eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
12.4هزار دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
2هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 کانال دروس معظم له @a_javadiamoli_doross ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 مفاتیح الحیات 332 # تفریحات_سالم_و_ورزش 🔸 برخی مصادیق تفریح ... امام صادق (علیه السلام) فرمود: رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) شتری داشت كه هیچ وقت [در مسابقه] عقب نمی‌افتاد. روزی آن حضرت با عربی بادیه ‌نشین مسابقه داد و شتر آن اعرابی بر شتر پیامبر ص پیشی جست. مسلمانان از این پیش‌آمد اندوهگین شدند رسول خدا ص فرمود: این شتر خود را برتر دید و خدا را سزاست كه هیچ چیز برتری نجوید جز آنكه خدا او را فرو نشاند.[1] رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) بر گروهی از انصار گذشت كه تیراندازی می‌ كردند. آن حضرت وارد یكی از گروه ‌هایی شد كه با هم مسابقه تیراندازی می ‌دادند.[2] امام صادق (علیه السلام) در میادین مسابقه تیراندازی و اسب ‌دوانی حاضر می‌ شد.[3] رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) می‌ فرماید: هركس تیراندازی را پس از آموختن آن ترك كند به راستی نسبت به استادش [و آنچه آموخته] ناسپاسی كرده است.[4] [1] . (المحاسن، ج1، ص122؛ وسائل‏الشیعة، ج15، ص378). [2] . (عوالی اللئالی، ج3، ص266). [3] . أَنَّهُ كَانَ یحْضُرُ الرَّمْىَ وَ الرِّهَانَ (الكافى، ج5، ص50). [4] . مَنْ تَرَكَ الرَّمْىَ بَعْدَ مَا عَلِمَهُ فَقَدْ كَفَرَ الَّذِى عَلَّمَهُ (الجامع الصغیر، ج1، ص146). 📚 مفاتیح الحیات ص 226 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 شکوه فتح 🔹 گاهی می ‌بینید یك پیروزی بالاتر از شهادت است و اجر یك بیش از اجر یك است. شما می ‌بینید در رابطه با حضرت علی ‌بن ‌ابی ‌طالب امیر مؤمنان (علیه افضل صلوات المصلین) آن درجاتی كه برای حضرت هست یك طرف قرار می گیرد و آن فتح و پیروزی كه در جریان نصیب او شد طرف دیگر! حضرت شهید هم شد جنگ های دیگر هم كرد ولی در نبرد خندق كاری كرد كه وجود مبارك پیامبر فرمود: «لَضربةُ علی لِعَمرو یومَ الخندق تَعدِلُ عبادةَ الثقلین»؛ آن پیروزی كجا شهادت دیگران كجا! 🔹 گاهی ممكن است یك به مراتب درجه ‌اش از بالاتر باشد، منتها باید حفظش بكند و حفظش كار آسانی نیست. یك وقت می ‌بینید یك سلسله جبال را به دست كسی دادند، این نباید دستش بلرزد، باید حفظش بكند! خب وجود مبارك حضرت امیر خدمات فراوانی كرده است و درجات فراوانی دارد شهادت هم دارد؛ ولی در ماجرای ، آن ضربتی كه علی زد اصل اسلام را حفظ كرد! اگر _خدای ناكرده_ علی ‌بن ‌ابی ‌طالب آن ضربت را نمی ‌زد و اسلام در آن صحنه شكست خورده بود، خب كفار آمده بودند و اثری از اسلام نبود، وقتی اثری از اسلام نباشد دیگر این گونه نیست که قرآن بماند و اهل بیت بمانند و مكتب شهادت بماند لذا آن پیروزی امیر مؤمنان از هر عبادتی بالاتر است. 🔹 بنابراین می‌شود كاری كرد پیروزی ای نصیب اسلام كرد كه ارزشش اگر از شهادت بالاتر نباشد كمتر هم نباشد! وقتی این امر ممکن است ما همیشه باید به این فرصت های زرین باشیم و از خدای سبحان مسئلت بكنیم این را نصیب ما بكند اولاً، آن را به ما مرحمت كند ثانیاً و صحیح از آن را هم به ما عنایت كند ثالثا.ً 📚 دیدار مسئولین بزرگداشت سوم خرداد با حضرت استاد تاریخ: 1386/02/15 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 333 # تفریحات_سالم_و_ورزش 🔸 برخی مصادیق تفریح شنا و ریسندگی: رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) می فرماید: بهترین سرگرمی مرد موٴمن شنا و بهترین سرگرمی زن ریسندگی است.[1] رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) از مردی كه شنا و تیراندازی می‌ كرد خوشش می‌آمد[2]؛ همچنین می ‌فرماید: تیراندازی و شنا را به پسرانتان بیاموزید.[3] لطیفه گویی: امام باقر (علیه السلام) می‌ فرماید: سرگرمی موٴمن در سه چیز است: بهره‌ وری از همسر، شوخی با دوستان و نماز شب.[4] [1] . خَیرُ لَهوِ الْمُؤمِنِ السِّباحةٌ وَ خَیر لَهوِ المَرْأة المَغْزَل (الجامع الصغیر، ج1، ص627). [2] . كَانَ رَسُولُ اللَّهِ ص یعْجِبُهُ أَنْ یكُونَ الرَّجُلُ سَابِحًا رَامِیا (الدر المنثور، ج3، ص193). [3] . عَلِّمُوا أَبْنَاءَكُمُ الرَّمْىَ وَ السِّبَاحَةَ (نوادر راوندی، ص49). [4] . لَهْوُ الْمُؤْمِنِ فِى ثَلاثَةِ أَشْیاءَ: التَّمَتُّعِ بِالنِّسَاءِ وَ مُفَاكَهَةِ الإِخْوَانِ وَ الصَّلاةِ بِاللَّیلِ (الخصال، ص161). 📚 مفاتیح الحیات ص 227 🆔 @a_javadiamoli_esra
🔸 نمایشگاه «حضور صد ساله خورشید»، شنبه هفتم خرداد ماه ساعت 17:30 با پیام تصویری آیت الله العظمی جوادی آملی در سالن همایش های غدیر قم واقع در چهارراه شهدا برگزار می شود. 🆔 @a_javadiamoli_esra
پیام آیت الله العظمی جوادی آملی در پی رخداد تلخ و غمبار آبادان ▫️ پایگاه اطلاع رسانی اسراء: حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در پیامی ضمن تسلیت رخداد تلخ و سانحه سنگین و غمبار آبادان بیان داشتند: جامعه اعم از مسئول و مردم عادی موظف اند یعنی که اساس فکر، عقل، درایت، اندیشه و انگیزه را بر و بنیان گذاری کنیم. ▫️ این گونه از رخدادهای تلخ در اثر نبود عقیده صائب و ایمان سالم است. کسی که لرزان می اندیشد و مضطرب فکر می کند، مضطرب می سازد! آن که و دارد، فکرش را، فکرتش را، فطرتش را بر لبه لرزان سقوط، بنیان گذاری کرده است، خواه از مسئولین خواه از مردم! و کسی که باور صحیح، اعتقاد صائب و ایمان سالم داشت، او در زمین مستحکم خانه می سازد. متن کامل پیام معظم له بدین شرح است: متن کامل پیام معظم له بدین شرح است: 👇👇👇👇
پیام آیت الله العظمی جوادی آملی در پی رخداد تلخ و غمبار آبادان أعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم ▫️ رخداد تلخ و سانحه سنگین و غمبار را به همه تعزیت عرض می کنیم! این گونه از حوادث تلخ ناشی از مسئولین و همچنین مردم است. جامعه اعم از مسئول و مردم عادی موظف اند یعنی که اساس فکر، عقل، درایت، اندیشه و انگیزه را بر و بنیان گذاری کنیم. این گونه از رخدادهای تلخ در اثر نبود عقیده صائب و ایمان سالم است. ▫️ کسی که و می_کند، مضطرب می سازد. آن که و دارد، فکرش را فکرتش را فطرتش را بر لبه لرزان سقوط، بنیان گذاری کرده است _ خواه از مسئولین خواه از مردم _ و کسی که باور صحیح، و سالم داشت، او در زمین مستحکم خانه می سازد. خدای سبحان فرمود شما بنیان فکری و اندیشه و انگیزه را در جای لرزان نسازید، به فکر اختلاس و چپاول نباشید، به فکر زرق و برق دنیا نباشید، این شما را می برد! آن که در لبه رودخانه که زیرش خالی است خانه می سازد، غرق خواهد شد؛ فرمود: ﴿أَمْ مَنْ أَسَّسَ بُنْیانَهُ عَلی‏ شَفا جُرُفٍ هارٍ‏﴾ این اصل اول. ▫️ اصل دوم آن است که امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) می فرماید: «تَخَفَّفُوا تَلْحَقُوا»؛ این بیان نورانی حضرت در نهج البلاغه زمینه رسیدن به آن ﴿أَ فَمَنْ أَسَّسَ بُنْیانَهُ عَلی‏ تَقْوی‏ من الله﴾ است. اگر کسی خواست معتقد باشد و عمل صالح داشته باشد باید سبکبار باشد؛ بار دیگران را به دوش خود نگذارد، بار زائد را به دوش خود نگذارد، ، کاری که مقدور او نیست بر زمین بگذارد؛ فرمود: «تَخَفَّفُوا تَلْحَقُوا». ▫️ اصل سوم نمونه عملی است که رسول گرامی (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) در ساختن دو قبر شرکت کرد؛ یکی مربوط به فرزندش یکی در جای دیگر. دستور داد که این قدر بکَنید، این طور بکَنید، لحد را این طور بگذارید، مرده را آن چنان بخوابانید. فرمودند اسلام خانه ای که برای مردم می سازد هر چند قبر و خانه مرده باشد آن را محکم می سازد! دین برای مرده قبر محکم می سازد، قبری که ریزش کند دینی نیست اسلامی نیست؛ فرمود: «و لَكِنَّ اللَّهَ یحِبُّ عَبْداً إِذَا عَمِلَ عَمَلًا أَحْكَمَه». این پیام دین است! فرمود مهندس هستی، ؛ معمار هستی، ؛ پیمان کار هستی، ؛ برای مرده گورکَنی می کنی ! ▫️ اگر نظام، نظام اسلامی است یعنی این؛ اگر مسئول آن نباشد اگر مردم این نباشند، این عمل به بیان پیغمبر و اسلام نیست؛ این است نه اسلامی! فرمود: «و َلكِنَّ اللَّهَ یحِبُّ عَبْداً إِذَا عَمِلَ عَمَلًا أَحْكَمَه». مجدداً این سانحه تلخ را تسلیت عرض می کنیم و امیدواریم هم باشند هم باشند تا هیچ کسی حادثه تلخ نبیند و امیدواریم ذات اقدس الهی همه داغدیدگان و مصیبت دیدگان را به احسن وجه و با لطف و کَرم خویش مورد عنایت قرار دهد! «غفر الله لنا و لکم و السلام علیکم و رحمة الله و برکاته» 🆔 @a_javadiamoli_esra
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
پیام آیت الله العظمی جوادی آملی در پی رخداد تلخ و غمبار آبادان أعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم ال
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پیام آیت الله العظمی جوادی آملی در پی رخداد تلخ و غمبار آبادان ▫️ پایگاه اطلاع رسانی اسراء: حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در پیامی ضمن تسلیت رخداد تلخ و سانحه سنگین و غمبار آبادان بیان داشتند: جامعه اعم از مسئول و مردم عادی موظف اند یعنی که اساس فکر، عقل، درایت، اندیشه و انگیزه را بر و بنیان گذاری کنیم. ▫️ این گونه از رخدادهای تلخ در اثر نبود عقیده صائب و ایمان سالم است. کسی که لرزان می اندیشد و مضطرب فکر می کند، مضطرب می سازد! آن که و دارد، فکرش را، فکرتش را، فطرتش را بر لبه لرزان سقوط، بنیان گذاری کرده است، خواه از مسئولین خواه از مردم! و کسی که باور صحیح، اعتقاد صائب و ایمان سالم داشت، او در زمین مستحکم خانه می سازد. آپارات: https://aparat.com/v/FjlTz 🆔 @a_javadiamoli_esra
به مناسبت اربعین کریمه بیت حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مجلس بزرگداشتی منعقد می گردد ▫️ زمان: پنج شنبه 12 خردادماه ساعت 17 الی 19 ▫️ مکان: قم، 75 متری عمار یاسر، نبش خیابان شهید قدوسی، مسجد بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء ضمنا مجلس زنانه همزمان در این مکان برگزار می گردد. لینک پخش زنده : https://el.esra.ir/ch/darseaakhlaghostadm.javadi 🆔 @a_javadiamoli_esra
🔸 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: نمایشگاه «حضور صد ساله خورشید»، شنبه هفتم خرداد ماه، با پیام تصویری آیت الله العظمی جوادی آملی در سالن همایش های غدیر قم واقع در چهارراه شهدا برگزار شد. در بخش هایی از این پیام آمده است: 🔹 سرّ اینکه مرحوم در این یک قرن و در این یک قرن کار چند قرن را انجام داد، چون هر بیانش «یک شبه ره صد ساله می رفت» و هر قلمش «یک بیت از این قصیده به از صد رساله بود»؛ کاری که در طی بیش از ده قرن نشده بود به وسیله این مرد بزرگ الهی انجام شد، سرّش این است. برخی ها جامع اند و جمع بین معقول و منقول کرده اند اما جمع بین معقول و منقول و مشهود نکرده اند؛ آن که جامع بین معقول و منقول و مشهود باشد نیز گاهی ضعیف جمع کرد یعنی جمع کرده است اما به نحو جمع مکسّر نه جمع سالم! آن که بین عقل و نقل و شهود، جمع تام و جمع دقیق کرد، از او به عنوان اینکه جمع سالم دارد یاد می کنند. 🔹 بین معقول و منقول و مشهود جمع سالم کرد، بین علم و عمل جمع سالم کرد، بین اندیشه و انگیزه جمع سالم کرد. آنچه را می فهمید درست می فهمید آنچه را عمل می کرد درست عمل می کرد؛ نه علمش از عمل معزول بود و نه عملش از علم. جامع بین علم و عمل بود به جمع سالم، جامع بین عقل و نقل و شهود بود به جمع سالم، جامع بین سیاست و درایت و مدیریت و فقاهت بود به جمع سالم، لذا _ به لطف الهی _ نقصی در برنامه های علمی و در برنامه های عملی این دیده نشد. رازش این است که او شاگرد ابراهیم خلیل بود. ابراهیم خلیل (علی نبینا و آله و علیه الصلاة و علیه السلام) را قرآن کریم صاحب دل، صاحب دست و صاحب چشم معرفی کرد؛ فرمود این خلیل من، پدر شماست، شما فرزندان این خلیل هستید، می توانید دست داشته باشید می توانید چشم داشته باشید می توانید دل داشته باشید. آن دل را اگر کسی داشت می شود ، آن دست را اگر کسی داشت می شود صاحب دست، آن چشم را اگر کسی داشت می شود صاحب چشم. اگر خدا خلیل حق را پدر ما نامید، امام راحل فرزند راستین خلیل حق شد. 🔹 آن که نمی لرزد و در درایت، شبهه ای در او راه پیدا نمی کند مثل امام راحل، می شود لبیب، ، دل دارد و آن که قلم به دست می گیرد، بعد از حوادث تلخ، اعلامیه می دهد و فرمانی می دهد، او دست دارد و آن که این صحنه را نگاه می کند و دقیقاً بررسی می کند او چشم دارد. اینکه فرمود انبیای ابراهیمی دست دارند یعنی در مبارزه با بُت اهل تبر هستند در مبارزه با بُت اهل قلم اند؛ امام راحل(رضوان الله تعالی علیه) از نمونه های شاگردان و بود که فرمود: ﴿أُولِی الْأَیدی وَ الْأَبْصارِ﴾. آپارات: https://www.aparat.com/v/5Pgio 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 فیض حسنات 🔹 فرمود: ﴿یدْرَءُونَ بِالْحَسَنَةِ السَّیئَةَ﴾؛ این ﴿یدْرَءُونَ﴾ یعنی دفع كردن، در قبال رفع نیست. انسان تا در درون خود مشكل خودش را حل نكند حل نمی ‌شود؛ در حلّ مشكل خود، سیئه را با حسنه دفع می ‌كند؛ چطور دفع می ‌كند؟ اگر قصد گناه كرد كه سیئه است، چون ﴿وَإِمَّا ینْزَغَنَّكَ مِنَ الشَّیطَانِ نَزْغٌ فَاسْتَعِذْ بِاللّهِ﴾، با با پناه بردن به ذات اقدس الهی با رفتن در پناهگاهِ «كَلِمَةُ لا اِلهَ اِلاَّ اللّهُ حِصْنی» یعنی با دفع, جلوی سیئه را می ‌گیرد خودش را حفظ می‌ كند و آلوده نمی‌ شود و اگر ـ خدای ناكرده ـ آلوده شد، با رفع یعنی با و انابه آن سیئه را برطرف می ‌كند كه این می ‌شود ﴿وَیدْرَءُونَ بِالْحَسَنَةِ السَّیئَةَ﴾ دفعاً أو رفعاً. این مربوط به ؛ در محیط هم همین طور است، در محیط هم همین طور است؛ وقتی مشكل خودش را دفعاً یا رفعاً از راه حسنه حل كرد مشكل جامعه هم دفعاً یا رفعاً از راه حسنه حل می ‌شود: ﴿وَیدْرَءُونَ بِالْحَسَنَةِ السَّیئَةَ﴾ اما وقتی به مقام قضا رسید یك قاضی باید حكم بكند، وقتی مسئله دشمن بیرونی مطرح است آنجا ﴿جَزاءُ سَیئَةٍ سَیئَةٌ مِثْلُهَا﴾. 🔹 فرمود: ﴿وَیدْرَءُونَ بِالْحَسَنَةِ السَّیئَةَ﴾؛ این گروه تنها معتقدِ محض نیستند، گذشته از , صابرند و گذشته از , جلوی سیئه را می ‌گیرند دفعاً أو رفعاً و نه تنها كارِ بد نمی ‌كنند بلكه آنچه ما به آنها دادیم آن را هم در راه خدا می ‌كنند: ﴿وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ ینفِقُونَ﴾. 📚 سوره مبارکه قصص جلسه 21 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 334 # تفریحات_سالم_و_ورزش 🔸 برخی مصادیق تفریح ورزش‌های ناپسند(تفریحات ناپسند) از امیرمؤمنان (علیه السلام) نقل شده است: مهره‌ بازی‌، تیله ‌بازی‌، جویدن سقز، پوشیدن لباسی که آدمی را انگشت ‌نما می ‌کند و گشودن دکمه‌ های لباس خصلت ‌هایی از اخلاق قوم لوط است.[1] امام باقر (علیه السلام) می ‌فرماید: انواع بازی‌ های قمار جزو میسر شمرده می ‌شود [كه در قرآن، كاری شیطانی شمرده شده است[2]].[3] امام رضا (علیه السلام) می ‌فرماید: خدا بندگانش را از همه قمارها (: بازی‌ های دارای برد و باخت) نهی و به اجتناب از آن‌ها امر فرمود و آن‌ها را رجس و پلیدی نامید و فرمود: پلیدی ‌هایی هستند كه گرایش به آن‌ها برخاسته از وسوسه ‌های شیطان است، پس از آن‌ها بپرهیزید... .[4] [1] . ... وَ أَمَّا الَّتِى مِنْ أَخْلاقِ قَوْمِ لُوطٍ فَالْجُلاهِقُ وَ هُوَ الْبُنْدُقُ وَ الْخَذْفُ وَ مَضْغُ الْعِلْكِ وَ إِرْخَاءُ الإِزَارِ خُیلاءَ وَ حَلُّ الأَزْرَارِ مِنَ الْقَبَاءِ وَ الْقَمِیص (الخصال، ج1، ص331). [2] . ﴿اِنَّمَا الخَمرُ و المَیسِرُ و الاَنصابُ و الاَزلـٰمُ رِجسٌ مِن عَمَلِ الشَّیطـٰنِ﴾ (سورهٴ مائده، آیهٴ 90). [3] . یدْخُل فِى المَیسِرِ اللَّعِب بِالشّطْرَنْجِ وَ النّردِ وَ غَیر ذلِك مِنْ أنْوَاعِ القِمَار... (مجمع البیان، ج3، ص370). [4] . (فقه الرضا، ص284). 📚 مفاتیح الحیات ص 228 🆔 @a_javadiamoli_esra
قرآن و سنت اهل بیت جامعه را زنده می کند/ علم شما را مغرور نکند 🔸 آیت الله العظمی جوادی آملی افزودند: در سوره مبارکه «غافر» فرمود اینها مشکل جدّیشان این است که ﴿فَرِحُوا بِما عِنْدَهُمْ مِنَ الْعِلْم‏﴾، درست است که شما چند تا مسئله زمینشناسی آسمانشناسی را کشف کردید یا فلان میکروب را، درمان فلان بیماری را کشف کردید؛ اما اینها شما را مغرور نکند در برابر ! 👇👇👇👇
💠 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اسراء، آیت الله العظمی جوادی آملی در جلسه پنجم از مباحث که روزهای چهارشنبه برگزار می گردد، بیان داشتند: اگر قرآن دعوت کرد، جامعه را زنده می کند و اگر سنت اهل بیت(علیهم السلام) بود جامعه را زنده می کند ﴿اسْتَجِیبُوا لِلّهِ وَ لِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاکُمْ لِمَا یُحْیِیکُمْ﴾ رسول گاهی به زبان قرآن دعوت می کند گاهی هم به صورت سنت. پس در حقیقت ، هم جامعه را زنده می کند. 🔸 معظم له با اشاره مشکل زورمداران و زرمداران اظهار داشتند: قرآن کریم دو تا مشکل جدّی را بیان می کند: یکی مشکل زورمداران و زرمداران و اینهاست که یا قارون است یا هامان است یا فلان است؛ یکی هم دانشمندان بشری است که چیزهایی را کشف کردند یا اختراع کردند که دیروز کمتر بود امروز بیشتر است. این را در سوره مبارکه «غافر» فرمود ما وقتی معارف اسلامی را و احکام اسلامی را به اینها ارائه می دهیم، ﴿فَرِحُوا بِما عِنْدَهُمْ مِنَ الْعِلْم‏﴾ شما چهار تا مسئله بلد هستید، بله بلد هستید، این چهار تا مسئله را هم که خدا به شما یاد داد. حالا فحص کردید و نیروی اتم را کشف کردید حرکت زمین را کشف کردید حرکت آسمان ها را کشف کردید جاذبه را کشف کردید بسیار خوب؛ اما به این بسنده نکنید، این را هم که ما به شما یاد دادیم. این هم نسبت به آن چیزهایی که ما به شما گفتیم اصلاً قابل قیاس نیست، برای اینکه این یادگرفتنی است آن یادگرفتنی نیست. این ﴿فَرِحُوا بِما عِنْدَهُمْ مِنَ الْعِلْم‏﴾ برخی از همین دانشمندان و فلاسفه غرب هستند، اینها با دین جداً درگیر بودند و از ترکش آنها هم به شرق رسیده است. 🔸 آیت الله العظمی جوادی آملی افزودند: در سوره مبارکه «غافر» فرمود اینها مشکل جدّی شان این است که ﴿فَرِحُوا بِما عِنْدَهُمْ مِنَ الْعِلْم‏﴾، درست است که شما چند تا مسئله زمین شناسی آسمان شناسی را کشف کردید یا فلان میکروب را، درمان فلان بیماری را کشف کردید؛ اما اینها در برابر علوم الهی ﴿فَرِحُوا بِما عِنْدَهُمْ مِنَ الْعِلْمِ﴾ چه اینکه عده ای که وضع مالی شان خوب است مثل قارون و اینها آنها هم «فرحوا بما عندهم من المال»! با این چه خوشحالی ای دارید؟! ایشان خاطرنشان کردند: بنابراین این دو تا مشکل، یکی مشکل امور مادی و مالی که اینها را سرگرم می کند خوشحال می کند «فرحوا» خوشحال شدند، یکی هم چهار تا مسئله یاد گرفتند ﴿فَرِحُوا بِما عِنْدَهُمْ مِنَ الْعِلْم‏﴾ فرمود اینها را که هر کسی ممکن است برود یاد بگیرد اما ما چیزهایی به تو یاد می دهیم که هم به درد شما می خورد و هم در هیچ جای عالم نیست. این ﴿وَ یُعَلِّمُکُمْ مَا لَمْ تَکُونُوا تَعْلَمُونَ﴾ اید مشخص شود. این یک بخش است. 🔸 استاد برجسته حوزه علمیه قم با اشاره به روایت های تاریخی قرآن تاکید کردند: فرمود اینها علم اساسی است و از طرفی هم یک سلسله انبیاء آمدند قبل تاریخ، تاریخی نبود ضبطی نبود شما وضع اینها را از کجا می دانید؟ جریان نوح را از کجا می دانید؟ بعد از اینکه جریان نوح را فرمود، فرمود اینها حرف هایی است که ما گفتیم شما که دسترسی ندارید به اینها. این قسم دیگر است. این می شود . اگر فرمود: ﴿وَ یُعَلِّمُکُمْ مَا لَمْ تَکُونُوا تَعْلَمُونَ﴾ نمونه هایش را ذکر کرد چه درباره پرنده های عالم، چه درباره اعضا و جوارح خود آدم، چه درباره قصص انبیای قبل از تاریخ که تاریخ مدوّن آن وقت نبود، در همه این قسمت ها فرمود اگر ما اینها را نگوییم شما از کجا می فهمید، جریان نوح که چقدر بود و چند سال زندگی کرد با چه قومی روبه رو بود، سرانجام معجزه اش چه بود، سرانجام کیفر امتش چه بود را از کجا می دانید. لینک مطلب: https://b2n.ir/d52440 http://news.esra.ir/ 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 رسالت موحّدان 🔹 تنها سخن از اتحاد شیعه و سنّی نیست؛ كه پیام كلّی و دائم است؛ یعنی این دو اصل و را دارد این است که به مسلمان‌ ها, به یهودی ‌ها, به مسیحی ‌ها, به زرتشتی ‌ها و به هر كسی كه به دینی از ادیان الهی وابسته است می ‌فرماید این را نگه دارید. دین, ستونی است برای خیمه توحید که جوامع را حفظ می ‌كند. دین یك امر داخلی دارد كه ﴿أَقیمُوا الصَّلاةَ﴾، این یك خیمه داخلی است؛ یك خیمه جهانی دارد كه به مسیحی ‌ها, به كلیمی ‌ها, به زرتشتی ‌ها, به مسلمین و به همه موحدان عالم می‌فرماید: ﴿أَنْ أَقیمُوا الدِّینَ وَ لا تَتَفَرَّقُوا﴾ این است. با این فكر ما دیگر داعشی نداریم, سلفی نداریم, تكفیری نداریم؛ فرمود این را شما اقامه كنید، سرِ پا كنید. این نشست ‌ها, این همایش ‌های بین ‌المللی، دستوری است از دستورهای قرآن كریم، نتیجه و خروجی آن چند مقاله نیست؛ اگر موحدان عالم آستین بالا بزنند و این را نگه بدارند، ما نه در عصر علم در هند موش‌پرستی و گوساله‌پرستی داریم, نه الحاد و شرك در كشورهای دیگر داریم, نه عده‌ ای مستكبرانه موحّدان را تهدید می ‌كنند. 🔹 فرمود همه شما موظّف هستید ﴿أَنْ أَقیمُوا الدِّینَ﴾، كدام دین؟ ﴿إِنَّ الدِّینَ عِنْدَ اللَّهِ الْإِسْلامُ﴾. دین تثنیه ندارد چه رسد به جمع! اینكه گفته می ‌شود ادیان, به ملاحظه همین شعب فرعی آن است، آنكه كثیر است، ملیت است و نِحله است و ﴿لِكُلٍّ جَعَلْنا مِنْكُمْ شِرْعَةً وَ مِنْهاجاً﴾، وگرنه دین, ﴿إِنَّ الدِّینَ عِنْدَ اللَّهِ الْإِسْلامُ﴾. فرمود همه شما جمع شوید و این را نگه بدارید. موحدان عالم اگر این كار را بكنند دیگر نه جنگ جهانی اول پیش می‌آید, نه جنگ جهانی دوم پیش می‌آید, نه كودتای ننگین پیش می‌آید, نه داعشی پیش می‌آید. 📚 سوره مبارکه شوری جلسه 10 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 335 🔸 پیوند با خویشاوندان پیوند با خویشاوندان و نیكی به آنان به ویژه پدر و مادر، از راه‌های مهم رشد و تعالی [در همه زمینه‌ها][1] و تقرب به خدای سبحان است[2] كه پس از ایمان به خدا از با فضیلت‌ترین اعمال دینی به شمار می‌آید[3] و اجر و پاداش مادی و معنوی فراوانی دارد.[4] این پیوند چنان مهم است كه به اجماع عالمان شیعه بر پایه ادله سه‌گانه كتاب، سنت و عقل از واجبات مهم دینی شمرده شده[5] و برای دستیابی به آن، سفر یك ساله نیز توصیه شده است.[6] [1] . الكافى، ج2، ص157؛ مشكاة الانوار، ج1، ص165. [2] . كتاب الخصال، ص156. [3] . سورهٴ بقره، آیهٴ 83؛ سورهٴ نساء، آیهٴ 36؛ سورهٴ انعام، آیهٴ 151. [4] . الكافى، ج2، ص157؛ مشكاة الانوار، ج1، ص165؛ مكارم الاخلاق، ص431. [5] . مفاتیح الشرایع، ج2، ص7 ـ 8. [6] . الفقیه، ج4، ص361. 📚 مفاتیح الحیات ص 231 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 سراب 🔹 در این روز وای به حال کسی ‌که آیات الهی را در دنیا تکذیب کرده است: ﴿فَوَیلٌ یوْمَئذٍ لِّلْمُكَذِّبِین‏﴾. چه کسانی هستند؟ ﴿الَّذِینَ هُمْ فىِ خَوْضٍ یلْعَبُونَ﴾؛ اینها مشغول گفتن و خندیدن و مسخره کردن و حرف های باطل زدن و با آبروی این و آن بازی کردن هستند؛ کار آنها لعب است. لعب و بازی هم هیچ وقت آدم را سِیر نمی کند، چون اصلش از «لُعاب» است، هیچ انسان تشنه ای با لعاب دهن سیراب نمی شود؛ بازی یعنی بازی! هیچ بازی ای انسان را سیراب نمی کند؛ انسان خسته می‌ شود، می ‌بیند که نیرو را از دست داد ولی چیزی به دست نیاورد. 🔹 بازی، بازی است؛ اگر کسی بخواهد با زندگی را بگذراند همیشه کم آورده است و می آورد، برای اینکه محققین گفته اند لَعب از لُعاب است و لُعاب دهن هیچ کسی را سیراب نمی کند. انسان با بازی تأمین نمی‌ شود؛ گمشده‌ ای دارد، بعد می بیند خسته شده ولی کاری نکرده است، چیزی به دست نیاورده است؛ اما وقتی دانشمند شد، دانشجو شد، ره آوردی دارد. اگر کسی دنیا را بازی گرفت، او را به بازی گرفتند و او دیگران را به بازی گرفت، . 📚 سوره مبارکه طور جلسه 2 🆔 @a_javadiamoli_esra