ماه رجب، ماه ولایت و طليعه ورود به ماه رسالت است
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی: ماه پربركت رجب، ماه ولايت است كه طليعه ماه رسالت است و اين هر دو طليعه شهرالله است ماه مبارك رمضان به عنوان شهرالله ناميده شد كه وجود مبارك پيغمبر(ص) در آن خطبه معروف فرمود: «قَدْ أَقْبَلَ إِلَيْكُمْ شَهْرُ اللَّه» و رسالت، طليعه ورود به باب توحيد است و ولايت، طليعه ورود به باب رسالت است، اگر وجود مبارك حضرت فرمود: «أَنَا مَدِينَةُ الْعِلْمِ وَ عَلِيٌّ بَابُهَا» ماهي كه متعلق به وجود مبارك حضرت امير است، اين طليعه ورود به ماه رسالت است. بزرگاني بودند كه اين سه ماه را پشت سر هم روزه ميگرفتند. اين دعاي نوراني «يا مَنْ أَرْجُوهُ لِكُلِّ خَيْرٍ» اختصاصي به بعد از نماز ندارد در بسياري از فرصتهاي شب و روز اين ماه ميتوان اين دعا را خواند.
معظم له با اشاره به دعای ماه رجب، ادامه دادند: دعاها گرچه به صورت جمله خبريه است اما به داعي انشا القا شده اينها خبر نيستند در قرآن فرمود كساني كه از عذاب الهي در اماناند اينها بدبختاند، اينجا كه ميفرمايد: «وَ آمَنُ سَخَطَهُ» جمله انشايي است؛ يعني خدايا مرا از سَخَط و عذاب و غضب خودت نجات بده! «يا مَنْ أَرْجُوهُ لِكُلِّ خَيْرٍ وَ آمَنُ سَخَطَهُ عِنْدَ كُلِّ شَر»؛ خدايا حوادث تلخي كه پيش ميآيد، مرا در آن حوادث تلخ حفظ كن! غرض اين است كه اين دعا اختصاصي به تعقيبات نماز ندارد، در كلّ اين ماه، در فرصتهاي مناسب و هر وقت که براي انسان حالي پيدا شد، اين دعا را زمزمه كند.
🔺 منبع: news.esra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 عناصر جامع مکتب
🔸 دین به ما گفته است که شما یک ملّت متدین و متمدّن باشید که تمدّنتان را همان تدینتان فراهم بکند. این خواسته دین است، برای این کار که خواسته اصلی و اصیل دین است، چندین کار انجام شد که دو کار عنصر محوری این تمدّن و تدین است: یکی اینکه مکتب جامع سه عنصر را به ما داد، دیگر اینکه خلقتِ جامع این سه عنصر را به ما داد؛ یعنی ساختار هستی ما با سه عنصر سامان پذیرفت و قرآن ما هم با سه عنصر دین ما را معرفی کرد. آن عناصر سه گانه عبارت از این است که ما قانون می خواهیم، چون بدون قانون نمی شود عمل کرد. نیروی اجرایی می خواهیم که قانون به عمل بیاید. نیروی داور و قاضی می خواهیم که این عمل را با آن قانون بسنجد، اگر مطابق بود پاداش بدهد و اگر مخالف بود کیفر بدهد؛ یعنی بدون این سه عنصر جامعه ای متمدّن نخواهد بود.
🔸 قانون حتمی است، اجرای قانون حتمی است، سنجش اینکه اجرا مطابق با قانون است یا نه هم حتمی است. این کار هم در ساختار هستی ماست، هم قرآن اینها را تبیین کرده است. اگر قانون باشد و اجرا نشود یا اگر اجرا بشود و کسی نباشد که تطبیق کند بین آن قانون و این اجرا، این تمدن حاصل نمی شود.
#تمدن_اسلامی
#در_محضر_استاد #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1396/06/02
🆔 @a_javadiamoli_esra
❇️تشکر آیت الله العظمی جوادی آملی از زحمات جامعه پزشکی در مبارزه با كرونا
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در پیامی، از جامعه پزشکی، وزیر محترم بهداشت، معاونانشان و از همه عزیزان و برادران و خواهرانی که سعی بلیغ در درمان بیماری ها و تامین بهداشت مردم در مقابل ویروس کرونا دارند، تشکر و قدردانی نمودند.
معظم له در این پیام، بیان داشتند:
خدای سبحان گاهی انسان را به نعمت امتحان می کند و گاهی به نقمت!
در سوره مبارکه فجر آمده است:
"فَأَمَّا الْإِنْسَانُ إِذَا مَا ابْتَلَاهُ رَبُّهُ فَأَكْرَمَهُ وَنَعَّمَهُ فَيَقُولُ رَبِّي أَكْرَمَنِ...."
آزمون الهی دو قسم است گاهی به رفاه است گاهی به رنج!
این بیماری خطرناک کرونا که عده ای را در جامعه گرانقدر و عزیز ما درگیر کرده، امیدواریم آنها که مبتلا نشده اند، از باب دفع بیماری مبتلا نشوند و خدا عنایت کند و آنها که مبتلا شده اند، از باب رفع بیماری، بر اساس " و نُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ ما هُوَ شِفاءٌ وَ رَحْمَةٌ" شفا پیدا کنند.
از جامعه پزشکی، از وزیر محترم، از معاونانشان از همه عزیزان و برادران و خواهرانی که سعی بلیغ دارند در درمان بیماری ها و در تامین بهداشت مردم، متشکریم.
هم به بیماران شفاء عنایت کند
هم از این بزرگواران به احسن وجه بپذیرد.
منبع: news.esra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
مفاتیح الحیات؛
✳️پاداش پرستاری از بیمار و تامین نیاز وی
شخصی به نام مرازم بن حكیم میگوید: با محمد بن مصادف در سفر حج بودم كه در مدینه بیمار شدم. وی مرا تنها رها میكرد و به مسجد میرفت. من نزد پدر او از فرزندش گله كردم. او هم ماجرا را با امام صادق (ع) در میان گذاشت. آن حضرت به محمد بن مصادف پیغام داد كه اگر در خانه میماندی و از بیمار پرستاری میكردی ثوابش از عبادت در مسجد بیشتر بود.
🔷پاداش پرستاری از بیمار
رسول گرامی اسلام در خصوص پاداش پرستاری از بیمار فرمود: هركس یك شبانهروز از بیماری مراقبت كند خدا او را با ابراهیم خلیل(ع) برانگیزد، آنگاه از صراط همچون برق جهنده تابان بگذرد.
🔷پاداش تأمین نیاز بیمار
رسول خدا(ص) فرمود: ... هركس برای برآوردن نیاز بیمار بكوشد و آن را برآورد، همانند روزی كه از مادرش زاده شده از گناهان خود خارج شود. مردی از انصار پرسید: ای رسول خدا! اگرچه بیمار از خانوادهاش باشد؟ رسول خدا(ص) فرمود: از دارندگان بزرگترین پاداش كسی است كه در برآوردن نیاز [بیمار] خانواده خود بكوشد... .
همچنین رسول خدا (ص) میفرماید: كسی كه در جهت تأمین نیاز بیماری بكوشد، برآورده شود یا نشود، از گناهانش، به سان روزی كه از مادر متولد شده بیرون آید.
#در_محضر_استاد
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
منبع: news.esra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
تازه های نشر؛
جلد 51 «تفسیر تسنیم» اثر آیت الله العظمی جوادی آملی
پایگاه اطلاع رسانی اسراء، جلد 51 تفسیر گرانسنگ تسنیم اثر مفسر بزرگ قرآن کریم، آیت الله العظمی جوادی آملی، با همکاری پژوهشگاه علوم وحیانی معارج و مرکز بینالمللی نشر اسرا، آماده انتشار شد.
جلد 51 تفسیر تسنیم، به تفسیر آیات یک تا پنجاه سوره مبارکه کهف اختصاص دارد.
سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان کنفرانس اسلامی آیسیسکو در سال 1385 تفسیر تسنیم را به عنوان «تحقیق برتر در عرصه مطالعات اسلامی و قرآنی» برگزیده است.
علاقهمندان به تهیه آثار آیتالله العظمی جوادی آملی میتوانند به سایت www.nashresra.ir مراجعه کنند.
منبع: news.esra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 راه آزادی
🔸 ما از چه راهی آزاد می شویم؟ چه چیزی ما را در بند می كند؟ ما می خواهیم از چه چیزی آزاد بشویم؟ گناه یك غل و یك زنجیری و یك سلسله ای در دوش، گردن و پای ماست كه ما را می بندد. در سورهٴ مباركهٴ یس آمده است: ﴿وَ جَعَلْنا مِنْ بَینِ أَیدیهِمْ سَدَّاً وَ مِنْ خَلْفِهِمْ سَدَّاً فَأَغْشَیناهُمْ فَهُمْ لا یبْصِرُونَ﴾[1] یا اغلالی بر گردن اینها انداختیم ﴿فَهُمْ مُقْمَحُونَ﴾.[2]
🔸 این گناهی كه ذات اقدس الهی از اینها مشاهده كرده است، باعث شد كه این گناه را خداوند به صورت غلِ جامعه بر گردن اینها آویزان كرد كه اینها جای را نمی بینند اینها «مُقمح» اند، سر به هوا هستند و جایی را نمی بینند، خب پس زنجیر و غل از گناه برمی آید.
[1] . سورهٴ یس، آیهٴ 9.
[2] . سورهٴ یس، آیهٴ 8.
#در_محضر_استاد #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سخنرانی در جامعة الزهرا
تاریخ: 1374/02/12
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 دروس آیت الله العظمی جوادی آملی به صورت غیر حضوری برگزار می گردد
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: به اطلاع کلیه شاگردان حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی و علاقمندان به دروس معظم له می رساند، به دلیل تعطیلی کلاس های درسی حوزه های علمیه، درس خارج تفسیر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی از امروز به صورت غیر حضوری برگزار می گردد.
شاگردان و علاقمندان معظم له می توانند ادامه سلسله جلسات درس تفسير معظم له را به صورت تصويري در روزهاي درسي از شنبه تا چهارشنبه ساعت 11 صبح, از سايت تلويزيون اينترنتي اسراء به آدرس tv.esra.ir و بازپخش هاي آن دنبال نمايند و همچنين صوت و متن این جلسات را از طریق سایت ایشان به آدرس javadi.esra.ir پیگیری نمایند.
منبع: news.esra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
◼️ السَّلامُ علیکِ یا بِنتَ وَلیِ اللهِ المُعَظَّم السَّلامُ علیکِ یا عَمَّةَ وَلِیِ اللهِ المُکَرَّم السَّلامُ عَلیکِ یا أُمُّ المَصائِبِ یا زَینَب وَ رَحمَةُ اللهِ وَ بَرَکاتُهُ
☑️ براي عقيله بني هاشم همه حساب خاص باز ميكردند؛ يحيي مازني ميگويد من در مدينه همسايه عليبنابيطالب بودم، هر وقت زينب كبري (سلام الله عليها) عازم زيارت قبر پيغمبر ميشد، من ميديدم پيشاپيش عليبنابيطالب (عليه السلام)، طرف راست امام حسن (عليه السلام) و طرف چپ امام حسين (عليه السلام) با اين جلال و شكوه زينب براي زيارت قبر پيغمبر حركت ميكرد، وقتي نزديك قبر ميشدند، وجود مبارك حضرت دستور ميداد و امام حسن ميرفت چراغ قبر را كنار ميبرد يا خاموش ميكرد يا كم نور ميكرد. من نفهميدم راز اين كار چيست!
☑️ بعد سؤال كردم چرا با اين وضع؟ فرمود: اولاً زينب را با جلال و شكوه ميبرند، ثانياً اميرالمؤمنين حاضر نيست كه پيكر پوشيده زينب را در روشنايي كسي ببيند، اگر چراغ روشن باشد و زينب كبري كنار قبر بيايد، اين بدن پيداست، اين بانو بايد طرزي تربيت شود كه با فرشتگان مأنوس باشد، آن وقت اين بانو «عليها ارذل ثيابها» وارد صحنه كوفه يا كربلا ميشود و آن صحنه را ميبيند كه هيچ چارهاي ندارد، مگر «قامت و اهوت الي جيبها» وقتي ديد سر مطهر حسيني است و لبان مطهر حسيني است و چوب خيزران، دست آورد و آن گريبان خود را...
السلام علیکم یا اهلبیت النبوة...
#حضرت_زینب
#در_محضر_استاد
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
❇️چگونه هم مهمان خدا شویم و هم مهماندار او گردیم؟!
🔹 اين دعاهاي ماه رجب و شعبان براي آن است كه انسان را هم شايسته كند كه مهمان خدا بشود هم شايسته كند كه مهماندار خدا بشود؛ در اين معامله سود كلا مال انسان است چون گاهي خداي سبحان مبايعه ميكند خريد و فروش ميكند و با انسان گفتگو دارد چه اينكه در مناجات شعبانيه همين است.
🔹 اما خدا مهمان ما باشد يعني چه؟ ما چه داريم كه او را مهمان كنيم يك و چه وقت او مهمان ما ميشود دو؟! اين در حديث قدسي آمده است که «انا عند المنكسرة قلوبهم» يعني خداي سبحان مهمان دلهاي شكسته است و آن انكسار را، آن فقر را، آن خضوع را، آن خشوع را، آن بندگي خالص را خدا ميپذيرد اين «انا عند المنكسرة قلوبهم» جزء مصاديق مهمان شدن خدا نسبت به دلها است.
#در_محضر_استاد
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
منبع: news.esra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: شانزدهمین شماره از «دو فصلنامه علمی پژوهشی اخلاق وحیانی» به همت مدیریت نشریات پژوهشگاه علوم وحیانی معارج، آماده چاپ شد.
ویژگی شاخص این شماره را می توان در مقاله اول جستجو کرد، جایی که نویسنده مقاله سعی کرده است امکان تربیت دینی را بر مبنای نظریه عقلانیت وحیانی حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی تبیین نماید.
سایر مقالات این شماره نیز به محتوای اخلاق اسلامی مستخرج از قرآن و روایات می پردازند؛ مقاله دوم این شماره از نشریه اخلاق وحیانی، سعی کرده الگوی ارزیابی رفتار اخلاقی را از نهج البلاغه استخراج نماید؛ مقاله سوم به تحلیل حجیت خبر واحد در گزاره های اخلاقی پرداخته است؛ همچنین مقاله چهارم اخلاق و تمدن را از منظر مسکویه رازی پی گیری نموده و در مقاله پنجم شهود اخلاقی از منظر فلسفی کنکاش شده است و مقاله ششم به آسیب شناسی پژوهش های اخلاقی در آثار مسلمانان پرداخته است.
مقالات این شماره از دوفصلنامه به این ترتیب است:
بررسی امکان تربیت دینی برمبنای نظریة عقلانیت وحیانی باتکیه بر نظریات علامه جوادی آملی
طراحی الگوی ارزیابی رفتار اخلاقی در سازمانهای ایرانی در پرتو قرآن و نهجالبلاغه
حجیت خبر واحد در اثبات گزارة اخلاقی
تحلیل همزادی اخلاق و تمدّن در نگرش طبیعتگرای مسکویه رازی
چیستی شهود اخلاقی (بررسی معنا و انواع شهود و شهود اخلاقی در آثار فیلسوفان)
بررسی انتقادی معاشرتپژوهی در میراث اسلامی و آثار معاصران(کاستیها و راهکارها)
علاقه مندان مي توانند جهت مطالعه متن كامل مقالات، به سامانه نشریه اخلاق وحیانی به آدرس Ethics.isramags.ir مراجعه و فايل کامل مقالات را دريافت نمايند.
دو فصلنامه علمی پژوهشی اخلاق وحیانی از مقالاتی که با نگاهی نو در حوزه اخلاق اسلامی، اصول اخلاقی انسانی سایر ادیان، و فلسفه اخلاق، تحقیق وتالیف میشوند، استقبال كرده و مقالاتي كه بر اساس مباني اخلاقی و اصول تربیتی سلوکی حضرت استاد آيت الله جوادی آملي (حفظه الله) نگاشته میشوند را در اولويت بررسي و چاپ قرار ميدهد. نويسندگان و محققين گرامي می توانند جهت اطلاع از شیوه نامه مقالات وارسال مقاله خود از طريق وب سایت مجله اقدام نمایند.
منبع: news.esra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
تازه های نشر؛
جلد 52 «تفسیر تسنیم» اثر آیت الله العظمی جوادی آملی
پایگاه اطلاع رسانی اسراء، جلد 52 تفسیر گرانسنگ تسنیم اثر مفسر بزرگ قرآن کریم، آیت الله العظمی جوادی آملی، با همکاری پژوهشگاه علوم وحیانی معارج و مرکز بینالمللی نشر اسرا آماده انتشار شد.
جلد 52 تفسیر تسنیم، به تفسیر آیات 50 تا پایان سوره مبارکه کهف اختصاص دارد.
سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان کنفرانس اسلامی آیسیسکو در سال 1385 تفسیر تسنیم را به عنوان «تحقیق برتر در عرصه مطالعات اسلامی و قرآنی» برگزیده است.
علاقهمندان به تهیه آثار آیتالله العظمی جوادی آملی میتوانند به سایت www.nashresra.ir مراجعه کنند.
منبع: news.esra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
26.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 پیام نوروزی آیت الله العظمی جوادی آملی؛
قدردانی از کادر درمانی کشور و برشمردن وظیفه عموم در وضع کنونی
🔹 أحسن الخالقین بودن ذات اقدس الهی
🔹 خیر و شرّ
🔹دعوت به دعا
🔹اداره جامعه در سایه عقل و عدل
🔹مشیت الهی
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
جلد سی و دوم کتاب رحیق مختوم آماده انتشار شد
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: در آغازین روزهای سال نو، جلد 32 کتاب ارزشمند «رحیق مختوم» شرح حکمت متعالیه، اثر گرانقدر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی، با همکاری پژوهشگاه علوم وحیانی معارج و مرکز بین المللی نشر اسراء، آماده انتشار شد.
جلد سی و دوم از مجموعه مجلدات کتاب رحیق مختوم، به شرح بخش ۲ از جلد ۸ کتاب شریف اسفار می پردازد.
#تازه_های_نشر
منبع: news.esra.ir
@a_javadiamoli_esra
در ایام عید از رادیو معارف پخش می گردد:
بررسی اخلاق اسلامی در نهج البلاغه از منظر آیت الله العظمی جوادی آملی
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: علی برخورداری از ویژه برنامه «نشان راه» با مباحث آیت الله العظمی جوادی آملی پیرامون بررسی اخلاق اسلامی در نهج البلاغه در ایام نوروز خبر داد.
تهیه كننده برنامه «نشان راه» گفت: این برنامه هر روز ساعت 6 از رادیو معارف پخش می شود و تكرار آن نیزهمان شب ساعت 21:40 روی آنتن می رود.
منبع: news.esra.ir
@a_javadiamoli_esra
💠 بلوغ
🔸 مستحضرید كه این دعا، دعای بسیار مباركی است كه «یَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ وَ الْأَبْصَارِ یَا مُدَبِّرَ اللَّیْلِ وَ النَّهَارِ یَا مُحَوِّلَ الْحَوْلِ وَ الْأَحْوَالِ حَوِّلْ حَالَنَا إِلَی أَحْسَنِ الْحَالِ»،[1] این دعا بسیار دعای آموزنده ای است؛ این دعا برای آن است كه ما خودمان بالغ بشویم و حركت كنیم.
🔸 به ما آموختند كه معنای بالا آمدن سن این نیست كه زمین به دور آفتاب بگردد و این شخص بشود بالغ، الآن می گوییم فلان شخص بالغ است یا بیست سال سن دارد یعنی چه؟ یعنی بیست بار زمین به دور آفتاب گشت، خب زمین حركت كرد این آقا اگر بیست قدم علمی و بیست قدم اخلاقی برداشته باشد بله می شود بیست سال، وگرنه كودك بیست ساله است! ما باید به دور شمسِ حقیقت بگردیم تا سنّمان بالا بشود، وگرنه «صَبیٌّ یَتَشَیَّخ» یا «شِیخٌ یَتَصَبّا». برخی ها كودك هشتاد ساله اند، كودك هفتاد ساله اند، الآن هم كه سنّشان به سالمندی رسید فكر همان فكر كودكانه است؛ بعضی ها كودك بیست ساله اند، بعضی كودك سی ساله اند. وقتی آن با اثاث بازی سرگرم است همان كودك هشتاد ساله است دیگر این به دنبال مجسّمه سگ و گربه است، خود سگ و گربه زنده چه اثر كرده حالا شما به دنبال مجسّمه سگ و گربه هستید؟! این یك كودك بیست ساله است، برای اینكه حركت نكرده!
🔸 این وصف به حال متعلّق موصوف است، زمین بیست بار گشته به این آقا چه؟! این دعا نشان می دهد كه [باید بگوییم] خدایا توفیق بده كه من حركت كنم! در سورهٴ مباركهٴ «فاطر» دارد كه ﴿فَمِنْهُمْ ظَالِمٌ لِّنَفْسِهِ﴾[2] در آنجا این روایت هست كه یعنی «یحُومُ حَوْمَ نَفْسِهِ»؛[3] بعضی خود محورند خب به دور خودش می گردد، این شخص دیگر بالغ نمی شود! این بیست بار سی بار به دور هوس خودش گشت، این همان كودك بیست ساله است. بنابراین فروردین كه میآید معنایش این است كه ما باید سنّمان بالا بیاید و بالغ بشویم، بلوغ چیز دیگر است.
[1] . زادالمعاد، ص328.
[2] . سورهٴ فاطر، آیهٴ 32.
[3] . معانی الأخبار، ص104.
#در_محضر_استاد
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1390/12/25
🆔 @a_javadiamoli_esra
✳️راه تشخيص بنده بودن يا آزاد بودن!
راه تشخيص بنده بودن يا آزاد بودن اين است كه اگر به دلخواه خود عمل مي كنيم معلوم مي شود در قفس آز و طمع زنداني هستيم؛ و اگر به خواسته خدای سبحان عمل مي كنيم، آزاد هستيم. انسان آزاد به غير خدا نمي انديشد.
حكمت عبادات، ص129
#در_محضر_استاد
@a_javadiamoli_esra
به مناسبت فرارسیدن اعیاد شعبانیه:
⛯تخفیف ویژه آثار مرکز نشر اسراء
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: به مناسبت فرارسیدن اعیاد شعبانیه و حمایت از شعار #در_خانه_بمانیم، کلیه آثار مرکز نشر اسراء با #تخفیف ۳۰٪ و #ارسال_پستی_رایگان به سراسر کشور از ۱ تا ۱۵ ماه مبارک شعبان نموده است.
علاقه مندان جهت تهیه آثار به سایت مرکز نشر اسراء به آدرس www.nashresra.ir مراجعه فرمایند.
@a_javadiamoli_esra
34.01M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 پیام تصویری حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی دامت برکاته
🔸 به مناسبت فرا رسیدن ماه مبارک شعبان
تاریخ: 1399/01/06
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 امام حسین (علیه السلام) مظهر عدل و عقل
🔸 این بیان چقدر بیان عالمانه و محقّقانه است! گرچه این حدیث را از جدّ بزرگوارشان نقل می کنند، فرمودند هیچ هدفی وسیله را توجیه نمی کند. حضرت فرمود که «مَنْ حَاوَلَ أَمْراً بِمَعْصِیةِ اللَّهِ كَانَ أَفْوَتَ لِمَا یرْجُو وَ أَسْرَعَ لِمَجِیءِ مَا یحْذَرُ»،[1] خیلی ها اخیراً می گویند هدف وسیله را توجیه می کند! حضرت فرمود اگر مقصدی داری از راه صحیح باید وارد بشوی. کسی بخواهد از راه حرام به مقصد برسد هرگز به مقصد نمی رسد. هیچ هدفی وسیله را توجیه نمی کند. بین هدف و وسیله تناسب ضروری برقرار است؛ از راه پاک به مقصد پاک، مقصد پاک راه پاک می طلبد. «مَنْ حَاوَلَ أَمْراً بِمَعْصِیةِ اللَّهِ»؛ بخواهد از راه حرام به مقصد برسد هرگز نمی برسد: «مَنْ حَاوَلَ أَمْراً بِمَعْصِیةِ اللَّهِ كَانَ أَفْوَتَ لِمَا یرْجُو وَ أَسْرَعَ لِمَجِیءِ مَا یحْذَرُ»؛ زودتر از دیگران به چاه می افتد. این بیان بوسیدنی است!
🔸 حالا خیلی ها به این فکر افتادند گفتند هدف وسیله را توجیه می کند، هدف وسیله را توجیه می کند! حضرت تنها مسئله مبارزه آنها را نگفت، این معارف بلند را هم گفته است. ما اگر برای مظلومیت سیدالشهداء گریه می کنیم برای مظلومیت عقل و عدل است، وگرنه ما ملّت گریه نیستیم. نباید گفت چرا شیعه گریه می کند؟ شیعه برای اینکه عدل را از دست داد، عقل را از دست داد.
🔸 خدا مرحوم ابن بابویه قمی را غریق رحمتش کند! می گوید ما برای این می گرییم که عدل را از ما گرفتند، عقل را از ما گرفتند، عصمت را خاموش کردند برای اینکه اینها را به دست بیاوریم گریه می کنیم. در مجلسی در مدینه وجود مبارک حجت بالغه الهی حسین بن علی (سلام الله علیه) نشسته است، آن ابن ازرق که از ابن عباس مسئله سؤال می کند که حضرت جواب داد، او در کمال بی ادبی گفت آقا به تو چه؟ من که از تو سؤال نکردم! تازه ابن عباس دارد می گوید نه آقا اینها باسواد هستند.[2] این گریه ندارد؟! ما که اهل گریه بی جا نیستیم، ما میبینیم که عدل را دارند از ما می گیرند، عقل را از ما دارند می گیرند طهارت را دارند از ما می گیرند ما با اشک به دست می آوریم.
🔸 همین حسین بن علی (سلام الله علیه) که این حدیث بوسیدنی است، فرمود هیچ هدفی وسیله را توجیه نمی کند، هیچ ممکن نیست با بانک ربوی اقتصاد سالم بشود، با رشوه مال فراهم بشود، هیچ ممکن نیست! با حرام هرگز زندگی کسی پیش نمیرود، «مَنْ حَاوَلَ أَمْراً بِمَعْصِیةِ اللَّهِ كَانَ أَفْوَتَ لِمَا یرْجُو وَ أَسْرَعَ لِمَجِیءِ مَا یحْذَرُ»، (روحی لک الفداء)!
[1] . الكافی(ط ـ الإسلامیة)، ج2، ص373.
[2] . التوحید (للصدوق)، ص80.
#در_محضر_استاد
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس تفسیر سوره مبارکه جمعه جلسه 9
تاریخ: 1397/01/27
🆔 @a_javadiamoli_esra
شناخت مقام و منزلت امام حسین از منظر آیت الله العظمی جوادی آملی
از رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) نقل شده است: علی (علیه السلام) از من است و من از علی؛ «علىّ منّى و أنا من على». نیز رسیده است: حسین (علیه السلام) از من است و من از حسین (علیهالسلام)؛ «حسین منّى و أنا من حسین».
راز روایات یاد شده، این است كه امامت، چون جانشینی نبوت است، از آن مقام منیع جدا نیست؛ چنان كه نبوت بی امامت سودی ندارد. این انسجام معنوی، نشان می دهد كه آثار رسالت نبی اكرم (صلی الله علیه و آله و سلم) را باید در زندگی امامان معصوم (علیهم السلام)، به ویژه در زندگی امام حسین (علیه السلام)، جست و جو كرد.
منبع : news.esra.ir
@a_javadiamoli_esra
پیام تسلیت آیتالله العظمی جوادی آملی در پی ارتحال آيت الله سيد جعفر كريمى
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: آیت الله العظمی جوادی آملی به مناسبت ارتحال عالم ربانى حضرت آيت الله حاج سيد جعفر كريمى پیام تسلیتی صادر فرمودند.
متن پیام معظم له به شرح زیر است:
بسم الله الرحمن الرحيم
انا لله وانا اليه راجعون
ارتحال عالم ربانى فقيه والا مقام حضرت آية الله حاج سيد جعفر كريمى مايه تأسف شد. اين سانحه سنگين را به حوزه هاى علميّه و مراجع عظام تقليد و شاگردان آن عالم راحل تسليت و علو درجه آن مرحوم و صبر و اجر بازماندگان از خداى سبحان مسئلت مى شود.
جوادی آملی
1399/1/10
منبع:news.esra.ir
@a_javadiamoli_esra
به مناسبت سالروز ولادت قمر بنی هاشم(ع)؛
حضرت ابوالفضل العباس(ع) و فضیلت حشر با فرشتگان
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: آیت الله العظمی جوادی آملی: فضيلت حشر با فرشتگان، كه هيچ لذتي بالاتر از آن نيست، در روايات براي بنده صالح خدا،حضرت ابوالفضل العباس(سلام اللهعليه) نيز گفته شده و اين گونه پاداش هاي غيبي، ظهور راز عبادت و اطاعت و بروز روح بندگي است.
منبع:news.esra.ir
@a_javadiamoli_esra
امام سجاد(ع) و دستیابی به حكمت عبادات
سخنان امام سجاد (سلام اللهعليه) كه بر منبر شام ايراد فرمود، نشان مي دهد كه حضرات معصومين (عليهم السلام) به حكمت عبادات رسيده اند. در بخشهايي از سخنان آن حضرت آمده است: «أنا بن مكّة ومني، أنا بن زمزم وصفا» من فرزند مكه و منا هستم؛ يعني آن عبادتي كه بايد در مكه و منا انجام بگيرد من به آن رسيده ام و آن عبادت مرا به اينجا رساند، نه اينكه من فرزند سرزمين مكه و منا هستم. آنان كه در منا زندگي مي كنند و اهل آن سرزمين اند فرزند منا نيستند؛ آنكه قرباني مي دهد تا دين زنده و محفوظ بماند او فرزند مناست. با اينكه در اين مسافرت حسين بن علي(سلام اللهعليه) از مكّه برگشت و ديگر به مشعر و منا و عرفات نرفت و در مني قرباني نكرد، قبل از روز دهم ذي الحجه حضرت از مكّه به طرف كوفه حركت كردند، امام سجاد (عليه السلام) هم به منا نرفت و قرباني نكرد، با اين وجود فرمود: من فرزند مكه و منا هستم.
#در_محضر_استاد
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
منبع:news.esra.ir
@a_javadiamoli_esra
💠 حرمت محیط زیست
🔸 ما وقتی حرمت محیط زیست را نگه می داریم که حرمت این بدن را نگه بداریم. هشتاد درصد یعنی هشتاد درصد! مشکلات بیمارستان ما همین قسمت است، از بس پُرخوری و بدخوری است. آدم این قدر می خورد که در مجلس آروغ بزند؟! پیغمبر که مهد ادب بود، فرشته ادب بود، کسی در مجلس ایشان آروغ زد، فرمود کمتر بخور! «أقلِل مِن جَشَإ»،[1] آدم این قدر می خورد که جلوی مردم آروغ بزند؟! ما وقتی که بدنمان را نشناختیم، اصلاً انسانیت خود را نشناختیم، دل شما می خواهد هوای هوا را داشته باشیم؟!
در بی خبری از تو صد مرحله پیشم ٭٭٭ تو بی خبر از غیری من بی خبر از خویشم[2]
🔸 وقتی آدم نمی فهمد که چقدر غذا بخورد، دلتان می خواهد زمین و زمان را حفظ بکند؟ نگذاشتند که دین عرضه شود، ما خیال می کنیم که دین همان چهار رکعت نماز است! این قرآن کریم چقدر شیرین حرف می زند! آنجا که سخن از ادب و کرامت و معنویت است، نام انسان را با ملائکه ذکر می کند؛ آنجا که سخن از خوردن است، نام انسان را با دام ذکر می کند: ﴿كُلُوا وَ ارْعَوْا أَنْعامَكُمْ﴾،[3] ﴿مَتاعاً لَكُمْ وَ لِأَنْعامِكُمْ﴾،[4] این انسان باید بفهمد که چرا قرآن نام اینها را با دام یک جا ذکر می کند! اما آنجا که جای فهم و ادب و انسانیت و امانت است، می گوید انسان ها و ملائکه دروغ نمی گویند، انسان ها و ملائکه امین هستند. ما این هستیم، دین برای همین آمده است. نتیجه عرض ما این است که اوّل خودمان را بشناسیم، دوم اینکه بدن در اختیار ماست، سفره در اختیار ماست، نه ما در اختیار سفره!
🔸 مطلب بعدی آن است که ما خیال می کنیم آسمان از ما جداست، زمین از ما جداست، حوادث روزگار از ما جداست، این طور نیست، ما به هم وابسته ایم. دین به ما می گوید همان طوری که زمستان سرد است، شما ناچار هستید در لباس خود اثر بگذارید، شما اگر بد کردید، هوا هم بد می شود! این برای خیلیها افسانه است که ما حالا بد بکنیم، گناه بکنیم، باران برای ما نیاید، این افسانه است. باید بدانیم که یک نفر این را اداره کرد، یک نفر! الآن کسی که این دستگاه را ساخت، یک بروشور داد که از آن استفاده بکنیم یا نه؟ این تلویزیون را ساختند، این هواپیما را ساختند، این رادیو را ساختند، این بروشور را دادند یا ندادند؟ کسی که این بدن را ساخت، به او یک بروشور داد که استفاده بکند یا نداد؟ کسی که این نظام را ساخت، یک بروشور داد که از هوا چگونه استفاده بکند یا نکرد؟ این نظام دقیق است! ما تازه دانشمندان را می گوییم دانشمند، چرا؟ برای اینکه او سی ـ چهل سال درس خوانده یک ذرّه ای از ذرّات بدن را فهمید. آن که بدن آفرین است که ﴿أَ لَا یعْلَمُ مَنْ خَلَقَ وَ هُوَ اللَّطیفُ الْخَبیرُ﴾،[5] این قرآن را داده، این روایات را داده که با این دستگاهی که من خلق کردم، این را این طور بکار ببر! این زمین که من خلق کردم این طور بکار ببر! این دریایی که خلق کردم، این آسمانی که خلق کردم، این طور بکار ببر! آیا اینها را همین طور رها کرده است؟ کسی چهار تا آهن را روی هم می گذارد، می شود رادیو و یک بروشور برای آن میگذارد، این نظام محیرالعقول را ساخته، به ما گفته هر چه دلت می خواهد روی هوا، زمین، دریا این کار را بکند؟!
🔸 بنابراین ما اوّل باید فرهنگ دین را و معرفت نفْس را شروع بکنیم، حقیقت خودمان را شناختیم، بدنمان را از جهت بهداشت حفظ می کنیم، محیط زیست خود را حفظ می کنیم، ادب و احترام را حفظ می کنیم و کرامت خود را حفظ می کنیم و هرگز کسی نیازمند نیست که کسی به ما بگوید زباله را در فلان جا نریز! وقتی خودمان را شناختیم خیلی از کارها حل است.
[1] . صحیفة الامام الرضا (علیه السلام)، ص69؛ بِإِسْنَادِهِ قَالَ حَدَّثَنِی أَبِی عَنْ عَلِی بْنِ أَبِی طَالِبٍ(علیه السلام) قَالَ قَالَ أَبُو جُحَیفَةَ أَتَیتُ النَّبِی(صلی الله علیه و آله و سلم) وَ أَنَا أَتَجَشَّأُ فَقَالَ لِی «یا أَبَا جُحَیفَةَ اكْفُفْ جُشَاكَ فَإِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ شِبَعاً فِی الدُّنْیا أَطْوَلُهُمْ جُوعاً یوْمَ الْقِیامَةِ قَالَ فَمَا مَلَأَ أَبُو جُحَیفَةَ بَطْنَهُ مِنْ طَعَامٍ حَتَّی لَحِقَ بِاللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ».
[2]. صهبای قمشه ای.
[3]. سوره طه، آیه54.
[4]. سوره نازعات، آیه33؛ سوره عبس، آیه32.
[5]. سوره ملک، آیه14.
#در_محضر_استاد
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 دیدار رئیس سازمان محیط زیست با حضرت استاد
تاریخ: 1395/11/19
🆔 @a_javadiamoli_esra