eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
10.9هزار دنبال‌کننده
4.8هزار عکس
1.6هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 پيام تسليت ارتحال حجة الإسلام و المسلمين آقاى أبوالقاسم طاهرى إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ ▫️ گرچه كوچ عزيزان و هجرت دوستان با خود تاب و توان مى برد، اما رحلت برخى از آنان با خود روح و روان مى فشاند. با هيچ توجيه زمينى يا بيان آسمانى نمى توان آهنك اين سفر را تفسير و رفتن اين انسان شريف و عزيز را تعريف نمود، تنها التجاء به ساحت ربّانى و التذاء به وادى سبحانى مى تواند غم اين دورى و غصّه اين هجران را كاهش دهد... . 👇👇👇👇👇
💠 پيام تسليت ارتحال حجة الإسلام و المسلمين آقاى أبوالقاسم طاهرى إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ ▫️ گرچه كوچ عزيزان و هجرت دوستان با خود تاب و توان مى برد، اما رحلت برخى از آنان با خود روح و روان مى فشاند. با هيچ توجيه زمينى يا بيان آسمانى نمى توان آهنك اين سفر را تفسير و رفتن اين انسان شريف و عزيز را تعريف نمود، تنها التجاء به ساحت ربّانى و التذاء به وادى سبحانى مى تواند غم اين دورى و غصّه اين هجران را كاهش دهد. ▫️ جناب حجة الإسلام و المسلمين آقاى شيخ أبوالقاسم طاهرى ( قدس الله سره الشريف) از عالمان پرهيزگار و از فضلاى وارسته اى بود كه محصول تلاش علمى، فرهنگى و دينى خويش را با إخلاص و مهر و صفا توأم با ادب و أخلاق و وفا بدون كمترين چشم داشتى به جامعه علمى خصوصاً حوزوى اهداء مى نمود، آنچه از او به يادگار مانده فضائل اخلاقى و تعهدات ايمانى است بى گفتگو اوصاف شريف و خصلت هاى كريم او قابل توزين و اندازه گيرى نيست، ميزان معرفت او به قرآن حكيم و ارادت او به اهل بيت كريم (عليهم السلام) به وصف در نيامده و قابل شماره نيست. آثار بنانى او دلنواز و مأثر بيانى او سروش غيبى را تداعى مى كند. ▫️ با دلى آكنده از حسرت و غمى آميخته با حيرت اين فراق را به باور رسانده و اما وصل به ديار دوست و شوق ديدار مواليان و زيارت معشوقانش را به او تبريك مى گوئيم. براى همه بازماندگان خصوصا برادر گرامى و ارجمند ايشان حضرت آية الله حبيب الله طاهرى از درگاه ربوبى طاقت عظيم و اجر كريم مسئلت مى نمائيم. مهر ماه سال ١٤٠٠ مرتضى جوادى آملى ▪️ گفتنی است حجت الاسلام والمسلمین ابولقاسم طاهری مدیر مرکز خدمات استان قم و مدیر اسبق حوزه های علمیه استان مازندران بود که بر اثر عوارض ناشی از ویروس منحوس کرونا به دیار باقی شتافت. 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 خوی جاهلیت 🔹 چند قرن قبل از پیغمبر اسلام، خدا در همین کتاب دارد که من چند قرن قبل از اینکه پیغمبر به دنیا بیاید شما مسلمان‌ ها را معرفی کردم؛ مسلمان کسی است که روی پای خودش بایستد ﴿فَاسْتَوَی عَلَی سُوقِهِ﴾. یعنی چه؟ انجیل پنچ قرن قبل از پیغمبر بود، الآن دو هزار سال می‌ شود. من دو هزار سال قبل در انجیل گفتم: ﴿وَ مَثَلُهُمْ فِی الْإِنجِیلِ كَزَرْعٍ أَخْرَجَ شَطْأَهُ فَآزَرَهُ فَاسْتَغْلَظَ فَاسْتَوَی عَلَی سُوقِهِ﴾،[1] فرمود من گفتم اینها مثل خوشه گندم ‌اند، خوشه گندم اول وقتی که رشد کرد یک باد آن را می ‌شکند، یک چند سانتی که بالا آمد یک گره محکمی می‌ زند کمرش را که باد این را تکان ندهد، یک قدری که بالاتر آمد دو تا کار می‌کند؛ هم آن چند سانتی متر قطرش را محکم ‌تر می ‌کند، یک گرهی هم اینجا می ‌زند که کمربندش محکم باشد تا بالا بیاید ﴿كَزَرْعٍ أَخْرَجَ شَطْأَهُ فَآزَرَهُ﴾،[2] «آزره» یعنی «أخذ وزیرا من اهله» وزیر دارد، اما از خودش است! وزیر اختلاسی و نجومی ندارد! «آزره» یعنی «اخذ وزیرا من اهله». وزر یعنی سنگین، وزیر را که وزیر گفتند یعنی بار سنگین کشور روی دوش اوست. ﴿كَلَّا لاَ وَزَرَ﴾،[3] یعنی همین. کلیم حق هم گفت: ﴿وَزِیراً مِنْ أَهْلِی﴾،[4] درد داشت که گفت ﴿وَزِیراً مِنْ أَهْلِی﴾. تا «من اهل» نباشد نمی ‌تواند بار سنگین را بردارد! همه اینها را جناب خوشه گندم فرمود ما به او فرمودیم ﴿فَآزَرَهُ﴾؛ یعنی «اخذ وزیرا من اهله». ﴿فَاسْتَغْلَظَ﴾ حالا قطر شد ﴿فَاسْتَوَی عَلَی سُوقِهِ﴾ روی پای خودش ایستاد. فرمود من پانصد سال قبل از قرآن شما را معرفی کردم. ای کاش به ما می‌ گفتند هر شب قرآن به سر کنید! چگونه خدا ما را متوجه کند؟ ما دو هزار سال قبل گفتیم که یعنی کسی که روی پای خودش بایستد. 🔹 علامه طباطبایی را خدا غریق رحمت کند! فرمود این در ما هست. یکی از فرمایشات ایشان اصرار داشتند که این جاهلیت به تمام معناست که اگر خدایی ناکرده پسر آدم آلوده بشود، خدایی ناکرده دختر آدم آلوده بشود، اولی را تحمل می ‌کنند، اما دومی را تحمل نمی ‌کنند. از نظر قرآن ﴿الزَّانِیةُ وَ الزَّانِی﴾[5] حکمش مشخص است. اما این را تحمل نمی ‌کنند دست به کشتن می‌ زنند، اما هر دو یکی است! چطور اگر پسرت زانی بشود اشکال ندارد، دخترت زانیه بشود اشکال دارد؟! این غیر از چیزی دیگر نیست. اصرار ایشان این بود که این خوی همان است، وگرنه فرقی نه در حرمت و نه در حد است. چرا آن را تحمل می ‌کنند و این را تحمل نمی ‌کنند؟ اسلام به آن معنا[ی حقیقی] نیامده است. 🔹 مرحوم علامه عسکری را خدا رحمت کند! من این حرف را از ایشان شنیدم، ایشان یک شخصیت قابل احترامی است خدا غریق رحمتش کند! ایشان در تأسیس این دانشکده اصول دعوتی کرده بود، در آن روز افتتاح هم خودش منبر تشریف بردند. نمی ‌دانم به چه مناسبتی در تعصب عرب ‌ها حرف زدند. گفتند عرب ‌ها را شما نشناختید، اینها به عشیره و قبیله و نژاد در جاهلیت خودشان وابسته ‌اند. اینها به وجود مبارک قمر بنی‌ هاشم خیلی معتقدند، به خدا قسم دروغ می ‌خورند، ولی به اباالفضل نه! فرمایش ایشان است که ممکن است به خدا قسم دروغ بخورند اما به حضرت اباالفضل نه، به حضرت اباالفضل تا این حد علاقمندند؛ اگر آن عربی پیش بیاید [چنین است]، وگرنه این دختر و پسر فرق نمی ‌کنند. در بین ما نیست. چه دختر چه پسر هر دو خلاف کردند، خلاف است! ﴿لَمَّا یدْخُلِ الْإِیمَانُ﴾،[6] یک رگه ‌هایی از جاهلیت هست. [1]. سوره فتح، آیه29. [2]. سوره فتح، آیه29. [3]. سوره قیامت، آیه11. [4]. سوره طه، آیه29. [5]. سوره نور، آیه2. [6]. سوره حجرات، آیه14. 📚 دیدار گره تفسیر با حضرت استاد تاریخ: 1397/01/21 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 امام صادق (علیه السلام) می ‌فرماید: پنهان ‌ترین جای سكونت شیطان برای چیره شدن بر آدمیزاد زیر ناخن ‌هاست[1]؛ همچنین می ‌فرماید: چیدن ناخن‌ ها در روز جمعه از جذام، دیوانگی، پیسی و كوری نگه می ‌دارد و اگر به چیدن نیاز ندارد اطراف آن را بتراش [بساب][2]؛ نیز می ‌فرماید: هركس روز جمعه ناخن‌ هایش را بگیرد و سبیلش را كوتاه كند سپس بگوید: «بِسْمِ اللَّهِ وَ بِاللَّهِ وَ عَلَی سُنَّةِ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّد»، در برابر هر یك پاداش آزاد كردن انسانی از فرزندان اسماعیل به او عطا می ‌شود.[3] [1] . إِنَّ أَسْتَرَ وَ أَخْفَی مَا یسَلِّطُ الشَّیطَانَ مِنْ اِبْنِ آدَمَ أَنْ صَارَ أَنْ یسْكُنَ تَحْتَ الأَظَافِیرِ (الكافى، ج6، ص490). [2] . تَقْلِیمُ الأَظْفَارِ یوْمَ الْجُمُعَةِ یؤْمِنُ مِنَ الْجُذَامِ وَ الْجُنُونِ وَ الْبَرَصِ وَ الْعَمَی، فَإِنْ لَمْ تَحْتَجْ فَحُكَّهَا حَكّاً (الفقیه، ج1، ص126). [3] . مَنْ قَلَّمَ أَظْفَارَهُ وَ قَصَّ شَارِبَهُ فِى كُلِّ جُمُعَةٍ... أُعْطِىَ بِكُلِّ قُلامَةٍ وَ جُزَازَةٍ عِتْقَ رَقَبَةٍ مِنْ وُلْدِ إِسْمَاعِیلَ (كتاب الخصال، ص391؛ وسائل الشیعة، ج7، ص362). 📚 مفاتیح الحیات ص 129. 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 مظهر عدل الهی 🔹 خدا غریق رحمت کند سیدنا الاستاد را! می‌دانید که شعر غالباً در ابهام و اینهاست درک آن هم آسان نیست. این بیت شعر پیر ما گفت خطا بر قلم صُنع نرفت ٭٭٭ آفرین بر نظر پاک خطاپوشش باد این طور معنا می ‌کردند، یعنی استاد ما گفت که چیزی در عالم نقص ندارد، پس این همه عیوب و امتحانات و مانند آن چیست؟ «پیر ما گفت خطا بر قلم صُنع نرفت» یعنی آن مهندس، آن ذات أقدس الهی یک کار کج و معوج و اینها را انجام نداد. در مصرع دوم می ‌گوید استاد و پیر ما خوب نظری کرد جای خوبی را دید، چرا؟ برای اینکه او رفت را دید که این رحمان پوششی بر روی بهشت و جهنم است. 🔹 آن کسی که مهندس است و صراط مستقیم در دست اوست، هم سرویس بهداشتی را و هم اتاق پذیرایی را باید بسازد. اگر آن نظر بلند مهندس را ببیند و روی نقشه‌ عالَم جهان را نگاه کند، آن نظر، نظری است که این خطا را می‌ پوشاند چه اینکه آن ثواب را هم می ‌پوشاند، هم سرویس بهداشتی لازم است و هم اتاق پذیرایی. «آفرین بر نظر پاک خطاپوشش باد» او از بالا نگاه می ‌کند، روی جهنم و بهشت «الرحمٰن» حاکم است. آفرین بر نظر بلند او که بهشت و جهنم را زیر پوشش «الرحمٰن» نمی ‌بیند، زیر پوشش «الرحیم» می‌ بیند. اگر زیر پوشش «الرحیم» ببیند که جای عذاب است، اما اگر زیر پوشش «الرحمٰن» ببیند این رحمت است. اگر کسی را بخواهند کیفر بکنند مثلاً کافر را، منافق را و مانند آن را بخواهند عذاب بکنند یعنی عدل را رعایت بکنند. این است عدل الهی زیر پوشش «الرحمٰن» است نه زیر پوشش «الرحیم». 📚 خارج فقه نکاح جلسه 501 تاریخ: 1398/10/11 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 غرق در جمال و جلال الهی ▫️ حضرت سكینه (علیها السلام) در هنگام وداع با بدن بی‏ سر امام حسین (علیه‏ السلام) سخنی از او شنید كه دیگران آن را نشنیدند؛ زیرا حلقوم بریده صدای مُلكی ندارد كه هر كسی بتواند آن را بشنود. تنها سكینه كه به فرموده امام حسین (علیه ‏السلام)، در بحر شناور است؛ «وَ أَمّا سكینة فَالغالِبٌ عَلَیها الاسْتِغْراقُ مَعَ اللهِ»[1]، توانایی شنیدن كلام بدن بی ‏سر را دارد: «محرم این هوش جز بی‏ هوش نیست»[2]. سالار شهیدان به حضرت سكینه (علیها السلام) فرمود: این پیام را به پیروانم برسان: شِیعَتِی‏ مَا إِنْ‏ شَرِبْتُمْ‏ رَی‏ عَذْبٍ‏ فَاذْكُرُونِی ٭٭٭ أَوْ سَمِعْتُمْ‏ بِغَرِیبٍ‏ أَوْ شَهِیدٍ فَانْدُبُونِی [3] اگر حادثه ناگواری برایتان رخ داد یا به ستمدیده یا غریب یا شهیدی برخورد كردید، آن را بهانه قرار داده، مرا یاد كنید و بر مصیبت من بگریید. [1]. الكنی و الألقاب، ج2، ص424. [2]. مثنوی معنوی، دفتر اول، بخش1. [3]. المصباح للكفعمی، ص741؛ مستدرك الوسائل، ج17، ص26. 📚 شكوفایی عقل در پرتو نهضت حسینی - صفحه 251 و 252. 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) در احادیثی می‌ فرماید: كسی كه به خدا و قیامت ایمان دارد اگر مرد است بیش از چهل روز و اگر زن است بیش از بیست روز زدودن موهای زاید بدنش را ترك نكند[1]، اشكال ندارد شخص جنب موی عانه ‌اش را با نوره بزداید؛ زیرا بر پاكیزگی بیفزاید[2]، كسی كه موی شرمگاهش را نتراشد و ناخنش را نگیرد و شاربش را كوتاه نكند از ما نیست[3]، موی سبیل و شرمگاه و زیر بغل‌ها را دراز نكنید، چرا كه شیطان آنجا را مخفیگاه خود قرار می ‌دهد.[4] [1] . مَنْ كَانَ یؤْمِنُ بِاللَّهِ وَ الْیوْمِ الآخِرِ فَلا یتْرُكْ عَانَتَهُ فَوْقَ أَرْبَعِینَ یوْماً وَ لا یحِلُّ لامْرَأَةٍ تُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَ الْیوْمِ الآخِرِ أَنْ تَدَعَ ذَلِكَ مِنْهَا فَوْقَ عِشْرِینَ یوْماً (الفقیه، ج1، ص119). [2] . ... وَ الْجُنُبُ لا بَأْسَ أَنْ یطَّلِىَ لأَنَّ النُّورَةَ تَزِیدُ نَظَافَةً (مكارم الاخلاق، ص60). [3] . مَنْ لَمْ یحْلِقْ عَانَتَهُ، وُیقَلِّمْ أظْفَارَهُ، وَیجُزّ شَارِبَهُ، فَلَیسَ مِنَا (الجامع الصغیر، ج2، ص645). [4] . لا یطَوِّلَنَّ أَحَدُكُمْ شَارِبَهُ وَ لا عَانَتَهُ وَ لا شَعْرَ إِبْطَیهِ، فَإِنَّ الشَّیطَانَ یتَّخِذُهَا مَخَابِئَاً یسْتَتِرُ بِهَا (علل الشرائع، ص519). 📚 مفاتیح الحیات ص 130. 🆔 @a_javadiamoli_esra