eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
11هزار دنبال‌کننده
4.8هزار عکس
1.6هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 مفاتیح الحیات 🔸 گفتن بسم الله: رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) می ‌فرماید: با جماعت بخورید و بسم الله الرحمن الرحیم بگویید تا بركت غذا زیاد شود.[1] امام باقر (علیه السلام) می‌فرماید: هرگاه سفره غذا را گستردید بسم الله الرحمن الرحیم بگویید.[2] [1] . سَأَلَ رَجُلٌ رَسُولَ اللَّهِ فَقَالَ: یا رَسُولَ اللَّهِ! إِنَّا نَأْكُلُ وَ لا نَشْبَعُ. قَالَ: لَعَلَّكُمْ تَفْتَرِقُونَ عَنْ طَعَامِكُمْ فَاجْتَمِعُوا عَلَیهِ وَ اذْكُرُوا اسْمَ اللَّهِ عَلَیهِ یبَارَكْ لَكُمْ فِیهِ‏ (مكارم الأخلاق، ص149؛ مستدرك الوسائل، ج16، ص231). [2] . وَ رُوِىَ عَنْ عَمْرِو بْنِ قَیسٍ الْمَاصِرِ، قَالَ: دَخَلْتُ عَلَی أَبِى جَعْفَرٍ بِالْمَدِینَةِ وَ بَینَ یدَیهِ خِوَانٌ وَ هُوَ یأْكُلُ، فَقُلْتُ لَهُ: مَا حَدُّ هَذَا الْخِوَانِ؟ فَقَالَ: إِذَا وَضَعْتَهُ فَسَمِّ اللَّهَ... (الفقیه، ج3، ص356). 📚 مفاتیح الحیات ص 153. 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 روز بیست و هشتم ماه 1443 🔹 کلمات الهی 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 کلمات الهی 🔹 گاهی عباسیان به این فكر بودند كه را هم به عنوان ابن ‌الرضا به دربار فرا بخوانند بعد بگویند ابن‌الرضا با ما ساخت. وقتی همین موسی مبرقع مورد سؤالات ابن ‌اكثم قرار گرفت این سؤال ها را به حضور آورد [كه] یكی از سؤال ها این بود: اینكه خدا فرمود اگر دریا مركب بشود و دریاهای دیگر آن را كمك بكنند و به مدد آن بیایند, تمام نمی ‌شود یعنی چه؟ وجود مبارك امام هادی (سلام الله علیه) به موسی فرمود: «نَحنُ كَلِماتُ اللّه الَّتی لا تَنفَدُ وَلا تُدرَكُ فَضائِلُنا». 🔹 بعد از اینكه معنای ظاهری آیه را بیان فرمود, آن مصداق كامل آیه را هم تطبیقاً ذكر فرمود؛ فرمود ما هستیم كه زوال ‌ناپذیریم و فضایل ما به پایان نمی ‌رسد. 📚 خطبه های نماز جمعه تاریخ: 1372/09/26 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 امام كاظم (علیه السلام) می ‌فرماید: هنگام نوشیدن بسم الله الرحمن الرحیم و پس از آن الحمد لله رب العالمین بگویید.[1] مرحوم صدوق گوید: روایت شده كه هركس فراموش كرد برای هر نوع غذایی بِسْمِ الله بگوید، [پس از یادآوری] بگوید: «بِسْمِ اللَّهِ عَلَی أَوَّلِهِ وَ آخِرِهِ».[2] [1] . إِذَا شَرِبْتَ سَمَّیتَ وَ إِذَا فَرَغْتَ حَمِدْتَ اللَّهَ (مكارم الاخلاق، ص152). [2] . رُوِىَ أَنَّ مَنْ نَسِىَ أَنْ یسَمِّىَ عَلَی كُلِّ لَوْنٍ فَلْیقُلْ: ... (الفقیه، ج3، ص356). 📚 مفاتیح الحیات ص 153. 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 روز بیست و نهم ماه 1443 🔹 گستره رحمت 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 گستره رحمت 🔹 گاهی دستور می‌ دهد المنتقم، القهّار و مانند آنها ظهور كنند، گاهی دستور می‌ دهد الرئوف، العفوّ و الرحیم ظهور كنند. آن بزرگواری كه گفت: پیر ما گفت خطا بر قلم صُنع نرفت ٭٭٭ آفرین بر نظر پاك خطاپوشش باد همین است. قبلاً این كتاب حافظ را مثل رسائل و مكاسب درس می ‌خواندند منتها یك عرفان فارسی است، در این بیت می‌ گوید كه استاد ما گفت عالَم هیچ جا اشتباه نیست، هیچ جا عذاب نیست، هیچ جا درد نیست، هیچ جا رنج نیست! خب شما این دردها و عذاب ها را نمی ‌بینید یا می ‌بینید؟! نه نیست، چرا؟ برای اینكه آن درد و عذاب یك طرف، این نشاط و سرور یك طرف، هر دو زیر پوشش الرحمن ‌اند. شما اگر این درد را ببینید می ‌رنجید می ‌گویید مصیبت است و باید صبر كرد، آن نشاط را ببینید می ‌گویید نعمت است و باید شكر كرد؛ ولی را كه ببینید این الرحمن هم آن جهنم و قهر و انتقام خدا را پوشش می ‌دهد، هم این مِهر و لطف و صفا و وفای الهی را پوشش می ‌دهد. 🔹 «پیر ما گفت خطا بر قلم صُنع نرفت» هیچ جا قهری نیست هیچ جا عذابی نیست «آفرین بر نظر پاكِ خطا پوشش باشد»؛ بر آن نظر كه الرحمن را دید که آن الرحمن هم المنتقم و القهّار را پوشش می ‌دهد، هم الرّحیم و اللطیف را پوشش می‌ دهد، بنابراین عالَم با دارد می ‌گردد. كلّ عالم با رحمت دارد اداره می‌ شود؛ مهندس جهان با دارد كار می ‌كند! 📚 سوره مبارکه فرقان جلسه 25 تاریخ: 1390/12/02 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 سپاسگزاری: رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) می ‌فرماید: پاداش کسی که می ‌خورد و سپاس آن را می‌ گزارد همانند کسی است که برای خدا روزه می ‌گیرد.[1] [1] . الطَّاعِمُ الشَّاكِرُ لَهُ مِنَ الأَجْرِ كَأَجْرِ الصَّائِمِ الْمُحْتَسِبِ (الكافى، ج2، ص94). 📚 مفاتیح الحیات ص 153. 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 جذب و دفع ناب 🔹 ما كه انسانیم كه نمی ‌توانیم به هر چیزی گرایش داشته باشیم یا از هر چیزی جدا باشیم. ما یك داریم، این جذب و دفع در هر موجودی هست؛ این جذب و دفع در خاك هم هست در گیاهان هم هست. بالاتر از گیاهان در سطح حیوانات هم هست؛ منتها به صورت شهوت و غضب است. این شهوت و غضب قدری كه رقیق ‌تر شد به صورت محبّت و عداوت در می ‌آید، قدری كه لطیف ‌تر شد به صورت ارادت و كراهت در می‌آید، وقتی خیلی شد به صورت تولّی و تبرّی در می ‌آید. 🔹 این تولّی و تبرّی امروز همان جذب و دفع چند قرن قبل است؛ منتها در جماد كه هست جذب و دفع است، در حیوان كه هست شهوت و غضب است، قدری بالاتر كه آمد محبّت و عداوت است، قدری كه رقیق‌ تر شد ارادت و كراهت است، یك وقت شد می ‌شود تولّی و تبرّی. 📚 سوره مبارکه شعرا جلسه 13 تاریخ: 1391/01/20 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء: جلد سوم کتاب ارزشمند «؛ تحریر فصول الحکم قیصری» اثر گرانقدر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی، با همکاری پژوهشگاه علوم وحیانی معارج و مرکز بین المللی نشر اسراء، آماده انتشار شد. 🔸 از مهمترین شرح های فصوص الحکم ابن عربی، می توان به اشاره کرد که به دلیل قلم روان و استادانه او در تعلیم عرفان مورد توجه قرار گرفت و در حوزه های علمیه، کتابِ درسیِ عرفانِ نظری شد. از ویژگی های این کتاب مقدمه تفصیلی قیصری است که اُمهات مسائل عرفان نظری را در دوازده فصل به بند کشید. به هر روی درکِ متنِ فخیمِ فصوص و فهمِ ظرافت هایِ شرحِ قیصری برای هر طلبه ی عرفان آسان به نظر نمی رسد. 🔸 حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در کتاب «؛ تحریر فصوص الحکم قیصری» از چند جبهه با رویکرد تحریری به ابعاد کتاب اسطوره‌ای فصوص الحکم جناب محی‌الدین ابن عربی پرداخته و با توجه به شروح و تعلیقات مختلف و با محوریت شرح جناب قیصری به بیان و تبیین این متن استثنایی اهتمام ورزیده است. پیش بینی می شود این مجموعه در 16 مجلد تنظیم و منتشر شود. علاقه‌مندان به تهیه آثار آیت‌الله العظمی جوادی آملی می‌توانند به سایت www.nashresra.ir مراجعه کنند. منبع: http://news.esra.ir/ 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 راه نرفتن: امام صادق (علیه السلام) می‌فرماید: در حال راه رفتن غذا نخور مگر از روی ناچاری.[1] نایستادن: انس گوید: رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) از ایستاده آشامیدن نهی فرمود. پرسیدم: ایستاده غذا خوردن چه حكمی دارد؟ فرمود: خوردن بدتر است.[2] رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) می ‌فرماید: هنگام غذا كفش‌ هایتان را بكنید، زیرا مایه راحتی پاهایتان و سنت زیبایی است[3] و نیز می ‌فرماید: غذا خوردن در بازار مایهٴ پستی است.[4] [1] . لا تَأْكُلْ وَ أَنْتَ تَمْشِى إِلاّ أَنْ تُضْطَرَّ إِلَی ذَلِك (الفقیه، ج3، ص354). [2] . نَهَی رَسُولُ اللَّهِ أن یشْرَبَ قَائِمًا. قُلْتُ: فَالأكل؟ قَالَ: َالأَكْلُ أَشَدّ (عوالی اللئالی، ج1، ص76). [3] . إِذَا أَكَلْتُمْ فَاخْلَعُوا نِعَالَكُمْ، فَإِنَّهُ أَرْوَحُ لأَقْدَامِكُمْ وَ إِنَّهَا سُنَّةٌ جَمِیلَةٌ (مكارم الاخلاق، ص124). [4] . الأَكْلُ فِى السُّوقِ دَنَاءَةٌ (الدعوات، ص139). 📚 مفاتیح الحیات ص 154. 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 دیدار وزیر آموزش و پرورش با آیت الله العظمی جوادی آملی 🔸 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش در ادامه برنامه های خود در سفر به شهر مقدس قم، با حضور در بیت آیت الله العظمی جوادی آملی با معظم له دیدار و گفتگو کرد. 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 همّت والا ⏪ اگر هستید تا نفس می‌كشید با كتاب باشید، مبادا یك وقت بگویید من شدم و اگر هستید تا نفس می‌كشید با كتاب باشید! این از بدترین نقص ‌هاست كه كسی بگوید من بیست دور مكاسب گفتم, اشتباه می ‌كنی! همان یك دور گفتی حداكثر دور دوم بس است، چرا بیست سال یك جا ماندی؟! كسی بگوید من الآن ده دوره شرح لمعه می‌ گویم, از بدترین اشتباهات شماست! چرا ده سال یک‌جا ماندید؟! 🔸 آن دانشجو كه نمی ‌كوشد استاد دانشگاه بشود است, مگر اینكه كمبود فكری داشته باشد؛ آن طلبه ‌ای كه نمی‌ كوشد استاد حوزه بشود است مگر اینكه استعداد درخور نداشته باشد. فرمود: «إنّ اللّه َ تعالى یحِبُّ مَعالِی الاُمورِ و یكرَهُ سَفسافَها»؛ , فكر بلند, ایده و اندیشه بلند را خدا دوست دارد؛ كارهای پَست, همت ‌های پست, فكر پست و نزد خداوند مكروه است. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1393/01/28 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء: یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش در ادامه برنامه های خود در سفر به شهر مقدس قم، با حضور در بیت آیت الله العظمی جوادی آملی با معظم له دیدار و گفتگو کرد. 🔹 آیت الله العظمی جوادی آملی در این دیدار در سخنانی با تاکید بر اهمیت مساله در نظام آموزش و پرورش، اظهار داشتند: فرزندان ما آماده اند برای تربیت. هر طرزی که اینها را در کودکی بپرورانیم، بار می آیند! اینها ظرف خالی اند، هر چه انسان در این ظرف بریزد بار خواهند آمد. ▫️ ایشان تاکید داشتند: ما دو عامل را باید رعایت کنیم: یکی اینکه او را به خودش آشنا کنیم؛ که تو بیش از آن مقداری که باید از راه گوش دریافت کنی از راه هوش خودت باید استخراج بکنی. انسان نظیر بانک نیست که بودجه را از خارج وارد بانک بکند انسان نظیر معدن است که درون خود گنج های فراوانی دارد و بیان نورانی پیغمبر(صلی الله علیه و آله و سلم) این است: «النَّاسُ مَعَادِنُ کَمَعَادِنِ الذَّهَبِ وَ الْفِضَّة» باید به اینها بگوییم شما باید تلاش و کوشش بکنید معادل آن مقداری که از راه گوش می شنوید و از راه چشم در کتاب ها می بینید از درونتان هم بجوشد. 🔹 معظم له ادامه دادند: از درون چگونه می جوشد؟ و از بیرون چه جور می گیریم؟ بیرون را تقریباً همه ما می دانیم که باید خوب گوش بدهیم، خوب درس بخوانیم و خوب مطالعه کنیم. اما که هیچ چرک و غباری نیاید که این راه را ببندد. این چشمه باید بجوشد و اگر این چشمه بخواهد بجوشید ما نه تنها نباید از جوشش آن غفلت کنیم، بلکه نباید جلو جوشش آن را بگیریم. گناه و چرک و امثال ذلک نمی گذارد این چشمه درونی انسان بجوشد. 🔹 آیت الله العظمی جوادی آملی تصریح داشتند: همه انسان ها دارای هستند، اینکه فرمود: ﴿فَأَلْهَمَها فُجُورَها وَ تَقْواها﴾ عدل چیز خوبی است! ظلم یک چیز بدی است! اینها را کسی به ما نگفت، این از درون ما می جوشد. فرمود انسان ظرف خالی نیست که ما بخواهیم با یا نهادی دیگری چیزهایی را در او بریزیم، این یک معدن پُری است، کارهای آموزش و پرورش دو چیز است یکی اینکه حرف های مناسب با آن خواسته های درونی را به دانش آموزان یاد بدهد دوم اینکه راه کَند و کاو را هم به او نشان بدهد که از درون استخراج بشود. وقتی این حرف ها از درون درآمد و با بیرون هم هماهنگ بود این دانش آموز وقتی که رشد کرد نه اختلاسی در می آید نه نجومی. ▫️ ایشان در بخش دیگری از سخنان خود بیان داشتند: مطلب دیگر این است که فردی که فارغ التحصیل شد بتواند یک کاری برای جامعه انجام بدهد، این مساله باید با دولت هماهنگ باشد، طرزی برنامه ریزی بشود تا دانش آموزان ما چیزی یاد بگیرند که وقتی شدند بتوانند خودشان را اداره کنند. بنابراین خروجی آموزش و پرورش باید باشد، باید با هماهنگی دولت برنامه ریزی شود تا با خروجی آموزش و پرورش، کشور بتواند روی پای خود بایستند. منبع: http://news.esra.ir/ 📚 دیدار تاریخ: 1400/09/15 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 ندمیدن: رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) می ‌فرماید: در خوردنی و آشامیدنی فوت نكنید[1] (غذا به قدری گرم نباشد كه با دمیدن خنك شود). از امام صادق (علیه السلام) نقل شده که آن حضرت از دمیدن در خوردنی و آشامیدنی منع نمی‌ کرد و می ‌فرمود‌: این کار در حضور دیگری ناپسند است، زیرا ممكن است وی این کار را نپسندد.[2] [1] . نهیٰ عن النَّفْخ فِى الطَّعَامِ و الشراب (الجامع الصغیر، ج2، ص695). [2] . و عنه أَنَّهُ رَخَّصَ فِى النَّفْخِ فِى الطَّعَامِ وَ الشَّرَابِ وَ قَالَ: إِنَّمَا یكْرَهُ ذَلِكَ لِمَنْ كَانَ مَعَهُ غَیرُهُ كَیلا یعَافَهُ (دعائم الاسلام، ج2، ص118). 📚 مفاتیح الحیات ص 154 و 155. 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 توصیه های آیت الله العظمی جوادی آملی به دانشجویان 🔸 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: شانزدهم آذر ماه به نام مزین شده است، به این مناسبت فرازهایی از بیانات آیت الله العظمی جوادی آملی خطاب به این قشر مهم جامعه را از نظر می گذرانیم. ▫️ « چون بحر آرام نیست، بلکه چونان نهر نا آرام است. اشتیاق به مبدأ هستی شیدائی ویژه‌ ای دارد که جزر و مدّ آن هماره هماورد می ‌طلبد و رهایی از سیطرهٴ آن بدون اعتصام به قرآن و عترت (علیهم‌السلام) ممکن نیست». 👇👇👇👇👇