eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
12.2هزار دنبال‌کننده
5.3هزار عکس
2هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 کانال دروس معظم له @a_javadiamoli_doross ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
payam ehanat ss.mp3
4.49M
💠 صوت ▪️ محکوميت اهانت به ساحت مقدس حضرت رسول اکرم (صلی الله عليه و آله و سلّم) 🔹 تاريخ: 1399/06/15 🆔 @a_javadiamoli_esra
payam ehanat ss.mp3
4.49M
💠 صوت ▪️ محکوميت اهانت به ساحت مقدس حضرت رسول اکرم (صلی الله عليه و آله و سلّم) 🔹 تاريخ: 1399/06/15 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 ابابیل بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم ﴿أَ لَمْ تَرَ كَیفَ فَعَلَ رَبُّكَ بِأَصْحابِ الْفیلِ (1)﴾. .🔹 اصل قصه از اینجا شروع شد که وقتی نجاشی بر حبشه مستقر و مستقل شد و آنجا را پایگاه خود قرار داد، نجاشی به این فکر افتاد که در قبال کعبه که سالیان مردم حج می ‌کردند کنیسه‌ ای در صنعای یمن بسازند که به آن سمت بروند و حج کنند و یک افتخار فرهنگی برای ملت و ملّیت خود داشته باشد، یک کنیسه مجلل و باشکوهی در صنعای یمن ساخت. 🔹 حادثه‌ ای رخ داد که در تعیین آن حادثه نمی ‌شود داوری قطعی کرد، به هر حال کاری کردند که نسبت به آن کنیسه هتک حرمت شد و اینها در صدد انتقام برآمدند که بیایند کعبه را ویران کنند که کسی آنجا حج نرود و شکوه ملتی در آن حج سالانه که کنگره سالانه آنها محسوب می ‌شود ظهور می‌ کند، تصمیم گرفتند که با فیل جنگی آن روز و عدّه و عُدّه‌ای از یمن حرکت کنند احیاناً از غیر یمن کمک بگیرند که اگر کسی مزاحم قصدِ آنها بود آنها را از سر راه بردارند و در نتیجه کعبه را ویران کنند. این سانحه تلخ وقتی رخ داد عده ‌ای در هنگام هجوم ابرهه و اصحاب فیل مکه را ترک کردند، ولی عبدالمطلب این بزرگوار تا آخرین لحظه در مکه ماند و کنار کعبه مشغول نیایش و دعا و عرض ارادت و ادب به پیشگاه ذات اقدس الهی بود، او هراسی از ابرهه و فیل و امثال اینها نداشت. 🔹«علی أی حالٍ» وقتی که اصحاب فیل از صنعای یمن حرکت کردند در بین راه حوادث فراوانی را دیدند که همه آنها را سعی کردند یا با مِهر یا با قهر از سر راه بردارند که برداشتند و تصمیم جدی آنها این بود که این کعبه را ویران کنند؛ وقتی وارد سرزمین کعبه شدند و مردم کعبه دیدند توان مقابله و مقاومت ندارند فاصله گرفتند آن منطقه را ترک کردند یا شهر را ترک کردند، اینها صبح که برخاستند که بیایند آن هدف مشئوم خود را پیاده کنند، ذات اقدس الهی می ‌فرماید ما دسته دسته این پرنده ‌های کوچک را اعزام کردیم که هم مثلاً با دهنشان یک تکه سنگ کوچک هم با دو پایشان هر کدام از این پا یک سنگ کوچکی که سجّیل بود مثل اینکه می ‌گویند معرّب سنگ‌گِل است این را به همراه داشتند و به هر کسی که این سنگ‌گِل را این سجّیل را می ‌زدند هم اصابت می ‌کرد و هم سوزنده و گدازنده بود هم پوست و گوشت را می ‌شکافت و هم به استخوان آسیب می‌ رساند و طولی نمی ‌کشید که این شخص مصاب را از بین می ‌برد. 🔹 این پرنده که از همان طرف دریا حرکت کردند آمدند دسته دسته بودند از آن جهت می ‌گفتند «أبابیل»؛ «إباله إباله»، یعنی گروه گروه، دسته دسته.[1] اینها به همراهشان این سجّیل را داشتند و به حیات همه این نیروهای یمنی خاتمه دادند. 🔹 این سوره مبارکه مسئله قصد تخریب ابرهه را بازگو کرد که یمنی ‌ها، صنعایی ‌ها، حبشی ‌ها و نجاشی‌ های آن روز کوشش کردند که این ویران را کنند که خدا نگذاشت و به قدری این داستان مشهود و مسلّم بود که خدا از آن به رؤیت یاد می‌ کند: ﴿أَ لَمْ تَرَ كَیفَ فَعَلَ رَبُّكَ بِأَصْحابِ الْفیلِ﴾، اینها به جای اینکه ارباب فیل باشند اصحاب فیل شدند. فیل مثل جَمَل ساربانی دارد فیلبانی دارد، ساربان شتر را می‌گویند جمّال و مسئول نگهداری فیل را می ‌گویند فیال. ارباب فیل می‌ گویند جمّال می‌ گویند فیال می‌ گویند، اما اصحاب فیل معلوم می ‌شود که صحابت آنها به همین حیوان بود. ﴿إِنْ هُمْ إِلَّا كَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ﴾[2] در همین حد بودند کسانی که ﴿كَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ﴾ هستند صحابتشان با حیوان است اصحاب این حیوان ‌اند و مصاحب این حیوان ‌اند. 🔹 اسلام که آمد برای خودش تمدن آورد، تاریخ آورد، مبدأ تاریخ آورد، برنامه ‌های روزانه و هفتگی و سالانه و امثال اینها آورد و این معجزه همواره هست؛ یعنی دیروز اگر طیر ابابیل بود امروز یک حیوان دیگری است یک ذرّه دیگری است یک ویروس دیگری است که اگر کسی ـ خدای ناکرده ـ بیراهه رفت یا راه کسی را بست و این بیراهه رفتن یا راه کسی را بستن، یک سنت سیئه یک دولت غارتگر شد ممکن است ذات اقدس الهی برای تنبیه و بیدار کردن و آماده سازی آنها برای تعلیم و تربیت آینده به وسیله ویروسی آنها را تنبیه کند و بیدار کند، فرقی ندارد! این اضلال برای همیشه هست، این تضلیل برای همیشه هست، چه اینکه هدایت هم برای همیشه هست. [1]. مجمع البحرین، ج‏5، ص303. [2]. سوره فرقان، آیه44. 📚 درس تفسیر سوره مبارکه فیل تاریخ: 1399/01/18 🆔 @a_javadiamoli_esra
حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی: ✳ با گفت وگو و آگاهی بخشی حساسیت جوامع نسبت به اهانت ها را شدت ببخشیم/ سیاستمداران فریبکار با استفاده از جهل افراد زمینه اهانت به مقدسات را فراهم کردند پایگاه اطلاع رسانی اسراء: حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی، استاد حوزه علمیه قم، اهانت به مقدسات مسلمانان را اقدامی از سوی سیاستمداران فریبکار و دغل باز دانست و گفت: عده ای هم دشمنی و هم جهالت را به خدمت گرفتند و جریان هایی را در میان انسان ها منتشر کردند تا با اهانت و توهین به مقدسات موجب عداوت و دشمنی میان جوامع شوند. 🔷 اهانت کنندگان به اوّلیات و بدیهیات فرهنگی انسانی آشنا نیستند 🔸 بشر امروز می فهمد که اگر امری در نزد عده ای مقدس شد باید به احترام آن افراد، به آن امر احترام بگذارد. 🔷 جهل عده ای و عداوت و عناد عده ای دیگر حرکات اهانت آمیز را موجب شده است 🔸 علل اصلی و اساسی این اقدامات سیاستمداران فریبکار و دغل بازی است که هم دشمنی و هم جهالت را به خدمت گرفتند تا چنین جریان هایی را در میان انسان ها منتشر کنند و موجب عداوت و دشمنی میان جوامع باشند بنابراین این اقدامات در عمق جهالت و نهایت سفاهت و بی خردی انجام می شود و در نزد همه انسان ها محکوم است و قابل ارزش نیست. 🔷 مقابله با حقیقت قرآن شدنی نیست 🔸 قرآن تنها سندی است که در آن خدای عالم تمام درخشش وحی را از هنگامه فلسفه آفرینش انسان در جهان هستی و ابتدای خلقت حضرت آدم(ع) تا ابدیت روشن می کند در حقیقت از ازل تا ابد به وسیله قرآن روشن می شود، این کتاب نور، هدایت و روشنگری همه جوامع است و همگرایی که در این کتاب میان همه ادیان الهی می باشد، استثنایی است. 🔷 قرآن حافظ همه کتب و ادیان الهی است 🔸 تنها سندی که از جایگاه منبع وحی برای جامعه بشری مانده، قرآن است که این قرآن حافظ تورات، انجیل و همه ادیان الهی است؛ همچنین این کتاب حافظ حقوق بشر، منافع انسانی، وحدت و یکپارچگی جهان بشریت است و همه را به سمت توحید سوق می دهد. 🔷 انتقاد جدی از نهادها و مراکز فکری و فرهنگی؛ کرسی قرآن شناسی در جهان ایجاد نکردیم 🔸 اگر بخواهیم بگوییم که یک کرسی قرآن شناسی به معنای واقعی در جهان توانستیم ایجاد کنیم و جهان را با قرآن آشنایی و شناخت مناسبی را ایجاد کنیم باید با کمال تأسف گفت که چنین اتفاقی نیفتاده و ما سرگرم مسایل و درگیری های سیاسی کشور هستیم و از این اهداف بلندی که انقلاب و نظام برای آن شکل گرفته است کاملاً غافل هستیم. 🔷 وقتی جوامع بشری مباحث قرآنی را نشناسند ممکن است که چنین حرکات ناصوابی انجام دهند 🔷 راهکارهای پیشگیرانه از اقدامات توهین آمیز به مقدسات در آینده 🔸 ظرفیت هایی که امروز در جوامع بشری و کشورهای به ظاهر متمدن است تا حد زیادی قابل توجه می باشد و آن فرصت هایی است که امروزه به عنوان حقوق بشر و فلسفه اخلاق و سیاست مطرح است، اینگونه از مسایل می تواند در کشورها یا نهادهای مدنی در قالب گفتمان هایی شکل بگیرد، ارتباط تمدنی و امثال ذلک همه ظرفیت هایی است که ما می توانیم با ورود به این ظرفیت ها جوامع را متوجه اندیشه های بلندی که نشأت گرفته از منابع وحیانی خصوصاً قرآن عزیز است را به آنان معرفی کنیم. 🔸 اقدامات توهین آمیز به مقدسات مسلمانان هم مقابله با نور، هدایت و چراغ انسانیت است و هم موجب وحدت امت اسلامی بیش از گذشته می شود. NEWS.ESRA.IR @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 إِحْدَی الْحُسْنَیین 🔹 آن كه داعیه نظم نوین دارد نمی ‌داند که ﴿أَینَما تَكُونُوا یدْرِكْكُمُ الْمَوْتُ وَ لَوْ كُنْتُمْ فی بُرُوجٍ مُشَیدَةٍ﴾؛[1] انسان كاخ سفید نشین را به كوخ سیاه می ‌نشاند! ﴿وَ اللّهُ مِنْ وَرائِهِمْ مُحیطٌ﴾.[2] مسلمان ها اگر به این اصل عنایت كنند می‌ دانند چیزی را از دست نمی ‌دهند، اینها به وعده ﴿إِحْدَی الْحُسْنَیینِ﴾[3] خوشحال ‌اند [و] بیگانه ‌ها به وعید «اِحدِی اَلسَّیئَتَین» نگران؛ آنها یا كشته می‌ شوند و «حُفْرةٌ مِنْ حُفَرِ النیرانِ»؛ یعنی جهنم سوزان به انتظار اینهاست یا در دنیا رسوا می ‌شوند، [اما] مؤمنین به ﴿إِحْدَی الْحُسْنَیینِ‌﴾ می‌رسند؛ لذا هیچ نگرانی ندارد، «تَخَفَّفُوا تَلْحَقُوا».[4] 🔹 بعضی ها نقل كردند این جمله بلند علی (سلام الله علیه) كه خوش‌ آهنگ است «تَخَفَّفُوا تَلْحَقُوا»، ریشه ‌اش در كلمات رسول اكرم (علیه و علی آله آلاف التحیة و الكرم) كه فرمود: «نَجَا اَلْمُخَفِّفُونَ [الْمُخِفُّونَ‏]»؛[5] آنها كه سبكبارند رَستند. نمی‌ دام هیچ وقت خوابی دیدید یا نه؟ یك انسان گنهكار احساس می ‌كند بار سنگینی روی دوش اوست [که] این گوشه ‌ای از اسرار قیامت است، حقیقتاً گناه بار است! حقیقتاً سنگین است! اینها مجاز و تعارف نیست، [گناه] یك بار سنگین است. ساك و چمدان نیست، اما انسان احساس سنگینی می ‌كند [و] باید بكشد، [اما] نه خودش می‌تواند نه باربری هست: ﴿كَلَّا لا وَزَرَ﴾،[6] چنین اوضاعی است! 🔹 جهان غرب اگر بفهمد چه روز سیاهی در پی دارد هرگز به فكر تهاجم به منطقه ‌های مسلمان ‌نشین نیست [و] ما هم اگر بدانیم چه گوهری در دست داریم آنچه را بیگانه‌ ها علیه ما تبلیغ می ‌كنند ترتیب اثر نمی ‌دهیم. این هم از كلمات نورانی امام كاظم (سلام الله علیه) است كه به هشام فرمود هشام! اگر گردویی در دست توست [و تو می‌ دانی که گردوست ولی] دوست نادان گفت این گوهر است به حال تو نافع نیست: «ما کان ینفعك» و اگر لؤلؤیی در دست توست [و تو می‌دانی که لؤلؤ است ولی] دشمنی گفت این گردوست به حال تو ضرر ندارد.[7] مسلمان ها [و] بسیجی های عالم بدانید این لؤلؤی نظام اسلامی فعلاً به رهبری امام و خون شهدا نظیر شهید رجایی شهید باهنر شهید قدوسی (رضوان الله علیهم) و شهدای هفده شهریور كه همه اینها در این ایام به كوی لقای حق رفته ‌اند، به بركت این خون ها این لؤلؤ به دست ما رسیده است. [1] . سوره نساء، آیه 87. [2] . سوره بروج، آیه 20. [3] . سوره توبه، آیه 52. [4] . نهج‌البلاغه، خطبه 21. [5] . مکارم الاخلاق، ص440. [6] . سوره قیامت، آیه 11. [7] . تحف العقول، ص386؛ «یا هِشَامُ لَوْ كَانَ فِی یدِكَ جَوْزَةٌ وَ قَالَ النَّاسُ فِی یدِكَ لُؤْلُؤَةٌ مَا كَانَ‏ ینْفَعُكَ‏ وَ أَنْتَ تَعْلَمُ أَنَّهَا جَوْزَةٌ وَ لَوْ كَانَ فِی یدِكَ لُؤْلُؤَةٌ وَ قَالَ النَّاسُ إِنَّهَا جَوْزَةٌ مَا ضَرَّكَ وَ أَنْتَ تَعْلَمُ أَنَّهَا لُؤْلُؤَةٌ». 📚 خطبه های نماز جمعه تاریخ: 1372/06/12 🆔 @a_javadiamoli_esra
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
آیین آغاز سال تحصیلی حوزه های علمیه و مراکز تخصصی ۱۴۰۰ _۱۳۹۹ سخنران: حجت الاسلام و المسلمین مرتضی
حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی: 🔷 در امر آموزش آنچه اهمیت ویژه دارد مسئله «تفقه در دین» است پایگاه اطلاع رسانی اسراء: مراسم آغاز سال تحصیلی جدید مدارس علمیه و موسسه های آموزش عالی اسرا، صبح امروز در محل سالن کنفرانس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء و با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی و با حضور معاونین و مدیران مراکز و همچنین مدیران موسسات تخصصی شهرستان های تهران، آمل، اراک به صورت ویدئو کنفرانس برگزار گردید. حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی در سخنانی که به صورت ویدئو کنفرانس ایراد می کرد، بیان داشت: در امر آموزش آنچه اهمیت ویژه دارد مسئله «تفقه در دین» است و لذا نباید ما تنها به آموزش و پژوهش های فقهی در دین بسنده کنیم و تا تفقه در دین را فرا نگیریم، انتظار حضرت آیت الله جوادی از راه اندازی این موسسات تخصصی را بر آورده نکرده ایم. ایشان تجربه فضای مجازی را تجربه ای شیرین بیان کرد و اظهار داشت: این تجربه که در این مدت به سمت آن رفتیم، تجربه شیرینی بود که باعث شد با استفاده از امکانات و ابزارهای نوین، از خیلی از اتلاف وقت ها و هزینه ها جلوگیری شود. وی با بیان اینکه باید نظام سنتی حوزه علمیه خودش را به فضای گسترده فرهنگی و اجتماعی حوزه نزدیک کند، بیان داشت: دین به معنای واقعی کلمه به جامعه راه پیدا نکرده و آنچه از گویندگان و خطباء مطرح می شود، یک سری مسائل تشریفاتی دین است و تبیین درست معنای دین و ارتباط آن با مسائل اجتماعی و فرهنگی و اخلاقی جامعه، وظیفه ای است که با حوزویان به صورت تخصصی ورود کنند و در این راه کتاب «منزلت عقل در هندسه معرفت دینی» یک منبع قوی می باشد که توصیه می شود که حتما در موسسات تخصصی به صورت رسمی تدریس شود تا با تبیین عقلانیت وحیانی از منظر حضرت استاد، عقل را بهتر بشناسیم چرا که تا این مهم صورت نگیرد، امکان ندارد مباحث تفسیری و فلسفی حضرت استاد را بتوانیم درست درک کنیم. ایشان در پایان با تاکید بر اینکه نباید فضای مجازی و ظرفیتی که از این راه به دست ما رسیده را دست کم بگیریم، به همه حوزویان توصیه کردند تا در مرحله اول آموزش که همان آشنایی با مسائل هست، توقف نکنند، بلکه سعی کنند با تحقیق و مطالعه ، مراحل شناخت و سپس مرحله اختراعات و ابدائات علمی را نیز پشت سر بگذارند. 🔷 برنامه های موسسه آموزشی اسراء با محوریت شعار سال حوزه علمیه"حوزه و فضای مجازی" در ابتدای مراسم حجت الاسلام علی روح الهی معاونت آموزشی موسسه آموزش عالی اسراء، ضمن ارائه گزارشی از برنامه های آموزشی سال قبل خصوصا فعالیت های بدون وقفه موسسات آموزش عالی اسراء با وجود ویروس کرونا بیان داشت: سال قبل با وجود ویروس کرونا، اما به کمک مدیران و کادر آموزشی توانستیم بدون وقفه دروس و امتحانات را به صورت مجازی برگزار کرده و در امر آموزش وقفه ای نداشتیم وی با بیان اینکه امسال از طرف رییس حوزه های علمیه به سال «حوزه و فضای مجازی» نام گرفته، از برنامه های آموزشی این موسسه با محوریت این شعار سخن گفت: ما امسال 5 برنامه همگام و هم راستا با این شعار سال حوزه خواهیم داشت ، « حضور آموزشی در فضای مجازی به صورت منظم و راه اندازی آموزش های آنلاین»؛ «برگزاری دوره های کوتاه مدت جهت آشنایی طلاب با فضای مجازی و چگونگی تولید محتوا برای این فضا» ؛ « تولید محتوای علمی برای فضای مجازی از طرف پژوهشگران با محوریت منظومه فکری حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی» ؛ « استفاده از فناوری های نوین برای آموزش و پژوهش های علمی به خصوص استفاده از هوش مصنوعی برای استنباط علمی» ، «استفاده ازفضا و شبکه های اجتماعی برای بسط و گسترش مباحث پژوهشی و استفاده از آثار حضرت استاد» . سپس در پایان جلسه هر کدام از مدیران مراکز تخصصی گزارشی از فعالیت ها و برنامه های خود را به صورت ویدئو کنفرانس ارائه دادند. @a_javadiamoli_esra
دروس حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی در سال تحصیلی 1399-1400 لازم به ذکر است به دلیل وضعیت موجود حاصله از ویروس کرونا، تمامی دروس فقط بصورت آنلاین بوده و حضوری برگزار نخواهد شد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 آدم شدن 🔹 به ما گفتند اگر در حوزه‌ ها و دانشگاه‌ ها كار علمی انجام می ‌دهید، علم به تنهایی سودمند نیست باید با وارستگی همراه باشد، علمِ بی ‌وارستگی اگر زیانبار نباشد سودمند نیست. اینكه در بخش ‌های فراوانی از قرآن كریم فرمود: ﴿یعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَ الْحِكْمَةَ وَ یزَكِّیهِم﴾؛[1] یعنی عالم حوزوی یا استاد دانشگاهی باید عالم باشد؛ محقّق باشد علماً، متحقّق باشد عملاً تا بیراهه نرود و راه كسی را هم نبندد. نه از روحانی عالم بی ‌عمل كاری ساخته است, نه از دانشگاهی محقّق بی‌ تحقّق كاری ساخته است. 🔹 اصرار قرآن كریم بر این است كه اگر كار علمی انجام می‌دهید، حتماً باید با عمل صالح همراه باشد؛ منتها گاهی تزكیه را قبل از تعلیم ذكر می ‌كند[2] و گاهی تعلیم را قبل از تزكیه؛ آن جا كه می‌فرماید: ﴿یعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَ الْحِكْمَةَ وَ یزَكِّیهِم﴾، نه برای آن است كه علم از وارستگی بالاتر است، علم مقدّم بر وارستگی نیست، بلكه مقدّمه است! اگر كسی حوزه درس می‌خواند یا دانشگاه می ‌رود، علمش مقدمه بر آدم شدن است نه مقدّم! لذا فرمود: ﴿یعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَ الْحِكْمَةَ وَ یزَكِّیهِمْ﴾؛ اما آن بخش ‌هایی كه تزكیه را بر علم مقدّم می دارد، برای اینكه آدم شدن مقدّم بر عالِم شدن است، چه عالم حوزوی و چه عالم دانشگاهی. پس اگر كسی در محور دانش حركت می‌كند، باید بداند علم یك طرف قضیه است، آن آدمیت و بی راهه نرفتن و راه كسی را نبستن طرف دوم قضیه است. [1]. سوره بقره، آیه129. [2]. سوره آل عمران، آیه164؛ سوره جمعه، آیه2. 📚 سخنرانی روز عاشورا تاریخ: 1397/06/29 🆔 @a_javadiamoli_esra
پیام آیت الله العظمی جوادی آملی به همایش بین المللی "اخلاق، الهیات و بلایای فراگیر" پایگاه اطلاع رسانی اسرا: حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در پیامی به اولین همایش بین المللی "اخلاق، الهیات و بلایای فراگیر" که به همت دانشکده الهیات و ادیان دانشگاه شهید بهشتی صبح امروز و با حضور سخنرانانی از ایران و چند کشور جهان برگزار گردید، بیان داشتند: علمی که موضوع آن فعل و قول خداست علم دینی است. حوزه های علمیه درباره قول خدا سخن می گویند، دانشگاه ها درباره فعل خدا سخن می گویند، این علم می‌شود دینی ، آن گاه اخلاق را از همین جا می شود گرفت می شود جهانی، الهیات را از همین جا می شود گرفت می شود جهانی، درمان کرونا و مانند کرونا را از همین جا می شود گرفت می شود جهانی. یقیناً این عاملی دارد یقیناً این علتی دارد یقیناً پیامدی دارد یقیناً آثاری دارد یقیناً راه دفع دارد یقیناً راه دفاع دارد. هیچ ممکن نیست که خدا دردی را بفرستد مگر دو عامل برای درمان دارد. هر جا یک دشواری هست دو برابر آن آسانی است، هر جا یک بیماری هست دو برابر آن درمان است، هر جا یک درد است دو برابر آن شفاء است ایشان بیان داشتند: بنابراین اخلاق ما، الهیات ما در گرو اعتقادات ماست و اعتقادات ما از فلسفه و جهان بینی الهی شروع می شود که همه زیر مجموعه را دینی می کند آن وقت ما وقتی درباره زمین و زمان بحث می کنیم، درباره آیت الهی بحث می کنیم. در حوزه های علمیه اگر سخن از حلال و حرام است درباره قول خداست و اگر دانشجویان و دانش پژوهان و اساتید دانشگاهی بحث می کنند درباره فعل خدا بحث می کنند. متن کامل پیام معظم له News.esra.ir
49.24M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 تصویری 🔹 نخستین کنفرانس بین المللی اخلاق، الهیات و بلایای فراگیر در دانشکده الهیات و ادیان دانشگاه شهید بهشتی 🔹 تاريخ همایش: 18 الی 20 شهریور 1399 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🏴 کارگزاران امام حسین علیه السلام ▪️ وجود مبارک سالار شهیدان الهی فکر می کند، «خلیفة الله» است و خلیفه کار «مستخلف عنه» را می کند. در بین راه از مکه به طرف کربلا و کوفه می آمدند چادر و خیمه ای نصب بود، حضرت فرمود خیمه کیست؟ عرض کردند خیمه عُبَیْدُالله بْن حُرّ جُعْفی است. حضرت نماینده فرستاد حرّ را به خیمه خود دعوت کرد او از آمدن امتناع کرد. خود ابی عبدالله برای آخرین بار برای نجات او حرکت کرد. حسین بن علی آمد به نزدیک چادر من یا وارد شد و من را به کربلا دعوت کرد؛ من همان عذر قبلی را گفتم که من آدم بی طرفی در سیاست هستم، من از کوفه بیرون آمدم برای اینکه اگر در کوفه بودم که با حکومت می جنگیدم که دنیای من در خطر بود، با شما می جنگیدم که دین من در خطر بود، من آمدم اینجا؛ ولی کمک مالی می کنم، این اسب را حاضرم بدهم، این شمشیر را حاضرم بدهم، این سپر را حاضرم بدهم. حضرت این جمله قرآن را خواند فرمود: ﴿وَ ما كُنْتُ مُتَّخِذَ الْمُضِلِّینَ عَضُداً﴾،[1] الآن جای شمشیر و نیزه نیست الآن جای خون است، الآن خودت باید بیایی! کسی که اهم و مهم را نمی داند، واجب و مستحب را نمی داند، واجب و غیر واجب را نمی داند، چه وقت باید حرف امام زمانش را گوش بدهد این گمراه است، ما از چنین آدمی سرباز نمی خواهیم. این حرف چه کسی است؟! خدا در سوره «کهف» فرمود: در کلّ نظام خلقت من یک بی عُرضه ظالم و شیطان صفت ندارم، این «مَا اتَّخَذتُ» که نیست، این «کان» منفی آن نقش را دارد ﴿وَ ما كُنْتُ مُتَّخِذَ الْمُضِلِّینَ عَضُداً﴾؛ فرمود من خدایی نیستم که آدمی که شیطان صفت باشد در کارگاه خود داشته باشم. همین بیان را حسین بن علی در آن صحنه استدلال می کند، فرمود من کسی نیستم که در اردوی من چنین کسی باشد، او حاضر بود کمک مالی کند ﴿وَ ما كُنْتُ مُتَّخِذَ الْمُضِلِّینَ عَضُداً﴾. ▪️ این همه توصیه برای بزرگداشت جریان کربلا، می بینید این حرف های جهانی می زند، تنها وارث خلیل حق نیست، تنها وارث موسای کلیم و عیسای مسیح (علیهما السلام) نیست، این به عنوان «خلیفة الله» مثل اینکه دارد جهان را اداره می کند، کاری که «مستخلف عنه» او دارد همان حرف را می زند ﴿وَ ما كُنْتُ مُتَّخِذَ الْمُضِلِّینَ عَضُداً﴾، این استدلال خداست که من این کار را نمی کنم، در دستگاه من آدم فاسدی نیست. سیدالشّهداء هم فرمود در دستگاه من آدم گمراهی نیست، کسی که بین واجب و غیر واجب، بین اهمّ و غیر اهمّ فرق نگذارد در دستگاه ما نیست. دستگاه ما دستگاهی است که همه را با می بیند. ▪️ همه ما شنیدیم که وجود مبارک حسین بن علی در بالای سر علی بن الحسین خم شد و این پسر را بوسید، درست است؟! یک غلام سیاهی هم در کربلا بود وجود مبارک حسین بن علی خم شد صورت این غلام سیاه را بوسید. یک جا رخ غلام و پسر بوسه داد و گفت ٭٭٭ در دین ما سفید فرق نکند با سیاه ▪️ این یک حکم ابدی است که اختصاصی به جریان آن روز و روزهای دیگر ندارد و بساط اموی را بالکلّ برچید و سخنان نورانی زینب کبرا همین طور بود، سخنان نورانی امام سجاد (علیه السلام) این طور بود که فرمودند ما آمدیم آنچه وظیفه ما بود انجام دادیم و ذات اقدس الهی این قربانی را پذیرفته و این هدف را به مقصد رسانده و ما را پیروز کرد و ما پیروز شدیم «إِذَا أَرَدْتَ أَنْ تَعْلَمَ مَنْ غَلَبَ وَ دَخَلَ وَقْتُ الصَّلَاةِ فَأَذِّنْ ثُمَّ أَقِم‏».[2] [1]. سوره کهف، آیه51. [2]. الأمالی(للطوسی)، النص، ص677. 📚 سخنرانی شب تاسوعا تاریخ: 1397/06/27 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 استخاره نفسانی 🔹 این بیان نورانی امام باقر (سلام الله علیه) خیلی بلند است که فرمود حتماً شما باید خودتان را با قرآن بسنجید، با این ترازو بسنجید![1] اگر کسی ترازوشناس نباشد چگونه بسنجد؟! ما حتماً باید یک دوره قرآن در محضر او باشیم تا در دست ما باشد، خواسته‌هایمان را با این بسنجیم که آیا این درست است یا درست نیست؟ 🔹 با این تعلیم و تربیت معلوم می‌ شود که چطور وجود مبارک امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) درباره بعضی از اصحابش آن طور اظهار شوق می ‌کند! حالا چه کسی بود، در نهج البلاغه نام آن شخص نیست. حضرت فرمود: «كَانَ لِی فِیمَا مَضَی أَخٌ»؛ من در گذشته برادری داشتم از دوستان ـ که از شاگردان حضرت بود ـ «كَانَ [یعَظِّمُهُ‏] یعْظِمُهُ فِی عَینِی صِغَرُ الدُّنْیا فِی عَینِهِ»؛[2] چون دنیا در چشم او کوچک بود، او در چشم من بزرگ بود، من او را به عنوان یک مرد عظیم می ‌دیدم. این علی صاحب «سَلُونِی قَبْلَ أَنْ تَفْقِدُونِی»![3] حضرت وقتی بگوید او نزد من بزرگ بود، معلوم می ‌شود شخصیتی بود! چرا این شخص نزد چشمم بزرگ بود؟ چون «كَانَ خَارِجاً مِنْ‏ سُلْطَانِ‏ بَطْنِهِ‏ ... مِنْ سُلْطَانِ الْجَهَالَة»؛ از سلطنت شکم و از سلطنت جهل بیرون آمده است. سلطنت شکم همین حرام ‌خوری و بدخوری است. سلطنت جهل چیست؟ کسی جاهل باشد و برابر آن جهل عمل کند. این شخص از سلطنت جهل بیرون آمده بود. 🔹 اما آن قسمت مهم و حساس آن این است که او یک استخاره نفسانی داشت.[4] ما یک استخاره قرآنی داریم یا استخاره آفاقی با تسبیح است؛ به هر حال بیرون از ماست. فرمود این شاگرد من استخاره نفسانی داشت، جان او به منزله قرآن بود، هر کاری را که می ‌خواست بکند فکر می‌ کرد، اگر به جایی نمی‌ رسید بر صفحه نفس خود عرضه می ‌کرد، آن وقت معلوم می‌ شد که بد است یا خوب است؛ اگر مطابق با ﴿فُجُورَها﴾ بود می‌گفت بد است، اگر مطابق با ﴿تَقْواها﴾‎‎ بود می‌ گفت خوب است، چون این ﴿فَأَلْهَمَها فُجُورَها وَ تَقْواها﴾‎‎[5] در صفحه نفس هست و پاک که نشد. اگر کسی این صفحات نفس را غبارآلود نکند، ﴿قَدْ خَابَ مَن دَسَّاهَا﴾ نکند، دسیسه نکند، دفن نکند بر اغراض و غرائز، این شفاف است. فرمود او اگر شک داشت که این کار را بکند یا نکند، به قرآن مراجعه نمی ‌کرد، به نفس مراجعه می‌کرد که تربیت شده قرآن است، قرآن او را تربیت کرد. اگر مطابق با میل بود، هوای نفس بود، می ‌گفت این کار بد است. اگر مطابق با رضای الهی و رضای اهل بیت بود، می ‌گفت این کار خوب است؛ چه درباره خود و چه درباره دیگران. 🔹 اینها را اینها پروراندند، اینها نه امام بودند نه امامزاده، اینها فقط شاگردان اهل بیت بودند. ما چرا این طور نباشیم؟! اگر یک وقت مخصوص امام یا پیغمبر بود، بله! اما حضرت می ‌فرماید او یکی از شاگردان ما بود، پس این راه باز است. [1]. تحف العقول، ص284؛ «یا جَابِرُ اغْتَنِمْ مِنْ أَهْلِ زَمَانِكَ خَمْساً ... اعْرِضْ‏ نَفْسَكَ‏ عَلَى‏ كِتَابِ‏ اللَّهِ‏ فَإِنْ كُنْتَ سَالِكاً...». [2]. نهج البلاغة(للصبحی صالح), حکمت289. [3]. نهج البلاغة(للصبحی صالح), خطبه189. [4]. نهج البلاغة(للصبحی صالح), حکمت289؛ «وَ كَانَ‏ إِذَا بَدَهَهُ‏ أَمْرَانِ‏ ینْظُرُ [نَظَرَ] أَیهُمَا أَقْرَبُ إِلَى الْهَوَى [فَخَالَفَهُ‏] فَیخَالِفُه...». [5]. سوره شمس، آیه8. 📚 ـ افتتاحیه سال تحصیلی حوزه علمیه تاریخ: 1397/05/27 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اصول خانواده اصیل دینی 🔹 قرآن کریم در عین حال که به امور خانوادگی خیلی احترام می ‌گذارد و خانواده را اصل می ‌داند، به مسئولان خانواده که پدر و مادر است دستور اکید می ‌دهد، آنها که بچه ‌هایی را زیر نظر دارند و پرورش می ‌دهند؛ دستور اول این است که آنها را از خطر گناه باز دارند، آنها به جای ناامن نروند. دستور دوم آن است که وارد حریم پرورش، علم، فضیلت و مانند آن بشوند. دستور سوم این است که اعضای این خانواده رهبری دینی و فکری و معنوی جامعه را هم به عهده بگیرند. این اصول سه ‌گانه مربوط به وظایف یک خانواده متشرِّع و متدین است. 🔹 وظیفه اول که ما وارد منطقه ناامن نشویم خیلی مهم نیست، وظیفه دوم که وارد حرم امن بشویم بسیار مهم است، وظیفه سوم که ما هم دیگران را از خطر برهانیم و به مقصد برسانیم خیلی اهم است. پس سه اصل است که یک خانواده اصیل دینی به این اصول سه¬ گانه باید پا بند باشد. اما آن اصل اول که خودمان و اعضای خانواده را از محدوده ناامن حفظ بکنیم، فرمود: ﴿قُوا أَنفُسَكُمْ وَ أَهْلِیكُمْ نَاراً وَقُودُهَا النَّاسُ وَ الْحِجَارَةُ﴾؛[1] خودتان، فرزندانتان، اهل‌تان را از آتش حفظ بکنید. گناه آتش است، خطرهای دیگر آتش است، در جهنم هم آتش است، فرمود او را حفظ بکنید! این ﴿قُوا﴾ که به «وقایت» به حفظ برمی ‌گردد، همان است که از آن به تقوای خانوادگی یاد می‌شود. تقوای خانواده در آن است که انسان خود را و اعضای خانواده‌ خود را از گناه حفظ بکند. 🔹 اما دومی خیلی مهم است و بالاتر از آن سومی است. دومی آن است که انسان در خانه ‌ای زندگی بکند که آیات الهی، معارف وحیانی، دستورات خدا و پیغمبر و اهل بیت در آن خانه مطرح بشود. در سوره مبارکه «احزاب» به اعضای خانواده پیامبر (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) سفارش خصوصی کرد، فرمود: ﴿وَ اذْكُرْنَ مَا یتْلَی فِی بُیوتِكُنَّ مِنْ آیاتِ اللَّهِ وَ الْحِكْمَةِ﴾.[2] دستورات دیگر برای همه هست، به همه ما می ‌فرماید متذکر آیات الهی باشید ﴿وَ اذْكُرُوا اللَّهَ كَثیراً﴾[3] باشید, آیات قرآن را، معارف قرآن و عترت را فرا بگیرد و مانند آن; اما در خانواده ‌ای که آیات الهی مطرح هست, دستورات حکمت خدا مطرح هست, خدای سبحان به زن ‌های آن خانواده، به خواهرها و خانم ‌های آن خانواده بالخصوص به این مادرها سفارش می ‌کند که شما به یاد آیات الهی باشید که در خانه شماست, نه در مسجد و معبَد دیگری است. وقتی مسئول خانواده شما با قرآن و عترت است شما هم به آیات الهی متذکر باشید؛ این بسیار مهم است! 🔹 بخش سوم که از این هم مهم ‌تر است این است که به مسئولان خانواده، یعنی به پدر و مادر می ‌گوید مطمئن باشید که کار تنها به عهده شما نیست, نگویید ما مشغول بحث ‌های تفسیری هستیم, مشغول بحث ‌های حکمت هستیم، بحث‌ های آیات الهی هستیم, اینها یک طرف قضیه است که کار به مبدأ قابلی برمی‌ گردد؛ آن بخش اساسی که به مبدأ فاعلی برمی ‌گردد به فیض و فوز الهی برمی ‌گردد آن به دست خداست; آن را هم از خدا بخواهید! از خدا بخواهید همان طوری که به شما توفیق داد, خود شما, از خطر نجات پیدا کردید؛ یک، به ﴿آیاتِ اللَّهِ وَ الْحِكْمَةِ﴾ رسیدید؛ دو، رهبری فکری جامعه را هم خدا نصیب شما بکند. فرزندی داشته باشید که «قرة العین» شما باشد: ﴿رَبَّنَا هَبْ لَنَا مِنْ أَزْوَاجِنَا وَ ذُرِّیاتِنَا قُرَّةَ أَعْینٍ وَ اجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِینَ إِمَاماً﴾[4] این اختصاصی به پدر ندارد, مادر هم می ‌تواند این دعاها را بکند, بگوید خدایا فرزندان ما را طیب و طاهر قرار بده! فرزندی باشد که «قرة العین» باشد. در این آیه قرآنی خدای سبحان به پدران و مادران آموخت که به خدا عرض کنیم: خدایا ذریه ما را «قُرة ‌العین» ما قرار بده! یعنی طوری آنها را بپروران که ما وقتی اینها را می‌بینیم اشک شوق بریزیم. نور چشم به این معنا باشد، وگرنه «قُره» به معنای نور نیست: ﴿رَبَّنَا هَبْ لَنَا مِنْ أَزْوَاجِنَا وَ ذُرِّیاتِنَا قُرَّةَ أَعْینٍ وَ اجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِینَ إِمَاماً﴾. حالا وقتی ما یک خانواده شدیم پدر خانواده، مادر خانواده، اعضای خانواده در خدمت ﴿آیاتِ اللَّهِ وَ الْحِكْمَةِ﴾ بودند اینها می ‌توانند امام جامعه باشند. [1]. سوره تحریم، آیه6. [2]. سوره احزاب، آیه34. [3]. سوره انفال، آیه45; سوره جمعه, آیه10. [4]. سوره فرقان، آیه74. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1388/03/28 🆔 @a_javadiamoli_esra