eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
10.8هزار دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
1.5هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💠
   گوهر صالح
🔸 شدن كار بسیار سختی است كار هر كسی نیست؛ اما كارِ خوب كردن خیلی دشوار نیست. انسان یك وقت می‌خواهد كار خوب انجام بدهد، نمازی بخواند, روزه‌ ای بگیرد, اطاعتی كند، احسانی كند، این خیلی سخت نیست؛ اما اگر بخواهد خود را صالح كند این كار آسانی نیست. 🔸 بسیاری از افراد خوب كسانی اند كه ﴿جاءَ بِالْحَسَنَةِ﴾؛ اینها كارِ خوب را به پیشگاه خدا عرضه می ‌كنند که ﴿مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثالِها﴾ و مانند آن؛ اینها یك طَبق كار خیر را به پیشگاه خدا می ‌آورند، آدم متوسطی هستند و هدیه اینها كار خیر است؛ اما آنچه بهره اوحدی از موحّدان است، این است كه گوهر ذاتشان سالم است و این گوهر ذات را در طَبق اخلاص، به هدیه الهی می‌برند. 🔸 خیلی فرق است بین كسی كه ﴿مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثالِها﴾ است و كسی كه ﴿إِذْ جاءَ رَبَّهُ بِقَلْبٍ سَلیمٍ﴾! از جز حسنات اعتقادی و اخلاقی و فقهی و حقوقی كه نشأت نمی ‌گیرد؛ اما ممكن است كسی كار خوب انجام دهد ولی گوهر ذات او هنوز اصلاح نشده باشد و ممکن است ـ خدای ناكرده ـ یك وقت عوض شود. كسانی كه عمل صالح دارند كم نیستند؛ اما كسانی كه گوهر ذاتشان باشد كم اند. 📚 سوره مبارکه صافات جلسه 18 تاریخ: 1392/12/17 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
جلد دوم کتاب المکاسب منتشر شد 🔸 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: جلد دوم کتاب ارزشمند اثر گرانقدر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی، با همکاری پژوهشگاه علوم وحیانی معارج و مرکز بین المللی نشر اسراء، منتشر شد. 🔸 این کتاب از مساله دهم بحث « حرمت رشوه» از کتاب مکاسب محرمه شیخ انصاری ره مجلد اول تا ابتدای مسأله پانزدهم؛ «حرمت قمار» در 464 صفحه توسط نشر اسراء به چاپ رسیده است. علاقه‌مندان به تهیه آثار آیت‌الله العظمی جوادی آملی می‌توانند به سایت www.nashresra.ir مراجعه کنند. 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
تأکید بر حفظ وحدت میان مسلمین و پرهیز از اعمال اختلاف برانگیز 🔸 به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء: حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی با تاکید بر میان مسلمین و پرهیز از اعمال اختلاف برانگیز اذعان داشتند: ما با داشتن این سرمایه‌ها [اهل بیت عصمت و طهارت (ع)]، در ایام وحدت حرف ‌هایی بزنیم که خدای ناکرده صف مسلمان ‌ها را از هم جدا بکنند مغبونیت است... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
تأکید بر حفظ وحدت میان مسلمین و پرهیز از اعمال اختلاف برانگیز 🔸 به گزارش خبرنگار
 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: 
حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در یکی از جلسات درس فقه خود به مناسبت اظهار داشتند: یک بیان نورانی در نهج البلاغه است که حضرت به یکی از آن افراد صدر اسلام می ‌فرماید بدان در امت پیغمبر(ص) هیچ کس مثل من مردم را به وحدت دعوت نکرد و نمی‌کند: «وَ لَیسَ رَجُلٌ فَاعْلَمْ أَحْرَصَ النَّاسِ‏ عَلَی جَمَاعَةِ أُمَّةِ مُحَمَّدٍ (صلّی الله علیه و آله و سلّم)‏ وَ أُلْفَتِهَا مِنِّی»، برای اینکه من از مهم ‌ترین حق خود گذشتم. آن هم حقی که حق شخصی نبود. 🔸 ایشان ادامه دادند: این روایت را مرحوم مجلسی (رضوان الله علیه) نقل کرده که فرمود: «مَا لِلَّهِ آیةٌ أَكْبَرُ مِنِّی»؛ خیلی این حرف بلند است! فرمود درست است سماوات و أرضین، انبیا، اولیا، بهشت، قیامت، دنیا، آخرت، همه آیات الهی ‌اند؛ اما خدا از من بزرگ‌ تر آیتی ندارد، از من بزرگ‌تر در عالم کسی نیست. این حدیث را همه محدثین قبول کردند، حضرت یک حرفی زد که غیر از او کسی نگفت و آن مسئله «سَلُونِی قَبْلَ أَنْ تَفْقِدُونِی» است. از هیچ پیغمبری، از هیچ امامی و از هیچ ولی ‌ای ذکر نشده که این جور که به صراحت به میدان بیاید و بگوید از عرش تا فرش هر چه بخواهید من می ‌دانم، این جمله را غیر از حضرت امیر(ع) کسی نگفت. 🔸 معظم له با تاکید بر میان مسلمین و پرهیز از اعمال اختلاف برانگیز اذعان داشتند: ما با داشتن این سرمایه‌ ها، در ایام وحدت حرف‌ هایی بزنیم که خدای ناکرده صف مسلمان‌ ها را از هم جدا بکنند مغبونیت است. حالا مسئله تولی و تبری آن بجای خود محفوظ است، اما آدم یک کاری کند که را با وجود خطراتی همچون داعش ارباً اربا کند، این جفای به نظام است، این جفای به وحدت اسلامی است، لذا این همه اصرار کردند که باهم باشید، اختلاف نکنید و مواظب دشمن مشترک باشید از همین جهت است. مطالعه بیشتر: 🌐 esra.ir 📚 درس خارج فقه نکاح جلسه 379 تاریخ: 1397/08/30 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 463 🔸 نیكی به شوهر زنی به امام صادق (علیه السلام) عرض كرد: من زنی از دنیا بریده هستم. آن امام همام فرمود: مراد تو چیست؟ گفت: ازدواج نمی‌ كنم. امام صادق (علیه السلام) پرسید: چرا؟ گفت: می‌ خواهم به فضیلتی برسم. امام (علیه السلام) فرمود: [از این مرام] باز گرد؛ اگر در ترك ازدواج فضیلتی بود فاطمه (سلام الله علیها) به آن سزاوارتر از تو بود، زیرا هیچ‌كس از او در فضیلت پیشی نگرفت.[1] [1] . دَخَلَتِ امْرَأَةٌ عَلَی أَبِى عَبْدِ اللَّهِ ع فَقَالَتْ: أَصْلَحَكَ اللَّهُ، إِنِّى امْرَأَةٌ مُتَبَتِّلَةٌ. فَقَالَ: وَ مَا التَّبَتُّلُ عِنْدَكِ؟ قَالَتْ: لا أَتَزَوَّجُ. قَالَ: وَ لِمَ؟ قَالَتْ: أَلْتَمِسُ بِذَلِكَ الْفَضْلَ. فَقَالَ: انْصَرِفِى فَلَوْ كَانَ ذَلِكِ فَضْلاً لَكَانَتْ فَاطِمَةُس أَحَقَّ بِهِ مِنْكِ إِنَّهُ لَیسَ أَحَدٌ یسْبِقُهَا إِلَی الْفَضْلِ (الكافى، ج5، ص509). 📚 مفاتیح الحیات ص 287 مرکز بین المللی نشر اِسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
تأثیر تفاوت جنسیتی بر فعلیت انسانی و فعالیت‌ اجتماعی از نظرگاه امامیه و وهابیت با محوریت اندیشه‌ های آیت ‌الله جوادی‌آملی و بن‌ باز 🔸 به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء: در یکی از مقالات دو فصلنامه علمی ـ پژوهشی حکمت اسرا (شماره 38) که به همت پژوهشگاه علوم وحیانی معارج به چاپ رسیده است می خوانید؛ ... تفاوت جنسیتی،نوع انسان را به دو صنف بزرگ زن و مرد، تصنیف می کند.باوجودتمام اختلاف‌ ها، زن و مرددرذیل نوعی واحد قرارمی ‌گیرند،با این حال، اختلاف ‌های وابسته به جنسیت، نگاه های متفاوتی را نسبت به فعلیت انسانی زن و فعالیت های اجتماعی او سبب شده. برخی، مرد بودن را نوعی کمال انسانی برشمرده و معتقدند زن به دلیل نوع خلقت و جنسیتش نمی تواند انسانی کامل به شمار رود و فعالیت اجتماعی او تنها مانعی درمقابل تعالی مرد است.... ؛اما آنچه ضرورت دارد، مشخص شدن نگاه اصیل اسلامی است و این مهم جز با عرضه این دو دیدگاه بر آیات و سنت ممکن نخواهد بود. مطالعه کامل این مقاله: http://hikmat.isramags.ir/article_155417.html 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
نظر آیت الله العظمی جوادی آملی درباره غزل های حافظ / خواندن غزل و مناجات با صدای خوب، خصیصه ما ایرانیان است 🔸 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: آیت الله العظمی جوادی آملی می فرماید: «ترانه لذتی کاذب ایجاد می‏ کند؛ اما که لذت صادق را به همراه دارد و تا پایان عمر با انسان همراه است. غزل های حافظ و سعدی چنین است»... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
نظر آیت الله العظمی جوادی آملی درباره غزل های حافظ / خواندن غزل و مناجات با صدای خوب، خصیصه ما ایرانیان است 🔸 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: آیت الله العظمی جوادی آملی می فرماید: «ترانه لذتی کاذب ایجاد می‏ کند؛ اما که لذت صادق را به همراه دارد و تا پایان عمر با انسان همراه است. غزل های حافظ و سعدی چنین است». 🔸 معظم له در پاسخ به پرسش "موسیقی ‏های متداول چه تأثیری بر روان آدمی می ‏گذارد؟" از سخنان ابن سینا بهره گرفته و می گوید: « (رحمه‌الله) در نمط نهم اشارات و تنبیهات می ‏نویسد: گاهی عارف به ، یعنی آهنگ ملایم نیاز دارد تا او را متّعظ كند. در درس مرحوم (قدس‌سرّه)، وقتی به این قسمت از شرح اشارات رسیدیم (سه نفر در آن درس حاضر بودیم)، پس از درس، از استاد اجازه گرفتیم تا جناب آقای ربانی خراسانی كه از علمای بزرگ تهران بود (یكی از آن سه نفر)، هر شب پس از درس، یكی از غزل های استاد را برای ما بخوانند كه ایشان هم اجازه دادند. 🔸 ایشان درباره و اهمیت غزل های شعرای ایرانی می گوید: «گاه مناجات یك جوان را اداره می‏ كند. گاه نیز یك غزل یا قصیده، كمبودهای درونی او را ترمیم می ‏كند؛ اما لذت غزل هرگز در ترانه یافت نمی‏ شود. ترانه لذتی كاذب ایجاد می‏ كند؛ اما غزل شهدی است كه لذت صادق را به همراه دارد و تا پایان عمر با انسان همراه است. غزل های حافظ و سعدی چنین است. به هر حال، اگر كسی خود را با ترانه سرگرم كند، در سنین بالاتر، خود متوجه می‏ شود كه با ذائقه او هماهنگ نیست، در حالی كه انسان با مناجات و غزل انس دیگری دارد. همیشه می‏ ماند و هرچه سن بالاتر برود، انسان با آن بیشتر مأنوس می‏ شود.» 🔸 معظم له موسیقی ها را به چند دسته تقسیم کرده و توضیح می دهد: «همه می ‏دانیم كه آهنگ های طرب ‏انگیز خوی حیوانی را در ما زنده می‏ كند. آهنگ هایی كه فرشته‏ مَنِشی را در آدم احیا می‏ كند، به انسان سبكباری می‏ دهد و بشر را از شهوت و غضب دور می‏ كند نیز می‏ شناسیم. به آهنگی مشكوك گوش نمی‏ دهیم. از این نظر موسیقی بر سه قسم است: 1️⃣ موسیقی ‏هایی كه حالتی روحانی در انسان ایجاد می‏ كند كه اشكال ندارد. 2️⃣ موسیقی‏ هایی كه به مجالس لهو و لعب اختصاص دارد و شهوت را تحریك می‏ كند كه این دسته نامشروع است. 3️⃣ دسته ‏ای از موسیقی‏ ها هم مشكوك است، پس با داشتن راه صحیح، دیگر به دنبال مشكوك نمی‏ رویم.» 🔸 حضرت استاد در پایان درباره در مواجه با موسیقی می گوید: «خواندن غزل ها و مناجات ها با صدای خوب، خصیصه ما ایرانیان است. ما ایرانیان به آواز بیش از نواختن علاقه داریم كه بسیار خوب است و بیش از آن هم نیاز نیست. در ما، مستحب است كسی كه اذان می‏ گوید، «صیت»، یعنی خوش صوت باشد تا نیاز قوه سامعه تأمین شود. اشعار خوبی وجود دارد كه اگر با صدای خوش خوانده شود، این نیاز انسان را تأمین می‏ كند. از طرفی، اشعاری كه در اثر پیمودن این راه فرا گرفته، همه عمر برای او می‏ ماند و هرچه سن بالاتر می‏ رود، بهره او از این اشعار بیشتر می‏ شود.» 📚 نسیم اندیشه دفتر اول ـ ص 113 الی 116 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 روز پانزدهم ماه 1444 🔸
 حجاب شهود


🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
   حجاب شهود
🔸 همیشه سه ضلعی است: یک محجوب داریم، یک محجوب عنه داریم، یک حاجب. ما هر چه از حجاب شنیدیم این است که یک «الف» است یک «باء» است و یک «جیم»، این وسطی حاجب است؛ اما اینجا فرمود شما یک «الف» دارید و یک «باء»، خود این «باء» حجاب است و نمی ‌گذارد «الف» را ببیند! «لَیسَ بَینَهُ وَ بَینَ خَلْقِهِ حِجَابٌ غَیرَ خَلْقِهِ احْتَجَبَ بِغَیرِ حِجَابٍ مَحْجُوبٍ وَ اسْتَتَرَ بِغَیرِ سِتْرٍ مَسْتُورٍ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ الْكَبِیرُ الْمُتَعالِ»؛ تا خودش را می ‌بیند را نمی ‌بیند. میان عاشق و معشوق هیچ حائل نیست ٭٭٭ تو خود حجاب خودی حافظ از میان برخیز اینها این را از کجا یاد گرفتند؟ حالا آیا او متوجه شد و به عمق این روایت پی برد یا نبرد ولی به هر حال تا به اینجا رسید و گفت: «تو خود حجاب خودی حافظ از میان برخیز». 🔸 یک وقت انسان اهل مدرسه است درس ‌خواندن لازم است، آن شاید مقدور همه نباشد؛ اما یک وقت راه است. این نماز برای همه ماست؛ حضرت فرمود نماز است، شما داری به زیارت الله می ‌روی! 📚 سوره مبارکه غاشیه جلسه 4 تاریخ: 1398/11/21 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra