eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
12.3هزار دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
2هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 کانال دروس معظم له @a_javadiamoli_doross ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
ورع و پارسایی؛ بهترین عمل در ماه مبارک رمضان/ تبیین درجات پارسایی 🔸 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: آیت الله العظمی جوادی آملی در کتاب ارشمند حکمت عبادات با بیان فرازهایی از خطبه رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) در آخرین جمعهٴ ماه شعبان، اظهار داشتند: حضرت در بخشی از این خطبه فرمود: «والشّیاطینُ مغلولة فاسْئلوا ربّکم أن لا یسلّطها علیکم»؛ از خدا مسئلت کنید تا شیطان را بر شما مسلّط نکند. اگر خدا بخواهد شیطان را مسلط کند او را به وسیله ابزار درونی وخاطرات نفسانی بر ما مسلّط می‏ کند و قوای نفسانی ما را ابزار دست شیطان قرار می‏ دهد. 🔸 ایشان ادامه دادند: وقتی سخن رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) به اینجا رسید، حضرت علی (علیه‏ السلام) که همهٴ این معارف را از زبان رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) شنیدند فرمودند: من از بین مردم برخاسته، از پیامبر سؤال کردم بهترین اعمال در این ماه چیست؟ فقال: یا أبا الحسن أفضل الأعمال فی هذا الشهر الورعُ عن محارم الله عزّ وجلّ» بهترین عمل در این ماه پارسایی و اجتناب از محرّمات خداست. آنچه را که خدا تحریم فرموده، از آنها اجتناب کند و وارسته باشد. 🔸 معظم له ورع و پارسایی را دارای درجاتی دانستند و بیان داشتند: ورع و پارسایی درجاتی دارد: اولین درجهٴ آن که از همه نازل تر است، ورع اهل توبه است که انسان از معصیت می‏ پرهیزد و توبه می‏ کند و به اطاعت روی می‏ آورد. از این بالاتر ورع اهل صلاح است، که از مشتبهات نیز می ‏پرهیزد. رسول گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند: «دعْ ما یریبک إلی ما لا یریبک» چیزی که شبهه‏ ناک است و کاری که مشتبه است و حلال بودن آن روشن نیست ترک کنید. غذای شبهه‏ ناک حرف شبهه‏ ناک را گرچه ظاهراً حلال است، ولی چون حلیتش مشکوک است، ترک کنید. این ورع صالحین است. از این بالاتر ورع اهل تقوا است؛ که نه تنها از محرّمات و مشتبهات پرهیز دارند بلکه حتی از حلالهایی که انسان را به سوی مشتبه می‏ کشاند، نیز می‏ پرهیزند. آیت الله العظمی جوادی آملی اذعان داشتند: از این بالاتر ورع صدّیقین است. که از هر چه غیر خداست وارسته‏ اند؛ از هر چه غیر حق است پرهیز می‏ کنند. اگر قلب جز محبت خدا چیز دیگر نپذیرفت قلب صدیقین است. خدای سبحان فرمود: ﴿ما جعل الله لرجلٍ من قلبینِ فی جوفه﴾ . قلب، یعنی همان لطیفه و جان الهی، در یک انسان دو قلب وجود ندارد. به ما هم آموختند که از خدای سبحان مسئلت کنید که در این قلب جز محبت حق چیزی راه پیدا نکند. «وقلبی بحُبّک مُتیماً» . بار الها قلب مرا به محبت و دوستی خود شیدا و بی‏قرار کن. این تربیت، تربیت صدّیقین است که قلب، از غیر خدا وارسته باشد. لینک مطلب: https://b2n.ir/m79292 http://news.esra.ir/ 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 ضیافت الهی 12 🔸 روزه عام در تمام ایام سال است. 🔸 روزه دو قسم است: یک ، یک . آن روزه خاص از یک نظر عام است و آن روزه عام از یک نظر خاص. این روزه خاص که مخصوص ماه مبارک رمضان یا کفّاره و مانند آن است این گرچه از نظر زمان مخصوص است و محدود؛ ولی از نظر روزه‌گیرنده عام است؛ یعنی ﴿یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَیكُمُ الصِّیامُ﴾ شامل همه مکلّفین خواهد شد، زمانش مخصوص است؛ ولی روزه‌گیران مخصوص نیستند. 🔸 امّا آن روزه عام زمانش مخصوص نیست؛ ولی روزه‌گیرنده‌ها خاص ‌اند، آن روزه عام در خصوص ماه مبارک رمضان نیست در تمام ایام سال است و آن «کفّ‌النفس عن ماسوی الله» است و آن در تمام حالات است در شب و روز هست اختصاص به روز ندارد در شب هم هست، مخصوص ماه مبارک رمضان نیست، در یازده ماه دیگر هم هست که حتی در عیدین هم هست و آن کفّ‌النفس عن ماسوی الله هست. 📚 رمضان و خلافت الهی جلسه 7 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 ویژه برنامه 🔸 درآمدی بر عرفان عملی 🔸 فصل دوم جلسه 2 🔹 محور بحث در سیر عملی، مبحث سلوك الهی بود و روشن شد كه هدف خلقت انسان ـ نه خالق بودن «الله» ـ این است كه او بنده باشد و عبادت كند و روشن شد كه بندگی جدای از زندگی نیست... . 👇👇👇👇
💠 ویژه برنامه 🔸 درآمدی بر عرفان عملی 🔸 فصل دوم جلسه 2 🔹 محور بحث در سیر عملی، مبحث سلوك الهی بود و روشن شد كه هدف خلقت انسان ـ نه خالق بودن «الله» ـ این است كه او بنده باشد و عبادت كند و روشن شد كه بندگی جدای از زندگی نیست كه مرزی باشد بین زیستن و خدا را عبادت كردن, بلكه تمام شئون حیات ما طبق رهنمود ذات اقدس الهی باید عبادی باشد ﴿إِنَّ صَلاتی‏ وَ نُسُكی‏ وَ مَحْیای وَ مَماتی‏ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمینَ﴾ و روشن شد كه غرض و هدف مخلوق عبادت است; یعنی بندگی در همه امور زندگی او تجلّی كند، این عبادت را وجود مبارك پیغمبر(صلّی الله علیه و آله و سلّم) تبیین كرده است كه عابد باید به مقام «احسان» برسد. از آن حضرت سؤال كردند که عبادت «محسنانه» چیست؟ 🔹 فرمود: «الْإِحْسَانُ‏ أَنْ تَعْبُدَ اللَّهَ كَأَنَّكَ‏ تَرَاهُ‏ فَإِنْ لَمْ تَكُنْ تَرَاهُ فَإِنَّهُ یرَاكَ» که یكی از این دو فایده باید بر عبادت مترتّب باشد; یعنی یكی از دو اثر باید در بندگی و زندگی جلوه كند. اگر بندگی در صدر و ساق زندگی ظهور دارد و اگر بندگی باید با یكی از این دو بركت همراه باشد، پس زندگی حتماً باید با یكی از این دو امر همراه باشد كه البته این «مانِعَةُ الخُلوّ» است و سزاوار جمع بودن است. اوّلین بركت آن است كه «أَنْ تَعْبُدَ اللَّهَ كَأَنَّكَ‏ تَرَاهُ»؛ گویا معبود را می‌ بینی... . 📚 ویژه برنامه ماه مبارک رمضان سال تولید: 1393 آپارات: https://aparat.com/v/ntFOj 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 فرازِ ذکر 🔸 وقتی مؤثر است که آن هم بشود و این ذاکر هم بشود مذکور؛ اگر ذکر ما به این تحول نرسید آن ذکر سودمند نخواهد بود... . 👇👇👇👇
💠 فرازِ ذکر 🔸 وقتی مؤثر است که آن هم بشود و این ذاکر هم بشود مذکور؛ اگر ذکر ما به این تحول نرسید آن ذکر سودمند نخواهد بود. ما به یاد خدا هستیم، وقتی این یاد ما واقعی بود خدا هم به یاد ماست، چون در قرآن وعده داد فرمود: ﴿فَاذْكُرُونِي أَذْكُرْكُمْ﴾. اگر خواستیم بفهمیم این ذکر ما قبول شد یا نه، اگر در خود احساس کردیم که شدیم و خدا هم به یاد ما بود، معلوم می شود این ذکر قبول است (این یک مطلب). 🔸 مطلب دیگر اینکه علامت قبولی ذکر که ما بشویم مذکور و خدا بشود ذاکر چیست؟ همان است که در سوره مبارکه «رعد» فرمود: ﴿أَلاَ بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ﴾. این ﴿أَلاَ بِذِكْرِ اللَّهِ﴾ معنایش این نیست که هر کس به یاد خدا بود قلبش مطمئن می شود که این ﴿الله﴾ بشود مفعول و اضافه ذکر به ﴿الله﴾ اضافه مصدر به مفعول بشود؛ آن ﴿أَلاَ بِذِكْرِ اللَّهِ﴾، ﴿تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ﴾ است که اضافه ذکر به ﴿الله﴾ اضافه مصدر به فاعل بشود یعنی آگاه باشید اگر خدا به یاد کسی بود قلب او آرام می شود؛ اوست که است. 🔸 طمأنینه ای که در سوره مبارکه «رعد» بیان فرمود که ﴿أَلاَ بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ﴾، این یک است و خدای سبحان این فیض را یا مع الواسطه یا بلاواسطه در قلب القا می کند، نوری است و فیضی است که به دل می رسد؛ این همین است که فرمود: ﴿أَنزَلَ السَّكِینَةَ فِی قُلُوبِ الْمُؤْمِنِینَ﴾. آن سکینت و آن آرامشی که در دل پیدا می شود با انزال الهی همراه است یعنی این سکینت را این وقار را این طمأنینه را این آرامش را خدای سبحان به عنوان فیض و فوز در دل ایجاد می کند. بنابراین طمأنینه همان سکینه است و به ذکر خدا مطمئن شدن با است، وقتی خدا سکینه را نازل می کند و طمأنینه را نصیب کسی می کند که بشود ذاکر و وقتی خدا می شود ذاکر که بنده او صحیحاً به یاد او باشد، آن گاه خدایی که مذکور بود می شود ذاکر و عبدی که ذاکر بود می شود مذکور. آپارات: https://aparat.com/v/KI2bG درس اخلاق تاریخ: 1388/12/20 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 دعای ماه مبارک رمضان بسم الله الرحمن الرحیم اللَّهُمَّ طَهِّرْنِي فِيهِ مِنَ الدَّنَسِ وَ الْأَقْذَارِ، وَ صَبِّرْنِي فِيهِ عَلَى كَائِنَاتِ الْأَقْذَارِ، وَ وَفِّقْنِي فِيهِ لِلتُّقَى وَ صُحْبَةِ الْأَبْرَارِ، بِعَوْنِكَ يَا قُرَّةَ عَيْنِ الْمَسَاكِينِ. خدایا مرا در این ماه از آلودگیها و ناپاکیها پاک کن، و بر شدنیهای مورد تقدیرت شکیبایم گردان، و به پرهیزگاری و هم نشینی با نیکان توفیقم ده، به یاری ات ای نور چشم درماندگان. 🔷🔸💠🔸🔷 کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 خلیفه شیطان 🔹 آنچه در خارج هست منظّم است و انسان خلیفه «الله» است كه مطابق این حركت كند اما متأسفانه به جای اینكه خلیفه «الله» باشد شده است و دارد اوضاع را به هم می‌ زند. تنها مسئله آسیب به محیط زیست نیست، فسادهای فراوانی ایجاد كردند: ﴿ظَهَرَ الْفَسادُ فِی الْبَرِّ وَ الْبَحْرِبِما كَسَبَتْ أَیدِی النَّاسِ﴾. دریا را آلوده كردند، فضا را آلوده كردند، صحرا را آلوده كردند، محیط زیست را آلوده كردند، انبیا را شهید كردند، صُحُف و كتب آسمانی را دگرگون كردند، انسان ها را به وسیله بدآموزی‌ها منحرف كردند و از مسیر مستقیم بیرون بردند و گرفتار ضلالت كردند؛ انسان به جای اینكه خلیفه «الله» شود، شده خلیفه ابلیس! 🔹 اگر ذات اقدس الهی از انسان ها با یاد كرد فرمود: ﴿لَقَدْ كَرَّمْنا بَنی آدَمَ﴾، هشدار داد كه این كرامت، ذاتی انسان نیست، این‌ چنین نیست كه انسان ذاتاً كریم باشد، بلکه چون است از كرامت برخوردار است و اگر انسان كرامتش به استناد خلافت اوست، خلیفه آن است كه حرف «مستخلف‌ عنه» را بزند و دستور «مستخلف ‌عنه» را انجام بدهد. اگر كسی كنار سفره خلافت نشست و از كرامت طَرْفی بست ولی حرف خودش را زد و كار خودش را كرد و ﴿أَ فَرَأَیتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلهَهُ هَواهُ﴾ شد، آن‌گاه همین خدایی كه فرمود: ﴿لَقَدْ كَرَّمْنا بَنی آدَمَ﴾, همین خدایی كه فرمود: ﴿إِنِّی جاعِلٌ فِی الْأَرْضِ خَلیفَةً﴾ درباره این گروه می ‌فرماید: ﴿أُولئِكَ كَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ﴾. این گروه عالم را فاسد كردند، ﴿ظَهَرَ الْفَسادُ فِی الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ بِما كَسَبَتْ أَیدِی النَّاسِ﴾ شد، جامعه بشری را كه «إِرْباً إِرْبا» كردند، انبیا را هم كه ﴿یقْتُلُونَ النَّبِیینَ بِغَیرِ حَقٍّ﴾ به قتل رساندند، كتب آسمانی را هم كه ﴿یكْتُبُونَ الْكِتابَ بِأَیدیهِمْ ثُمَّ یقُولُونَ هذا مِنْ عِنْدِ اللَّهِ﴾ كه ﴿یحَرِّفُونَ الْكَلِمَ﴾. 🔹 قرآن كریم هشدار می ‌دهد كه عالم منظّم است انسان ها منظّم‌ هستند انبیا هماهنگ‌ هستند صُحف آسمانی منظّم اند؛ ما اگر چند روزی به شما دادیم که ببینیم چه می ‌كنید، توجه داشته باشید كه كلّ این بی ‌نظمی ‌ها را ما بالاخره می ‌دهیم. 📚 سوره مبارکه شوری جلسه 14 تاریخ: 1394/03/06 🆔 @a_javadiamoli_esra
28.77M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
هلال عشق؛ شرح دعای افتتاح 🔸 سلسله سخنرانی های حجت الاسلام و المسلمین استاد مرتضی جوادی آملی در ماه مبارک رمضان 1443 هـ 🔹 جلسه: 12 🔹 آپارات: https://aparat.com/v/wQi2Z لینک ویژه نامه ماه مبارک رمضان: http://news.esra.ir/v-ramezan 🆔 @m_vaezjavadi
💠 ضیافت الهی 13 🔸 شکستگی دل، راه میزبانی خدا در رمضان. 🔸 چون در ماه مبارک رمضان روزه‌ دارها جزء «ضیوف الرحمن» هستند، مهمانان الهی ‌اند، ماه مبارک رمضان هم ماه ضیافت است. ما مهمان ذات اقدس الهی هستیم؛ یعنی خدا دعوت می ‌کند، ما می‌رویم؛ اما آیا می‌توانیم میزبان او باشیم، او را دعوت بکنیم او هم بیاید؟ فرمود من در ماه مبارک رمضان میزبان شما هستم، شما که جزء صائمین هستید، جزء «ضیوف الرحمن» هستید، از من هم اگر دعوت بکنید می‌آیم! این که در حدیث قدسی دارد «أَنَا عِنْدَ الْمُنْکَسِرَ قُلُوبُهُم» این است، فرمود شما یک دل شکسته پیدا کن، این دل شکسته مرا دعوت می ‌کند، من هم به همان جا می‌ روم. پس ماه رمضان می‌تواند یک مهمانی و میزبانی متقابل باشد. 📚 شمیم رحمت جلسه 5 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 ویژه برنامه 🔸 درآمدی بر عرفان عملی 🔸 فصل دوم جلسه 3 🔹 وقتی روشن شد که بندگی جدای از زندگی نیست و زندگی عین بندگی است، معنای آن این خواهد بود كه هیچ خاطره ذهنی, هیچ تعقّل و توهّم و تخیل ذهنی, هیچ گرایش و اراده و نیت در فضای نفس، بدون رهنمود ذات اقدس الهی نخواهد بود و ... . 👇👇👇👇
💠 ویژه برنامه 🔸 درآمدی بر عرفان عملی 🔸 فصل دوم جلسه 3 🔹 وقتی روشن شد که بندگی جدای از زندگی نیست و زندگی عین بندگی است، معنای آن این خواهد بود كه هیچ خاطره ذهنی, هیچ تعقّل و توهّم و تخیل ذهنی, هیچ گرایش و اراده و نیت در فضای نفس، بدون رهنمود ذات اقدس الهی نخواهد بود و هیچ عمل خارجی هم بدون هدایت الهی صورت نمی‌پذیرد و هرگز زندگی انسان جدای از بندگی نیست. اگر این معنا كاملاً روشن شد و سالك الهی این معنا را ادراك و طی كرد، یا به مقام شهود می‌رسد كه عبادت آن است «أَنْ تَعْبُدَ اللَّهَ كَأَنَّكَ‏ تَرَاهُ‏» یا به مقام مراقبت می‌رسد؛ نه اینكه مراقب خود باشد، می‌فهمد «الله» مراقب اوست. 🔹 یك مراقبت اخلاقی داریم كه انسان مراقب خود باشد و آن اینكه نه بیراهه برود و نه راه كسی را ببندد؛ یك مراقبت عرفانی داریم كه انسان بداند در محضر و مَشهد ذات اقدس الهی است و خدا رقیب و مراقب اوست كه ﴿إِنَّ اللَّهَ كانَ عَلَیكُمْ رَقیباً﴾. این مراقبت با عدم حضور همراه است و بركت این مراقبت آن است که انسان هرگز كاری نمی‌كند تا خدایی كه مراقب اوست، آن را نپسندد... . 📚 ویژه برنامه ماه مبارک رمضان سال تولید: 1393 آپارات: https://aparat.com/v/bQfeo 🆔 @a_javadiamoli_esra
🔸 دعای ماه مبارک رمضان بسم الله الرحمن الرحیم اللَّهُمَّ لا تُؤَاخِذْنِي فِيهِ بِالْعَثَرَاتِ، وَ أَقِلْنِي فِيهِ مِنَ الْخَطَايَا وَ الْهَفَوَاتِ، وَ لا تَجْعَلْنِي فِيهِ غَرَضاً لِلْبَلايَا وَ الْآفَاتِ، بِعِزَّتِكَ يَا عِزَّ الْمُسْلِمِينَ. خدایا مرا در این ماه بر لغزشها سرزنش مکن، و از خطاها و افتادن در گناهان دور بدار، و هدف بلاها و آفات قرار مده، به عزّتت ای عزّت مسلمانان. 🔷🔸💠🔸🔷 کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 خطابِ زنده 🔹 در بیانات امام صادق (سلام الله علیه) هست كه خستگی و رنج گرفتن را، شنیدن ندای ﴿یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَیكُمُ الصِّیامُ﴾ از بین می ‌برد. به قدری این ندا است كه هرگز صوم برای انسان خستگی نخواهد آورد، البته اگر كسی این ندا را بشنود! 🔹 اینكه به عنوان ادبِ تلاوت گفته‌ اند وقتی كه خدای سبحان با شما سخن می ‌‌گوید، شما بگویید «لبّیك»، معلوم می ‌شود این ندا هم‌اكنون است. اگر گفته شد وقتی شنیدید ﴿یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا﴾، بگویید ، معلوم می ‌شود هم‌ اكنون خدای سبحان با انسان سخن می‌ گوید و این ندا الآن زنده است، وگرنه لبّیك گفتن برای یك ندای فرضی كه زمانش گذشت، این جداً متمّشی نمی‌ شود. تمشی جدّ ِ وقتی است كه ندا حاضر باشد. اگر یك منادی الآن انسان را صدا می زند، انسان به طور جدّ می ‌تواند بگوید «لبّیك» و امّا اگر ندای جدّی و فعلی نباشد گفتن «لبّیك» به نحو جدّ متمشّی نخواهد شد. 📚 سوره مبارکه بقره جلسه 48 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هلال عشق؛ شرح دعای افتتاح 🔸 سلسله سخنرانی های حجت الاسلام و المسلمین استاد مرتضی جوادی آملی در ماه مبارک رمضان 1443 هـ 🔹 جلسه: 13 🔹 آپارات: https://aparat.com/v/4JvUb لینک ویژه نامه ماه مبارک رمضان: http://news.esra.ir/v-ramezan 🆔 @m_vaezjavadi
💠 ضیافت الهی 14 🔸 اين خيال، اين وسوسه، اين پيشنهاد حرامي است. 🔸 اين خيال، اين وسوسه، اين پيشنهاد اين طرحي که الآن مدام در درون دل وزوز مي ‌کند اين حرامي است: ﴿تَذَكَّرُوا فَإِذا هُمْ مُبْصِرُونَ﴾؛ با ، شيطان را از حرم دل طرد مي ‌کنند. ﴿وَ إِمَّا يَنْزَغَنَّكَ مِنَ الشَّيْطانِ نَزْغٌ فَاسْتَعِذْ بِاللَّه﴾ اين «اعوذ بالله» يعني پناه ببريد. معنايش اين نيست هر وقت آژير خطر را شنيديد در همين خيابان بايستيد بگوييد من مي‌خواهم به پناهگاه بروم اين که پناه بردن نيست؛ يعني پناهنده بشويد! 🔸 اگر وسوسه ‌اي در انسان پيدا شد که فلان جا را نگاه بکند، فلان کار را بگير، فلان روميزي را بگير، فلان زيرميزي را بگير، فلان اختلاس را بکن، فلان نجومي را بگير، اين آژير خطر است. در چنين حالي برو در پناهگاه، نه اينکه بگو «اعوذ بالله من الشيطان الرجيم»، اين گفتن که رفتن نيست. انسان به سرعت خودش را به پناهگاه توحيد مي ‌رساند و از شرّ اين نجات پيدا کند. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1398/07/04 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پیام به اولین سالگرد شهادت سردار حجازی/ سردار حجازی لحظه ای از قرآن و عترت فاصله نگرفت 🔹 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی صبح پنجشنبه ٢۵ فروردین در نخستین مراسم سالگرد شهادت سردار حجازی جانشین فقید نیروی قدس سپاه با ارسال پیام تصویری به این مراسم بیان داشتند: در مقاطع گوناگون و تا پایان عمرش با اسلام و رهبری بود. ایشان بیان داشتند: سردار حجازی عمری را با برکت گذراندند و اینکه چگونه می شود که افرادی همچون ، بزرگوار می شوند و بعضی دیگر این زمینه را ندارند، برای این است که این مردان الهی سرمایه ای به نام «عقل» به آنها داده شد و اینها از این سرمایه به خوبی مواظبت و مراقبت کردند تا گرد هوا و هوس نگیرد و از درون نفس اماره و از بیرون شیطان آن را به کمند خود نکشاند و رابطه عملی با عقل برقرار کرد و هر چه عقل گفت او انجام داد و به جایی رسید که یکی شدند... . لینک خبر: https://b2n.ir/q89142 http://news.esra.ir/ 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 ویژه برنامه 🔸 درآمدی بر عرفان عملی 🔸 فصل دوم جلسه 4 🔹 در جریان روشن شد كه یك بخش معرفتی و یك بخش عملی است. در بخش معرفتی بین عرفان نظری و حكمت نظری فرق‌های فراوان است؛ در بخش عملی بین عرفان عملی و اخلاق فرق‌های فراوان است... . 👇👇👇👇
💠 ویژه برنامه 🔸 درآمدی بر عرفان عملی 🔸 فصل دوم جلسه 4 🔹 در جریان روشن شد كه یك بخش معرفتی و یك بخش عملی است. در بخش معرفتی بین عرفان نظری و حكمت نظری فرق‌های فراوان است؛ در بخش عملی بین عرفان عملی و اخلاق فرق‌های فراوان است. در بخش عرفان نظری فروق فراوانی كه بین عرفان نظری و حكمت متعالیه بود، تا حدودی روشن شد. در بخش‌های عملی آن فرق نهایی و كاملی كه بین عرفان عملی و اخلاق است باید تبیین شود. تمام با همه عناصر محوری اخلاق، فرق دارند. در جریان اخلاق، مبدأ فاعلی‌ آن مشخص, مبدأ غایی‌ آن مشخص, مسیر مشخص, ابزار هم مشخص. در جریان عرفان عملی، مبدأ فاعلی مشخص, هدف مشخص, مسیر معین و ابزار مشخص است. عناصر چهارگانه اخلاق با عناصر چهارگانه عرفان عملی، كاملاً از هم جدا هستند. 🔹 در جریان اخلاق, مبدأ فاعلی, نفسی است كه در مسیر می‌كوشد، این نفس خود را می‌بیند، از عیب خود مستحضر است, از نقص خود باخبر است یا برای دفع یا برای رفع، یا برای آن است كه عیب و نقص موجود را برطرف كند، یا برای آن است كه مبتلا به عیب و نقص نشود و پایان كار او هم این است كه به اخلاق الهی مُتخلِّق می‌شود و مسیر و وظایف و ابزار او هم است, است, است، است و مانند آن؛ سرانجام این شخص می‌شود مُتخلِّق به اخلاق الهی و از دوزخ می‌رهد و به بهشت می‌رسد، البته بهشت هم درجاتی دارد, لكن در عرفان عملی، مبدأ فاعلی شخص نیست، عبد فانی است كه در مسیر فنا، بخشی را پیموده و بخشی را ادامه می‌دهد. این نفس در مقام فعل و وصف نیست, بلكه گوهر ذات و در مقام ذات، كار می‌كند. در اخلاق, نفس در مقام و مرحله وصف می ‌كوشد, در عرفان, ذات در همان فضای هویت می‌جوشد. این فرق مبدأ فاعلی... . 📚 ویژه برنامه ماه مبارک رمضان سال تولید: 1393 آپارات: https://aparat.com/v/7Ttu2 🆔 @a_javadiamoli_esra
قدردانی آیت الله العظمی جوادی آملی از ابراز همدردی رهبر معظم انقلاب، مراجع عظام تقلید و آحاد مومنین پایگاه اطلاع رسانی اسراء: آیت الله العظمی جوادی آملی در پیامی به مناسبت چهلمین روز ارتحال برادرشان جناب آقای دکتر اسماعیل واعظ جوادی، از رهبر معظم انقلاب، مراجع عظام تقلید، علما و اساتید حوزه و دانشگاه، مسئولان عالی رتبه نظام، روسای قوه سه گانه و تمامی دوستداران اهل بیتی که با پیام های شفاهی یا کتبی اظهار محبت کرده بودند ، تشکر و قدرشناسی نمودند. 👇👇👇👇