eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
12.3هزار دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
2هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 کانال دروس معظم له @a_javadiamoli_doross ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 غاصبان فلسطین 🔹 فرمود: ﴿كَمْ تَرَكُوا مِن جَنَّاتٍ وَعُیونٍ ٭ وَزُرُوعٍ وَمَقَامٍ كَرِیمٍ ٭ وَنَعْمَةٍ كَانُوا فِیهَا فَاكِهِینَ ٭ كَذلِكَ وَأَوْرَثْنَاهَا قَوْماً آخَرِینَ﴾ خب این چیز شفاف روشنی است محذوری ندارد؛ یعنی آل‌ فرعون به هلاكت رسیدند، ما همه این امكانات را به یك عدّه دیگر ارث دادیم. 🔹 ﴿إِنَّ الْأَرْضَ لِلّهِ یورِثُهَا مَنْ یشَاءُ﴾ این مشكلی ندارد، چون قوم ‌‌‌‌آخرین معلوم نیست چه كسانی هستند؛ امّا آیه محل بحث سوال برانگیز است، آیا بنی‌ اسرائیل دوباره از سرزمین سینا یا از شام یا از و امثال ذلك برگشتند آمدند مصر و مالك آن امكانات شدند یا نه؟ اگر خواستند برگردند یقیناً با معجزه برنگشتند، آنجا جای كشتیرانی بود، كشتیرانی در بحر قلزم رواج داشت. اینكه بنی ‌اسرائیل دوباره به مصر آمده باشند [یا نه] باید شما آقایان تحقیق كنید، این مربوط به كشتیرانی و اینهاست؛ اینها هم بخش های مانده تفسیر است كه یكی از شما بزرگواران می ‌توانید پایان نامه تحصیلاتی تان را در همین زمینه بنویسید و این سهم تعیین‌‌ كننده دارد! بالأخره این بنی‌ اسرائیل در این خاورمیانه چه جایگاهی داشته ‌اند؛ اینها اصلاً مالك فلسطین و غزّه بودند یا اینها مثل مسلمان هایی كه اهل و هستند آنجا بودند؛ منتها اینها اسلام نیاوردند دیگران اسلام آوردند؟ نمی ‌شود گفت كه شما را باید از این سرزمین بیرون بكنیم. 🔹 بارها مثال زده می‌ شد مثل اینكه زرتشتی ها حق ندارند به ما بگویند شما از ایران بیرون بروید! خب ما هم در این سرزمین بودیم هزارها سال قبل پدران ما اهل تشخیص بودند اسلام را با ولایت پذیرفتند ما شدیم شیعه اهل ‌بیت (علیهم السلام) شما همچنان زرتشتی هستید؛ ما همه ایرانی بودیم و اینجا خانه ماست، دیگر زرتشتی نمی ‌تواند به ما بگوید شما باید از اینجا بروید بیرون! هرگز اسرائیل حق ندارد كه كسی را از سرزمینش بیرون كند، چون جای آنهاست؛ اینها اگر به صورت یك پایان‌نامه باشد بالأخره است و انسان دستش بازتر است. 📚 سوره مبارکه شعرا جلسه 11 تاریخ: 1391/01/15 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 اسحاق بن عمار گوید: از امام صادق (علیه السلام) پرسیدم: آیا رواست كه موٴمن ده پیراهن داشته باشد؟ فرمود: آری. پرسیدم: بیست پیراهن چطور؟ فرمود: آری این ‌ها اسراف نیست، بلكه اسراف این است که پیراهن آبروداری [مهمانی و مجلس رسمی] را پیراهن کار قرار دهی.[1] [1] . عَنْ إِسْحَاقَ بْنِ عَمَّارٍ، قَالَ: قُلْتُ لأَبِی عَبْدِ اللَّهِ: یكُونُ لِلْمُؤْمِنِ عَشَرَةُ أَقْمِصَةٍ؟ قَالَ: نَعَمْ. قُلْتُ: عِشْرِینَ؟ قَالَ: نَعَمْ: وَ لَیسَ ذَلِكَ مِنَ السَّرَفِ، إِنَّمَا السَّرَفُ أَنْ یجْعَلَ ثَوْبُ صَوْنِكَ ثَوْبَ بِذْلَتِکَ (مکارم الاخلاق ص، 98). 📚 مفاتیح الحیات ص 174. 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 عالم بی عمل 🔹 انسان می ‌خواهد خودش را کند چگونه اصلاح کند؟ خیلی از موارد است که انسان تحت است و نمی‌ داند که چه کار می‌کند! چرا ما داریم؟ چگونه می ‌شود که انسان صد درصد می داند که رومیزی، زیرمیزی، اختلاس و نجومی حرام است ولی انجام می ‌دهد؟ با اینکه صد درصد می ‌داند که نگاه به نامحرم حرام است به این ﴿قُل لِّلْمُؤْمِنِینَ﴾ عمل نمی ‌کند؟ چگونه می ‌شود انسان صد درصد عالم است و عمل نمی ‌کند؟ 🔹 این برای آن است که علم در بخش عمل هیچ کاره است! اینکه می ‌گوییم هیچ کاره است، برای آن است که در آن بخش ‌های دقیق باید این طور حرف زد. الآن شما ببینید صدها کار را ما به وسیله چشم و گوش انجام می ‌دهیم، بین دست و پای ما و چشم و گوش ما رابطه است، هر چه را ببینیم مطابق آن حرکت می ‌کنیم؛ اما وقتی کسی ویلچری شد با اینکه با چشم خود مار را می ‌بیند عقرب را می ‌بیند آنجا می ‌نشیند و نیش می‌ خورد و مسموم می ‌شود، خب مگر می ‌شود به او اعتراض کرد که مگر نمی‌ دیدی؟! بله می ‌بیند؛ اما هیچ ارتباطی بین دیدن و دویدن نیست، دویدن برای پاست که فلج است. شما پشت سر هم به این آقا که فلج است، عینک بده، ذرّه ‌بین بده، دوربین بده، تلسکوپ بده، میکروسکوپ بده، او مشکل دید ندارد! شما مرتّب آیه بخوان، مرتّب روایت بخوان، او مشکل علم ندارد؛ خودش اینها را گفته، نوشته، چاپ هم کرده است! مگر علم می ‌رود؟ مگر علم امتثال می ‌کند؟ علم مثل چشم و گوش است؛ یک قوه دیگر است و آن الآن در بند است! 🔹 بیان نورانی حضرت امیر این است: «کَمْ مِنْ عَقْلٍ أَسِیر تَحْتَ هَوَی أَمِیر»؛ با علم کار ندارد، هوس با که «مَا عُبِدَ بِهِ الرَّحْمَان وَ اکْتُسِبَ بِهِ الْجنان» کار دارد. کار علم چیز دیگر است، عقل عملی که «مَا عُبِدَ بِهِ الرَّحْمَان»، چیز دیگر است؛ حضرت فرمود این در اثر فلج است: «کَمْ مِنْ عَقْلٍ أَسِیر تَحْتَ هَوَی أَمِیر». 📚 درس اخلاق تاریخ: 1396/11/19 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 امام صادق (علیه السلام) می ‌فرماید: كمترین حدّ اسراف، استفاده بیجا [در حال عادی و کار] از لباس رسمی است که برای حفظ آبرو است[1]؛ همچنین می ‌فرماید: پوشیدن كفش سیاه و نعلین زرد سنت است[2]؛ نیز می‌ فرماید: هركس كفش زرد بپوشد پیش از آنكه کهنه شود سودی عایدش گردد.[3] [1] . أَدْنَی الإِسْرَافِ... ابْتِذَالُ ثَوْبِ الصَّوْنِ... (الكافى، ج6، ص460). [2] . مِنَ السُّنَّةِ الْخُفُّ الأَسْوَدُ وَ النَّعْلُ الصَّفْرَاءُ (مكارم الاخلاق، ص125). [3] . مَنْ لَبِسَ نَعْلاً صَفْرَاءَ لَمْ یبْلِهَا حَتَّی یسْتَفِیدَ مَالاً (مكارم الاخلاق، ص124). 📚 مفاتیح الحیات ص 174 و 175. 🆔 @a_javadiamoli_esra
دست قانون دانانی که قانون را دور می‌زنند، از ذخایر بانک مرکزی کوتاه شود 🔸 به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء: دکتر علی صالح آبادی رئیس بانک مرکزی به همراه برخی از اعضای شورای فقهی بانک مرکزی، با حضور در بیت حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی با معظم له دیدار و گفتگو کرد. 👇👇👇👇👇
دست قانون دانانی که قانون را دور می‌زنند، از ذخایر بانک مرکزی کوتاه شود به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء: دکتر علی صالح آبادی رئیس بانک مرکزی به همراه برخی از اعضای شورای فقهی بانک مرکزی، با حضور در بیت حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی با معظم له دیدار و گفتگو کرد. 🔸 آیت الله العظمی جوادی آملی در این دیدار در سخنانی بیان داشتند: از نظر فلسفه و کلام، اصول اعتقادی، اصل اول است، اما از نظر جامعه شناسی، اقتصاد حرف اول را می‌زند. در اسلام، از «مال» به تعبیر شده، چرا که گاهی مشکلات اقتصادی باعث می شود حتی یک حکومت بزرگ سقوط کند. 🔸 ایشان ادامه دادند: دعای گرامی اسلام در شعب ابی طالب این است که «اَللَّهُمَّ بَارِکْ لَنَا فِی اَلْخُبْزِ وَ لاَ تُفَرِّقْ بَیْنَنَا وَ بَیْنَهُ»؛ خدایا من می توانم شعب و سختی های آن را تحمل کنم اما ملت گرسنه را نمی شود در راه الهی نگه داشت و آن را اداره کرد. معظم له خاطرنشان کردند: در بیان قرآن کریم، مال یک ملت است اگر ملت بخواهد بایستد باید جیبش پر باشد، فقیر به معنای ندار نیست! بلکه کسی است که ستون فقراتش شکسته است، کسی که ستون فقراتش شکسته است حرف شنوی از حکومت ندارد. 🔸 آیت الله العظمی جوادی آملی تاکید داشتند: بانک ‌مرکزی وظیفه بسیار سنگینی دارد، از کارهای اصلی بانک مرکزی این باشد که دست قانون دانانی که قانون را دور می‌زنند از ذخایر بانک مرکزی کوتاه کند؛ از افراد عادی ساخته نیست، این اختلاس ها با قلم افراد صورت می گیرد نه با زور اسلحه! لذا در خصوص اختلاس های صورت گرفته نیز، بررسی و آسیب شناسی شود که چگونه افرادی توانستند حق را باطل کنند و اختلاس صورت بگیرد. ایشان در بخش دیگری از سخنان خود ابراز داشتند: آبروی انسان است و انسان امین الله است، پیامبر دست کارگری را بوسید که برای خودش کار می کرد و کنار سفره خود می نشست. بر همگان واجب است که این مملکت را با اداره کنند و راه آن است. آنجا که رهبری معظم سال را سال تولید و رفع موانع نامگذاری کردند، این اقدام یک است. 🔸 معظم له در پایان اظهار داشتند: ما به این کشور امیدواریم، شهیدان همانطور که در زنده بودن خود فکر جامعه خود هستند در آخرت و در برزخ نیز به فکر جامعه خود هستند و مرتباً برای مردم دعا می کنند، کشور چنین عظیمی دارد. باید قدردان این سرمایه های عظیم معنوی و مادی بود و از آنها به بهترین نحو در راستای آبادانی این کشور بهره گرفت. در ابتدای این دیدار دکتر علی صالح آبادی گزارشی از اقدامات بانک مرکزی به ویژه در راستای تحقق بانکداری اسلامی و حفظ ارزش پول ملی خدمت معظم له ارائه نمود. منبع: http://news.esra.ir/ https://b2n.ir/x96791 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 قیامتِ حقایق 🔸 این بیان نورانی پیغمبر (صَلَّی اللَّهُ عَلَیه و آلِهِ وَ سَلَّم) که فرمود: «النَّاسُ مَعَادِنُ كَمَعَادِنِ الذَّهَبِ وَ الْفِضَّة»، بلند پروازی بی جا هم روا نیست، هر کسی استعداد خاص خودش را دارد... . 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 قیامتِ حقایق 🔹 این بیان نورانی پیغمبر (صَلَّی اللَّهُ عَلَیه و آلِهِ وَ سَلَّم) که فرمود: «النَّاسُ مَعَادِنُ كَمَعَادِنِ الذَّهَبِ وَ الْفِضَّة»، بلند پروازی بی جا هم روا نیست، هر کسی خاص خودش را دارد؛ اما و صد اما درست است که «النَّاسُ مَعَادِنُ كَمَعَادِنِ الذَّهَبِ وَ الْفِضَّة»؛ اما «الْغِنَی وَ الْفَقْرُ بَعْدَ الْعَرْضِ عَلَی اللهِ»! 🔹 این بیان نورانی حضرت امیر (سلام الله علیه) است در اواخر نهج البلاغه فرمود چه کسی سواره است چه کسی پیاده، آنجا معلوم می‌ شود! این از ما بر می ‌آید؛ حالا اگر نتوانستیم الغدیر بنویسیم، المیزان بنویسیم، مستمسک بنویسیم، می ‌توانیم که جامعه را از هر خطری نجات بدهیم؛ این کار که از ما بر می ‌آید! 🔹 خیلی ‌ها ممکن است سفیر هدایت باشند در طرح هجرت، بروند در یک روستا؛ نمی ‌دانم دیدید در بعضی مناظر که بعضی از با این طناب می‌ رفتند به روستایی می کردند، سینه می‌ زدند؟ این را در آنجا حفظ کرده است. آدم کاری بکند که دین را حفظ بکند؛ حالا یا آن یا این، البته این «مانعة الخلوّ» است و جمع را هم شاید! 🔹 فرمود: «الْغِنَی وَ الْفَقْرُ بَعْدَ الْعَرْضِ عَلَی اللهِ»؛ آدم اینجا هم دلّال باشد، آنجا هم دلّال، این «خسر الدنیا و الآخرة» است! اگر اینجا دلّال شد، آنجا لااقل محشور بشود، بگویند تو کاری کردی، وسیله خوبی فراهم کردی. این طلبه یا طلبه ، مگر چقدر درس خوانده است؟! اما بسا امیر كه آنجا اسیر خواهد شد ٭٭٭ بسا اسیر كه فرمان گذار خواهد بود خیلی‌ها ممکن است اینجا نان و نامی داشته باشند اما آنجا پیاده بیایند! همه بیانات اهل بیت (علیهم السلام) شیرین است، مخصوصاً این بیان: «الْغِنَی وَ الْفَقْرُ بَعْدَ الْعَرْضِ عَلَی اللهِ»! ↙️ آپارات: https://aparat.com/v/BYUfI 📚 دیدار اساتید تفسیر و فلسفه مرکز آموزش عالی اسراء با حضرت استاد تاریخ: 1396/02/13 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 فردوس معرفت 🔹 اینکه ما از فردوسی خیلی به عظمت یاد می ‌کنیم، برای اینکه او تنها شاعر نبود، او تنها ادیب نبود، تنها عالم نبود؛ از آن حکمای بنام اسلام بود و بود. روزی که نام مبارک حضرت امیر ممکن نبود برده بشود و مرگ را به همراه داشت در آن روز صریحاً در شاهنامه گفت: که من شهر علمم علی ام دَر ست ٭٭٭ درست این سخن قول پیغمبرست 🔹 شما نمی ‌دانید این سقیفه چه کار کرد! این آلوسی یک مفسر رسمی سنّی‌ هاست. شما این تفسیر آلوسی را ببینید می ‌گوید سؤال کردند که معاویه بهتر است یا عمر بن عبدالعزیز؟ چون چندین کار مثبت کرد. یکی به دستور امام باقر (سلام الله علیه) مسئله آن طلا و نقره مثقالی را به سکه تبدیل کرد که ضرب سکه در اسلام به راهنمایی امام باقر (سلام الله علیه) در عصر عمر بن العزیز بود (در اسلام البته)؛ یکی اینکه گفت این آیه سوره مبارکه «نحل» که ﴿إِنَّ اللَّهَ یأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الْإِحْسَانِ وَ إِیتَاءِ ذِی الْقُرْبَی﴾ را در خطبه‌ های نماز جمعه به جای لعن بر علی بن ابی طالب بخوانید؛ تا آن روز تمام خطبه ‌ها با لعن علی بن ابی طالب بود! آلوسی نقل می‌ کند که از کسی سؤال کردند که آیا معاویه بهتر است یا عمر بن عبدالعزیز؟ می ‌گوید غباری که در بینی اسب معاویه رفت این بهتر از صد عمر بن العزیز است! این را همین آلوسی در تفسیر روح المعانی ذیل همین ﴿وَ آخَرِینَ مِنْهُمْ﴾ نقل می ‌کند. وقتی از اوّل به عداوت علی و اولاد علی تربیت بشوند همین است! 🔹 اینکه جابر بن عبدالله در کوچه ‌های مدینه راه می‌ رفت عصازنان می ‌گفت: «أَدِّبُوا أَوْلَادَكُمْ عَلَی حُبِّ عَلِی» _علیه السلام_ برای همین است. این است که گفتند این بیان‌ ها را خوب روشن کنید و برای مردم بگویید. آن روز هم این حرف ‌ها بود؛ یعنی ممکن نبود کسی نام مبارک حضرت امیر را ببرد، فقط قدرت و بود که آنها توانستند صبر کنند، وگرنه اگر دیگری می ‌گفت سرش به باد می‌ رفت! 📚 سوره مبارکه جمعه جلسه سوم تاریخ: 1397/01/18 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 امام صادق (علیه السلام) مي ‌فرمايد: هركس کفش زرد بپوشد پيوسته در شادماني است تا مندرس شود[1]؛ همچنين مي ‌فرمايد: سزاوار است كه صاحب عزا عبا نپوشد و پيراهني بر تن كند كه شناخته شود و سزاوار است كه همسايگان سه روز از طرف او [از مهمانانش] پذيرايي كنند[2]؛ كنايه از اينكه صاحب عزا، لباس مرتب معمولي نپوشد. [1] . مَنْ لَبِسَ نَعْلاً صَفْرَاءَ كَانَ فِى سُرُورٍ حَتَّي يُبْلِيَهَا (مكارم الاخلاق، ص124). [2] . يَنْبَغِى لِصَاحِبِ الْجِنَازَةِ أَنْ لا يَلْبَسَ رِدَاءً وَ أَنْ يَكُونَ فِى قَمِيصٍ حَتَّي يُعْرَفَ وَ يَنْبَغِى لِجِيرَانِهِ أَنْ يُطْعِمُوا عَنْهُ ثَلاثَةَ أَيَّام (الفقيه، ج1، ص174). 📚 مفاتیح الحیات ص 175. 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 مقصود هستی 🔹 امام وقتی می‌خواهد از دست حرف بزند، از جبهه و پیشانی حرف ‌بزند، . ما می ‌گوییم دست، می ‌گوییم جبهه، می گوییم پا؛ اما امام جواد (سلام الله علیه) می ‌گوید قرآن می ‌گوید نگویید پیشانی، نگویید دست، نگویید پا، بگویید اینها مسجَد هستند؛ یعنی محل سجده الهی هستند: ﴿وَ أَنَّ الْمَساجِدَ لِلَّهِ﴾؛ دست مسجَد است یعنی محل سجود است؛ پا مسجَد است برای خدا؛ این و است. می‌گوید شما این پیشانی را برای سجده می‌ خواهید وگرنه ارزشی ندارد، دست آن است که به سجده برود وگرنه ارزشی ندارد، پا چه در بخش زانو و چه در بخش ابهامین باید به سجده برود، وگرنه ارزشی ندارد؛ ﴿وَ أَنَّ الْمَساجِدَ لِلَّهِ﴾ یعنی جبهه یعنی رکبتین یعنی کفّین یعنی ابهامین. این یک است که وجود مبارک امام جواد بیان فرمود؛ بسیاری از آنها که به این خاندان معتقد نیستند، این را به عنوان عظمت تلقّی کردند، گرچه نام را نبردند. 🔹 خود وجود مبارک پیغمبر (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) قبل از اینکه به مقام شامخ نبوت برسد، آن روز برده ‌داری رسم و رایج بود، می ‌گفتند: «عبد و أمه»، حضرت تعبیر به «عبد و أمه» نمی ‌کرد، می ‌گفت: «فتی و فتاة»؛ دختر جوان، پسر جوان! این با یک جامعه را نگاه کردن است، بشر را نگاه کردن است. 🔹 امام جواد می ‌گوید اینجا مسجَد است؛ شما می ‌خواهید بگویید جبهه بگویید ولی این برای سجده خلق شد؛ این کفّین مسجَد است، حالا شما می ‌خواهی بگویی کف بگو ولی خدا آن را برای سجده خلق کرد؛ این رکبتین مسجَد است، حالا شما می ‌خواهی بگویی زانو، بگو زانو یا آن ابهامین مسجَد است، می‌ خواهی بگو انگشت بزرگ بگو؛ ولی اینها را خدا برای همین خلق کرده است: ﴿وَ أَنَّ الْمَساجِدَ لِلَّهِ﴾. آن وقت این هفت عضوی که فرمود، از بالا تا پایین است دیگر؛ یعنی این بدن را برای غیر خدا صرف نکن! اگر این جبهه فقط برای ذات اقدس الهی خضوع کرد که در برابر غیر خدا خاضع نیست؛ اگر این دست برای خدا سجده کرده است، پیش دیگری دراز نمی‌ شود! 📚 سوره مبارکه جن جلسه 8 تاریخ: 1397/12/22 🆔 @a_javadiamoli_esra