eitaa logo
تداوم انقلاب اسلامی
250 دنبال‌کننده
208 عکس
139 ویدیو
5 فایل
تاملات عزیز نجف پور /پژوهشگر حوزه مطالعات علم، فرهنگ و فناوری و فضای مجازی، رییس مرکز مطالعات فضای مجازی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
مشاهده در ایتا
دانلود
در این چند روز که آب در لانه اقلیت افتاده و فرصت مدیریت اکانتهای فیک و ربات ها را نیافته اند توییتر تصویری دیگر از واقعیت نشان می‌دهد... بودریار گفته بود که رسانه ها واقعیت را بازنمایی نمی‌کنند بلکه ساخت واقعیت و بازنمایی غیرواقعی از واقعیت می‌کنند... حد اعلای تجلی این نظریه است.
از: ما کارشناسان فضای مجازی به: سیاسیونی شبیه محمد مهاجری که به راست می زنند و به چپ می پیچند ....... اول: تنزل صداوسیما در حد یک رقیب شبکه نمایش خانگی و متعاقبا توهم امکان قدرتمندتر شدن آن شبکه از صداوسیما و در نهایت جمعبندی اینکه صداوسیما کمر قتل شبکه نمایش خانگی را خواهد بست صرفا از یک ذهن معذّب از برمیخیزد. بیماری اخیر برخی سیاسیون منتقد حاکمیت است.... ادامه در ذیل 👇
ادامه از مطلب بالا👆 از: ما کارشناسان فضای مجازی به: سیاسیونی شبیه محمد مهاجری که به راست می زنند و به چپ می پیچند ....... اول: تنزل صداوسیما در حد یک رقیب شبکه نمایش خانگی و متعاقبا توهم امکان قدرتمندتر شدن آن شبکه از صداوسیما و در نهایت جمعبندی اینکه صداوسیما کمر قتل شبکه نمایش خانگی را خواهد بست صرفا از یک ذهن معذّب از برمیخیزد. بیماری اخیر برخی سیاسیون منتقد حاکمیت است. برخی در این باب از حرف میزنند. در حالی که این بیشتر، دلالت دادن الگوی نظام لیبرال-سرمایه داری به جمهوری اسلامی است. در اصل 44 قانون اساسی صراحتا گفته شده: «بخش دولتی شامل کلیه صنایع بزرگ، صنایع مادر... رادیو و تلویزیون، پست و تلگراف و تلفن... به صورت مالکیت عمومی و در اختیار دولت است». البته بعدا در ابلاغیه رهبری در باب سیاستهای کلی اصل 44 به بخش تعاونی و خصوصی اجازه داده میشود که در بسیاری از این موارد (از جمله مخابرات) مشارکت کنند و البته با این قید: « سهم بهینه بخشهای دولتی و غیردولتی در فعالیتهای صدر اصل ۴۴، باتوجه به حفظ حاکمیت دولت و استقلال کشور و عدالت اجتماعی و رشد و توسعه اقتصادی، طبق قانون تعیین میشود». معنی سیاستهای کلی اصل 44 به معنای مشارکت دادن بخش غیردولتی با سهمی مشخص، البته با قید حفط حاکمیت دولت و استقلال کشور است نه واگذاری کل موارد صدر اصل44... مهم تر اینکه صدا و سیما از موارد سیاستهای فوق استثنا شده و همچنان غیرقابل واگذاری به بخش غیردولتی است. VOD ها به عنوان پدیده¬ای جدید که یک پای در مخابرات دارد و یک پای در سینما و تلوزیون اگر مشمول سیاستهای اصل 44 بدانیم در جداکثری ترین حالت بخشی از مالکیت و مدیریت آن میتواند به بخش غیردولتی واگذار شود نه همه آن... یعنی اینکه صدا و سیما و سایر دستگاهها متولی ارائه خدمات و محتوا هستند و البته میتوانند طبق قانون بخش خصوصی را هم در این مهم مشارکت دهند و البته رفتار ایشان را هم تنظیم کنند. با این توضیحات طبعا اشکال تعارض منافع اشکالی ناوارد است. دوم: تعبیر "گنده گی صداوسیما" و "ناتوانی در جمع کردن خودش" و متعاقبا "عجز از نظارت بر شبکه نمایش خانگی" هم شاهدی بر همان ذهن معذّب از تنظیمگری و بیماری حکمرانی هراسی است. البته اگر بنا بر نقد کارآمدی باشد طبعا صداوسیما به نسبت بقیه سازمانها و وزارتخانه ها وضعیت بدتری ندارد و اگر کارآمدی حداکثری شرط لازم تنظیمگری باشد در اینصورت مجموعه ای نخواهد ماند تا وظیفه تنظیم گری شبکه نمایش خانگی را بدو بسپاریم... البته اگر اراده ای بر تنظیم گری و اعمال حاکمیت باشد! سوم: صوت و تصویر فراگیر که عموما در بستر VOD ها منتشر می¬شود یکی از حوزه های فضای مجازی است و از آن حیث که فراگیر است در حوزه صداوسیما قرار دارد و طبعا این سازمان از حیث "اشراف کامل و سواد کافی و توان نظارت بر محتوای نمایش خانگی" (VOD) در عین حال که از نقطه مطلوب فرسنگ¬ها فاصله دارد ولی مناسبترین مجموعه برای انجام این مهم در بین دستگاههای کشور است. چهارم: سازمان صداوسیما علیرغم مشکلات بزرگی که دارد، کارهای بزرگتری انجام داده و توفیقات بیشتری داشته است و طبعا تا زمانی که BBC به عنوان بنگاه خبرپراکنی بریتانیا فعالیت کرده و به نفع شبکه های پخش خانگی مصادره نشده است، صحبت از تعطیلی صداوسیمای ایران در خوشبینانه ترین حالت ناشی از همان بیسوادی است. اینکه مشکلات سیاستی و ساختاری و نیروی انسانی سازمان صداوسیما چرا برطرف نشده و بعضا بیشتر هم شده، سوال زودهنگامی از مدیریت دوساله جدید سازمان است و بهتر است مسوولان قبلی که عموما از جنس همین به اصطلاح بودند پاسخگو باشند. پنجم: در باب پیشنهاد تاسیس یک شبکه نمایش خانگی بنام جبلی_جلیلی_نت هم طبعا تجربه زیسته آقایان در تاسیس پیام رسان جهرمی-آشنا-واعظی-روحانی-گرام (مشهور به تلگرام) کم تاثیر نبوده است... کل بازیِ توسعه بدون مجوز و غیرروشمند تلگرام(همان جهرمی-آشنا-واعظی-روحانی-گرام) در جامعه ایرانی، با هدف ایجاد بدیلی برای رسانه ملی بدون امکان نظارت توسط حاکمیت، و برای تضعیف صداوسیما بوده است و الان فاز دومِ تضعیف صداوسیما و البته کشور، معطل کردن نظارت و تنظیم گری صداوسیما بر صورت و تصویر فراگیر و VOD هاست. ششم: بنده تحلیل دقیقی از عملکرد مدیریت جدید صداوسیما ندارم ولی همینکه برای ایفای نقش تنظیمگری صوت و تصویر فراگیر سماجت می¬ورزد و دادِ جریانهای قبیله نگر و وابسته گرا را در می آورد نشان از درستی مسیرش است. @a_najafpour https://eitaa.com/a_najafpour
توجیهات حقوقی آزاد شدن ارزش گفتگو ندارد ولی این خبط بزرگ اعتماد عمومی را به فنا داده و ستون فقرات نظام را میشکند اعتماد عمومی که سلب شد چند بی‌مایه می‌توانند توده های را برای بسیج کنند فلذا جرم امثال طبری فراتر از کیفرخواستش، اقدام علیه و است مردم شریفی که در این دوران اغتشاشات متحمل حجم فشار و توهین شدند و امروز به دلیل بی حجابی و هنجار شکنی خون دل می‌خورند اگر دنبال نابودی علت العلل این موارد هستند باید امروز استخوان شتر ابوذر بر سر شبکه پشتیبان طبری ها بکوبند @a_najafpour https://eitaa.com/a_najafpour
حکمرانی فضای مجازی در برنامه هفتم گزیده: *در نظام حکمرانی جمهوری اسلامی، شوراهای عالی بازوان سیاستگذاری تخصصی رهبری هستند. به همان دلیل که رهبری انحصارا وظیفه سیاستگذاری کلان کشور را دارد و دستگاه‌ها اعم از قوه مقننه و مجریه موظف‌اند طبق سیاست‌های کلانی که توسط رهبر مملکت ابلاغ می‌شود، اقدام به قانونگذاری و اجرا نمایند، به همان میزان و دلیل، مصوبات و سیاستگذاری‌های شوراهای عالی باید بالاسر این دو تا مجموعه قرار بگیرد. به همین دلیل مثلا احکام برنامه هفتم باید توسط شوراهای عالی مورد تایید قرار بگیرد. *نگاه حکمرانی خوب (good governance) به صورت ناشیانه‌ای در برنامه هفتم موج می‌زند! یک اتفاق پنهان و عجیب و غریب در کشور ما افتاده که در یک دهه گذشته خصوصا با یک فرآیند تدریجی و پنهان ادبیات حکمرانی خوب ذهن غالب مسئولان کشور را تصرف کرده است. بسیاری کلمه خوب (good) را در عبارت حکمرانی خوب، به معنای صفت این الگوی حکمرانی گرفته‌اند در حالی که این یک عبارت خاص است و پسوند خوب به معنای صفت واقعی‌اش نیست. پرسش این است که آیا این الگوی حکمرانی متناسب با حکمرانی مطلوب جمهوری اسلامی است؟ و این که چه تبعاتی دارد که ما حواس‌مان بهش نیست؟. گودگاورننس با اندیشه سیاسی انقلاب اسلامی که بر اساس آن جمهوری اسلامی شکل گرفته است، مغایرت دارد. متن کامل سخنرانی در لینک ذیل: https://a-najafpour.ir/حکمرانی-فضای-مجازی-در-برنامه-هفتم/ @a_najafpour https://eitaa.com/a_najafpour
نوشته ذیل با عنوان *نقدی برادرانه* 👇دقیقا مصداق همان حرف غلط است... جریان انقلاب باید بتواند با توده مردم عادی ارتباط بگیرد. مردم عادی علی‌رغم دینداری و تعهد به انقلاب، رنگ ها و شکل ها و سلایق مختلف دارند... اصرار بر چادر سیاه به عنوان تنها مصداق حجاب مطلوب عملا هل دادن توده مردم عادی به طرح دشمن است
هدایت شده از موسسه فمتا
🔴نقدی برادرانه❗️ حاج ابوذر جان سلام؛ 1⃣بزرگداشت چادر، از مزایای منحصر به فرد بود. دختران چادری با سلام فرمانده احساس غرور و افتخار کردند. از بی حجاب و غیرمعتقد به حجاب تا ضعیف الحجاب و محجبه غیرچادری، چشم‌هایشان از هیبت، وقار و ابهت چادر خیره شد. همگان دیدند با بالاترین سطح التزام به حجاب نیز می توان بالاترین سطح از کنش اجتماعی را داشت. تاثیر سلام فرمانده در تثبیت چادر بر سر دختران چادری، از صدها کلاس و سخنرانی برای آنان بیشتر بود. با این مقدمه، نقدی برادرانه دارم. 2⃣نماهنگ اخیر شما -بیعت با علی- از این مزیت منحصر به فرد، تهی بود. رک بگویم! قرارگاه های فرهنگی دچار اختلالند؛ خطای محاسباتی دارند؛ از شناخت میدان و راهبری جریان انقلاب ناتوانند؛ کسی که با توجیه‌های بی پایه و خلاف مبانی امامین انقلاب، به بهانه جذب قشر کمترمذهبی و غیرمذهبی، به بدنه مذهبی جامعه بی‌محلی کرده و هیچ برنامه ای برای تقویت جایگاه اجتماعی این بدنه ندارد، خود قربانی جنگ شناختی و نیازمند درمان است. مشاوره های چنین کسانی رهزن است نه ره‌بر. سوگمندانه، جریان انقلاب از این دوستان سست مایه بی‌مبنا کم ضربه نخورده است. 3⃣و کلام آخر! بهتر از هرکس می دانید سلام فرمانده را حمایت فلان موسسه و بهمان تشکیلات هنری سلام فرمانده نکرد. رفیق شهیدم و سلام فرمانده‌ای که در مسجد و مراتع لنگرود، با آن پسران و دختران ساده شهرستانی اجرا کردی صفای دیگری داشت. شما خود را برای کوخ نشینان خمینی و خامنه‌ای خرج کن، اجرای استودیویی لاکچری را برای مرکز نشینان بالانشین واگذار. ارادتمند و دعا گوی شما ✍محمد کرباسی
سلسله نشست های علمی با موضوع فرهنگ و فضای مجازی در بستر واداگپ: https://vadagap.ec.iau.ir/
8.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
در دوران کرونا افزایشی حداکثری یافت و عملا مجازی سازی تمام عرصه های آموزش در دستور کار عالی و قرار گرفت. فاز دیگری است که در ادامه مجازی سازی قرار دارد و یکی از ابزارهای مهم این فرآیندهاست. فرصتی شد در خلال نقد و بررسی کتاب «هوش مصنوعی و آینده آموزش دانشگاهی در ایران» نوشته دکتر دکتر محمد حسینی مقدم که در پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی تدوین شده، به ابعاد این موضوع بیشتر بپردازیم. فیلم کامل جلسه نقد کتاب در: https://a-najafpour.ir/نقد-و-بررسی-کتاب-هوش-مصنوعی-و-آینده-آمو/ https://www.aparat.com/v/7pnvN @a_najafpour https://ble.ir/a_najafpour
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
* ویزام اومد... * مامان کجایی؟..راستیتش به درک که کجایی...مهم اینه که من به سودای آن تصویر آتوپیایی از ، زحمات تو و پدر و معلم و سوپور محل که زمستون دست تو فاضلاب جلو مدرسه میکرد تا راه عبور بچه ها باز شود و همه کسانی که بر دوششان سوار بودم تا بدینجا برسم، فراموش میکنم و به حمالی غربیها میروم نگران نباش! در آنجا برخلاف که به هر چیزی ایراد میگرفتم و جفتک میزدم و هزینه ای نمی‌دادم، شهروندی مطیع برای نظام سرمایه داری خواهم بود... آنجا ظاهرا با کسی شوخی ندارند و یک غلط اضافی عواقب جبران ناپذیری خواهد داشت. تو ایران هم از این که لیاقت زیستن در غرب را ندارند، هستند که برات نان بپزند و آشغال ها را جمع کنند و سدسازی و پل سازی و حمل و نقل و کسب و کار و ... را سامان دهند. من که رفتم... ببینیم آینده مال مردم ایران خواهد بود یا ما مهاجران به بهشت غرب... @a_najafpour https://eitaa.com/a_najafpour
5.41M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
گرم است به هم پشت رقیبان پی قتلم ای عشق دل افروز دل من به تو گرم است...