moredi_1610 ss.mp3
10.09M
💠 صوت #درس_اخلاق
#آرشیوی
🔹 تاریخ: 1390/08/12
🔹 موضوع: #نهج_البلاغه
#نامه 30
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
moredi_1610 p2.pdf
223.6K
💠 متن #درس_اخلاق
#آرشیوی
🔹 تاریخ: 1390/08/12
🔹 موضوع: #نهج_البلاغه
#نامه 30
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
Ers-008 ss.mp3
7.27M
💠 صوت درس خارج فقه #ارث
🔹 جلسه : 8
تاریخ: 1399/08/28
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
Ers -008-p2.pdf
176.2K
💠 متن درس خارج فقه #ارث
🔹 جلسه : 8
تاریخ: 1399/08/28
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
مخاطب الهی.mp3
1.73M
💠 روز چهارم ماه #ربیع_الثانی 1442
🔸 مخاطب الهی
#کیفیت_صوت_پایین
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
💠 مخاطب الهی
🔸 «فَإِنَّ اللَّهَ تَعَالَی لَا یعَذِّبُ قَلْباً وعاء [وَعَی] الْقُرْآنَ»؛[1] وعاء یعنی ظرف، قلبی كه واعی قرآن باشد خدا آن دل را عذاب نمی كند، الآن هم وَعی به معنای #شعور معنا می شود. ظرف وحی شدن باعث می شود كه این ظرف حكم مظروف را پیدا كند، البته به مقدار خود با مظروف مرتبط خواهد شد یا #متحد می شود؛ لذا از گزند عذاب الهی مصون است كه «فَإِنَّ اللَّهَ تَعَالَی لَا یعَذِّبُ قَلْباً وعاء [وَعَى] الْقُرْآنَ».
🔸 عزیزان نوسال و #نوجوان قلبشان صاف است، اینها «حدیث العهد»[2] هستند. این نوسالان عزیز ما، این فرزندها و نوه های ما اینها باید بدانند دلشان مثل آینه شفاف است، این مطلب اول. مطلب دوم آن است كه شفاف بودن و آینه بودن نیمی از راه است، عمده آن است كه ما بدانیم آینه را به كدام سمت نگه بداریم. شما عزیزان نوسالان، دبستانی ها، مقطع راهنمایی ها و دبیرستانی ها از دختران و پسران تجربه كردید، یك آینه شفاف بگیرید بروید در باغ وحش به این گرگ و گراز نشان بدهید، این آینه هست، شفاف هست و نشان می دهد اما هر چه نشان می دهد یا گرگ است یا گراز، قلب یك نوسال آینه است، اما به تعبیر مرحوم استاد الهی قمشه ای #آینه_شو! «آینه شو تا بردت سوی دوست کوی دوست»[3] عمده آن است كه انسان بفهمد آینه را به كدام طرف نگه بدارد. الآن جریان تهاجم و شبیخون فرهنگی هست، هر چه در قبال این آینه قرار بگیرد همان را نشان می دهد، خدای ناكرده بدآموزی ها را ببیند جذب می شود، عادت های زشت را ببیند همان را نشان می دهد.
▫️ پس اولیای مدرسه و منزل، پدران و مادران و دست اندركاران مجله ها و رسانه های گروهی اینها باید دو كار بكنند: یكی اینكه نگذارند این #آینه غبارآلود بشود و غبار اغیار را بزدایند، یك؛ ثانیاً اینكه بدانند و بتوانند راهنمایی كنند كه این آینه به كدام سمت قرار بگیرد. همین نوسالان عزیز وقتی آینه را به طرف آفتاب نگه داشتند می بینند آفتاب در او می تابد و اگر باغ وحش رفتند یا گرگ بود یا گراز درنده دیگر مار و عقرب بود همان ها را نشان می دهد.
🔸 مطلب دیگر آن است كه این عزیزان ما یعنی این نوسالان اینها باید بدانند كه خدا با اینها هم سخن می گوید! این چنین نیست كه اینها چون مكلف نشده اند و بالغ نشدند خدا با آنها سخن نمی گوید، اینطور نیست. هر جا #ادراك هست، پیام خداست. اگر كودكی در حدّ شیرخوارگی است یا بازی كودكانه دوره دو ـ سه ساله و اینهاست كه اهل اندیشه نیست، این مشمول خطاب نیست؛ اما همین كه چیز می فهمد و ممیز شد نه بالغ، اهل ادراك شد که می فهمد چه چیزی بد است و چه چیزی خوب است این مخاطب خداست!
▫️ ذات اقدس الهی چندین خطاب دارد، از نازل ترین و عمومی ترین خطاب تا خصوصی ترین خطاب؛ هم ﴿یا أَیهَا النَّاسُ﴾[4] دارد، هم ﴿یا أَهْلَ الكِتَابِ﴾[5] دارد، هم ﴿یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا﴾[6] دارد، هم ﴿یا أُوْلِی الالبَابِ﴾[7] و ﴿یا أُولِی الأَبْصَارِ﴾[8] و امثال ذلك دارد، هم ﴿یا أَیهَا الرُّسُلُ﴾ دارد، هم ﴿یا أَیهَا الرَّسُولُ﴾، پنج ـ شش قسم است و آن ﴿یا أَیهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَیكَ مِنْ رَبِّكَ﴾[9] آن مخصوص خاتم انبیا (علیهم آلاف التحیة والثناء) است، آن ﴿یا أَیهَا الرُّسُلُ كُلُوا مِنَ الطَّیباتِ﴾[10] از آن همه انبیاست، این ﴿یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا﴾[11] از آن مؤمنین است، آن ﴿یا أَهْلَ الكِتَابِ﴾[12] از آن موحدان از یهودی ها و مسیحی ها و مانند آن اس،ت آن ﴿یا أَیهَا النَّاسُ﴾[13] برای توده مردم است، هر كه #ناس باشد او می تواند بفهمد.
[1]. جامع الأخبار (للشعیری)، ص41.
[2]. مبتدی، نوآموز، تازه كار.
[3]. دیوان حکیم الهی قمشه ای، غزل ۸۰ (غزل مشتاق کوی دوست)، ص۵۲۵.
[4]. سوره بقره، آیه 21.
[5]. سوره آلعمران، آیه 64.
[6]. سوره بقره، آیه 104.
[7]. سوره بقره، آیه 179.
[8]. سوره حشر، آیه 2.
[9]. سوره مائده، آیه 67.
[10]. سوره مائده، آیه 41.
[11]. سوره بقره، آیه 104.
[12]. سوره آلعمران، آیه 64.
[13]. سوره بقره، آیه 21.
#روز_جهانی_کودک
#شعور_قرآنی
#آینه_وجود
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 مصاحبه پیرامون جوانان
تاریخ: 1377/06/23
🆔 @a_javadiamoli_doross
💠 درک حضور
🔸 هفته مبارك #بسیج را گرامی می داریم. یك بیان نورانی از وجود مبارك رسول گرامی (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) رسیده است که فرمود وقتی می خواهی نماز بخوانی ـ چون نماز عمود دین است و اگر نماز قبول شد سایر اعمال مقبول است ـ «صَلِّ صَلَاةَ مُوَدِّعٍ»؛[1] طرزی نماز بخوان كه گویا آخرین نماز توست، گویا داری #وداع می كنی. خب اگر هر نمازی كه ما می خوانیم آخرین نماز ما فرض بشود خیلی با اخلاص و با حضور قلب خواهد بود و اینكه گفته شد مثل كسی كه آخرین نماز است برای آن نیست كه خیال بكند حالا كه من دارم می میرم دست به كار بزنم، بلكه برای آن است كه حالا كه من دارم می میرم تلاش و كوشش بكنم به جامعه ام خدمت بكنم، چون اولین چیزی كه بعد از مرگ از من سؤال می كنند این است كه عمرت را در چه راهی صرف كردی؟ خب اگر به من گفتند شما بیش از نیم روز فرصت نداری خب در همین دو سه ساعتی كه هستم #بار_مردم را بردارم و مشكل جامعه را حل كنم یا از من این را می خواهند و اصلاً من را برای این خلق كردند كه زمین را آباد بكنم؟! ﴿هُوَ أَنْشَأَكُمْ مِنَ اْلأَرْضِ وَ اسْتَعْمَرَكُمْ فیها﴾،[2] این كه بار مردم است بدترین انسان است[3] این كه بار مردم را بر می دارد انسان شریفی است. اگر به ما گفتند ببینید شما بیش از یك روز زنده نیستید خب ما تلاش می كنیم که #مشكل_مردم را حل كنیم، چون اولین چیزی كه از ما سؤال می كنند «عُمُرِكَ فِیمَا أَفْنَیت»،[4] این هم یك مطلب.
🔸 حالا ما بنایمان بر این است كه نمازی كه می خوانیم نماز «مُودِّع» باشد؛ با #نماز_وداع كنیم، چه طوری با نماز وداع كنیم؟ فرمود: «اعْبُدِ اللَّهَ كَأَنَّكَ تَرَاهُ فَإِنْ لَمْ تَكُنْ تَرَاهُ فَإِنَّهُ یرَاكَ»،[5] حالا می خواهی وداع كنی، عبادتی را كه وداع می كنید با معبود هم باید بالأخره یك ارتباط داشته باشی؛ طرزی نماز بخوان كه گویا خدا را می بینی، این هم دو مطلب.
🔸 خدا را كه ﴿لا تُدْرِكُهُ اْلأَبْصارُ وَهُوَ یدْرِكُ اْلأَبْصَارَ﴾[6] با چشم كه نمی شود دید، اینکه گویا خدا را می بینی خب اگر ـ معاذ الله ـ با چشم می شد ببینی، خب این دیدنش بی اثر است، چه رسد به گویا! آن كه با چشم دیده می شود كه كاری از او ساخته نیست، او جسم است، او موجود مادی است، او مثل انسان است، مثل حیوان است، یك روزی نبود و یك روزی هم نیست می شود. آن كه با چشم دیده می شود كه كاری از او ساخته نیست! فرمود خدا را طرزی #عبادت كن كه گویا او را می بینی، یعنی چه؟ یعنی گویا شاگرد علی بن ابی طالب هستی كه آن حضرت فرمود: «مَا كُنْتُ أَعْبُدُ رَبّاً لَمْ أَرَهُ»؛[7] من آن نیستم كه خدا را با چشم دل نبینم و بپرستم. فرمود: «لَا تُدْرِكُهُ الْعُیونُ فِی مُشَاهَدَةِ الْأَبْصَارِ وَ لَكِنْ رَأَتْهُ الْقُلُوبُ بِحَقَائِقِ الْإِیمَان»؛ طوری نماز بخوان كه گویا #شیعه علی بن ابی طالب هستی، این خلاصه حرف!
🔸 شیعه كه نیستیم، ولی گویا شیعه حضرت علی هستیم. ما ادعا داریم كه شیعه علی بن ابی طالب هستیم وـ ان شاء الله ـ افتخار آن را داریم كه #بسیجی هستیم؛ زمان جنگ همین مطلب مشكل كشور را حل كرد، زمان سازندگی همین مطلب مشكل را حل كرد. اینها كسانی نیستند كه خدایی ناكرده شما در تلویزیون اینها را با دستبند ببینی كه فلان اختلاس كردند یا رانت خواری كردند. آن چیزی كه دستِ دستبند را می بندد این #نماز_با_اخلاص است، آن چیزی كه دست دزدی و رانت خواری و رشوه خواری را می بندد همین نماز با اخلاص است. #بسیج دست رشوه را می بندد، نه رشوه دست او را ببندد! این راه با نماز و مسجد حل می شود. اگر خدایی ناكرده مسجد و حسینیه در این راه كامیاب نبود، نیروی انتظامی و دستگاه قضایی و زندان اوین و مانند اینها ده در صد را حل می كند، چه اینكه می بینید، آنها چقدر مگر موفق اند؟! یك مأموری باید برای خود مأمور بگذارند! تنها چیزی كه مشكل مملكت را حل می كند، #درك_حضور خداست.
[1]. الكافی (ط - الإسلامیة)، ج4، ص261.
[2]. سوره هود, آیه61.
[3]. الكافی (ط - الإسلامیة)، ج4، ص12؛ «قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص مَلْعُونٌ مَلْعُونٌ مَنْ أَلْقَى كَلَّهُ عَلَى النَّاسِ مَلْعُونٌ مَلْعُونٌ مَنْ ضَیعَ مَنْ یعُولُ».
[4]. تحف العقول، ص249.
[5]. مصباح الشریعة، ص8.
[6]. سوره انعام, آیه103.
[7]. الكافی (ط - الإسلامیة)، ج1، ص98.
#هفته_بسیج
#شیعه
#نماز_وداع
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1383/09/05
🆔 @a_javadiamoli_doross
soom_186 ss.mp3
4.6M
💠 صوت درس خارج فقه #صوم
🔹 جلسه : 186
تاریخ تدریس: 1375 الی 1377
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
soom_186p2.pdf
177.4K
💠 متن درس خارج فقه #صوم
🔹 جلسه : 186
تاریخ تدریس: 1375 الی 1377
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
room-15ads ss.mp3
6.94M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #روم
🔹 جلسه: 15
تاریخ: 1391/11/24
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
room-15p2.pdf
209.5K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #روم
🔹 جلسه: 15
تاریخ: 1391/11/24
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
💠 خطر غفلت
🔸 فرمود ایمان مادامی كه آثارش بر او بار نباشد سودی ندارد؛ اگر كسی مؤمن بود ولی غفلت كرد، این غفلت تدریجاً آن ایمان را از بین می برد و به كفر تبدیل می كند. خطر #غفلت_تدریجی تبدیل ایمان به كفر است. اول ارتكاب مكروهات است، بعد معاصی صغیره، بعد معاصی كبیره، بعد ابتلاء به اكبر كبائر كه كفر وشرك است. هر لحظه ای كه انسان غافل شد فوراً باید آن غفلت را جبران كند؛ ﴿وَ إِمّا ینْزَغَنَّكَ مِنَ الشَّیطانِ نَزْغٌ فَاسْتَعِذْ بِاللّهِ﴾.[1] اگر شیطان به انسان آسیبی رساند، برای محفوظ ماندن از این آسیب باید به خدا پناه ببرد؛ لذا فرمود شما بكوشید که این غفلت را به #تذكر تبدیل كنید، اگر چند لحظه غافل ماندید الآن فرصت جبران اوست.
🔸 ﴿أَ لَمْ یأْنِ لِلَّذینَ آمَنُوا أَنْ تَخْشَعَ قُلُوبُهُمْ لِذِكْرِ اللّهِ وَ ما نَزَلَ مِنَ الْحَقِّ﴾؛[2] یعنی هنوز وقت آن نرسید كه مؤمن خاشع بشود؟! هنوز فرصت آن نیامد كه اثر ایمان، یعنی خشوع بر ایمان مترتب شود؟! اگر الآن اثر ایمان، یعنی خشوع بر ایمان مترتب نشد و این غفلت ادامه پیدا كرد، این غفلت مستمر قلب را قَسی می كند. قلب قاسی قلبی مرده است. پس مؤمن اگر خاشع نشد خطر #تبدیل_ایمان_به_كفر است. ﴿أَ لَمْ یأْنِ لِلَّذینَ آمَنُوا أَنْ تَخْشَعَ قُلُوبُهُمْ لِذِكْرِ اللّهِ وَ ما نَزَلَ مِنَ الْحَقِّ﴾، هم در برابر یاد حق و هم در برابر احكام الهی قلب او خاشع باشد، به این فكر نباشد كه احكام الهی ر ا به #میل خود توجیه كند، به این فكر نباشد كه اگر میل او نپسندید نپذیرد، ﴿بِما لا تَهْوی أَنْفُسُكُمُ اسْتَكْبَرْتُمْ﴾ نباشد، در برابر یاد خدا و احكام خدا #خاضع و #خاشع باشد، چرا؟ برای اینكه ﴿وَ لا یكُونُوا كَالَّذینَ أُوتُوا الْكِتابَ مِنْ قَبْلُ فَطالَ عَلَیهِمُ اْلأَمَدُ فَقَسَتْ قُلُوبُهُمْ﴾.
[1] . سوره اعراف، آیه22؛ سوره فصلت، آیه36.
[2] . سوره حدید، آیه16.
#خضوع_و_خشوع
#تبدیل_ایمان_به_كفر
#میل
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس تفسیر سوره مبارکه حدید جلسه 12
🆔 @a_javadiamoli_doross
soom_187 ss.mp3
4.45M
💠 صوت درس خارج فقه #صوم
🔹 جلسه : 187
تاریخ تدریس: 1375 الی 1377
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
soom_187p2.pdf
198.1K
💠 متن درس خارج فقه #صوم
🔹 جلسه : 187
تاریخ تدریس: 1375 الی 1377
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross