eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
10.9هزار دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
1.6هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 روز اول ماه 1443 🔸 حیات طیّبه 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 حیات طیّبه 🔸 ذات اقدس الهی وقتی جریان مستضعفین را تشریح می ‌كند به مسلمین صدر اسلام می ‌فرماید ﴿وَاذْكُرُوا إِذْ أَنْتُمْ قَلِیلٌ مُسْتَضْعَفُونَ فِی الْأَرْضِ تَخَافُونَ أَنْ یتَخَطَّفَكُمُ النَّاسُ فَآوَاكُمْ وَأَیدَكُمْ بِنَصْرِهِ وَرَزَقَكُمْ مِنَ الطَّیبَاتِ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ﴾؛[1] به مسلمین فرمود یادتان باشد شما گروه كمی بودید شما را تضعیف كرده بودند، پناه نداشتید، از نصرت برخوردار نبودید، ذات اقدس الهی به شما پناه داد، شما را یاری كرد، از طیبات شما را برخوردار كرد تا شما شاكر باشید. اگر مستضعفین صدر اسلام با پشت سر گذاشتن رنج های توانستند پناهی پیدا كنند، معلوم می ‌شود كه مستضعف رایگان مستكبر را به خاك نمی‌ سپارد، این ﴿وَ اذْكُرُوا إِذْ أَنْتُمْ﴾ همواره زنده است. 🔸 این آیه را خدا به محرومین صدر اسلام می‌ گوید؛ محرومین صدر اسلام از افرادی بودند كه زندگی آنها بسیار ساده بود. ما می ‌خواهیم راحت زندگی كنیم، اما نمی‌ دانیم ما در چیست. اگر گوش به حرف بدهیم، اینها درون دنیا و بیرون دنیا را بهتر از هر كسی می ‌دانند؛ اینها به ما فرمودند اگر بخواهی آسوده زندگی كنی ساده زندگی كن! اولاً را طرد كن، اینقدر عالی بیندیش [چون] كه جمال در بیرون فضای جان كسی نیست. اگر بخواهید زندگی كنید زندگی كن. اگر بخواهی راحت زندگی كنی ساده زندگی كن. در كریمه سوره نحل كه فرمود: ﴿مَنْ عَمِلَ صالِحًا مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثی وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْیینَّهُ حَیاةً طَیبَةً﴾،[2] را به قناعت تفسیر كردند. 🔸 یك انسان ساده زیست است. این كریمه درباره مستضعفین صدر اسلام است، ذات اقدس الهی به این مستضعفین می‌گوید من شما را از طیبات برخوردار كرده ‌ام، شما باشید. آزادی یك روزی طیب است، آشنا بودن به طرز زندگی یك زندگی طیب است، یك زندگی طیب است، منزه بودن از لوث یك زندگی طیب است، فرمود شما مستضعف بودید ما شما را پناه دادیم و از طیبات برخوردارتان كردیم، شما باشید. پس مستضعف در مشخص است كه چه گروهی‌اند و (ارواحنا فداه) هم مشخص است كه چگونه است. 🔸 از ابی عبدالله حسین ابن علی ابن ابیطالب (روحی و ارواح العالمین لمضجعه الشریف الفدا) سؤال كردند خصوصیات او چیست؟ حضرت مهدی برنامه او چیست؟ او را با چه بشناسیم؟ فرمود: «وَ تَعْرِفُهُ بِالْحَلَالِ وَ الْحَرَامِ‏ وَ بِحَاجَةِ النَّاسِ‏ إِلَیهِ‏ وَ لَا یحْتَاجُ إِلَى أَحَدٍ»؛[3] فرمود امام زمان را با این سه شاخصه می‌ شناسید: او احكام الهی حلال و حرام خدا را می‌ داند و همه مردم به او نیازمندند و او محتاج به احدی نیست، این می‌ شود انسان كامل. اگر چنانچه به ما فرمودند قرآن است كه یك طرفش به دست شماست تا تلاوت و تعلیم كتاب و حكمت و تزكیه و تفسیر و تأویل را بیابید و طرف دیگرش به دست ذات اقدس الهی است هر چه این طناب را بگیرید باز بار معنوی همراهش هست، درباره وجود مبارك ولی عصر هم می ‌خوانیم: «أَیْنَ السَّبَبُ الْمُتَّصِلُ بَیْنَ الْأَرْضِ وَالسَّماءِ».[4] رابط بین جهان فعلی و ذات اقدس الهی است این است كه همه این عمودین را طی كرده است. [1]. سوره انفال، آیه26. [2]. سوره نحل، آیه97. [3]. الغیبة للنعمانی، ص242. [4]. المزار الكبیر (لابن المشهدی)، ص579. 📚 سخنرانی در نیمه شعبان تاریخ: 1369/12/11 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 امام كاظم (علیه السلام) می ‌فرماید: زبانت را درون دهانت بچرخان‌، هر چه با زبان گرد آمد اگر خواستی بخور؛ اما آنچه با خلال از لای دندان بیرون آمد و ناپسند شمردی بیرون انداز.[1] [1] . ... حَتَّی إِذَا فَرَغَ أُتِىَ بِالْخِلالِ، فَقَالَ: یا فَضْلُ! أَدِرْ لِسَانَكَ فِى فِیكَ فَمَا تَبِعَ لِسَانَكَ فَكُلْهُ إِنْ شِئْتَ وَ مَا اسْتَكْرَهْتَهُ بِالْخِلالِ فَالْفِظْهُ‏ (المحاسن، ج2، ص451؛ بحار الانوار، ج63، ص407). 📚 مفاتیح الحیات ص 128. 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 روز دوم ماه 1443 🔸 استغفار پیامبر (ص) برای مؤمنین 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 استغفار پیامبر (ص) برای مؤمنین 🔸 فرمود: ﴿فَاعْلَمْ أَنَّهُ لا إِلهَ إِلاَّ اللّهُ وَ اسْتَغْفِرْ لِذَنْبِكَ وَ لِلْمُؤْمِنینَ وَ الْمُؤْمِناتِ﴾[1] خدای سبحان به پیامبر امر كرد كه برای زن ها و مردهای با ایمان بكن، یقیناً پیامبر استغفار می ‌كند، چون مأمور به استغفار است. انسان باید به حدی باشد كه لااقل پیامبر برای او استغفار بكند! این انشاء و دستور [است]، آن گزارش و خبر را هم كه ذات اقدس الهی داده است كه ﴿الَّذینَ یحْمِلُونَ الْعَرْشَ﴾ فرشته‌ های حامل عرش اینها كه ﴿یسَبِّحُونَ بِحَمْدِ رَبِّهِمْ﴾ اینها ﴿یسْتَغْفِرُونَ لِلَّذینَ آمَنُوا﴾[2] خب اگر فرشته‌ ها از بوی بد می ‌فهمند ما در درون ما چه خبر است وجود مبارك پیامبر یقیناً می‌ فهمد. 🔸 اگر در دو جای سوره مباركه «توبه» فرمود: ﴿قُلِ اعْمَلُوا فَسَیرَی اللّهُ عَمَلَكُمْ وَرَسُولُهُ﴾[3] خدا می ‌بیند و پیامبر می ‌بیند، پیامبر هم می ‌بیند هم از این بوی بد متوجه می ‌شود كه فلان شخص چه نیتی كرده است. خب اگر ما آن حضرت آزار كردیم «یؤذون الله و یؤذون رسول الله»[4] شد باز برای ما استغفار می ‌كند؟ بهترین راه این است كه ما در درونمان یك روضه ‌ای از باشد كه هم وجود مبارك رسول گرامی برای ما استغفار بكند، هم فرشته‌ ها برای ما استغفار بكنند و اگر لغزشی داشتیم با این ذوات قدسی ـ ان ‌شاء ‌الله ـ برطرف می ‌شود. 1. سوره محمد(ص)،آیه19. 2. سوره غافر، آیه7. 3. سوره توبه، آیه105؛ آیه94. 4. سوره احزاب، آیه57؛ ﴿إِنَّ الَّذِینَ یؤْذُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ لَعَنَهُمُ اللَّهُ فِی الدُّنْیا وَالْآخِرَةِ وَأَعَدَّ لَهُمْ عَذَابًا مُهِینًا﴾. 📚 دیدار مسئولان آموزش و پرورش و امور تربیتی با حضرت استاد تاریخ: 1385/03/11 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) می‌ فرماید: ناخن نگرفتن و بوی بد شما مانع نزول وحی بر من می‌ شود[1]؛ همچنین به مردان فرمود: ناخن‌ هایتان را كوتاه كنید؛ ولی به زنان فرمود: بخشی از ناخن ‌هایتان را نگه دارید كه برای شما زینت ‌بخش است.[2] [1] . ... وَ كَیفَ لا یحْتَبِسُ عَنِّى الْوَحْىُ وَ أَنْتُمْ لا تُقَلِّمُونَ أَظْفَارَكُمْ وَ لا تَنْفُونَ رَوَائِحَكُم (قرب الاسناد، ص13). [2] . قَالَ رَسُولُ اللَّهِ لِلرِّجَالِ: قُصُّوا أَظَافِیرَكُمْ وَ قَالَ لِلنِّسَاءِ: اتْرُكْنَ مِنْ أَظَافِیرِكُنَّ، فَإِنَّهُ أَزْینُ لَكُنّ (مكارم الاخلاق، ص66). 📚 مفاتیح الحیات ص 128 و 129. 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 وعده الهی 🔹 شما از هیچ چیزی نهراسید، فقط از خدا! به هیچ چیزی نداشته باشید، مگر به خدا! 🔹 مرحوم کلینی (رِضْوَانِ اللَّهِ عَلَیه) در جلد هشت کافی،[1] یعنی روضه کافی از وجود مبارک معصوم (سَلامُ الله عَلَیه) نقل می ‌کند که حضرت به یکی از اصحاب و شاگردان خود فرمود: اگر من بگویم تو درس خود را بخوان، تو کار علمی خود را انجام بده، هزینه‌ تو با من! آیا آرام می ‌شوی؟ عرض کرد، آری «یا بْنَ رَسُولِ اللَّه»! معصوم یا پسر معصوم وقتی عهده‌ دار هزینه من باشد، به من بگوید تو درس خود را بخوان هزینه تو به عهده من، یقیناً من مطمئن هستم. فرمود همین را خدا به شما داد، ما که هر چه داریم از ناحیه خداست! مگر خدا وعده نداد و نفرمود شما «الْعِلْم...‏ الدُّعَاةُ إِلَی دِینِه‏»؟![2] به دنبال علم بروید! مگر نفرمود تحصیل علم واجب است؟ مگر نفرمود تا نفَس می‌ کشید، به دنبال سواد بروید؟ نه بی ‌راهه بروید، نه راه کسی را ببندید! فقط سواد و سواد و سواد و سواد، آنچه را آموختید، ، آنچه را عمل کردید، با عمل خود به جامعه ، زبان شما هم مانند عمل شما مبلّغ باشد. فرمود همین وعده را خدا به شما داد چرا آرام نمی ‌شوید؟[3] [1]. ر.ک: الكافی (ط ـ الإسلامیة)، ج‏8، ص49. [2]. الخصال، ج‏1، ص186و187. [3]. منیة المرید، ص160; «أَنَّ اللَّهَ تَعَالَی قَدْ تَكَفَّلَ لِطَالِبِ الْعِلْمِ بِرِزْقِهِ خَاصَّةً عَمَّا ضَمِنَهُ لِغَیرِهِ». آپارات با کیفیت مناسب: https://aparat.com/v/KvPzh 📚 سخنرانی عمومی تاریخ: 1395/05/24 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 فیض الهی 🔹 از سابق می ‌گفتند انسان وقتی نزد مولا می ‌رود, چیزی باید به عنوان هدیه ببرد كه آنجا نباشد, یك؛ نبودن آن هم كمال باشد نه نقص, دو. ما اگر نزد ذات اقدس الهی می‌ رویم كه باید برویم حتماً نباید با دست خالی برویم و باید چیزی ببریم, اگر آن چیز علم و عمل و تلاش و كوشش باشد كه اینها همه است, یك; ﴿ما بِكُمْ مِنْ نِعْمَةٍ فَمِنَ اللَّهِ﴾,[1] دو; پس چیزی ما آنجا نبردیم كه نباشد! معدن علم آن‌جاست, معدن كمال آن‌جاست, معدن قدرت آن‌جاست. آنچه او به ما داد كه نباید به عنوان زادراه یا به عنوان هدیه به پیشگاه او ببریم، آن‌جا جز فقر و عجز و ذلّت نیست، اگر گفتند: «در كوی او شكسته‌ دلی می خرند و بس»[2] یعنی همین. ما آوردیم و سلامتِ او در شكستگی آن است, فقر و فلاكت و مسكنت آوردیم، این «مَولای یا مَولای أنتَ الخالِقُ وَ أنَا المَخلُوقُ, أنتَ القَوی وَ أنَا الضَعیفُ»[3] همین است; یعنی به بارگاه الهی عجز و مسكنت و ضعف و جهل و جهالت و «وَ ارحَم عَبدَكَ الجَاهِلَ»,[4] یعنی من جهل آوردم, شما با علم آن را حل كنید. اگر كسی ـ خدای ناكرده ـ بگوید ما چند سال زحمت كشیدیم علمی اندوختیم یا فلان كار خیر را انجام دادیم ـ بارها به عرضتان رسید ـ این طرز تفكّر, اسلامی حرف زدن و قارونی فكر كردن است, مگر قارون غیر از این می ‌گفت كه ﴿إِنَّما أُوتیتُهُ عَلی‏ عِلْمٍ عِنْدی﴾[5] من خودم زحمت كشیدم این را پیدا كردم؟! اگر كسی اسلامی حرف زد باید اسلامی فكر كند، اگر گفت من مسلمانم باید بگوید «مَا بِنَا مِن نَعمَةٍ فَمِنكَ»[6] نباید بگوید ما سی چهل سال زحمت كشیدیم علم پیدا كردیم, چه كسی این نعمت را داد؟ چه كسی این توفیق را داد؟ داشتن استاد خوب نعمت است، داشتن شاگرد خوب نعمت است, داشتن هم ‌بحث خوب نعمت است, داشتن هم‌ حجره خوب و رفیق خوب نعمت است ﴿ما بِكُمْ مِنْ نِعْمَةٍ فَمِنَ اللَّهِ﴾، اینكه گفتند باشید یعنی همین. 🔹 مگر می ‌شود انسان یك رفیق خوبی, هم ‌بحث خوبی, شاگرد خوبی, استاد خوبی, كتاب خوبی نصیب او بشود و نباشد؟! اگر ذات اقدس الهی بخواهد یك دانشجو یا طلبه ‌ای را خوب بپروراند, همه این وسایل را برای او فراهم می ‌كند؛ رفیق خوب, هم ‌حجره خوب, هم ‌اتاق خوب, استاد خوب, شاگرد خوب, كتاب خوب برای او فراهم می ‌كند طولی نمی ‌كشد كه او استاد حوزه و دانشگاه می‌ شود، دیگر نباید بگوید ما چند سال زحمت كشیدیم عالِم شدیم, در تمام این مدت ‌ها دیگری بود كه او را راهنمایی می‌ كرد «مَا بِنَا مِن نَعمَةٍ فَمِنكَ». [1] . سوره نحل، آیه53. [2] . دیوان حافظ، غزل شماره39. [3] . المزار الکبیر(لابن المشهدی)، ص174 و 175. [4] . الاقبال، ج1، ص136. [5] . سوره قصص، آیه78. [6] . مصباح المتهجد، ج1، ص63. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1393/02/18 🆔 @a_javadiamoli_esra