eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
12.5هزار دنبال‌کننده
5.5هزار عکس
2هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 کانال دروس معظم له @a_javadiamoli_doross ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 مِهرِ هدایت ▫️ یک وقت کسی حرف حکیمانه می‌ زند اما ضامن اجرا ندارد؛ ولی فرمود ما این گونه نیستیم، ما حکمت داریم، ضامن اجرا هم داریم؛ تبلیغ می ‌کنیم می ‌کنیم و به انبیا مخصوصاً وجود مبارک حضرت (علیهم الصلاة و علیهم السلام) می ‌گوییم: ﴿قُلْ لَهُمْ فی‏ أَنْفُسِهِمْ قَوْلاً بَلیغاً﴾؛ حرف‌ ها را به جان آنها برسانید نه به گوش آنها، آنها هم همین کار را کردند. این طور نبود که فقط بگویند ما به گوش رساندیم، نه! این حرف‌ ها را به جان مردم رساندند؛ چند بار گفتند، از آنها اقرار گرفتند، محاجّه کردند، استدلال کردند. فرمود: ﴿قُلْ لَهُمْ فی‏ أَنْفُسِهِمْ قَوْلاً بَلیغاً﴾؛ این می‌شود . ▫️ امام باقر(سلام الله علیه) یک بیان نورانی دارد که ما نمی‌توانیم بگوییم «بگذار تا بیفتد و بیند جزای خویش»؛ فرمود: «بَلِیةُ النَّاسِ عَلَینَا عَظِیمَةٌ إِنْ دَعَوْنَاهُمْ لَمْ یسْتَجِیبُوا لَنَا وَ إِنْ تَرَكْنَاهُمْ لَمْ یهْتَدُوا بِغَیرِنَا»؛ گرفتاری ما با این مردم کم نیست، سنگین است، برای اینکه دعوتشان می‌ کنیم نمی ‌آیند، رها کنیم، نمی شود، برای اینکه راهی غیر از این نیست. این حرف ما نیست که ما بگوییم «بگذار تا بیفتد و بیند جزای خویش»، ما الآن غصّه می‌ خوریم، این برای ما بسیار دشوار است: «بَلِیةُ النَّاسِ عَلَینَا عَظِیمَةٌ إِنْ دَعَوْنَاهُمْ لَمْ یسْتَجِیبُوا لَنَا وَ إِنْ تَرَكْنَاهُمْ لَمْ یهْتَدُوا بِغَیرِنَا»؛ . تا آخرین لحظه حضرت اینها را رها نکرد، آن آخرین لحظه هم که مسئله فتح مکه بود، فرمود: «اذْهَبُوا فَأَنْتُمُ الطُّلَقَاء»؛ تا آخرین لحظه این چنین بود، خطبه برایشان خوانده، در حجة الوداع خطبه خوانده و مانند آن. 📚 سوره مبارکه قمر جلسه 2 تاریخ: 1396/01/27 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 371 🔸 پدر، ریشهٴ نعمت‌ها ... امام رضا (علیه السلام) هم در این باره فرمود: بر تو باد به فرمانبرداری از پدر و نیكی به وی و فروتنی و خاكساری در برابر او و بزرگ‌داشتن و گرامی‌داشتن او و نیز آرام سخن گفتن در حضورش، زیرا پدر ریشه و پسر شاخهٴ اوست. اگر پدر نبود خدا پسر را هم تقدیر نمی‌كرد. اموال و آبرو و جانتان را برایشان بذل كنید كه... جان و مال تو برای پدر است، پس در دنیا از پدران به نیكی پیروی كنید و پس از مرگشان برای آنان دعا و طلب رحمت كنید... .[1] البته این، بدان معنا نیست كه پدر حق جفا بر فرزند داشته باشد، بلكه اگر جفا كند گرفتار عاقّ فرزند شدن می‌شوند. [1] . عَلَیكَ بِطَاعَةِ الأَبِ وَ بِرِّهِ وَ التَّوَاضُعِ وَ الْخُضُوعِ وَ الإِعْظَامِ وَ الإِكْرَامِ‏ لَهُ وَ خَفْضِ الصَّوْتِ بِحَضْرَتِهِ فَإِنَّ الأَبَ أَصْلُ الابْنِ وَ الابْنَ فَرْعُهُ لَوْلاهُ لَمْ یكُنْ یقَدِّرُهُ اللَّهُ ابْذُلُوا لَهُمُ الأَمْوَالَ وَ الْجَاهَ وَ النَّفْسَ وَ قَدْ أَرْوِی أَنْتَ وَ مَالُكَ لأَبِیكَ فَجُعِلَتْ لَهُ النَّفْسُ وَ الْمَالُ تَابِعُوهُمْ فِى الدُّنْیا أَحْسَنَ الْمُتَابَعَةِ بِالْبِرِّ وَ بَعْدَ الْمَوْتِ بِالدُّعَاءِ لَهُمْ وَ التَّرَحُّمِ عَلَیهِمْ... (فقه الرضا ع، ص334؛ بحار الانوار، ج71، ص76ـ77). 📚 مفاتیح الحیات ص 248 مرکز بین المللی نشر اِسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠
شکوه کعبه

🔸 کعبه با بناهای دیگر فرق دارد. درباره همین بس که فرمودند تا کعبه هست، دین هست... . 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
شکوه کعبه

🔸 کعبه با بناهای دیگر فرق دارد. درباره همین بس که فرمودند تا کعبه هست، دین هست و چون دین «الی یوم القیامة» هست، کعبه هم «الی یوم القیامة» خواهد بود. 🔸کعبه از نظر بِنا نظیر آیات قرآن از نظر کلام است که ﴿لاَ یأْتِیهِ الْبَاطِلُ مِن بَینِ یدَیهِ وَ لاَ مِنْ خَلْفِهِ﴾؛ هر وقت اَبرهه‌ ای بخواهد به حرم امن کعبه اهانت کند، همواره هست که به حیات او خاتمه می ‌دهد. 🔸 سرّ اینکه کعبه همانند کتاب الهی از قداست و پایداری ابدی برخوردار است، این است که با دست انبیا ساخته شده است. خلیل حق و ذبیح حق این بِنا را احداث کردند، گرچه مسبوق به سابقه بود: ﴿وَ إِذْ یرْفَعُ إِبْراهیمُ الْقَواعِدَ مِنَ الْبَیتِ وَ إِسْماعیلُ رَبَّنا تَقَبَّلْ مِنَّا﴾؛ این دو پیامبر بزرگوار با زمزمه ﴿تَقَبَّلْ مِنَّا﴾ این بِنا را بالا آوردند. 🔸 کعبه قداست خاصی دارد که تمام زندگی ما به کعبه وابسته است؛ ما در تمام مدت عمر می‌گوییم: «وَ الْكَعْبَةُ قِبْلَتِی». اصلاً ما با کعبه نفس می‌کشیم، با کعبه زندگی می‌کنیم؛ نمازهای ما چه واجب چه مستحب به طرف کعبه است، خوابیدن مستحب است به طرف کعبه باشد، ذبح و نحر حیوانات حلال‌گوشت باید به طرف کعبه باشد، نماز میت ما با سبک خاص به طرف کعبه است، دفن مرده‌ های ما به طرف کعبه است، نشستن مستحب است به طرف کعبه باشد، در حال احتضار وضع محتضر باید به طرف کعبه باشد. اینکه می‌گوییم: «وَ الْكَعْبَةُ قِبْلَتِی»؛ یعنی اصلاً ما با کعبه نفس می‌کشیم، با کعبه زنده ‌ایم، با کعبه می‌ میریم و با کعبه هم محشور می ‌شویم. 🔸 در کنار کعبه، ـ جز به به چیزی به سر نبرید ـ حتماً قرآن را تلاوت کنید، ـ حداقل یک دور قرآن را بخوانید و دعا کنید؛ ـ دعای شما ـ إِن شَاءَاللَّه ‏ـ مستجاب است، ـ برای در شرق و غرب عالم دعا کنید! ↙️ آپارات: https://aparat.com/v/wu6xH 📚 پیام حج 1439 قمری تاریخ: سال 1397 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 بزم الهی 🔹 گرچه گسترده است: ﴿وَسِعَتْ كُلَّ شَی‏ءٍ﴾ لكن در سرزمین وحی، این رحمت موج می ‌زند، چون ﴿فیهِ آیاتٌ بَیناتٌ مَقامُ إِبْراهیمَ﴾. این سرزمین, است و در سرزمین وحی، سفره وحی و نبوّت و رسالت و ولایت و امامت گسترده است. مهمانان این سرزمین، غذای و احدیت را از یك سو و بهره‌ وری از وحی و نبوّت و رسالت و را از سوی دیگر می‌ چشند و بهره مند می شوند. 🔹 اگر كسی اهل «رِجال» و «ضامِر» نبود، باید به این وصف بیاید، چون «در كوی او شكسته‌ دلی می ‌خرند و بس». سرّ اینكه خدای سبحان از این گروه دعوت كرده است، برای آن است كه می‌ خواهد دعوت مهمانان خود را هم پاسخ بدهد؛ تعامل و تقابلی است بین این دعوت‌ ها. ذات اقدس الهی ـ چه به خلیل خود و چه به حبیب خود(علیهما آلاف التحیة و الثناء) ـ فرمود: ﴿وَ أَذِّنْ فِی النَّاسِ بِالْحَجِّ یأْتُوكَ رِجالاً وَ عَلی‏ كُلِّ ضامِرٍ یأْتینَ مِنْ كُلِّ فَجٍّ عَمیقٍ﴾؛ چرا اینها را دعوت بكن؟ برای اینكه اینها من هستند، یك؛ میزبانان مخصوص من هستند، دو؛ یعنی من مهمان اینها خواهم بود. 🔹 اگر گفته شد حاجی و معتمر «ضِیف‌ الرَّحمن» هستند، از آن طرف هم ذات اقدس الهی فرمود: «أَنَا عِنْدَ الْمُنْكَسِرَةِ قُلُوبُهُم‏». آن انسان دل ‌شكسته ‌ای كه «رجالاً» آمده، ﴿عَلی‏ كُلِّ ضامِرٍ﴾ آمده، آن انسان تهی دست دل شكسته، میزبان من است و من مهمانی او را می ‌پذیرم. بنابراین حاجی و معمتر اگر به كِسوت «رِجال» آمده است، اگر به كِسوت ﴿عَلی‏ كُلِّ ضامِرٍ﴾ آمده است، گرچه متمکن است به این حال آمده و در این حال بوده است که حالت ضعف و فقر خود را در نظر گرفته است، گفت من مسکین مستکین مستجیر هستم، می ‌تواند با خدا كند، تعامل متقابلی باشد که هم مهمان خدا بشود و هم میزبان الهی. 📚 پیام حج 1436 قمری تاریخ: 1394/06/21 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 مهمترین اصل برای الهی شدن حوزه، شناخت و عمل به قرآن است 🔸 پیام تصویری حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی به سومین دوره سراسری طرح نظام جامع اندیشه اسلامی در مشهد مقدس تاریخ: 1401/04/16 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مهمترین اصل برای الهی شدن حوزه، شناخت و عمل به قرآن است 🔸 به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسرا حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی صبح دیروز در افتتاحیه طرح حوزوی نظام جامع اندیشه اسلامی که در مشهد مقدس برگزار شد، فرمود: برای کشور انقلابی و نظام اسلامی از یک سو و توجه به برنامه های علمای بزرگوار و مراجع گرانقدر که در پیشبرد اهداف اسلامی سهم وافری داشته و دارند بسیار قابل توجه و دقت نظر است. 🔸 ایشان با بیان اینکه حوزه در فقه و اصول کارآمد است، ابراز داشت: گرچه حوزه ها به لطف الهی در فقه و اصول کارآمد هستند ولی اگر با حوزه ها سامان بپذیرد هم فقه و اصول تامین می گردد و هم اخلاق و حقوق تامین می شود. 🔸 استاد برجسته تفسیر قرآن کریم با تاکید بر اینکه تا حوزه نشود آن علوم و فنون دیگر چندان کارآمد نخواهد بود، اظهار داشت: مهم ترین اصل برای اینکه حوزه الهیاتی شود و در پرتو الهی شدن فقیه و اصولی بپروراند، به قرآن کریم است چون در قرآن همه این حقایق است و خطوط کلی بیان شده است. 🔸 وی استخراج فروعات و دستورالعمل های قرآنی را بر عهده حوزه و دانشگاه ها دانست و تصریح کرد: اگر شد و جهان دانی و فروعات وابسته به این شؤون هم محقق شود قطعاً هم جامعه متمدن می شود و هم منشأ تمدن جامعه، حوزه و دانشگاه های متمدن انقلابی خواهند بود. 🔸 حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی با اشاره به اینکه هر تاجری یک میزان، ترازو و واحد سنجش دارد، خاطرنشان کرد: واحد سنجشی به نام وجود دارد که با این واحد سنجش هر مطلبی قابل ارزیابی است و انسان از راه منطق این علوم را باید فرا بگیرد. 🔸 ایشان حوزه و دانشگاه را برشمرد و ابراز کرد: عقلانیت باید احیا شود، مرحوم کلینی پس از سالیان متمادی فحص در قرآن و عترت به این نتیجه رسید که عقل قطب فرهنگی است. 🔸 مفسر برجسته قرآن کریم با بیان اینکه پیوندی میان پاک بودن و خوب فهمیدن وجود دارد، عنوان کرد: اگر روح پاک بود مطالب عمیق و خالص را خوب درک می کند و قرآن می فرماید اگر وارسته بودید خیلی از مطالبی که مربوط به فهمیدن است را درک خواهید کرد. 🔸 حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی با تاکید بر اینکه حوزه در فهمیدن، فهمادن، تبلیغ، انذار و بهره وری از سهم بسزایی دارد، اظهار کرد: بین عقل و جزم فرق فراوان است چنانکه جزم به عهده عقل نظری و عزم مربوط به عقل عملی است. آپارات: https://aparat.com/v/mYn3i 📚 پیام به سومین دوره سراسری طرح نظام جامع اندیشه اسلامی ـ مشهد مقدس تاریخ: 1401/04/16 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 ثمره وارستگی 🔸 ... پیوندی است بین و ؛ یعنی روح اگر طیّب و طاهر بود، مطالب عمیق را اولاً و خالص را ثانیاً خوب درک می کند... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 ثمره وارستگی 🔸 ... ﴿اتَّقُوا اللهَ وَ یُعَلِّمُکُمُ الله﴾ این یک آیه، ﴿إِن تَتَّقُوا اللَّهَ يَجعَل لَكُم فُرقانًا﴾ این دو آیه؛ 🔸 در آیه اول شرط و جزایی در کار نیست، ولی شبیه شرط و جزاست، فرمود: ﴿اتَّقُوا اللهَ وَ یُعَلِّمُکُمُ الله﴾ یک پیوندی است بین و ؛ یعنی روح اگر طیّب و طاهر بود، مطالب عمیق را اولاً و خالص را ثانیاً خوب درک می کند. 🔸 اما آیه دوم به صورت شرط وجزاست که ﴿إِن تَتَّقُوا اللَّهَ﴾ اگر بودید، خیلی از مطالبی که مربوط به فهمیدن بود و نبود، چه چیزی در عالم هست و چه چیزی در عالم نیست و فهمیدن باید و نباید که چه باید کرد و چه نباید کرد یاد می گیریم ﴿إِن تَتَّقُوا اللَّهَ يَجعَل لَكُم فُرقانًا﴾ بین بود و نبود، ﴿يَجعَل لَكُم فُرقانًا﴾ بین باید و نباید؛ این راهی است که فقط فراسوی انسان گذاشته است. 📚 برش از پیام به سومین دوره سراسری طرح نظام جامع اندیشه اسلامی تاریخ: 1401/04/16 پیام کامل در آپارات: https://aparat.com/v/mYn3i 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 372 🔸 پدر، ریشهٴ نعمت‌ ها ... راوی از امام صادق (علیه السلام) پرسید: مرد از مال فرزندش چه مقدار حق دارد؟ فرمود: به اندازه غذای روزانه و بدون اسراف، آن هم هنگام احتیاج و ناچاری. راوی پرسید: پس درباره این سخن پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) چه می‌گویید كه به مردی فرمود: «تو و مالت از آن پدرت هستید؟» امام (علیه السلام) فرمود: آن مرد پدرش را نزد پیامبر ص آورد و گفت: ای رسول خدا! پدرم دربارهٴ میراث مادری‌ام به من ستم كرده است. پدرش گفت: من آن را برای همین فرزند و خودم هزینه كردم. پیامبر به فرزند فرمود: خودت و مالت از آن پدرت هستید و این در حالی بود كه نزد آن پدر مالی نبود. آیا [به گمان شما] رسول خدا [باید آن] پدر را به سود فرزند زندانی می‌كرد؟[1] [1] . (الكافى، ج5، ص136). 📚 مفاتیح الحیات ص 249 مرکز بین المللی نشر اِسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
روز عرفه روز استجابت دعاست/در دعا باید علم و عمل در کنار هم باشد 🔸 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در جلسه درس اخلاق سال 1396 با اشاره با ایام و بیان داشتند: این روز که از اعیاد رسمی دین ماست در حقیقت و مناجات با پروردگار است. 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
روز عرفه روز استجابت دعاست/در دعا باید علم و عمل در کنار هم باشد 🔸 به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء: حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در جلسه درس اخلاق شهریور سال 1396 خود که در حسینیه احمدآباد شهرستان دماوند برگزار شد با اشاره با ایام و بیان داشتند: این روز که از اعیاد رسمی دین ماست در حقیقت و مناجات با پروردگار است. 1️⃣ ایشان ادامه دادند: اسلام راه های زیادی برای تقرب انسان به خداوند تعیین کرده است، یکی از این راه ها و عالم شدن است تا انسان خود را بشناسد جهان پیرامون خود را بشناسد و ارتباط بین خود و جهان را بشناسد و بفهمد همه اینها تحت تدبیر یک مدبر واحد به نام خداست. 2️⃣ معظم له اذعان داشتند: راه دیگر تقرب انسان به خداوند است که آن هم در راستای علم است یعنی انسان باید با علم و شناخت عبادت کند و بداند حقیقتا چه کسی را عبادت میکند. 3️⃣ آیت الله العظمی جوادی آملی با تشریح و مناجات ابراز داشتند: در کنار دو راه بیان شده ، راه سوم برای تقرب به درگاه خداوند است که همان دعا و نیایش می باشد. دعا نه به این مفهوم که تنها چیزی را از خداوند طلب کنیم بلکه ما در دعا باید خود را در هر حال مضطر و یا در لحظه آخر عمر فرض کنیم و مانند همچنین کسی خدا را صدا بزنیم. این ناله و زاری را خداوند دوست دارد. 🔸 ایشان خاطرنشان کردند: فرق است بین و . بسیاری از افراد دانا هستند و علم دارند اما به علم خود عمل نمی کنند و اصطلاحا دارا نیستند. دعا که طبق بیان اهل بیت، است راهی است برای دارا شدن. 🔸 معظم له به داستان حضرت ابراهیم در قرآن کریم اشاره کردند و بیان داشتند: وقتی حضرت ابراهیم به فرمان خدا هاجر و کودک تازه به دنیا آمده اش یعنی اسماعیل را در سرزمین مکه تنها گذاشت هاجر گفت ما را در این سرزمین به چه کسی می سپاری؟ ابراهیم پاسخ داد این سرزمین صاحبی دارد و تو و فرزندت را به صاحب این سرزمین میسپارم. دعا ما را به این مرحله از ایمان می رساند. همانطور که کعبه جای استجابت دعاست هم دعاست، منتها در دعا باید در کنار هم باشد. 🔸 ایشان تصریح داشتند: طبق بیان قرآن انسان موجودی است ابدی و موجود ابدی کالا و میخواهد. بهترین کالای ابدی برای انسان همین دعایی است که با ناله و ضجه همراه باشد لذا فرصت زرین عرفه را از دست ندهیم چرا که ما حوادث سختی در پیش داریم که روز آماده شدن برای آن روزها و است. 🔸 آیت الله العظمی جوادی آملی تاکید داشتند: خداوند می فرماید در وجود اکثر مومنین یک وجود دارد. اکثر افراد در باطن خود مال و مقام را پرستش می کنند. روز عرفه روزی است که انسان می تواند جان خود را از غبار این شرک خفیف بزداید و خدا را صدا بزند. در این روز اگر حقی بر گردن ماست آن را ادا کنیم و دیگران را از دعای خود محروم نسازیم و بدانیم هیچ چیز از کرم بی انتهای خداوند کم نمیشود بلکه خود این دعا باعث عنایت بیشتر خداوند به ما خواهد شد. لینک مطلب: https://b2n.ir/t91151 📚 درس اخلاق تاریخ: 1396/06/09 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 دعای عرفه 🔸 در عرفات چه شب عرفه، چه روز عرفه ـ مخصوصاً روز عرفه ـ دعای مخصوص دارد كه دعا جزء فضایل برجسته و وظایف مهم روز در سرزمین عرفات است؛ چه اینكه اگر كسی در عرفات نبود و در اماكن دیگر بود، باز یكی از آن روز همان مسئله دعاست مخصوصاً حسین ‌بن‌ علی ‌بن ‌ابی‌ طالب (صلوات الله و سلامه علیهما). 🔸 طبق بیانی كه از امیر المومنین (علیه السلام) رسیده است: زائر اول باید خارج از محدوده آنقدر دعا كند و خود را بكند تا لایق ورود مرز حرم بشود. 📚 اسرار حج جلسه سوم تاریخ: 1370 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 مکتب معرفت 🔹 امروز که است روز دعا و ناله است. این دعای «عرفه» در ادعیه و زیارات و مجامع ما فراوان است؛ منتها دو دعا خیلی معروف است: یکی دعای عرفه امام سجاد (سلام الله علیه) است و یکی برتر از همه و والاتر از همه، دعای نورانی سیدالشهداء که عصر روز نهم ذی حجّه یعنی امروز، حسین بن علی (سلام الله علیهما) آن دعا را خواند که تمام چشمان حضرت پر از اشک بود و آن دعا را می خواند. 🔹 همان طوری که کنار کعبه جای استجابت دعاست، کنار آن ناودان جای استجابت دعاست، آنجا که هاجر ناله زد جای استجابت دعاست، این روز هم وقت استجابت دعاست. این تعبیر قرآن است: ﴿رَبَّنا إِنِّی أَسْكَنْتُ مِنْ ذُرِّیتی‏ بِوادٍ غَیرِ ذی زَرْعٍ﴾. 🔹 حضرت ابراهیم که به تعبیر جناب سعدی «خلیل من همه بت‌ های آزری بشکست» گفت خدایا! اینجا یک مشت سنگلاخ است، باغ شدن، آباد شدن، خانه شدن هیچ ممکن نیست؛ نه خاک دارد نه آب دارد. هاجر گفت که من یک زن، تازه مادر شدم، این هم بچه ‎ام اسماعیل، این را در این صحرا، در این سرزمین گذاشتی کجا داری می ‌روی؟! مأموریت ابراهیم خلیل این بود که اینها را اینجا بسپارد و برود، خب به چه کسی بسپارد؟ هاجر گفت: «إِلَی مَنْ تَدَعُنَا»؟ احدی اینجا نیست، من هستم و این بچه! ابراهیم گفت: «إِلَی رَبِّ هَذِهِ الْبَنِیة»؛ به هر حال این سرزمین صاحبی دارد. این چه روحیه‌ ای است! این چه عقیده ‌ای است! این چه ایمانی است! دعا ما را به اینجا می‌ رساند؛ وقتی خداوند گفت برو من حافظم، می ‌گوید ! 📚 درس اخلاق تاریخ: 1396/06/09 🆔 @a_javadiamoli_esra
روز عرفه روز استجابت دعاست / در دعا باید علم و عمل در کنار هم باشد 🔸 طبق بیان قرآن انسان موجودی است ابدی و کالا و می خواهد. بهترین کالای ابدی برای انسان همین دعایی است که با ناله و ضجه همراه باشد؛ لذا فرصت زرین عرفه را از دست ندهیم، چرا که ما حوادث سختی در پیش داریم که روز آماده شدن برای آن روزها و است. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1396/06/09 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 373 🔸 استمرار نیكی به پدر امام رضا (علیه السلام) ضمن توصیه به دعا برای پدر پس از مرگ وی می‌فرماید: روایت شده كه هركس در حیات پدرش با او نیكی كند ولی پس از وفاتش برای او دعا نكند خدا او را «قاطع رحم» نام می ‌نهد.[1] [1] . عَلَیكَ بِطَاعَةِ الأَبِ وَ بِرِّهِ... وَ بَعْدَ الْمَوْتِ بِالدُّعَاءِ لَهُمْ وَ التَّرَحُّمِ عَلَیهِمْ، فَإِنَّهُ رُوِىَ أَنَّهُ مَنْ بَرَّ أَبَاهُ فِى حَیاتِهِ وَ لَمْ یدْعُ لَهُ بَعْدَ وَفَاتِهِ سَمَّاهُ اللَّهُ عَاقّاً (فقه الرضاع، ص334؛ بحار الانوار، ج71، ص77). 📚 مفاتیح الحیات ص 249 مرکز بین المللی نشر اِسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠
عظمت مسلم بن عقیل

▫️ اگر مسلم ‌بن عقیل در آخرین لحظه زیر شمشیر قاتل گفت: «یا حسین»، سالار شهیدان هم در آخرین لحظات در كربلا فرمود: «یا مُسْلِمَ بْنَ عَقیلٍ وَ یا هانِىَ بْنَ عُرْوَةَ، ... مالی أُنادیکُمْ فَلا تُجیبُونی»... . 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
عظمت مسلم بن عقیل

▫️ فاصله بین مكه تا كوفه سیصد فرسخ بود و وجود مبارك ابی‌ عبدالله، مسلم ‌بن عقیل را به عنوان خود از مكه به كوفه فرستاد. در این مدّت كوتاهی كه مسلم در كوفه بود، عده زیادی وجوهات و سهم امام خدمت مسلم داده بودند كه او بتواند تجهیزات نظامی را به دستور ابی‌ عبدالله فراهم كند. ▫️ ‌ببینید در چیست؟ مسلم‌ بن عقیل را با نیرنگ به دام انداختند همان كار جاهلی؛ با فریب او را دستگیر كردند، همان كار جاهلی؛ وقتی به «دارالاماره» رفت به عمر سعد گفت پس وصایای من را گوش كنید. عمر سعد رو برگرداند، دوباره تكرار كرد كه شما وصایای من را گوش كنید. دیدند مسلم ‌بن عقیل اشك می ‌ریزد، گفتند یك سلحشور جنگجو یا می ‌كُشد یا كُشته می ‌شود، اشك برای چیست؟ گفت اشك برای خودم نیست، شما به جای خیانت كردید، تمام این بدنم آسیب ‌دیده است، لبان مطهرم آسیب ‌دیده است، در برابر این نامردی های شما هیچ اشك نریختم، گریه‌ام برای این است كه من در یك نامه رسمی برای مولایم حسین_‌بن_علی_بن_ابی_‌طالب نوشتم كه این مردم بیعت كردند شما به طرف كوفه حركت كنید، اگر حسین ‌بن علی به اعتماد نامه من به كوفه بیاید، با زن و بچه بیاید، گرفتار شما بشود، من چه كنم؟! ▫️ وصایای خود را ارائه كرد فرمود كه شما كه در جنگ بر من مسلّط نشدید با فریب گرفتید، این سلاح های جنگی من مِلك من است، من مقداری كه در این شهر شما بودم برای تهیه زندگی ‌ام قرض دارم سلاح های جنگی مرا بفروشید و قرضم را ادا كنید. پول فراوانی در اختیار مسلم‌بن عقیل بود! آن پول به عنوان ، سهم امام در اختیار او بود كه به ابی‌ عبدالله تسلیم كند، در آن مال تصرّف نكرد، فرمود من در مصارف شخصی ‌ام مقروضم. ▫️ بنا شد سرِ مطهر ا و را از پیكر جدا كنند، خواستند پشت‌بام دارالاماره ببرند، دیدند اصلاً ترس در پیكر مطهر مسلم ‌بن عقیل نیست، لبان او به ذكر حق گویا بود. وقتی بالای دارالاماره بردند، رو كرد به طرف مكّه، زیر شمشیرِ قاتل گفت: «السلام علیك یا ابا عبدالله یا حسین». آن قاتل جسارتی كرد، مسلم ‌بن عقیل (سلام الله علیه) زیر شمشیر قاتل است به قاتل می ‌گوید: «أیها العبد» من دارم شهید می ‌شوم، ولی تو برده مقام هستی، تو بنده‌ ای و من آزاد هستم. طولی نكشید كه سر به دست قاتل بود، پیكر مطهر بی ‌سر مسلم را از پشت ‌بام دارالاماره به كوچه پرت كردند. عده ‌ای بدن مطهر مسلم‌ و هانی را در همان كوچه ‌ها گرداندند. ▫️ اگر مسلم ‌بن عقیل در آخرین لحظه زیر شمشیر قاتل گفت: «یا حسین»، سالار شهیدان هم در آخرین لحظات در كربلا فرمود: «یا مُسْلِمَ بْنَ عَقیلٍ وَ یا هانِىَ بْنَ عُرْوَةَ، ... مالی أُنادیکُمْ فَلا تُجیبُونی». 📚 سخنرانی ماه محرم الحرام ـ شب سوم تاریخ: 1385/11/02 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
عید قربان، یک عید مشترک جهانی و فرصتی برای دستیابی به وحدت است 🔸 خلیل حق، با آن ذبیح، این سنت را برای ما به یادگار گذاشت، نباید این سنت کمرنگ شود، این افراد را نسبت به هم مهربان می ‌کند و ما را شامل دعای خلیل و ذبیح حق می ‌کند. 📚 خطبه عید قربان تاریخ: 1396/06/10 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 سنّت قربانی 🔸 روز عید «قربان» كه دارد و نماز عید «قربان» ـ ان‌ شاء الله ـ امیدواریم فراموشمان نشود! 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 سنّت قربانی 🔸 روز عید «قربان» كه دارد و نماز عید «قربان» ـ ان‌ شاء الله ـ امیدواریم فراموشمان نشود! در هر محلّه ‌ای در هر كوی و برزنی بالأخره چند نفر هستند كه ممكن است تمكّن داشته و قربانی بكنند، این را فراموش نكنید! بگذارید این سنّت رایج باشد! 🔸 بگذارید یك مختصر در كلّ این كوچه‌ ها حركت باشد، طَبَق دستشان باشد، بشقاب دستشان باشد، سینی دستشان باشد، ظرف دستشان باشد، این گوشت قربانی را بین همسایه ‌ها تقسیم بكنند; فقر شرط نیست و این كار هم آدم را فقیر نمی ‌كند. بگذارید این شهرها معطّر بشود به كه ما هم دین پدرمان یعنی ابراهیم خلیل را كنیم: ﴿مِّلَّةَ أَبِیكُمْ إِبْرَاهِیمَ﴾ كه در پایان سوره مباركه «حج» است; این ﴿مِّلَّةَ﴾ منصوب به اغراست یعنی «خذوا ملّة أبیكم» دینِ پدرتان را بگیرید! 🔸 این مسئله قربانی، آن هم جریان نماز عید «قربان» كه هرگز فراموشمان نشود! اگر ـ ان ‌شاء الله ـ توانستیم در مراكز عمومی [اگر] نشد، عذری داشتیم، در مراكز و مساجد محل; بالأخره بگذارید ، سنّت پیغمبر، سنّت قرآن و سنّت علی و اولاد علی (علیهم آلاف التحیة و الثناء) روشن [و اجرا] بشود. 📚 خطبه های نماز جمعه تاریخ: 1388/09/06 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra