eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
10.9هزار دنبال‌کننده
4.8هزار عکس
1.6هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 روز هفتم ماه 1444 🔹
 زمزمه درون


🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
زمزمه درون
🔹 در قرآن كریم دو آیه است كه ما را به استقامت دعوت كرد و پاداش افراد پایدار و پایمرد را بازگو كرد؛ یك آیه بدون واسطه و آیه دیگر مع الواسطه. آن آیه ‌ای كه است این است: ﴿إِنَّ الَّذینَ قالُوا رَبُّنَا اللّهُ ثُمَّ اسْتَقامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَیهِمُ الْمَلائِكَةُ أَلاّ تَخافُوا وَ لا تَحْزَنُوا﴾ یعنی آنها كه گفتند پروردگار ما خداست، غیر خدا را به ربوبیت نپذیرفتند و روی این اعتقاد، كرده‌ اند، فرشتگان بر اینها نازل می ‌شوند و پیام خدا را به اینها می ‌رسانند و می‌ گویند هیچ حزنی بر شما نیست هیچ ترسی هم بر شما نیست. 🔹 آیه‌ دیگر در سوره احقاف است كه همین پیام را به مردان پایدار و صاحب پایمردی می ‌رساند؛ فرمود: ﴿الَّذینَ قالُوا رَبُّنَا اللّهُ ثُمَّ اسْتَقامُوا فَلا خَوْفٌ عَلَیهِمْ وَ لا هُمْ یحْزَنُونَ﴾؛ این سخن خود خداست، نفرمود من ملائكه را نازل می ‌كنم و فرشتگان پیام مرا به افراد پایدار می ‌رسانند، فرمود مردانی كه گفتند پروردگار ما خداست و روی این اعتقاد و منطق صحیح پایداری كرده ‌اند، من به آنها می ‌گویم شما ترسی ندارید و غمی ندارید. 🔹 چرا افراد دو گونه ‌اند چرا یك عده استوارند و یك عده در نوسان و اضطراب؟ آن دل های افراد غیر استوار از كجاست؟ خاطراتی كه در دل ماست آیا گوینده ‌ای دارد یا ندارد؟ خاطراتی كه در دل ها خطور می ‌كند حرف گوینده‌ هاست؛ آن گوینده‌ ها چه کسانی اند؟ گاهی شیطان وسوسه می ‌كند؛ گاهی فرشتگان رحمت، الهام دارند و گاهی ذات اقدس الهی بدون واسطه فرشته‌ ها با مردم پایدار سخن می ‌گوید كه شما نه ترسی دارید و نه اندوهی ﴿الَّذینَ قالُوا رَبُّنَا اللّهُ ثُمَّ اسْتَقامُوا فَلا خَوْفٌ عَلَیهِمْ وَ لا هُمْ یحْزَنُونَ ٭ أُولئِكَ أَصْحابُ الْجَنَّةِ خالِدینَ فیها جَزاءً بِما كانُوا یعْمَلُونَ﴾؛ اینها سخنان بدون واسطه خداست. 📚 سخنرانی در جمع فرماندهان و نمايندگان ولي فقيه در سپاه تاریخ: 1373 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 حقیقت زهد 🔸 پایگاه اطلاع رسانی اسراء، آیت الله العظمی جوادی آملی: حقیقت زهد در این دو جمله قرآن کریم جمع شده است: ﴿لِكَیلا تَأْسَوْا عَلی‏ ما فاتَكُمْ وَ لا تَفْرَحُوا بِما آتاكُمْ﴾، فرمود این است که اگر چیزی به شما رسید، خوشحال نشوید طوری که از مرز جدا بشوید و اگر چیزی از شما گرفته شد نگران نباشید طوری که از وظیفه جدا بشوید... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 حقیقت زهد 🔸
 پایگاه اطلاع رسانی اسراء
، آیت الله العظمی جوادی آملی: وجود مبارک حضرت امیر در نامه 66 نهج البلاغه فرمود: «... أَمَّا بَعْدُ فَإِنَّ [الْعَبْدَ] الْمَرْءَ لَیفْرَحُ بِالشَّی‏ءِ الَّذِی لَمْ یكُنْ لِیفُوتَهُ»؛ گاهی انسان به چیزی حتماً می ‌رسد دیگر خوشحالی ندارد، یک امر قطعی و قضا و قدر الهی است که برای آن بی‌ تابی کردن و شادمانی کردن وجهی ندارد، روزی ‎ای است که ذات اقدس الهی برای شما مقرر کرده و حتماً می ‌رسد. «وَ یحْزَنُ عَلَی الشَّی‏ءِ الَّذِی لَمْ یكُنْ لِیصِیبَهُ»؛ چون ما برنامه ‌ای داریم یک حساب و کتابی داریم، حظّی داریم، بعضی از چیزها نصیب ماست بعضی از چیزها نصیب ما نیست. آنچه نصیب ماست ما نباید خوشحال باشیم. آنچه نصیب ما نیست نباید به ما برسد، به ما نمی ‌رسد ما هم به آن نمی ‌رسیم، نباید نگران باشیم. 🔸 این دو جمله «جلّ لولا الکل»، این نامه‌ ها متّخذ از قرآن کریم است. در سوره مبارکه «حدید» شما این مضمون را مطالعه می ‌کنید و خود حضرت امیر (سلام الله علیه) هم این آیه را به عنوان ذکر کرده است. فرمود به اینکه حقیقت زهد در این دو جمله قرآن کریم جمع شده است: ﴿لِكَیلا تَأْسَوْا عَلی‏ ما فاتَكُمْ وَ لا تَفْرَحُوا بِما آتاكُمْ﴾، فرمود این است که اگر چیزی به شما رسید، خوشحال نشوید طوری که از مرز و از وظیفه جدا بشوید و اگر چیزی از شما گرفته شد نگران نباشید طوری که از وظیفه جدا بشوید. هر چیزی حسابی دارد، چون ذات اقدس الهی فرمود: ﴿كُلُّ شَی‏ءٍ عِندَهُ بِمِقْدَارٍ﴾؛ هر چیزی به مقدار؛ نظمی هست، قَدَری هست. ﴿وَ إِنْ مِنْ شَی‏ءٍ إِلاَّ عِنْدَنا خَزائِنُهُ وَ ما نُنَزِّلُهُ إِلاَّ بِقَدَرٍ مَعْلُوم‏﴾؛ هر چیزی با هندسه و اندزه و اینها حساب شده است. 🔸 بنابراین اگر چیزی به آدم رسید، باید باشد و اگر نرسید، باید باشد. این طور نیست که تمام نشاطش را صرف کند در جایی که چیزی به او رسید و تمام حُزن و اندوه خود را صرف کند در جایی که چیزی به او نرسید یا از او گرفته شد. آن دو جمله قرآن کریم که در یکی از بیانات نورانی حضرت امیر در نهج البلاغه آمده است که ذات اقدس الهی را در این دو جمله جمع کرد، آن به صورت یک اصل حاکم در جمله‌ های نورانی این نامه و نامه‌ های دیگر می‌ تابد... . مطالعه بیشتر: 🌐 esra.ir 📚 درس اخلاق تاریخ: 1396/07/27 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 484 🔸 احترام و نیكی به سادات ... نیكی به سادات كه نوادگان پیامبر (ص) هستند احترام به آن حضرت شمرده می ‌شود، چنان‌كه آن گرامی فرمود: احترام به انسان از راه رعایت شئون فرزندان او حفظ می ‌شود.[1] خدا در قرآن فرمود: بگو من بر ابلاغ رسالتم كه شما را به چنین جایگاهی می ‌رساند، هیچ مزدی جز دوستی با خویشانم از شما نمی ‌خواهم.[2] [1] . خطبه حضرت زهرا: أبى یقول: الْمَرْءُ یحْفَظُ فِى وُلْدِه (الاحتجاج، ص103). [2] . ﴿قُل لا اَسـئَلُكُم عَلَیهِ اَجرًا اِلاَّ المَوَدَّةَ فِى القُربىٰ﴾ (سورهٴ شوری، آیهٴ 23). 📚 مفاتیح الحیات ص 299 و 300 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
اگر هویت ما انسان ها را دیگری داده، باید به دستور او نیز عمل کنیم / مرگ از مهم ترین عوامل تربیت است 🔹
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: 
آیت الله العظمی جوادی آملی در پایان درس علوم القرآن امروز خود با اشاره به وقایع اخیر بیان داشتند: شعار را ما هم قبول داریم؛ اما دو چیز است که اساس کار بوده و از یاد همه اینها رفته است... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
اگر هویت ما انسان ها را دیگری داده، باید به دستور او نیز عمل کنیم / مرگ از مهم ترین عوامل تربیت است 🔹
 پایگاه اطلاع رسانی اسراء:
آیت الله العظمی جوادی آملی در پایان درس علوم القرآن امروز خود بیان داشتند: شعار را ما هم قبول داریم؛ اما دو چیز است که اساس کار بوده و از یاد رفته است: اول اینکه تمام این هویّت مرا چه کسی به من داده است؟ دوم آیا من می میرم و می پوسم یا از پوست به در می آیم؟! الآن مشکل جدّی بشر کنونی، جریان مرگ است و این غائله اخیر هم همین طور است. بله، هست، هست، هست، مرد هم همین طور است، همه اینها سرجایش محفوظ است؛ اما بالاخره این اصل هم وجود دارد که آیا انسان می پوسد یا از پوست به در می آید؟ بشر امروز غافلِ غافل است! 🔹 ایشان بیان داشتند: اگر من برای خودم نیستم و تمام هویّت مرا دیگری داده است، پس تکلیفی هم به من داده است و من باید به دستور او عمل کنم! شما اگر بخواهید یک وسیله مانند یخچال و یا هر وسیله دیگری بخرید، یک همراهش هست، آیا این حقیقتی که به ما دادند به عنوان ، دفترچه راهنما نمی خواهد که این را چگونه بکار بگیر؟! این سر را چگونه بکار بگیر؟! این چشم را چگونه بکار بگیر؟! این دست را چگونه بکار بگیر؟! چه چیزی بخور و چه چیزی نخور؟! دفترچه راهنمای ما همین است؛ این از یاد بشر رفته است! 🔹 معظم له اظهار داشتند: دین ثابت کرده که ، نه اینکه بمیرد. این اهل بیت (علیهم السلام) آمدند تا از آن طرف خبر بدهند؛ فرمودند: «وَ لَكِنَّكُمْ تَنْتَقِلُونَ مِنْ دَارٍ إِلَی دَار»؛ مرگ از پوست به درآمدن است، نه پوسیدن. مرگ هجرت است. ما مرگ را می میرانیم، ما بر مرگ مسلّط هستیم، مرگ را زیر پا لِه می کنیم و به آن طرف می رویم. این بیان نورانی سید الشهداء (سلام الله علیه) در ظهر در آن بحبوحه ای که شمشیر می زدند است که فرمود: «صَبْراً بَنِی الْكِرَامِ فَمَا الْمَوْتُ إِلَّا قَنْطَرَةٌ»؛ ، مرگ یک پلی است زیر پای شما، روی این پل پا می گذارید و به آن طرف پل می روید، «فَمَا الْمَوْتُ إِلَّا قَنْطَرَةٌ تَعْبُرُ بِكُمْ»، همه خبرها آن طرف است! 🔹 ایشان تأکید نمودند: اگر این دو اصل روشن بشود که چه کسی ما را آفرید؟ و بعد هم به کجا می رویم؟ آیا می پوسیم یا از پوست به در می آییم؟ تمام غائله اخیر می خوابد، مرگ از است که این غائله را می خواباند. 📚 درس علوم القرآن تاریخ: 1401/08/11 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
گلایه امام حسن عسکری (علیه ‌السلام) 🔸 امام حسن عسكری (علیه ‌السلام) طی نامه ‏ای گلایه‏ آمیز به اسماعیل ‏بن ‏اسحاق نیشابوری ضمن اشاره به كوتاهی شیعیان در امر امامت، آنها را از وادی حسرت و صحرای ندامت پرهیز می ‏دهد: «وَإیاكُمْ أَنْ تُفَرِّطُوا فِی جَنْبِ اللهِ فَتَكُونُوا مِنَ الْخاسِرِینَ»؛ از كوتاهی نسبت به «جنب ‏الله» (كه همان است) بپرهیزید كه از خسارت دیدگان خواهید شد. 📚 فلسفه زیارت، ص 68. 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 روز هشتم ماه 1444 🔸
صلای طهارت


🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
 صلای طهارت
🔸 این هفته در سایه میلاد پُر‌بركت امام یازدهم (سلام الله علیه) جلوه خاص دارد. وجود مبارك امام یازدهم بیانات فراوانی درباره دارد؛ هم عابد را هم زاهد را هم مجتهد فی سبیل الاخلاق را مشخص كرده است؛ وجود مباركش طبق این نقل فرمود: «اَوْرَعُ النّاسِ مَنْ وَقَفَ عِنْدَ الشُّبْهَةِ اَعْبَدُ النّاسِ مَنْ أقامَ عَلَی الْفرائِضِ أزْهَدُ النّاسِ مَنْ تَرَكَ الْحَرامَ أشَدُّ النّاسِ إجْتِهادا مَنْ تَرَكَ الذُّنُوبَ»؛ فرمود با ورع ‌ترین مردم و پرهیزكارترین مردم كسانی‌ اند که چیزی كه برای آنها است را نگویند یا میل نكنند یا نپوشند. 🔸 یك انسان وَرِع و پرهیزكار، از چیزی كه مسلّم نیست که حلال است و مشتبه است پرهیز می‌ كند و احتیاط می ‌كند و كسی است كه فرائض الهی را اقامه كند؛ هم خودش انجام بدهد هم سعی كند آن فرائض در جامعه زنده شوند سرِ پا شوند. فرمود: «أشَدُّ النّاسِ إجْتِهادا مَنْ تَرَكَ الذُّنُوبَ»؛ آن‌ كه جهاد نفسش قوی است، كسی است كه خیلی تلاش و كوشش می ‌كند كه به گناه نیفتد؛ اینها همه ماست. 📚 خطبه های نماز جمعه تاریخ: 1372/07/02 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra