eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
13.2هزار دنبال‌کننده
6هزار عکس
2.2هزار ویدیو
25 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 کانال دروس معظم له @a_javadiamoli_doross ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 عمادِ دین 🔸 نکته اساسی این است که دین نگفت مردم را با نصیحت و سفارش و سخنرانی و سخن ‌خوانی اداره کنید؛ مردم با سفارش، مردم اسلامی نخواهند شد. آن روزهایی که وجود مبارک حضرت امیر (سَلامُ الله عَلَیه) خانه نشین بود، با نصیحت و توصیه به تقوا و امثال اینها مردم را هدایت می‌ کرد؛ اما وقتی که شد حاکم اسلامی، در آن نامه رسمی که برای مسئول مصر نوشت، فرمود مالک! من یک اصل کلی را به شما بگویم تا وظیفه ما مشخص شود _ ما اگر به وظیفه ‌مان عمل کردیم مردم مستقیم‌ هستند و آن وقت این نظام می‌ ماند؛ فرمود مالک، مردم هستند! 🔸 تعبیری که وجود مبارک حضرت امیر درباره مردم دارد، قوی ‌تر از آن تعبیری است که در روایات نسبت به نماز آمده؛ ما درباره نماز داریم: «الصَّلَاةُ عَمُودُ الدِّینِ»، دیگر «إن الصلاة عمود الدین» نداریم؛ اما اینجا صریحاً حضرت در نهج البلاغه در آن عهدنامه مالک اشتر فرمود مالک! «إِنَّمَا [عَمُودُ] عِمَادُ الدِّینِ‏ وَ جِمَاعُ الْمُسْلِمِینَ وَ الْعُدَّةُ لِلْأَعْدَاءِ الْعَامَّةُ مِنَ الْأُمَّة»؛ فرمود مالک، بخواهی نظام بماند، مردم هستند! ستون را با سفارش و تبلیغ و سخنرانی و سخن‌ خوانی و نصیحت نمی ‌شود ابقا کرد؛ باید جان بکَنیم و این ستون را سر پا نگه بداریم! امام جان کَند، این ستون را روی پا نگه داشت، با چه؟ به آنچه گفت عمل کرد؛ عوام ‌فریبی نکرد، عوام ‌زدگی نکرد، دو گانه حرف نزد، اول و آخرش یک نحو بود؛ مردم این را می‌ خواهند! 🔸 تمام تلاش و کوشش ما باید این باشد که ما سفارشی زندگی نکنیم؛ ستون با سفارش ستون نیست، باید با این ستون را نگه داشت، آن وقت همه بارها را می ‌برد! بار را برد، بار را برد؛ همین مردم بودند. ما باید طوری باشیم که آنچه می ‌فهمیم بگوییم و آنچه می ‌فهمیم ، همین! اگر ما و ما با هم تفاوت داشته باشند، مشکل جدّی خواهیم داشت! آپارات: https://aparat.com/v/RrvYu 📚 دیدار جمعی از مسئولین با حضرت استاد تاریخ: 1396/01/03 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 حکومت پایدار 🔹 این نامه که در نهج البلاغه به صورت آخرین نامه است، محتوای این یک سطر، در خطبه ‌ها و نامه‌ های حضرت آمده که چطور ملّتی گاهی بالا می ‌آید و گاهی پایین می ‌آید، چطور یک حکومت گاهی مقتدر می‌ شود و گاهی سقوط می‌ کند. 🔹 نامه 79 این است فرمود: «أَمَّا بَعْدُ فَإِنَّمَا أَهْلَكَ مَنْ كَانَ قَبْلَكُمْ أَنَّهُمْ مَنَعُوا النَّاسَ الْحَقَّ فَاشْتَرَوْهُ وَ أَخَذُوهُمْ بِالْبَاطِلِ فَاقْتَدَوْه‏» _ اینکه می‌ گویند گاهی کلمات حضرت امیر، یک رساله شرح می ‌خواهد، همین است _ فرمود الآن قدرت نظامی در دست شماست و اوّلین حرف را هم همین سلاح جنگی می ‌زند، اگر شما این سلاح را تحت فرهنگ قرار دادید، هم شما می ‌مانید هم نظامتان می ‌ماند هم مردم در رفاه هستند و اگر فرهنگ را از جنگ بردارید، را از اسلحه بردارید، فرهنگ را از قدرت بردارید، هم شما سقوط می ‌کنید و هم آنها سقوط می ‌کنند. 🔹 بارها به عرض شما رسید که وقتی رهبر علی باشد اما خدمتگزاران و کارگزاران، علوی نباشند، سقوط قطعی است!. فرمود مرا تنها نگذارید، من هم برای دنیای شما خوب هستم هم برای آخرت شما خوب هستم؛ نگویید ما رهبر خوبی مثل علی داریم! مادامی که کارگزاران و مسئولان، کسانی که ارباب رجوع به آنها رجوع می ‌کنند، مردم به آنها رجوع می‌ کنند، مثل من فکر نکنند، نظا م عالم بر این است که این حتماً از بین برود! 📚 درس اخلاق تاریخ: 1396/11/12 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 امام كاظم (علیه السلام) می ‌فرماید: عطر زدن و بهره‌ گیری از بوی خوش از اخلاق پیامبران است.[1] امام صادق (علیه السلام) می ‌فرماید: هزینه كردن برای بوی خوش اسراف نیست.[2] [1] . أَرْبَعٌ مِنْ أَخْلاقِ الأَنْبِیاءِ التَّطَیبُ... (مكارم الاخلاق، ص40). [2] . مَا أَنْفَقْتَ فِى الطِّیبِ فَلَیسَ بِسَرَفٍ (الكافى، ج6، ص512). 📚 مفاتیح الحیات ص 185. 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
پذیرش آگاهانه

🔸 این رسانه‌ های گروهی یا نوشتاری، اینها وظیفه‌ شان این است که صادقانه سخن بگویند تا جامعه را مضطرب و ملتهب نکنند... . 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
 پذیرش آگاهانه

🔸 این رسانه‌ های گروهی یا نوشتاری، اینها وظیفه‌ شان این است که سخن بگویند تا جامعه را مضطرب و ملتهب نکنند؛ هم آنها موظف‌ اند که راست بگویند، هم مردم موظف ‌اند آگاهانه بپذیرند. اگر هر کسی هر چیزی را که شنید باور کند، این طبق بیان نورانی دارد او را عبادت می ‌کند: «مَنْ أَصْغی إِلی ناطِق»؛ چقدر این کلمه وجود مبارک امام جواد بلند است! 🔸«مَنْ أَصْغی إِلی ناطِق فَقَدْ عَبَدَهُ فَإِنْ كانَ النّاطِقُ عَنِ اللّهِ فَقَدْ عَبَدَ اللّهَ وَ إِنْ كانَ النّاطِقُ ینْطِقُ عَنْ لِسانِ إِبْلیسَ فَقَدْ عَبَدَ إِبْلیسَ»؛ فرمود هر کسی به رسانه‌ ها دارد گوش می ‌دهد یا روزنامه‌ ها و مجلّات را خوانده و دارد قبول می ‌کند، او باید همین حرف را داشته باشد؛ ولو این آیه درباره حجیت خبر واحد دلیل نباشد که غالباً گفتند دلیل نیست، ولی تأییدِ حرف عقلاست. عقلا می ‌گویند ما کذب مُخبری نباید داشته باشیم، کذب خبری هم نباید داشته باشیم. 🔸 این فنّ رجال و درایه را همه عقلا هم دارند؛ منتها در اسلام با سَبک خاص آن است. این بیان نورانی هم از یک نظر در حقیقت امضاست که فرمود مواظب باشید حرف رسانه ‌ها را که گوش می ‌دهید، حرف روزنامه ‌ها را که گوش می‌ دهید، حرف سخنران‌ ها را که دارید گوش می ‌دهید، «مَنْ أَصْغی إِلی ناطِق فَقَدْ عَبَدَهُ»؛ حرف او را که شنید و عمل کرد، دارد او را عبادت می ‌کند! «فَإِنْ كانَ النّاطِقُ عَنِ اللّهِ فَقَدْ عَبَدَ اللّهَ وَ إِنْ كانَ النّاطِقُ ینْطِقُ عَنْ لِسانِ إِبْلیسَ فَقَدْ عَبَدَ إِبْلیسَ»؛ فرمود اگر کسی به گزارش گزارشگری اعتماد کرده و حرف او را دارد گوش می ‌دهد، در حقیقت دارد او را عبادت می‌ کند. اگر او از خدا و پیغمبر می‌ گوید و راست می ‌گوید، «فَقَدْ عَبَدَ اللّهَ» و اگر دروغ می‌گوید و خلاف حق می ‌گوید، «فَقَدْ عَبَدَ إِبْلیسَ». 📚 سوره مبارکه حجرات جلسه 10 تاریخ: 1395/07/27 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 مظهر اسماء 🔸 فصل اول كه مربوط به هویت مطلقه و ذات اقدس الهی است كسی به آنجا دسترسی ندارد؛ فصل دوم هم كه اكتناه صفات ذاتی است كسی به آن دسترسی ندارد؛ می ‌ماند فیض خدا, وجه خدا, نور خدا كه ﴿اللَّهُ نُورُ السَّماوَاتِ وَالْأَرْضِ﴾ است، این فصل سوم كه است و فصل آفرینش و افاضه ذات اقدس الهی است، این برای انسان ها قابل دسترسی است. 🔸 انسان می ‌تواند مشاهده كند كه ذات اقدس الهی چگونه كریم است، چگونه رحیم است، چگونه شافی است، ﴿یطْعِمُنِی وَ یسْقِینِ ٭ وَ إذا مرضت فهو یشفین﴾ و مانند اینها را می تواند مشاهده كند؛ بعد از اینكه اینها را مشاهده كرد شوق و شعفِ شرف ‌باری برای او پیدا می‌ شود سعی می‌ كند كه این اسما را در خودش هم پیاده كند كه بشود؛ مرحله سوم آن است كه بشود مظهر این اسما. 🔸 این ایام كه میلاد وجود مبارك امام نهم بود او بود. اگر كسی شد مرحله سوم را می ‌تواند طی كند؛ یعنی خودش مظهر اسمی از اسمای خدای سبحان بشود. اگر كسی خیال كند كه احادیث اهل بیت (علیهم السلام) كه آن ذوات قدسی همتای قرآن كریم ‌اند مثل باران نازل شده است این احادیث را به یك‌ نحو خاص معنا می كند؛ اما وقتی فهمید كه اینها آویخته شدند نه انداخته، همراه این یكی پس از دیگری می ‌رود؛ اول این اسمای حسنا را شماره می ‌كند، معنایش را می‌ فهمد، آثار ادبی و لغوی ‌اش را می ‌فهمد، بحث‌های تفسیری ‌اش را می ‌فهمد، درس و بحثش را اداره می ‌كند که این فیض خوبی است که كار حوزه و دانشگاه هم در این مرحله است؛ بعد، از راه اخلاق كم كم آن دیدِ ‌او باز می ‌شود، مشاهده می ‌كند كه چگونه ذات اقدس الهی با این اسما دارد عالَم را اداره می ‌كند. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1392/03/02 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 امام باقر (علیه السلام) می ‌فرماید: سزاوار است زنان دستانشان را با حنا خضاب كنند، هرچند سالمند باشند و اگر برای آنان زینت شمرده می‌ شود از نامحرم بپوشانند.[1] [1] . لا ینْبَغِى لِلْمَرْأَةِ أَنْ تَدَعَ یدَیهَا مِنَ الْخِضَابِ وَ لَوْ أن تَمْسَحُهُمَا بِالْحِنَّاءِ مَسْحاً وَ لَوْ كَانَتْ مُسِنَّةً (دعائم الاسلام، ج2، ص167). 📚 مفاتیح الحیات ص 185. 🆔 @a_javadiamoli_esra