eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
10.9هزار دنبال‌کننده
4.8هزار عکس
1.6هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 روز هشتم ماه 1443 ▪️ عزّت حکیمانه 🆔 @a_javadiamoli_esra
🏴 عزّت حکیمانه ▪️ سالروز شهادت امام یازدهم (علیه و علی آبائه و ابنه المنتجب آلاف التحیة و الثناء) را به پیشگاه ولی عصر و عموم علاقه‎مندان قرآن و عترت و شما بزرگواران تعزیت عرض می ‌کنیم. ▫️ وجود مبارک امام یازدهم مانند ائمه دیگر، گرچه توفیق تشکیل حوزه علمیه به صورت رسمی نداشتند؛ اما با خود، قرآن را خوب تفسیر کردند و مردم را به قرآن دعوت کردند. وجود مبارک امام عسکری جریان «قربةً الی الله» را تبیین می ‌کند که انسان می ‌تواند به خدا نزدیک بشود و اگر نزدیک شد، جزء مقرّبان خواهد بود و اگر بود بسیاری از اسرار عالَم برای آنها روشن می‌ شود که ﴿إِنَّ كِتابَ الْأَبْرارِ لَفی‏ عِلِّیینَ ٭ وَ ما أَدْراكَ ما عِلِّیونَ ٭ كِتابٌ مَرْقُومٌ ٭ یشْهَدُهُ الْمُقَرَّبُونَ﴾.[1] ما برای اینکه به چنین مقامی نزدیک بشویم، وجود مبارک امام حسن عسکری این راه را به ما نشان داد. این از غُرر بیانات امام عسکری (سلام الله علیه) است که «إِنَّ الْوُصُولَ إِلَی اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ سَفَرٌ لَا یدْرَكُ إِلَّا بِامْتِطَاء اللَّیلِ‏»؛[2] یعنی همه ما مأموریم به تقرّب، کارهای ما باید «قربةً الی الله» باشد. ▫️ این بیان نورانی امام عسكری است. این را همه ما و همچنین آنها كه در حركت می ‌كنند دیگران هم این راه برایشان باز است؛ ولی ما موظف ‌تریم، اگر بخواهیم زودتر به مقصد برسیم نماز شب مَركب خوبی است، وگرنه یك انسان مسافرِ پیاده لنگان لنگان بخواهد به مقصد برسد طول می‌ كشد. در بخشی از قرآن فرمود عزّت از آن خدا و پیامبر و مؤمنین است؛[3] ولی مستحضرید که قرآن کتاب توحید است، این طور نیست که بفرماید خدا عزیز است، پیغمبر عزیز است، مؤمنین عزیز هستند، در همه جا این یک اصل کلّی است. اگر کمالی را خدای سبحان به پیغمبر و به مؤمنین اسناد داد، فوراً در جای دیگر تشریح می کند که یکی بالذّات است، بقیه بالعرض. درباره عزّت که فرمود مؤمنین هستند، وجود مبارک امام عسکری (سلام الله علیه) معنا کرد، فرمود عزّت است، اگر کسی حق گفت و به حق باور کرد و به حق عمل کرد عزیز می شود، هیچ کسی نمی تواند او را ذلیل کند، چه فرد چه جامعه! اگر كسی از حق فاصله گرفت، باطل مدار بود، می ‌شود ذلیل، هیچ كس نمی‌ تواند او را عزیز كند «مَا تَرَكَ الْحَقَّ عَزِیزٌ إِلَّا ذَلَّ وَ لَا أَخَذَ بِهِ ذَلِیلٌ إِلَّا عَز»،[4] این از بیانات نورانی امام عسكری است. فرمود درست است خدا فرمود عزتی داریم ذلّتی داریم ﴿تُعِزُّ مَنْ تَشَاءُ وَ تُذِلُّ مَنْ تَشَاءُ﴾؛[5] اما مشیئت او حكیمانه است. ▫️ هیچ كس با دعا و تضرّع و ناله و توسل نمی‌ تواند از خدا كاری بخواهد كه این كار حكیمانه نباشد. این مطلبِ عمیق كلامی را وجود مبارك امام سجاد با دعا به ما فهماند، «یا مَنْ لَا تُبَدِّلُ حِكْمَتَهُ الْوَسَائِل‏».[6] پس اگر او براساس مشیئت، عده ‌ای را عزیز و براساس مشیئت عده ‌ای را ذلیل می‌ كند، ﴿تُعِزُّ مَنْ تَشاءُ وَ تُذِلُّ مَنْ تَشاءُ﴾؛ این را امام عسكری (سلام الله علیه) معنا كرده است، فرمود اگر كسی حق را ، یك؛ ، دو؛ به آن ، سه؛ در جامعه منتشر كرد، چهار؛ كه «یدور مع الحق مدار حینما دار»، مثل اهل بیت (علیهم السلام)، او «عَزَّ»؛ می ‌شود و هیچ فرد یا جامعه ‌ای حق را رها نكرده و به ذلّت گرایش پیدا نكرده، به باطل گرایش پیدا نكرده، الاّ اینكه خواهد شد. [1] . سوره مطففین، آیات18 ـ21. [2] . بحار الأنوار(ط ـ بیروت)، ج75، ص380. [3] . اشاره به سوره منافقون، آیه8؛ ﴿وَ لِلَّهِ الْعِزَّةُ وَ لِرَسُولِهِ وَ لِلْمُؤْمِنِین﴾. [4] . تحف العقول، النص، ص489. [5] . سوره آل عمران، آیه26. [6] . الصحیفة السجادیة، دعای 13. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1395/09/18 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 امام رضا (علیه السلام) می‌ فرماید: ناخن‌ ها را روز سه ‌شنبه بگیرید و روز چهارشنبه استحمام كنید و نیاز به حجامت را روز پنج ‌شنبه برآورید، و روز جمعه با بهترین عطرها خود را خوش ‌بو کنید.[1] به فرموده رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم): هركس روز جمعه ناخن و شاربش را بگیرد و مسواك زند و هنگام رفتن به نماز جمعه بر سرش آب بریزد هفتاد هزار فرشته او را همراهی می ‌كنند و برایش آمرزش و شفاعت می‌ طلبند.[2] [1] . قَلِّمُوا أَظْفَارَكُمْ یوْمَ الثَّلاثَاءِ وَ اسْتَحِمُّوا یوْمَ الأَرْبِعَاءِ وَ أَصِیبُوا مِنَ الْحِجَامَةِ حَاجَتَكُمْ یوْمَ الْخَمِیسِ وَ تَطَیبُوا بِأَطْیبِ طِیبِكُمْ یوْمَ الْجُمُعَةِ (عیون اخبار الرضاع، ج1، ص279). [2] . مَنْ قَلَّمَ أَظَافِیرَهُ یوْمَ الْجُمُعَةِ وَ أَخَذَ مِنْ شَارِبِهِ وَ اسْتَاكَ وَ أَفْرَغَ عَلَی رَأْسِهِ مِنَ الْمَاءِ حِینَ یرُوحُ إِلَی الْجُمُعَةِ شَیعَهُ سَبْعُونَ أَلْفَ مَلَكٍ كُلُّهُمْ یسْتَغْفِرُونَ لَهُ وَ یشْفَعُونَ لَهُ (مستدرك الوسائل، ج6، ص46). 📚 مفاتیح الحیات ص 132. 🆔 @a_javadiamoli_esra
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 جامعه عادل 🔸 وجود مبارك حضرت كه می‌ كند دو كار می ‌كند: یكی مهم و یكی اهم, آنكه مهم است وظیفه همه است آنكه اهم است، وظیفه حوزه و دانشگاه مخصوصاً علماست. آنچه مهم است رواج هم دارد كه وجود مبارك حضرت، وقتی كرد خداوند به وسیله او: «وَ بِهِ یمْلَأُ اللَّهُ‏ الْأَرْضَ‏ قِسْطاً وَ عَدْلاً بَعدَ مَا مُلِئَت ظُلمَاً وَ جَورَاً»... . 👇👇👇👇👇
💠 جامعه عادل 🔸 وجود مبارك حضرت كه می‌ كند دو كار می ‌كند: یكی مهم و یكی اهم, آنكه مهم است وظیفه همه است آنكه اهم است، وظیفه حوزه و دانشگاه مخصوصاً علماست. آنچه مهم است رواج هم دارد كه وجود مبارك حضرت، وقتی كرد خداوند به وسیله او: «وَ بِهِ یمْلَأُ اللَّهُ‏ الْأَرْضَ‏ قِسْطاً وَ عَدْلاً بَعدَ مَا مُلِئَت ظُلمَاً وَ جَورَاً»؛[1] یعنی به وسیله حضرت جهان پر از عدل و داد می‌ شود. اما بالاتر از این و مهم‌تر از این كه مقدور همه نیست و آن این است كه جهان را پر از بكند، مگر هر كسی چیزی می ‌فهمد؟! مگر هر كسی عاقل می ‌شود؟! مگر مردم حرف هر كسی را گوش می ‌دهند؟! مگر جامعه را به این آسانی می ‌شود كرد؟ آن دستِ ولایت حضرت است به بركت ذات اقدس الهی كه «یضَعُ عَلَی رُئُوسِ العِبَادِ فَتَكمَلَ بِهِ أَحلامَهُم وَ عُقُولَهم»؛[2] مگر یك چیز عادی است كه همه جا پیدا شود؛ این كار را حضرت می‌كند. من هر وقت درباره این حدیث نورانی كه او چطور مردم را عاقل كند هر وقت به این حدیث نورانی می ‌رسم متوقف می ‌شوم، این چه دستی است؟ چه كار می‌ كند؟ 🔸 اوّلین بخشی كه از قرآن نازل شد است و است و است و , ﴿اقْرَأْ وَ رَبُّكَ الْأَكْرَمُ ٭ الَّذی عَلَّمَ بِالْقَلَمِ ٭ عَلَّمَ الْإِنْسانَ ما لَمْ یعْلَمْ﴾[3] اول سواد است و سواد, آن هم سوادی كه نور است و بعد عدل. عمل را عقل رهبری می ‌كند، كار را فهم رهبری می‌ كند, قیام را آن اندیشه هدایت می ‌كند؛ این كار حوزه است. تا جامعه نفهمد كه گناه سمّ است هر چه شما نصیحت كنید، دست از اختلاس بر نمی ‌دارد، این باید بفهمد كه گناه سمّ است. 🔸 جهان اگر بخواهد پر از شود باید پر از بشود این اهم است, وجود مبارك حضرت این كار را می ‌كند و شما عالمان دین كه شاگردان آن حضرت هستید باید جامعه را عاقل كنید با سیره ‌تان, سریره ‌تان, سنّتتان, سخنرانیتان, تدریستان, تألیفتان, مَشی متواضعانه ‌تان باید جامعه را عاقل كنید؛ آن وقت جامعه عاقل را می‌ شود عادل كرد آسان است. [1] . زاد المعاد ـ مفاتیح الجنان، ص423. [2] . الکافی(ط ـ الاسلامیه)، ج1، ص25؛ «إِذَا قَامَ قَائِمُنَا وَضَعَ اللَّهُ یدَهُ عَلَى رُءُوسِ الْعِبَادِ فَجَمَعَ بِهَا عُقُولَهُمْ وَ كَمَلَتْ بِهِ‏ أَحْلَامُهُمْ‏». [3] . سوره علق، آیه3 ـ 5. آپارات با کیفیت مناسب: https://aparat.com/v/euI5J 📚 سخنرانی در جمع طلاب و دانشجویان تاریخ: 1394/03/13 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 روز نهم ماه 1443 🔸 روز نهم ربیع الاول 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 روز نهم ربیع الاول 🔸 همه ما موظف هستیم که عادل باشیم. ما در مکتب خود راه‌ های فراوانی داریم برای احراز ؛ تنها ترس از جهنم یا شوق به بهشت نیست، چیزهای فراوانی داریم که علل و عوامل عادل شدن انسان است. یکی مسئله است، حیا از بهترین فضایل هست و الآن که روز نهم ربیع المولود است، اولین روز امامت حضرت است، تمام مسئولیت‌ ها به عهده آقاست. ما هم با جان و دل امامت حضرت را پذیرفتیم. یک وقت است به آدم می ‌گویند گناه نکنید! عذاب جهنم است، آن هست ولی خیلی ارزش ندارد که «خَوْفاً مِنَ النَّارِ»[1] باشد؛ اما خود ذات أقدس الهی اول ما را از راه حیا متخلّق کرده است. در بخش پایانی همین سوره «علق»، اصلاً سخن از جهنم و اینها نیست، ما را به حیا دعوت کردند، فرمودند گناه نکنید و پرهیز کنید: ﴿أَ لَمْ یعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ یری﴾. برای نیل به مقام عدالت، حیا سهم تعیین‌ کننده دارد، فرمود انسان خجالت نمی ‌کشد که خدا دارد او را می ‌بیند؟! اگر کسی در حضور ما باشد یا ما در حضور او باشیم، به هر حال حیا داریم، این حیا نعمت خوبی است! الآن ما در مشهد و محضر وجود مبارک حضرت هستیم، فرق نمی ‌کند؛ حالا چه کوچک، چه بزرگ؛ ﴿وَ آتَیناهُ الْحُكْمَ صَبِیا﴾،[2] گرچه همه ائمه (علیهم السلام) می ‌بینند برابر آیه مبارکه سوره «توبه»، فرمود: ﴿وَ قُلِ اعْمَلُوا فَسَیرَی اللّهُ عَمَلَكُمْ وَ رَسُولُهُ وَ الْمُؤْمِنُونَ﴾؛[3] فرمود هر کاری می ‌خواهید بکنید بکنید، الله می ‌بیند، رسول خدا می ‌بیند، مؤمنون می ‌بینند که منظور اهل بیت (علیهم السلام) است، همه می ‌بینند! چه زنده و چه غیر زنده؛ اما آن‌که ما مسئول هستیم و او تنگاتنگ می ‌بیند، وجود مبارک حضرت است. آدم این را اگر باور بکند؛ هم جزء است، هم حتماً عادل می ‌شود. حیا نعمت خوبی است، خجالت کشیدن چیز خوبی است، اینها هم هستند. 🔸 ﴿فَسَیرَی﴾[4] این «سین»، «سین» تحقیق است، «سین» تسویف نیست. این «سین» در برابر «سوف» نیست که بعدها خدا می ‌بیند. در سوره مبارکه «یونس» دارد که همین که می‌خواهید وارد کار بشوید: ﴿ما تَكُونُ فی‏ شَأْنٍ وَ ما تَتْلُوا مِنْهُ مِنْ قُرْآنٍ ... إِلاَّ كُنَّا عَلَیكُمْ شُهُوداً إِذْ تُفیضُونَ فیهِ﴾؛ همین که بخواهید وارد بشوید ما می ‌بینیم. این «سین»، «سین» تحقیق است نه تسویف. اکنون همین که بخواهیم وارد بشویم وجود مبارک حضرت می ‌بیند، این می ‌شود ؛ حداقل آن این است! این کمک می ‌کند در عدالت انسان که انسان را واقعاً عادل نگه می ‌دارد. الآن اگر کسی بخواهد برای خودش اربعین حساب بکند یا اهل محاسبه باشد، همین را می ‌تواند جزء محاسبه قرار بدهد. آن‌ وقت در غیاب حضرت، چهارتا اشک بریزد این اشک، است، برای اینکه انسان در حضور او حرمتش را نگه نداشت، حالا چه اشکی بریزد؟! ما برای اینکه بدانیم اشکمان صادق است یا کاذب، ناله ما صادق است یا ناله ما کاذب، همین ‌طور است. از کار ساخته است، از کار ساخته است. باور بکنیم که حضرت می‌ بیند و ما هم در حضور حضرت هستیم و مسئول هستیم! بنابراین این تبریکی که به یکدیگر می‌ گوییم که اولین روز امامت وجود مبارک حضرت است، برای ما می ‌تواند این درس را داشته باشد که ما او را مشاهده بکنیم. [1]. علل الشرائع، ج1، ص57. [2]. سوره مریم، آیه12. [3]. سوره توبه, آیه105. [4]. سوره توبه، آیه105. 📚 درس خارج فقه نکاح جلسه 147 تاریخ: 1395/09/17 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 امام صادق (علیه السلام) درباره حكمت اجتماعی غسل روز جمعه می ‌فرماید: انصار در آبیاری زمین‌ ها و رسیدگی به اموالشان كار می ‌كردند و روز جمعه در مسجد حاضر می ‌شدند و مردم از بوی عرق زیر بغل و بدن آنان اذیت می ‌شدند، از این رو رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) ایشان را به غسل فرمان داد و بدین ترتیب سنت شد.[1] [1] . إِنَّ الأَنْصَارَ كَانَتْ تَعْمَلُ فِى نَوَاضِحِهَا وَ أَمْوَالِهَا، فَإِذَا كَانَ یوْمُ الْجُمُعَةِ حَضَرُوا الْمَسْجِدَ، فَتَأَذَّی النَّاسُ بِأَرْوَاحِ آبَاطِهِمْ وَ أَجْسَادِهِمْ، فَأَمَرَهُمْ رَسُولُ اللَّهِص بِالْغُسْلِ فَجَرَتْ بِذَلِكَ السُّنَّةُ (الفقیه، ج1، ص112). 📚 مفاتیح الحیات ص 133. 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مراسم بزرگداشت علامه همزمان با سالروز شهادت امام حسن عسگری (علیه السلام) عصر دیروز در تهران برگزار شد. ▫️ در این مراسم که برخی از مقامات کشوری حضور یافتند، حجت الاسلام والمسلمین استاد با ذکر فضایل علمی و اخلاقی ، طی سخنانی به سجایای اخلاقی و رفتاری امام حسن عسکری (علیه السلام) و امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) پرداختند. ▫️ این مراسم به همت دفتر و هیئت امنای مسجد جامع امام حسن عسگری (علیه السلام) برگزار شد. ◀️ مراسم بزرگداشت آیت الله حسن زاده آملی تاریخ: 1399/02/23 🆔 @m_vaezjavadi