eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
10.9هزار دنبال‌کننده
4.8هزار عکس
1.6هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
نظر آیت الله العظمی جوادی آملی درباره غزل های حافظ / خواندن غزل و مناجات با صدای خوب، خصیصه ما ایرانیان است 🔸 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: آیت الله العظمی جوادی آملی می فرماید: «ترانه لذتی کاذب ایجاد می‏ کند؛ اما که لذت صادق را به همراه دارد و تا پایان عمر با انسان همراه است. غزل های حافظ و سعدی چنین است». 🔸 معظم له در پاسخ به پرسش "موسیقی ‏های متداول چه تأثیری بر روان آدمی می ‏گذارد؟" از سخنان ابن سینا بهره گرفته و می گوید: « (رحمه‌الله) در نمط نهم اشارات و تنبیهات می ‏نویسد: گاهی عارف به ، یعنی آهنگ ملایم نیاز دارد تا او را متّعظ كند. در درس مرحوم (قدس‌سرّه)، وقتی به این قسمت از شرح اشارات رسیدیم (سه نفر در آن درس حاضر بودیم)، پس از درس، از استاد اجازه گرفتیم تا جناب آقای ربانی خراسانی كه از علمای بزرگ تهران بود (یكی از آن سه نفر)، هر شب پس از درس، یكی از غزل های استاد را برای ما بخوانند كه ایشان هم اجازه دادند. 🔸 ایشان درباره و اهمیت غزل های شعرای ایرانی می گوید: «گاه مناجات یك جوان را اداره می‏ كند. گاه نیز یك غزل یا قصیده، كمبودهای درونی او را ترمیم می ‏كند؛ اما لذت غزل هرگز در ترانه یافت نمی‏ شود. ترانه لذتی كاذب ایجاد می‏ كند؛ اما غزل شهدی است كه لذت صادق را به همراه دارد و تا پایان عمر با انسان همراه است. غزل های حافظ و سعدی چنین است. به هر حال، اگر كسی خود را با ترانه سرگرم كند، در سنین بالاتر، خود متوجه می‏ شود كه با ذائقه او هماهنگ نیست، در حالی كه انسان با مناجات و غزل انس دیگری دارد. همیشه می‏ ماند و هرچه سن بالاتر برود، انسان با آن بیشتر مأنوس می‏ شود.» 🔸 معظم له موسیقی ها را به چند دسته تقسیم کرده و توضیح می دهد: «همه می ‏دانیم كه آهنگ های طرب ‏انگیز خوی حیوانی را در ما زنده می‏ كند. آهنگ هایی كه فرشته‏ مَنِشی را در آدم احیا می‏ كند، به انسان سبكباری می‏ دهد و بشر را از شهوت و غضب دور می‏ كند نیز می‏ شناسیم. به آهنگی مشكوك گوش نمی‏ دهیم. از این نظر موسیقی بر سه قسم است: 1️⃣ موسیقی ‏هایی كه حالتی روحانی در انسان ایجاد می‏ كند كه اشكال ندارد. 2️⃣ موسیقی‏ هایی كه به مجالس لهو و لعب اختصاص دارد و شهوت را تحریك می‏ كند كه این دسته نامشروع است. 3️⃣ دسته ‏ای از موسیقی‏ ها هم مشكوك است، پس با داشتن راه صحیح، دیگر به دنبال مشكوك نمی‏ رویم.» 🔸 حضرت استاد در پایان درباره در مواجه با موسیقی می گوید: «خواندن غزل ها و مناجات ها با صدای خوب، خصیصه ما ایرانیان است. ما ایرانیان به آواز بیش از نواختن علاقه داریم كه بسیار خوب است و بیش از آن هم نیاز نیست. در ما، مستحب است كسی كه اذان می‏ گوید، «صیت»، یعنی خوش صوت باشد تا نیاز قوه سامعه تأمین شود. اشعار خوبی وجود دارد كه اگر با صدای خوش خوانده شود، این نیاز انسان را تأمین می‏ كند. از طرفی، اشعاری كه در اثر پیمودن این راه فرا گرفته، همه عمر برای او می‏ ماند و هرچه سن بالاتر می‏ رود، بهره او از این اشعار بیشتر می‏ شود.» 📚 نسیم اندیشه دفتر اول ـ ص 113 الی 116 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 روز پانزدهم ماه 1444 🔸
 حجاب شهود


🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
   حجاب شهود
🔸 همیشه سه ضلعی است: یک محجوب داریم، یک محجوب عنه داریم، یک حاجب. ما هر چه از حجاب شنیدیم این است که یک «الف» است یک «باء» است و یک «جیم»، این وسطی حاجب است؛ اما اینجا فرمود شما یک «الف» دارید و یک «باء»، خود این «باء» حجاب است و نمی ‌گذارد «الف» را ببیند! «لَیسَ بَینَهُ وَ بَینَ خَلْقِهِ حِجَابٌ غَیرَ خَلْقِهِ احْتَجَبَ بِغَیرِ حِجَابٍ مَحْجُوبٍ وَ اسْتَتَرَ بِغَیرِ سِتْرٍ مَسْتُورٍ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ الْكَبِیرُ الْمُتَعالِ»؛ تا خودش را می ‌بیند را نمی ‌بیند. میان عاشق و معشوق هیچ حائل نیست ٭٭٭ تو خود حجاب خودی حافظ از میان برخیز اینها این را از کجا یاد گرفتند؟ حالا آیا او متوجه شد و به عمق این روایت پی برد یا نبرد ولی به هر حال تا به اینجا رسید و گفت: «تو خود حجاب خودی حافظ از میان برخیز». 🔸 یک وقت انسان اهل مدرسه است درس ‌خواندن لازم است، آن شاید مقدور همه نباشد؛ اما یک وقت راه است. این نماز برای همه ماست؛ حضرت فرمود نماز است، شما داری به زیارت الله می ‌روی! 📚 سوره مبارکه غاشیه جلسه 4 تاریخ: 1398/11/21 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠
پرسش الهی

🔸 وجود مبارك پیغمبر(صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرمود: همان طور كه از سؤال می ‌شود، ــ از سؤال می‌شود ــ از سؤال می ‌شود ــ از این و جوان‌ های بیكار هم سؤال می ‌شود «كُلُّكُمْ رَاعٍ وَ كُلُّكُمْ مَسْئُولٌ عَنْ رَعِیتِه»، این حرف بوسیدنی نیست؟! 🔸 این حرفِ همان كسی است كه قرآن را آورده! آن ‌كه قرآن را آورده! فرمود را مواظب باشید، را مواظب باشید، را مواظب باشید، را هم مواظب باشید: «كُلُّكُمْ رَاعٍ وَ كُلُّكُمْ مَسْئُولٌ عَنْ رَعِیتِه». ↙️ آپارات: https://aparat.com/v/ZkKAQ 📚 سوره مبارکه فصلت جلسه 3 تاریخ: 1393/12/25 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 با مشارکت بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء: مراسم نکوداشت علامه حسن زاده آملی در قم برگزار می گردد 🔹 مراسم نکوداشت مرحوم علامه حسن زاده آملی (ره) با پیام تصویری آیت ‌الله العظمی جوادی آملی برگزار خواهد شد. ▫️ تاریخ: 1401/07/21 ساعت ۹ تا ۱۱:۳۰ ▫️ مکان: مرکز همایش های مدرسه دارالشفا قم 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 464 🔸 نیكی به شوهر تعجیل در ازدواج دختران نیز از آموزه‌های دینی است، چنان‌كه امام رضا (ع) می ‌فرماید: جبرئیل بر پیامبر (ص) فرود آمد و گفت: ای محمد! پروردگارت به تو سلام می ‌رساند و می ‌فرماید: دوشیزگان چونان میوه بر درخت ‌اند. هرگاه میوه برسد اگر چیده نشود خورشید آن را تباه می ‌سازد و بادها آن را به اطراف می ‌پراكنند. دوشیزگان نیز هرگاه بالغ شوند بهترین چیز برای آنان شوهر است وگرنه از فتنه و تباهی در امان نخواهند بود.[1] [1] . نَزَلَ جَبْرَئِیلُ عَلَی النَّبِىِّص، فَقَالَ: یا مُحَمَّدُ! إِنَّ رَبَّكَ یقْرِئُكَ السَّلامَ وَ یقُولُ: إِنَّ الأَبْكَارَ مِنَ النِّسَاءِ بِمَنْزِلَةِ الثَّمَرِ عَلَی الشَّجَرِ، فَإِذَا أَینَعَ الثَّمَرُ فَلا دَوَاءَ لَهُ إِلاّ اجْتِنَاؤُهُ وَ إِلاّ أَفْسَدَتْهُ الشَّمْسُ وَ غَیرَتْهُ الرِّیحُ وَ إِنَّ الأَبْكَارَ إِذَا أَدْرَكْنَ مَا یدْرِكْنَ النِّسَاءُ فَلا دَوَاءَ لَهُنَّ إِلاّ الْبُعُولُ وَ إِلاّ لَمْ یؤْمَنْ عَلَیهِنَّ الْفِتْنَة (عیون اخبار الرضاع، ج1، ص289). 📚 مفاتیح الحیات ص 288 مرکز بین المللی نشر اِسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
شخصیت وحدت آفرین

🔸 قرآن كریم به صراحت از پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) به عنوان و رفع اختلاف امت یاد كرده است: ﴿فَاِن تَنزَعتُم فی شی‏ءٍ فَرُدّوهُ اِلَی اللهِ والرَّسول﴾. 📚 روابط بین الملل - صفحه 93 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 روز شانزدهم ماه 1444 🔸 تقوای رسولانه 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
تقوای رسولانه
🔸 اینكه فرمود: ﴿یا أَیهَا النَّبِی اتَّقِ اللَّهَ﴾، با اینكه خود حضرت را داشت، این یا برای دعوت به ادامه تقواست یا برای رعایت آن مرحله عالیه تقواست؛ یعنی تو كار مهمّی داری، این كار مهم با تقوای عادی حل نمی ‌شود، این كار مهم با آن حل می ‌شود، برای اینكه جنگ در پیش داری جنگ ‌هایی علیه تو تحمیل می ‌كنند عده ‌ای از اصحاب تو را شهید می ‌كنند، تو هم ناچاری دفاع بكنی. سخن از خونریزی است سخن از اسیر دادن است سخن از اسیر گرفتن است، این كارهای مهم با تقوای عادی حل نمی ‌شود، با باید این مشكلات را حل كنی؛ عزیزترین بستگانت را شهید می ‌كنند عده‌ ای را هم اسیر می ‌كنند، شما هم از آنها می ‌كُشی از آنها اسیر می ‌گیری، باید مواظب باشی! 🔸 مطلب دیگر این است كه شما دینی دارید كه هم برای داخله حجاز خوب است هم برای منطقه خوب است هم یك داری كه در آیه هشت سوره مباركه «ممتحنه» است كه با كفار زندگی داشته باشید؛ آن كفاری كه با شما كاری ندارند نه در تحریم نه در فشار اقتصادی نه در تبعید هیچ سهمی ندارند و یك زندگی معتدلی با شما داشتند ﴿لَا ینْهَاكُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذِینَ لَمْ یقَاتِلُوكُمْ فِی الدِّینِ﴾؛ با اینها با مدارا رفتار كنید، بلكه عادلانه رفتار كنید: ﴿إِنَّ اللَّهَ یحِبُّ الْمُقْسِطِینَ﴾. این پیامبر اگر بخواهد با روش عادی با جامعه برخورد كند كار سختی است، این باید را داشته باشد. 🔸 به وجود مبارك پیامبر فرمود مواظب باش، از طرفی و در كمین ‌اند، از طرفی در داخل، رجفه و اراجیف پخش می‌ كنند، تو باید آن قله تقوا را داشته باشی تا بتوانی تشكیل بدهی؛ فرمود: ﴿یا أَیهَا النَّبِی اتَّقِ اللَّهَ وَلاَ تُطِعِ الْكَافِرِینَ﴾. 📚 سوره مبارکه احزاب جلسه 1 تاریخ: 1392/01/17 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra