eitaa logo
کانال آرشیو آموزش حفظ ترتیبی قرآن کریم
650 دنبال‌کننده
130 عکس
53 ویدیو
240 فایل
ارتباط با ادمین کانال @meftah68
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 🌹 🌸 قُلْ أَغَيْرَ اللَّهِ أَبْغِي رَبًّا وَهُوَ رَبُّ كُلِّ شَيْءٍ ۚ وَلَا تَكْسِبُ كُلُّ نَفْسٍ إِلَّا عَلَيْهَا ۚ وَلَا تَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرَىٰ ۚ ثُمَّ إِلَىٰ رَبِّكُمْ مَرْجِعُكُمْ فَيُنَبِّئُكُمْ بِمَا كُنْتُمْ فِيهِ تَخْتَلِفُونَ 🍀 ترجمه: بگو: آیا جز خدا پروردگاری بجویم در حالی كه او پروردگار هر چیزی است؟ و هیچ كسی جز به زیان خود [عمل زشتی‌] مرتكب نمی‌ شود، و هیچ سنگین باری بار گناه دیگری را بر نمی‌ دارد؛ سپس بازگشت همه شما به سوی پروردگارتان خواهد بود، پس شما را به آنچه درباره آن اختلاف می‌ كردید آگاه می‌ كند. 🌷 : بجویم 🌷 : مرتکب نمی شود 🌷 : بردارنده بار گناه 🌷 : سنگینی بار 🌷 : بازگشت همه شما 🌷 : آگاه می کند 🌸 این آیه همانند سایر آیات سوره انعام در نازل شده است. در اين آيه از طريق ديگرى منطق را مورد انتقاد قرار مى‌د هد و به صلی الله علیه و آله و سلم مى‌ فرمايد: «قُلْ أَغَيْرَ اللّهِ أَبْغِي رَبًّا وَ هُوَ رَبُّ كُلِّ شَيْءٍ: بگو: آیا جز خدا پروردگاری بجویم در حالی که او پروردگار هر چیزی است؟ سپس به جمعى از مشركان كوتاه فكر كه خدمت «صلّى اللّه عليه و آله» رسيدند و گفتند: تو از آيين ما پيروى كن، اگر بر خطا باشد، گناه تو به گردن ما پاسخ مى‌ فرمايد: «وَ لا تَكْسِبُ كُلُّ نَفْسٍ إِلاّ عَلَيْها وَ لا تَزِرُ وازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرى: و هیچ کسی جز به زیان خود [عمل زشتی] مرتکب نمی شود و هیچ سنگین باری بار دیگری را بر نمی دارد و «ثُمَّ إِلى رَبِّكُمْ مَرْجِعُكُمْ فَيُنَبِّئُكُمْ بِما كُنْتُمْ فِيهِ تَخْتَلِفُونَ: سپس بازگشت همه شما به سوی پروردگارتان خواهد بود، پس شما را به آنچه درباره آن اختلاف می کردید آگاه می کند. 🔹 پيام های آیه ۱۶۴ سوره انعام 🔹 ✅ در برخورد با منكران و ، موضع بر حقّ خود را قاطعانه اعلام كنیم. ✅ وجدان بیدار، بهترین پاسخ دهنده به سؤالات درونى است. ✅ كفر و شرک و فساد مردم، ضررى به نمى‏ زند، بلكه دامنگیر خودشان مى‏ شود. ✅ در پیشگاه مسئولیّت عمل هر كسی، بر عهده‏ ى خود اوست. ✅ برپایى و بازخواست انسان، پرتویى از ربوبیّت خداوند است. 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran👈
صدا ۰۰۲-۴۶-۲.m4a
19.57M
................................................. 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آیه ی 165 🔶اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
006165.mp3
408.5K
وَهُوَ الَّذِي جَعَلَكُمْ خَلَائِفَ الْأَرْضِ وَرَفَعَ بَعْضَكُمْ فَوْقَ بَعْضٍ دَرَجَاتٍ لِيَبْلُوَكُمْ فِي مَا آتَاكُمْ ۗ إِنَّ رَبَّكَ سَرِيعُ الْعِقَابِ وَإِنَّهُ لَغَفُورٌ رَحِيمٌ ﴿١٦٥﴾ اوست کسی که شما را در زمین، جانشینان [نسل های گذشته] قرار داد، و [پایه های مادی و معنوی] برخی از شما را بر برخی دیگر به درجاتی بالا برد تا شما را در آنچه به شما عطا کرده، بیازماید؛ قطعاً پروردگارت زود کیفر است، و یقیناً بسیار آمرزنده و مهربان است. (۱۶۵) 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
➖تلاوت قرآن رو چند بار با دقت گوش کنید ➖بعد میریم به سراغ ترجمه کلمه به کلمه و تفسیر این آیه 🔶اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
وَهُوَ الَّذِي جَعَلَكُمْ خَلَائِفَ الْأَرْضِ وَرَفَعَ بَعْضَكُمْ فَوْقَ بَعْضٍ دَرَجَاتٍ لِيَبْلُوَكُمْ فِي مَا آتَاكُمْ ۗ إِنَّ رَبَّكَ سَرِيعُ الْعِقَابِ وَإِنَّهُ لَغَفُورٌ رَحِيمٌ ﴿١٦٥﴾ اوست کسی که شما را در زمین، جانشینان [نسل های گذشته] قرار داد، و [پایه های مادی و معنوی] برخی از شما را بر برخی دیگر به درجاتی بالا برد تا شما را در آنچه به شما عطا کرده، بیازماید؛ قطعاً پروردگارت زود کیفر است، و یقیناً بسیار آمرزنده و مهربان است. (۱۶۵) وَهُوَ الَّذِي = و اوست کسی که جَعَلَكُمْ = قرار داد شما را خَلَائِفَ الْأَرْضِ = جانشینان زمین وَرَفَعَ بَعْضَكُمْ = و بالا بُرد بعضی از شما را فَوْقَ بَعْضٍ دَرَجَاتٍ = بر بعضی به درجات لِيَبْلُوَكُمْ = تا بیازماید شما را فِي مَا آتَاكُمْ = در آنچه داد شما را إِنَّ رَبَّكَ = همانا پروردگارت سَرِيعُ الْعِقَابِ = زود کیفر وَإِنَّهُ لَغَفُورٌ رَحِيمٌ = و همانا اوست هر آینه آمرزنده مهربان 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
(آيه ١٦٥) -در اين آيه كه آخرين آيۀ سورۀ انعام است به اهميت مقام انسان و موقعيت او در جهان هستى اشاره مى‌كند تا بحثهاى گذشته در زمينۀ تقويت پايه‌هاى توحيد و مبارزه با شرك، تكميل گردد. لذا در جملۀ نخست مى‌فرمايد: «او كسى است كه شما را جانشينان (و نمايندگان خود) در روى زمين قرار داد» (وَ هُوَ الَّذِي جَعَلَكُمْ خَلائِفَ الْأَرْضِ) . انسانى كه نمايندۀ خدا در روى زمين است، و تمام منابع اين جهان در اختيار او گذارده شده، و فرمان فرمانرواييش بر تمام اين موجودات از طرف پروردگار صادر شده است، نبايد آنچنان خود را سقوط دهد كه از جمادى هم پست‌تر گردد و در برابر آن سجده كند. سپس اشاره به اختلاف استعدادها و تفاوت مواهب جسمانى و روحى مردم و هدف از اين اختلاف و تفاوت كرده، مى‌گويد: «و بعضى از شما را بر بعض ديگر درجاتى برترى داد تا به وسيلۀ اين مواهب و امكانات كه در اختيارتان قرار داده است شما را بيازمايد» (وَ رَفَعَ بَعْضَكُمْ فَوْقَ بَعْضٍ دَرَجاتٍ لِيَبْلُوَكُمْ فِي ما آتاكُمْ) . و در پايان آيه ضمن اشاره به آزادى انسان در انتخاب راه خوشبختى و بدبختى نتيجۀ اين آزمايشها را چنين بيان مى‌كند: «پروردگار تو (در برابر آنها) كه از بوتۀ اين آزمايشها سيه روى بيرون مى‌آيند «سريع العقاب» و در برابر آنها كه در صدد اصلاح و جبران اشتباهات خويش برآيند آمرزنده و مهربان است» (إِنَّ رَبَّكَ سَرِيعُ الْعِقابِ وَ إِنَّهُ لَغَفُورٌ رَحِيمٌ) . برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 671 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran👈
تفاوت در ميان انسانها و اصل عدالت- شك نيست كه در ميان افراد بشر يك سلسله تفاوتهاى مصنوعى وجود دارد كه نتيجۀ مظالم و ستمگرى بعضى از انسانها نسبت به بعض ديگر است، مثلا جمعى مالك ثروتهاى بى‌حسابند، و جمعى بر خاك سياه نشسته‌اند، عده‌اى به خاطر كمبود تغذيه و فقدان مسائل بهداشتى عليل و بيمارند، در حالى كه عدۀ ديگرى بر اثر فراهم بودن همه گونه امكانات، در نهايت سلامت به سر مى‌برند. اين گونه اختلافها: ثروت و فقر، علم و جهل، و سلامت و بيمارى، غالبا زاييدۀ استعمار و استثمار و اشكال مختلف بردگى و ظلمهاى آشكار و پنهان است. مسلما اينها را به حساب دستگاه آفرينش نمى‌توان گذارد، و دليلى ندارد كه از وجود اين گونه اختلافات بى‌دليل دفاع كنيم. افراد انسان روى هم رفته نيز يك درخت بزرگ و بارور را تشكيل مى‌دهند كه هر دسته بلكه هر فردى رسالت خاصى در اين پيكر بزرگ بر عهده دارد، و متناسب آن ساختمان مخصوص به خود، و اين است كه قرآن مى‌گويد اين تفاوتها وسيلۀ آزمايش شماست زيرا «آزمايش» در مورد برنامه‌هاى الهى به معنى «تربيت و پرورش» است. خلافت انسان در روى زمين: قرآن كرارا انسان را به عنوان «خليفه» و «نمايندۀ خدا در روى زمين» معرفى كرده است، اين تعبير ضمن روشن ساختن مقام بشر، اين حقيقت را نيز بيان مى‌كند كه اموال و ثروتها و استعدادها و تمام مواهبى كه خدا به انسان داده، در حقيقت مالك اصليش اوست، و انسان تنها نماينده و مجاز و مأذون از طرف او مى‌باشد و بديهى است كه هر نماينده‌اى در تصرفات خود استقلال ندارد بلكه بايد تصرفاتش در حدود اجازه و اذن صاحب اصلى باشد و از اينجا روشن مى‌شود كه مثلا در مسألۀ مالكيت، اسلام هم از اردوگاه «كمونيسم» فاصله مى‌گيرد و هم از اردوگاه «كاپيتاليسم» و سرمايه‌دارى. اسلام مى‌گويد: مالكيت نه براى فرد است و نه براى اجتماع، بلكه در واقع براى خداست، و انسانها و كيل و نمايندۀ اويند و به همين دليل اسلام، هم در طرز درآمد افراد نظارت مى‌كند، و هم در چگونگى مصرف، و براى هر دو قيود و شروطى قائل شده است كه اقتصاد اسلامى را به عنوان يك مكتب مشخص در برابر مكاتب ديگر قرار مى‌دهد. پايان سورۀ انعام و جلد اول برگزيدۀ تفسير نمونه و آخر دعوانا ان الحمد للّه ربّ العالمين برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 672 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran👈