eitaa logo
کانال دروس آیت الله العظمی جوادی آملی
10.5هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
1.3هزار ویدیو
4.6هزار فایل
آخرین جلسات دروس و مباحث حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (دام ظله) در قالب تصویر، صدا و متن بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء معاونت رسانه ارتباط با ادمین: @bonyad_esra_admin فهرست: https://eitaa.com/a_javadiamoli_doross/11098
مشاهده در ایتا
دانلود
🏴 مرگ جاهلی ▪️ جریان امامت در تلوِ رسالت و نبوت قرار دارد. مردم اگر پیامبر نداشته باشند در جاهلیت به سر می برند، اگر امام نداشته باشند آن هم در جاهلیت به سر می برند. این حدیث نورانی را همه علمای اسلام اعم از شیعه و سنّی از وجود مبارک رسول گرامی (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثّناء) نقل کرده اند که «مَن مَاتَ وَ لَم یعرِف إِمَامَ زَمَانِهِ مَاتَ مِیتَةً جَاهِلیة».[1] مستحضرید که مرگ عصاره زندگی است؛ یعنی تمام مدت حیات به منزله میوه های ویژه است كه عصاره این را هنگام مرگ به انسان می‌ چشانند, اگر ـ ان ‌شاء الله ـ انسان شجره طیبه بود كه آن عصاره شیرین است و مرگ برای مؤمن بسیار لذیذ است و اگر ـ معاذ الله ـ درخت خبیث بود، عصاره آن بسیار تلخ است، مرگ برای غیر مؤمن، توانفرساست. مرگ كه عصارهٴ زندگی است، اگر كسی در دوران زندگی با عقل و عدل زندگی كرد، مرگ او حیات طیبه است و اگر بدون عقل و عدل زندگی كرد مرگ او مرگ جاهلیت است. پس اصل اول این است كه همه از وجود مبارك رسولمان نقل كردند: «مَن مَاتَ وَ لَم یعرِف إِمَامَ زَمَانِهِ مَاتَ مِیتَةً جَاهِلیة». ▪️ اصل دوم آن است كه ما می‌ گوییم امامت «عهدالله» است، از طرف خداست و امام «ولی ‌الله» است، اما آنها می‌ گویند امامت «عهد الناس» است و امام «وكیل ‌الرعایا و وكیل ‌الناس» است. تعبیر قرآن در جریان امامت بعد از نقل داستان وجود مبارك ابراهیم خلیل (سلام الله علیه) این است كه فرمود: ﴿وَ إِذِ ابْتَلی‏ إِبْراهیمَ رَبُّهُ بِكَلِماتٍ فَأَتَمَّهُنَّ قالَ إِنِّی جاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِماماً قالَ وَ مِنْ ذُرِّیتی‏ قالَ لا ینالُ عَهْدِی الظَّالِمینَ﴾؛[2] وجود مبارك ابراهیم كه امامت را برای ذریه خود درخواست كرد، فرمود به ذریه تو می ‌رسد، اما آن ذریه ‌ای كه عاقل و عادل‌ اند و منزّه از ستم‌ اند؛ زیرا امامت، عهد من است، فاعل «لاینالُ»، «عَهدِی» است، «ظالمین» مفعول است، همان طوری که قرآن نازل می ‌شود, نبوت نازل می ‌شود, رسالت نازل می ‌شود از بالا می ‌آید، امامت هم این چنین است. امامت «عهد الله» است، آن «عهد الله» باید به افراد برسد ﴿اللَّهُ أَعْلَمُ حَیثُ یجْعَلُ رِسالَتَهُ﴾ رسالت, عهد الهی است و خدا می‌ داند به چه كسی می‌دهد، چون از درون و بیرون افراد باخبر است، از عصمت آنها مستحضر است؛ لذا عهد خدا همان ‌طوری كه به صورت رسالت ظهور می‌ كند ﴿اللَّهُ أَعْلَمُ حَیثُ یجْعَلُ رِسالَتَهُ﴾، به صورت امامت هم جلوه می‌ كند كه فرمود: ﴿لا ینالُ عَهْدِی الظَّالِمینَ﴾[3] و همان ‌طوری كه زندگی بدون رسالت, زندگی جاهلیت است، زندگی بدون امامت و امام‌ شناسی هم زندگی جاهلیت است؛ لذا فرمود: «مَن مَاتَ وَ لَم یعرِف إِمَامَ زَمَانِهِ مَاتَ مِیتَةً جَاهِلیة». [1] . الكافی (ط - الإسلامیة)، ج1، ص377؛ کمال الدین، ج2، ص409. اهل سنت: مسند احمد بن حنبل، ج28، ص88؛ «مَنْ مَاتَ‏ بِغَیرِ إِمَامٍ‏ مَاتَ مِیتَةً جَاهِلِیةً». [2] . سوره بقره،آیه124. [3] . سوره انعام،آیه124. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1393/10/11 🆔 @a_javadiamoli_doross
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
soom_156 ss.mp3
4.4M
💠 صوت درس خارج فقه جلسه : 156 تاریخ تدریس: 1375 الی 1377 🆔 @a_javadiamoli_doross
soom_156p2.pdf
207.4K
💠 متن درس خارج فقه جلسه : 156 تاریخ تدریس: 1375 الی 1377 🆔 @a_javadiamoli_doross
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
Sajda-01p2.pdf
228K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه 🔹 جلسه: 1 تاریخ: 1391/12/20 🆔 @a_javadiamoli_doross
پیام آیت الله العظمی جوادی آملی به همایش ملی «نهج‌البلاغه و انقلاب اسلامی» در بندرعباس پایگاه اطلاع رسانی اسراء: مراسم اختتامیه دومین همایش ملی «نهج‌البلاغه و انقلاب اسلامی» با قرائت پیام تصویری حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در سالن آمفی‌تئاتر حوزه علمیه خواهران بندر عباس برگزار گردید. آيت الله العظمی جوادی آملی در بخشی از این پیام بیان داشتند: كسي كه مانند علي‌ بن ‌ابيطالب است، اين هم توان آن را دارد كه جهان را به خوبي ترسيم كند؛ يعني جهان تكوين را، آسمانها را، زمينها را، درياها را، صحراها را، جماد و نبات و حيوان و گياه و فرشته‌ها را خوب تبيين كند و هم جوامع انساني را از نظر دين و مكتب و هدايت، خوب تبيين كند معظم له ادامه دادند: كلّ جهان را علی بن ابیطالب، با شهود ادراك كرده است و ايمان آورد. چنين انسان كاملي مشهود ماست و در كتابش تجلّي كرده كه ما اميدواريم همگان به جايي برسند كه معارف وحياني را در نهج‌البلاغه كاملاً مشاهده بكنند تا برسد به آن منافع اخلاقي يا كشورداري و مانند آن كه اينها منافع اجتماعي و منافعي است كه نسبت به آن مطالب معقول درجه اوّل، در درجهٴ دوّم و سوّم قرار دارد. متن کامل پیام👇👇👇 https://b2n.ir/043486 news.esra.ir @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🏴 نوآوری رسول رحمت ▪️ وقتی ابراهیم خلیل (علی نبینا و آله و علیه السلام) كعبه را ساختند، برای اینكه كسی متولّی كعبه باشد و در حریم و حرم كعبه معارفی را به جوامع بشری ارائه كند، از ذات اقدس الهی درخواست كرد عرض كرد: ﴿رَبَّنا وَ ابْعَثْ فیهِمْ رَسُولاً مِنْهُمْ﴾[1] كه این رسول آیات تو را برای اینها تلاوت كند، كتاب و حكمت را به جوامع بشری تعلیم بدهد و معارف نو و تازه را به آنها عرضه كند! ذات اقدس الهی درباره دعا و نیایش ابراهیم خلیل (سلام الله علیه) این چند خواسته را گوشزد كرد، فرمود ما رسولی مبعوث می‌ كنیم و رسولی مبعوث می‌ شود كه ﴿یتْلُوا عَلَیكُمْ آیاتِنا وَ یزَكِّیكُمْ وَ یعَلِّمُكُمُ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ وَ یعَلِّمُكُمْ مَا لَمْ تَكُونُوا تَعْلَمُونَ﴾، این چند برنامه یعنی تلاوت آیات الهی از یك سو، تعلیم كتاب از سوی دوم، تعلیم حكمت از سوی سوم و از سوی چهارم، فرمود: ﴿وَ یعَلِّمُكُمْ مَا لَمْ تَكُونُوا تَعْلَمُونَ﴾، این نوآوری نسبت به جهان بشریت است. ▪️ منظور از آموزش نو و نوآوری در دستگاه این نیست كه مطلبی را ایشان در هزار و چهار صد سال قبل آورده ‌اند که آن روز كسی نگفت و بعداً مشابه او یا برتر از او را دیگران ارائه كردند. صنعت های نو، فرضیه‌ های نو و مكتب های نو این طور است كه در عصر خود تازه است، ولی در اعصار بعدی هم مماثل دارد و هم برتر، لكن این نوآوری وقف خود آن حضرت است. در قرآن كریم این چنین آمده است كه پیامبر اعظم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) معارفی را به جوامع بشری ارائه می‌ كند كه نه تنها در گذشته نبود، نه تنها الآن نیست و نه تنها در آینده نیست، بلكه اصلاً بشر توان آن را ندارد كه این را بدون وحی یاد بگیرد! ﴿وَ یعَلِّمُكُمْ مَا لَمْ تَكُونُوا تَعْلَمُونَ﴾[2] نه «ما لا تعلمون»! در این ﴿مَا لَمْ تَكُونُوا﴾ این «كان» منفی این بحث را دارد؛ یعنی بشر این نیست كه از پیش خودش یاد بگیرد، چون رسول اكرم ﴿رَحْمَةً لِلْعالَمینَ﴾[3] است و چون ﴿كَافَّةً لِلنّاسِ﴾[4] است، مخاطبش از صدر و ساقه جوامع بشری است؛ تمام بشرهایی كه آن روز بودند و تمام بشرهایی كه «الی یوم القیامة» می‌ آیند مخاطب این ندایند، برای اینكه قلمرو رسالت او منطقه بشریت است. ▪️ چون یك چنین نیایشی را وجود مبارك داشت و نیایش بسیار عظیمی بود، ذات اقدس الهی بعد از گذشت چند قرن در كتاب تورات و در كتاب انجیل اوصاف پیامبر خاتم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) را ذكر كرد كه این پیامبر كسی است كه ﴿الَّذینَ یتَّبِعُونَ الرَّسُولَ النَّبِی اْلأُمِّی الَّذی یجِدُونَهُ مَكْتُوباً عِنْدَهُمْ فِی التَّوْراةِ وَ اْلإِنْجیلِ﴾ اوصافش این است: ﴿یأْمُرُهُمْ بِالْمَعْرُوفِ وَ ینْهاهُمْ عَنِ الْمُنْكَرِ وَ یحِلُّ لَهُمُ الطَّیباتِ وَ یحَرِّمُ عَلَیهِمُ الْخَبائِثَ وَ یضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَ اْلأَغْلالَ الَّتی كَانَتْ عَلَیهِمْ﴾[5] آن بارهای سنگین آن غُلی كه در گردن و دست و پای اینهاست و جلوی آزادی اینها را گرفته، حریت را از اینها سلب كرده، را از اینها سلب كرده، اینها را وابسته به شرق و غرب كرده یا آمیخته به امپراطوری شرق بودند یا آمیخته به امپراطوری غرب بودند یا گریخته از مكتب بودند همه اینها را پاسخ داد. [1]. سوره بقره، آیه129. [2]. سوره بقره، آیه151. [3]. سوره انبیاء، آیه107. [4]. سوره سبأ، آیه28. [5]. سوره اعراف، آیه157. 📚 پیام به همایش پیامبر اعظم تاریخ: 1385/09/21 🆔 @a_javadiamoli_doross
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
soom_157 ss.mp3
3.98M
💠 صوت درس خارج فقه جلسه : 157 تاریخ تدریس: 1375 الی 1377 🆔 @a_javadiamoli_doross
soom_157p2.pdf
182.1K
💠 متن درس خارج فقه جلسه : 157 تاریخ تدریس: 1375 الی 1377 🆔 @a_javadiamoli_doross
💠 درس خارج فقه آیت الله العظمی جوادی آملی در سال تحصیلی جدید 🔹ادامه مبحث نکاح: ساعت 9 صبح 🔹 لازم به ذکر است به دلیل وضعیت موجود حاصله از ویروس کرونا، درس معظم له بصورت آنلاین و مجازی برگزار خواهد شد. 🔹 کاربران می توانند درس معظم له را به صورت زنده و آنلاین از لینک های ذیل مشاهده نمایند. 🔸سایت وب تی وی : تلویزیون اینترنتی اسراء به آدرس tv.esra.ir 🔸کلاس مجازی: https://el.esra.ir/ch/karejefegh-nekah-ayatollah-jvadiamoli همچنین درس معظم له به صورت «صوت و متن» در سایت و کانال دروس بنیاد اسراء در پیام رسان های ، و به روال سابق، بارگزاری خواهد شد. 🆔 @a_javadiamoli_doross ⬅️ 📝 لطفاً سوالات درسی خود را با موضوع به ادمین کانال ارسال نمایید؛ گفتنی است این سوالات پس از جمع آوری و دسته بندی در روز چهارشنبه هر هفته توسط حضرت استاد پاسخ داده خواهد شد. 🆔 @adminesra 🆔 @a_javadiamoli_doross
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
Sajda-02p2.pdf
240.7K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه 🔹 جلسه: 2 تاریخ: 1391/12/21 🆔 @a_javadiamoli_doross
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا