eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
10.9هزار دنبال‌کننده
4.8هزار عکس
1.6هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 خلقت شناسی 🔹 خیلی ها خیال می‌ كنند که علم و دانش صنعتی سكولار است؛ می ‌گویند صنعت و تولید، اسلامی و غیر اسلامی ندارد! زمین ‌شناسی سكولار است، اسلامی و غیر اسلامی ندارد! معدن ‌شناسی سكولار است، دینی و غیر دینی ندارد! خب این فكر یك سم است، خیال می ‌كنند به اینكه عالم همین‌ طور خودساخته است و زمین طبیعت است، كوه طبیعت است، معدن طبیعت است. می ‌گویند طبیعت‌ شناسی كه اسلامی و غیر اسلامی ندارد؛ حالا این آقا چون مسلمان است، ممكن ایام فاطمیه روضه ‌خوانی هم داشته باشد و جامهٴ مشكی بپوشد، امّا بیرون محدودهٴ كار دارد دینداری می‌ كند، این درونش مشكل جدّی دارد! وقتی درونش اصلاح می ‌شود و وقتی فرهنگ در درون صنعت راه پیدا می‌ كند كه این آقا متوجّه باشد ما چیزی به نام طبیعت نداریم، هر چه هست «خلقت» است. طبیعت بی طبیعت! چیزی به نام طبیعت نداریم زمین مخلوق خداست، آسمان مخلوق خداست، كوه مخلوق خداست، معدن مخلوق خداست. یك زمین ‌شناس، یك معدن ‌شناس و یك كوه ‌شناس دارد «خلقت ‌شناسی» می ‌كند! او در تمام حالات مثل اینكه دارد ذكر می‌ گوید؛ زیرا «خلقت ‌شناسی» معنایش این است كه خدا چنین كرد! این معدن سنگ مرمر كه الآن در دسترس است، چند میلیون سال قبل خاك عادی بود، با نظم و تدبیر الهی، تابش آفتاب، بارش باران، كم‌كم منجمد شد، سنگ شد، ماند و ظریف شد و تنظیم شد و شده سنگ مرمر. اگر آن بزرگوار گفت كه سال ها باید كه مثلاً یك تكه سنگ «لعل گردد در بدخشان یا عقیق اندر یمن»،[1] این‌طور نبود كه اوّل كسی در این كوه ها عقیق گذاشته باشد؛ این خاك بود، خاك را مدبّر اساسی و آن «ربّ العالمین»، آن حكیم، آن آگاه مطلق، خاك ها را شناسایی می‌ كند، می ‌داند كدام خاك می ‌تواند بدخشان بشود و كدام خاك می ‌تواند عقیق بشود، كدام خاك در كوه های نیشابور می ‌تواند فیروزه بشود، همان ‌طوری كه می ‌داند كدام خاك طلا می ‌شود، كدام خاك نقره می‌ شود، او طلا می ‌سازد، او نقره می‌ سازد، او فیروزه می‌ سازد، او عقیق می‌ سازد. 🔹 اگر ما باور كردیم چیزی به نام طبیعت نداریم، اگر باور كردیم چیزی به‌عنوان شانس نداریم و اینها خرافات و افسانه هست همین ‌طوری كه صبر و جَخد افسانه است طبیعت افسانه است، همان‌ طوری كه طبیعت افسانه است شانس افسانه است، یك مدبّر دارد ادراه می‌ كند! یك حكیم دارد اداره می ‌كند! آن كه آفرید دارد می‌ پروراند! قرآن کریم فرمود: ﴿اللَّهُ خَالِقُ كُلِّ شَی‏ءٍ﴾[2] هر چه هست و مصداق شیء است مخلوق او خداست، او آفرید، دارد می ‌پروراند، با نظم هم می‌‌ پروراند، همان ‌طوری كه انسان را آفرید با نظم می‌ پروراند؛ این مثلث كار خداست: جهان، انسان، پیوند انسان و جهان؛ هر سه ضلع را او آفرید و دارد اداره می ‌كند. [1]. دیوان سنایی، قصیده134؛ «سال ها باید که تا یک سنگ اصلی ز آفتاب ٭٭٭ لعل گردد در بدخشان یا عقیق اندر یمن». [2]. سوره رعد، آیه16؛ سوره زمر، آیه62. 📚 دیدار مدیران شهرک های صنعتی با حضرت استاد تاریخ: 1391/02/07 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 خون شهید 🔹 وجود مبارک حسین بن علی (سلام الله علیه) دید با این شاگردان عادی نمی شود حکومت اموی را برانداخت، هر خونی نمی تواند برانداز باشد! یک سلسله خون های طیب و طاهر می خواهد که از مسجدهایی که ﴿فِیهِ رِجَالٌ یحِبُّونَ أَن یتَطَهَّرُوا﴾[1] بیرون آمده و مشمول آیه ﴿إِنَّ اللَّهَ یحِبُّ الَّذِینَ یقَاتِلُونَ فِی سَبِیلِهِ صَفّاً كَأَنَّهُم بُنْیانٌ مَرْصُوصٌ﴾[2] است، خودش دوست طهارت است، خودش محبوب خداست، اینکه در زیارت «امین الله» می خوانیم«مُحِبَّةً لِصَفْوَةِ أَوْلِیائِكَ مَحْبُوبَةً فِی‏ أَرْضِكَ‏ وَ سَمَائِكَ‏»[3] همین است؛ من دوست تو و اولیای تو باشم، محبوب تو و اولیای تو باشم، هم من تو را بخواهم و هم تو مرا بخواهی! می بینیم ذات اقدس الهی اعلام آمادگی کرده است، فرمود من دوست شمایم خب چه بهتر ما با او پیمان و دوستی ببندیم و بشویم بندهٴ او، بشویم محب او، کم کم بشویم محبوب او و اگر این چنین شدیم، این خون ما برای همیشه زنده است. 🔹 این شهدا که رفتند و شربت شهادت نوشیدند، اینها همان کسانی هستند که شما در زیارت عاشورا می گویید اینها راهیان راه شما هستند، اگر در زیارت عاشورا می گویید که خدا لعنت کند کسانی را که «شایعَتْ وَ بایعَتْ وَ تابَعَتْ عَلَی قَتْلِهِ»؛[4] یعنی کسانی که بعداً آمدند و حکومت اموی را پیروی کردند و راه امویان را رفتند لعنت خدا بر آنها! اینکه ما تا روز قیامت کسانی که راهی راه اموی هستند لعنت می کنیم یعنی همین اسرائیل، یعنی همین طاغیانی که بالاخره دستشان به خون مظلومان عراق وافغانستان و فلسطین و ایران آغشته بود و هست. [1]. سوره توبه، آیه108. [2]. سوره صف، آیه4. [3]. کامل الزیارات، ص40. [4]. کامل الزیارات، ص178؛ مصباح المتهجد، ج2، ص776. 📚 تجلّی عقل و وحی در نهضت حسینی علیه السلام ـ جلسه 6 تاریخ: 1382/12/08 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 حیات انسانی 🔹 وجود مبارک حضرت امیر فرمود بعضی ‌ها زنده ‌اند، اما به حیات گیاهی زنده ‌اند یا به حیات حیوانی زنده ‌اند و از نظر حیات انسانی مرده‌ اند: «فَالصُّورَةُ صُورَةُ إِنْسَانٍ وَ الْقَلْبُ قَلْبُ حَیوَانٍ .... وَ ذَلِكَ مَیتُ الْأَحْیاء»؛[1] یک جنازه‌ عمودی است بعد هم می ‌شود افقی، این حرف حضرت در نهج البلاغه است. فرمود در بین زنده ‌ها مرده است، برای اینکه غذا خوب می‌ خورد حیوانات هم می ‌خورند، حبّ مقام و ریاست و اینها دارد. در بین این حیوانات جنگلی مگر تقسیم کار نشده؟ مگر ریاست [مشخص] نشده؟ مگر حوزه استحفاظی [مشخص] نشده؟ هر کدام حوزه استحفاظی دارند! این زنبور عسل ملکه دارد، ریاست و زعامت دارد، این که انسان نیست. آن‎ که فرشته ‌خوی است او انسان است، حضرت فرمود: «وَ ذَلِكَ مَیتُ الْأَحْیاء» این یک جنازه عمودی است، بعد می ‌شود افقی. «فَالصُّورَةُ صُورَةُ إِنْسَانٍ وَ الْقَلْبُ قَلْبُ حَیوَانٍ لَا یعْرِفُ .... وَ ذَلِكَ مَیتُ الْأَحْیاء». 🔹 «عالم اهل بیت» این است که جامعه را به «حیات انسانی» برساند، انسان را زنده کند. آن وقتی که اقبال و ادبار مردم برای انسان یکسان بود، اقبال و ادبار دنیا یکسان بود، اقبال و ادبار عزل و نصب برای او یکسان بود، تازه وارد حوزه انسانیت شده است، حالا تا کجا بخواهد سیر کند! وجود مبارک امام رضا کارش این است! رفتنِ به بارگاه او، توسّل به او، شما ببینید این دعای استغفار بعد از زیارت امام رضا اوّل تا آخر، آخر تا اوّل همه توحید است: «[أَسْتَغْفِرُ اَللَّهَ اَلَّذِی] یا مَنْ لَا یخْلُقُ الْخَلْقَ إِلَّا هُوَ یا مَنْ لَا یغْفِرُ الذَّنْبَ إِلَّا هُوَ»؛[2] یعنی وقتی ما وارد حرم شدیم اگر توسل کردیم، اگر طلب شفاعت کردیم، در محدوده آن است که اینها را وسیله قرار بدهیم، کار اصلی به دست اوست! این استغفار بعد از زیارت امام رضا اوّل تا آخر «برلیان توحید» است، همه‌ «إِلَّا هُو»، «إِلَّا هُو». اینها را همین‌ ها گفتند! گفتند اگر متوسل شدید، بعد این استغفار را بگو، این دعا را بخوان که مبادا ـ خدای ناکرده ـ دیگری خیال کند کسی اینها را بالذات و بالاستقلال منشأ اثر می ‌داند. [1] . نهج البلاغة (للصبحی صالح)، خطبه87. [2] . بحار الأنوار (ط ـ بیروت)، ج‏99، ص56؛ مسند الإمام الجواد، ج1، ص214؛ «یا مَنْ لَا یعْلَمُ الْغَیبَ إِلَّا هُوَ یا مَنْ لَا یصْرِفُ السُّوءَ إِلَّا هُوَ یا مَنْ لَا یدَبِّرُ الْأَمْرَ إِلَّا هُوَ یا مَنْ لَا یغْفِرُ الذَّنْبَ إِلَّا هُوَ یا مَنْ لَا یخْلُقُ الْخَلْقَ إِلَّا هُوَ یا مَنْ لَا ینَزِّلُ الْغَیثَ إِلَّا هُوَ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اغْفِرْ لِی یا خَیرَ الْغَافِرِینَ رَبِّ إِنِّی أَسْتَغْفِرُكَ اسْتِغْفَارَ حَیاءٍ وَ أَسْتَغْفِرُكَ اسْتِغْفَارَ رَجَاءٍ وَ أَسْتَغْفِرُكَ اسْتِغْفَارَ إِنَابَةٍ وَ...». 📚 درس اخلاق تاریخ: 1396/05/19 🆔 @a_javadiamoli_esra
حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی: دین هرگز از مسئله معیشت و معاش جامعه غافل نبوده است/ فقر و اختلاس نتیجه انحراف از دین و انقلاب است نسبت بین دین و معیشت، نسبت روشنی است. دین به امر معیشت به عنوان مسئله‌ای ضروری توجه داشته و هرگز از مسئله معیشت و معاش جامعه غافل نبوده است، بلکه معاش را با معاد همراه و همسان دیده و گفته «من لا معاش له لا معاد له»؛ یعنی آن کس که معاش و زندگی برای او نیست، اعتقادی نیز نخواهد داشت. آموزه‌هایی که در دین درباره نوع زندگی و معاش جامعه مطرح شده، مثل اینکه چه چیزی حلال و چه چیزی حرام و چه چیزی پاک و طیب و چه چیزی خبیث و آلوده است، همه این‌ها برای این است که معیشت انسانی، شایسته و متناسب با جایگاه انسان الهی باشد. متن کامل مصاحبه https://b2n.ir/439527 منبع: news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا