zomar-02ms ss.mp3
6.37M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #زمر
🔹 جلسه: 2
تاریخ: 1393/07/05
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
zomar-02p2s.pdf
1.61M
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #زمر
🔹 جلسه: 2
تاریخ: 1393/07/05
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
Al-Bayyina -02 ss 08-01-1399.mp3
5.09M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #بینه
🔹 جلسه: 2
تاریخ: 1399/01/08
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
Al-Bayyina 02 p2.pdf
2.29M
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #بینه
🔹 جلسه: 2
تاریخ: 1399/01/08
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
💠 حقوق جسم و جان
🔸 انسان از آن جهت كه انسان است جانی دارد كه باید به حقّش برسد و جسمی دارد كه باید به حقّش نایل آید. مهم ترین حق برای جان جوامع بشری، توحید است و عدل و مهم ترین حق برای جسم، حیات است و سلامت آن حیاتِ عقلی است و این حیات مادّی است؛ هر دو را قرآن كریم تبیین كرده است. نه می توان عقل جامعه را از جسم آنها جدا كرد و نه میتوان جسم را جدای از جان به حساب آورد. سرّ اینكه قرآن چنین جامعیتی را به همراه دارد آن است كه یك كتاب عادی نیست؛ زیرا نه متكلّم و كاتب این كتاب عادی است و نه نحوه گفتن و تنظیم این كتاب عادی است.
🔸 سلامت جامعه از نظر اعتقاد به صورت توحید است كه قرآن كریم توحید را به خوبی معنا كرده كه یك حقیقت است كه بالاصالة موجود است و آن خداست با اسماء و صفاتش که دارد جهان فرشته ها و بشر و گیاهان و نبات و حیوان و جماد را اداره می كند، دنیا و قیامت را اداره می كند، شریك هم ندارد و هر چه در عالم فرض می شود به اذن او كار می كنند و دیگر هیچ! عدل است كه در مسائل اجرای واقعاً حیات بخش است.
🔸 مستحضرید كه در قوانین عمومی، حقوق عمومی، حقوق سازمان ملل و مانند آن موادّی را به عنوان حقوق بشر تدوین كردند كه آن مواد دارای مبانی است، مبانی آن مواد عبارت از عدل است، آزادی است، استقلال است، امنیت است، امانت است، حُسن تفاهم است، زندگی مسالمت آمیز است، محیط زیست است و مانند آن، اما این مبانی را از كجا می گیرند دستشان كوتاه است. عدل یعنی «وَضْعُ كُلِّ شَیءٍ فی مَوْضِعِه»[1] هر چیزی را در جای خود قرار دادن، مفهوم این عدل جاذبه دارد، خیلی شفاف و روشن است؛ اما اشیاء جایش كجاست اشخاص جایش كجاست؟ ما چه شیئی را باید در جای معین بگذاریم و چه شخصی را باید به سِمت معین نصب بكنیم؟ اشیاء جایشان مشخص نیست، اشخاص جایشان مشخص نیست، با عقل مقدار كمی از این امور معلوم می شود، اما بخش وسیعی از امور را وحی باید شكوفا كند. بنابراین اگر مسئله حقوق بشر است، سلامت بین المللی است قرآن باید تعیین كند، سلامت منطقه ای است قرآن باید تعیین كند، سلامت محلّی است قرآن باید تعیین كند.
[1] . ر.ک: نهج البلاغه، حکمت437؛ «الْعَدْلُ یضَعُ الْأُمُورَ مَوَاضِعَهَا».
#روز_جهانی_بهداشت
#عدل
#اشیاء_آفرین
#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
📚 پیام به همایش بهداشت و سلامت
تاریخ: 1390/08/23
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
zomar-03ms ss.mp3
7.8M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #زمر
🔹 جلسه: 3
تاریخ: 1393/07/06
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
zomar-03p2s.pdf
1.94M
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #زمر
🔹 جلسه: 3
تاریخ: 1393/07/06
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
Al-Bayyina -03 ss.mp3
4.49M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #بینه
🔹 جلسه: 3
تاریخ: 1399/01/09
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
Al-Bayyina 03 p2.pdf
1.94M
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #بینه
🔹 جلسه: 3
تاریخ: 1399/01/09
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
💠 قرب الهی
🔸 از باب تشبیه معقول به محسوس می بینید اگر كسی بصیر و بینا باشد و در كنار یك بصیر و بینای دیگر قرار بگیرد هر دو به هم نزدیك اند ولی اگر یك كسی برادری یا مسافری داشته باشد که عزیز اوست و سالیان متمادی از او دور است و محروم، همیشه به انتظار اوست، او حالا آمده كنارش نشسته ولی این نابیناست او را نمی بیند، آن برادر نسبت به این نزدیك است و این همچنان آه می كشد و خود را از او دور احساس می كند، چون نابیناست. می شود در بعضی از امور «الف» به «باء» نزدیك باشد ولی «باء» از «الف» دور, در امور معنوی اینطور ممكن است.
🔸 به ما فرمودند ذات اقدس الهی به شما نزدیك است، قُرب الهی نسبت به مؤمن و كافر كه فرق ندارد. در جریان موسی و هارون (سلام الله علیهما) فرمود: ﴿اذْهَبا إِلی فِرْعَوْنَ إِنَّهُ طَغی﴾،[1] ﴿إِنَّنی مَعَكُما أَسْمَعُ وَ أَری﴾؛[2] من با توی موسی, با توی هارون و با فرعون هر سه هستم، در محفل مذاكره شما من آنجا حضور دارم؛ با اینكه فرعون ﴿ینادَوْنَ مِنْ مَكانٍ بَعیدٍ﴾ از دور, «بعید من الله» است ﴿یحَذِّرُكُمُ اللَّهُ﴾[3] است. بنابراین در امور معنوی ممكن است كه از یك طرف قُرب باشد و از طرف دیگر بُعد.
🔸 در جریان صراط هم همین طور است. این صراط مستقیم, درك دین كار آسانی نیست آن ظرایف دین كار آسانی نیست از مو باریكتر است و عمل به آن هم انسان عادلانه رفتار بكند خیلی سخت است. اما در این «صلوات شعبانیه» از ذات اقدس الهی مسئلت می كنیم كه اهل بیت این راه را به سرعت می روند چون اینها خودشان راه هستند: «أَنْتُم الصِّرَاطُ الأَقْوَم»؛[4] یعنی ما یك راه دیگری داریم كه اینها آن راه را می روند یا شریعت را از اینها می فهمیم؟! اگر قول معصوم حجّت است, فعل معصوم حجّت است, تقریر معصوم حجّت است، ما یك قانون نوشته ای داریم كه برنامه های علی و اولاد علی را با آن تطبیق می كنیم؟ برنامه های پیغمبر (علیهم الصلاة و علیهم السلام) را با آن تطبیق می كنیم؟ ما كه قبلاً برنامه ای نداشتیم، برنامه را از همین ها می گیریم، قول اینها, فعل اینها, سنّت اینها برای ما حجّت است؛ لذا میگوییم: «أَنْتُم الصِّرَاطُ الأَقْوَم» اینها كه صراط اند راه را به آسانی طی می كنند, اگر كسی با اینها باشد «وَ اجْعَلْهُ لِی شَفِیعاً» یك; «مُشَفَّعاً» دو; «وَ طَرِیقاً إِلَیكَ مَهْیعا»؛[5] سه. درخواست شفاعت میكنیم.
🔸 مستحضرید كه شفاعت با دو عنصر محوری اش اثر دارد: یكی اینكه شفیع باید مأذون باشد, یكی اینكه مشفوع له باید مرتضی المذهب باشد ﴿لا یشْفَعُونَ إِلاَّ لِمَنِ ارْتَضی﴾[6] و مرتضی المذهب هم در سوره مباركه «مائده» مشخص شد كه ﴿رَضیتُ لَكُمُ الْإِسْلامَ دیناً﴾،[7] بعد از ﴿الْیوْمَ أَكْمَلْتُ﴾، بعد از ﴿أَتْمَمْتُ﴾ اگر با ولایت بود این شخص مرتضی المذهب است وقتی مرتضی المذهب بود مشفوع ٌله است.
[1] . سوره طه، آیه43.
[2] . سوره طه، آیه46.
[3] . سوره آلعمران، آیه30.
[4] . من لا یحضره الفقیه، ج2، ص612.
[5] . مصباح المتهجد و سلاح المتعبد، ج2، ص829.
[6] . سوره انبیاء، آیه28.
[7] . سوره مائده، آیه3.
#شعبان
#صراط_اقوم
#مرتضی_المذهب
#شفاعت
#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1395/03/06
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
zomar-04ms ss.mp3
7.44M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #زمر
🔹 جلسه: 4
تاریخ: 1393/07/07
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
zomar-04p2s.pdf
1.82M
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #زمر
🔹 جلسه: 4
تاریخ: 1393/07/07
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
Al-Bayyina -04 ss.MP3
4.07M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #بینه
🔹 جلسه: 4
تاریخ: 1399/01/10
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
Al-Bayyina 04 p2.pdf
1.83M
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #بینه
🔹 جلسه: 4
تاریخ: 1399/01/10
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa