eitaa logo
کانال آرشیو آموزش حفظ ترتیبی قرآن کریم
661 دنبال‌کننده
129 عکس
53 ویدیو
240 فایل
ارتباط با ادمین کانال @meftah68
مشاهده در ایتا
دانلود
(آيه ١٩٧) -قرآن در اين آيه احكام حجّ را تعقيب مى‌كند و دستورات جديدى مى‌دهد. ١-نخست مى‌فرمايد: «حجّ در ماههاى معينى است» (الْحَجُّ أَشْهُرٌ مَعْلُوماتٌ) . منظور از اين ماهها، ماههاى شوال، ذى القعده و ذى الحجه است. ٢-سپس به دستور ديگرى، در مورد كسانى كه با احرام بستن شروع به مناسك حجّ مى‌كنند، اشاره كرده مى‌فرمايد: «آنها كه حجّ را بر خود فرض كرده‌اند (و احرام بسته‌اند بايد بدانند) در حجّ آميزش جنسى، و گناه و جدال نيست» (فَمَنْ فَرَضَ فِيهِنَّ الْحَجَّ فَلا رَفَثَ وَ لا فُسُوقَ وَ لا جِدالَ فِي الْحَجِّ) . به اين ترتيب محيط حجّ بايد از تمتعات جنسى و همچنين گناهان و گفتگوهاى بى‌فايده و جر و بحثها و كشمكشهاى بيهوده پاك باشد، زيرا محيطى است كه روح انسان بايد از آن نيرو بگيرد و يكباره از جهان ماده جدا شود، و به عالم ماوراء ماده راه يابد، و در عين حال رشته الفت و اتحاد و اتفاق و برادرى در ميان مسلمانان محكم گردد و هر كارى كه با اين امور منافات دارد ممنوع است. ٣-در مرحلۀ بعد به مسائل معنوى حجّ، و آنچه مربوط به اخلاص است اشاره كرده، مى‌فرمايد: «آنچه را از كارهاى خير انجام مى‌دهيد خدا مى‌داند» (وَ ما تَفْعَلُوا مِنْ خَيْرٍ يَعْلَمْهُ اللّهُ) . و اين بسيار لذتبخش است كه اعمال خير در محضر او انجام مى‌شود. و در ادامۀ همين مطلب مى‌فرمايد: «زاد و توشه تهيه كنيد كه بهترين زاد و توشه‌ها پرهيزكارى است و از من بپرهيزيد اى صاحبان عقل» (وَ تَزَوَّدُوا فَإِنَّ خَيْرَ الزّادِ التَّقْوى وَ اتَّقُونِ يا أُولِي الْأَلْبابِ) . اين جمله ممكن است اشاره لطيفى به اين حقيقت بوده باشد كه در سفر حجّ موارد فراوانى براى تهيۀ زادهاى معنوى وجود دارد كه بايد از آن غفلت نكنيد، در آنجا تاريخ مجسم اسلام است و صحنه‌هاى زندۀ فداكارى ابراهيم (ع) و جلوه‌هاى خاصى از مظاهر قرب پروردگار ديده مى‌شود آنها كه روحى بيدار و انديشه‌اى زنده دارند مى‌توانند براى يك عمر از اين سفر بى‌نظير روحانى توشه معنوى فراهم سازند. برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 180 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
«197» الْحَجُّ أَشْهُرٌ مَعْلُوماتٌ فَمَنْ فَرَضَ فِيهِنَّ الْحَجَّ فَلا رَفَثَ وَ لا فُسُوقَ وَ لا جِدالَ فِي الْحَجِّ وَ ما تَفْعَلُوا مِنْ خَيْرٍ يَعْلَمْهُ اللَّهُ وَ تَزَوَّدُوا فَإِنَّ خَيْرَ الزَّادِ التَّقْوى‌ وَ اتَّقُونِ يا أُولِي الْأَلْبابِ‌ (موسم عمره و) حج (در) ماههاى معيّنى است (شوّال، ذى‌القعده، ذى‌الحجة)، پس هر كه در اين ماه‌ها فريضه‌ى حج را ادا كند، (بداند كه) آميزش جنسى و گناه وجدال در حج روا نيست و آنچه از كارهاى خير انجام دهيد خدا مى‌داند. و زاد و توشه تهيه كنيد كه البتّه بهترين زاد و توشه، پرهيزگارى است. اى خردمندان! تنها از من پروا كنيد. ................................................. 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آیه ی 198 🔶اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
لَيْسَ عَلَيْكُمْ جُنَاحٌ أَنْ تَبْتَغُوا فَضْلًا مِنْ رَبِّكُمْ ۚ فَإِذَا أَفَضْتُمْ مِنْ عَرَفَاتٍ فَاذْكُرُوا اللَّهَ عِنْدَ الْمَشْعَرِ الْحَرَامِ ۖ وَاذْكُرُوهُ كَمَا هَدَاكُمْ وَإِنْ كُنْتُمْ مِنْ قَبْلِهِ لَمِنَ الضَّالِّينَ ﴿١٩٨﴾ بر شما گناهی نیست که [در ایام حج] از پروردگارتان [به وسیله تجارت و داد و ستد] فضل و روزی و منافع مادی بطلبید. و هنگامی که از عرفات کوچ کردید، خدا را در مشعر الحرام یاد کنید. [آری] او را یاد کنید همان گونه که شما را هدایت کرد. و همانا شما پیش از این از گمراهان بودید. (۱۹۸) لَيْسَ عَلَيْكُمْ = نيست بر شما جُنَاحٌ = گناه أَنْ تَبْتَغُوا = اینکه طلب کنید فَضْلًا = فضل مِنْ رَبِّكُمْ = از پروردگارتان فَإِذَا أَفَضْتُمْ = پس هرگاه کوچ‌کردید مِنْ عَرَفَاتٍ = از عرفات ( بیابانی در چهار فرسخی مکه و محلی برای وقوف حجاج که در روز نهم ذی الحجه از ظهر تا غروب انجام‌ میشود ) فَاذْكُرُوا اللهَ = پس یاد کنید خدا را عِنْدَ = نزد الْمَشْعَرِ الْحَرَامِ = مشعر الحرام ( بیابانی بین منا و عرفات که حجاج شب دهم‌ ذی الحجه در ان وقوف میکنند) وَاذْكُرُوهُ = و یاد کنید او را كَمَا هَدَاكُمْ = همچنانکه هدایت کرد شما را وَإِنْ كُنْتُمْ = و اگر چه بودید مِنْ قَبْلِهِ = از پیش ازآن لَمِنَ الضَّالِّينَ = هر آینه از گمراهان 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
(آيه ١٩٨) -در اين آيه به رفع پاره‌اى از اشتباهات در زمينۀ مسألۀ حجّ پرداخته مى‌فرمايد: «گناهى بر شما نيست كه از فضل پروردگارتان (و منافع اقتصادى در ايام حجّ) بر خوردار شويد» (لَيْسَ عَلَيْكُمْ جُناحٌ أَنْ تَبْتَغُوا فَضْلاً مِنْ رَبِّكُمْ) . در زمان جاهليت هنگام مراسم حجّ هر گونه معامله و تجارت و باركشى و مسافربرى را گناه مى‌دانستند و حجّ كسانى را كه چنين مى‌كردند باطل مى‌شمردند آيۀ فوق اين حكم جاهلى را بى‌ارزش و باطل اعلام كرد و فرمود هيچ مانعى ندارد كه در موسم حجّ از معامله و تجارت حلال كه بخشى از فضل خداوند بر بندگان است بهره گيريد و يا كار كنيد و از دست رنج خود استفاده كنيد، علاوه بر اين، مسافرت مسلمانان از نقاط مختلف به سوى خانۀ خدا مى‌تواند پايه و اساسى براى يك جهش اقتصادى عمومى در جوامع اسلامى گردد. سپس در ادامه همين آيه عطف توجه به مناسك حجّ كرده مى‌فرمايد: «هنگامى كه از عرفات كوچ كرديد خدا را در نزد مشعر الحرام ياد كنيد» (فَإِذا أَفَضْتُمْ مِنْ عَرَفاتٍ فَاذْكُرُوا اللّهَ عِنْدَ الْمَشْعَرِ الْحَرامِ) . «او را ياد كنيد همان گونه كه شما را هدايت كرد هر چند پيش از آن از گمراهان بوديد» (وَ اذْكُرُوهُ كَما هَداكُمْ وَ إِنْ كُنْتُمْ مِنْ قَبْلِهِ لَمِنَ الضّالِّينَ) . برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 181 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 🌷 🌸 لَيْسَ عَلَيْكُمْ جُنَاحٌ أَنْ تَبْتَغُواْ فَضْلاً مِنْ رَّبِّكُمْ فَإِذَآ أَفَضْتُمْ مِّنْ عَرَفَاتٍ فَاذْكُرُواْ اللَّهَ عِنْدَ الْمَشْعِرِ الْحَرَامِ وَاذْكُرُوهُ كَمَا هَدَاكُمْ وَ إِنْ كُنْتُمْ مِّنْ قَبْلِهِ لَمِنَ الْضَّآلِّينَ 🍀ترجمه:گناهى بر شما نیست كه به سراغ فضل پروردگارتان بروید. پس چون از عرفات كوچ كردید، خدا را در مشعرالحرام یاد كنید، و او را یاد كنید به خاطر اینکه شما را هدایت کرد در حالی که قبل از آن از گمراهان بودید. 🌷 : در اینجا یعنی گناه 🌷 :كوچ کردید یعنی تعداد زیادی در یک مکان جمع می شوند و سپس به صورت دسته جمعی حرکت می کنند 🌷 :گمراهان 🌺 در دوران قبل از ، مشرکین کار و تجارت را در روزهای حج ممنوع می دانستند و آن را گناه می دانستند ولی قرآن می فرماید: لیس علیکم جناح أن تبتغوا فضلا من ربكم:گناهی بر شما نیست که به سراغ فضل پروردگارتان بروید. منظور از فضل در اين آیه روزی و کار و منفعت های مالی است. این یعنی دین اسلام در کنار اعمال عبادی مثل حج ، به زندگی مادی و کسب در آمد نیز توجه دارد. فإذا أفضتم من عرفات فاذكروا الله عند المشعر الحرام : پس هنگامی که از عرفات کوچ کردید خدا را در مشعر الحرام یاد کنید. 🌺 نام سرزمینى است در بیست كیلومترى مكّه كه بر زائران خانه خدا واجب است از ظهر روز نهم ذى الحجة تا غروب در آنجا بمانند و اگر قبل از غروب از آنجا خارج شوند باید یک شتر کفاره دهند. واژه ى «عرفات» از «معرفت» به معناى محلّ شناخت است. در آنجا آدم و حوا علیهما السلام به اشتباه خود که خوردن میوه از درخت بود اعتراف و توبه كردند. به فرموده امام صادق و امام باقر علیهما السلام جبرئیل در این مكان به حضرت ابراهیم گفت: وظایف خود را بشناس و فراگیر. در حدیث مى خوانیم: حضرت مهدى علیه السلام هر سال در عرفات حضور دارند. زمین عرفات خاطراتى از ناله ها و اشك هاى اولیاى خدا دارد. در روایات مى خوانیم: غروب عرفه، خداوند تمام گناهان زائران خانه خود را مى بخشد. وبراى روز عرفه دعاهاى خاصّى از امام حسین و امام سجاد علیهما السلام نقل شده است. 🌺 :مسلمانان بعد از سرزمین عرفات به صورت دسته جمعی به طرف سرزمین مشعر الحرام حرکت می کنند. یعنی سرزمینی که در آنجا انسان به شعور و آگاهی می رسد. هم یعنی این سرزمین دارای حرمت و احترام است. و أذكروه کم هداكم و إن كنتم من قبله لمن الضآلین: و او را یاد کنید به خاطر اینکه شما را هدایت کرد در حالی که قبل از آن از گمراهان بودید. 🔹پيام های آیه 198 سوره بقره 🔹 ✅ گروهى فكر مى كردند دین امرى یك بُعدى و یک عبادت خشک است، اسلام این تفكّر را ردّ مى كند. در اسلام در کنار عبادت کار و تجارت هم اهمیت دارد. «لیس علیكم جناح» ✅ ، فضل الهى است. قرآن به جاى واژه «كسب»، كلمه ى «فضل» را به كار برده تا بگوید: درآمد حلال فضل الهى است. «فضلا من ربّكم» ✅ اگرچه تلاش وطلب از شماست؛ «تبتغوا»امّا رزق، فضل خداوند است. «فضلاً من ربّكم» ✅ ، از شئون ربوبیّت الهى است. «فضلاً من ربّكم» ✅ انجام باید طبق دستور باشد. «واذكروه كما هداكم» ✅ توجّه به توفیق الهى از یک سو و خطاها و گناهان گذشته ى خود از طرف دیگر، و انسان را به الطاف خداوند زیاد مى‌كند. «هداكم و ان كنتم من قبله لمن الضالین» ✅ سابقه خودتان را فراموش نكنید، او بود كه شما را كرد. «ان كنتم من قبله لمن الضّالین» ‌ 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
198» لَيْسَ عَلَيْكُمْ جُناحٌ أَنْ تَبْتَغُوا فَضْلًا مِنْ رَبِّكُمْ فَإِذا أَفَضْتُمْ مِنْ عَرَفاتٍ فَاذْكُرُوا اللَّهَ عِنْدَ الْمَشْعَرِ الْحَرامِ وَ اذْكُرُوهُ كَما هَداكُمْ وَ إِنْ كُنْتُمْ مِنْ قَبْلِهِ لَمِنَ الضَّالِّينَ‌ گناهى بر شما نيست كه (به‌هنگام حج) به سراغ فضل پروردگارتان (وكسب و تجارت) برويد. پس چون از عرفات كوچ كرديد، خدا را در مشعرالحرام ياد كنيد، و او را ياد كنيد از آن روى كه شما را با آنكه پيش از آن از گمراهان بوديد، هدايت كرد. ................................................. 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آیه ی 199 🔶اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
002199.mp3
210.4K
ثُمَّ أَفِيضُوا مِنْ حَيْثُ أَفَاضَ النَّاسُ وَاسْتَغْفِرُوا اللَّهَ ۚ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ ﴿١٩٩﴾ سپس از همان جایی که مردم روانه می شوند [به سوی منی،] روانه شوید، و از خدا آمرزش بخواهید؛ زیرا خدا بسیار آمرزنده و مهربان است. (۱۹۹) 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
ثُمَّ أَفِيضُوا مِنْ حَيْثُ أَفَاضَ النَّاسُ وَاسْتَغْفِرُوا اللَّهَ ۚ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ ﴿١٩٩﴾ سپس از همان جایی که مردم روانه می شوند [به سوی منی،] روانه شوید، و از خدا آمرزش بخواهید؛ زیرا خدا بسیار آمرزنده و مهربان است. (۱۹۹) ثُمَّ = سپس أَفِيضُوا = کوچ‌ کنید مِنْ حَيْثُ = از هر کجا که أَفَاضَ النَّاسُ = کوچ‌ کردند مردم وَاسْتَغْفِرُوا اللهَ = و طلب مغفرت کنید خدا را إِنَّ اللهَ = همانا خدا غَفُورٌ = بسیار بخشنده رَحِيمٌ = مهربان 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
(آيه ١٩٩) -باز در ادامه همين معنى مى‌فرمايد: «سپس از آنجا كه مردم كوچ مى‌كنند (از مشعر الحرام به سوى سرزمين منى) كوچ كنيد» (ثُمَّ أَفِيضُوا مِنْ حَيْثُ أَفاضَ النّاسُ) . در روايات آمده است كه قبيلۀ قريش در جاهليت امتيازات نادرستى براى خود قائل بودند از جمله اين كه مى‌گفتند: ما نبايد در مراسم حجّ به عرفات برويم زيرا عرفات از حرم مكه بيرون است. قرآن در آيۀ فوق خط بطلان بر اين اوهام كشيد و به مسلمانان دستور داد همه با هم در عرفات وقوف كنند و از آنجا همگى به سوى مشعر الحرام و از آنجا به سوى منى كوچ كنند. و در پايان دستور به استغفار و توبه مى‌دهد مى‌فرمايد: «از خدا طلب آمرزش كنيد كه خداوند آمرزنده و مهربان است» (وَ اسْتَغْفِرُوا اللّهَ إِنَّ اللّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ) . و طلب آمرزش كنيد از آن افكار و خيالات جاهلى كه مخالف روح مساوات و برابرى حجّ است. در اين بخش از آيات به سه موقف حجّ اشاره شده، عرفات كه محلى در ٢٠ كيلومترى مكه است سپس وقوف در مشعر الحرام-يا مزدلفه-و سوم سرزمين منى كه محل قربانى و رمى جمرات و پايان داده به احرام و انجام مراسم عيد است. برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 182 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
نكته‌ها: ١-نخستين موقف حجّ- زائران خانۀ خدا بعد از انجام مراسم عمره راهى مراسم حجّ مى‌شوند و نخستين مرحله همان وقوف در عرفات است-در نامگذارى سرزمين عرفات به اين نام ممكن است اشاره به اين حقيقت باشد كه اين سرزمين محيط بسيار آماده‌اى براى معرفت پروردگار و شناسايى ذات پاك اوست و به راستى آن جذبۀ معنوى و روحانى كه انسان به هنگام ورود در عرفات پيدا مى‌كند با هيچ بيان و سخنى قابل توصيف نيست تنها بايد رفت و مشاهده كرد- همه يكنواخت، همه بيابان نشين، همه از هياهوى دنياى مادى و زرق و برقش فرار كرده در زير آن آسمان نيلى و در آن هواى پاك از آلودگى گناه، در آنجا كه از لابلاى نسيمش صداى زمزمۀ جبرئيل و آهنگ مردانۀ ابراهيم خليل و طنين حياتبخش صداى پيامبر اسلام صلّى اللّه عليه و آله شنيده مى‌شود در اين سرزمين خاطره‌انگيز كه گويا دريچه‌اى به جهان ماوراى طبيعت در آن گشوده شده انسان نه تنها از نشئۀ عرفان پروردگار سرمست مى‌شود و لحظه‌اى با زمزمۀ تسبيح عمومى خلقت هماهنگ مى‌گردد بلكه در درون وجود خود، خودش را هم كه عمرى است گم كرده و به دنبالش مى‌گردد پيدا مى‌كند و به حال خويشتن نيز عارف مى‌گردد. آرى! اين سرزمين را «عرفات» مى‌نامند چه اسم جالب و مناسبى! ٢-مشعر الحرام: دوّمين موقف حجّ- «مشعر» از مادۀ «شعور» است در آن شب تاريخى (شب دهم ذى الحجه) كه زائران خانۀ خدا پس از طى دوران تربيت خود در عرفات به آنجا كوچ مى‌كنند و شبى را تا به صبح روى ماسه‌هاى نرم در زير آسمان پرستاره در سرزمينى كه نمونۀ كوچكى از محشر كبرى و پرده‌اى از رستاخيز بزرگ قيامت است. آرى! در چنان محيط بى‌آلايش و با صفا و تكان دهنده در درون جامۀ معصومانه احرام و روى آن ماسه‌هاى نرم انسان جوشش چشمه‌هاى تازه‌اى از انديشه و فكر و شعور در درون خود احساس مى‌كند و صداى ريزش آن را در اعماق قلب خود به روشنى مى‌شنود آنجا را «مشعر» مى‌نامند! برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 183 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 🌸 ثُمَّ أَفِيضُواْ مِنْ حَيْثُ أَفَاضَ الْنَّاسُ وَاسْتَغْفِرُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَّحِيم ٌ 🍀 ترجمه:سپس از همانجا كه مردم كوچ مى كنند، كوچ كنید و از خداوند طلب آمرزش نمایید كه همانا خداوند آمرزنده ى مهربان است. 🌷 :کوچ کنید ، حرکت دسته جمعی پس از توقف در مکانی 🌷 :از همان جا 🌷 :یعنی طلب آمرزش 🌷 :آمرزنده 🌷 :مهربان 🌺 در روایات آمده که قبیله قریش در جاهلیت می گفتند:ما نباید در مراسم به عرفات برویم زیرا عرفات از حرم مکه بیرون است. قرآن در این آیه به مسلمانان دستور داد همه با هم در عرفات توقف کنند و از آنجا همگی به سوی مشعر الحرام و از آنجا به سوی سرزمین منا کوچ کنند. (ثم أفيضوا من حيث أفاض الناس:سپس از همان جا که مردم کوچ می کنند ، کوچ کنید) در حج انسان از كفش، كلاه، لباس، همسر ومسكن خود مى گذرد و قطره اى مى شود كه به دریا ملحق شده است. و ذكر خداوند، بهترین اعمال عرفات و مشعر است. گرچه در این سرزمینها اصل توقف، شرط است و هیچ عمل دیگرى واجب نیست، امّا در این آیات، ما را به ذكر خدا و یاد سوابق پرخطا و اشتباه خود و طلب آمرزش درباره گذشته ى خویش دعوت مى كند. مگر مى توان در سرزمینى كه اولیاى خدا اشک ریخته اند بى تفاوت نشست.(و استغفروا الله إن الله غفور رحيم:و از خداوند طلب آمرزش کنید که همانا خداوند آمرزنده مهربان است) 🔹پيام های آیه 199 سوره بقره 🔹 ✅ ، تحت هر نام وعنوانى، ممنوع است. «افیضوا من حیث افاض النّاس» ✅ حركت دسته جمعى، دارد. «افیضوا من حیث افاض الناس» ✅ هرگز مأیوس نشویم، گذشته ها هرچه باشد چاره ساز است. زیرا او غفور و رحیم است. «واستغفروا انّ اللَّه غفور رحیم» 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
199» ثُمَّ أَفِيضُوا مِنْ حَيْثُ أَفاضَ النَّاسُ وَ اسْتَغْفِرُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ‌ سپس از همانجا كه مردم كوچ مى‌كنند، كوچ كنيد و از خداوند طلب آمرزش نماييد كه خداوند آمرزنده‌ى مهربان است. ................................................. 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آیه ی 200 🔶اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
002200.mp3
390.1K
فَإِذَا قَضَيْتُمْ مَنَاسِكَكُمْ فَاذْكُرُوا اللَّهَ كَذِكْرِكُمْ آبَاءَكُمْ أَوْ أَشَدَّ ذِكْرًا ۗ فَمِنَ النَّاسِ مَنْ يَقُولُ رَبَّنَا آتِنَا فِي الدُّنْيَا وَمَا لَهُ فِي الْآخِرَةِ مِنْ خَلَاقٍ ﴿٢٠٠﴾ پس هنگامی که مناسک [حجّتان] را انجام دادید، پس خدا را آن گونه که پدرانتان را یاد می کنید یا بهتر و بیشتر از آن یاد کنید. پس گروهی از مردم [کوتاه فکر] می گویند: پروردگارا! به ما در دنیا [کالای زندگی] عطا کن. و آنان را در آخرت هیچ بهره ای نیست. (۲۰۰) 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
فَإِذَا قَضَيْتُمْ مَنَاسِكَكُمْ فَاذْكُرُوا اللَّهَ كَذِكْرِكُمْ آبَاءَكُمْ أَوْ أَشَدَّ ذِكْرًا ۗ فَمِنَ النَّاسِ مَنْ يَقُولُ رَبَّنَا آتِنَا فِي الدُّنْيَا وَمَا لَهُ فِي الْآخِرَةِ مِنْ خَلَاقٍ ﴿٢٠٠﴾ پس هنگامی که مناسک [حجّتان] را انجام دادید، پس خدا را آن گونه که پدرانتان را یاد می کنید یا بهتر و بیشتر از آن یاد کنید. پس گروهی از مردم [کوتاه فکر] می گویند: پروردگارا! به ما در دنیا [کالای زندگی] عطا کن. و آنان را در آخرت هیچ بهره ای نیست. (۲۰۰) فَإِذَا قَضَيْتُمْ = پس زمانی که به پایان رسانیدید مَنَاسِكَكُمْ = عبادت هایتان ( جمع مَنسَک ) فَاذْكُرُوا اللهَ = پس یاد کنید خدا را كَذِكْرِكُمْ =مانند یاد کردن شما آبَاءَكُمْ = پدرانتان أَوْ أَشَدَّ ذِكْرًا = یا شدیدتر( بیشتر ) در یاد کردن فَمِنَ النَّاسِ = پس بعضی از مردم مَنْ يَقُولُ = کسی است که می گوید رَبَّنَا آتِنَا = پروردگارا بده ما را فِي الدُّنْيَا = در دنیا وَمَا لَهُ = و نیست برای او فِي الْآخِرَةِ = در اخرت مِنْ خَلَاقٍ = هیچ بهره و نصیب معین 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
آيه ٢٠٠- شأن نزول: در حديثى از امام باقر عليه السّلام مى‌خوانيم كه: در ايام جاهليت هنگامى كه از مراسم حجّ فارغ مى‌شدند در آنجا اجتماع مى‌كردند و افتخارات نياكان خود را بر مى‌شمردند (و افتخارات موهومى براى خود بر مى‌شمردند) آيه نازل شد و به آنها دستور داد كه به جاى اين كار (نادرست) ذكر خدا گويند و از نعمتهاى بى‌دريغ خداوند و مواهب او ياد كنند. برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 183 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
تفسير: اين آيه همچنان ادامۀ بحثهاى مربوط به حجّ است نخست مى‌گويد: «هنگامى كه مناسك (حجّ) خود را انجام داديد ذكر خدا گوييد همان گونه كه پدران و نياكانتان را ياد مى‌كرديد بلكه از آن بيشتر و برتر» (فَإِذا قَضَيْتُمْ مَناسِكَكُمْ فَاذْكُرُوا اللّهَ كَذِكْرِكُمْ آباءَكُمْ أَوْ أَشَدَّ ذِكْراً) . منظور از اين تعبير اين نيست كه هم نياكانتان را ذكر كنيد و هم خدا را، بلكه اشاره‌اى است به اين واقعيت كه اگر آنها بخاطر پاره‌اى از مواهب لايق يادآورى هستند پس چرا به سراغ خدا نمى‌رويد كه تمام عالم هستى و تمام نعمتهاى جهان از ناحيۀ اوست صاحب صفات جلال و جمال و ولى نعمت همگان است. «ذكر خدا» در اين جا تمام اذكار الهى بعد از مراسم را شامل مى‌شود. در اينجا مردم را به دو گروه تقسيم مى‌كند مى‌فرمايد: «گروهى از مردم مى‌گويند خداوندا! در دنيا به ما نيكى عطا فرما ولى در آخرت بهره‌اى ندارند» (فَمِنَ النّاسِ مَنْ يَقُولُ رَبَّنا آتِنا فِي الدُّنْيا وَ ما لَهُ فِي الْآخِرَةِ مِنْ خَلاقٍ) . برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 183 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈