eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
13.4هزار دنبال‌کننده
6هزار عکس
2.2هزار ویدیو
25 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 کانال دروس معظم له @a_javadiamoli_doross ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 مفاتیح الحیات 325 🔸 رهایی از فکر گناه مصداق ذکر: امام صادق (علیه السلام) می ‌فرماید: ذکر خدا، تنها گفتن «سُبْحَانَ اللَّهِ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ وَ لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللَّهُ وَ اللَّهُ أَكْبَرُ» نیست، بلکه ذکر خدا، به این است، هرگاه به چیزی فرمان دهد پیروی کنی و از چیزی نهی کند ترکش کنی.[1] همان‌ طور كه اصل ذكر در اسلام توصیه شده است، كیفیت آن نیز بیان شده است كه ذاكر باید از ذکر مأثورِ از شارع مقدس بهره گیرد و هرگز به دنبال ذكر اختراعی نرود، چنان‌ كه سفارش بزرگان اهل‌ معرفت نیز همین است. ذكر مأثور هرچند با زبان یا قلم باشد، عملی صالح است؛ ولی هرگز سید اعمال صالح نخواهد بود، بلكه ذكر قلبی ـ كه بر همه اعضا اشراف دارد و ذاکر بدون رضای الهی، قبض و بسط، اخذ و اعطا و بطش و نشط ندارد ـ سیادت همه كارهای صالح حتی ذکر زبان یا قلم را عهده ‌دار خواهد بود؛ یعنی در سیرت و روش خود انصاف و مواسات دارد و حیثیتی غیر از حیثیت دینی ندارد، پس ذكر آنها ذكر خداست.[2] [1] . ذِكْرُ اللَّهِ عَلَی كُلِّ حَالٍ، لَیسَ سُبْحَانَ اللَّهِ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ وَ لا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَ اللَّهُ أَكْبَرُ، فَقَطْ، وَ لَكِنْ إِذَا وَرَدَ عَلَیكَ شَىْ‏ءٌ أَمَرَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِهِ، أَخَذْتَ بِهِ، أَوْ إِذَا وَرَدَ عَلَیكَ شَىْ‏ءٌ نَهَی اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ عَنْهُ، تَرَكْتَهُ (الكافی، ج‏2، ص‏144). [2] . ر.ك: تسنیم، ج7، ص555. 📚 مفاتیح الحیات ص 219 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 غفلت تبهکاران 🔹 كسی كه خود را در جامعه «مسلوب‌ الحیثیة» احساس می كند یا برای جامعه حرمتی قائل نیست، او است و چون «متجاهر بالفسق» است، برای خود و برای جامعه, حریم و و حیثیتی قائل نیست، لذا گفتند از این گروه جایز است؛ امّا آن‌كه «متجاهر بالفسق» نیست، برای حفظ آبروی خود، مخفیانه گناه می ‌كند که البته این خفا از مردم است. 🔹 ذات اقدس الهی می ‌فرماید شما خودتان را از مردم مخفی می‌ كنید ولی خود را از مخفی نمی‌ كنید كه «علیه» شما می‌ دهند، یك؛ از من خودتان را مخفی نمی ‌كنید، چون من همه جا هستم ﴿هُوَ مَعَكُمْ أَینَ ما كُنْتُمْ﴾، دو. فرمود: ﴿یسْتَخْفُونَ مِنَ النَّاسِ وَ لا یسْتَخْفُونَ مِنَ اللَّهِ﴾؛ اینها در خفا سعی می ‌كنند كه مردم اینها را نبینند و كار خلاف می ‌كنند؛ امّا دیگر نمی ‌دانند كه ﴿هُوَ مَعَكُمْ أَینَ ما كُنْتُمْ﴾، ﴿یسْتَخْفُونَ مِنَ النَّاسِ وَ لا یسْتَخْفُونَ مِنَ اللَّهِ وَ هُوَ مَعَهُمْ إِذْ یبَیتُونَ﴾؛ فرمود اینكه پشت درهای بسته تصمیم می‌ گیرند، اینكه «تبییت» یعنی بیتوته می‌ كنند و شب ‌نشینی‌ هایی دارند كه كسی نباشد، خیال می ‌كنند ما آن‌جا حضور نداریم. ﴿یسْتَخْفُونَ مِنَ النَّاسِ﴾؛ ولی ﴿وَ لا یسْتَخْفُونَ مِنَ اللَّهِ وَ هُوَ مَعَهُمْ إِذْ یبَیتُونَ ما لا یرْضی‏ مِنَ الْقَوْلِ﴾. در آن «تبییت» و شب ‌نشینی ‌ها و پشت درهای بسته، هر چه بگویند ما آن‌جا حضور داریم! فرمود اینها از مردم مخفی می ‌كنند، برای اینكه آبرویشان محفوظ باشد؛ از «اعضاء» و «جوارح» خودشان مخفی نمی ‌كنند، برای اینكه نمی ‌دانند «اعضاء» و «جوارح» با خبر هستند و «علیه» اینها شهادت می ‌دهند و از ما هم مخفی نمی‌ كنند! 📚 سوره مبارکه فصلت جلسه 11 🆔 @a_javadiamoli_esra