هم گفتند بخوان، نگفتند این مخصوص آنهاست؛ عرض می کند: «إِلَهِی إِنْ أَخَذْتَنِی بِجُرْمِی أَخَذْتُكَ بِعَفْوِكَ»؛ می ‌گویم تو که بزرگ ‌تر بودی، چرا آبروی ما را بردی! ما با اینها رو به ‌رو هستیم؛ هیچ کسی عذری ندارد. اینها را همین علی گفت؛ اینکه گفتند خدا می ‌نازد به علی، این است! یعنی شما فرض می ‌کنید در عالم کسی پیدا بشود که این‌طور حرف بزند و مناجات کند؟ به ما هم گفتند شما هم بخوانید! آپارات: https://aparat.com/v/EDYb9 📚 سخنرانی عمومی تاریخ: 1397/06/13 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 مراتب قرآن 🔹 قرآن درجاتی دارد مراتبی دارد؛ در آغاز سوره «زخرف» فرمود: ﴿إِنَّا جَعَلْناهُ قُرْآناً عَرَبِیا لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ ٭ وَ إِنَّهُ فی‏ أُمِّ الْكِتابِ لَدَینا لَعَلِی حَكیمٌ﴾ یك طرف آن عربی است، یك طرف آن نه عربی است نه عِبری است نه فارسی است، بلکه «عَلِی حَكِیم» است. 🔹 شما می ‌بینید «ذریحِ مُحارِبی» رفته خدمت امام صادق (سلام الله علیه) عرض كرد: این آیه ﴿ثُمَّ لْیقْضُوا تَفَثَهُم﴾ یعنی چه؟ حضرت فرمود: «لِقَاءُ الْإِمَامِ». وقتی «ذرِیح» گفت من رفتم خدمت حضرت، حضرت فرمود این «لِقَاءُ الْإِمَامِ» است، برخی آمدند خدمت حضرت گفتند ما سالیانی است خدمت شما هستیم چنین تفسیری نكردید! فرمود: «مَنْ یحْتَمِلُ مَا یحْتَمِلُ ذَرِیح»؛ یعنی همان است كه فرمود برخی از احادیث ما «صعب» است «مستصعب» است «لَا یحْتَمِلُهُ إِلَّا نَبِی مُرْسَلٌ أَوْ مَلَكٌ مُقَرَّبٌ أَوْ عَبْدٌ مُؤْمِنٌ امْتَحَنَ اللَّهُ قَلْبَهُ لِلْإِیمَانِ»؛ فرمود شما شاگردی مثل «ذرِیح» پیدا كنید تا ما را هم بگوییم؛ فرمود: «مَنْ یحْتَمِلُ مَا یحْتَمِلُ ذَرِیحٌ»؛ كسی كه را بتواند بشنود، چنین كسی است. 🔹 قرآن كتابی نیست كه مثل باران نازل شده باشد، خداوند قرآن را نینداخت، قرآن را آویخت؛ اینكه فرمود است، اینكه فرمود یك طرف آن به دست شماست و یك طرف آن به دست خداست، خب اگر آدم قدری بالاتر برود مطلب دقیق‌تری را كسب می‌ كند. آیا آن‌طوری كه پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) می ‌فهمد، دیگران می ‌فهمند؟! آن‌طوری كه ائمه (علیهم السلام) می ‌فهمند، علما می ‌فهمند؟! آن‌طوری كه علما می ‌فهمند، توده مردم می ‌فهمند؟! مرحوم كلینی(رضوان الله علیه) در همان جلد اول كافی نقل كرد كه وجود مبارك پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) در تمام مدت عمر به اندازه عقل خودش با كسی حرف نزد: «مَا كَلَّمَ رَسُولُ اللَّهِ(صلّی الله علیه و آله و سلّم) الْعِبَادَ بِكُنْهِ عَقْلِهِ قَطُّ»؛ البته اهل بیت مستثنا هستند و حضرت با كُنه عقل خودش با حرف می ‌زد؛ حضرت به اندازه عقل خودش با هیچ كسی حرف نزد جز با خواص مثل اهل بیت و اهل بیت هم همین‌طور بودند. اینكه وجود مبارك حضرت امیر فرمود: «هَا إِنَّ هَاهُنَا لَعِلْماً جَمّاً» با چه كسی؟ گاهی دست كمیل را می‌گرفت به گوشه ای می ‌برد و چند مورد را به او می ‌گفت و می‌ فرمود این‌ سینه پر از علم است و من كسی را پیدا نكردم که بگویم! اگر كمیل پیدا شد یا افرادی مثل عمارِ یاسر و مقداد پیدا می ‌شدند با آنها درد دل می ‌كردند. این‌چنین نیست كه قرآن همین باشد كه ما در مسابقات و مانند آن نقل می ‌كنیم، این كفِ قرآن است؛ ما اگر بالا بیاییم، از عربی مبین تا «عَلِی حَكِیم» خیلی راه است. 📚 سوره مبارکه ص جلسه 9 تاریخ: 1393/02/28 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 ویژه برنامه 🔸 درآمدی بر عرفان عملی 🔸 فصل اول جلسه 6 🔹 سلوك الهی بدون خلافت الهی مقدور نیست؛ یعنی كسی می‌تواند سالك «الی الله» باشد كه خویش را حفظ كند و خلیفه الهی كاری جز كار «مستخلف ‌عنه» نمی ‌كند، تمام دستورهای «مستخلف‌عنه» را انجام می ‌دهد تا بتواند خلیفه او شود. وقتی خلیفه او شد كار او را انجام می ‌دهد و كار او عبارت از مهندسی و معماری و راه‌ سازی است. 🔹 خدای سبحان راهی را به عنوان قوس نزول ساخت, مهندسی كرد, راهیان این راه را معرفی كرد، فرشتگان خاصّی را هم در همین راه اعزام كرد و به انسان گفت یك راه دیگری به عنوان قوس صعود تو باید ترسیم كنی؛ مبادی علمی را من می ‌گویم, عقاید و اخلاق و احكام فقهی را من تبیین می ‌كنم؛ تو باید بفهمی, باور كنی, متخلِّق شوی و عمل كنی, با این معرفت و با این باور و با این تخلّق و با این عمل صالح مهندسی خواهی شد و این راه را ترسیم می ‌كنی و قوس صعود را ایجاد می ‌كنی و خود در این مسیر حركت می ‌كنی... . 📚 ویژه برنامه ماه مبارک رمضان سال تولید: 1392 آپارات: https://aparat.com/v/7GEWq 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 هنر متعالی 🔹 مرحوم شهید آوینی از دوستان ما بود که دیدارهای مكرّری با هم داشتیم، یاد این شهید بزرگوار را گرامی می ‌داریم و از خدای سبحان مسئلت می‌ كنیم با اجداد گرامی ‌شان محشور باشند! 🔹 اول انقلاب، هنر به نیمه شكوفایی خود رسید، بعد كم كم رشد نكرد، ایستا شد یا ركود كرد. بعد از جنگ جهانی اول و دوم و كودتای ننگین 28 مرداد ملّت پِرِس شدند و در 22 بهمن 1357 آزاد شدند، تمام هنرهای هنرمندان در راستای بود و هیچ كار مثبتی درباره اینكه كجا برویم ارائه نكردند. حرف جناب مولوی این است كه از بند كشیدن هنر نیست, كجا خود را بند كنیم هنر است: خود هنر دان دیدنِ آتش عیان ٭٭٭ نی گپ دَلَّ عَلی النّارِ دُخان 🔹 آن ‌كه می‌ گوید خدایی هست و قیامتی هست و بهشت هست این گپ می زند، این هنر ندارد، هنر این است كه آدم چشمِ جان را باز كند؛ بهشت كه هست, جهنم كه هست, شعله که هست، خب ببین! در خطبه نورانی حضرت امیر آمده است كه كسانی هستند كه «هُمْ وَ النَّارُ كَمَنْ قَدْ رَآهَا»؛ این خطبه نورانی علوی (سلام الله علیه) مولوی تربیت می ‌كند. مولوی می ‌گوید: خود هنر دان، دیدنِ آتش عیان ٭٭٭ نی گپ دَلَّ عَلی النّارِ دُخان # آن ‌كه می‌ گوید خدا هست و حكیم است و یك روز به كیفر می رساند این دارد گپ می ‌زند؛ مثل كسی كه آتش را ندیده، دود را می ‌بیند و می ‌گوید چون دود هست آتش هست؛ این گپ زدن است، دود كه آدم را متأثر نمی ‌كند، آتش اثر می ‌كند، آتش را ببین! اگر در آن چند ماه هنر شكوفا شد، هنر رهایی بود؛ بله همه نجات پیدا كردیم اما كجا برویم؟ به چه كسی باز گردیم؟ با چه كسی سخن بگوییم؟ نماز ما چیست؟ با چه كسی داریم حرف می ‌زنیم؟ روزه ما چیست؟ این حرف ها برای هنرمندان مطرح نبود. 🔹 هنرمند آن است كه بفهمد که مرگ را می‌ میراند! هنر این نیست كه آدم بمیرد, هنر این نیست كه بپوسد, این است كه از پوست به در بیاید؛ هنر آن است كه انسان بگوید ما یك دشمن داریم به نام مرگ و من كسی هستم كه مرگ را می‌ میرانم؛ هنر یعنی این! مرگ را می ‌میرانم یعنی چه؟ یعنی من هستم كه هستم! 📚 دیدار سازمان بسیج هنرمندان سپاه علی ‌بن ‌ابی ‌طالب (علیه‌السلام) با حضرت استاد تاریخ: 1393/01/20 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
reba_35ms ss.mp3
5.54M
💠 صوت درس خارج فقه 🔹 جلسه : 35 تاریخ تدریس: 1393/03/03 🆔 @a_javadiamoli_doross
reba_35p2.pdf
150K
💠 متن درس خارج فقه 🔹 جلسه : 35 تاریخ تدریس: 1393/03/03 🆔 @a_javadiamoli_doross
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
maryam_037p2.pdf
177.8K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه 🔹 جلسه: 37 تاریخ: 1388/08/30 🆔 @a_javadiamoli_doross