eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
11.2هزار دنبال‌کننده
5هزار عکس
1.8هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 معراج مؤمن 🔹 این معارفی را كه برای حضرت در جریان اسرا و معراج نقل كردند، آیا این از حوزه اسوه بودن و ائتسای ما و اسوه بودن او بیرون است یا هم ما باید ائتسا كنیم، اقتدا كنیم، ما هم باید داشته باشیم؟ 🔹 ... نمازی كه از معراج آمده ما را به معراج می ‌برد! اگر ما بخواهیم به آن حضرت تأسی كنیم ائتسا كنیم راه ما همین است! حالا سیر زمینی كه مهم نیست، قسمت مهم همان بود. 🔹 بعضی از بزرگان اهل معرفت می ‌گویند اینهایی كه نماز می ‌خوانند حواسشان پرت است و حضور قلب ندارند، چطور به خودشان اجازه می ‌دهند بگویند «السَّلامُ عَلَیكُم ورَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكاتُهُ»؟! 📩 استیکر از اعضا محترم کانال 🌺💌🌺💌🌺 📚 سوره مبارکه اسراء جلسه 8 تاریخ: 1386/09/07 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 477 🔸 نیكی به برادر و خواهر رضاعی امام صادق (ع) فرمود: خواهر رضاعی رسول خدا (ص) نزد آن حضرت آمد. پیامبر با نگاه به او شادمان گشت و روپوش خود را برای وی گسترد و او را بر آن نشانید. سپس با وی به گفت ‌و گو پرداخت و در چهره‌ اش لبخند می‌ زد. سپس [خواهر رضاعی] رفت و برادرش آمد؛ ولی پیامبر رفتاری كه با خواهرش كرده بود با وی نكرد. از او پرسیده شد: ای رسول خدا! با خواهرش رفتاری كردی كه با وی نكردی، در حالی كه او یك مرد است. فرمود: چون نیكی این زن به پدر و مادرش بیش از این مرد بود.[1] [1] . إِنَّ رَسُولَ اللَّهِص أَتَتْهُ أُخْتٌ لَهُ مِنَ الرَّضَاعَةِ، فَلَمَّا نَظَرَ إِلَیهَا سُرَّ بِهَا وَ بَسَطَ مِلْحَفَتَهُ لَهَا، فَأَجْلَسَهَا عَلَیهَا، ثُمَّ أَقْبَلَ یحَدِّثُهَا وَ یضْحَكُ فِى وَجْهِهَا، ثُمَّ قَامَتْ وَ ذَهَبَتْ وَ جَاءَ أَخُوهَا، فَلَمْ یصْنَعْ بِهِ مَا صَنَعَ بِهَا. فَقِیلَ لَهُ: یا رَسُولَ اللَّهِ! صَنَعْتَ بِأُخْتِهِ مَا لَمْ تَصْنَعْ بِهِ وَ هُوَ رَجُلٌ؟ فَقَالَ: لأَنَّهَا كَانَتْ أَبَرَّ بِوَالِدَیهَا مِنْهُ (الكافى، ج2، ص161). 📚 مفاتیح الحیات ص 295 مرکز بین المللی نشر اِسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
لزوم بهره گیری از قرآن کریم برای درک مطالب عمیق فلسفی 🔹 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: آیت الله العظمی جوادی آملی در دیدار جمعی از اساتید فلسفه دانشگاه ادیان و مذاهب بیان داشتند: در شرایط حاضر لازم است تا درباره اسلام و قرآن تا نسل امروز با آموزه های قرآنی و اسلامی بیشتر آشنا شوند. 🔹 ایشان بیان داشتند: ایران کشوری بزرگ با دانشمندانی بزرگ است که ما علاوه بر استفاده های علمی از این دانشمندان، . 🔹 ایشان اظهار داشتند: سرّ اینکه فلسفه، راغب ندارد یا کم اند، اینها موضوعاتی هستند که باید اصلاح شود؛ اما شما که می خواهید در فلسفه اسلامی مطالعه و کار علمی انجام دهید دو نکته را در نظر داشته باشید: اول اینکه همیشه را به عنوان کار خود داشته باشید و حتماً یک دوره تفسیر المیزان را مطالعه و تدریس کنید، در قرآن حرف های تازه ای وجود دارد که در غرب و شرق عالم نیست و این مطالب عمیق تنها در قرآن کریم هست که می تواند شما باشد. 🔹 معظم له ادامه دادند: نکته دیگر اینکه را به عنوان یک امر لازم در دستور کار داشته باشید، اگر می خواهید خیلی از مباحث را درک و پاسخ خیلی از داده شود، ناگزیر از مطالعه فلسفه غرب هستید. 🔹 ایشان لزوم ترجمه صحیح و دقیق کتاب های فلسفه غرب را نیز یاد آور شدند و بیان داشتند: مترجمین سعی کنند کتب فلسفه غرب خصوصاً اصطلاحات علمی آن را و ترجمه کنند تا کسی که فلسفه اسلامی را خوانده است، بتواند شفاف بفهمد که مثلا کانت و دکارت چه می گوید! 🔹 معظم له خطر در جامعه را یادآور شدند و اظهار داشتند: جنگ ها مانند جنگ های صلیبی و امثال آن، تنها دین را می تواند از زبان مردم بگیرد، اما آنچه دین را از روح و جان مردم می گیرد، شبهات فلسفی و فکری است! 🔹 آیت الله العظمی جوادی آملی ابراز داشتند: در فلسفه مادی گرایان غربی، اصل بر طبیعت است و می گویند طبیعت ما را می میراند! اما قرآن می فرماید: انسان است، مرگ پوسیدن نیست، بلکه از پوست به در آمدن است، اینکه «موت» و «حیات» امر وجودی اند و خالق می خواهد، «احیا» و «اماته» نیز امر وجودی اند و مبدأ می خواهد و آن موجودی که خود ابدی و بی نهایت است، عهده دار این موارد است! این اندیشه در فلسفه غرب مطرح نیست، اما شما ناگزیرید برای اینکه بتوانید مقایسه کنید که آنها چه می گویند و اسلام چه می گوید، فلسفه غرب را خوب مطالعه کنید. 🔹 ایشان بیان داشتند: کسی که بلند اندیش است و ابدی، به دنبال بازی نیست بلکه به دنبال برای خود است؛ همواره باید از خدا بخواهیم تا ما را به علم راستین که است، آگاه تر کند. 📚 دیدار جمعی از اساتید فلسفه دانشگاه ادیان و مذاهب با حضرت استاد تاریخ: 1401/08/03 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
مکتب امام دارای اصول والای انسانی است که مورد احترام همه انسان های اهل خرد است/ لزوم رجوع به خبره در حل مسائل/زنان با حجاب مخالفتی ندارند، با اجبارهای نادرست مخالف هستند 🔹 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی در گفتگو با جماران با اشاره به اینکه در اصول قانون اساسی همه آنچه را که بشر برای سعادت خودش نیاز دارد دیده شده است، بیان داشت: اصرار امام بر «وحدت و انسجام»، «حاکمیت ارزش های الهی و اسلامی» و «حضور همه در صحنه» بود... . مشروح مصاحبه: 👇👇👇👇 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠
 گستره غفران
▫️ اینكه خدای سبحان فرمود: ﴿إِنَّ اللَّهَ یغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمیعا﴾؛ یعنی «مع التّوبه» نه بی توبه، به دلیل آیات فراوانی كه هم در این بخش هست هم در سوره «نساء» هست و هم در سایر سور. در همین بخش پشت سر هم فرمود که ، برگردید، مبادا یك وقت بگویید: ﴿یا حَسْرَتی‏ عَلی‏ مَا فَرَّطتُ فىِ جَنبِ اللَّهِ﴾، مبادا یک وقت راه جهنم را بروید! برگردید، راه باز است! معلوم می شود که ﴿یغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمیعا﴾ «مع التوبه». ▫️ هیچ گناهی در عالَم نیست مگر اینكه با توبه بخشیده می شود، منتها «توبةُ كلّ شیء بحسبه»؛ توبه ، علاوه بر «استغفر الله» گفتن و ندامت و رجوع به درگاه الهی، پرداخت حقوق مردم است؛ توبه هم حساب خاصی دارد. «توبةُ کلّ ذنبٍ بحسبه»؛ بعضی قضا دارد بعضی کفاره دارد؛ بعضی حق الناس است بعضی حق الله است؛ اینها اقسام خاص خودِ توبه است. هیچ گناهی نیست که با توبه قابل بخشش الهی نباشد؛ لذا فرمود: ﴿إِنَّ اللَّهَ یغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمیعا﴾. 📚 سوره مبارکه زمر جلسه 39 تاریخ: 1393/10/08 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 478 ▫️ نیكی به سایر ارحام امام صادق (ع) به زید شحّام فرمود: سلام مرا به كسانی كه از من پیروی و به سخنانم عمل می ‌كنند برسان و بگو كه شما را به تقوای الهی سفارش می ‌كنم... با عشیرهٴ خود [گرچه بر مذهب دیگری باشند] صلهٴ رحم كنید. در تشییع جنازهٴ آنان حاضر شوید و از بیمارانشان عیادت كنید و حقوق ایشان را به جای آورید... . [اگر چنین كنید] گفته می ‌شود: این مرد جعفری است و این كار شما مرا شادمان می ‌كند.[1] [1] . اقْرَأْ عَلَی مَنْ تَرَی أَنَّهُ یطِیعُنِى مِنْهُمْ وَ یأْخُذُ بِقَوْلىَ السَّلامَ وَ أُوصِیكُمْ بِتَقْوَی اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ ... صِلُوا عَشَائِرَكُمْ وَ اشْهَدُوا جَنَائِزَهُمْ وَ عُودُوا مَرْضَاهُمْ وَ أَدُّوا حُقُوقَهُمْ ... قِیلَ هَذَا جَعْفَرِىٌّ فَیسُرّنى ذَلِكَ وَ یدْخُلُ عَلَىَّ مِنْهُ السُّرُورُ ... (الكافى، ج2، ص636). 📚 مفاتیح الحیات ص 296 مرکز بین المللی نشر اِسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
تأکید بر حفظ هوشیاری و بیداری در مقابل دشمنان / تولید و اشتغال راه برون رفت از مشکلات کشور 🔹 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: سردار جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل، صبح امروز با حضور در بیت آیت الله العظمی جوادی آملی با معظم له دیدار و گفتگو کرد... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
تأکید بر حفظ هوشیاری و بیداری در مقابل دشمنان / تولید و اشتغال راه برون رفت از مشکلات کشور 🔹 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: سردار جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل، صبح امروز با حضور در بیت آیت الله العظمی جوادی آملی با معظم له دیدار و گفتگو کرد. آیت الله العظمی جوادی آملی در این دیدار بیان داشتند: مردم هستند و باید راحتی و آسایش آنها برای همه ما باشد. 🔹 معظم له اظهار داشتند: ایران کشوری بزرگ و دارای مردمی بزرگ و بزرگ زاده است، اما باید توجه داشت که ما در میدان مین هستیم و دشمن پشت دیوار است و این وظیفه همگان را سنگین می کند تا دست از اختلافات سیاسی و جناحی بردارند و بر متمرکز شوند. 🔹 معظم له با اشاره به نامه امیرالمومنین در نهج البلاغه بیان داشتند: حضرت امیر در نامه خود به مردم مصر خطاب می کند که نگویید چون مالک اشتر استاندار ماست و استاندار خوب و رهبر خوبی است، همین کفایت است، بلکه بدانید « مَنْ نَامَ لَمْ يُنَمْ عَنْه»ُ؛ اگر کسی بخوابد، دشمن بیدار حمله می کند، شما وظیفه دارید که همیشه ! 🔹 ایشان همچنین در خطاب به مسئولین امنیتی کشور با تـأکید بر حفظ هوشیاری و بیداری در مقابل دشمنان بیان داشتند: امیرالمومنین در نامه دیگری می فرماید اگر می خواهید بخوابید مانند آنکه در زمان روزه و نماز، آب را مضمضه می کند اما آب را فرو نمی برد، خواب را هم در چشمان خود مضمضه کنید نه اینکه بخوابید! «لَا تَذُوقُوا النَّوْمَ‏ إِلَّا غِرارا او مَضْمَضَة»، اگر خواب انسان به این اندازه باشد در هنگام خطر فوراً بیدار می شود! 🔹 معظم له بیان داشتند: اصل این است که دین ما، آیین ما، نظام ما، پایگاه ما است و لذا ما نگران نیستیم، اما مسئولین هم و جلوی بی عرضگی ها، اختلاس ها، خیانت ها، نجومی ها و باندبازی ها گرفته شود تا خطری کشور را تهدید نکند، در غیر این صورت این گرفتاری ها همچنان خواهد بود! 🔹 ایشان با تأکید بر تولید و اشتغال بیان داشتند: با کمیته امداد نمی شود کشور را اداره کرد بلکه باید با ، ضمن حفظ آبرومندی برای زندگی مردم، فقر را ریشه کن کرد تا همه بر سر سفره خود بنشینند، چرا که پیامبر گرامی اسلام نیز می فرماید خدایا بین ما و نان ما جدایی میانداز که اگرنان نبود، نه روزه مى‌ گرفتيم و نه نماز مى ‌خوانديم و نه فريضه ‌هاى پروردگارمان را انجام مى ‌داديم. ایشان با تأکید بر پیشگیری در حل مسائل کشور، بیان داشتند: ما یک «بهداشت» داریم و یک «درمان»؛ «بهداشت» همان صحیح، صحیح و است که موجب پیشگیری خیلی از مشکلات کشور می شود و سپس کسی که مریض شد و تزریقاتی شد، باید «درمان» نیز باشد! 📚 دیدار تاریخ: 1401/08/05 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠
 نور علم

▫️ دین، است و علم، با گفتار و نوشتار و کردار و رفتار، سامان می ‌پذیرد. کتابت و علم، زمینه ‌ای است برای عقل و عقل وسیله ای است برای و جامعه فرشته خو، نه بی راهه می ‌رود و نه راه کسی را می ‌بندد... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 نور علم ▫️ دین، است و علم، با گفتار و نوشتار و کردار و رفتار، سامان می ‌پذیرد. کتابت و علم، زمینه ‌ای است برای عقل و عقل وسیله ای است برای و جامعه فرشته خو، نه بی راهه می ‌رود و نه راه کسی را می ‌بندد. ▫️ قرآن کریم وقتی أسمای حسنای الهی را ذکر می ‌کند؛ یعنی خلفای او باید به این أسما متّصف شوند. انسان اگر است، خلیفه خداست و خلیفه اوصاف «مستخلف عنه» را دارد و «مستخلف عنه» او عالمانه جهان را اداره می ‌کند. ▫️ قرآن کریم که ما را به علم و کتاب دعوت می ‌کند و به سوگند یاد می ‌کند و به قلم داران قسم یاد می ‌کند که ﴿ن وَ الْقَلَمِ وَ ما یسْطُرُونَ﴾، دینی که به ابزار نوشتن سوگند یاد می ‌کند، دینی که به کتابت و مکتوب قسم یاد می‌ کند، آن طوری که به شمس و قمر قسم یاد می‌ کند که ﴿وَ الشَّمْسِ وَ ضُحاها ٭ وَ الْقَمَرِ إِذا تَلاها﴾؛ یعنی ، کتاب باید مثل شمس فروغ داشته باشد. ▫️ قرآن بعد از اینکه جامعه را به علم دعوت کرده است، به آنها می‌ گوید علم، نردبان است نه هدف و این نردبان باید جامعه را به عقل برساند؛ فرمود: ﴿وَ تِلْكَ الْأَمْثالُ نَضْرِبُها لِلنَّاسِ وَ ما یعْقِلُها إِلاَّ الْعالِمُونَ﴾؛ فرمود از این تبیین ‌هایی که در قرآن کریم هست، دانشوران بهره می ‌برند و این دانشوران، نردبان ‌هایی در دست دارند که باید به سَمت عقل صعود کنند. آپارات: https://aparat.com/v/Y7rGD 📚 پیام به همایش افتتاحیه باغ کتاب ایران تاریخ: 1396/04/10 🆔 @a_javadiamoli_esra
پیام تسلیت آیت الله العظمی جوادی آملی در پی حمله تروریستی در حرم مطهر احمد بن موسی علیهما السلام (شاهچراغ) شیراز ▫️ پایگاه اطلاع رسانی اسراء: حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در پیامی، حمله تروریستی در حرم مطهر احمد بن موسی (علیهما السلام) را تسلیت گفتند. بسم الله الرحمن الرحیم حرم امن اهل بيت (عليهم السلام) همانند كعبه، از مصون خواهد ماند. حضرت احمد بن موسى (عليهما السلام)، همانند ديگر شهداى اسلامى محشور با دوده طاها و اسره ياسين اند. مجروحان اين سانحه سنگين شفا يابندگان دارالشفاى ولايت اند. استقامت ايران بزرگ اسلامى خصوصاً رجال نامور و بانوان بزرگوار شيراز، سهم ستودنى در تحكيم و ايران مستقل داشته و دارند. «والسلام على من اتبع الهدى» جوادى آملى ٥ آبان ١٤٠١ 📚 پیام تسلیت تاریخ: 1401/08/05 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠
زبان قرآن
▫️ اینكه گاهی گفته می ‌شود قرآن به زبان محاوره سخن می ‌گوید، پس ما چگونه مطالب علمی را از قرآن استفاده كنیم؟ مستحضرید آنجا كه جای بحث‌ های علمی است جا برای زبان محاوره نیست، آنجا كه قرآن می خواهد قصّه و داستان و جریان مردمی را نقل كند، آن به زبان محاوره است. ▫️ در جریان علمی، قرآن كریم چهار گونه حرف زد که همه آنها علمی است؛ قرآن چهار طایفه آیات دارد که همه‌ آنها علمی است اما وقتی قصّه مردمی و قصّه پیغمبران و اینها را می خواهد نقل كند، اینجا دیگر زبان، زبان محاوره است. در مسئله‌ای كه انبیا (علیهم السلام) عموماً و وجود مبارك خاتم انبیا (علیه و علی آله آلاف التحیة والثناء) خصوصاً، كارهایشان چیست، چهار كار رسمی سنگین را اعلام كرد فرمود: ﴿یعَلِّمُهُمُ الْكِتابَ﴾، یك; ﴿وَ الْحِكْمَةَ﴾، دو;﴿وَ یزَكِّیهِمْ﴾، سه; ﴿وَ یعَلِّمُكُمْ ما لَمْ تَكُونُوا تَعْلَمُونَ﴾، چهار; اینها فقط علمی محض است. در جریان طلوع و غروب آفتاب، قرآن چهار طایفه آیه دارد: ﴿رَبُّ الْمَشْرِقِ وَ الْمَغْرِبِ﴾، یك طایفه; ﴿رَبُّ الْمَشْرِقَینِ وَ رَبُّ الْمَغْرِبَینِ﴾، دو طایفه; ﴿رَبِّ الْمَشارِقِ وَ الْمَغارِبِ﴾، طایفه سوم; ﴿وَ رَبُّ الْمَشارِقِ﴾ بدون مغرب، طایفه چهارم; این را خیلی از خواص نمی‌دانند که این طوایف «اربعه» فرقشان چیست، این زبان محاوره نیست، این برای منجّمین و محقّقین و مفسّرین عالی‌مقام است اما وقتی می‌خواهد معمولی حرف بزند می‌فرماید آفتاب طلوع كرده، خدا ﴿یأْتی‏ بِالشَّمْسِ مِنَ الْمَشْرِقِ﴾ و وقتی بخواهد به آن اوج برسد می‌فرماید ما اصلاً در عالَم، مغرب نداریم، هر چه هست مشرق است. غرض این است كه زبان محاوره، در جایی است كه قصه و امثال ذلک را مطرح می‌ كند. 📚 سوره مبارکه یس جلسه 20 تاریخ: 1392/11/09 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
🔸 لینک عضویت در کانال رسمی آیت الله العظمی جوادی آملی 👇👇👇👇 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2100756515Ca8a4794665
💠 مفاتیح الحیات 479 ▫️ پاداش نیكی به خاله امام صادق (ع) می ‌فرماید: مردی نزد پیامبر (ص) آمد و گفت: دختری داشتم و بزرگش كردم تا به سن بلوغ رسید، پس به او لباسی پوشاندم و وی را به زیوری آراستم. سپس وی را به چاهی انداختم و آخرین سخنی كه از دخترم شنیدم این بود كه می ‌گفت: پدر جان! كفاره این گناه چیست؟ رسول خدا (ص) فرمود: آیا مادرت زنده است؟ گفت: نه. فرمود: آیا خاله داری؟ گفت: آری. فرمود: پس به خاله‌ ات نیكی كن. همانا او به منزله مادر است [بلكه] نیكی با وی كفاره گناه تو شود.[1] [1] . جَاءَ رَجُلٌ إِلَي النَّبِىِّ(ص) فَقَالَ: إِنِّى قَدْ وَلَدْتُ بِنْتاً وَ رَبَّيْتُهَا حَتَّي إِذَا بَلَغَتْ فَأَلْبَسْتُهَا وَ حَلَّيْتُهَا ثُمَّ جِئْتُ بِهَا إِلَي قَلِيبٍ فَدَفَعْتُهَا فِى جَوْفِهِ وَ كَانَ آخِرُ مَا سَمِعْتُ مِنْهَا وَ هِىَ تَقُولُ: يَا أَبَتَاهْ! فَمَا كَفَّارَةُ ذَلِكَ؟ قَالَ: أَ لَكَ أُمٌّ حَيَّةٌ؟ قَالَ: لا. قَالَ: فَلَكَ خَالَةٌ حَيَّةٌ؟ قَالَ: نَعَمْ. قَالَ: فَابْرَرْهَا، فَإِنَّهَا بِمَنْزِلَةِ الأُمِّ يُكَفِّرْ عَنْكَ مَا صَنَعْتَ (الكافى، ج2، ص163ـ162). 📚 مفاتیح الحیات ص 297 مرکز بین المللی نشر اِسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
مروری بر اخبار و فعالیت های ماهانه بنیاد اسراء؛ مهر ماه 1401 ⬇️
 پایگاه اطلاع رسانی اسراء:
به همت اداره روابط عمومی و امور بین الملل بنیاد اسراء، ماهنامه اسراء که مروری است بر اخبار و فعالیت های ماهانه بنیاد اسراء (شماره9، مهر ماه 1401) آماده و منتشر شد. برای مشاهده این شماره اینجـــــــــا را کلیک نمایید. 📎 https://b2n.ir/t06719 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
ظهور عشق، در گرو مشاهده زیبایی است ▫️ یکی از ویژگی های ، هدف و مقصد نهایی را در خدای نامتناهی دیدن است. بنابر این راه به سوی او نیز نامحدود است و انسان در هر راهی گام بردارد، تکویناً به خدا می رسد؛ لیکن او اسمای حُسنای فراوانی دارد، برخی به ارحم الراحمین و گروهی به لقای قهر اشد المعاقبین می رسند. ▫️ انسان ها در رسیدن به همانند آبهای متفاوتی هستند كه هریك به سوی دریا روانند؛ رودخانه‏ های بزرگ تا وسط دریا پیش می‏ روند، ولی جویباران كوچك فقط به كنار آن می ‏رسند. ▫️ گسترده ترین و مهم ترین مورد ، صحیفه جان انسان است که جز تشریح خدای سبحان، هرگونه تفسیری در او تحریف است. 📚 کتاب هدایت در قرآن ص106 ، ص291 ، ص274 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 لذت برین ▫️ آن دین‌ پژوهی که در دین‌ شناسی محقق است و در دین‌ باوری متحقق، است که در جامعه حرکت می‌ کند: ﴿وَ جَعَلْنَا لَهُ نُورَاً یمْشی بِهِ فِی النّاسِ﴾. همه ما نیازمند به لذت هستیم؛ لذت ‌های علمی و عقلی تا حدودی برای ما روشن شده است و برای ما حل شده است که لذت ‌های جسمی در حقیقت دفع الم است نه لذت. کام، آن لذتی را که باید ببرد مزد کارش است و همچنین غرائز؛ آنها که لذت ‌شناس هستند، اموری که لذت کام و لذت غریزه است را دفع الم می ‌دانند نه لذت. ▫️ در محدو‌ه تن اگر کسی بخواهد لذت ببرد، را عاقله او می ‌برد، فاهمه او می ‌برد. وقتی عاقله لذت می‌ برد که تمام قوای مادون را تسخیر کند، به استخدام در آورد و به امامت خود، آنها را رهبری کند. ▫️ ما یک عقل نظری داریم و یک عقل عملی؛ عقل نظری، مدیر عاملِ ادراکات و اندیشه ‌های ماست اما این ‌‌چنین نیست که زیر مجموعه آن همیشه در اختیارش باشند. ما قدرت احساس داریم، تجربه داریم، خیال داریم، وهم داریم که میدان‌ دار بسیاری از مجاری ادراکی ما هستند؛ تا رأی نهایی را و فتوای والا و برین را عقل نظر بخواهد صادر کند، همه این زیر مجموعه آن تمرّد دارند. تنها آن صاحب ‌نظری به می‌ رسد که 1️⃣ نماز جماعتی در مهد علم برگزار کند اولاً، 2️⃣ عقل، امام جماعت باشد ثانیاً، 3️⃣ وهم او، خیال او، حس او، تجربه او به امامت چنین امامی اقتدا کنند ثالثاً، 4️⃣ تا ره‌ توشه علمی و اندیشه او از مغالطه نجات پیدا کند رابعاً. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1378/11/28 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 480 ▫️ نیکی به خویشاوندان سببی یکی از پیوندهای خویشاوندی، دامادی است که با عقد زناشویی محقق می ‌شود و مراد از ارحام اعم از نزدیكان نسبی و سببی است، زیرا در برخی از نصوص و خطبه‌ های عقد، خویشاوندان سببی نیز در حكم ارحام ذكر شده ‌اند... از خطبه عقد ازدواج حضرت امام جواد (ع) بر می ‌آید كه خدای سبحان مصاهره (دامادی) را «نَسَب لاحق» می ‌داند[1]، پس انسان موظف است پیوند خود را با ارحام سببی نیز قطع نكند. [1] . جَعَلَ الْمُصَاهَرَةَ نَسَباً لاحِقا... (مناقب آل ابی طالب، ابن شهر آشوب، ج3، ص350). 📚 مفاتیح الحیات ص 297 مرکز بین المللی نشر اِسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚩
 حق شهید 

🔸 مسئله شهادت باعث است! درست است که آب بخشی از آلودگی ‌ها را پاک می ‌کند آفتاب بخشی از آلودگی ‌ها را پاک می ‌کند اما آن آلودگی‌ های مهم را نه آفتاب پاک می ‌کند و نه آب؛ آلودگی استکبار را، آلودگی استبداد را، استحمار را، استذلال را و مانند آن را فقط پاک می ‌کند کشور را خون شهید طاهر می‌ کند... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra