eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
12.2هزار دنبال‌کننده
5.3هزار عکس
2هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 کانال دروس معظم له @a_javadiamoli_doross ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 جانِ آگاه 🔹 آنچه درباره سید مشایخ ما، فقیه متألّه و عارف وارسته (رضوان الله تعالی علیه) می ‌توان گفت عبارت از این است كه این بزرگوار همانند عرفا و فقهای بزرگ شیعه را تا حدّ امكان به خوبی شناختند. 🔹 خدا وقتی انسان را آفرید، بدن او را كه به رساند، ﴿نَفَخْتُ فِیهِ مِن رُوحِی﴾ را انشا كرد، روحی كه مدبّر او و مدیر او باشد به این بدن داد و او را انسان كرد، به این روح نیروهای فراوان داد، قوای ادراكی داد، قوای تحریكی داد، قوایی كه متولّی اندیشه ‌اند داد، قوایی كه متولّی انگیزه ‌اند داد و این روح را مطابق از فجور و تقوا با خبر كرد: ﴿فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَتَقْوَاهَا﴾. بعد از اینكه فجور و تقوا را به فطرت انسان داد، به همه نیروهای ادراكی و تحریكی او و نیروهای متولّی اندیشه و نیروهای متولّی انگیزه و مجاری ادراكی و مجاری تحریكی دستور داد در پیشگاه این فطرت خضوع كنند، چون ﴿فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِی فَطَرَ النَّاسَ عَلَیهَا لاَ تَبْدِیلَ لِخَلْقِ اللَّهِ﴾. در برابر این دستور, خود عقل و نیروهای زیرمجموعه عقل اطاعت كردند؛ فطرت را نمی ‌رنجانند، رهزنی نمی ‌كنند، در مقابل فطرت نمی ‌ایستند و مطابق فطرت حركت می ‌كنند. 🔹 عارف كسی است كه صحنه داخل و خارج را خوب تشخیص می ‌دهد، علاج داخل و خارج را خوب تشخیص می ‌دهد، در درون خود فطرت را حاكم می ‌كند می ‌كند، نیروهای عقلی را در برابر فطرت خاضع می کند، نیروهای سركش را رام می ‌كند و طبق رهنمود علوی (صلوات الله و سلامه علیه) كه فرمود: «هِی نَفْسِی أَرُوْضُهَا بِالتَّقْوَی», رائض نفس خود است، ریاضت ‌كش است، تمرین ‌دهنده است و قوا را نرم می ‌كند كه قوای نرم‌ شده، در برابر فطرت, تمرّد و سركشی نداشته باشند؛ جهان داخل را این ‌چنین می ‌فهمد و اداره می ‌كند و جهان خارج را هم این ‌چنین می ‌فهمد و اداره می ‌كند. عارف كسی است كه این معانی را بعد از فهمیدن ، این راه ‌ها را بعد از فهمیدن و به راه بسنده نكند، زادراه تهیه كند، راه را به پایان برساند، وقتی راه را به پایان رساند و به مقصد رسید، از آن به بعد دیگر سخن از راه نیست، وقتی به مقصد رسید از آن به بعد می ‌كوشد كه با مقصود دیدار داشته باشد و مقصد را در سایه شهود مقصود مزین كند. 🔹 (رضوان الله تعالی علیه) _ آن طوری كه مشایخ ما مرحوم علامه طباطبایی و مرحوم آقا شیخ محمد تقی آملی كه از نزدیك خدمتشان مشرّف شدیم و این بزرگواران محضر آن بزرگوار را ادراك كردند و تتلمذ كردند و تلقّی كردند می ‌فرمودند _ این امور را خوب شناخت؛ هم راه را هم مقصد را هم مقصود را! 📚 پیام به كنگره بزرگداشت مرحوم آیت الله آقا سید علی قاضی (رضوان الله تعالی علیه) تاریخ: 1391/08/07 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 اميرمؤمنان (علیه السلام) مي ‌فرمايد: شش چيز از اخلاق قوم لوط در اين امت است‌: پوشيدن روپوش بلند از روي تكبر که بر زمين کشيده مي ‌شود‌، گشودن و باز گذاشتن دکمه‌ هاي پيراهن و قبا و...[1]؛ همچنين مي‌ فرمايد: لباس سياه نپوشيد، چرا كه آن لباس فرعون است[2]؛ نيز مي‌ فرمايد: هركس لباس فاخر بپوشد به تکبر گرايد و متكبر در آتش دوزخ است.[3] [1] . ... سِتَّةٌ فِى هَذِهِ الأُمَّةِ مِنْ أَخْلاقِ قَوْمِ لُوطٍ: ... َ إِرْخَاءُ الإِزَارِ خُيَلاءَ وَ حَلُّ الأَزْرَارِ مِنَ الْقَبَاءِ وَ الْقَمِيصِ (كتاب الخصال، ص331). [2] . قَالَ فِيمَا عَلَّمَ أَصْحَابَهُ: لا تَلْبَسُوا السَّوَادَ، فَإِنَّهُ لِبَاسُ فِرْعَوْنَ (علل الشرائع، ص347). [3] . مَنْ لَبِسَ الثِّيَابَ الْفَاخِرَةَ فَلا بُدَّ لَهُ مِنَ الْكِبْرِ وَ لا بُدَّ لِصَاحِبِ الْكِبْرِ مِنَ النَّارِ (ارشاد القلوب، ص195). 📚 مفاتیح الحیات ص 178. 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 سرّ هویدا 🔸 انسان آنچه در درون دارد، به هر حال به وسيله ابزار و ادوات ظاهر مي ‌شود؛ حالا يا با آن، يا با آن، يا با و سکناتش بيان مي ‌شود ... . 👇👇👇👇👇
💠 سرّ هویدا 🔸 انسان آنچه در درون دارد، به هر حال به وسیله ابزار و ادوات ظاهر می ‌شود؛ حالا یا با آن، یا با آن، یا با و سکناتش بیان می ‌شود. برخی از کارهاست که هر کسی آن جلوه ‌ها را نمی ‌بیند، فقط معصوم است که می بیند. الآن کسی که پشت این دیوار حرف می ‎زند، ما می ‎توانیم بفهمیم زن است یا مرد است، این چیز روشنی است؛ سنّ او کم است یا بزرگسال است، این را هم ممکن است بفهمیم؛ عرب است یا عجم است، این را هم ممکن است بفهمیم؛ اما پاک است یا ناپاک، این را ما نمی ‌فهمیم. در قرآن به وجود مبارک پیغمبر (علیه و علی آله آلاف التّحیة و الثّناء) فرمود اگر ما بخواهیم کاری می‌ کنیم که ﴿وَ لَتَعْرِفَنَّهُمْ فِی لَحْنِ الْقَوْلِ﴾؛ از طرز حرف زدن آنها برای تو روشن بشود که اینها منافق هستند یا مؤمن! این گونه خدا روشن می‎ کند. فرمود هر کسی در درون او خصوصیتی باشد به هر حال بیرون می ‌‌آید؛ چه بهتر که درونش باشد که اگر برون آمد روح و ریحان باشد فضا را معطّر کند، چه بهتر از این! ما موظّف هستیم که تظاهر نکنیم؛ اما موظّف هستیم آدم خوبی باشیم، این خوبی خودش ظهور می ‌کند؛ چه ما بخواهیم چه نخواهیم! ما که داعی نداریم خودمان را نشان بدهیم؛ آدم خوب ﴿وَ جَعَلْنا لَهُ نُوراً یمْشی‏ بِهِ فِی النَّاسِ﴾؛ او که قصد نشان دادن ندارد اما ذات اقدس الهی هوشی به مردم داد که از قیام و قعود این شخص، می ‌فهمند. 🔸 اگر کسی ـ خدای ناکرده ـ به نظام، به جامعه، به مردم، دارد، فرمود این طور نیست که ما او را رها بکنیم: ﴿أَمْ حَسِبَ الَّذِینَ فِی قُلُوبِهِم مَرَضٌ أَن لَن یخْرِجَ اللَّهُ أَضْغَانَهُمْ﴾؛ آنها که در درونشان یک هست خیال می ‌کنند همیشه می ‌توانند کتمان کنند و ما آن را اظهار نمی ‌کنیم؟ نه، ما اظهار می ‌کنیم! بنابراین ما باید آبروی خودمان را حفظ بکنیم؛ اوّلین راه آن است. اگر ـ خدای ناکرده ـ باطن، طاهر و طیب نبود، از راهی خودش را نشان می ‌دهد؛ یا با گفتار ما، یا رفتار ما، یا نوشتار ما! انسان بدون سهو و نسیان نیست، در حال ، آن حادثه خودش را نشان می ‌دهد. آپارات: https://aparat.com/v/yl3TP 📚 درس اخلاق تاریخ: 1396/12/24 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 معلم ملائکه 🔹 در بحث های كلامی، مسئله مقداری روشن است، بالاتر از كلام در فلسفه، مسئله ولایت عمیق است، بالاتر از فلسفه در عرفان، ولایت از همهٴ اینها عمیق ‌تر است. حدّاكثر برهانی كه یك متكلّم یا فیلسوف می ‌آورد این است كه ، بشر متمدّن است; از دیرزمان همین حرف بود كه جامعه را كه بی‌ قانون نمی ‌شود اداره كرد، قانون باید الهی باشد و قانو‌ن ‌آور باید الهی و نبی باشد (همین برهان معروف)؛ اما آنچه در عرفان مطرح است این نیست; نمی ‌گویند بشر قانون می ‌خواهد، می ‌گویند ، جن قانون می ‌خواهد و راهنما، ملائكه قانون می‌ خواهند و راهنما، فرشتگان رهبر می ‌خواهند معلّم می‌ خواهند ﴿یا آدَمُ أَنْبِئْهُمْ بِأَسْمَائِهِمْ﴾ می ‌خواهند. 🔹 امروز كسی كه مخاطب ﴿أَنْبِئْهُمْ بِأَسْمَائِهِمْ﴾ است وجود مبارك است; آنكه قضیةٌ فی واقعةً نبود آنكه قضیه آدم (سلام الله علیه) به عنوان قضیه شخصی نبود، به عنوان بود؛ یعنی مقام والای همیشه مخاطب است كه ﴿أَنْبِئْهُمْ بِأَسْمَائِهِمْ﴾; امروز وجود مبارك ولی عصر این است. اگر كسی گفت «امروز امیرِ درِ میخانه تویی تو» چنین میخانه ای است! 📚 خطبه های نماز جمعه تاریخ: 1388/07/03 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 امام باقر (علیه السلام) می ‌فرماید: رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم) امتش را از به دست كردن انگشتر طلا و پوشیدن انواع لباس زرباف و ابریشمی و ارغوانی نهی فرمود.[1] امیرمؤمنان (علیه السلام) پیوسته می ‌فرمود: امور این امت همواره به خیر و صلاح خواهد بود مادامی كه به سان بیگانگان غذا نخورند و لباس نپوشند، پس هرگاه چنین كردند خدا خوارشان می ‌كند.[2] [1] . إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ ... نَهَاهُمْ عَنِ سَبع: ... نَهَاهُمْ عَنِ التَّخَتُّمِ بِالذَّهَبِ... وَ عَنْ لِبَاسِ الإِسْتَبْرَقِ وَ الْحَرِیرِ وَ الْقَزِّ وَ الأُرْجُوان (قرب الاسناد، ص34). [2] . كَانَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ یقُولُ: لا تَزَالُ هَذِهِ الأُمَّةُ بِخَیرٍ مَا لَمْ یلْبَسُوا لِبَاسَ الْعَجَمِ وَ یطْعَمُوا أَطْعِمَةَ الْعَجَمِ، فَإِذَا فَعَلُوا ذَلِكَ ضَرَبَهُمُ اللَّهُ بِالذُّلِّ (المحاسن، ج2، ص410). 📚 مفاتیح الحیات ص 178. 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 برترین تجارت ▫️ یكی از بیانات نورانی امام دهم (سلام الله علیه) این است كه فرمود: «الدُّنْیا سُوقٌ‏ رَبِحَ فِیهَا قَوْمٌ وَ خَسِرَ آخَرُون». دنیا گاهی به معنای همین حیات دنیا در برابر حیات آخرت است؛ یعنی زندگی روی زمین و تحت سقف آسمان؛ یك وقت است می ‌گویند دنیا یعنی آن تعلقات آن لهو و لعب و زینت و تفاخر و تكاثر كه «حُبُّ الدُّنْیا رَأْسُ كُلِّ خَطِیئَةٍ». آنجا كه حضرت فرمود: «الدُّنْیا سُوقٌ‏ رَبِحَ فِیهَا قَوْمٌ وَ خَسِرَ آخَرُون»؛ یعنی این حیات دنیا یعنی این زندگی؛ این زندگی است، انسان سرمایه ای به نام عمر دارد این سرمایه را می‌ دهد و چیزی باید بگیرد یا تجارت «رابحه» دارد یا تجارت «بائره» دارد. ▫️ مطلب دیگر اینكه خسارت ‌ها تنها این نیست كه انسان سود نبرد، بلکه خسارتی كه دامنگیر انسان می ‌شود این است كه عوض و معوّض هر دو را به دشمن تسلیم می ‌كند و سودی كه می ‌برد معنایش این نیست كه چیزی را داده و قدری بیشتر گرفته است؛ در ، عوض و معوّض هر دو به انسان برمی ‌گردد، در تجارت زیان آور، هر دو به دشمن بر می ‌گردد. ▫️ اینكه در سوره مباركه توبه و در بخش‌ های دیگر هم آمده كه ، خرید و فروش كنید، آیا یعنی جانتان را حیثیتتان را وقتتان را به خدا بدهید و در قبال، چیزی بگیرید؟ یعنی این كالا را بدهید چیز دیگر بگیرید؟ خب اگر كسی جان خودش را داد چه می ‌تواند بگیرد؟! پس جان باید محفوظ باشد. اگر كسی با خدا معامله كرد خدای سبحان این جان را كرده، كرده، كرده، كرده، كرده در اختیار او قرار می ‌دهد، عوض و معوّض هر دو را به آدم می ‌دهد؛ اما اگر كسی با شیطان معامله كرده او عوض و معوّض هر دو را می ‌گیرد؛ یعنی جان را می‌ گیرد، انسان می ‌شود برده او! 📚 درس خارج فقه خیارات جلسه 489 تاریخ: 1392/02/25 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 امام صادق (علیه السلام) می ‌فرماید: كفش باریك و نوك دراز نپوشید، چرا كه آن، كفش فرعون است و نخستین بار او آن را پوشید.[1] به فرموده امام صادق (علیه السلام): رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) مردان را از پوشیدن لباس زنان و زنان را از پوشیدن لباس مردان نهی می ‌فرمود.[2] [1] . لا تَتَّخِذُوا الْمُلَسَّنَ، فَإِنَّهُ حِذَاءُ فِرْعَوْنَ وَ هُوَ أَوَّلُ مَنْ حَذَا الْمُلَسَّنَ (تحف العقول، ص105). [2] . كَانَ رَسُولُ اللَّهِ یزْجُرُ الرَّجُلَ یتَشَبَّهُ بِالنِّسَاءِ وَ ینْهَی الْمَرْأَةَ أَنْ تَتَشَبَّهَ بِالرِّجَالِ فِى لِبَاسِهَا (مكارم الاخلاق، ص118). 📚 مفاتیح الحیات ص 178 و 179. 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 طنین علم و عقل 🔹 بعضی از بزرگان كه به مقام والای علمی رسیدند با خدایشان بستند و عصاره آن عهد را در آن رساله نوشتند؛ عهد كردم كه كارهای غیر علمی نكنم, عهد كردم كه نوشته‌ های غیر علمی نخوانم. اگر شما یك سطل آب شور پای درخت ریختید این دیگر آب شیرین را نمی ‌پذیرد، دیگر میوه هم نمی‌ دهد؛ مگر این درخت چقدر آب می ‌خواهد؟ یك سطل آب می ‌خواست كه شما هم آب شور دادید! كردم كه حرف غیر علمی نزنم, تعهّد كردم كه عوامانه سخن نگویم, تعهّد كردم كه حرف عوامانه را نشنوم؛ چنین فردی محقّق بار می ‌آید و وقتی محقّق بار آمد جامعه ‌ای را می ‌تواند اصلاح كند تا می ‌رسد به جایی كه می ‌شود. 🔹 در بیانات نورانی امام صادق (سلام الله علیه) هست كه حضرت معارفی فرمودند نصایحی فرمودند, یكی از شاگردان پای سخنرانی حضرت، گفت عجب جواهری ما از شما استفاده كردیم، فرمود حیفت نیامد این كلمات را به طلا تشبیه كردی؟! «هَلِ الجَوهَرُ اِلاّ حَجَر»؛ طلا یك سنگ زرد است، این حرف‌ها را به طلا تشبیه كردی؟! این حرف ‌ها, است حرف‌ هایی است كه ابدیت دارد, حرف‌ هایی كه بعد از مرگ را تامین می ‌كند. اینها آمدند گفتند شما دو سرمایه دارید؛ شما در بخش‌های نظر، مطالبی را می ‌فهمید؛ بدیهیات, سرمایه شماست؛ به هیچ كس یاد ندادند كه «بود و نبود» جمع نمی ‌شود, جمع ضدّین محال است, جمع مِثلین محال است, اینها در ما هست و همه ما اینها را می ‌فهمیم. فرمود این سرمایه‌ هایی كه مربوط به بخش نظر است و به شما دادند، با این بدیهیات كه سرمایه است تجارت كنید و مسائل نظری را یاد بگیرید. این راه آدم را عالِم می ‌كند اما عاقل نمی ‌كند؛ فرمود هم هست: ﴿فَأَلْهَمَها فُجُورَها وَ تَقْواها﴾؛ هیچ كودكی مِیل به دروغ گفتن ندارد، مگر اینكه به او یاد بدهند! 📚 سخنرانی عمومی تاریخ: 1393/10/18 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) از انگشت ‌نما شدن در هر دو سو (افراط و تفريط) نهي فرموده است‌: افراط در نازکي، نرمي و بلندي لباس يا تفريط در ضخامت، زِبري و کوتاهي آن[1] و نيز مي ‌فرمايد: لباسي را كه در زيبايي يا زشتي شهرت دارد نپوشيد[2] و نيز مي ‌فرمايد: هركس لباس شهرت بپوشد خدا از او رو گرداند تا وقتي كه آن را كنار نهد[3] و همچنين مي ‌فرمايد: هركس در دنيا لباس شهرت بپوشد خدا روز قيامت لباس ذلت بر او بپوشاند.[4] [1] . نَهَيٰ عَن الشُّهْرَتَيْنِ: دِقّة الثّيَاب وَ غِلْظِها وَ لِينُها وَ خَشُونَتُهَا وَ طُولهَُا وَ قَصرُهَا وَ لَكن سَداد فِيمَا بَينَ ذَلِكَ وَ اقْتِصَاد (الجامع الصغير، ج2، ص691). [2] . نَهَي عَنْ لُبسَتَيْنِ: المَشْهُورَةِ فى حُسْنِهَا وَالمَشْهُورَةِ فى قُبْحِهَا (الجامع الصغير، ج2، ص703). [3] . مَن لَبِسَ ثَوْبَ شُهْرَةٍ أَعْرَضَ اللَّهُ عَنْهُ حَتّيٰ يَضَعَه مَتَيٰ وَضَعَه (الجامع الصغير، ج2، ص643). [4] . مَنْ لَبِسَ ثِيَابَ شُهْرَةٍ فِى الدُّنْيَا أَلْبَسَهُ اللَّهُ لِبَاسَ الذُّلِّ يَوْمَ الْقِيَامَةِ (مكارم الاخلاق، ص116). 📚 مفاتیح الحیات ص 179. 🆔 @a_javadiamoli_esra
🔸 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: به همت اداره روابط عمومی و امور بین الملل بنیاد اسراء، ماهنامه اسراء که مروری است بر اخبار و فعالیت های ماهانه بنیاد اسراء (شماره 2، دی ماه 1400) آماده و منتشر شد. برای مشاهده این شماره اینجا را کلیک نمایید. 🆔 @a_javadiamoli_esra
بر همه ما لازم است که برای احیای علوم اهل بیت این کتاب شریف تمام نهج البلاغه را بحث کنیم 🔸 آیت الله العظمی جوادی آملی در پایان درس فقه خود در روز چهارشنبه که به مباحث اخلاقی اختصاص می دهند، بیان داشتند: کتاب شریف می ارزد که انسان بگوید کلمات حضرت امیر است. ⏪ آنچه الان در نهج البلاغه ای که سید رضی نوشته، هست خطابه است نه خطبه. حضرت وقتی می خواهد خطبه ای بخواند اول سه چهار جمله دارد که آن حرف های فلسفی عمیق آنجاست و آنها در نهج البلاغه نیامده ولی در کتاب تمام نهج البلاغه آمده است 👇👇👇👇👇
ایشان ادامه دادند: بر همه ما لازم است که برای احیای علوم اهل بیت این کتاب شریف تمام نهج البلاغه را بحث کنیم و درس بدهیم چون با آن می تواند علی بن ابیطالب علیه السلام، معرفی شود. ⏪ شما چقدر خدا را دوست دارید؟ معظم له بیان داشتند: در این کتاب شریف تمام نهج البلاغه از حضرت سؤالاتی دارند، خواص از ایشان سؤالات خصوصی می کردند که این همه دعاها و ناله های شما، نشانه این است که دوست خدایید، شما چرا این قدر خدا را دوست دارید؟ فرمود من خدا را دوست دارم برای اینکه که دین ملائکه است همان برنامه را برای من گذاشت، چون دینی که برای انسان هاست دین جدایی نیست، گفت همان دستورهای دینی که برای ملائکه داد، همان ها را برای ما داد [تمام نهج البلاغه، ص 533.]، وقتی مرا می خواهد در قرار بدهد چرا من دوستش نداشته باشم؟ او می خواهد مرا فرشته کند چرا او را دوست نداشته باشم؟ من از این جهت او را دوست دارم که مرا در ردیف ملائکه حساب کرده است، برنامه ای که برای ملائکه قرار داده برای من هم قرار داد. خواص سؤال می کردند که آیا خدا دیدی و شناختی؟ گفت بله، من این طور نیستم که بدون اینکه ببینم عبادت بکنم و به دنبال همان سؤال ها این سؤالات است که چرا این قدر او را دوست داری؟ بعد کم کم سؤال کردند که چقدر پیغمبر را دوست داری؟ گفت است همه چیز ما اوست. ⏪ جامعه را با لطف و مهر باید اداره کرد آن وقت سؤال کردند که این ﴿أَکَّالُونَ‏ لِلسُّحْتِ﴾ چیست؟ فرمود: «هُوَ الرَّجُلُ یَقْضِی لِأَخِیهِ حاجَتَه ثُمَّ یَقْبَلُ هَدِیَّتَه» کسی را حل کرد کار مردم را حل کرد آن یکی رشوه نداد، مال طیب و طاهر را به عنوان هدیه داد که محبتی کرد نسبت به آنها، گفت این هدیه، سحت است، کار کردی برای رضای خدا بگذار جامعه راحت باشد هیچ توقعی نداشته باشد، این می شود فرشته خویی. مگر فرشته چه کار می کند؟ شما تلاش کردید، کوشش کردید، مشکلی از این آقا را حل کردید، او هم باغبان بود یک سبد میوه احسان کرد این طیب و طاهر است فرمود این ﴿أَکَّالُونَ‏ لِلسُّحْتِ﴾‏ است، جامعه را با باید اداره کرد. این ﴿أَکَّالُونَ‏ لِلسُّحْتِ﴾‏ است «یَقْبَلُ هَدِیَّتَه» بعد از کاری. این رشوه که نیست. ⏪ حیات طیبه، همان قناعت است بعد از حضرت سؤال کردند این آیه دارد که ﴿فَلَنُحْیِیَنَّهُ حَیَاةً طَیِّبَةً﴾ چیست؟ فرمود «هِیَ القَناعَةُ». درست است داشتن خوب است، سخاوت خوب است ولی وقتی باشد آدم در برابر دشمن می ایستد. اگر خدای ناکرده جیب خودش را پر کند و گرانی کند و احتکار کند و نجومی باشد، این مشروع نیست. جامعه اگر بخواهد بشود به مال حلال خودش قانع است، آن وقت در شرایط گرانی هم، در شرایط هم، کشور از پا در نمی آید اما خدای ناکرده طور دیگری باشد حوادث دیگری دارد بالاخره این دنیای آدم را تأمین می کند، آخرت آدم را هم تأمین می کند. 👇👇👇👇👇
در زمان خودت، وصی خودت باش بعد وصیت دیگری که فرمود، حضرت فرمود: «کُنْ وَصِیَّ نَفْسِکَ» این ثلث را زمان حیات خودت، به دست خودت در راه کار خیر صرف بکن، راحت هستی. وصیت بکنی بعد، غالباً مشکل پیش می آید «یابْنَ آدَمَ، کُنْ وَصِیَّ نَفْسِکَ فِی مَالِکَ، وَاعْمَلْ فِیهِ مَا تُؤْثِرُ اَنْ یُعْمَلَ فِیهِ مِنْ بَعْدِک» تو . ایثار در برابر استئثار است، استئثار این است که خودش را مقدم می دارد، ایثار این است که دیگری را مقدم می دارد، فرمود اگر علاقه مند هستید که مالتان درست صرف شود زمان خودت وصی خودت باشد؛ «یابْنَ آدَمَ، کُنْ وَصِیَّ نَفْسِکَ». امیرالمومنین خود را عنوان عبد معرفی می کند مطلب دیگر اینکه خودش را به عنوان معرفی می کند همان طور که پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) عبد است، در تشهدها به عنوان عبد است. اینها ارتباطی نسبت به الله دارند که عبودیت است اما جامعه را بخواهند اداره کنند چه؟ اول می گوید «مِن» عبد خدا «علی بن ابی طالب» بعد می گوید که «من ولی الله و خلیفته» این بخشنامه ای که رسمی می خواستند بنویسند سربرگ دارد مال یکی دو تا نیست، در نهج البلاغه این نامه هایی که هست چند قسم است: یک وقت است که می بینند این نامه را برای فلان کس نوشت «من فلان الی فلان»، یک نامه است که سربرگش آماده است این را به هر کسی که مأمور است به او می دهند، این سر برگش عنوانش این است که «من ولی الله و خلیفته» . [تمام نهج البلاغه، ص 747.] ⏪ مردان الهی، خلفای خدا در زمین اند بعد در حکمت هم دارد که این «خلفاء الله فی ارضه» هستند اگر شما قبول کردید که فرشته ها مدبرات امر هستند اگر ذات اقدس الهی آن طوری که فرشته را تربیت می کند اینها را تربیت کرده اینها می شوند مدبرات امر. بله، اگر اینها آدم های عادی باشند در حد مدبرات نیستند اما حالا دین، دین فرشته هاست و فرشته ها هم مأمور شدند در برابر اینها سجده کنند، چطور فرشته ها مدبرات عالم اند اینها مدبرات عالم نیستند؟ معظم له در پایان ابراز داشتند: اینها خلاصه بعضی از فرمایشات نورانی آن حضرت است که ما امیدواریم روزی بشود که این کتاب شریف به نحو رسمی مثل خود قرآن درسی بشود. 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 پناهگاه ولایت 🔹 شما جریان یوسف (سلام‌الله‌علیه) را می ‌خواهید یا خود یوسف را؟ یوسف قبلاً بود و گذشت و شخص خاصی بود اما (سلام‌الله‌علیه) همیشه زنده است. این می ‌شود که در سوره مباركه «فاطر» فرمود: ﴿فَلَن تَجِدَ لِسُنَّتِ اللَّهِ تَبْدِیلاً وَلَن تَجِدَ لِسُنَّتِ اللَّهِ تَحْوِیلاً﴾. 🔹 امروز هم هست امروز هم و هست، اینكه فرمود: «مَثَلُ أهلِ بَیتی مَثَلُ سَفینَةِ نُوحٍ» یعنی امروز هم هست. حالا لازم نیست طوفانی بشود باران بیاید یا از تنور آب در بیاید، هر حادثه ‌ای كه پیش بیاید اهل بیت مثل سفینه نوح هستند. چون قرآن احسن القصص است، زمان ها را اصلاً ذكر نمی ‌كند تا كسی بگوید تاریخ مصرفش گذشت؛ امروز هم جریان نوح هست! حالا یك وقت طوفان آبی است یك وقت است؛ همیشه ، حافظ آدم است، لذا این معارف، است! 📚 سوره مبارکه یوسف جلسه 61 تاریخ: 1384 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 امام حسین (علیه السلام) می ‌فرماید: هركس لباس شهرت بپوشد خدا روز قیامت لباسی از آتش بر او بپوشاند.[1] امام صادق (علیه السلام) می ‌فرماید: خدا لباس شهرت را دشمن دارد[2]؛ همچنین می ‌فرماید: برای خواری مرد همین بس كه لباسی انگشت‌ نما و بدنام كننده بپوشد.[3] [1] . مَنْ لَبِسَ ثَوْباً یشْهَرُهُ كَسَاهُ اللَّهُ یوْمَ الْقِیامَةِ ثَوْباً مِنَ النَّارِ (الكافى، ج6، ص445). [2] . إِنَّ اللَّهَ یبْغِضُ شُهْرَةَ اللِّبَاسِ (الكافى، ج6، ص445). [3] . كَفَی بِالرَّجُلِ خِزْیاً أَنْ یلْبَسَ ثَوْباً مُشَهِّراً... (مكارم الاخلاق، ص116). 📚 مفاتیح الحیات ص 179. 🆔 @a_javadiamoli_esra