eitaa logo
کانال دروس آیت الله العظمی جوادی آملی
10.5هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
1.3هزار ویدیو
4.6هزار فایل
آخرین جلسات دروس و مباحث حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (دام ظله) در قالب تصویر، صدا و متن بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء معاونت رسانه ارتباط با ادمین: @bonyad_esra_admin فهرست: https://eitaa.com/a_javadiamoli_doross/11098
مشاهده در ایتا
دانلود
Al-Fajr -01 ss.mp3
6.5M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #فجر 🔹 جلسه : 1 تاریخ: 1398/11/23 #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
Al-Fajr 01 p2.pdf
237.3K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #فجر 🔹 جلسه : 1 تاریخ: 1398/11/23 #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
احتیاط.mp3
2.72M
💠 روز هجدهم ماه #جمادی_الثانی 1441 🔹 احتیاط #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
💠 احتیاط 🔹 گاهی به ما می ‌گویند انسان یک دوست دارد و آن دین اوست، یک دوست دارد و آن عقل اوست که همه به عنوان حصر است. آن بیان نورانی امام رضا (سلام الله علیه) که فرمود: «صَدِیقُ كُلِّ امْرِئٍ عَقْلُه‏»،[1] همین است. این بیان نورانی امام رضا که خبر را مقدم آورده و مبتدا را مؤخر برای افاده حصر است؛ فرمود انسان یک دوست دارد و آن فهم اوست. نفرمود: «عقل کل امرئ صدیقه»، عقل مبتداست و صدیق خبر است، بلکه فرمود: «صَدِیقُ كُلِّ امْرِئٍ عَقْلُه». این طرز حرف زدن را اوّل از وجود مبارک حضرت امیر به یاد دارند. حضرت امیر هم به کمیل فرمود، کمیل! تو یک برادر داری و آن دین توست. نفرمود: «دینُک اخوک» مبتدا را مقدم نیاورد و خبر را مؤخر، بلکه فرمود: «أَخُوكَ‏ دِینُكَ»، این «أَخُوكَ» خبری است مقدم، «دین» مبتدا است و مؤخر. فرمود تو یک برادر داری و آن دین توست؛ حالا که یک برادر داری، دور این برادرت را دیوار بکش که هر کسی نیاید از او بگیرد! 🔹 اینکه می ‌گویند فلان شخص «محتاط» است، «زاهد» است، با «ورع» است و «احتیاط» کرده، یعنی دور دینش را «حائط» کشیده است. «حائط» یعنی دیوار. اگر یک کشاورز زحمت بکشد درخت بکارد، بارور بشود و دورش دیوار نکشد، تمام میوه ‌اش بیرون می‌ رود. فرمود: «تَأْخُذَ الْحَائِطَةَ لِدِینِك‏»؛ حالا که دین داری، ایمان داری، دور آن را «حائط» یعنی دیوار بکش که هر کسی نیاید تا هر چه دلش بخواهد از دین تو بگیرد و برود؛ لذا فرمود: «أَخُوكَ‏ دِینُكَ»، نه «دینک أخوک». «فَاحْتَطْ»؛ یعنی «خُذ الْحَائِطَةَ»، احتیاط کن! یعنی دور دین خود «حائط» بکش، نه اینکه دست خود را پنج ـ شش بار آب بکشی! اینکه احتیاط نیست! احتیاط کرد، این شخص محتاط است، یعنی دین خود را در وسط گذاشته، دورش را دیوار کشیده، هیچ کس نمی ‌تواند بیاید از دین او استفاده کند! [1]. الكافی (ط ـ الإسلامیة)، ج‏1، ص11. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1396/11/26 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
Fosselat-15ms ss.mp3
6.2M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #فصلت 🔹 جلسه: 15 تاریخ: 1394/01/30 #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
fosselat 15- p2.pdf
206.9K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #فصلت 🔹 جلسه: 15 تاریخ: 1394/01/30 #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نقطه عطف تاریخ بشر.mp3
3.75M
💠 روز نوزدهم ماه #جمادی_الثانی 1441 🔹 نقطه عطف تاریخ بشر #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
💠 نقطه عطف تاریخ بشر 🔹 آن روزی كه جامعه بشری به ثمر می ‌رسد و میوه ‌اش بار می ‌یابد، همه اندیشه علمی دارد كه میوه علمی اوست و هم انگیزه صحیح دارد كه میوه عملی اوست، روز ظهور مهدی موجود موعود است؛ لذا ذات اقدس الهی فرمود همان طور كه ما زمین مرده را زنده می ‌كنیم، زمینه مرده را هم زنده می ‌كنیم و اگر آن وحی الهی ظهور پیدا كرد، بر هر فكر و اراده‌ ای که مصمم باشد مسلط است، هیچ كسی در برابر ظهور سلطنت وحی قدرت مقاومت ندارد. انبیای بزرگ وقتی وحی الهی دریافت كردند و دستور رسیده است، تسلیم محض ‌اند؛ حتی بزرگ ‌تر از انسان! مستحضرید که در سورهٴ «حشر» فرمود این قرآن را كوه نمی ‌تواند تحمل كند ﴿لَوْ أَنْزَلْنا هذَا الْقُرْآنَ عَلی جَبَلٍ لَرَأَیتَهُ خاشِعًا مُتَصَدِّعًا مِنْ خَشْیةِ اللّهِ وَ تِلْكَ اْلأَمْثالُ نَضْرِبُها لِلنّاسِ﴾،[1] اما همین قرآن را انسان كامل تحمل می‌ كند. انسان كامل در برابر كوه یا آسمان یا زمین و مانند آن ستبرتر است، ولی در برابر ظهور اراده حق خاضع است. وقتی به ابراهیم خلیل دستور می ‌رسد كه حرف اینها را گوش نكن ﴿حَرِّقُوهُ وَ انْصُرُوا آلِهَتَكُمْ﴾[2] تو را مرعوب نكند، این تسلیم محض می ‌شود و خود را به امواج آتش تسلیم می ‌كند، البته مانند این در جریان انبیا فراوان است. وقتی آن وحی با آن سلطنت در اختیار ولیّ عصر قرار می ‌گیرد، دل های مردم به وسیله آن حضرت متحول می ‌شود. 🔹 علم حصولی اگر از فطرت مدد نگیرد مشكلی را حل نمی ‌كند، به تعبیر سیدنا الاستاد ما همیشه به سراغ معلوم می ‌رویم ولی علم نصیب ما می ‌شود. اینكه از وجود مبارك امام باقر(سلام الله علیه) ـ به عنوان حدیث مرسل ـ نقل شده است كه هر چه را شما در ذهنتان ترسیم كرده‌اید، به حكیم می ‌گوید به متكلم می‌گوید به سایر اندیشمندان و خردورزان می ‌گوید «كل» نه كلما! «کُلَّ مَا مَیزْتُمُوهُ بِأَوْهَامِکُمْ فی أَدَقِّ مَعَانیهِ فَهُوَ مَخْلُوقٌ مَصْنُوعٌ مِثْلُکُمْ مَرْدُودٌ إِلَیکُمْ»[3] این یك سخن برهانی است! اگر یك كسی بگوید من با ذهن كار ندارم و با خارج كار دارم، خارج با او كار ندارد! این یك خیال خامی است كه تور به دست گرفته که علم نصیبش می ‌شود و خیال می ‌كند با معلوم سر و كار دارد؛ لذا می ‌بینید خیلی ها درس خوانده ‌اند ولی در مقام عمل دست و پایشان می ‌لرزد، چون از مفهوم كاری ساخته نیست! از علوم حوزه و دانشگاه كاری ساخته نیست! به آسانی یك انسانِ عالمِ خلاف می ‌كند، سرّش آن است كه دستش از معلوم كوتاه است و به علم چسبیده، می ‌گوید «بما انه عبرةٌ»، «مرآتٌ»، «حاكٍ عن الواقع و الخارج» غافل از اینكه در محدوده مفهوم دارد می ‌لولد، همه اینها به حمل اولی واقع و خارج و عین‌ اند، وگرنه همه اینها به حمل شایع صور ذهنی ‌اند و از صورت ذهنی كاری ساخته نیست. اینكه افرادی مثل شیخ اشراق و دیگران می ‌گویند ما تمام عمر را اگر به دنبال یك صاحب نظر و یك صاحب نفس بگردیم كم است و به جا است و گوشه ‌ای از آن حرف از مرحوم آقای قاضی نقل شده كه انسان نیمی از عمر را به دنبال یك صاحب نظر بگردد، همین است.
🔹 صاحب بصر، همان حرفی كه آن شیخ اشراق صاحب عوارف است او می ‌گوید آن عالِمی كه محضرش عوض كننده نباشد، لفظش هم سودمند نیست. عالِمی كه نشستن او، رفتن او، برخواستن او، حرف زدن او، سنت و سیرت او، راه رفتن و سكوت او معلم نباشد سخنرانی او هیچ اثر ندارد «مَنْ لا یَنفَعُکَ لَحظُهُ لا یَنفَعُکَ لَفظُه»؛[4] اگر دیدار یك كسی انسان را عوض نكرد، سخنرانی او هم مطمئناً بی ‌اثر است؛ آنها یك راه دیگری را تشكیل دادند كه رهبری آن راه را وجود مبارك ولیّ عصر دارد. می‌ گویند همان طوری كه شما در بین این اجرام مغناطیس را دیده ‌اید، مغناطیس حرف نمی ‌زند یك گوشه ‌ای آرمیده است، اما آهن سنگین سخت دل متصلّب را جذب می ‌كند. كار مغناطیس جذب آهن است، آهن هم یك جرم متصلّب قسی است؛ كیمیاگر هم بشرح ایضاً [همچنین] این كیمیا گر یك چدنی را یك مس متصلّبی را طلا می ‌كند، این كه حرف نمی‌زند! همان طور كه در جهان تكوین بدون حرف زدن یك تحول گوهری و جوهری در طرف ایجاد می‌ شود، این تحول را انبیا دارند، این تحول را اولیا دارند، این تحول را «خلیفة الله» دارد و این تحول را، بالاترینش را، برترینش را و آن دكترینش را وجود مبارك ولیّ عصر (ارواحنا فداه) دارد؛ این است كه خیلی ها منتظرند حضرت را ببینند، دیدن او این اثر را دارد، وگرنه ائمهٴ دیگر را دیدند، امام زمان را ـ ائمهٴ ازمنه خود را ـ خیلی دیدند، پیغمبر را دیدند كه به مراتب بالاتر از وجود مبارك امام زمان است، نماز پنج وقت را پشت سر پیغمبر خواندند و می‌ خواندند، پای منبر پیغمبر سخنرانی آن حضرت را گوش می ‌دادند، ولی طَرفی نمی ‌بستند، چون آن حضرت مأمور نبود مثل مغناطیس اثر كند، آن حضرت مأمور نبود مثل كیمیا اثر كند، اما وجود مبارك ولیّ عصر این كیمیاگری را به همراه دارد، این مغناطیسی را به همراه دارد، او انسان را شیفته می‌ كند و یك لحظه دیدار او به كسی فرصت تحمل نمی‌ دهد. چرا دست یازم چرا پای كوبم مرا خواجه بی دست و پا می ‌پسندد طبیبا به درمان دردم چه كوشی كه او درد من بی دوا می پسندد[5] [1]. سوره حشر, آیه21. [2]. سوره انبیاء, آیه68. [3]. بحارلانوار، ج66، ص293. [4]. عوارف المعارف، ص74. [5]. غزلِ منتسب به مرحوم نشاط اصفهانی. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1380/08/10 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
Fosselat-16ms ss.mp3
5.57M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #فصلت 🔹 جلسه: 16 تاریخ: 1394/01/31 #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
fosselat 16- p2.pdf
193.3K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #فصلت 🔹 جلسه: 16 تاریخ: 1394/01/31 #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
🔴اطلاعیه به اطلاع می رساند دروس حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی، امروز شنبه 26 /11 / 1398 برگزار نخواهد شد. 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نور الهی.mp3
720K
💠 روز بیستم ماه #جمادی_الثانی 1441 🔹 نور الهی #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
💠 نور الهی 🔹 چرا زهرا (صَلَوَاتُ اللَّهِ وَ سَلامُهُ عَلَیها‏)، این «ریحانة النبی» فراموش شدنی نیست؟ برای اینکه ایشان به «نور الهی» وابسته است. «نور الهی» نوری است که زمین را روشن می ‌کند، زمان را روشن می ‌کند، سپهر را روشن می ‌کند. شما در حال صدیقه کبریٰ (صَلَوَاتُ اللَّهِ وَ سَلامُهُ عَلَیها‏) دیده و شنیده و خوانده ‌اید که وقتی به محراب عبادت می ‌ایستاد، نور عبادتش نظام سپهری را روشن می ‌کرد، نور حضرت به آسمان می ‌رفت، اهل آسمان از آن نور استفاده می ‌کردند. این نور، زمینی نیست. این نور، زمانی نیست. این نور، خاموش شدنی نیست، چون ﴿یطْفِؤُا نُورَ اللَّهِ بِأَفْواهِهِمْ وَ یأْبَی اللَّهُ إِلاَّ أَنْ یتِمَّ نُورَهُ﴾؛[1] در دو بخش قرآن با تفاوتی اندک، این مضمون نورانی آمده است که اینها می‌ خواهند با دهان نور آفتاب را خاموش کنند. یک چراغ ضعیف، یک شعله کبریت با فوت دهان خاموش می ‌شود؛ اما نور آفتاب با تبلیغات سوء، با بدرفتاری‌ ها، با بدگویی ‌ها که به منزله فوت دهان است، خاموش نمی ‌شود؛ لذا حضرت فرمود آنها تلاش کردند که صدیقه کبریٰ (صَلَوَاتُ اللَّهِ وَ سَلامُهُ عَلَیها‏) را خاموش کنند،[2] ولی موفق نشدند. نور خدا خاموش شدنی نیست! [1]. سوره توبه، آیه32. [2]. نهج البلاغة(للصبحی صالح)، خطبه202؛ «بِتَضَافُرِ أُمَّتِكَ عَلَی هَضْمِهَا». 📚 پیام به همایش ریحانة النبی تاریخ: 1396/12/15 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
Fosselat-17ms ss.mp3
5.68M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #فصلت 🔹 جلسه: 17 تاریخ: 1394/02/01 #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
fosselat 17- p2.pdf
197K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #فصلت 🔹 جلسه: 17 تاریخ: 1394/02/01 #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مراحل سه گانه جهاد.mp3
2.41M
💠 روز بیست و یکم ماه #جمادی_الثانی 1441 🔹 مراحل سه گانه جهاد #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa