eitaa logo
کانال دروس آیت الله العظمی جوادی آملی
10.4هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
1.3هزار ویدیو
4.5هزار فایل
آخرین جلسات دروس و مباحث حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (دام ظله) در قالب تصویر، صدا و متن بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء معاونت رسانه ارتباط با ادمین: @bonyad_esra_admin فهرست: https://eitaa.com/a_javadiamoli_doross/11098
مشاهده در ایتا
دانلود
💠کانال در شبکه های اجتماعی دروس، پیام ها و اخبار مرتبط با حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی، استاد حوزه و دانشگاه. 🔹تلگرام: 🆔 t.me/m_vaezjavadi 🔹ایتا: 🆔 eitaa.com/m_vaezjavadi 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 روز بیست و هفتم ماه ▪️ اسلام کربلایی 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
🏴 اسلام کربلایی ▪️ وجود مبارك امام سجاد (سلام الله علیه) با آن وصف اسیرانه كه از كربلا به شام آمد، در دم دروازه شام به حضرت عرض كردند، در این صحنه چه كسی پیروز شد؟ فرمود ما! «وأَوْدَاجُهُ‏ تَشْخُبُ دَماً»؛[1] فرمود ما پیروز شدیم، ما رفتیم نام مبارك پیغمبر و دین را زنده كنیم از اسارت در بیاوریم و در آوردیم: «إِذَا أَرَدْتَ أَنْ تَعْلَمَ مَنْ غَلَبَ وَ دَخَلَ وَقْتُ الصَّلَاةِ فَأَذِّنْ ثُمَّ أَقِمْ»[2] این دین اسیر بود ما این را آزاد كردیم، این زنجیر را از گردن دین برداشتیم و به گردن خودمان گذاشتیم، دین باید آزاد باشد، این كار را كردیم، ما پیروز شدی! ▪️ الآن هم كه شما می‌بینید اسلام یك میلیارد و اندی مسلمان هست و بالأخره آثار اسلامی دارد ظهور می ‌كند، اگر یمن علیه آن آل‌سعود جاهلی دارد می‌ جنگد با همین اسلام كربلایی است و اگر فلسطین دارد با اسرائیل مبارزه می ‌كند با همین است، اینها رفتند بله آزاد كردند. این بیان نورانی در دم دروازه شام اصلی است از اصول اسلامی، فرمود این زنجیر را ما از گردن دین برداشتیم از دست و پای دین برداشتیم حالا روی گردن ما گذاشتند, بگذارند, ولی دین بالأخره آزاد شد، ما رفتیم دین را آزاد كردیم. الآن ایران اگر اسلامی است و سایر كشورها اسلامی‌اند به بركت كربلاست، فرمود ما رفتیم دین را آزاد كردیم و پیروزمندانه داریم برمی ‌گردیم ما كه نرفتیم خودمان را آزاد كنیم، ما خون بهای اسلام شدیم. ▪️ اصل بعدی آن است كه وجود مبارك (سلام الله علیه) فرمود: انسان آزادی ‌اش به معنای رهایی نیست، این آزادی از دشمن درون و بیرون است؛ لذا با عزّت و جلال و شكوه باید همراه باشد. این «هَیهَات مِنَّا الذِّلَّة»[3] شعار رسمی آن حضرت بود؛ فرمود ما انسان را به كرامت اصلی ‌اش برگرداندیم, جامعه را كریم كردیم, آزاد كردیم هر كس از ماست عزیز است «هَیهَات مِنَّا الذِّلَّة»، با این اصل آزاد كردیم. [1] . الکافی(ط ـ الاسلامیة)، ج7، ص272. [2] . الامالی (شیخ طوسی)، ص677. [3] . ألإحتجاج علی أهل اللجاج(للطبرسی)، ج2، ص300. 📚 درس اخلاق. تاریخ: 1394/07/30 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه 🔹 جلسه: 6 تاریخ: 1392/01/27 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 صوت درس خارج فقه جلسه : 131 تاریخ تدریس: 1375 الی 1377 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
soom_131p2.pdf
166.2K
💠 متن درس خارج فقه جلسه : 131 تاریخ تدریس: 1375 الی 1377 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 روز بیست و هشتم ماه 🔹 عنایت ويژه الهی 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
💠 عنایت ویژه الهی 🔹 گرچه همه كمالات به است براساس آیه ﴿مَا بِكُمْ مِنْ نِعْمَةٍ فَمِنَ اللّهِ﴾،[1] لكن خدای سبحان برخی از نعمت ها را با دخالت ابزار و وسایل همراه كرده است، بعضی از كمالات را مستقیماً خود به عهده گرفته است. آنچه كه راه فكری دارد، یعنی قابل نقل است قابل انتقال است، ممكن است انسان با نوشتن یا گفتن به كسی بفهماند آنها علوم حوزوی و دانشگاهی است؛ اما بعضی از علوم است كه پیوند می‌طلبد نه تحصیل. در علوم مسئله نبوت رسالت ولایت خلافت از این قبیل است یعنی انسان ممكن است درس بخواند یا زحمت بكشد ریاضت بكشد عارف بشود حكیم بشود متكلم بشود، اما بخواهد درس بخواند ولی بشود، امام و پیغمبر بشود چنین نیست. 🔹 مرحوم صدرالمتألّهین ایشان كمتر از كسی به عظمت نام می ‌برد، خب نسبت به مرحوم بوعلی سینا با همه قدرت علمی كه دارد بارها اشكال كرده، تعبیرات مثلاً نقدآمیزی دارد، اما نسبت به جناب حافظ در كمال جلال و شكوه از ایشان نام می ‌برد، می ‌گوید او لسان غیب است و «قال لسان العرفاء ناظم جوهر الأولیاء»[2] دولت آن است كه بی خون دل آید به كنار ٭٭٭ ورنه با سعی و عمل باغ جنان این همه نیست[3] ▫️ می‌ گوید نبوت درسی نیست، این را خدای سبحان باید عطا بكند، یك كسی درس بخواهد بگوید من چندین سال زحمت بكشم بشوم پیغمبر از این قبیل نیست، بشوم امام از این قبیل نیست. آن چه در حوزه و دانشگاه است این پول خورد است، دولت در نبوت است و ولایت است! دولت آن است كه بی خون دل آید به كنار ٭٭٭ ورنه با سعی و عمل باغ جنان این همه نیست ▫️ این شعر را جناب حافظ درباره نبوت و ولایت كه كسبی نیست سرود و مرحوم صدرالمتألّهین در بحث اینكه نبوت كسبی نیست از ایشان نقل كرد، آن هم با جلال نقل كرد! وارثان اینها كسانی اند كه فیض دسترس نبودن را خدا به اینها داد؛ یعنی كسی كه خواننده خوب است، سراینده خوب است، خطاط خوب است، اینها درسی نیست. 🔹 مطلب بعدی آن است كه این نعمت خداداد مسئولیت را به همراه دارد، چون این خداست. ممكن است خدای ناكرده اگر كسی حق شناسی نكند و آن را در راه صحیح به كار نبرد، خدا او را با همین نعمت بگیرد، چون خدای سبحان یك مبدئی است كه نمی ‌شود در برابر او ایستاد. یك وقت هست انسان می ‌گوید كه من در برابر آن ابرقدرت مبارزه می ‌كنم ولو یك لحظه، بعد شكست می‌ خورم؛ اما در برابر خدا نمی ‌شود مقاومت كرد، برای اینكه كل هویت آدم سرباز اوست! نه اینكه آدم شكست می‌ خورد، جنگ با خدا فرض ندارد! بیان نورانی حضرت امیر(سلام الله علیه) این است كه فرمود: «جَوَارِحُكُمْ جُنُودُهُ»؛[4] اعضا و جوارح شما، دهان و زبان و چشم و گوش شما سربازان اوست، او اگر خواست شما را بگیرد با سخن خودتان شما را می‌ گیرد، از جای دیگر لشكركشی نمی ‌كند! یك حرفی می‌ زنید كه آبرو می ‌رود، امضا می‌ كنید آبرو می ‌رود، با پایتان جایی می‌ روید كه آبرو می ‌رود، با سرتان اشاره می‌ كنید كه آبرو می‌ رود. اگر درون و بیرون شما سربازان اوست، او برای گرفتن شما از جای دیگر لشكركشی نمی‌ كند! خب اگر ما این را به جا صرف نكنیم، خدای ناكرده ممكن است با همین نعمت ما را بگیرد. [1]. سوره نحل, آیه53. [2]. مفاتیح الغیب، ص470. [3]. دیوان حافظ، غزل74. [4]. نهج البلاغه، خطبه 199. 📚 دیدار جمعی از هنرمندان، ادیبان و شعرا با حضرت استاد تاریخ: 1384/06/14 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه 🔹 جلسه: 7 تاریخ: 1392/01/28 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 صوت درس خارج فقه 🔹 جلسه : 132 تاریخ تدریس: 1375 الی 1377 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
soom_132p2.pdf
159.4K
💠 متن درس خارج فقه 🔹 جلسه : 132 تاریخ تدریس: 1375 الی 1377 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 روز بیست و نهم ماه ▪️ رهایی از جهالت و ضلالت 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
🏴 رهایی از جهالت و ضلالت ▪️ اگر ما در زیارت اربعین می‌ خوانیم سالار شهیدان حسین بن علی ‌بن ‌ابی‌ طالب خون قلبش را و پاره تنش را داد «وَ بَذَلَ‏ مُهْجَتَهُ فِیكَ لِیسْتَنْقِذَ عِبَادَكَ مِنَ الْجَهَالَةِ وَ حَیرَةِ الضَّلَالَةِ»[1] جامعه را از جهالت برهاند از ضلالت برهاند، امام سجاد (سلام الله علیه) با تحلیل نظام ارزشی، كیفیت را مشخص كرده است؛ به عنوان هدف پیروزی جامعه را از جهالت و حیرت ضلالت نجات داده است؛ با تحلیل اصول ارزشی به برقراری صلح و وفاق، جامعه را از جهالت و حیرت ضلالت نجات داده است. همه ما در صدد تحصیل وفاقیم، اما وفاق كار قلبی است نه یك تفاهمی! الآن شما می ‌بینید یك كشور بیگانه‌ ای وارد یك كشور دیگر می ‌شود نماینده ‌های اینها یك امضایی بكنند، توافق و تفاهم كه همكاری بكنند، اما این برابر قرارداد است، اما در داخله حوزه اسلامی قلب باید نسبت به یكدیگر گرایش داشته باشد نه گفتار قرنطینه ‌ای یا بندری یا گمركی و مانند آن، این امضاهای تفاهم در حد كارهای اجرایی است، اما آن وفاقی كه مؤثر است در حد گرایش های قلبی است كه در غیاب یكدیگر برای یكدیگر از ذات اقدس الهی حسنات دنیا و آخرت طلب بكنیم، این كار قلبی كه با كارهای عادی خیلی فرق می ‌كند، این با دعاها حل می ‌شود و این سرمایه ماست. ▪️ یك وقتی از طرف جمهوری اسلامی ایران یك كنگره بزرگداشتی برای وجود مبارك امام سجاد در دمشق ـ در همین مسائل صحیفه سجادیه ـ برگزار كردند؛ آنجا خب مسیحی حضور دارد، سنی هم حضور دارد، شیعه هم حضور دار،د علمای بزرگ و مسئولانی هم از ایران در این كنگره شركت می ‌كردند و همایش وزینی هم بود. دفعتاً یكی از مهمان های محترم آنجا که مسیحی بود، وقتی كه از عظمت صحیفه سجادیه و از عظمت امام سجاد و از عظمت كربلا شنید ایشان اجازه خواست، مهمان رسمی نبود و برنامه ‌ای هم نداشت، نوبت هم نگرفت؛ از وسط جمعیت از هیئت رئیسه اجازه خواست كه من یك مطلبی درباره امام سجاد دارم. شعر بلندی درباره فضیلت امام سجاد یك مسیحی خواند كه ما دیگر منقلب شدیم، همین شامی كه وجود مبارك امام سجاد او را با زنجیر در گردنش می ‌آورند! همین شام یك مسیحی اجازه می‌ خواهد که با جلال و شكوه در مدح امام سجاد شعر بگوید؛ این نجات دادن جامعه است! این تأثیر سخنان امام سجاد به است «لِیسْتَنْقِذَ عِبَادَكَ مِنَ الْجَهَالَةِ وَ حَیرَةِ الضَّلَالَةِ»، این‌طور جامعه را از جهالت نجات می ‌دهند! این‌طور جامعه را از ضلالت نجات می ‌دهند! اگر خدایی ناكرده این گونه از نجات ها نباشد فرمود: ﴿أَرْبَعینَ سَنَةً یتیهُونَ فِی اْلأَرْضِ﴾[2] خواهد بود، حالا چرا ما گرفتار ﴿یتیهُونَ فِی اْلأَرْضِ﴾ بشویم؟ چرا از آن ﴿وَ جَاوَزْنا بِبَنی إِسْرائیلَ الْبَحْرَ﴾[3] نصیب ما نشود و از آن طرفی نبندیم؟! این همان خداست كه دریا را شكافت، همان خدا برای حسین بن علی و اهل بیت عصمت و طهارت بالاتر از آن را می ‌تواند انجام بدهد. [1]. تهذیب الأحكام، ج6، ص113. [2]. سوره مائده، آیه26. [3]. سوره اعراف، آیه138. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1382/12/14 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa