هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 مَحرم ِ وحی
🔹 در خطبه قاصعه یعنی خطبه 192 كه تقریباً مفصّل ترین خطبه نهج البلاغه است، حضرت امیر (سَلامُ الله عَلَیه) #فضایل خود را که ذكر می كند، می فرماید من از دوران كودكی با رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلم) همراه بودم؛ رسول خدا را از همان دوران شیرخوارگی، فرشته بسیار عظیمی: «أَعْظَمَ مَلَكٍ مِنْ مَلَائِكَتِه»، تأیید می كرد «یسْلُكُ بِهِ طَرِیقَ الْمَكَارِمِ وَ مَحَاسِنَ أَخْلاَقِ الْعَالَمِ لَیلَهُ وَ نَهَارَهُ»؛ من با پیامبر بودم، پیامبر هم با اعظمِ مَلَك الهی بود كه شبانه روز در #تحت_تدبیر_آن_ملک بود. «وَ لَقَدْ كُنْتُ أَتَّبِعُهُ اتِّبَاعَ الْفَصِیلِ أَثَرَ أُمِّهِ یرْفَعُ لِی فِی كُلِّ یوْمٍ مِنْ أَخْلاَقِهِ عَلَماً وَ یأْمُرُنِی بِالْاِقْتِدَاءِ بِهِ وَ لَقَدْ كَانَ یجَاوِرُ فِی كُلِّ سَنَةٍ بِحِرَاءَ»؛ هر ساله او به كوه حرا می رفت و مانند اعتکاف مجاورت می كرد اما «فَأَرَاهُ وَ لاَ یرَاهُ غَیرِی»؛ فقط من می دیدم كه او در كوه حرا هر ساله معتكف می شود. «وَ لَمْ یجْمَعْ بَیتٌ وَاحِدٌ یوْمَئِذٍ فِی الْإِسْلامِ غَیرَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّی اللَّهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّم وَ خَدِیجَةَ وَ أَنَا ثَالِثُهُمَا».
🔹 آنگاه فرمود: «أَرَی نُورَ الْوَحْی وَ الرِّسَالَةِ وَ أَشُمُّ رِیحَ النُّبُوَّةِ»؛ من نورِ وحی را می دیدم، نور رسالت را می دیدم و #بوی_نبوت را استشمام می كردم «وَ لَقَدْ سَمِعْتُ رَنَّةَ الشَّیطَانِ حِینَ نَزَلَ الْوَحْی عَلَیهِ صَلَّی اللَّهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّم »؛ وقتی وحی نازل شد من نالهٴ شیطان را شنیدم، «فَقُلْتُ: یا رَسُولَ اللَّهِ مَا هذِهِ الرَّنَّةُ»؛ این اَنین و این ناله چیست؟ «فَقَالَ هذَا الشَّیطَانُ قَدْ أَیسَ مِنْ عِبَادَتِهِ»؛ این ناله یأس شیطان است، او فهمید که دیگر در این سرزمین عبادت نمی شود، [یعنی] با نازل شدن وحی، بساط عبادت شیطان برچیده شد.
🔹 آن گاه به من فرمود: «إِنَّكَ تَسْمَعُ مَا أَسْمَعُ وَ تَرَی مَا أَرَی إِلاَّ أَنَّكَ لَسْتَ بِنَبِی وَ لكِنَّكَ لَوَزِیرٌ وَ إِنَّكَ لَعَلَی خَیرٍ»؛ فرمود یا علی! هر چه را كه من می شنوم تو می شنوی، هر چه را كه من می بینم تو می بینی؛ ولی تو وزیر منی، تو نبی نیستی. نفرمود تو ولی نیستی، فرمود تو نبی نیستی، چون نبوّت، بین ولایت و رسالت است، بنابراین پشتوانهٴ اصلی این مقامات، همان #ولایت است كه اینها دارند.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه حشر جلسه 7
🆔 @a_javadiamoli_esra
reba_46ms ss.mp3
7.74M
💠 صوت درس خارج فقه #ربا
🔹 جلسه : 46
تاریخ تدریس: 1393/07/14
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
reba-46p2.pdf
183.3K
💠 متن درس خارج فقه #ربا
🔹 جلسه : 46
تاریخ تدریس: 1393/07/14
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
maryam_048ahsss.mp3
8.27M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #مریم
🔹 جلسه: 48
تاریخ: 1388/09/18
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
maryam_048p2.pdf
176.1K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #مریم
🔹 جلسه: 48
تاریخ: 1388/09/18
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 رونمایی از ترجمه آلمانی کتاب مفاتیح الحیات در مرکز اسلامی هامبورگ آلمان
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: طی مراسمی که همزمان با شب میلاد امام حسن مجتبی علیه السلام به تاریخ شنبه ۱۶ آپریل ۲۰۲۲ در مرکز اسلامی هامبورگ آلمان برگزار شد، از ترجمه آلمانی کتاب گرانسنگ مفاتیح الحیات رونمایی گردید.
🔹 آیت الله العظمی جوادی آملی در پیامی به این مراسم، ضمن تقدیر و حق شناسی از برگزار کنندگان این مراسم، به حدیث شریفی از امام حسن مجتبی علیه السلام اشاره کردند و بیان داشتند:
امام حسن مجتبی علیه السلام می فرماید: «كُونُوا أَوْعِیةَ الْعِلْمِ وَ مَصَابِیحَ الْهُدَی» و لذا اگر دانشمند، معمم، دانشگاهی، چراغ هدایت نباشد، عمری را باخته است. بیان شریف امام حسن مجتبی این است که نه بیراهه بروید و نه راه کسی را ببندید، هم راه خود را تشیخص دهید هم به دیگران راه بدهید و راهنمایی کنید.
آپارات:
https://aparat.com/v/km3EB
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 ویژه برنامه #سلوک_الهی
🔸 درآمدی بر عرفان عملی
🔸 فصل دوم جلسه 9
🔹 سلوك الهی اگر به عنوان عرفان باشد، آغاز و انجام آن از معرفت بیرون نیست، معروف آن هم اسمای حسنای الهی است... .
👇👇👇👇
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 ویژه برنامه #سلوک_الهی
🔸 درآمدی بر عرفان عملی
🔸 فصل دوم جلسه 9
🔹 #سلوك_الهی اگر به عنوان عرفان باشد، آغاز و انجام آن از معرفت بیرون نیست، معروف آن هم اسمای حسنای الهی است و عارف هم جان شیفته و قلب مُتجَلّی دارد. آیات قرآن كریم بخشی مربوط به مسائل علمی است، بخشی هم مربوط به مسائل هنری است، بخشی هم مربوط به مسائل اخلاقی است، بخشی هم مربوط به مسائل فلسفی و حكمی است و بخشی هم مربوط به مسائل عرفانی است. آیه سوره مباركه «انبیاء» كه دارد ﴿وَ جَعَلْنا مِنَ الْماءِ كُلَّ شَیءٍ حَی﴾ اصلِ حیات از آب است، این برای سلوك علمی عالمان تجربی است. آیهای كه میگوید: ﴿اللَّهُ خالِقُ كُلِّ شَیءٍ﴾؛ یعنی هر چه مصداق شیء است «كان» تامّه او؛ یعنی اصل هستی او از خدای سبحان است كه محور بحث، مسائل فلسفی است.
🔹 كسی كه #سلوك_فلسفی_و_حكمی دارد، با این آیات هماهنگ است و كسی كه در زیبایی جهان خلقت, زیبایی فلسفی و هنر فلسفی؛ نه خیالی و عقلی، نه وهمی كار میكند، آیاتی از قبیل ﴿أَحْسَنَ كُلَّ شَیءٍ خَلَقَهُ﴾ محور بحث اوست. كسی كه در مسئله تهذیب و تزكیه و مانند آن تلاش و كوشش میكند، آیاتی از قبیل ﴿إِنَّ اللَّهَ یأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الْإِحْسانِ وَ إیتاءِ ذِی الْقُرْبی﴾ و سایر مسائلی كه ما را به واجبات تشویق میكند یا از محرّمات برحذر میدارد و به فضایل اخلاقی هشدار میدهد، محور بحث آنهاست؛ اما كسی كه سلوك الهی و عرفانی دارد، آغاز و اثنا و پایان سیر او آیاتی از این قبیل كه ﴿فَأَینَما تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اللَّهِ﴾ خواهد بود؛ او در عرفان كار میكند و عرفان بالاتر از اخلاق است، یك؛ عرفان جهاد اكبر است، دو؛ تلاش و كوشش عارف آن است كه عقل را در پرتو قلب هدایت كند، سه؛... .
📚 ویژه برنامه ماه مبارک رمضان
سال تولید: 1393
آپارات:
https://aparat.com/v/5M1fW
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 قُرب وصال
🔸 انسان می تواند از غیر خدا صرف نظر كند و به #بارگاه_الهی برسد، برای اینكه همه چیز آنجا هست... .
👇👇👇👇
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 قُرب وصال
🔸 انسان می تواند از غیر خدا صرف نظر كند و به #بارگاه_الهی برسد، برای اینكه همه چیز آنجا هست. در دعای ابوحمزه ثمالی هست كه «أنَّ الرَّاحِلَ اِلَیكَ قَریبُ الْمَسافَةِ وَاَنَّكَ لا تَحْتَجِبُ عَنْ خَلْقِكَ اِلاَّ اَنْ تَحْجُبَهُمُ الْأَعمالُ دوُنَكَ»؛ خدایا! اگر كسی #سفر_الهی داشته باشد راه خیلی نزدیك است; این چنین نیست كه راه، زمانی و زمینی باشد، اگر كسی بخواهد از خویشتن بِرَهد و به محبوب حقیقی برسد، «یك قدم بر خویشتن نِه وان دگر در كوی دوست».
🔸 فرمود اگر خواستی به #لقای_الهی بروی، این پا را روی هوس بگذار پای دوم در كوی دوست است: «یك قدم بر خویشتن نِه وان دگر در كوی دوست». اگر كسی این هوس را این خودخواهی را این غرور را رام كند، «أنَّ الرَّاحِلَ اِلَیكَ قَریبُ الْمَسافَةِ»، چون او «أقربُ إلینا مِن حَبْلِ الوَرید» است؛ اگر «أقرب إلینا من حبل الورید» است پس بین قدم اول و قدم دوم چیزی فاصله نیست.
🔸 عرض می کند من میدانم كه «اَنَّ اَفْضَلَ زادِ الرَّاحِلِ اِلَیكَ عَزْمُ اِرادَةٍ یخْتارُكَ بِها»؛ خدایا! بالأخره هر مسافری، ره توشه ای می خواهد و آن ره توشه، یك #اراده_جدی است; اراده جدّی بعد از معرفت صائب به دست می آید یعنی اگر انسان بفهمد كه همه خیرات به دست اوست که «یا مَن أرجوهُ لِكلّ خیر»، به آسانی این راه را طی می كند.
آپارات:
https://aparat.com/v/uqrM1
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سخنرانی عمومی
تاریخ: 1392/03/16
🆔 @a_javadiamoli_esra
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 عظمت شب قدر
🔹 در شب قدر گذشته از نزول قرآن چه حادثه ای رخ می دهد؟ نزول قرآن كه یك امری بود گذشت، اما #لیله_قدر در هر سال هست، هر سال ماه مبارك رمضانی دارد و در هر ماه مبارك رمضان لیله قدر هست، آیا این فضیلت وصف گذشته است كه چون یك بار در آن قرآن نازل شده است برای همیشه لیله قدر پربركت شد یا نه لیله قدر در هر سال #خبر_جدید است؟
🔹 فرمود نه شب قدر در هر سال خبر جدیدی است! در هر شب قدری از شب های ماه مبارك رمضان سال ها كه هر سال ماه مبارك رمضانی دارد و در هر ماه مبارك رمضان شب قدری است ﴿تَنَزَّلُ الْمَلائِكَةُ وَ الرُّوحُ فِیهَا بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ كُلِّ أَمْرٍ﴾، فرشتگان در صحبت روح كه اعظم الملائکه است به دستور و اذن خدا با همه اموری كه در #سعادت _بشر در #رزق_ظاهری_و_باطنی بشر نقش دارد ﴿أَسْبَغَ عَلَیكُمْ نِعَمَهُ ظاهِرَةً وَ بَاطِنَةً﴾ در شب قدر نازل می شوند. انسان از هر راه بخواهد به مقصد برسد فرشتگان راه را آن شب می آورند و نشان می دهند.
🔹 #شب_سلامت است، مگر اینكه انسان عمداً خود را به آفت بزند، وگرنه تمام درهای غضب بسته است، مگر اینكه انسان عمداً در غضب را باز كند و تمام درهای رحمت باز است مگر اینكه انسان عمداً در رحمت را به چهره اش ببندد.
قرآن منتهی الیه سیرش «فی لیله القدر» و قلب مبارك حضرت است، ﴿تَنَزَّلُ الْمَلائِكَةُ وَ الرُّوحُ فِیهَا بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ كُلِّ أَمْرٍ﴾ هم اینچنین است، فرشتگان همه امور را می آورند و به #رهبر_انسان_ها كه ولی خداست و #امام_زمان_ارواحنا_فداه هست تقدیم می كنند ﴿سَلامٌ هِی حَتّی مَطْلَعِ الْفَجْرِ﴾ این شب تا طلوع فجر #شب_سلامت است، #شب_رحمت است.
🔹 اگر خدای سبحان اعلان سلامت داد فرمود این لیله، #لیله_سلامت است كسی از درون یا از بیرون كاری به شما ندارد مگر اینكه خود علیه خود قیام كنید. #شب_سلم است شبی است كه انسان میتواند #سلامت_ابد را تأمین كند و بگوید ﴿السَّلامُ عَلَی یوْمَ وُلِدْتُ وَ یوْمَ أَمُوتُ وَ یوْمَ أُبْعَثُ حَیاً﴾.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سخنرانی در ماه مبارک رمضان
تاریخ: سال 1378
🆔 @a_javadiamoli_esra
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
#جام_معرفت
#بازنشر_مطالب_سایت
#اخبار_بنیاد_بین_المللی_اسراء
#پیام_ها
#عکس_نوشته
#کلیپ_های_کوتاه
#مفاتیح_الحیات
#و_...
👇👇👇👇
https://eitaa.com/a_javadiamoli_esra
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 ویژه برنامه #سلوک_الهی
🔸 درآمدی بر عرفان عملی
🔸 فصل دوم جلسه 10
🔹 سلوك علمی خیلی دشوار نیست، زیرا ابزار این سلوك، مفاهیم حصولی است؛ خواه معلوم علوم تجربی باشد یا نیمهتجربی یا تجریدی كلامی یا تجریدی فلسفی، حتی تجریدی عرفان نظری... .
👇👇👇👇
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 ویژه برنامه #سلوک_الهی
🔸 درآمدی بر عرفان عملی
🔸 فصل دوم جلسه 10
🔹 سلوك علمی خیلی دشوار نیست، زیرا ابزار این سلوك، مفاهیم حصولی است؛ خواه معلوم علوم تجربی باشد یا نیمهتجربی یا تجریدی كلامی یا تجریدی فلسفی، حتی تجریدی عرفان نظری؛ اما در سلوك عملی سخن از علم شهودی است، زیرا عقل عملی; یعنی قلب از تجلیه و تخلیه و تحلیه و مانند آن شروع میكند تا اینکه به مراتب گوناگون فنا رسد؛ اینها عمل است نه علم، یك؛ این اعمال مجرّد هستند نه مادّی، دو؛ عمل مجرّد با شهود همراه است، سه. ممكن نیست چیزی مجرّد باشد و مشهود، شاهد و شهود نباشد. كارِ قلب كاری علمی است; منتها علم شهودی، بر خلاف كار عقل كه كار عقل علم حصولی است; ولی كار قلب كه از آن به عنوان عقل عملی یاد میشود و آغاز آن هم تجلیه و تخلیه و تحلیه و مانند آن است و به فنا منتهی میشود که فنای آثاری و افعالی و اوصافی و ذاتی، اینها كار است؛ منتها مجرّد است و عین شهود؛ اگر كار بود و مجرّد حتماً عالِم است و چون متن كار است، موجود خارجی است و علم آن هم علم شهودی میشود.
🔹 در این مراحل شخص میبیند كه چه كسی دارد او را میبرد؛ ﴿وَ إِنْ مِنْ شَیءٍ إِلاَّ عِنْدَنَا خَزَائِنُهُ﴾ را از نزدیك مشاهده میكند, ﴿ما مِنْ دَابَّةٍ إِلاَّ هُوَ آخِذٌ بِناصِیتِها﴾ را از نزدیك مشاهده میكند, ﴿إِنَّ رَبِّی عَلی صِراطٍ مُسْتَقیمٍ﴾ را از نزدیك مشاهده میكند, خود را در بستر صراط مستقیم میبیند, زِمام خود را به دست «الله» میبیند، اما همچنان اختیار او محفوظ است كه اگر لحظهای بیراهه برود همانجا سقوط میكند. این سلوك نه با جبر آشناست و نه با تفویض, بلکه با توحید افعالی آشناست؛ توحید افعالی آن است كه فاصله بین جبر و تفویض كه طبق بیانات نورانی امام سجاد(سلام الله علیه) «أَوْسَعُ مِمَّا بَینَ السَّمَاءِ وَ الْأَرْضِ» است... .
📚 ویژه برنامه ماه مبارک رمضان
سال تولید: 1393
آپارات:
https://aparat.com/v/rUN8c
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 فریدِ اصحاب
▪️ پیرامون حضرت امیر (سلام الله علیه) هر اندازه انسان بحث بكند #عبادت است و این فكر اصلاً درست نیست كه ما را كجا و نیل به مقام آنها كجا، مگر ما درباره آنها موظفیم به كُنه آنها راه پیدا كنیم؟! این را كه كسی از ما نخواست ولی آن مقداری كه مقدور ماست عبادت است و وظیفه ماست. حضرت امیر یك بیان نورانی در یكی از خطبه های نهج البلاغه دارد كه درباره معرفت خدا هم این چنین است؛ راه یابی به كُنه خدا نه مقدور كسی است نه مورد تكلیف اما آن اندازه كه #شناخت ذات اقدس الهی مقدور است، بحثش و فحصش واجب است. فرمود: «لَمْ یطْلِعِ الْعُقُولَ عَلَی تَحْدِیدِ صِفَتِهِ وَ لَمْ یحْجُبْهَا عَنْ وَاجِبِ مَعْرِفَتِهِ»؛ فرمود ذات اقدس الهی هیچ عقلی را به كُنه معرفت ذات اقدس الهی مطلع نکرده است اما مقدار واجب را هم محجوب نكرد، پس اكتناه نه مقدور است نه واجب نه مورد تكلیف اما غیر اكتناه هم مقدور است هم واجب؛ این درباره ذات اقدس الهی. خلفای الهی هم اینچنین اند؛ نه راه یابی به كُنه اینها مقدور است نه تحصیلش واجب.
وجود مبارك حضرت امیر را بهترین كسی كه معرفی می كند خود اوست و پیغمبر و ائمه (علیهم السلام)؛ آن مقامی كه برای خود حضرت است را باید جستجو كرد وگرنه آنچه نزد ما دشوار است آن را نباید نزد حضرت امیر به حساب آورد!
▪️ ابن ابی الحدید در وصف حضرت امیر در جلد دوم شرح نهج البلاغه مطلبی دارد كه عملش برای خیلی از ما دشوار است اما ابن ابی الحدید این را به عنوان فضل ممتاز حضرت به حساب نمی آورد، فضل علوی را در جلد ششم بازگو می كند. در جلد دوم شرح نهج البلاغه میگوید حضرت امیر (س لام الله علیه) «یكنِسُ بَیتَ المالِ كُلَّ جُمُعَةٍ و یصَلّی فیهِ رَكعتَینِ و یقولُ لِیشهَدَ لی یومَ القِیامَةِ»؛ هر هفته هر چه در بیت المال بود توزیع می كرد، آن مکان را جارو می كرد، دو ركعت نماز میخواند بعد میگفت تا در قیامت برای من شهادت بدهند. به جلد ششم كه میرسد می گوید: «واعلم انّ التوحید و العدل و المباحث الشریفة الالهیة»، اینها #میراث_علی است و غیر از علی احدی این حرف ها را نزد _ البته وجود مبارك رسول گرامی (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) كه معلم كل است مستثنی است او خارج از بحث است فوق بحث است _ می گوید مباحث #عدل_و_توحید در اسلام به بركت این مرد الهی شناخته شده و از هیچ یك از صحابه پیامبر این حرف ها نرسیده «و لا کانوا یتصورونه و لو تصوروه لذكروه»؛ ابن ابی الحدید می گوید سایرین اصلاً اینها را درك نمی كردند، خب اگر درك می كردند می گفتند؛ احدی از صحابه این حرف ها را ندارد!
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سخنرانی در کنگره امام علی علیه السلام
تاریخ: 1376/08/22
🆔 @a_javadiamoli_esra
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 ضیافت الهی 21
▪️ مودّت نسبت به اهل بیت(علیهم السلام)، دوستی پایدار، مستمر، مستقر و منحصر است.
▪️ بر همه ما لازم است در همه ایام سال محبت خود را به اهل بیت (علیهم السلام) ابراز کنیم اما علاقمندی ما به این حضرات گاهی در حد #محبت است در حالی که باید به مرتبه بالاتر از محبت یعنی #مودت برسیم.
▪️ آنچه #اجر_رسالت است و از ما خواسته شده مودت است. این مودت باعث می شود به ولایت این حضرات معتقد شویم، سپس احکام و حکم اینها را یاد بگیریم، سپس به آنها عمل کنیم و در مرحله بعد آنها را تبلیغ و ترویج نماییم.
▪️ دوستی اهل بیت (علیهم السلام) یک امر عادی است چرا که ممکن نیست کسی اهل بیت را بشناسد و به ایشان علاقمند نشود! این سطح از علاقمندی #مزد_رسالت نیست، بلکه مراد از «فی القربی» در آیه، دوستی پایدار، مستمر، مستقر و منحصر، نسبت به این حضرات است. آنگاه جا برای دوستی غیر اهل بیت (علیهم السلام) نمی ماند؛ چراکه در یک دل جای دو محبوب نیست!
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1398/05/24
🆔 @a_javadiamoli_esra