eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
10.8هزار دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
1.5هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 روز بیست و هشتم ماه 1443 🔹 معراج ِ جان 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 معراج ِ جان 🔹 در نماز كسی كه رو به قبله ایستاده است و حتی اخطار به بال هم كرده است، گفت چهار ركعت نماز به جا می‌ آورم «قربة الی الله»، این نیت به حمل اوّلی است و غفلت به حمل شایع؛ یعنی «هذه نیةٌ و هذه لیست بنیة»! آن نیست كه كسی بگوید من چهار ركعت نماز به جا می ‌آورم، نیت آن است؛ یعنی اگر مرغی از روی سكّوی پَرِشی پرواز كند، می ‌گویند منبعث شد و طیران كرد؛ این حالت انبعاث را می‌ گویند «نیت». اگر مصلّی چنین حالی در او پیدا شد، چون از این سكّوی پرش پرواز كرد، نیت كرد، آن‌گاه صلات می ‌شود . وقتی به معراج رفت، در بین مردم نیست، لذا وقتی بر می ‌گردد را رعایت می ‌كند. 🔹 اگر كسی در جمع ما نیست، الآن وارد جمع ما شد، سلام می ‌كند می گوید «سلامٌ علیكم»؛ ولی اگر كسی در جمع ما بود، دیگر به ما نمی ‌گوید «سلامٌ علیكم». اینكه نماز «تَحْرِیمُهَا التَّكْبِیرُ وَ تَحْلِیلُهَا التَّسْلِیم‏»، برای آن است كه این نمازگزار به رفته بود و در جمع ما نبود نزد ما نبود، حالا كه دارد می ‌آید، به هر حال كسی كه تازه وارد است باید سلام بكند، می‌ گوید: «السَّلَامُ عَلَیكُمْ وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَكَاتُه‏»، لذا آن بزرگانی كه این معانی را یافتند، می ‌گویند ما در موقع گفتن «السَّلَامُ عَلَیكُمْ» خجالت می کشیم؛ مثل اینكه الآن که در حضور یكدیگریم خجالت می ‌كشیم كه به یكدیگر بگوییم «سلامٌ علیكم»! اگر كسی جدای از این جمع بود، وقتی وارد جمع شد، می‌ گوید «سلامٌ علیكم»؛ اما اگر كسی در بین مردم بود كه نمی ‌گوید «سلامٌ علیكم»! آن نمازگزاری كه حواسش از دنیا و از اهل دنیا پَرِش نكرد، این در بین مردم است، این چطور به خود اجازه می‌ دهد كه در آخر نماز بگوید: «السَّلَامُ عَلَیكُمْ وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَكَاتُه»، خدا می ‌داند! پس نماز كه نیتی دارد، نیت، به این معنا نیست كه یك علم حصولی را از ذهن بگذرانی، بلكه نیت آن است و آنچه ما در نماز به عنوان نیت داریم این نیت است به حمل اوّلی و غفلت است به حمل شایع! 📚 سوره مبارکه حشر جلسه 19 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 دعا و صدقه: رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) هنگامی كه به سفر می ‌رفت، چنین دعا می‌ كرد: «اللَّهُمَّ إِنِّى أَعُوذُ بِكَ مِنْ وَعْثَاءِ السَّفَرِ وَ كَآبَةِ الْمُنْقَلَبِ وَ سُوءِ الْمَنْظَرِ فِى الأَهْلِ وَ الْمَالِ وَ الْوَلَدِ؛ خدایا! از سختی سفر و اندوه دوری و سرگردانی و دربدری و بد منظری درباره خاندان و مال و فرزند به تو پناه می ‌برم».[1] [1] . كَانَ إِذَا سَافَرَ قَالَ: .... (مصباح المتهجد، ص674ـ675). 📚 مفاتیح الحیات ص 196. 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کاشت نهال توسط آیت الله العظمی جوادی آملی در هفته درختکاری 💠 به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء: حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی، روز یکشنبه همزمان با شروع ، طی مراسمی با حضور مسئولین اداره منابع طبیعی استان قم، یک اصله نهال را غرس نمودند. آیت الله العظمی جوادی آملی ضمن قدردانی از زحمات مسئولینی که به درختکاری اهمیت می دهند، اظهار داشتند: مطلب اساسی آن است که ما هم باید مان را حفظ کنیم و هم نسبت به وظیفه رسمی داریم و آن را باید در نظر بگیریم؛ کاشتن چهار درخت و چهار تا بلوط هنر نیست، جلوی را گرفتن هنر است! 👇👇👇👇
کاشتن چهار درخت و چهار تا بلوط هنر نیست، جلوی غارتگری جنگل را گرفتن هنر است! 💠 به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء: حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی، روز یکشنبه همزمان با شروع ، طی مراسمی با حضور مسئولین اداره منابع طبیعی استان قم، یک اصله نهال را غرس نمودند. آیت الله العظمی جوادی آملی ضمن قدردانی از زحمات مسئولینی که به درختکاری اهمیت می دهند، اظهار داشتند: مطلب اساسی آن است که ما هم باید مان را حفظ کنیم و هم نسبت به وظیفه رسمی داریم و آن را باید در نظر بگیریم؛ کاشتن چهار درخت و چهار تا بلوط هنر نیست، جلوی را گرفتن هنر است! 🔸 ایشان سپس ادامه دادند: یک وقتی در کوفه و یا شام، بعضی از مسئولین دستگاه های حجاجی سوال کردند که ریختن خون پشه آیا حلال است؟ حرام است؟ مکروه است؟ جواب داده شد که شما آن همه مسلمان ها و شیعیان را کشتید و سوال نکردید، حالا از خون پشه سوال می کنید؟! ما این همه فریاد زدیم که این جنگل برای مردم است، حق حیات مردم است، نگذراید این جنگل ها را غارت کنند، کسی گوش نکرد! 🔸 معظم له ادامه دادند: و جنگل کاری یک است، درخت باید کاشت، و پس از 50 سال یا بیشتر، پس از عمر مفیدی که هر درختی دارد، باید چوب مردم، درب و مبل و کاغذ مردم را از آن تأمین کرد، نباید درخت های سبز را از بین برد و آنها را تبدیل به هیزم کرد! ما که در کشور پُربرکتی زندگی میکنیم که دریا و صحرا و کوه و جنگل دارد، نباید چوب و کاغذ از خارج وارد کنیم، تمام میز و مبل مملکت باید از این جنگل ها تأمین شود! 🔸 ایشان سپس به اهمیت درختکاری در لسان اهلبیت (علیهم السلام) اشاره کردند و بیان داشتند: امام معصوم علیه السلام می فرماید: «ایّما رجلٍ سقا طلحةً او سدرةً فکانّما سقا مؤمناً من ظمأٍ»؛ اگر کسی به پای یک درختی آب بریزد و نگذارد آن درخت خشک شود، این است، یعنی همچنان که اگر شما به یک مؤمن آب بدهید، اهل بهشت می شوید، همچنان است که آب به هم بریزید، اهل بهشت می شوید، این امامان معصوم بودند که این مطالب را به ما گفتند و لذا ما باید حق چنین دین و مکتبی را بدانیم و ادا کنیم چون اینها بودند که راه را به ما نشان دادند. در این مراسم، کارت «همیار طبیعت» و همچنین «نمادی از درخت بلوط» به پاس قدردانی از بیانات ایشان در حمایت از درختکاری و حفظ محیط زیست اهدا شد. آیت الله العظمی جوادی آملی نیز از زحمات مسئولین اداره منابع طبیعی و دیگر مسئولینی که در حفظ محیط زیست تلاش می کنند، قدردانی نمودند. آپارات: https://aparat.com/v/LpceC 📚 هفته درختکاری تاریخ: 1400/12/08 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 روز بیست و نهم ماه 1443 🔹 قیامِ هدایت 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 قیامِ هدایت 🔹 گفته ‌اند اگر سرنشینان كشتی صد نفر باشند نود و نه نفرشان اهل شنا نباشند یك نفر آشنا به شنا باشد و كشتی دارد غرق می‌ شود و آن نود و نه نفر در كام دریا فرو می ‌روند، این یك نفر كه می‌ تواند با شنا به ساحل برسد نباید بگوید «خواهی نشوی رسوا همرنگ جماعت شو»، باید بگوید «خواهی نشوی رسوا همرنگ حقیقت شو»! در برابر تقاضای كاذب باید آن تقاضا را به تبدیل كرد، نه كالای كاذب را عرضه كرد؛ در این طور است، در این طور است، در این طور است، در این طور است، چه اینكه در كالاهای مادّی هم همین طور است. اگر چیزی را جامعه خواست و معقول نبود و منقول دینی آن را تأیید نكرد، باید مسیر تقاضا را عوض كرد. 🔹 سالار شهیدان آمده گفته اعتدالی كه اَموی و مروانی آوردند آوردند و مطابق آن تقاضای كاذب دارند، این باید رخت بربندد و بیاید كه تقاضای صادق مردم استنباط بشود اوّلاً، عرضه صادق هم ارائه بشود ثانیاً، تا چنین جامعه ‌ای رشد بكند ثالثاً. سالار شهیدان دید اموی و مروانی كلّ مسیر را برگرداندند و به فكر تقاضای كاذب و عرضه كاذب ‌اند، دید هیچ چاره ‌ای ندارد قیام كرد و با مسیر را برگرداند و اگر ممكن بود با سخنرانی ها این مسیر عوض شود حتماً سالار شهیدان همانند انبیا و اولیای دیگر با پیام و سخنرانی و مناظره و گفتگو و گفتمان مسئله را حل كرده بود. 📚 سخنرانی محرم تاریخ: 1384/11/14 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 دعا و صدقه: ... امیرموٴمنان (علیه السلام) هنگام سفر می‌گفت: «... اللَّهُمَّ أَنْتَ الصَّاحِبُ فِى السَّفَرِ وَ أَنْتَ الْخَلِیفَةُ فِى الأَهْلِ وَ لا یجْمَعُهُمَا غَیرُكَ؛ لأَنَّ الْمُسْتَخْلَفَ لا یكُونُ مُسْتَصْحَباً وَ الْمُسْتَصْحَبُ لا یكُونُ مُسْتَخْلَفاً».[1] [1] . نهج البلاغة، خطبهٴ 46. 📚 مفاتیح الحیات ص 196. 🆔 @a_javadiamoli_esra