eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
12.6هزار دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
2هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 کانال دروس معظم له @a_javadiamoli_doross ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
رونمایی از آثار جدید فقهی حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (دامت برکاته) 💠 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: آئین رونمایی از آثار جدید فقهی حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (دامت برکاته) امروز شنبه 26 آذر ماه 1401 برگزار گردید. #گزارش_تصویری 1 #هفته_پژوهش #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
رونمایی از آثار جدید فقهی حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (دامت برکاته) 💠 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: آئین رونمایی از آثار جدید فقهی حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (دامت برکاته) امروز شنبه 26 آذر ماه 1401 برگزار گردید. #گزارش_تصویری 2 #هفته_پژوهش #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
مراسم رونمایی از آثار فقهی آیت الله العظمی جوادی آملی برگزار گردید
 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: 
به مناسبت گرامی داشت و فناوری آئین رونمایی از آثار جدید فقهی"حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (دامت برکاته)" برگزار گردید. معرفی دستاوردهای پژوهشی بنیاد اسراء در ابتدای جلسه حجت الاسلام روح اللهی معاون آموزش و پژوهش بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء ضمن خیر مقدم، گزارشی از فعالیت های پژوهشی بنیاد اسراء ارائه داد و بیان داشت: در سال گذشته پژوهشی فعالیت های پژوهشی ارزشمندی انجام شده که در راس آن می توان به چاپ 20 جلد از آثار حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (دامت برکاته) نام برد... . نوآوری های فقهی استاد آیت الله العظمی جوادی آملی حجت الاسلام والمسلمین سید کمال الدین عمادی مدیر پژوهشکده فقه و اصول پژوهشگاه معارج در بخش دیگری از این نشست درباره فقاهت جامع حضرت علامه جوادی آملی، بیان داشت: حضرت استاد علامه جوادی آملی به عنوان برجسته همه فقیهان پیشین است که از همه این استوانه های سلف و خلف بهره وافر برده است... . هر اقدام و عمل بدون بنیان تحقیقاتی از اعتبار ساقط و ارزش عمل و انجام ندارد در ادامه این نشست، پیام ریاست محترم بنیاد حجت الاسلام و المسمین مرتضی جوادی آملی توسط دکتر خراسانی معاونت فرهنگی بنیاد اسراء قرائت شد. حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی در این پیام ابراز داشت: پژوهش و تحقیق، بنیان هر اقدام مثبتی است كه جامعه مبتنی بر آن فعالیت‌های خود را سامان داده است. هر اقدام و عمل بدون از اعتبار ساقط و ارزش عمل و انجام ندارد و جامعه بدون پژوهش را جامعه بدون سری باید دانست كه از اندیشه و تفكر تهی بوده و حركت و رفتار او با حیرت و سرگردانی بی ‌سامان می ‌ماند... . تکیه گاه دین ما، فقه است / جامعیت آیت الله العظمی جوادی آملی می تواند در بینش افراد جامعه تاثیر گذار باشد در ادامه جلسه جناب آقای آیت الله سید محمد غروی در سخنانی با اشاره به آیات و روایات در اهمیت فقه اظهار داشت: هر چیزی یك تكیه‌ گاهی دارد و تكیه ‌گاه این دین، فقه است یا در بیان دیگر حضرت می‌ فرماید: اگر خدا خوشبختی را برای كسی قسمت بكند او را در دین، فقیه قرار می ‌دهد و رشد او را به او الهام می ‌بخشد. در بیان دیگر دارند كه یك فقیه بر ابلیس و شیطان از هزار عابد هم سنگین ‌تر و سخت ‌تر است چرا كه تمام مكائد شیطانی را این فقیه باز می ‌كند و نمی ‌گذارد كه افراد در بند شیطان قرار بگیرند. ایشان ادامه داد: حضرت معرف همه عزیزان هست بهتر از من ایشان را می‌ شناسید ایشان یک ویژه‌ ای دارد مفسر است، عارف است، فیلسوف است، فقیه است، اصولی است و اخلاقی است این جامعیت خاص می ‌تواند در بینش افراد یک تأثیرگذاری داشته باشد و برون ‌داد فرد را در دیدن حقایق و مسائل خیلی عمیق ‌تر، وسیع ‌تر و گسترده ‌تر کند... . مشروح خبر: https://news.esra.ir/fa/w/860955 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
 حریم امن

🔹 جریان گاهی به امر موعظه، نصیحت و مانند آن وابسته است كه آن كار مثبتی است و اثر خاصّ خود را دارد و اگر بخواهد پیدا كند، باید این دو نهاد را بررسی كرد؛ مثلاً دو نهاد اقتصادی، بهترین راه برای وحدت آنها تبیین مسایل صحیح اقتصاد است و دو نهاد اجتماعی وقتی می ‌توانند با هم هماهنگ باشد كه اصول اساسی جامعه‌ شناسی و اجتماع و مانند آن به خوبی تبیین شود، دو نهاد سیاسی هم همچنین. 🔹 اما دو نهاد علمی مانند ، اگر بخواهند با هم متّحد شوند، تنها است كه می ‌تواند این دو نهاد را با هم متّحد كند؛ تنها علمی كه می ‌تواند سبب وحدت اینها بشود، علمی است كه صدر و ساقه آن علم، وحدت، توحید، یگانگی و یکتایی است؛ زیرا چیزی كه خود متكثّر است، هرگز عامل وحدت نخواهد بود. تنها چیزی كه می‌تواند ركن اساسی وحدت حوزه و دانشگاه باشد، است كه هیچ كثرتی در حرم اَمن آن علم راه پیدا نمی ‌كند. 📚 پیام به همایش وحدت حوزه و دانشگاه تاریخ: 1394/09/15 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
▫️ به اطلاع طلاب و فضلای گرامی می رساند درس خارج فقه حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی فردا یکشنبه 27 آذر برگزار نمی گردد. 🆔 @a_javadiamoli_doross
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠
 وفاق عالمانه
🔸 دانش ها متنوع ‌اند چون موضوعات متنوع ‌اند، دانشمندان و عالمان متنوع ‌اند برای اینكه افكار و برداشت ها گوناگون اند؛ ولی در این مثلث كه ما عالِم داریم و علم داریم و معلوم داریم، حرف اول را معلوم می ‌زند نه علم و نه عالم. اگر ثابت شد معلوم ها هماهنگ ‌اند و مرتبط اند، علوم باید هماهنگ و مرتبط باشند و عالمان نیز باید هماهنگ و مرتبط باشند، چرا؟ چون سرمایه عالم به علم اوست (این اصل اول) و هویت علم، ارزش علم و جلال و شكوه علم را معلوم تشكیل می‌ دهد (این اصل دوم) بنابراین در این مثلث، معلوم اصل است، علم تابع معلوم است و عالم، شرف خود را با علم تأمین می ‌كند. 🔸 معلوم ها با هم مرتبط اند زیرا یك واقعیت اند كه از ذات اقدس الهی صادر شدند و همه هماهنگ با دیگری ‌اند؛ هیچ تزاحمی در صحنه خلقت نیست: ﴿ما تَری فی خَلْقِ الرَّحْمنِ مِنْ تَفاوُتٍ﴾؛ نه تزاحم هست نه تفاوت هست. معلوم ها، چه معلوم سپهری، چه معلوم زمینی، چه معلوم ملكی و چه معلوم ملكوتی، همه اهل تسبیح و تنزیه و تحمید حق ‌اند، پس معلوم ها نه تنها تنازع ندارند نه تنها تفاوت ندارند بلكه تعاون دارند. اگر معلوم ها این طورند، هم باید این ‌طور باشند و هستند؛ بعضی از علوم خادم اند بعضی مخدوم، بعضی مقدمه ‌اند بعضی ذی المقدمه و مانند آن. می‌ ماند عالم؛ اگر عالمان حوزه و دانشگاه مثل علومشان باشند، چه اینكه علومشان مثل معلوماتشان هماهنگ است، نظام پربركت تا ظهور صاحب اصلی ‌اش از هر گزندی محفوظ می ‌ماند. 🔸 ما وقتی می‌توانیم از علممان طرفی ببندیم كه مثل معلوم ها باشیم؛ معلوم ها با هم متعاون ‌اند نه تفاوت دارند نه تنازع، علوم هم با هم متعاون ‌اند نه تفاوت دارند نه تنازع، عالمان هم _ان ‌شاء ‌الله_ باید این ‌‌چنین باشند! 📚 خارج فقه خیارات جلسه 285 تاریخ: 1390/09/28 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
پیام تسلیت آیت الله العظمی جوادی آملی به مناسبت ارتحال آیت الله سید محمد صادق روحانی ▫️
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: 
حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در پیامی، ارتحال حضرت آیت الله آقای حاج سید محمد صادق روحانی را تسلیت گفتند. متن پیام معظم له بدین شرح است: بسم الله الرحمن الرحیم انا لله وانا الیه راجعون ارتحال حضرت آیت الله آقاى حاج سید محمد صادق حسینى روحانى را به مراجع عظام تقلید و حوزه هاى علمیه و علاقمندان ایشان تسلیت و علوّ درجه آن فقیه راحل و صبر جمیل بیت مكرم را از خداى سبحان مسئلت داریم. جوادى آملى ٢٧ آذر ١٤٠١ 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
▫️ 💢
 زن در آینه جلال و جمال
💠 زن در برهان ▫️ قرآن کریم بعضی از افرادی را که ممکن است در مسائل علمی قوی باشند اما در مسائل عملی ضعیف، سفیه می داند. مثلاً اگر کسی در مسائل ریاضی، تجربی و مانند آن خیلی قوی باشد ولی در رابطه با گناه دست و پایش بلغزد و مرتکب بعضی از گناهانی که در متون اسلامی آمده است بشود... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💢
 زن در آینه جلال و جمال
💠 زن در برهان ▫️ قرآن کریم بعضی از افرادی را که ممکن است در مسائل علمی قوی باشند اما در مسائل عملی ضعیف، سفیه می داند. مثلاً اگر کسی در مسائل ریاضی، تجربی و مانند آن خیلی قوی باشد ولی در رابطه با گناه دست و پایش بلغزد و مرتکب بعضی از گناهانی که در متون اسلامی آمده است بشود، روایاتی که در ذیل آیه: «ولا تؤتوا السفهاء أموالکم» مالتان را در اختیار سفیهان مگذارید. وارد شده، چنین شخصی را سفیه می داند. ▫️ سفاهت در مکتب قرآن و فرهنگ دین غیر از سفاهت در مسائل عادی است اگر کسی در یک رشته علمی متخصص باشد، ولی در هنگام امتحان عملی دستش بلرزد سفیه است. فیزیکدان هایی که در کشورهای الحادی به بخشی از منظومه های کیهانی، سفینه های با سرنشین یا بی سرنشین می فرستند که محیّرالعقول است، امّا وقتی دستشان به گناه می رسد می لغزد و قدرت ضبط ندارند، یا در مسائل اعتقادی، ملحدانه برخورد می کنند، چنین افرادی را فرهنگ قرآنی سفیه می داند و می فرماید: « ومن یرغب عن ملّة ابراهیم الّا من سفه نفسه » و چه کسی از آیین ابراهیم علیه السلام روی بر می تابد جز آن که به سفاهت و سبک مغزی گراید؟ ▫️ کسی که از روش ابراهیم خلیل ـ صلوات اللَّه و سلامه علیه ـ اعراض کرده، سفیه است، با این که مخترع و مبتکر است ولی قرآن او را سفیه می داند چرا؟ چون این سَفَه در مقابل آن عقل است که «یعبد به الرحمان و یکتسب به الجنان»، پس اگر کسی «لم یعبد الرحمان ولم یکتسب الجنان» فهو لیس بعاقل یعنی و هو سفیهٌ. ▫️ بنابراین، اگر کسی خواست بین زن و مرد داوری کند و ببیند زن پیش خدا مقرب است یا مرد، عقل به معنای علم مصطلح را، معیار قرار ندهد، زیرا آن عقل فضیلت زائدی است که برای اداره چرخ زندگی تنظیم شده و با مرگ انسان، همه آن از دست می رود، و چون انسان بعد از مرگ برای ابد می ماند لذا باید چیزی را به همراه ببرد که ابدی باشد. چیزی به درد آنجا می خورد که از بقا و ابدیت سهمی داشته باشد و آن اخلاص العمل للَّه است. بنابراین آنچه که در این سوی خریدار دارد، در آن سوی مشتری نداشته و بازارش راکد است، و در آنچه که آن سوی خریدار دارد، بین زن و مرد فرقی نیست. 📚 زن در آینه جلال و جمال، ص256 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra