eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
12.3هزار دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
2هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 کانال دروس معظم له @a_javadiamoli_doross ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 حجاب حق ▪️ یکی از بیانات نورانی حضرت ابی ‌الحسن اول امام کاظم (سَلامُ الله عَلَیه) مطلبی است که بزرگان ما در ادبیات ما از آن بهره‌ های فراوانی بردند. اگر کسی خواست به برود، این طور نیست که یک زمان و زمین مخصوص باشد، در جایی باشد و در جایی نباشد، این طور نیست؛ ﴿هُوَ مَعَكُمْ أَینَ ما كُنْتُمْ﴾. چگونه ما خدا را ملاقات نمی ‌کنیم، با اینکه در همه جا هست؟! مگر می ‌شود جایی ذات أقدس الهی نباشد و حضور نداشته باشد؟! این از کجاست؟ این از کجاست؟ چطور ملاقات نمی ‌کنیم؟ حکیم سبزواری و دیگران این را بازگو کردند _ همه اینها مستحضر هستید که هستند _ حکیم سبزواری دارد: پرده ندارد جمال غیر صفات جلال ٭٭٭ نیست بر این رخ نقاب نیست بر این مغز پوست ▪️ الآن پرده آفتاب چیست که ما آفتاب را نمی‌ توانیم ببینیم؟ چون اینکه ما می ‌بینیم نور آفتاب است، نه خود آفتاب؛ اینکه ما می ‌بینیم که می‌ گوییم «آفتاب آمد دلیل آفتاب»، این نور آفتاب است، اینکه خود جِرم آفتاب که نیست. خود آفتاب را هر کسی بخواهد طمع کند که ببیند کور می‌ شود، حتی آن وقت ‌هایی که کسوف هست، سفارش می ‌کنند که با چشم مسلّح ببینید. آفتاب با این چشم دیدنی نیست، چه رسد به خالق آفتاب! حرف حکیم سبزواری این است که غیر از نور خدا چیزی حاجب او نیست: پرده ندارد جمال غیر صفات جلال ٭٭٭ نیست بر این رخ نقاب نیست بر این مغز پوست جناب این را از کجا استفاده کردند؟ چه اینکه جناب هم همین راه را رفته است که «تو خود حجاب خودی حافظ از میان برخیز»؛ اینها از کجا استفاده کردند؟ از بیان نورانی أبی ‌الحسن (سَلامُ الله عَلَیه) که این را مرحوم إبن ‌بابویه قمی نقل کرد _ این چه بیان عرشی ای است!_ فرمود: «لَیسَ بَینَهُ وَ بَینَ خَلْقِهِ حِجَابٌ غَیرُ خَلْقِهِ احْتَجَبَ بِغَیرِ حِجَابٍ مَحْجُوبٍ وَ اسْتَتَرَ بِغَیرِ سِتْرٍ مَسْتُور»؛ حضرت فرمود بین خدا و خلق، حجابی غیر از نیست! تا آدم خود را می ‌بیند، دیگر او را نمی ‌بیند؛ خود این فرد حجاب است، حجاب دیگری نیست، در و دیوار که حجاب نیست. 📚 سخنرانی عمومی تاریخ: 1397/06/06 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 جایگاه حقیقی انسان مؤمن از منظر امام موسی کاظم (ع) ▪️ وجود مبارک امام هفتم (ع)، را خیلی بالا می ‌داند. بالا بودن مقام مؤمن تنها به این نیست که در آخرت درجات او زیاد است، بلکه بالا بودن مقام مؤمن این است که او نزدیک انبیا و ائمه (علیهم السلام) بسیاری از فضایل و معارف و علوم را می‌ تواند یاد بگیرد و عمل بکند و منتشر بکند (این در انسان هست). ▪️ اگر کسی این سرمایه را شناخت، خود را ارزان نمی‌ فروشد؛ هرگز نمی‌ گوید من حالا که مدرس شدم یا درس سطح می‌ گویم یا درس خارج می‌ گویم همین مقدار بس است. در تعبیرات دینی ما آمده است: اولین روز جهلِ یک حوزوی یا دانشگاهی آن وقتی است که بگوید من فارغ التحصیل شدم؛ خب حیف نیست که آدم به دنبال نخود سیاه برود و خودش را ارزان بفروشد بگوید من حالا امام جمعه یا جماعت شدم؟! اگر انسان می‌ تواند به جایی برسد که قرار بگیرد چرا خود را مفت بفروشد؟! مطالعه بیشتر: http://news.esra.ir/ https://b2n.ir/u35148 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: به همت اداره روابط عمومی و امور بین الملل بنیاد اسراء، ماهنامه اسراء که مروری است بر اخبار و فعالیت های ماهانه بنیاد اسراء (شماره 3، بهمن ماه 1400) آماده و منتشر شد. 📎 لینک دانلود: https://b2n.ir/t54981 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 بهره‌ گیری درست: همان گرامی می‌فرماید: هركس از روی هوس هر غذایی را بخورد و هر لباسی را بپوشد و هر مركبی را سوار شود خدا به او نظر لطف نكند تا بمیرد یا از آن دست بردارد.[1] حضرت امام كاظم (علیه السلام) فرمود: خدا را سزاست هر خانه‏ ای كه در آن نافرمانیش كنند، خرابش كند تا خورشید بر آن بتابد و (از پلیدی معنوی) پاكش كند [پس معصیت خدا موجب ویرانی خانه می‌ شود].[2] [1] . مَنْ أَكَلَ مَا یشْتَهِى وَ لَبِسَ مَا یشْتَهِى وَ رَكِبَ مَا یشْتَهِى، لَمْ ینْظُرِ اللَّهُ إِلَیهِ حَتَّی ینْزِعَ أَوْ یتْرُكَ (تحف العقول، ص38). [2] . حَقٌّ عَلَی اللَّهِ أَنْ لا یعْصَی فِى دَارٍ إِلاَّ أَضْحَاهَا لِلشَّمْسِ حَتَّی تُطَهِّرَهَا (الكافى، ج‏2، ص272). 📚 مفاتیح الحیات ص 194. 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 حرمت آبرو 🔹 وجود مبارك یوسف (سلام الله علیه) به آن زندانی كه هم بندش بود فرمود وقتی آزاد شدی برو سؤال بكن كه گناه من چیست؟ چرا من در زندانم؟ این توسل نیست، است، این لازم است، زیرا زیر ستم‌ رفتن حرام است! آبروی هر كسی است؛ این بیان نورانی را مرحوم كلینی از معصوم (سلام الله علیه) نقل كرده است كه خدای سبحان مؤمن را آزاد گذاشته كارهای او را در اختیار او قرار داده؛ ولی امانت خداست: «إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ فَوَّضَ إِلَى الْمُؤْمِنِ أُمُورَهُ كُلَّهَا وَ لَمْ یفَوِّضْ إِلَیهِ أَنْ یذِلَّ نَفْسَه»؛ فرمود هیچ كسی حق ندارد كاری بكند كه آبرویش در خطر باشد. 🔹 ما موظفیم آبرو را حفظ بكنیم نه بریزیم! مثل اینكه كسی حق ندارد انتحار بكند، حالا انتحار استشهادی كه «فی سبیل ‌الله» است مطلب دیگر است. آدم حرفی بزند، كاری بكند، تقاضایی بكند و جایی برود كه آبرویش برود، خب این حرام است! مگر كسی حق دارد بگوید من می خواهم آبروی خودم را بریزم؟! بله آدم آبروی خودش را می ‌ریزد، این حرف دیگر است؛ مثل اینكه خون خودش را در راه دین می‌ ریزد. زیر ستم‌ رفتن، حرام است؛ وجود مبارك یوسف فرمود برو بپرس گناه من چیست: ﴿اذْكُرْنِی عِنْدَ رَبِّك﴾، او باید می ‌رفت دفاع می‌ كرد که نرفت ﴿فَأَنْسَاهُ الشَّیطَانُ ذِكْرَ رَبِّه﴾. 📚 سوره مبارکه یوسف جلسه 46 تاریخ: 1383 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 رعایت شرایط زمان در انتخاب مسكن: حضرت امام رضا (علیه السلام) خانه ‌ای خرید و به یكی از موالیان خود فرمان داد تا به آن خانه منتقل شود و فرمود: منزل تو تنگ است. آن شخص گفت: این خانه (منزل تنگ) را پدرم بنا كرده است. آن حضرت (علیه السلام) فرمود: اگر پدر تو نادان بود سزاوار است كه تو مانند او باشی؟[1] [1] . إِنَّ أَبَا الْحَسَنِع اشْتَرَى دَاراً وَ أَمَرَ مَوْلًى لَهُ أَنْ یتَحَوَّلَ إِلَیهَا وَ قَالَ: إِنَّ مَنْزِلَكَ ضَیقٌ فَقَالَ: قَدْ أَحْدَثَ هَذِهِ الدَّارَ أَبِى فَقَالَ أَبُو الْحَسَنِ: ع إِنْ كَانَ أَبُوكَ أَحْمَقَ ینْبَغِى أَنْ تَكُونَ مِثْلَهُ (الكافی، ج6، ص525). 📚 مفاتیح الحیات ص 194. 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مهمترین رهاورد انبیاء 🔸 مهمترین رهاورد انبیاء و همچنین سیّد آنان وجود مبارک رسول گرامی (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء)، است؛ این تحقیق دو عنصر محوری و را به همراه دارد. یک محقّق کارش این است که مورد عمل را به خوبی بررسی می کند و اگر آن مورد عمل مطابق با قانونمندی عالم حرکت می کرد، آن را حفظ می کند و اگر در خِلاف قانونمندی نظام حرکت می کرد، آن را دگرگون می کند و به جای اصلی اش بر می گرداند. 🔸 جهان و انسان به وسیله انبیاء شدند. یعنی انبیاء آمدند، جهان را به آن وضع اوّلی اش تفسیر کردند و دگرگون کردند، انسان ها را با آن وضع اوّلی شان کردند و دادند. اگر کسی مفسّر محض باشد، محقّق نیست و اگر کسی مُغیّر محض باشد، محقّق نیست. محقّق کسی است که بر اساس حقّ، بینش بدهد و بر اساس حقّ، منش ایجاد کند. آن که تفسیرش بی تغییر است یا تغییرش با تفسیر صحیح همراه نیست، او نیست. 📚 سخنرانی عمومی تاریخ: 1374/09/30 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 جلوه اعظم 🔸 مبعث رسول گرامی (عَلَیهِ وَ عَلَی آلِه‏ آلَافُ التَّحِیةِ وَ الثَّنَاء) در دعای شب بیست و هفتم رجب به صورت نام برده شد. دعای شب بیست و هفتم ماه رجب این بود که ما خدا را قَسم می ‌دهیم و از او مسئلت می ‌کنیم «بِالتَّجَلِّی الْأَعْظَمِ فِی هَذِهِ اللَّیلَة»؛ این اصل اول... . 👇👇👇👇
💠 جلوه اعظم 🔸 مبعث رسول گرامی (عَلَیهِ وَ عَلَی آلِه‏ آلَافُ التَّحِیةِ وَ الثَّنَاء) در دعای شب بیست و هفتم رجب به صورت نام برده شد. دعای شب بیست و هفتم ماه رجب این بود که ما خدا را قَسم می ‌دهیم و از او مسئلت می ‌کنیم «بِالتَّجَلِّی الْأَعْظَمِ فِی هَذِهِ اللَّیلَة»؛ این اصل اول. 🔸 مطابق این دعای نورانی شب بیست و هفتم، معلوم می ‌شود که کل صحنه خلقت، است، این هم درست است، چون در نهج البلاغه چنین آمده است: «الْحَمْدُ لِلَّهِ الْمُتَجَلِّی لِخَلْقِهِ بِخَلْقِه‏»؛ یعنی هر چه که مصداق خلق خداست، معلوم می‌ شود که جلوه الهی است، آیت الهی است. «جلوه» عبارت دیگری از «آیت» است؛ آیت یعنی نشانه؛ اما آنکه نشانه ضعیفی است، آیت صغری است و آنکه نشانه أعظم است، است. 🔸 مطلب سوم یک بیان نورانی از وجود مبارک حضرت امیر (سَلامُ الله عَلَیه) است که این را مرحوم مجلسی در بحارالانوار و بزرگان دیگر هم نقل کردند و آن این است که فرمود: «مَا لِلَّهِ آیةٌ أَكْبَرُ مِنِّی»؛ وجود مبارک امیرالمومنین فرمود به استثنای وجود مبارک پیغمبر هیچ آیتی از من بزرگ‌تر نیست؛ یا مثل من است یا کوچک‌تر است. این همه ملائکه که هستند، اینها در برابر انسان کامل به اذن خدا سجده کردند؛ امروز مصداق کامل آن «خلیفة الله»، وجود مبارک است. این جریان خلافت حضرت آدم که «قَضِیةٌ فِی وَاقِعَة» نبود، كه یک قضیه تاریخی باشد که در گذشته اتفاق افتاده باشد! این ﴿إِنِّی جَاعِلٌ فِی الأَرْضِ خَلِیفَةً﴾، جمله اسمیه است، یک؛ این ﴿جَاعِلٌ﴾ اسم فاعل نیست، صفت مشبهه است، دو؛ دیگر اینکه نفرمود «خلیف»، فرمود: ﴿خَلِیفَةً﴾، خب آدم که مؤنث نبود، پس این «تاء» تای تأنیث نیست، این «تاء» تای مبالغه است. خیلی از موجودات خلیفه هستند؛ اما آن خلیفه کامل که علامه باشد در خلافت، آن است و این گاهی به صورت حضرت آدم (سَلامُ الله عَلَیه) است و امروز وجود مبارک حضرت حجت (سَلامُ الله عَلَیه) است؛ او است! آپارات: https://aparat.com/v/kiOlu 📚 سخنرانی عمومی تاریخ: 1396/02/05 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 شکوه تجلّی 🔸 هیچ تجلّی به اندازه نیست؛ اینکه در دعای شب دارد که خدایا تو را قسم می دهیم «بِالتّجَلِّی الأَعْظَم» یعنی این! تجلّی است، چون در نهج البلاغه آمده است که «الْحَمْدُ لِلَّهِ الْمُتَجَلِّی لِخَلْقِهِ بِخَلْقِه‏» کل خلقت تجلّی است، درباره خصوص قرآن کریم هم فرمود: «فَتَجَلَّی لَهُمْ سُبْحَانَهُ فِی كِتَابِهِ مِنْ غَیرِ أَنْ یكُونُوا رَأَوْه‏» در خصوص قرآن هم فرمود خدا در آن تجلّی کرده است، این ؛ و چون مخلوقات یکسان نیستند و دارای درجات متفاوت اند برای وجود مبارک پیغمبر (صلّی الله علیه و آله سلّم) است که در است. 🔸در قرآن کریم نام انبیا را با احترام می برد، نام کتاب هایشان را با احترام می برد، اما انبیا نسبت به هم ﴿مُصَدِّقاً لِما بَینَ یدَیهِ﴾؛ یا مبشّر نسبت به آینده اند یا مصدّق نسبت به گذشته هستند، یعنی هر کدام از این بزرگان آمدند فرمودند تمام فرمایش پیامبر قبلی درست است با اینکه نسخ شد اما معلوم می شود که در آن زمان این بود. فقط یک جا کلمه هیمنه و مانند آن هست که است که ذات اقدس الهی پیغمبر را مُهیمن می داند؛ هیمنه و سیطره و سلطنت دارد؛ این می شود . اگر آنها هم هیمنه می داشتند آنها هم تجلّی أعظم بودند اما تنها فقط یک جا خدای سبحان هیمنه و مُهیمن بودن را ذکر فرمود و آن مخصوص پیغمبر است؛ این می شود . 📚 درس خارج فقه ارث جلسه 83 تاریخ: 1399/12/20 🆔 @a_javadiamoli_esra
📚 « کتاب النکاح الجزء الاول » ♦️ منتشر شد. 🏷خرید اینترنتی: b2n.ir/d79668 📞دفتر فروش آثار: 02537842461 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 امیرمؤمنان (علیه السلام) می ‌فرماید: مسافرت كنید كه در آن پنج فایده است: اندوه‌ زدایی، درآمدزایی، دانش ‌افزایی، ادب ‌آموزی و همراهی با شرافتمند.[1] رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) می فرماید: سه دعا بی ‌تردید مستجاب است: دعای مظلوم، دعای مسافر و دعای پدر برای فرزندش.[2] [1] . وَ سَافِرْ فَفِى الأَسْفَارِ خَمْسُ فَوَائِدَ تَـفَرُّجُ هَـمٍّ وَ اكْتِسـَـابُ مَعِـیشَـةٍ وَ عِـلْمٌ وَ آدَابٌ وَ صُحْـبَةُ مَاجِد ... (دیوان منسوب به امیرموٴمنانع، ص139؛ مستدرك الوسائل، ج8، ص115) [2] . ثَلاثُ دَعَوَاتٍ مُسْتَجَابَاتٌ لا شَكَّ فِیهِنَّ: دَعْوَةُ الْمَظْلُومِ وَ دَعْوَةُ الْمُسَافِرِ وَ دَعْوَةُ الْوَالِدِ لِوَلَدِه‏ (نوادر راوندی، ج5، ص5). 📚 مفاتیح الحیات ص 195. 🆔 @a_javadiamoli_esra
دیدار آیت الله اعرافی با آیت الله العظمی جوادی آملی پایگاه اطلاع رسانی اسراء: آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه صبح امروز با حضور در بیت آیت الله العظمی جوادی آملی با ایشان دیدار و گفتگو کرد. 🆔 @a_javadiamoli_esra